17 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

17 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

rk Ingiliz Anlaşması «(Başı 1 incide) İniziliz - Türk müşlerek deklâ - Tasyonu barışın milletler istiklâli - nin takviyesine müessir bir hizmet - 'tir. Bu'bakımdan gayretlerini barı - şın tersini yolunda sarfeden bütün 'dünya milletlerinin bu deklârasyo - nu geniş nefes ve sevinçle karşıla * mış olmaları pek tabiidir. Proiya gazetesi yazıyor? Türk - İngiliz müşterek deklâras yonu doğu Akdenizinde barışın tar- sini için fevkalâde ehemmiyetli bir “ hâdisedir. Yunan efkârı umumiyesi İngiliz - Tüfk atilaşmasını £ barışın © muhafazası hakkındaki umumi gay - «yete kiymetli bir yardım olarak mem huniyetle karşılamaktadır. Katimerini gezetesi yazıyor: © “Türk - İngiliz anlaşması hiç bir kimsenin aleyhine müteveccih değil- dir. Anlaşma münhasıran beynelmi- Jel barışın muhafazasını istihdaf ey- lemektedir. Ayni günlerde diğer sa- lâhiyettar şahsiyetlerin de her taraf- ta barışın muhafazası lüzumunu kay 'detmeleri mesut bir tesadüftür. Bu suretle İngiliz - Türk anlaş - masının metni lüzumu veçhile teba- “rüz etmektedir. Barış arzusu umumi “dir ve bu da vaziyetin normal istiha- lesi için yegine garantidir. Diğer gazeteler de buna benzer tefsirler neşretmektedirlet. * Anadolu Ajansının Vaşington ve » Varşova hususi muhabirleri Amerika ve Polonya güzetelerinin meşriyatını bildirmektedirler. Polonya gazeteleri, bilhassa bu an- — aşma İle alâkadar olarak Jtalyanin <Akdenizdeki vaziyetinin müşkülâtını © da tasrih eylemektetir. Gazeta Polska, Türk — Ingiliz aw- © laşmasına Fransızların dı yakında dahil olacağını, Gonisc Warszawski gazetesi, Türk — Ingiliz itilâfı saye- sinde, İngilterenin Romanyaya ver- diği teminatın nazari kalmaktan kur © #ulduğunu da tebarüz ettirmektedir Kurjer Czerwany gazetesi, Türk — Ingiliz ittifakının Balkanlarda da mü him. i iü i “Vere girmekten vazgeçecek, Yunanis tanı ve Yugoslavya küyyaljenecek de- mektiz. v z # Amerikada neşredilen Istanbul tel © grafları anlaşmanın ehemmiyetini te. © barüz ettirmektedir. Bu hususta bir © başmakale neşreden Associsted Bal- timores bunun mihverin ittisamı me- Bedecek en mühim tedbir olduğunu, anlaşma Türkiyenin o kadar değilse dö İngilterenin muhtaç olduğu mua- © veneti temin ettiğini, haritanın Ata- © türk ve İsmet İnönü memleketinin © ehemmiyetini gösterdiğini, Türkiye- nin büyük kudreti askeriyesi sayesin de İngiltere Mısır, Filistin ve Suriys © yi muhafaza edebileceğini, anlaşma > ltalyanın Akdenizdeki mesnetlerin- “den mütevellit tehlikeyi mühim mik- “ yasta azalttığı gibi Bulgaristan ve Yugoslavyanın vaziyetlerine de tesir ve İngilterenin Rusya ile anlaşmasını — teshil edeceğini, bunun yanında Rö- manya — İngiltere anlaşmasının te- ferruat kabilinden kaldığını yazıyor. Vaşington Star ise yine anlaşmanın ehemmiyetini Kayıt ve Türkiyenin rolü harp halinde hesap edilmiyecek © kadar mühim olduğunu izah etmek- tedir. © Mihver gazetelerinin yanlış ve maksatlı tefsirleri Japon