20 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

20 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Ey yep 19 Mayıs (Baştarafı 1 incide) halkın © güzergühlarına döküldüğü yollardan Ulus meydanına gelerek Zafer âbidesine bir çelenk koymuş -! Jar ve rasimi ihtiramı ifa eylemişler- dir. Şehrin baştan başa Obayraklarla! ve günün ifadesini anlatan dövizler-| le süslenmiş olan sna © yollarından! gençliğin geçişi, halkın en içten sev- gileriyle karşılandı ve bu sevgi teza- hüratı onların stadyuma girişlerin - de en yüksek derecesini buldu, Milli Şef stadyomda Merasime başlangıç saati olan 10| da Milli Şef İnönü 've Bayan İnönü stadyumu şereflendirmişlerdi. Reisiçümhurumuzun gelişleri stadı dolduran halkin coşkun | saygı ve sevgi gösterilerine vesile oldu ve hemen akabinde geçit resmine baş - landı, Önlerinde Türk bayrakleriyle Parti ve spor teşekkülleri, bayrakla- rı olduğu halde yürüyüşe başlayan mektepliler Milli Şefin önünden ge- çerek (stadı dolaştılar. Merasime| bandonun çaldığı ve bütün yençliğin ve halkın iştirak ettiği İstiklâl marşı ile başlandı ve Maarif Vekili Hasan Âli Yücel söylediği bir nutukla bü - tün yurtta Gençlik ve Spor Bayra- mını açtı. Maarif Vekilinin nutku Hasan Âli Yücel, nutkunda deli- &i: “Bugün, 'Türk tarihinin bahtiyar bir başlangıcını tekrar ve hep beri ber yaşıyoruz. 19 Mayıs,'milletimi - zin en bü evlâdı, Ebedi Şefimiz, kurtarıcımız, sevgili Atamız Musta-| fi“Kümalin Anadolu topraklarına a- yak bastığı gündür. Şimdi, hür, müstakil bir vatan ola- rak üstünde dimdik durduğumuz bu aziz topraklar, onun bize, ölmez, ze- val bülmaz yadigâridir. Ondan ayrıl: mahın acısı, kalplerimizde vatan mu- habbetine, istiklâl aşkına inkilâp etti. Onu vatanımiz kadar sevmek, vata- Dımizı onun kadar sevmek olmuştur. 19 Mayısı bütün Türk milleti tek var- Mk olarak iliklerine kadar hissediyor. Milli birlik ve bütünlüğümüzü her milli hâdise gibi bu da yeni bir delil şeklinde bütün cihana gösterecektir. Ismet İnönü, feragatli hayatı, vas tan yolundaki fedakârlıkları, azmi, basireti, Türk inkılâbının her saha- sındaki yapıcılık hizmet ve kudretile ulu Türk milletinin başbuğu, önderi, ahlik ve fazilette onun kutsal bir| örneğidir. Onun düşüncesine uyar- ken milletin arzusunu yerine geticdi- #imize, onun sözünü tutarken vata- mın faydasına hareket (o ettiğimize candan inaniyoruz. Bizler, bizden sonra gelecek Türk evlâtlarını kendimizden daha mükem mel. görmekle mesut olacağız. Göz- lerimizi hayata yumup vücutlârımızı vatan topraklarına kalbedeceğimiz anda, duran kalblerimize son huzur ve emniyeti sizler vereceksiniz. Sizin de yaşamanın zevkini, çalışarak, a-| dam olarak, bizden esirgemiyeceğini. İ 78 itimat ediyoruz. Vatan, sizden ön- | ceki nesilden bizden, mal istediği za- man malımızı, can istediği zaman ca- nımızı verdik, sizin de, bizden sonra | gelecek nesillerin de böyle yapacağı- nâ iman ediyoruz... Spor hareketleri yapılıyor Hasan Âli Yücelin, gençliğin, A- tatürkün eserine imanının ve Milli Sefe bağlılığının ifadesi olan cümle- leri bilhassa dakikalarca süren al kışlarla “karşılanan bu nutku gene bir mektepli kızın hitabesi takip ey- ledi ve ondan sonra bütün gençlik üç dofa “sağ ol” diye bağırmak su- retiyle Milli Şefe karşı tezahürat- ta bulunmuşlardır. Si | Fahrettin Altay, Istanbul