9 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

9 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Dünkü Demirspor - Vefa maçından bir görünü; Demirspor Dün Vefa Takımına 2 - 0 Galip Geldi BUGÜN BEŞİKTAŞLA KARŞILAŞIYOR Mili kümenin şampiyona üzerin “de en mühim maçlarından birisi de dün Taksim stadında oynandı. De. mizsporun şampiyonluğu üzerinde “müessir olucak - Vefa - Demirspor — Karşılaşması büyük bir şalâka ile bekleniyordu. Ankarahların şampi. “yon olabilmesi İçin bu maçı muhak- © kak surette kazanması icap ediyor- du. Vefalıların geçen hafta Galata. saraya karşı oynadıkları sıkı oyun- dan sonra bu maçın Demirspor ta-| rafından kolay kolay kazanılamıya. ! çağını ortaya koymuştu. Bu vaziyet-| Ter bu maçın alâkasını bir kat daha| arttırmıştı. İ Maçın ehemmiyeti stadda mühim bir kalabalık kütlesi toplamış bulu- Duyordu. Takımlar sahaya çıktıkları vakit © karşılıklı ölarak şu şekillerle yer al. dalar: 5 DEMİRSPOR: Necdet - Gazi, Şevket » © Kâmil, İbrahim, İbrahim »- Mustafa, Arit, Ortan, Orhan, Zeki, Ra a a ni tekip eden hücümlardan bir ne- tice alamadılar. Oyun seri bir şekil|| almağa başladı. Ve tekrar bu tazyik- ten kurtulan Ankaralılar mâ geçtiler, Fakat Vofa müdafaası gü. zel bir oyunla bü , hücumlara karşı koyuyordu. Oyun mütevazin bir şe- kilde, karşılıkiı hücumlarla devam ederken devre, 1 - 0 Demirspor Je hine kapandı. “a İkinci devre İkinci devreye Vefalılar rüzgâri| arkalarına alarek başladılar. İlk Vefa hücumu arka arkaya olan iki körnerle neticelendi, fakat Vefalılar bü kornerlerden istifade edemediler, Vefalılar oyunda rüzgârın da yardı- mille hâkimiyet tesisine muvaffak ol- dular. Vefanın Muhteşem vasıtasile olani bir hücümunu Necdet güzel bir kurtarışla neticesiz bıraktı. Beşinci dakikadan sonra Vefalılar hücumlarını sıklaştırdılar, Birbirini takip eden Vefa hücümlarini sey. VEFA: Safa - Lütfi, Hakkı, Şekip - Şükrü, Adnan, Hakem: Ahmet Adem. Rüzgâr, Demirspor lehine. Oyuna © Vefahlar başladılar, Mukabil hücü-| mu Demirspor ortadan yaptı. Anka- ralılar arka arkaya birkaç hücum) yaptılar. Fakat neticesiz kaldı, İlk on dakika Demirspor daha fazla hü. âlimi yapmasına rağmen bir türlü göl | kaydedemediler. Oyun durgun ve heyecansız devam ediyordu. | Bir Demirspor hücumunda Zeki-| “den Arife, Ariften de Orhana geçen topu Orhan güzel bir şütle kaleye gönderdi, Safa bunu kornere attı. 15 inci dakikada bir Demirspor hücumu daha oldu. Top Orhâna geç- . ti, Vefa müdafi çeviremedi, Orhan da bunu Vefa ağlarına takarak ilk © Demirspor golünü kaydetti. Bu golden sonra Vefalılar, rüzgâr “aleyhlerine olmasına rağmen can-| “lanır gibi oldular. Ve bir tehlikeli hücm da yaptılar, Vefalılar birbiri. Vahit - Abdüş, lecip, Muhteşem, Sulhi, Milli Küme Puvan Cetveli sussseela “öneeemlg retmeğe başladık. Oyun Dmirspor nısıf sahasına intikal ötti. »8 inci dakikada sağdan