gazetelerin- de de görülmektedir. ir N. B. Alman ajansının Tokyo- — dan bildirdiğine göre resmi Japon mahfileri İngiliz — Türk anlaşma- sının akdini İngilterenin Italya ve Almanya aleyhine müteveccih çen- berleme siyasetine bir delil olarak telâkki etmektedirler. Bununla beraber, Nişi nişi, Tokyo Asahi Şimbun gazeteleri, Ingiliz si- yasetinin ancak muvakkat bir mu- vaflakıyeti olarak addettikleri bu an- aşmanın tesir ve akislerine lüzumun dan fazla kıymet verilmemesini tav- siye ediyorlar. pm Danimarka Bitaraf Kelacak ki Kopenhag, 16 (A. A.) — Hariciye Nazırı Müneh dün Olensede söyledi- © eketlerin bitaraflığı ile lemiştir. Zi bir nutukta yeni bir umumi harp iakdirinde Danimarkanın ve diğer şimal memleketlerinin ihtilâf hari - cinde kalmaları kanaatinde bulun - © duğunu ve bu timidinin şimal mem - Stokholm konferansı tebliğine uygun olduğu - Bütçe Encümeni Yen . 1 Bütçeyi Tasdik Etti (Başı 1 incide) temenni eylemektedir. Masraf bülçesine yapılan ilâveler Hükümetin teklif ve talebi ne encümen masraf bütçesi projesi- ne bazı İlâveler yapmıştır. Bu ilâve- lerin başlıca esasları şunlardır: Ebe- di Şefimiz Atatürk için yapılacak a- nit kabrin istimlâk ve proje masraf- ları için 250.000 lira, yeni yapılacak Meclis binası için daha 513.860 lira, yeni iki Vekâletin teşkilâlna 836 bin 287 lira, Halkevleri için istenen tahsisata ilâveten 261.120, adli teb- Migat için posta idaresinin yapacağı teşkilâta yardım olarak 23.000 lira, Çok çocuklu ailelere yardım Bütçe encümeni mazbatasinda çok çocuklu ailelere yardım işi üzerinde ehemmiyetle durmuş ve bu mevzua dair şu tafsllât ve mütaleatta bulun- muştur: Sihhiye Vekâleti bütçesine çok çocuklu ailelere yardım olmak üzere 175.000 lira tahsisat konulmuş” tur. Bu para mevcut kanuna göre 6 veya daha ziyade berhayat çocuğu iolan validelere tevzi edilecektir. Hü- | kümetce verilen izahata göre şimdi. İye kadar bu validelere 50 şer lira ö- İdenmekte iken tahsisat noksanından İ dolayı bu miktarın 30 liraye indirildi Bir bundan başka ancak 933 yılı «0- nuna kadar tesbit edilenlere tediyat yapılabildiği anlaşılmıştır. Bu tahsi- satı ihtiyaca kâfi bir dereceye cıka- ramadık. Bu münasebetle mevzu (Başı 1 incide) Sovyetlerin Cenevreye yalnız Mals-| lermeleri Londradâ birçok | sehabiyet ii haftalardan? Londrada İngiliz » Sovyet müzake- relerini idare etmektedir. İngiltere hilkâmeti Sovyet notasını tetkik edi- yor. Birkaç gün içinde Sovyetlere cevap vereceği tahmin olunmaktadır. Belki de bu cevap hafta sonundan evvel verilecektir. Dünya matbuatt Rusyanm İngilte- reye verdiği cevap ile meşguldür. Bu sabahki İngiliz gazetelerine gö- re müzakereler henüz bir noklaya varmamıştır. Sovyetler, İngiliz, Fran sız, Rus ittifakı yapılması, garanti sisteminin baltık devletlerine teş- mili üzerinde israr ettiklerini, bundan başka derhal genel kurmay temasları yapılmasını da istediklerini yazıyorlar. Daily Telgraph gazetesi, bir çik- maza girilmiş olduğunu kaydetmekle beraber Fransız (tavassutundan bir netice çıkmasını ümit eylemektedir. 