4 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

4 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

p HI ve ten! © muharririn fikrine PENCEREMDEN Gençliği ve Sanatı Teşvik Meselesi Yazan: M. Turhan TAN ir ay kadar oluyor, bizim tah- sütununda “Mo- em yaşayış bilgileri, adlı bir ese- tin teşrihi vardı. Dün, yine o kitabı gözden geçiriyordum, genç kızlar ve — delikanlılar başlıklı yazılar bilhassa dikkatimi çekti. Kuvvetli bir görüş, sahibi olan muharrir, Greta Garbo- ya benziyebilmek için çırpınıp du- ran ve terbiyeden haysiyete kadar bir çok şeyi feda ettikten sonra “sah- © mesir, seyircisiz. gülünç bir artist olup sürünen kızlarla aladüğlas bi- yıklı, yüksek ve keskin omuzlu, 'kaklara kadar kiri uzayan achip vorili züppeleri takdire değer bir — isabetle tahlil ediyor ve münasebet düşürerek sözü şu mecraya çeviri. yor: “Bazı gençlerde çabuk yüksel- mek, hemen meşhur olmak hevesi © vardır. Diploma alır almâz yüksek mevkilere geçmedikleri için kendile- Tini mağdur sayarlar. İradeleri za- yıf olanlar da yeise kapılırlar. Bu — gibiler, büyüklerin hayatlarmı iyice — tetkik ederlerse, onların çetin yol- lardan yürüyerek, tehlikeler ai © © vak yükselmiş olduklarını görürler. iy edilmedikleri için meyus o- vardır. satlarını terkeden gençler meyus olsaydı w#akdir edilmiyen ven veya bir Wagner Kkıhir Beetho- “Gençler üzerinde teşvikin by. bir tesiri olduğu da unutulmamalı” dır. İstidat gösterenlere muhit cesa- Tet vermeli, yardım etmelidir. Genç sanatkârlar için her sene milli mü- kâfatlar verilmesi çok faydalı ola- caktır. Bir kaç yılda bir memlekette © Gen yüksek sanat eseri meydana ge — tirecek olana, meselâ “Atatürk mü- kâfatı,, adı ile milli bir armağan — verilmesi yalnız gençlere değil, ayni © zanianda bütün memleket sanatkâr. larına çok büyük bir kuvvet kaynağı | olur, “EBekânı Harp zabitlerimizden oldu- © İfunu sonradan öğrendiğim saym candan, gönül den iştirak ediyorum. Çünkü tahsil — veya İlim seviyemizin, daha doğru. “su çok ve derin okumak arrusunun “daralıp kısalmasında teşviksizliğin — de büyük bir tesiri görülüyor. Mek- >feplerde ne mükâfat, ne mücazat yar. Halbuki hademeden en yüksek © memura kadar hazineden karın do- O Oyaran herkes icahına göre tekdir, İcahına göre de takdir olunuyor, De- © “mek ki insanların —yaşlarını başla- © Oranı aldıktan sonra dahi— amellerini ölçüp mükâfat veya mücazatlarin vermek İdari zâruretlerdendir, o halde mektepler neden bu usulün di- © şında tutuluyor? © Buna terbiye meselesi diyorlar, - ve bir sürü terbiye sistemi ileri sü- rüp davayı kılükale düşürüyorlar. © Lâkin gençliği va sanatı teşvik için İlis müdürüne verilmekte olan 100 li- TAN Kuraklık | Tehlikesi Kalmadı Bereketli Yağmurlar Müstahsili Güldürdü İstihsal mıntakalarından alınan en son haberlere göre yağmursuzluktan | dolayı başlamış olan kuraklık öç gün- denberi fasılalı olarak yüğan yağ- murlarla tamamile zail olmuştur. E- kinlerin hepsi yağışlardan faydalan- nilştır, Ova mın'akalarında da