açılan bir Demirspor hücumunda top ortaya geldi. Merkez muhacim Orhan fir- sattan istifade ederek oDemirspora ikinci golü de kazandırdı. Bu golden sonra Demirsporlular birkaç hücum yaptılar. Vefa müdafaası müşkül vaziyetlere düştü. Bu sırada Şekip oyundan çıktı. Biraz sonra da De. mirsporlu İbrahim, bir çarpışma ne- ticesinde oyunu terketmek o mecbu- riyetinde kaldı. Her iki takım on ki- şi oynuyordu. Fakat biraz sonra Şe. kip tekrar oyuna girdi. Vefalılar bundan sonra hücumlarını sıklaştır. dılar. Birbirini takip eden inişler yaptılar. 15 inci dakikada Demirsporlu İb. rahim de oyuna girdi. Demirspor tekrar hücuma geçti ve oyunda hü- kim oldu. Fakat Lütfi ve Vahit gü-| zel oyunlarile Demirspora gol kay- dettirmiyorlardı. Devrenin son dakikalarında Hak. bövasaneğ Bugün ve Yarın Nerelere Gidebilirsiniz? | SEREF STADINDA: Demirspor - Beşiktaş saat 17.30 da, Süleymaniye, Şişli - Hilâl, Kurtuluş saat 15.30 da, yüzme | teşvik müsabakaları saat 13 te. TAKSİM STADINDA: Profesyonel güreş müsabakala- | rı saat 16da kıyı merkez muhacime alan Vefalı- Jar Demirspor kulesini tehdide baş- ladılar, Bu hü r meden maç ta 2 - 0. Demirsporun gelibiyetile kapandı. Nasıl oynadılar? Demirspor 2 - O galibiyetine rağ. men bizi tatmin edecek bir oyun çi- karamadı. İlk devrede rüzgârı arka. sına alarak oynamasına rağmen Oyu- nü müessir değildi. Şampiyon olmak azmi ve bunun doğurduğu enerjidir ki maçi kazanmalarin temin etti. Kâlede Necdet kendisine büyük bir iş düşmemekle beraber fena değil- di. Müdafiler birinci devreye naza. ran ikinci devrede daha iyi oynadı- Jar. Muavin hattı çok canlı ve şuur-| Yu idi. Hücum hattında Arif bu hattın en iyi oyuncusu ve belkemiği olduğunu gösterdi. Sol iç Orhan ve Zeki çok çalıştılar, Merkez muhacim ve sağ üçik sönük bir oyun oynadı. lar. Vefa: Birçok fırsatlardar. istifade edemediler. Daha toplu, ve şuurlu bir oyun oynamış olsalardı netice belki değişebilirdi. Safa üzerine dü- İşen vazifeyi yaptı. Vahit takımının en iyi oyuncusu, Lütfi sert olmakla beraber muvaffak oldu. Muavin hat- tında Abdüş çok fena, Şekip tabiati. le senelerdenberi ilk oyunu olduğu için aksadı. Hakkı her/zamanki gibi çok çalıştı. Muhacim 'hattında hiç- birisi muvaffak olamadı. Muhteşem diğerlerine nazaran daha iyi idi. Beşiktaş - Demirspor Bugün Şeref stadında Demirspor - Beşiktaş milli kümenin en mühim maçını yapacaklardır. Bu maçın ne. ticesi milli küme şampiyonunu tayin edecektir. Dünkü Vefa gallbiyetin- İden sonra bugün Demirspor galibi- eli elde edecek olursa şampiyonlu. ğu kazanacak, mağlübiyet OGalata- sarayın şampiyonluğunu. tahakkuk |“ ettirecektir. Turhallıların Ziledeki Maçı Turhal (TAN) — Kasabamız genç- leri, kalabalık bir seyirci kütlesile beraber Zileye gitmişler, yaptıkları maçı stfira karşı üç sayı ile galip ge. lerek bitirmişlerdir. Zilesporun verdiği öğle ziyafetin- de, Zile