Ankarada YapılanSpor Şenliklerinde Milli Şef de Hazır Bulundular miştir. Bütün tezahürat içinde meklepli- lerimizin #por hareketlerinde gös- terdikleri - birlik ve bilhassa Gazi Terbiye Enstitüsü talebesinin rit- mik hareketleri takâirleri toplamış» tır. , Merasimin sonuna doğru Milli Şe gelişlerinde olduğu gibi büyük tezahüratla uğurlanmış ve bayram Stadda geç vakte “kadar devam et- miştir, Bugün merasimin devamı müdde tince Türkkuşuna mensup tayyare- lerimiz ve plânörlerimiz şehrin üze- rinde “yakın bir alâkayı üzerlerine çeken devamlı uçuşlar yapmışlardır. Bu gece Ankara bu mesut yıldönü mü vesilesiyle başlanbaşa donanmiş bulunuyor. Halk şehrin ana yolla. rında gençlik ve spor bayrammı kut- lamaktadir. İstanbulda 19 m Spor ve Gençlik Bayra! mı, dün şehrimizde, Fenerbahçe Stn- dında muazzam tezahüratla ve çok parlak bir şekilde kutlandı. Günün çok erken; şaatinden başlı- yarak, Kadıköye akan kalabalıkı sa» at 9 adoğru, Fenerbahçe Stadını giden yollara, bir izdiham manzarası vermişti. Binlerce İnsan, müteaddit yerlerde inzibati kontrollerden geçe rek stadyoma gidiyordu. Saat 9 da, stad tamamen dolmuştu. 13.000 den fazla bir kalabalık tribünleri, ayak» ta duracak yerleri, kenardaki çimen sahayı doldurmuştu. Kalabalık arasında Vali ve Bele- diye Reisi Lütfi Kırdar, Orgeneral komutanı Korgeneral Halis Bıyıktay, bir çok mebüslar, vilâyet ve belediye erkânı göze çarpıyordu. Törene saat 10,05 te Vali ve Ko- mutanm gençleri teftiş etmesile baş landı. Bu sırada 5.000 den fazla kız ve erkek mektepli, 500 kadar spor- cu, sahada yer almıştı. Muntazam ve yeknesak kiyafetli bu gürbüz gençlik, seyircilerin göğsünü iftihar la kabartan heybetli bir manzara teşkil ediyordu. Vali, her mektep kümesinin önün- den geçerken: — Merhaba gençler, nastlsınız? Diye sorüyor ve tek bir ses halın- de: — Sağol cevabını alıyordu. Teftiş bittikten sonra, bando orta- ya geldi ve yalnız 8.000 genein de- gil, 15:000 seyircinin de iştirakile İstiklâl Marşı söylendi ve direğe İbayrak çekildi. Vali nutkunu söylüyor Müteakiben Vali ve Belediye Rel- si Lütfi Kırdar, hazırlanan kürsüye çıktı ve alkışlarla zaman zaman ke- silen nutkunu söyledi ve ezcümle de- diki: Büyük ve şerefli bir günün yıldörümü- nü yaşıyoruz. O derecede bilyük ve kut- lu bir gün ki bizi huzur, refah ve teralt- ki hamleleri içinde yaşatan Cümhuriyeti- mizin değmasına, kurulmasına ilik adin teşkil etmiştir, denilebilir. 19 Mayıs, takvimde Türk enerjisinin hârekete | geldiği, vatan o müdafansı İçin #ahlanıp ileri atıldığı günü gösteren mu- kaddes bir tarih sahifesidir. Yine. bütün gençlerin söylediği “Dağbaşını duman almış, marşın. dan sonra ilk önce genç kızlarımızın ve onları takiben erkek talebelerin spor hareketleri yapılmış ve bütün bu hareketler sevgi ile takip ül Hür, müstakil ve kuvvetli "Türkiye, memleketin yarınki parlak, verimli, sea» detle dolu istikbali için buğünün genç'i- gine İstinat ediyor. Kafasının içi bilgi 1ğı- Bi ile aydınlanmış, vücudü sağlam, maddi ve manevi pratik kabiliyetlerie yekişli rilmiş bir gençlik İstiyoruz. Nizamlastırılmış spor, bu gayeye vara- İ bilmemiz için en ehemmiyeti İdüler, i ve sporcular geçtiler, vasıtaları don biridir Bu güzel toplantının yapılacağı yeri tü- yin için her sene türlü güçlüklerin ver) gılaşılıyor. Güzel İstanbu