4 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

4 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

--6-939 #2GDGUK SAYFASI» DANS EDEN KUŞLAR HİKÂYE btiyar adam, gözle, ; rarak, çocukları koştu, Titrek ellerini ceplerine soktu, — İşte, dedi, bütün paralarımı size vereceğim. Ne olur, kuşları yaşa” anına ir gündü, babamla uzak memleketlerde seyahate mmaştak. Adını bilmediğim açık denizler Aştık. Ayalar sonra, yemyeşil ada- ların, masmavi sulara küme küme iği bir iç denize vardık. — Buraları, dedi, meşhur Ha. Yay adalarıdır. Sonra, uzaktan bol Süneş altında, bol ışıklarla yıka- han zümrüt gibi yemyeşil, piril pi- mİ, kıyıları beyaz köpüklü, gökleri beyaz bulutlu, şirinminimini 3- dayı göstererek: — İşte biz, şu Tacağiz. Dedi B u ada, İnsanlara, birbirini. zi sevin, gülün, eğlenin di- yen bir yeryüzü cennetiy: güzel adada otu- Her evin pençeresinden tatlı bir kitar sesi akıyor, her'ağacın dibine de bir flüt çi ör, Yor, üstüste y. nm maytap İk sekleri gibi, havalara doğru altın Söpüklü kahkahalar at ordu. Mavi gökte gezen bulut, kıyılar- dans edil da fışıldayan beyaz köpüklü dal. Balar, kuşlar, böcekler bile, tatlı Postahanenin yanlış ve karışık “lârak yazdığı bu telgrafta ne 2 olduğunu bulunuz. Yılan tutan çocuklar, korkarak endikleri köpeklerini ariyor. Acaba iki köpek neredeler? . Bulmacalarımızı doğru halleden lerden 25 kişiye muhtelif hediye. ler verilecektir. Yazan: İlhan TEK musikilerle dans ediyor gibiydiler. ehtaplı bir geceydi bulutlara sürünür gil Beyaz , bes yaz gecenin ortasında İle geziyordum. Yolum bir su başına vardı. Yakın bir evden gelen tatlı bir mandolin sesi duyuluyordu. Hava ılık ve çiçek kokuluydu. Top ağaçların çevrelediği bir düzlükte, birbirlerine sevgi ile ba- kan iki kuş gördüm. Yekın evden gelen mandalin sesine uyarak dan. sediyorlardı. O anda, onları kucaklamak. ay ışığında fil dişi gibi parlayan gaga- larına dudaklarımı sürmek, öp- mek, okşamak için her şeyimi ve- rebilirdim. Kvsardan biri, tek ayağı üze- rinde dönerek, altın baştor yumuşak tüylü kanatlarım ara. sma soktu, Öleki muntazam tem- polarla sık sık adım âfarak onun etrafında dönmeğe başladı. Sonra durdu. Birinci kuş, başını kanatlarinin arasından çıkardı, İkisi birden, bo- yunlarını öne doğru gerip gağela- rını biribirine değdirdikten sonra, fırrr diye, birer ayakları üzerinde | döndüler; mandolin durmadan çalınıyor, başımın üstünde gök altın yıldız- lsriyle altın işlemeli bir çarşaf gi- bi, tirtir titriyordu. Kuşlar, işte, ayni tempo ile dur- muşlardı. İki ayaklarının üstünde birer sülün gibi, havaya doğru sü- zölerek, gagalarını yıldızlara doğ” ru çevirdiler. Sonra, hemen arkasından! göke doğru, uzun, geniş, yükrekten ge- len bir çığlık attılar. Bu, belki, onların hür dilinde, bir göke yalvarış, bir bayrayış, bir gökü özleyiş şarkısıydı. Belki şir- di, şu anda, pırrrrr diye havalana- caklar, ve birbirlerinin kanadı ü- zerinde, ta yıldızlara