yağış devam ettiğinden müstahsilin yüzü gülmüştür. Yağmurlar bağ; bastan. meyva bahçelerile kavun ve karpuz gibi mahsullere de yaramıştır: Yalız Istanbulun çilek tarlalarında sert ys- ğiştan dolayı bir kısım çilekler bo- zulmuştur, Poyraz Fırtınası Evvelki gece başlıyan poyraz rüz- gârı dün gittikçe artan bir süratle bütün gün devam etmiştir. Karede- niz ve Akdenizden gelen haberlere göre buralarda şiddetli bir poyraz fır- tınası hüküm sürmektedir. Denizde bir kaza kaydedilmemiştir. BELEDİYEDE : Süt Fabrikasının Yeri yüparul sütleri hakkında tetkikat runu hazırlariydşini bitirmiş, rapo- yon sütleri" terlize eğiştir. Kohis- nih besaplarını yapmış bulurüifi dır. Fabrikanın Yenibahçede yapıl - ması düşünülmektedir. Komisyonun hazırlıyacağı rapor, belediye tarafın. dan muvafık görülecek olursa, * ko- misyonla beraber çalışan mütehassıs Lihtenbergin süt - fabrikasınm tesis ve organizasyon işlerine nezaret tie ZER Rek beleştiye hiz. Bütçe Tasdik Edildi Yüksek tasdikten çıkan belediye! 939 - 940 senesi bütçesi dün beledi-| yeye tebliğ edilmiştir. Belediye işle- | rile de meşgul olduklarından 'dölayı şimdiye kadar vali muavinleril? po- Fanın çıkarılmasından başka bütçede bir değişiklik yoktur. Vali Ankaraya Gidiyor Belediyeler Bankasından alınacak 5 milyon liraya ait mukavelenameyi imza etmek ve bir de Meclisten ge- gecek olan tramvay, tünel ve elektrik idarelerinin belediyeye devri hakkın- daki kanunun o müzakeresinde hazır bulunmak üzere Vali ve Belediye rei- si Lütfi Kırdarm Ankaraya na vakit gideceği henüz belli değildir. Lüti Kırdarın bügün olmazsa Yarın ak- şem Ankaraya gitmesi muhtemeldir, bir mükâfat tertip ve müstahak o — anlara zaman zaman tevzi etmekte © zannetmem ki terbiyevi bir mahzur bulunsun? “Modern yaşayış bilgileri, eseri - muharririnin düşüncesini de işte bu © kanaatle ileri sürüyorum. * Fatihte Bay Şemsettin Sertaöze: Burbanı Katı” “pek,, kelimesini ( şöyle © zah'ediyor: “Tez vezninde ol iktmseye de- “nir ki boş davul gibi hünerden, irfandan| © mahirum' olduğu halde kendi kendini över, nir.» (Faz) kelimesini de Kamus tercümesin- © de şöyle izah edilmiş görüyoruz. “Haz i - Konyada Mesire İ ı Konya (TAN) — Şeheya İS için- de ve dışında, hal'ış talimatnamen- Ekmek Fabrikası Istanbulun muhtelMf o semtlerinde kurulacak ekmek fabrikaları için bes lediyeye bir çok firmalar müracaât etmişlerdir. Teklifler tetkik edilmek tedir. ' Gazino Tarifeleri Belediye iktısat müdürü Saffet Se- zen, dün Usküdar kaymakamila be- Belediyeden Açıkta Kalanlar Mühim Bir Kısmı Münhal Vazifelere Alındılar Yeni belediye bütçesile açıkta ka- | undan açıkta kalan Ferit 30 lira ma- | kalan Isn memurlar peyderpey yeni vazife- lere teyin edilmektedirler. Vali ve Belediye reisi evvelki akşani bunlar dün bir kısmını muhtelif açık memu- riyetlere tayin etmiştir. Yeni kadro ile tğikta kalinış olan memurlardan 9, namzet merturlar dan bir, ücretlilerden 9“kişl bu ta- yinlef arasındadir. Bunlardan zat iş- leri müdürlüğü kâtiplerinden Fahire 