27 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahnkernelerde Zengin Bir Dilenci “ Artık Adım Paralıya Çıktı, Yavaşça Anadoluya Savuşmalı,, Diyor Meşhut suçlara bakan Sultanahmet sulh üçüncü ceza hâkimi, dün Cer. rTahpaşa caddesinin önünde dilenir - ken yakalanan 59 yaşında Mehmet Fuat isminde birisinin duruşmasını yaptı. Polis, Mehmet Fuadı, mahke- mede suçlu yerine geçirirken, min önüne de bir çıkın koydu — Bay hâkim, bu dilenirken yaka- landı. Üstünü aradık. Cebinde 117 lira 80 kuruşla bir gümüş saat bul- duk. Onu da mahkemenize gelirdik, dedi. Bundan sonra hüviyeti tesbit edil di. Hâkimin ilk suali şu idi; — Mehmet Fuat, bak cebinde bu kadar para var. Sen hâlâ dileniyor. sun. Ayıp değil mi? Neye dilendin? Mehmet Fuat, ağlamıya başladı. — Niçin ağlıyorsun cevap ver. — Nasıl ağlamıyayım, bay hâkim! Ben kimsesiz bir adamım. Allahtan başka kimsem yok. Ben sokakları do- laşır, eski toplar, salarım. Bir kaç gündenberi hastayım. Eski toplamıya çıkamadım. Cebimden çıkan benim sermayemdir. Sermayem eksilmesin, diye bir kaç gündenberi camiin önü- ne çıkar dilenirim. İşte işin doğrusu budur. Hükim, polisin zabıt varakasını o- kudu, Şahitleri dinledi. Kendisini on gün boğazı toktuğuna âmme hizmet. lerinde çalışmıya mahküm ediyordu. Hükim kararını henüz bitirmeden, Mehmet Fuat atıldı. Hâkim, “kararı dinle, daha bitir. medim,, dedi ve ilâve etti: — Paralarla saatin de sahibine Ja- desine karar verildi. are ete EREN Metresinin Eşyasını Çalmış Sultanahmet sulh birinci ceza hâ. kimi, Cağaloğlunda: Nuruosmaniye caddesinde 31 numaralı evde oturan Şetika ile metres hayatı yaşıyan Kü- çük Lângada bahçıvan Bulgar tebas- sından İstoviça oğlu Markoyu tevkif etti. Suçu, Şefikanm evine haberi yok- ken girerek bütün eşyasını aşırmak. Kendisini müdafaa edarken: — Bu Şefika ile senelerdenberi metres hayatı yaşıyordum. Evlene- cektik. Kendisine geçenlerde elli hi- ra verdim. Iki kat elbise yaptım. Da- ha bir çok ta masraf ettim. Şefika, elbiseleri aldıktan sonra beni terket. ti. Evlenmiyeceğini söyledi. Ben de evine gittim. Kendi yaptığım eşyayı aldım. Kendisine ait eşyayı almadım, diyordu. Hâkim muhükemenin mevkuf olâ- rak yapılmâsma ve şahitlerle dava- cınin çağırılmasına karar verdi. — m > TOPLANTILAR, DAVETLER Halkevinin Kongresi Kadıköy Halkevinden: 20 Haziran #89 persembe günü saat 19 8 umumi heyet toplantısına üyelerimizin behemehal gelmeleri, —— — —— (0) sesi ile bakkal, kumsal, masal ke. İimelerindeki (1) sesi tamamen ağrı. dır. Bunları bilmeden okuyanlar ken di diline göre ya hepsini Fransızca » da göndral kelimesindeki (1) gibi 0. kuyacak, yahut İngilizcede all keli. mesindeki gihi kaba okuyacaktır. Eğer imlâmız fonetik ise bunla - rın da önüne geçmemiz o icabetmez mi? Kaldı ki; bizim dilde diftong de- nilen iki harften mürekkep sesler ve İrenkçe aksan dediğimiz eski tü birle (hareke) ler yâni harf üzerine konan