'Times diyor ki; “Sovyet hükümeti pek memnun gözükmüyor, Moskova, Avrupa sul- hünün müdafaası için yeni taahhüt lere girişmeden evvel Fransız « Rus- İngiliz üçler ittifakının akdini iste- mektedir. News Chronicle, üçler (opaktının yapılması hakkında Fransanın İngil- tere ve Rusyaya bazı tekliflerde bu- Tanmuş olduğunu yazmaktadır. Daily Mail, İngilterenin Rusya İ- le ittifak yapmıyacağını, çünkü bu - nun Japonya, İsjanya ve Porlgkiz ü- zerinde fena tesirler yapacağını kay- deylemektedir. Daily Herald, İngiliz teklifleriy - eneümehde uzun müzakereyi mucip olmuştur. Hem bu şekilder hem de yol mükellefiyeti kanunu ile tesis e dilen yardım ve himayenin iyi neti- celeri müşahede edilmektedir. Gerek nüfus artımı, gerekse çok çocuklu vatandaşların msişet ve İdarelerini temin bakımmdan memleket dahi- linde bu gibilere diğer vatandaşlar. dan farklı bir muamele yapılması zaruri bulunmaktadır. Bu bapta hu gibilerin vergilerinden tenzilât yapi- ması, çok çocuklu memurlar maaş- lara ilâveten tahsisat verilmesi, bu masraflari karşilıyabilmek için de bekâr yaşıyanlardan vergi alınması gibi bazı tedbirler hatıra gelmiştir. Encümenimizce hükümet tarafından bu mevzu ele alınarak lüzüm ve ik- tiyaçları karşılayıcı bir tedbir düşü- nülmesi ve bu hususta icap eden ke- nun lâyihalarının Meclise sevki arzu edilmiştir. Diğer temenniler Ankara Hukuk Fakültesinin Maa- rife bağlanması, yeni yılda bu hu- susun hükümetçe temini hakkında encümen mazbalasında arzusunu İz- har etmiş ve mecburi hizmete tâbi hâkim yetiştirilmesi için o adiiyenin bir pansiyon açabileceği derpiş olun. muştur. Bazı dairelerde hizmet nakil vası- taları adı altında aldıkları otömo- billeri binek otomobili olarak kul. landıkları hususu mazbatada işaret edilerek vessiti nakliye kanununun daha izahlı tarzda tâdili temenni ©- dilmiştir. Rusyayı Cenevrede Maiski Temsil Edecek tafhhütler yüzünden bir harbe giriş- tiği takdirde Londra ile Paris Sov - yetler birliğine yardım etmeği ta - TAN Danzig Meselesi Bir Sinir Harbi Şeklini Almıştır (Başı İ incide) Akıl ve mantık Danzig meselesi- nin harpsiz ve sulh * yolile hallini emreğiyorsi da, Hitlerin Danzig dâ- vasını halletmeğe karar verdiğini bildirdiği 28 nisandanberi hüdisele- rin Seyir ve İlikişafı hiç te ümit ve) rici değildir: — Almariya, İtalyâ ile askeri bir ak akdetmiştir. Füvaki bu ittifak İngiltere ile Fransanm tesis etmekte olduğu sulh cephesine bir karşdık- tir, Fakat bu ittifak ayni zamanda İtalyanın Alman plânlarına muhs- lefetine de sed çeken bir harekettir. Bu #itifaktan “sonra Mussolini'nin, Danzig'i zorla işgale muhalefet et- mesine imkân yoktur. 2 — Almanya Polonya hududun- daki tahşidatını tamamlamıştır. Ro- manya hududundan Baltık denizine kadar bütün hudut boyuna Alman askerleri yığılmıştır. 3 — Almanya şark cephesinde ha- rekete geçebilmek için garp cephe- sinin tahkimatını tamamlamış, ve Hitler bu cephedeki tahkimatı biz- zat teftiş etmiştir. 4 — Danzig'de, tıpkı Çekoslovak- ya misalinde olduğu gibi, tahr'kât ve nümayişler . başlamış, . hâdiseler çıkartmak yoluna girilmiştir. 