16 ira maaşla Sarıyer belediye şube- si yazı işleri kâtipliğine, Eminönü be- lediye şubesi muhasebesinden açıkta kalan Baki 1$ lite ma Beşiklaş belediye şubesi yazı işleri kâtipliğine, belediye merkez muhasebe cibaşet memurluğundan açıkta Kalah Muşta- (e 40 lira ücretli ihtiyat su memur- luğuha, mezat İdaresinden açıkta ka- lan Közim Ürkmez 20 lira maaşlı hu- kuk işleri avuket kâtipliğine, açıkta kalan eski vakıf işleri mütehassısı Niyazi 90 lira ücretle ayni vazifeye, 40 lira maaşlt Çarşı mezat memurlu- aşla muhasebe murakıplığına, Iktısat İ müdür muevinliğinden açıkta kalan Halit Bayrı 55 lira #naaşls, yeni ih- das olunan tahsil müdürlüğü muavik- liğine, varidat müdürlüğünden açık- ta kalan İsmâil Halkı 40 lira masş- la merkez muhasebe murakıplığına, diğer murakıplıklarına da, vazifeleri ücrete-tahvil edilmelerinden dolayı jbu vazifeleri kabul etmiyen.. iklısat murakıp ve memurlarından Hikmet, Baha Kâmil, Tevfik ve Alğattin, E- İyüp tahsil veznedarlığından açıkla İ kalan Tevfik 20 lira maaşla Eyüp be- İlediye başkâtipliğine, Şişii belediye tahakkuk şubesi kâtipliğinden açıkta Kalan Cevat 20 lira maaşla-mezat i- daresi müzayede memurluğuna, yol parası tahakkuk memurluğundan & çıkta kalan Selim temizlik işleri am- bar memurluğuna, hal tahakkuk me- muru Aziz 60 lira ücretli konserva- tuar depo memurluğuna, Florya ta- hakkuk O memurluğundan © açıkta Petrol Arama Faaliyeti Bazı Mıntakalarda Sondaj Yapılacak | Maden Tetkik ve Alama eğsiilğ- #ünün petrol arama kolu bu Sene ye- ni muntakalarda faaliyetine dövapı'i- gin hazırlıklarımı yapmastır Yeni fş. leri dört muntakada teksif edilecek- tir. Şimdiye kadar araştırma ve sen- daj yapılan mahallerdeki makineler ve tesisat sökülerek bu muntakalara nakledilmektedir. Haber alındığına göre, aşağıdaki mıntakalarda petrol aranacaktır; 1 — Trakya, Hayrabolu civarında yalnız jeolojik tetkikat için hendek- ler açılacak, fevkalâde bir vaziyet ol- madıkça faaliyette bulunulmyacak- tır. 2 — Ramal dağında, Mecme boğa- znda, Hermiste bulunan makine ve teferruat Kerbent noktasına nakle- dildikten sonra şimdi Diyarbakırın — —— Gazi Köprüsü Dubaları Gazi köprüsü dubalarmin beton kısmile parmaklıkları tamamile ik - mal edilmiştir. Köprütün orta kısmı- na konulacak dubalar önümüzdeki hafta sonunda yerlerine takılacaktır. Bunun için belediye, liman reisliğine yazdığı bir tezkerede bu dubalar yer- lerine takılırken bir kazaya mahal kalmamak için icap eden tedbirlerin ittihaz edilmesini rica etmiştir. Münakale Vekâleti Muhabere ve Münskale Vekâleti- raber Anadolu cihetindeki gazino, | kır kahvesi ve sair eğlence ve otur-| ma yerlerini gezerek tarifelerini de- © kendi fikrini beğenir kuru kuru söyle | recelendirmiştir. pi pe ecri S — Müesseselerde patronlarla işçiler arasındaki ihtilâflarda ha- kem vazifesi görmek üzere seçil- mekte olduğu haber verilen işçi — mp İstila ve icap eden vesaikin asıl İ mümessilleri patronlar tarafından Ti ek 108.939 tarihine kadar Umum! mı, yoksa İşçiler