9 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

9 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Bülbüller Susarken! Yazan: M. Turhan TAN B ülbül, bizlerin çok sevip te hiç tanımadığımız o kuşlardandır. İçimizde tavus kuşuhü görenler büL bülü görmüş olanlardan çoktur, Bul. bül sesini duyanlar ise arslan kük. remesini işitenlerden, hiç şüphe yok, azdır. “Bülbülü alim kafese koymuşlar, Vatan! deyip ağlaniiş!,, deriz ve hürriyet aşkının en büyük timsalini bu minimini kuşta götmiye savaşı- rız. Halbuki bülbülün sarı mı, kırı si mi olduğunu bilenimiz mevcudü. miirün yüzde biri nisbtindedir. sınıf divan şairlerinden) Hirâsan olmasa gülden dili nâşedin ey vü Neler eylerdi hâre âh: Alaş - 2âdin ey bülbül DM dilden mermelniş işittim mâlevü sârın Acebdir taşa te'sir eylemiş feryadın LA bülbül Ne teshir etti dildnm, ne vürdü Ateşi hâri Gene durmaz okursün ruzü geb evradın €y bülbül, Diyor, o ayarda üstatlardan Fasih hemen heyecana gelip şu nazireyi söylüyor: Tezin hâklfer etmiş Shi hfoşeadın | disi | Acebdir kârı süzar etmemek feryadın ey bülbül Görürken gencei şidabı feryad etme Kotuz hözan hali bülbal | behar olmuş serapa güz, güllerle Pesend etmiş nevayı nakşı nev - icadın €x bülbi Üstatların üstadı Nabi de bül mevzuuna kayıtsız değil; heyecanla anlatıyor: Hüni dili mey” genceyi Şehinşahi cim eyledi bülbül | Bezmi gülü raleyle temam eyledi bülbül Her nâlede bir nahli güle kondu sefa- dan tebdil maköm eyledi bül Gehvüresini gerçi mesin” eyledi tahrik Emmâ gözüne hübi haram eytedi bülbül. Her nağmede Her şairin bülbül kasidesi, bu me.! yanda: Abdülhak Hâmitle Recai Za.| denin de o nağmekâre birer neşidesi | E* var. Lâkin bu üstatlar da dahil oldu- ğu halde onun hususi hayatiyle meşgul olan şair, —benim kanaati. | me göre— yoktur, Hususi hayat, dedim ve zanmede- ? rim ki isabet ettim, Çünkü bülbül kendine has bir yaşayış tarzına sahip tir. Yazın yaylaya, -sayfiyeye çıkar. Kışın kışlığa çekilir kışlığa karı ko, ca beraber giderler, Fakat yaylaya gelişte erkek konakçılık vazifesi ya. Par, eşinden önce gelip yuvayı hazır. | lar. Bülbüllerin konak değiştirmele. Ti hemem (hemen “görülmemiştir. Yaylada da, kışlakta da ayni yere| inerler, yuvalarını tazelerler. Erkek bülbül, yuvayı kurarken öler. Eşi yumurtlayıp ta yavru çı. karmıya yalıkca onu eğlendirmek ister gibi sesine taptaze bir şakrak.| lık verir, daha heyecanla ötmiye ko- yulur. Yavrular çıkınca bu heyecan he babalık vazifeleri kı ve billbül, büyük bir faali. yetle çocuklarına yem getirmiye gi. rişir. O sırada bülbülün terennüm ettiği görülmez ki hesapça tam bu mevsimdir, Bülbül, her kuştan fazla muhite Mmtıbak etmiştir. Rengindeki hususi. | yet onun ağaçlar arasında düşman- korunmasını kolaylaştırır. Dediğim gibi şimdi bülbüllerin sustuğu, göllerin de solduğu günler. deyiz. Temenni edelim ki o güzel nağmeler kesilirken toplar ve tüfek- ler terennüme başlamasın, güllerin yerine de beşerin vicdanında yara. lar açılmasın. — —— — — Haliçte İki Kızak Yapılacak Haliçteki tari havuzlarınm teysii İçin ilk tahsisat olarak iki milyon li- ra ayrılmıştır. Bu para ile yapılacak asiahat hazırlıklarına başlanmıştır. Ayrıca havuzlarm yanına iki kızak yapılacaktır. Istinye tamir havuzları da ıslah ve tevsi edilecek, her iki fabrika büyük vâpurları da tamire muktedir hir ha. le getirilecektir. Limanımızdan ge çen bütün vapurlar burada tamir e dilebilecektir. Münakalât Vekili Ali Çetinkaya, havuzların ıslahı hakicın- ER e a EE KA). PENCEREMDEN ek | kendilerine dört bin lira verdiği halk, | imat istiyen arkadaşımizai İ ihtiya eden evrak gelmiştir. Satie