5 — Hitler, Mussolini ve Papa ta- rafından yapılan tavassut teklifleri- ni reddetmiştir. * O halde Almanya Danzig mesele- sini kuvvete müracaat ederek hallet. meğe ve bu yüzden doğabilecek har- bi göze almağa kararmı vermiştir? Bizce yine hayır.. Hitler, Danzig meselesinde Polon- yaya karşı şimdi bir sinir harbi aç- mıştır. 'Tahrikât yaparak, hâdiseler çıkararak, Polonyaya hakaret ve kü- Türler savurarak dünyayı bir harbe sürüklemek üzere olduğu kanastini vererek Polonyanm sinirlerini yor- mağa çalışacaktır. Çekoslovakyada bii Mevzuu bohsolan garanti edil” memiş devletlerin Baltık memleket- leri olduğu öğrenilmiştir. Belgrat, 16 (A.Al — Yugoslüvyü matbuatı, Sovyetlerin İngiliz teklif- lerini reddetmesi hâdisesine büyük bir ehemmiyet vermektedir. Maamafih Yugoslavya mahafiinin kânâati şudur ki: Ingiltere ve Fran- sa herhalde Ruslarla anlaşınığa ça- lışacaklardır. : .Cenubu Şarki Avrupası ve Balkan memleketlerine gelince, Almanya me selâ bunlardan Macaristan ve Yugoz lavya ile samimi dostluk bağlariyle bağlı bulunuyor. Bundan başka Al manya, bu memleketlere sıkt iktiss- di menfaat birliği ile de merbut bu- Junuyor, öyle ki tabli bir hayat bere berliğinden bahsedilebilir. Bunun e- sas şartı da sulhün bozulmaması ve karşılıklı hür ve müstakil İş birliği yapılmasıdır. Çenbor siyasetçilerinin bilhassa İngilteredekilerin fanliyetlerini bu mıntakada teksi/ etmeleri bu memle- ketlerin onlar için iktisadi hir men- faat teşkil ettiğinden değil onları Al- manya ve İtalya aleyhinde kullan- mak içindir. İngiltere, Fransa bizim Avrupa kıtamızın deniz taraflarını çemberlediklerinden bir harp takdi- rinde bu küçük devletlerden istifade | etmek istiyorlar. Bunun için de daha Sulh zamanından bu memleketlerin mukavemet (o kabiliyetini azaltmak gayesini takip ediyorlar. * Journal gazetesi de, Ingiliz — Söv- yet müzakereleri hakkında şöyle ya- le Rus cevabının iki memleket ara-| ziyor: sında henüz çok ciddi görüş farkları bulunduğunu tebarüz ettirmekte ol- duğunu yazıyor. Bununla beraber İngiliz mahafili Rusya ile başlayan o müzakerelerin devam edeceğine kanidir. Lort Halifax, Cenevreye gider - ken cumartesiye Parise (o uğrayacak Daladier ve Bonnet ile görüşecektir. Fransanın İngiliz ve Sovyet tezle- ri arasında bir anlaşma teklif edece- ği öğrenilmiştir. Bu anlaşmada der- piş edilen noktalar şunlardır: 1 — Sovyetler esasen Fransa ve İngiltere tarafından garanti eğilmiş olan komşularını garanti edecekler » dir, 2 — Sovyetler Birliği Fransa ve Bennet, dün akşam Sovyet Eleisi Suritz'i kabul etmiştir. Sovyet Elcisi Rusyanın emniyet teşkilAtına iştiraki hakkındaki Ingiliz teklifine verdiği cevabı bildirmiştir. Moskova hökü- meti, Ingiltere ve Fransanın Polon- ya e Romanyaya verdikleri garan- tiye Rusyanın dolayısiyle müzaheret takip ettiği bu siyaset muvaflaki- ayni yolu tutmuştur. Polonya Al manyanm bu maksadına vakıftır, ve ne bahasına olursa olsun mukave- mete karar vermiştir. Çünkü bir ta- raftan İngilterenin, -bir