ibi, cağra- fi, tarihi değerlerile müterasip bir inle. #af ve umrunu mazhar olması için teyeb. büs edilen belediye içleri arasında “oer| sahi vicude getirmek meselesi de ör saftadır Gelecek yil, 19 Mayıs si yeni stadiumuzr yapabilmek # vize azmimizi Hi “küt raki #ürette heyecan vermektedir. Hu limirin bir an önce hakikatolması için var kuvvetimizle gnlişacüğı: Jiklerini Bizi saygı tie selimlar, Hile Kurtlalarım, Fahri Kurtuluşun sözleri Validen sonra üniversite ve yük- Küvsetlerdirere'e temin» bayrümahizi sev- İsek okullar namına kürsüye çıkan Up fakültesinden — Fahri Kurtuluş, heyecanlı bir hitabe irat etti ve ez- cümle dedi ki: “Arkadaşlar, yurddaslarım Vatanı parçalanmış, toprakları düsman dolmuş, nomumu o haystı, her- ike içinde kulmiş olen bir mil- b Gszretii kabil etriye” hislerini bi. Vin dünyaya hirvkıretak ve tinandiraga'm bir sefe muhtactı. Büyle karanlık. bir. devirde Türkünse- masında bir. “güneş. doğan. Bu, emsalsiz milletimizin hağrrden ferkiran “mili den ha, Mustafa Kemal'di. Memleket hayatı- mizda esaslı bir inkılâp mğır acin 19 Me. yı, işte bugün sençliğin bir Jimnastik bayramı, günüdür, Bir milletin sağlamı” #i ve istikbetinin kuvvetli oluşu, yesiştire mekte olduğu geneliğinin vücutça, rulça, ahlâkça ku E bulunuşuna tabidir. Dün bir Atatörke, bugün bir İnsniiye sahip olark yaşıyan büyük Türk mill senin sayende tarih vu deha silsilesini sona erdirecek değildir. Geçit resmi ve şenlikler Daha sonra Beden Terbiyesi teş- kilâtı namına futbol, hakemlerimiz- den Tarık Özerengin, bir nutuk söy- ledi, Sıra geçit törenine şelmişti. En önde mekteplerin ve spor te- şekküllerinin" * bayraklarını “taşıyan gençler geçtiler, Onları Skrim'ci, kayakçı ve futhol cü üniversiteliler takip ettiler. Da- ha sonra kız mekteplilerimiz göğün- En sonda erkek mektepli'e: Bu sene bir yenilik olmak üzere sıralar dokuzar kişilik tertip olun- muştu. Büyük bir intizam ve parlak bir muvaffakıyetle nihayetlenen bu geçit resmi, devam ettiği 45 dakika içinde stadyomu (dolduran halkın dinmiyen alkışlarını topladı. Sıra, idman hareketlerine gelmiş- ti. Evvelâ kiz talebeler, kız muallim mektebi beden terbiyesi öğretmeni Mesadet'in kumandasında harsret yaptılar. Bundan sonra da erkek talebe, müallim mektebi öğretmeni Ferha- dın kumandasile ayni hareketleri tekrarladılar. Büyük bir intizamla yapılan bu hareketler, stadyomu dolduran Lin- lerce seyirci tarafından sevinç ve heyecanla alkışlandı. Ve geriçlerimiz takdir edildi. Spor ve gençlik bayramı münase- 'betile, dün öğleden sonra, halkevle- rine tâbi spor sahalarında da bir çok maçlar yapılmış, gece de halkevlerin- de toplantşlar tertip edilmiştir. Antakya, 19(Tan Muhabirinden) — Hatayda bu sene ilk defa olarak 19 mayıs bayram kutlanmiş, bütün şe- hir ve kasabalar baştanbaşa bayrak- larla, Atatürkün ve Milli Şefin re- simlerile süslenmiştir. Saat”17 de Musalla sahasinda bü- yük bir tören ve İdman şenlikleri ya- pılmıştır. Törene İstiklâ) marşile baş- larimış, nutuklar söylenmiş, Atatlirk sevgisi ve Milli Şefe bağlılık tebarüz ettirilmiş, spor hareketleri ve geçit resmi yapılmıştır. Törende meclis reisi, Başvekil, ve konsoloslar hazır bulunmuşlardır. İzmirde Müessif Bir Hâdise Izmir, 19 (Tan Muhebirindeni — Bugün 1 9mayıs bayramı için Kızıl çullu meydanında tezahlirat yapılır. ken