kaymakamı, Turhal nahiye müdürü ve Zilenin ileri gelenleri ha- zır bulunmuşlardır. | re saylavımızın, lemek sana yakısır mı?,, İİT TY Geçmiş Olsun! Yazan: Naci SADULLAH ki haftadır, meslektaşlarımla şakalaşmak zevkinden rum kaldım. Bu iki hafta içinde, hiç İgazete okuyamadığım günler oldu. İnsan, iki üç gin gazele okumadık. tan sonra, gazelelere göz yezdirince, gok hareketli ve çok meraklı bir ro. manın bir kaç sayfasını atlamış gibi Şağırtyor, Ben de, gazeteleri oku. İyamadığım © bir kaç gün içinde, ipin. ucunu kaçırmış olacağım ki, ö- nümdeki ceridelerde rastladığım ha. vadislerden bir çaklarına hiç hir mâ- zim gazeteler gözlerime, ani mış gibi görünüyor. Tesadüfün lârı, ve en parlakları, be madığım — gazetelerde inlişa Bunu, dün, beni gülünç vaziyete dü. şüren “bir kaç tesadüften anladım. Meselâ, bu sütunda neşrolunmak zere hazırladığım fıkralardan birisi, Muhittin Birgeni “iğneliyordu. Bu fıkramı okuyan bir meslekd “— Sakın bunu neşretme... Dedi. Sen, Muhittin Birgenin başına gelenleri bilmiyorsun galiba!,, Biça- Yazılarında deyir. mediği çam o kalmadı. Bu yüzden, Mecliste ve Partide ağır hücumlara uğradı. En sonunda da, boynunu büküp terziye verdi, Şimdi, böyle yaralı bir zatı iğne. Bu sözleri dinleyince, Muhittin Birgene acımaktan kendimi alama dım. O fıkramı yırtıp attım, ve Mu. hittin Birgen üstadımıza hir: “— Geçmiş olsun!,, demek bu satırları yazdım. Fakat, Muhittin Bi lüğü vaziyetin teselli rünüyor: Çünkü, din, komik gazete. yi açınen; onu yine malüm köşesine, —hiç hir şey olmamış gibi için en, içine düş. bulmus sö. dum: İ İvermiş gibi idi. Ve hâlâ, siyasi, ik- tısadi, içtimal mesailde keramet sa- hibi olduğuna herkesi inandırmış bir asri peygamber emniyetiyle ko. nuşuyordu. > Bu haline bakınca, ona, dostane ve naçizane bir tavsiyede bulunmak. tan da kendimi alamıyacağım. Çünkü komik gazeteyi karıştırın. ca anlıyorum ki, en yakın dostları bile üstadın bu edasına bıyık altın. dan kıskıs gi yorlar. Bu itibarla, üstat, bu vaziyetten kurtulmak iy bir müddet istirahat etmelidir. Eğer bana İnanmıyorsa; çalıştığı gazete. deki arkadaşlarının kinayeli yazıla. | rını dikkatle okusun, Meselâ, Bür- han Cahit, dün, ayni gazeteye y. dığı fıkrada, Muhittin Birgene ale. nen taş atıyordu. Zira, Bürhan Ca. hidisi yazdığı fıkranm mânidar ser. lâvhast şuydu: “— Ne eğlendik, ne eğlendik!. . Fala bakmak için olacak Dünkü gazetelerin havadisleri a- rasında okuduğuma göre, Almanya," Türkiyeden bakla almak istiyormuş: | Acaba, fallarma mu bakacaklar der- siniz? . Ümit dünyası bu! Dün, gazetelerde, Refi Bayarın, bilmem ne münasebetle söylediği şu sözleri alâka, hayret, ve ümitle oku. Rahatsızdım, İstinye koyunda. demirli bir kotram vardı, Bu ket. ranın tamire İhtiyacı görülüyordu Hasta olduğum için, bizzat meşgul olamıyacaktım, Bunu Malik Kev. kepten rica ettim. Meşgul olmayı etti. Ve