işaretler yoktur. Şu halde bence bu işi karaküşi ve müteastıp bir eda ile ve en ma - sum ilmi etütlere bile imkân bırak. mayan: — Alfabemiz mükemmeldir. Ek. siksizdir, Diye kapıları (o kapayacak bir cevap yerine, salâhiyet sahibi bir heyetin bu işi tamamen afaki olarak tetkikine imkân vermek elbette çok daha faydalıdır. Hâkim, para, saat çıkinını polise uzatarak: — Say da sahibine teslim et, di- yordu. Mehmet Fuat yerinden fırls. di. Çıkınını polisin elinden kaptı. — Ben kendim sayarım, bay hâ- kim, dedi ve çıkından çıkardığı tek liralık kâğıtları birer birer saydı. Tam 117 lira 80 kuruytu. Çıkını bağ- ladı, Ağzına sıkı bir kaç düğüm vur- du. Koridora çıktı, Giderken: Şimdi bu para da benim başıma bir iş açacak, Serseriler başıma üşüşe. cekler.. En iyisi yavaşça bir Anadolu şehrine sıvışmalıdır, diyordu. Bu da Kör Taklidi Yapmış Sultanahmet sulh birinci ceza nâ- kimi, dün Safa isminde 18 yaştada genç bir kadının sorgusunu yaptı, Sa- İa göz kapaklarını elile çevirmiş, kon- disine âmâ süsü vermiş, kolundan tu. tan bir çocukla dilenirken de cirmü meşhut halinde yakalanmıştır. Polis, zabit varakasile hâdiseyi bü- tün teferrüatile tesbit etmişitir. Sa- fa diyordu ki: — Bay hâkim; ben Kasımnaşüda otururum. Çocuğa Eminönünden şe- ker alacaktım. Ben de Sultanahmet. teki tütün deposuna gidecektim. Gö- züm hastadır. Güneşten müteessir o- Tur. Güneşe bakamam. Polis âmâ ro- lü yaptığımı sanmış. Ben kör deği. lim, dilenmedim de... Hâkim Safanm suçunu sabit gör- dü. Kendisini sekiz gün boğazı tok- luğuna âmme hizmetlerinde çalışmı- ya mahküm etti. HANS er imes Bir İflâs Deve Dün ağır ceza mahkemesinde Be- yoğlunda Tetiklâl enddesinde manifa. turacılık yapan Foti ile ortağı İstav- rinin duruşmalarına başlandı. Bun- lar hile ile iflâs etmekten suçlu idi- ler, Mahkeme birinci iflâs dairesinin ehli vukufa yaptırdığı tetkik raporu. nu okuttu. Bunlar 15 bin lira serma- ye koydukları halde bir müddet son- ra bonolarını ödiyememişlerdir. A- Jacaklılardan mahkemede müdahil sı. fatile bulunan Arnik Karnayan, mah komeye müracant ederek bunlarm hile ile iflâs ettiklerini iddia etmiş. Ehli vukufun raporuna göre, suçlu- Jar, üç sy içinde mağazadan 1137 li- ra masraf çektikleri halde 1199 İira da şahsi masraf göstermişler. Dük- kânda 6547 liralık borca karşı ancak 1547 liralık manifatura bulunmuş. Suçlular: — O aylar masrafımız çok oldu, diyorlardı. Suçluların avukatları eh. li vukufun raporlarma itiraz ettiler. Muhakeme tetkik için talik edildi. Bir Hırsız Tevkif Edildi Dördüncü sorgu hâkimi Şebin Ka- rahisarlı Hasan Yıldız isminde bir genç hakkında tevkif kararı verdi. Hasan Yıldiz, Gelatada Metres soka- ğında fotoğrafçılık yapan Italyan te. baasından Hombertonun dükkânında çalışıyormuş. Bir gün Horaberto, e vinde imiş. Dükkânı temizlemesi için anahtarını Hasan Yıldıza vermiş. Ha- san Yıldız, kasayı kırmış, içinde bu- lunan 847 lirayı