İşi Tahkikatı Refi Bayar Hakkındaki Tahkikat Gayrimevkuf Olarak Yapılacak Satle binasının satışından müle- vellit yolsuzluk tahkikatına dün de devam edilmiştir. Refi Bayarın hakkı süküt olarak, kında mevkuflardan Malik Kevkep | Mai terafından ortaya atılan iddla da tet- kik edilmektedir. Bu bahis etrafın. da da İcap edenler dinlenmiştir. Hâdisede ismi geçen ve avukat A- Ekrem, bu hususta kendisinden malü “— Ben hukuki şahsiyet ve vazi- mışsınız. Neticeyi öğrönmek için de adli tahkikatın bitmesini beklemek- ten başka çare yoktur. demiştir. Diğer taraftan Malik Kevkep te, diseyi inkâr etmemekle, “sadöce Refi Bayarm gönderdiği paranın 200 lira değil, 4000 Tira olduğunu, parayı bir zarftan çıkarıp diğer “bir zarfa koyduğunu, zarf değiştirmedeki sebe binin de ilk zarfın yıpranmış ve kir. lenmiş olmasından İbaret bulundu- ğunu söylemiştir. Dördüncü sorgu hâkimi, dün de bu tahkikat işile meşgul olmuş, Sa- te hukuk müşavirlerinden Perkev, şahit olarak dinlenmiş, istinabe su- retile dinlenen şal ia İfadelerini Reasürans müdürü Refi RBayarın hakkındaki takibata gayri mevkuf 0. larak devam edilmesi kürarlaştırıl - mıştır, Refi Bayarin müdafaasını An- kara avukatlarından Hâmlt Sevket, deruhte Şehrimizde ikselâns Sokoln ki ve Bayan Sokolniçki dün sabah ekspresle Ankaradan şehri İmişler ve sefarethanenin deki yazlık binasama yerleşmişler. tifim ortağı olduğu söylenen ayukat | Halen kışlanın bina kısmı Dün Ankarada yeni hava istasyonu merasimle açıldı. Bu resimlerde, merasimde bulunanları ve yeni hava istasyonunu görüyoruz. Tünele Giden Tramvay Hattı Kaldırılacak Eminönü Meydanı İçin Avrupaya Saat Ismarlandı, Belediye Sarayının Sultanahmet Tramvay Caddesinde İnşası Kararlaştırıldı Istanbulda geniş mikyasta imer faaliyeti başlamak üzeredir. Bu fan: liyetin başında, Taksim meydanı ci- De yapılacak olan modern fiti- müesseseler gelmektedir. Bu müesselerden şehir klübü, sehir ça. zinosu, matbuat salonu, ticaret klü- | İbü ve sergi binası, şimdiki Taksim kışlasının yerinde yapılacaktır. Bu lesselere aft plânlar şehir mütehas- /sısı Prostla mimar Valter tarafından müştereken “ yapılmaktadır. Plânlar iki aya kadar ikmal edilmiş buluna- cak ve eylül ortalarma doğru kışta. nın yerinde. inşaata başlanacaktır metin takdir edilmesi için Mili em- Tâk şirketile müşterek bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyonun takdir edeceği kıymet üzerine bina bu gün- | lerde belediyeye devredilecek ve der. | hal kışlanın yıktırılmasına başlanacak tar. Kışlanın tramvay yolu üzerinde- ki cephesinde yapılacak inşaat tek katlı ve üstleri teras şeklinde olacak- tır. Kışlanın sağ tarafından Ayâspa- şöya doğru giden cadde yeniden tan- zim olunacaktır. Bu cadde #5 metre genişliğinde olacaktır. Bu yol üze- rindeki cephesinden mühiri bir'kıs-| rw yola gidecektir. 85 metre genişliğindeki caddenin sağ tarafında da mühim istimlâkler yapılacaktır. Ancak burada. şimdiki Istanbul klübünün bulunduğu no: tadan itibaren caddenin Ayaspay: suptığı köşeye kadar devam eden k, sum bu sene İstimlâk edilecek klüp'en itibaren Taksim meydanına kadar de- vam eden kısım üzerinde büyük in- şaat olduğu için buranın istimiiki bilâhare yapılacaktır. Bu istimlâkin birinci kısmını teşkil eden sahada bu. anan garajın ve'arkasthdaki beleği- yeye sit mezarlığın yerinde, Beyoğ- | lu halkevi icin modern bir bina ya- pılacaktır. Halkevi binasının karşı. j i dir. S — Bir iki sene evvel ingiliz. ce okumuştum. Fakat takip etme- diğim için unutmıya o başladım, eski mümaresemi elde etmek ve daha iyi öğrenmek için hangi ki- taplara müracaat edeyim? C — Berlitz ve