tarafından mı s€- ilir? silir? . si Müdürlüğüne tevdi etmeleri lâzımdır. - İşçi mümlessinleri “tabit o O iecektir. Y edilecektir. Verilecek ücret imtihan neticesinde alınacak » Lise veya muadili mektep mezunlariyle sesedeki işçiler tarafından se- | edenler, Büro işlerine vâkıf bulunanlar ve Daş verenlerin buna müdaha- “ları.yoktur. : diye, İstanbul için ge- nin isminin yalnız “Münuküöle Vekâ- leti,, olduğu ve bu isimle anılması Yâzım geldiği dün vilâyete tebliğ e- dimiiştir. 125 kilometre şarkında bulunan ve Ramal dağının geçidi olan Mecme bo- Kazına naklolunacaktır. Burada ey- lülda ohemmivetli snndsiler ware. 3 — Hermiste açılar Orta küyuda- ki, orta çaydaki makine Midyat ci- varında Gergüşe naklolunmaktadır. Temmuzdâ faaliyete geçilecektir. 4 — Almanyadan yeni sipariş edi- len i& bir makine ilede Adana civarında araştırmalar yapılacktır. Eylülde faaliyete geçecek olan bu ma- kinenin bazı parçaları gelmiştir. Dic- le vâdisinin Jea « sinklinal strüktöri- le, Şarki Adana havalis'nin garbi çö- 'küntülerinin Strüktörlerinde * petrol mevcudiyeti kuvvetle tahmin edil mektedir. Bu ihtimale göre srazide jeolojik tetkikat ve sondajlardan müsbot ne- ticeler alınacağı ümit edilmektedir. Yeni Hukuk Müdürü Belediye hukuk işleri müdürlüğü- ne tayin edilen eski Kayseri mebusu Hasan Farit, yeni vazifesine başla - mıştır, Hasan Ferit, belediyeyi alâ- kadar eden davaların miktar ve ma- hiyetleri ve bugünkü safhaları hak- kında malümat almıştır. Nizipte Bir Kaza Nizip, 3 (Tan Muhabirinden) Yanında çocukları olduğu halde mo- tosiklotle yakın bir köye gezintiye çikan dava vekili Abdullah Güven, yolda bir merkebe çarpmamak için dere kenarında devrilmiş, 4 yaşında oğlu Adnanın kafatası ezilerek ölmüş diğer çocukları da muhtelif yerlerin- den yaralanmıştır. Cevdet ücretlihalta- hakkuk memurluğuna İmar bürosu herita ve kütüphane memurluğuna 100 lita ücretle Vefa Birson, iktisat iğleri birinci $mıf şefiğine 120 lin ücretle Mucip tayin iştir. Bunlardan başka açıkta kalan'I1 odürıdan üçü erkek, Ikisi'Kadın GE mak üzere beş kişi ihtiyarlıklarım leri sürerek kendiliklerinden yardım sandığına müracaat etmişler, artık vazife beklemediklerini söylemişler, ve sandığın kendilerine yaptığı yar- dımı alârak çekilmişlerdir. Kalanlar. dan 3 erkek, 2 kadın tekrar kadroya alınmışlardır. Bunlardan şimdilik yal niz üç kişi açıkta kalmış bulunmak» tadır. Gerek diğer maaşlı ve ücretli memurlar, gerekse odalar kısa bir zaman zarfında tekrar tayin edilecek- lerdir. Yalniz muhasebe teşkilâtında açık- ta kalmış bir kaç memura tekrar va- rife verilmesi imkân haricinde gö - rülmüştür. : POLIS: Dünkü Yaralamalar Kasımpaşada Kulaksız mahallesinde 0- turan Kâzım fle kayınbiraderi Hüsnü #- rasında kıskançlık yüzünden kavga çık- miştir, Neticede bıçağın çeken Kârm hasmını vücudünün iam on iki yerisden nğr yarslamıştır. Yaralı baygın ve ümitsiz bir halde'Beyeğlu hastanesine kaldırılmış, suçlu bıçağı ile beraber yakalanmıştır. © Beyoğlunda Hacı Hüsrev