aşırmış ve memleke.. tine kaçmış. Polis Giresuna telgraf çekmiş, orada yakalanmış ve dün 1s- tanbula getirilmişitir. Polis yakala- diği zaman üstünde çaldığı paranın 197 lirasını bulmuştur. Yakmda da- va mahkemeye intikal edecektir. Aleni Teşekkür 3 Mart 939 tarihinde Atabey hs- nmda vâki yangın dolayısile busule gelen zararımız Anadolu Sigorta şir. ket! tarafından, hakiki bir nezaket i- çinde cereyan eden temaslarımız ne- ticesinde tamamen tazmin edilmiş. tir, Bu vesile ile Türk sigortacılığına, Anadolu sigorta şirketine ve şirke- tin Urhum müdürü Bay Halil Mirat Yenele ve hususi müdürü Bay Abei Vehbi Durala ve Türkiye genel eks- pertiz bürosu şefi Bay İhsan Tavasa burada ayrıca açık olarak teşekkür. lerimizi bildirmeyi bir vazife telâkki ederiz. Ata Atabek Vefik Insel ve ortağı — Herkes beni parasız biliyordu. | Fenerbahçe — Ankaragücü maçında Ankaragücü kalecisinin nefis bir kurtarışt.. Ankaradaki at yarışlarında seyirciler, müsabakaiarı paya takip oem Münakalât Işi Yeniden Tanzim Edilecek (Başı 1 incide) sl, liman hizmetleri, iskeleler, kıyı| emniyeti ve ayrıca teftiş hizmetle- rinden ibarettir. tetkikatımı İstanbuldan ayrılmadan evvel yapacağım Feribot meselesi Vekâletçe hazırlanan feribot ka- Açıkta memur kalmıyacak O |yunu Büyük Mület Meclisi Nafıa Denizbank memurlarından bu İ-| ehcümeninde müzakere edildi. Diğer darelere alınacak memurlardan su-İ «lâkadar encümence de tetkik edil reti umumiyede açıkta kalacak me-| dikten sonra meclis heyeti umumiy: mur yoktur. Perakende suretile yer- leştirilmeleri teahhur etmiş olan bazı memurlar olabilir, Denizbank ile şimdiki teşkilât 2- rasında 6n bariz fark, Denizbankın tasavvur ve tatbik etmek istediği bankacılık işlerinin tamamen bu müdüriyetin iktidarı haricinde kal mış olmasındadır. Dolayısile banka-| cılık hizmeti için alınmış bir takım memurlar daha evvel ve bilâhare başka hizmetlere seçilmişler ve seçi- leceklerdir. Kanunun maddeli mahsusasına gö re Denizbankın bankacılığa ait olan hizmetleri ve muamelâtı bir heyet tarafından bir sene içinde tasfiye &- dilecektir, Münakale işleri Memleket dahilindeki münakalât işlerini, şüphesiz halkın menfaatle- rine uygun tarzlar ve şekiller dahi- linde işletmeğe çalışacağız. Bundan sonra tedricen münakalâ- tın her işinde bir kül halinde koor- dinasiyon esası araştırmak münaka- lât movzut esasından olacaktır. Memlekette feyizli bir ticareti bahriye kurabilmek ve onun esas &- nasırını teşkil eden mektep, fabrika ve havuzları nazarı dikkate almak ve bunlara yeni bir heyet ve faaliyet verebilmek Münskalât Vekâletinin vaziielerinin esasını teşkil edor. Deniz Ticareti Mektebi üzerinde tetkikat yaptıracağım. Mektebin »- lahı ve daha iyi bir şekle konulması için çalışılacaktır. Fabrika ihtiyacı ve havuzlar vazi- yetini yakından tetkik edeceğim. Bu sine arzedilecektir. Feribot işi için muktezi inşaat fa- aliyetine bu sene başlıyarak