bayram ihtisaslarını — tesbit et- mekte olan gâzeteciler polis müdürü Salâhattin Arslankorkut tarafından menedilmişlerdir. Bu yüzden güzeteler bu büyük bayram hakkında lâyıkile malümat veremediklerini yatıyorlar. Burada derin bir teessür uyandıran bü hâdi- se münasebetile Ankarada yüksek makâmlara şikâyetlerde bulunulmuş” tur, , “Atılay., Merasimle Denize İndirildi (Bası 1 incide) Amiral Okanın nutku Tam saat 12 de “hazir ol!” ve se- lâm işaretinden sonra İstiklâl marşı çalınmıştır. Bundan sonra Amiral Şükür Okan ile davetliler, güllerden ir buket arasına konulmuş olan şam- panya şişesi önünde mevki almışlar- dir. Burada, geminin inşaat müteahhi- di namına Krup mümessili almanca bir nutuk vermiş ve bu nutuk türk. çeye tercüme edildikten sonra Ami ral Şükür Okan söze başlıyarak de miştir kiz “— Çok yakm tarihe kadar ü- zerinde bir çok“tekneler kurulup itmam edilen bu tarihi kızaklarda buğün de iki denizaltı gemimiz kurulmuş ve itmam edilmiştir. .Bu gemilere ebedi Şefimiz Ats- türkün. tensipleriyle adlar veril- mişti, Bunlardan Atılay, bir kaç dakika sonra temiz sularımız üze- rinde yer alacaktır. Sulhü seven ve daima bariş içinde bele için bu tekneleri yaptıran dimi huriyetimize ve kudretli şerefli diğer gemilerimize kutlu ve mut- İn ölsun..,, Amiral, inşaatı deruhte eden mü- hendislere ve Türk İşçilere teşekkür etmiş ve Milli Şef ile hükümet er- 'kânına saygılarını sunmuştur. Fahrettin Altayın sözleri Müteakiben Orgeneral Fahrettin Altay, Atılayı Türk ordusu namına 59 lâmladıktan sonra, şunlürı söylemiş- tir: “— Gerçi bu gemi bir harp & letidir, Fakat, mânen bir sulh â- letidir ve memleketimizin . daimi sulh içinde yaşamasını temin ede-| cektir.,, Hatip, Atatürkün aziz hatırasını anmak için bir saniye başların eğil. mesini eklif etmiş ve bunu müteakıp bütün hazirun üç defa (şa, şa, şa) di- i| ye bağırmışlardır. “Atılay,, denize indiriliyor Daha sonra, Bayan Nadire Okan, uzun saplı çekici eline alarak şam- panya şişesinin bulunduğu yaylı tab- Jaya vurmuş ve şişeyi patlatmıştır. Bir düdük işaretini muüteakıp, “Atı- lay”, halkın “yaşa!” avazeleri ara şında Haliç sularına doğru kaymış. tır. Sandallara binerek merasim yeri- nin deniz tarafını kaplıyan halk ta, bu tezahürata iştirak etmiştir. Merasimi müteak'p, Bayan Nadire Okana, turuncu güllerden bir buket verilmiştir. Davetliler, otomobillerle Perâpalasa girerek Krup müessese- sinin verdiği ziyafette hazır bulun muşlardır. Rusya le .. Müzakereler (Başı 1 incide) İ mühlim bir müzakere yapıldı ve Ka- maâranın en belli başlı hatipleri söz söyledikten sonra, Mister Chamber- lain bir nutukla İngiliz - Sovyet mü- zakerelerinden ve İngiliz tekliflerin- den bahsetti ve müzakerelerin bir neticeye varmasına mâni olan güç- lüklerin mahiyetini anlatmak istedi Meselenin “son derece 'nazik ve mübim olması dolayısile söylenecek her sözün bazıları tarafından: sulte- vil edilebileceğini ve esasen bir çok- larının böyle bir fırsatın ellerine ve- rilmesini beklediklerini anlattı. Fakat, Mister Chamberlain Lort konuşmalardan çok ümtili olduğu” nu, bu konuşmaların aradaki en - gelleri kaldırmağa yardın ede - ceğini söylemiştir. Muhalefet Uderlerinin hepsi de İRusya ile süratle anlaşmak lüzumu: üzerinde israr o etmişlerdir. Loyd Care, milletlerin istiklâlini mahve - den azılı