yahut Oto Saver kitaplarına müracaat etmeniz fay- dalıdır. Fakat ingilizce gazeteleri #akip etmek suretile de mümarese- nizi arttırabilirsiniz. . S — Eski paralar hangi ilâç larin temizlenir? C — Eski paraları temizleye - cek bir çok kimyevi maddeler bu. Tunduğu gibi bunları sirke, petrol, 8a yeniden bazı direktifler vermiştir. İtiyatro binası: yapılacaktır. Bu tiyat- İ20 günlük bir mühlet vermi sında ve tafnamile Taksimdeki Cüm- huriyet âbidesine nazır bir mevkide | bulunan şimdiki Beyoğlu jandarma | dairesinin yeri ile arkadaki mezar- hıkta .da büyük şehir tiyatrosu bina- sı iuşa edilecektir. Bu suretle en bü- ük içtimai müesseseler Taksimde birikmiş olacaktır. Bunlardan başka Tepobaşinda şimdiki Asri sinemanın yerinde de, bu semte mahsus olmak 1750 kişi istiap edebilecek bir ro'ile-Taksimdeki şehir tiyatrosu ve hulkevi binaları inşaatına bu sene başlanacaktır Şehir otobüsleri Belediye, şehir otobüsieri hakkin. daki tetkiklerini ikmal cağı ötobüslere ait şartnameleri ha- grlamıştır. Tam şartname ân ek üzere iken bun gü: vel bir Amerikan firması belediy. müracaat ederek dünyanın en g konforlu otobüslerini vereceğini hattâ otobüslerden birisini belediye nin örüne kadar getirip gösterebile- ceğini de teklif etmiştir. Bel mwörikan firmasının bu teklitinı ka. bul etmiş, yeni model otobüsün A- merikadan, Istanbula ge etmiş, ala- anlaşma üzerine firmanın İstanbulda- ki mümessili derhal keyfiyeti Ameri kadaki fabrikaya bildirmiş, en dern bir otobüs modeliler beraber, diğer tiplere ait bütün k; ğları İs. temiştir. Bunlar 18 gün sonra şehri- mizde olacaktır. Tünel Tramvay hatti kalkıyor Belediyenin alacağı bu ototüsler Istanbul ile Beyoğlu, İstanbul ile yakın kazalar arasında iletilecekti Diğer taraftan belediyd, Beyoğlu caddesindeki izdihamı szalimak için Tünel - Şişli, Tünel - Maçka ve Tü- nel - Kurtuluş arasındaki tramvay- ları da kaldırmıya karar vermiştir. Belediye bu noktalar arasındaki mü- | SORUNUZ, CEVAP VERELİM benzin, neft içinde bırakarak te » mizlemek te mümkündür. Fakat bütün bu maddelerle para temiz » lemek doğru değildir. Gerek kim. yevi maddeler, gerek saydığınız maddeler poralarn üzerinde za - mânla husule gelen bu tabakayı kaldırır ve paranın daha (o çabuk bozulmasını intaç eder. Eski para. ları saf su içinde bir müddet bı « rakarak fırça ile temizlemek daha doğrudur. . S. — Beynelmilel tedavül eder bir posta pulu var mudır, o varsa nerede satılır? C. — Beynelmilel tedavül eder Fiyati on iki Postahanelerde posta Bulu vardır. buçuk kuruştur. satılır; . S5. — Beş yıllık sanaf mektebi mezunlarının burem kanununa gö- re, devlet memuriyetinde alacak. ları derece kaçıncı derecedir? C. — 13 üncü derecedir. ri . S. — Bir bot yaptirmak istiyo. rum, Plânını nerede bulabilirim? C, — Devlet deniz işletmesi har vuzlar müdürlüğünde bulabilirsi. niz, . t S. — Gümrük kanunları ve ni. İ başka vazifeler olmamak şartile labilir mi?. Yalnız her sy gümrük rehberi diyle bir eser neşredilir ve bu e- ser bütün gümrük muamelâtı hak- kmda izahati ihtiva eder, nakalâtı elektrikli Troleybüs vasıta- sile temin edecektir. Yeni belediye sarayı Şehrin imarına tallük eden işler- den biri de yeni belediye sarayı in- şasıdır. Tik plânda, Sultanahmekte Ticaret mektebi ile Fuat pa- şa türbesine giden yolun başlangıç noktasında yapılması düşünülen be. Tediye sarayının burada İnşası müm- kün olamıyacağı anlaşılmış ve yeni belediye binasının tramvay cadde- #indeki Taş mektebin kenarından baş Yyarak tramvay durağı karşısındaki köşeye kadar devam eden rinde yapılmasına karakve, Yerebatan sarayının bir kısmı bu sa. hunın