işin ge- Wecek sene sonuna kadar bitirilmesi mwukarrerdir, Diğer muhtelif isler Ankara - Samsun, Ankara - Di- i varbakır ve Erzurum, Taşhan hava seferleri de yakında yapılacaktır. Ayrıca Bağdada da tayyare seler- leri yapılması mukarrerdir. İstanbul - Ankara telefonuna dört devre daha ilâve edilerek mevcut devre on ikiye çıkarıldı. Yeni yapi- lan bu dört devrenin tecrübeleri bi- tirilmiş ve müsbet neticeler alınmış- tır. Memleketimiz ile Mısır ve Suri- ve arasında da telefon hatları inşa etmek tasavvurundayız. Radyolarırmzda mevcut parazit meselesinin beynelmilel bir anlasa” mamazlık yüzünden tamamen önü- ne geçilememiştir.” . Ali Çetinkayanın bugün Deniz Ticareti Mektebi ile deniz müessese- lerini tetkik ve teftiş eylemesi ihti- mali vardır. Vekille beraber Ankaradan, deniz nakliyat müdürü Ayet, Vekâlet zat işleri müdürü Nefiz ile kalemi mah- sus müdürü Salâhattin Baydur da gehrimize gelmişlerdir. İYENİ NEŞRİYAT : ERCİYAŞ — Küyseri O Halcevinin ba isimli dergisinin Ti inci sayısı çıkmıştır Korgeneral Hüsnü Kılkışın yazdığı nadolu Türk beylizleri devrinde Kuyse- tiyi ilgilendiren polar” da ayrı bir risale Akdeniz Anlaşmalarının Ehemmiyeti ve mânası (Başı 1 incide) günü zannetmiğse de, bu O heyecan da çabük geçmiştir. Cihan Harbinden sonra vaziyet değişti. Mussolini iktidar mevkiine geldikten sönra İtalya Akdenize hâ. kim olmak davasina düştü. o Daha 1926 da Akdenizin bir İtalyan deni. Zi olduğunu ilân etmekten çekinme. di. “Akdenizde başka memleketlerin menfaat ve alâkası olabilir, fakat Ak. deniz bizim hayatımızdır.” dedi. Kendisine çizdiği büyük Roma imparstorluğu hülyasını ettirmek ve Akdenize hâkim olmak işin de donanmasını ve hava kuvvet. lerini arttırmağa ehemmiyet verdi. Bilhassa Akdenizde manevra kabili. yetini haiz olduğu için denizaltı ge. misiyle, torpito mıktarını artırmak. ta çok ileri gitti, Hava kuvvetlerini de dünyanın en mükemmel kuvvet. leri haline getirmeğe çalıştı. İtalya. mn kuvvetlenmesi bütün (Akdeniz devletleri için bir tehlike teşkil edi. yordu. Fekat İtalyanm en büyük he. defi, Akdeniz yollarını ellerinde bu- lunduran İngiltere ve Fransa idi. İngiltere uzun müddet İtalyanın hazırlanmasına ve kuvvetlenmesine lâkayt kaldı. Akdenizdeki kuvvetine o kadar güveniyordu ki, bir gün İtal. ya gibi bir devletin karşısma çıkıp onu tehdit edeceğini aklına bile ge- tirmedi, Pva: Mussolininin açtığı Habeş harbi İngiltereyi uzun sü - ren uykusundan wyandırdı. Musso - lini İngiltereye kafa tutmağa başla. miştı. O vakit İngilizler Akdenizde. ki variyetlerini yeniden tetkik etme. ğe mecbur olduler ve şu acı hakikat. le karşılaştılar: İtalya tayysre ve kü. çük harp gemileri bakımından İngil. tereden kuvvetliydi. Akdenizdeki İngiliz donanması, büyük zayiat vermeksizin, - İtalya * ile Akdenizde bir harbi göze alamazdı. Malta, İtal. AM #eeyememlnrimi - #nbRAEalan düştüğü için sevküleeyş kabiliyetini kaybetmişti. Donanmayı ani bir kücumdan kurtarmak İçin İskende - tahakkuk | 271-6-939 İD ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon Postala Türkiye Radyosu Ankara Radyo Dalga Uzunluğu 1639 m. 143 Ker 130 TAG 1oTim. 15188 Kes 20 Kı T.A BR: 3itüm. St Kes 20Ex Salı, 27. 