canavarların dişlerini sök - İ mek Jüzumundan bahsetmiş ve Sov- İyet Rusya ile de, Fransa ve İngiltere arasındaki tedafüi ittifaka müşabih bir ittifak yapılmasına mâni bulun- madığını anlatmıştır. Amele lideri Atlee, (o hükümetin Rusya ile yaptığı müzakereleri son derece gizli tutmasından şikâyet et- miş, Mister Çurçil, şu sözleri söy- miştir: “Harp çıktığı takdirde müt- tefik olabileceğimize göre, şimdiden Rusya ile ittifak ederek harbe mani olmak daha doğru olmaz mı?” Daha sonra Mister Eden söz söy- lemiş ve hükümetin siyasetini biraz daha hararetle ve gayretle ileri gö- türmesi lâzım geldiğini anlatmıştır. Chamberlain'in izahatı Mister Chamberlain, “evvelâ İn - gilterenin Rusyaya karşı ideoloji ba- kımından hiç bir veçhile itimatsızık göstermediği ve Rusyanın yapacağı yardımı katiyen istihker etmediğini anlattıktan sonra meselehin cok mü- him ve nazik olduğunu ve yslnız İn- giltereyi alâkadar etmediğini, onun için yalnız İngiliz tekliflerinden bah- sedeceğini anlatmış ve vaziyeti Şu ge- kilde izah etmiştir: Rusyadan istediğimiz, İngiltere ve Fransa tarafından Lehistan ve Ro- manyaya yapılan deklarasyonun tip- kısını yapmaktı. İngiltere ve Fransa taahhütleri yüzünden bir harbe gire- çek olurlarsa, Lehistan veya Roman- ya tarafından yardımı istendiği tak- dirde Rüsyada müzaheretin! esirge- miyeceğini, İlân edecekti. Bu tekli- fin mütekabiliyet esasına istinat et- mediği söylenmedi. Bu iddiayı doğ- rü bulmuyoruz. Çünkü Ingiltere, biz- zat yapmıyacağı bir işi, Rusyadan is- temiş değildir. O halde, teklif müte- kabiliyet esasına müstenittir. Tek- İrekt tecavüzden bahsedilmiyor. Fakat İngiltereye vuku bulacak di. rekt tecavüzden de bahsedilmemekte İve yalnız Romanya ve Lehistana te- İminat verilmesi istenmektedir. Mak- sadımiz Rusyanın, İngiltere ve Fran- saya müdahale etmesi değildir. İttifak manzumesi istemiyoruz Bu. teklifte bir müsavatsızlık var- sa, Sovyet Rusya alayhinde değil, İngiltere aleyhindedir. Fakat ortada anlaşamamazlık vardır ve bu anlaşa- mamazlık, Ingiliz teklilinin, fena ol masından ileri gelmiyor. Onun için tekrar çalışmak lâzım.. | Biz'bir ittifak manzumesi kurmak is- temiyoruz. Çünkü bir müttefiki ka- zanmak mukabilinde bir diğer dev- leti rahatsız etmek ve onu bizimle çalışamıyacak bir hale koymak iste- miyoruz. Vaziyet tedbi> ve dini ile hareketi âmirdir. Yapacağımız İ- şin sağlam olmasını, bir hamlede ufa- lanaeak ve yıkılacak bir iş olmama- sını İstiyoruz. Onun İçin kısa bir te- ahhuru göze alıyoruz. Moskova ile doğrudan doğruya ko nuşmak İştediğimiz için M. Potemki- nin Cenevreye gelmemesi yüzünden müteessiriz. Çünkü iki memleket a- rasındaki örtü veya duvarın ortadan kalkmasile biribirimizin elini sıkaca- &ımıza İnanıyoruz... Mister Chamberlain, daha sonrs Almanya ile İngilterenin münasebet. “.— Bu meselenin sürekli bir sulh tesviyesinden mavki alacağı muhak- kaktır. Vu vadide yapılacak konsss- yonlar vardır. Fakat bunların başka» ları aleyhinde stratejik bir şekilde Halifaxın yarın Pariste yapacağı) lifte, Rusyaya karşı vuku bulacak di-| 20-5.939 Almanyanın Son Harp Hazırlıkları (Baştarafı 1 incide) yaya da bu arzusunu 9ildiren bir me- morandum vermiştir. Polonya Hariciye Nazırı Beck, Hitlerin bu nufkuna ve gönderdiği memoranduma cevap vererek “Po- lonyahın Baltıktan