ben, kotranın tamir be; leli olarak Ahdullah çavuşla kendi İsine 200 lira gönderdim, Bu 206 lir nin nasıl olup ta 4000 lira olduğunu | bilmiyorum!,, Ne yalan söyliyeyim: Malik Kev- kebin elindeki hu keramete, benim de aklım ermedi doğrusu! Fakat eğer, Malik Kevkehin sağ. lam adresini bilen varsa, insaniyet namına bana göndersin: Kendisine, 200 lira da ben yollıyacağım: Ümit mah | na veremiyorum; ve bu yüzden; bi-| ş ; İmal göndermek içi «İgelir. Bu masraf ton başına hiç kemali! , Amerika Kanada Yolu İle Mal & el münasebetleri. ısı İçin şellbüsleri henük nracat yupılması # edilmiş ise d6 bunu ân görülem , Gerçi Kanada. ile mevcut an- şandabl bir mukave- buttur ve Kanadadan ser- ir. Ancak buraya ton başina ve malıh fiyat ve cinsine göre tebeddül eden bir masraf kubul etmek lâzım m İ4-15 sterling tutmekte- dır. Kanada ile takax Yapılmak im gelir. oYani ihracat me kıymetinin yüzde 70 « 751 i olarak hesap edilmek lâ. r. Masraf olarak tesbit edi- len rakamlara göre Debazkoman, nav Yun farkı, sigorta, magazimej ve Ay- rıca Kanadadan Amerikaya satış ve nakliye için Yüzde iki komisyon he- sap edilmek i&sp eder. Bu yüzden malların kıymeti arttırılmış olur bu fiyatlarla Amerika piy Yeni Yıl Fındık Rekoltesi Bu senenin fındık rekoltesi geçen seneden bit misli fazla tehmin edil. miştir, Son gelen malümata yöre, ha- vaların it gitmesi ve fındıkların zarar görmemiş olmasından dolayı rekoltenin 12 - 16 milyon k'lo olâcı- ğı anluşılmaktadır. Geçen seneden hiç stok kalmadığı in ihrac edilecek fini ir. Ye. senenin mahsulünden şimdiden a» ivre Satışlar “bağları Ağustöz teslimi sif Giresun 10080 kilo iç si ra fındık kilosu 50 kuruştan, eylül yüklemesi fop Giresun 5040 kilo iç sıra İmdık 45 kuruştan satılmıştır. Yalnız Brezilyaya geçen senenin son kalan fındıklarından 4000 kilo ihraç edilmiştir eri Türk - Alman Ticaret Mukavelesi yaptığı mız ticaret ve kliring anleşmasınin müddeti ağustosun 31 inel günü bit- mektedir. Fakat anlaşinanın bir mad desine göre mayista iki hükümet ta- rafından anlaşmanın feshi veya tem- olması lâzım Almanya ile göçen sene didi için bir görüşme gelmektedir. Fakat bu yolda bir mü- racaat vâki olmadığı takdirde anlaş. manın otomatikman devim etmesi icap eder, Dün bu hususta Alman ti- taret mümessilinin mütaleösinı so- rar bazı tüccarlara mümessil, anlaş- munın devam edeceğini Ve Vaziyetin tarâamen normal olduğunu söylemiş. tir. Bu itibarla Türkiye - Almanya ticaret urılaşması daha bir sene müd- detle yani 940 ağuslosünun sonuna kadar devam edecektir. Almanya ile iş yapan müssşelerimizde ihracat mevsiminin yaklaşması üzerina şim- diden hazırlıklara başlamışlardır. —— Almanların Yeni Bir Kararı Alman ithalât permi büroları, Tür. kıy mallarının rekabetsiz bir vazi- yette Almanyaya ithalini temin et- mek için bilhassa Yapakçılar, tarak- Jar ve yün işliyen fabrikatörleri