6. 1939 12,30 Program. 1236 Türk mi Muhayyer peşrevi. 3 — Arif Bey yer şarkı — İltimas etmeğe yâre varını 3 — Melik Person — Muhayyer şarkı » Her güzel bağından. 4 — Keman taksim 5 — Muhayyer türkü — Ay doğdu bt madı mi, © — Hüseyni türkeli — Ayrıl yıl dönüml, 7 — Hüseyni saz semaisi, 7 Memleket saat ayarı, #jaris ve metenrola) İl haberleri, 18.15 — 14 Müzik (Karışı proğram — PL) 19 Program. 1905 Müzik (Solist — PL) 19.15 Türk müziği (Karışık program) 1945 'Pürk müziği (Halk türküleri ve me teoroloji haberleri. 20.13 Konuşma 203 Türk müziği (Kiâefik program) İdare « den: Mesut Cemil Ankara Rardyosu Kü me Heyeti, 1 — Suzldil peşrevi. 2 — Tal bur! Ali — Suzidil birinci beste — Ya Yıkıldı. 3 — Tanburi Ali — Suzidil ikin ci beste — Rilmedik yöri ki. $ — Ten buri AN — Suzldil — ağır semsi — Kan yâd: Tebinle. 6 — Ney taksimi, 6 — Niko for Ağa -- Suzidil şarkı — Bir nigöh'ey le dilrüba, 7 — All EL. — Suzld şarkı Her bir bakışında neşe buldum. 9 — Tet Purl Ali Et. Suzldil yürük gemai — Cey hun arayan. 10 — Suzdül saz semaisi 2110 Konuşma. 2125 Neşeli pikler — R. 3140 Orkesira programının #aizdimi| 7145 Müzik (Radyo Orkesta — Şef Hasan Ferid Alner) I — N. Rimsky — Karsaknıw; Şehrazadı Sefonik süit, op. 3: 4) Andanline — Allegro molto c) Andan: te, avasi Allegretto 9) Allegro Molin, 22.34 Müzik (Öpera aryaları — PL) 33 Son a- Jana haberleri, Ziraat, esham, © tahvilat) Müzik (Cazband — PL) 2355 — 24 Ya kambiyo -,nukut borsası (fiyat) 2420) Finki Drorram, ————— Ist. Asliye üçüncü hukuk mahkeme sinden: Aralarında şiddetli geçimsizlik oldu- ğundan bahsile boşanmalarına karar verilmesi hakkında Boğos Varzabet. yan tarafından Pangaltıda Altınbak- kal Çayır sokak 34 No, da mukim Filomen aleyhine malikemenin 939/ 987 numaralı dosyasile açan davaya emnigibi meçhul olduğundan" ba- hisle bili tebliğ iade edilmekle ilâ. nen tebligat icrasına dair verilen ka- riyeye iltieaya mecbur olmuştu, Mal. ta kıymetini kaybedince Kıbrıs ve Cebelitarıka güvenilebilir miydi? Bu vaziyet o vakit İngilterede büyük münakaşalara sebebiyet ver - di. Ve salâhiyettarlar iki grupa ay - rıldılar. Bir kısmı İngilterenin ar. tik Akdenize veda etmesi zaman: geldiğini ileri sürdüler. Bunlar Ci - han Harbinde bir iki firari Alman tayyaresinin o Akdenizde emniyeti ihlâl etmeğe kâfi geldiğini misal o- larak zikrediyor, ve İtalyan denizel” tı gemilerinin artık Akdenizde em- niyet bırakmadığını ileri sürüyordu. Hele İspanya harbi esnasında bir iki Alman denizaltı gemisinin oynadığı mühim rol de bunları korkuttu. Tay- yare hücumları karşısında da İngiliz donanmasının ve İngiliz üsleri . nin