mahalles'n- İde oturan Badi İsminde birisi ayni mahal, i lede bakanlık #dönı Wanda rüliradat lez pek kendisine bir militer errğr-venmerini GE ini ekerek girerine hücum. elmişsise' de, hayatının tehlikede olduğunu gören bakkal bir kolayını bu- Tup- usturayı hasmının elinden almiş ve onu, kendi bıçağı 1le yüzünden âğıree ya- rölâmiştır. Yaralı teğavi alına —almmiş, tahkikata başlanmıştır. © Kyüpte Rahariyede Tâstik fabrikarın- da çahşan Süleymen İle syni fabrika Iş- tilerinden Suat birbirleri ile gakalağipken Suüdın elindeki biçak Süleymanın eline saplanarak yaralamıştır, Yaralı Balat Mu- #evi hastanesine * Kaldırılmış, “tahkikata belanmıştır. © Her ikisi de Gulatada eturan Kiko İsminde bir erkekla Olga adi kadm ara“ İsinda çıkan bir kavgada kadın erkeği döv- İ müştür, Her ikisi de cürmümeşhut mah- ketesine verilmişlerdir. © Kasımpoşada Cevizli mahallesinde 0- turâh Haydar zabıtaya müracaatla Üskü- darda Salacak camli imamı Akifin büyü- cülük yaptığını iddia etmiştir. Akifin e- vinde yapılan aramada büyücülüğe alt ki- taplar vemire bulunmuş, kendisi yakala- narak müddelumumiliğe teslim edilmiştir. © Şoför Cemalin idaresindeki otomobil Gulata köprüsünden geçerken Üsküder- | da oturan Mehmet isminde bir şahsa çor- İ parak bacağından yaralamıştır. Yaralı has- taneye kaldırılmış, goför yakalanmıştır. © şoförünün ismi heniz maldım olmi- yan 1860 pumaralı otomobil yine Galata köprüsünden geçerken Kâğithanede olu- ran Aliye çarparak belinden yaralamıştır. Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Şoför aranmaktadır. © Küçükmüstafapaşada Cingöz soka- gımdn oturan Hasan Tahsinin 11 yaşında kızı Bahriye dün mektepten gelirken bir-| kaldırıldığı Balat) denbire © fenulaşmış, Puzevi hastanesinde — ölmüştür. Çocuğu muayene eden doktor ölümü şüpheli gör düğünden ceset morga kaldırılmış, tahki- kata başlanmıştır. A a mam KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ BURADA CEVAPLIYORUZ Grteceği otohüsleri bir firmaya havale etmiş midir? Türkiyede bir atölye talip çıksa belediye bu ta- libi tercih eder mi? C — Türkiyede otubüs ve oto- mobil fabrikası yoktur. Onun için yerli bir atölyenin böyle bir mü- racaati varit olamaz. . S — Gazetenize bir ilân ver- mek istiyorüm. Bedelini nasıl he sap edip göndereyim. TAN'in sütunları arasında haftanın bazı günlerinde ilân şe- rait ve tarifesi neşredilmektedir. ilânlar santim hesabile ölçülür. İ- lânın, gazetenin ince yazısiyle tek sütunda iki satırı bir santimdir ve girdiği sayfaya göre birinciden iti- baren santimi 400, 250, 200, 100, 60 ve 40 kuruştur. Resimler ve ka lin yazılar santim hesabiyle ölçü- lür. . S — Bulçaristanın çilek ihra- catı yaptığımı gazetelerde oku- CEVAP muştuk. Biz de yabancı memle- ketlere çilek satıyor muyuz? C — Hayır. . S — Üniversite ve yüksek mek- tep talebelerinin askerlik kamıp- larının bu sene iki devrede yapi- lacağı söyleniyor, doğru mudur? C — Evet, Temmuz ve Ağustos» ta olmak üzere iki devrede yapıla- caktır. Pencereden | Halı Silkenler