altına kadar devam etmekis- dir. Belediye sarayının Yerebatan sa- rayına zarar verip vermiyeceğinin tesbitine dünden itibaren başlanmış» İtir. Yeni plânda, âsarı atikadan adde. dilen Taş mektep, oldüğü gibi muhü- faza edilecektir. Sultanamet meydanının sağ tara- » İfmdaki umumi hapishanenin yerinde sdliye sarayile vilâyet sarayı inşa e- dilirken tapu müdürlüğüne ait olan binaya şimdilik dokunulmiyacâktır, Bu bine vilâyet ve adtiye sarayları. İzan inşasından sonra istimlâk edilip yıktırılacaktır. Şehir Meclisi toplanıyor Şehir meclisi, gelecek ayın ortala- rma doğru ievkalâde bir toplan davet edilecektir. Meclis bu fevkalâ. de toplantıda, belediyenin Belediya- ler Bankasından aldığı 5 milyon li. taya karşı gösterilecek gâranti ile tramvay, tünel ve elektrik işletmeleri umum müdürlüğünün bir temmuz- dan mayıs sonuna kadar devam ede- çek olan bütçesini tetkik edecektir. Bundan başka rheclis, işletmeler u- mum müdürlüğü - için, üzerlerinde de murakıp tayin edecektir. amnameleri hakkında “ber türlü izahat vermek için İstanbulda res. mi bir daire var mıdır? kilât varsa, verdiği yle teş- izahat güm ük kararları üzerinde müessir 6. c. iyle bir daire yoktur. S. — Yüksek Ticaret meklebins devam etmeden, sene sonunda im. ihana girmek mümkün müdür? , — Hayır, değildir. * İletmiş, sahil yolur haline | İran Hamdi ve Hüseyii Gümrüğün Eski Binası Liman İşletmesi, Binasının Yıkılmasına Razı Olmuyor Liman işletmesi geçen sene bele- İ diye ile de temaslardan sonra eski gümrük başmüdürlüğünün bulundu. ğu. Eminönünden Sirkeci araba va- puru iskelesine kadar imtidat eden binanın üst katma asfalt yol yapma- yı münasip görmüş ve binayı dâ an- trepo olarak kullanmıya karar ver. mişti, Bu.defa (şehircilik mütehassıs Prost fikrini değiştirmiştir. Şehir plâ mna göre bu bina yıkılacak ve yözi- ne Sarayburnuna"'Kadar sahil yolu yapılacaktır. Bu yol halkın gözip ha- aim s edilecektir. Liman. işletmesi bu karara itiraz getirilecek binanın antrepo olarak kul'anılması- na şiddetle ihtiyaç hissedildiği ve do. lsyısile oradaki rıhtımların. tahmil, tehliyeye tahsis edilmesi icap ede- va sına t İceği mütaleasile, belediye ile temasa karar vermiştir. Liman İşletmesinin ittihaz ettiği karara göre, bu antreporlarda soğuk heva tesisatı vücude getirilerek ve bir de balık konserve fabrikası inşa edilecektiğ, Liman işletmesile belediye bu işi hlledemezlerse keyfiyet Ankaraya aksedecek ve Münakelât Vekâletile Dahiliye Vekâleti müzakereye giri- şeceklerdir. İki Kişiyi Yaraladı Fatihte Öksüzler sokağında otu. ran sabikalılardan Arap Kadri Ne Unkapanında Taşçılar sokağında otu. arasında pa. ra yüzünden çıkan kavgada Arap Kadri Hamdiyi bıçakla karnından 2- Bır, Hüseyini de kolundan hafifçe yaralamıştır. Yaralı imdadı sıhhf ile Cerraphaşa hastanesine kaldırılmış, kalanmış. carih, bıçağı İle beraber y 9 Temmuz 1939 PAZAR 31 Gün; Hızır: 65 Rumli 1856 ” Hazirun: 26 Güneş: 437 — ÖZ 1218 İkindi: 16.19 — Akşam: 1943 Yatsı: 2144 — İmsük: 249 Hava Vaziyeti tasyonürdan alı- va yurdun cenup nadohu ile Trakya ve Ege bölgelerinde az bulutla, Kocnelide lutlu ve mevzii yağışlı, diğer bölgeler de umumiyetle çok buluthi ve yer-yer ya- dışlı geçmiş, rüzgârlar doğu Ve cenübu sarki bölgelerde cenubi, diğer yerlerde şimall istikametten orta kuvvette, Egede Eşe denizinde mutedil fırtına şeklinde ermiştir. Dün İstanbulda hava açık gecemiz, Tür- gür şimalden seniyede 5 - 7 epetre'hizla esmiytir. Saat Hi te hava tazylkı 10147 eilibar idi, Sühunet en yüksek 706 ve'en düşük 17,0 santigrat olatuk kaydedilmiş- tr. Yeşiikö han maldmata güre, ve conubu şarki Ar meteoroloji