tutunamıyacağını iddia ettiler. Binaenaleyh Akdeniz yerine Kap burnu yolunun tercih edilmesini ile. ri sürdüler. İkinci bir grup da (İngilterenin 'Akdenizden çekilmesinin yalnız Hint yollarını bırakmakla kalmıyarak Av. rupa siyaseti üzerinde tol oynamak. “a tan da vaz geçmesi demek olacağım, bunun İngiliz prestiji için büyük bir darbe teşkil edeceğini, binaenaleyh, ne pahasına olursa olsun, Akdeniz - deki vaziyeti tahkim lâzım geldiği « ni iddia ettiler, Bu fikir galobe çal - di ve bundan sonra İngiltere Akde. nize büyük bir ehemmiyet vermeğe büşladı. B: fikrin galebesi üzerine İngil. tere Akdenizde bir taraftan siyaseten İtalyayı işgal ile vakit ka. zanmağa, bir taraftan deniz üslerini takviyeye ehemmiyet verdi. Maltayı ve Cebelitarıkı yeniden en kuvvetli ve en modem silâhlarla tahkim ve takviye etti, Donanmanm tayyare kuvvetlerini arttırdı. Kıbrıstaki hava üslerini zenginleştirdi. e Cebelitarık ve Maltarın kayalıkları içinde tay yare üsleri vücude getirdi. Ayni za. manda Mısır sahillerinde yeni üsler vücude getirdi. Fakat bu tedbirler kâfi değildi, |Totaliter devletlerin tecavüzlerin! halinde .bu nüsha ile beraber verilmek. |durdurmıyacakları bedihi idi. İngil. tedir, tere onları kuskulandırmaktan kork. vaziyetini tahkim ve takviye etmi$ rar üzerine mezkür arzuhal sureti mahkeme divanhanesine talik edil - miş olmakla müddaaleyh Pilomenin bir ay zarfında mahkemeye miraca. ale olbaptakl arzuhal suretini te melluk etmesi lüzumu ilân olunur. İstanbul Mıntaka Ticaret Müdürlüğü İzmir (TAN muhabirinden) — İz- mir ticaret odası kâtibi umumisi Meh met Ali, Istanbul mıntaka ticaret mü. dürlüğüne tayin edilecektir. İzmir ti- caret odası umumi kâtipliğine eski Manisa mebusu Turgut Türkoğlunün getirilmesi de mukarrerdir. —— — tuğu için gizli ve el altından çalışı. yor, cephe almaktan çekiniyor, sulh taraftarı görünüyordu. Vaktoki Almanlar Çekoslovakya. yı, İtalyanlar Arnavutluğu işgal etti. ler, İtalya Adriyatik denizini biri. talyan gölü haline getirdi. O vakit İngiltere için artık ortaya çikip a- çıktan açığa çalışmak zamanı gelmiş bulunuyordu. Bunun üzerine Yunan sahillerini İtalyaya kaptırmamak i- çin derhal Yunanistanm istiklâlini garanti ettiğini ilân etti, Bizimle de derhal askeri bir ittifak müzakerele. rine girişti. Çünkü İtalyanın takip ettiği yeli Akdenizde müvazeneyi bozuyor, ve bu deniz sahili olan diğer memleket- leri de tehdit ödiyordu. Bu memle - ketlerin de Akdenizin emniyetini te. minat altına almakta menfaatleri var dı. Bu menfaat birliği derhal İngil « tere ile Yunanistan ve Türkiye ara- sında bir ittifak aktini kolaylaştırdı. Bu suretle İn; de Akdenizdeki oldu. Türk - İngiliz ve Türk - Fransız anlaşmasından songs şarki Akdeniz İtalyaya tamamen “kapanmış oldu. ve Akdenizin bu kişinında bir emnis yet havası teessüs etti, İşte Türk - İngiliz anlaşmasının Akdenize ait olan kısmının ehemmi- veti buradadır.