taraftan da Sovyet Rusyanın kendisine yardım edeceğine kanaat getirmiştir. Hitler ise muhakkak bir harbi henüz gö- ze alacak derecede hazirlanmamış- ter. inmeli Sisi EE Leh Nazırlarının Londra ve Paristeki Temasları Londra, 16 (A.A.) — Polonya ti- caret nazırı Adam Rose, madenler nüzıri Geoffrey Lloyd ile görüştükten sonra hükümet larafından şerefine verilen ziyafette hazir bulunmuştur. Rose yeni bir İngiliz - Leh kömür muahedesi akdi için müzakerelerde bulunmak üzere Londraya gelmiştir. Polonya milli müdafaa hazırı Ge- meral Kasprozeki de, Fransız nafa nazını M. de Manzle ile görüşmüştür. Yarın Daladier ile bir mülâkat ya- pacaktır. —— ——— m çe emniyet eseri başarılamaz. Her iki taraf ta güçlük çıkarmaktan sür- stle vazgeçmelidir. Müzakereler 20e- le bitirilsin. Jour gazetesi, Ingiliz parlâmento mahafilinin intibına tercüman olarak diyor ki; Hâkim olan mütalâa şudur Ki, bu- günkü şartlar içinde Sovyetlerin tek lifi bundan bir kaş hafta öncekine nisbetle daha müsai: bir şekilde kar- şılanabilir. Bunun sebebi Türk » - In- giliz anlaşmasmın aktedilmiş olması, Potemkinin Bükrese seyahati üzerine Rusya — Romanya münasebetleri- nin iyileşmesi ve nihyset Polon- ya ile Rusya arasında hissedilir bir yakmlık “yukubulmuş olma sıdır. Filbakika Ingiliz — Sovyet müzakerelerinin bidayetlerinde, çok İ elmesini tazammun eyliyen Ingiliz teklifine karşı ciddi itirazlar yükselt mektedir. Ruslar Fransa ve Ingiltere geniş ve sarih bir #skeri ittifakın ak- dine en ciddi mânlayı Romanya ve Polonyanın hattı hareketi teşkil edi- ile tam bir müsavat dairesinde ve| Yordu. karşılıklı olarak doğrudan doğruya teşriki mesaide bulunulması fikrinde ısrar gösteriyorlar. bi Epogue gazetesi de şöyle yazıyor: Siyasi notalar “taatisi aylara sü- rebilir. Ancak unutmamak lâzımdır İngiltere tarafından garanti edilme-| ki, Rusya oynanan oyunda başlıca miş olan memleketlere karşı giriştiği! kartı teşkil eder. Onu elde etmedik- ME in SİĞ Nihayet Matin gazetesi, Rus ve In giliz noktai nazarlarında ayrılık de- vam ettiği takdirde bu çıkmazdan kurtulmak için yegâne çarenin Fran- sa tarafından — hazır tutulan ve iki noktai nazari tölif eden mutavassit tesviye tarzına müracaatta olacağını yazmaktadır. 17-5.939 Danzig İçin Polonya Emniyet (Başı 1 incide) ceyş bakımından Polonyalların daha | ği ile Mısır-arasındaki iktisadi mün, müsait bir vaziyette bulunduklarım | sebatlerin tanzimi için müzüke Bekliyor Nihayet Başvekil Sovyetleğ Birli- reler enlâmak için haritaya bakmak kâfi- | yapılmakta olduğunu da bildirmiş- dir. Danzig serbest şehri Vistül neh- inin geniş yatağı ile.şarki Prusya - Jtir. Danzig, 16 (A-A).