kadar uça- caklai şte tam bu sırada, derin- lerde geliyormuş gibi ak- seden bir silâh sesi duydum. Kanadından vurulan dişi kuşla beraber, mandolin sesi de, kana. dından vurulmuş gibi, birden bire O zaman, erkek kuş, acı çığlik- larla ağlar gibi sesler çıkararak. kayalıklara çarpani bir deniz kö- püğü gibi yaylandı, Yaralı kuşun üstünde yedi uçuş yaptı. Sonra, daha; daha, daha yukarılara doğ- ru yaylandı. Uçtu. Uçtu. Bulutlara' değecek kadar gaga- sını uzatıp, yıldızları birer kıvıl cım gibi yutacakmış gibi yükseldi. Nihayet, bir ateş parçası halin- de, kendini topr lı kuşun bulunduğu yere doğru bir ok hızı ile salıverdi. Artık, erkek kuşun düştükten sonra ne olduğunu, nasil parçalan- dığını hiç bilmiyorum, İki elim yüzümde, ağlaya ağlaya, - hıçkıra hıckıra evime döndüm, İhtiyar susmuştu. Nemli gözler- le çocuklara içli içli, baktı. Onlar da artık kuş vurmıyacak- larına yemin etmişlerdi. 56 11718 kare yapabilmeni siz yapın bakalım! Acaba becerebilirler mi? Bahçe Taksimi Haydi pay edin bakalım! Yukurıda gördüğünüz. şekil; bir babanın dört çocuğuna taksim çt- ietadiğri Bahçe o şekilde dörde bölüne- cek ki her çocuğa hem ayni biçim- de hem de ayni setıhta bir parça düşecektir. ÜÇ SAYI YAP mal hir hahredir Soldan birinci sıranın rakamla- rını yanyana getirerek bir âdet ya» pın! İkinci sıranm da rakamlarile bir sayı meydana getirin! bu üçer rakamlı iki adedi toplarsanız, 3ün- cü sıranin rakamlarından meyda- ha gelecek olan saymın tamam ya- risi elde edilecektir. Yapın baka- i Noktaları Birleştir Elinize bir kurşun kalem ala- İrak şekilde gördüğünüz nokta- İları numara sırasına göre birleş- İtirin! Bakalım ne çıkacak? Sonra da arkadaşlarınıza ayni şeyleri TI i — Kibrit Oyunları Yukardaki şekle dikkat ederseniz, 24 kibritle hem'dokuz hem de8 mümkün olduğunu görürsünüz 24 kibritle hem 6 hem 7 karede yapmak mümkündür. Onları da yapmalarını — söyleyin. Bir Hesap Oyunu İşte yapılması çok kolay bir he- sap oyunu; bir defter yaprağına a- şağıdaki adedi yazın: 12345679 Arkadaşınıza, istediği rakamı seçmesini söyleyin! bu seçip size söylediği rakamı (zihninizden e kuzia vurdurun! buld uz Fa kamla defterdeki adedi vurdur- masını arkadaşınıza söyleyin!. Görecek ki, hasılı zarp, hep 0- nun seğmiş olduğu rakamın dokuz defa yan yana gel aki Be ibaret Diyelim ki: Arkadaşınız. 3 rakamını seçip si- ze söyledi. Siz bu üçü aklınızdan 9 la vurdurursanız 27 eder. Arka- daşımıza 27 le yukardaki on iki milyon üç yüz kırk beş bin 679 adedini vurdurmasını söyle- diniz.-O da bunu yaptı. Neticede 9 tane Üçten ibaret olan 333.333. 333 adedi çıkacaktır. Eğer. meselâ Bi seçmiş olsaydı bu sefer aklmız- dan (5x0 »- 45) yaptıktan sonra kâğıttaki adedi 45 le vurdur dive- cektiniz ve böylece 553. 555. 