alman Belediye Bunlardan “Ceza Alacak Günün muhtelif saatlerinde apar” man ve ev pencerelerinden halı silkil diği ve kapı önlerine çöp atılmak # retile caddelerin pislenmesine sebe “ biyet verildiği yapılan teftişlerden 88 laşılmıştır. Belediye bunun önünü geçmek için halılarım ancak tepb# yerlerde ve erken saatlerde silkilebi" leceğini, ev ve apartman önlerinin d8 her gün saat 6 dan evvel temizlenrif olması ve bu santten sonra görülecek pislikten dolayı ev ve apartman 58“ hiplerinin mesul tutulmasını alis” dar belediye şubelerine bildirmiştir” Demiryolu İhtilâfı Balıkesir » Kütahya hattı le hükümetimizle Julus Baker Alms* şirketi arasında çıkan ihtilâf; tetki eden hakemler tetkiklerini bitirmişti” Heyet bugün son bir toplantı yap” rak kararını verecek ve bu akşor” Ankaraya hareket edecektir. Gebze Mualiimlerinin Alacakları Gebze (TAN) Muallimlerin muhte“ Mf senelere ait idare ücretleri, kıder zamları ve mesken bedelleri tam men ödenmiştir. o * Eğrrdirde Yağmur Eğridir (TAN) — Bereketli yağ murlar yağmıştır. Halk sevinç içinde” dir. Yalvaç Deri Fabrikası Yalvaç'(PAN)'2- Burada mah” bir'sanat halinde olan debağatta *“ çin halk tarafından 10 bin lira gif file meydana getirilen fabrika hâlö muattal durmaktadır. Bunun sebebi işletme sermayesi bulunamamış o” masıdır. Vakit vakit mütehassıs he yetler gelip fabrikayı tetkik etti gibi Sümerbank ikinc! direktörü O man Nuri de bu defa gelip tetkikat” ta bulunmuştur. Fabrikanın yakın zamanda işletilmeğe başlanıtacağı W” mulmak'a ve bunun, Yalvaçın ikt” sadi kalkınmasına pek büyük yard” mı dokunacağı tahmin edildiğinde" sevinilmektedir. Mektep İhtiyacı İlçemiz içinde okuma çağındaki çocuklarımızın adedi 8745 olduğ halde ancak 1274 ü lkmektepler” devam edebilmektedir ki nisbeti yü?” de on beştir. Bu da mektep ihtiyaci” nın ne kadar şiddetli olduğunu göt termektadir, Merkezdeki mektebe bir şübe ili vesi, Pitgir nahiyesine tam teşkilât lı bir ilkmektep açılması temin edik miştir. Merkez nahiyesi okulunu” bahçesi, yanındaki tarla alınarak bü” yültülecek, buraya bir pavyon yapı" Tacaktır. a m m TAKVİM ve HAVA 4 Haziran 1939 PAZAR ; 6 may Gün: 30. Hizir: 80 Arabi 1358 Rumi: 1353 Rebillahar: 16 Yağar: 23 Güneş! 430 — Öğle İkindi: 18.14 — Akşam, Yatsı: 2135 — İnssâki Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan #li” nan malâmata göre, hava yurdun cenub şarki Anâdolu bölgesinde bulutlu ve met” 21 yağışlı, diğer bölgelerde umumiyeti? gok bulutlu ve yer yer yağışlı geçiniz, Fiğ” girlar doğu bölgelerde cenubi, Egede gar” bi, diğer yerlerde umumiyetle şimeli tksmetten orta kuvvette ve yer yer KV” vetli olarak, Karadeniz ve Marmara deni” önde firtma şeklinde esmiytir. Dün İstanbulda hava kapalı ve ora geçmiş, yağışın metre murabbulna bırsk©” Ül su miktarı 4.6 Kilözrem olarak ölçü” müştür. Rüzgâr simnli şerkiden saniyed” 7 « metre hızla esmiştir. Saat 14 te hav” tneyika 10121 milibar İAL Sühunet © #üksek 10.0 ve en düşük 16.1 santigrat © larak kaydedilmiştir. 1211 1939 219