teşvik ederek on milyon dolarlık bir Aronlin şirket kurdutmuştur. Al manya ile bu maddeler üzerinde İş yapar Türk dirmalarına da anonim şirkete dahil olmaları teklif edilmiş» tir, Almanların, bazı mallorimizi iste dikleri fiyat üzerinden temin etmek ve permi dairelerinin müsaadesini mamıış olan Türk firmalarına da gön- dermek istiyecekleri malları kabul etmemek için böyle bir tedbire mü- dünyası bul racaat ettikleri söyleniyor. bi | aa '/BB>EKONOMİ İle Ticari Faaliyete Başlıyamadık önderilmesi Tetkik Edildi, Fakat Fiyatlar Yükseldiği İçin İmkân Görülemedi (| mallarimızu talip olmasına ihtimal »2. Dün piyasamıza gelen ye- ni mulümata göre bazı Türk malla. Jtına şiddetle ihtiyecı dlan Amerika | piyasalarının Türk malı bulamadık- ları için Türkiye mallarına benziyen liteleri havi diğer memleketlerden mel tedarik etmiye başladıkları bil- dirilmektedir. Ezcümle yurdumuzun o yapakları, ia halı sanaylinde tercihan kullanılan en iyi kalitelidir. Fakat Amerika ile olan ticaret anlaşmamız- da öraya yapak gönderilmesi vâki o- lan mütenddit taleplere rağmen ka- bil olamadığından Amerik: r kinci derecede olan Sur'ye ve is Irak yapaklarından tedarik etmek meçbu- riyetinde kalmışlardır. Bu yüzden geçen sene kilosu 32 kuruşa alınan Suriye ve Irak ya. paklarının kilosu 43 - 45 kuruşa fir- lomıştır. Italyanlar da oralardan ya- pak almiya başlamışlardır. Amerika. Ulara mal gönderemediğimiz için İ yurdun yapakları ancak Almanya ve | Rusyaya satılabilmektedir. , Gülyağı Fiyatı Yükseliyor Tikbahar donlarının tesirile bu se. ne Ispartu muntakasında istihsal edi- len güllerin miktarı geçen seneye huzaran' yüzde yirmi kadar noksan olmuştur. Bu sebeple gülyağı istih- #alinin de yüzde 20 - 25 nisbetinde ssa'mş olduğu alâkadarlara bildiril. miştir. Bulgaristanda da piyasamı- za gelen malâmata rrzaran bu sene da dahi istihsal nisbeti geçen #e- neden yüzde 30 kadar noksan çıktığı anlaşılmıştır. Düriya ihtiyacını temin eden iki memleketin bu vaziyete gö re istihsulinin azalmasından dolsyı fiyatların yükseleceği tahmin olun- maktadır. En fazla gülyağı sarfeden Fransız parfümeri sanayii olduğu is çin Frsnsa alıcıları tarafından şim- İdiden alâküdarlara müracaatlar vö- kı olmuşsa da henüz gülyağı fiyatla- rı kati olarak tesbit edilmediğinden muâmele olmamıştır. ii APA Mısırla Ticaret Mısır ile yurdumuz arasında tlca- ret münasebetlerini artırmak için Ankarada bazı görüşmeler yapıldığı piyasamızda şayi olmuştur. Iki kar- | deş memleket arasında ticaret işleri. nin genişlemesi memnuniyetle kar- "lanacaktır. Dün Mısıra gönderilmek | üzere piyasamızdan külliye mike tarda zeytin tapesi satın alınmıştır. Mısırın piyasamızdan alacağı malla- rın ve çeşitlerinin artacağı ümitleri kuvvetlenmiştir. 809 1066315 3355 6.65 20.5178 Budapeste Bükreş Belgrad Yokohama Sokholm Moskova "ESHAM VE TARVİLÂT Tahvilât üzerine muamele