535. adedi çıkacaktı. Daireler İki Kenarı 36 ve iki kenarı 32 yüzde metre olan bir dikey dört- gen çizin! Her birinin çapı, 10 yüzde metre olan 14 daire kesin! Acaba, bu dairelerle; onları bir- birinin üstüne bindirmeksizin, di- key dörtgenin çevresini donatmak (kaplamak, çevirmek) mümkün mü? İİ li SİLİP BALONLAR Anneleri Ayşeyle Fatmanın iki- sine birden altı balon aldı. Ahmetle oMehmedede ayni renklerde olan altı balon almayı unutmadı. Kızlar da erkekler de sonra ken- di aralarma balonlarını paylaştı- lar. Böylece her çocuğun üç balo- nu oldu. Dahs sonra, kızlardan biri erkeklerden birine bir balon verip başka renkte bir balon aldı. Yanlarından ayrılmış olan annele- ri geldiği zaman her birinde şu renkteki balonlar vardı: Ahmet: Sarı kırmızı mavi. Ayşe: Yeşil sarı turuncu. Mehmet: Beyaz yeşil kırmızı. Fatma: Mavi turuncu beyaz. Şimdi soruyorum size: 1 — Hangi kız, hangi balon değişti 2 — Hangi renkteki balonu ver- di? ondan hangi renkteki balonu aldı. Bulabilene bravo! erkekle İLTE BUN U, BİLMİYOR DUM / Uslu Çocuk Oklayın babası; çocuğu göstererek: — Böyle terbiyeli, uslu, cuğun babası olmayı terdim, dedi Oktay cevap verdi — İstemezdin baba! Çünkü o- nun babası daha dün öldü. Malta Adası Eğer öğrelmen size : — Malta adası hakkında ne hi- liyorsun?. derse, ona deyiniz — Malta adası, d labalık yeridir. 305 kilometre k: ğu halde içinde, 230,000 yaşar, Şu hal- ber kilometre kare başma t mam 750 kişi düşmektedir. A Akdenizin, en mühim adalarından biridir. İngilizlerin, canları gibi kıskandıkları bir adadır. Başka Bir Oyun Şu: 2277 — B88i gördü zaman tabii gülersiniz. Çünkü bu iki aded birbirine müsavi değildir. Fakat gereken rakamların »- sına zarp, tarh, cem, 0511 İş retlerinden gev-nenleri koyacak olursar., o zaman, s0l tarafın sağ tarafa tamamen müsavi olduğunu göreceksiniz. yolda giden ço ne çok İs- nın en Bu adanın sathı Haydi bakalım, bizim unuttuğu- muz işareti gereken yere koyun! Eski Vergiler Vergi, Yahüudilerde, manada şmeyvcullu Musa 7x Her vatandaş, musyyen yaman» da, çoğalan hayvanlarile ekininin onda birini verirdi. Mısırda, Fi pek çok vergi el her sene, Bu vergi de bir Atinada, Solon, gelire göre deği şen vergi sistemi koymuştur. Romadâ vergi, ihtiyaca göre do- Bişirdi. Eskiden vergiler zama- nımızdaki kadar çeşitli değildi ve türlü türlü adlarla anılmazdı. Civa Gölü Meksikada, Vera Cruz yakınla. rındaki dağlarda, bir cıva gölü bu lunmuştur. Alanı, aşağı yukarı 125 ari Öyle samlıyor ki, bu göl, Meks ka dağlarındaki volkanik fas yetler neticesinde meydana gel miştir. B*” Salamon adası yerlile- rinin, burunlarının ucun kendileri için şeref s: bulunur. Yerliler, kendilerinin çok adam öldi belirten bu nişanlarla öğünürler. . merikahı bir zenginin güzel bir papağanı vardır. Bu papağan, günün birinde annele- rinderi yeni doğmuş bir kaç köpek görerek kendilerini evlât edinmiş, onlara kendi öz çocukları gibi bakmıştır. . tehlikelere sebep olan yalnız açık denizlere mahsus olduğunu zan- netmemelidir. Bu hadiseye açık denizlerde olduğu gibi göllerde ve nehirlerde de rastlanmaktadır. Bilmecemizde Kazananlar Yarınki sayımızda