— Dün Dansiz- dan ayrılmıştır. Polonyanın Hinter «| deki Hitlerci teşekküllerin geçit pes- 7 yol ile bağlıdır. Bu şerait sitind sürpriz ihtimallerini öne sürmek ço cukça bir harekettir. Danzig yüzünden harp çıkarsa Mısır da karışacak mı? Kahire 16 (A.A.) — Başvekil Mah- mut Paşa Mebusan Meclisinde beyi natta bulunarak Misir İle İtalya a- rasındaki münasebetlerin karşılıklı hürmet ve dostluğa İstinat ettiğini ve Mareşal Balbonun Misira yaptığı son ziyaretin bu duyguların bir ifa- desi olduğunu söylemiştir. Danzig yüzünden İügiltere ile Al manya arasında bir harp çıktığı tak- dirde Mısırın da İngilterenin bir müttefiki sıfatile bu harbe sürükle- nip sürüklenmiyeceğine dair bir mebusun sorduğu suale cevap veren Başvekil, İngiliz hükümetinin her harekette Mısır hükümetile temas ettiğini ve İngilterenin Polonyada ye diğer memleketlerde giriştiği tash- hütlerin İngiliz - Mısır anlaşmasım muhil olmadığını beyan eylemiştir. (landı Danzige üç şimendifer hattı ve | mi tahmin edildiği kadar mühim bir mahiyet arzetmemiştir. Geçide hü- cum ve muhafaza kıtaiarından 800 kişi iştirak etmiştir. eŞhirde tam bir sükünet hüküm sürmüştür. Danzig, 16 (A.A. — “Havas,, Dan zig makamları Dansiz Yahudi mabe- dinin yıkılmasını emretmişler ve işe de başlanmıştır. Diğer taraftan gazeteler, Polonya- W mağazalarından Alman müşterile- rin alışveriş etmelerine mini olmak için milli sosyalist partisi tarafından bu mağazaların önüne muhafız göz- cüler yerleştirildiğini haber veriyor- lar. Nihayet en mühim 24 Leh gazetesi senatonun emriyle dört gündenberi toplatılmaktadır. Berlin, 16 (A.A. — Pazar günü Polonyada kâin Komatso'da cereyan eden vahim hâdiseleri Alman ofkârı umumiyesi infial İle karşılamıştır. Bu hâdiselerden sonra Almanlar Koma'- so'dan hicret etmeğe başlamışlardır. Oradan gelen Almanişr bilhassa Lod2'a gitmektedirler: Prens Pol Döndü Belgrat, 16 (Hususi) — Yarı resmi gazete Saltanat Nalbi Prens Polün geri dönmesi münasebetiyle yazdığı bir makalede Yugoslavya ile Italya arasında yeni hiç bir paktın imza 0- lunmadığı ve Yugoslavyanın yeni hiç bir tashhüde girmediğini açıkça anlatmaktadır, Bülün siyasi mebafil de ayni kanaattedir. ve yabancı ga- zetelerde intişar eden haberlerin ta- mamiyle muhayyol olduğunu #öyle- mektedir, — Diniltale Dinle ari 'im Hişlaraska yapatale. ları temaslar müahasıran Belgrat an- Taşmalöriyle esasen tesis-edilmiş ölan dostluk münasebetlerinin takviye ve tasrihine matuf bulunmuştur. Yugoslavyanm İtalyayı alâkadar eden diğer dış münasebetlerin; ge- lince, bu münasebetler değişmez bir şekilde aşağıdaki iki prensip üzerine müesses bulunmaktadır: Yugoslavyanın het dü muhalif ideolojik veya stratejik bloklar hari- cinde kalmak hususundaki arzu ve azmi ve kendisini diğer Balkan devlet lerine ve bilhassa Romanyaya bağlı- yan taahhütlere kayıtsız ve şa'sız riayeti. Zağrepte çıkan yarı resmi Novosti diyor ki: Naip ve İtalyan devlet adamları sa- dece esasen aramızda mevcut olanı derinleştirmeğe ve tamamlamağa ça- lışmışlardır. Yeniden küçük bir şey yapmak daha tasavvur edilmemiştir. Berlin 16 (Hususi) — Kont Cin nonun 21-22 mliyıs günlerini Ber linde geçireceği öğrenilmiştir. Mi- linda aktedilen pakt, 22 mayısta sa- bahleyin imza edilecektir. İmzadan #onra verilecek öğle ye- meğinde Hitlerin ve Kont Cianonun birer nutuk. söyliyecekleri tahmin edilmektedir. Hitler Sar mmtakasının istihkâm- larını teftişe devam etmektedir. Hitler, dün