uzaklaştırılması- na Tazı olmıyacağını” ve “kendini bilen bir milletin bir taraflı arazi ter- kine yanaşmıyacağını” söylemiş, yal- nız müzakereye hazir bulunduğunu ihsas etmiştir. Hitlerin nutkundan ve Beck'in ce- vabından sonrada vaziyette hayli mühim değişiklikler olmuştur. Ro manya, Almanyanın elinden kaçmış. Polonya, Danzigın bugünkü vaziye- tinde husule gelecek herhangi bir de- işikliğe katiyen müsamaha etmiye- ceğini bildirmiş, İngiltere de cebren vâki olacak müdahale üzerine Polon- yaya yardım için narbe girmiye ha“ zır olduğunu ilân etmiştir. Bundan maadn İngiitere cenubu şarki Avrupasında bir sülh cephesi kurmağa teşebbüs ederek Romanya ve Yunanistanın hudutlarını bir ta- raflı olarak garanti etmiş, Türkiye i- le de Akdeniz emniyetini temir için bir anlaşma yapmıştır. Bütün bu hâdiseler Mitlere, harp- siz istilâ siyasetinin artık devam © demiyeceğini ve Istilâ programını tat- bik edebilmek için mutlaka harbe hazırlanmak lâzım geldiğini anlat mıştır. İşte bu vaziyet üzerine Almanya" nın süratle harp hazırlıklarını tamam lamağa map görüyoruz. V bu şekil aydı Danzig me selesi münferit bir hâdise ok maktan çıkıyor ve umumi bir harp hazırlığı için bir mukaddeme teşkil ediyor. Çünkü Danzigte patlayacak bir silâh derhal bütün Avrupayı * teşe verecektir ve hârbin ilk sirayet sahası hiç şüphesiz Akdeniz, olacak” tır. Böyle olduğu için de Almany? nazarında Italyan vaziyeti hen” miyet kesbetmiş bulunuyor. Nitekim söh bi? uy içinde Goering Goebels ve nihıyet General Braw ehitseh'in Italyanın muhtelif askefi üslerini ziyaret ederek tetkikat yap” tıklarımı görüyoruz. Bu ziyaretlerde sonra da Milâcoda Almanya ile £ talya arasında iki memleket Harici" ye Nazırlarının askeri bir ittifak ak” dettiklerine şahit oluyoruz. Şu güm lerde imza edilecek olan bu ittifak? göre, iki memleket ordusu Almün hu” mandası altımda bulunacaktır. Harp? İlevazımı için müşterek karteller tesi5 ve harpte beraber hareket edilecek” tir. Hitler, harbe şark hudutlarında başlamak istediği için garp hudutis” rındaki müdafan hatlarını bir misli daba takviye ettirmiştir. Macaristanı, askerlikçe kendisin? bağlamış, Yugoslavyayı da mihver? çekmek için faaliyetine hâlâ nihayet vermemiştir. Japonya ile de askeri hir ittifak akdine teşebbüs etmiş, fakat Japof” ya kararını, İngilterenin Sovyetlerl€ anlaşmasından sonraya bıraxmaY' tercih etmiştir. Bu sebeple totaliter rlevletlerin W mumi hârp hazırlıkları benüz i# mamlanmamıştır. Fakat bu hazırlığ' en kısa bir zamanda bitirmek içi” hummalı bir faaliyet sarfettiklerin? şüphe yoktur. Totaliter devletler hazırlıkların! bitirinciye kadar, demokrasiler sul” cephesini tamamlamıya muvaffak © labilirlerse, Hitlerin yine umumi bir harbi göze alabileceği şüphelidir. Lil için dünya mukadderatı bu” gün Almanyanın hazırlığından ziy#” de, demokrasilerin faaliyetine vE muvaff, bağlıdır. Tolalitef devletler. arında bütün dünyi Yı bulacaklarına kani olurlarsa, körü körüne harbe girmiye cesaret ed” Sulhü kurtaröcek olan âmil, d* mokrasilerin muvaffakıyetidir. kullanılmak ve tecavüze âlet edilmek üzere kullanılmıyacağına emin olmsk İsteriz. Halbuki bu emniyet yoktuf ve bunla da Almanya sebebiyet vef” miştir.,, Hükümetin verdiği izahat kabi! olunmuş ve Loyd Corcun HariciY” bütçesini tadil için verdiği takrir ref” dolunmuştur.