Lüksenburg hududu civarında küm Eifel dağı ve Mozel ovası civarındaki istihkâmları teftiş etmiştir. İstibkâmlerin bütün tefer- rüatı hakkında malümet almiş ve muhtelif kısımların takviye ve ısla- hına fanliyetle çalışan işçilerle gö- rüşmüştür. Hitler, dalmi hudut kıtaları tara- fından yapılan muharebe talimleri- ni seyrettikten sonra tahtelarz mah- fuz mahalleri, ağır mitralvözler ve tank toplarile mücehhez #trhlr kub- beleri ihtiva eden tepelerin dahili tertibatını gezmiştir. * i Sinyor Mussolini de Garbi İtalya- daki tahkimatı teftiş etmektedir. Mussolinini; e Alman gazeteleri harbine sebep olamıyacağını #öyle- mekle itiraz götürmez bir hakiketi ifade eylemiştir. Fakat diğer cihet- ten demokrat geçinen plütokrasile- rin her türlü mevzii ihtilâflar vesile- sile bir dünya harbi çıkarmak istiye- rek haklı ve mantıklı bir tarzi halle mâni olmağa çalıştıklarını görüyo- ruz. 130 milyonluk bir blok teşkil e den mihver devletleri bu einai tehdi- di her tarafta ve dalma kat'i irade ie karşılamakta ve her ihtimali hese” cak gdilâne olduğu takdirde müsmer olan AvRipa Barışiha hiçbir şey bun” dan daha İyi hizmet edemez.” İtalyan gazetelerine göre İ İtalyan gazeteleri de ayni mevzu ie meşguldür. İtalyan gazeteleri di- yorlar kiz Yaziyetler kati olarak tesbit edil- miştir. Simdi harp olursa bunun me- sulü büyük demekrasiler olacaktır. Danzig meselesile Alman müstemle- keleri, Tunus, Cibuti veya Süvey$ meseleleri Avrupa vaziyetini vahim- leştirmiş değildir. Bu vaziyet yalnız yıkilan Versay sisteminin yerine ko- nulmak üzere Alman ve İtalyan * leyhtarı yeni bir blok tesisi hakkın daki teşebbüslerle | vahimleşmiştir. Duçe mihverin barış arzusunu sarih surette gösterdi. Mihver şimdi inti- zar halindedir ve harp olup olmiy cağı hakkında karar vermek Paris ve Londraya ait kalmaktadır. Fransız gazetelerinin mütaleaları Figato gazetesi söyle yazıyor: Macar - Polonya hududu mesele” sinde Alman ve İtelyan noktai na “ zarları arasında ayrılık bulunduğu tezahür eylemişti, Bugün ise Alman" Polonya ihtilâfı İtalya için öbürüm” den çok daha vahim bir mesele te“ kil eder. İşte bunun içindir ki, A! * manya bir askeri ittifak ve daha baz! teminat elde etmek lüzumunu hissey lemiştir. Bu ittifak ne dereceye ke “ dar iki tarafın otomatik olarak bir” birine yardım etmesini temin eyli © yecektir? Her ik İlarafın da bir ke gün düşürmek için vakit kazanmak listediği anlaşılıyor. Leh gazetelerinin mütalealar: Duçenin nutkundan bahseden "Gs" zelta Polska, Mussolininin barı* kurtarmak imkânına inandığım f# kat Almanya ile birlikte uzun bi kararsırlığa acı hakikati tercih e” tiklerini tesbit ediyor. İngiliz gazetelerinin | matbuatınm tefsiratı zetesinin baş makalesindeki şu cün” Berlin gezeteleri Duçenin Turinofle ile hulâsa edilebilir: putuklarndan bahsediyorlar. Folki- şe Beobahter diyor ki: “Mussolini, “Avrupa inisiyativ cephesi deği* #: Bugün evvelkinin tersine olara” halledilmemiş olan |ieraat demokrasilerde, söz de dikt*” meselelerden hiçbirinin bir dünya törlüklerdedir.,