23 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—— : Büyük günde : Hatay Bayramı Tarihi Müjdeler de gönülde ölümsüz yatana, Döndü kıymetli Hatay, bir ve bölümeüz vatana, i, ruhum, Ata © İktiran aşkına gül şerbeti sunmakta bu ay, ( Ayrılık yıllarının kalmadı renginde iz Bir gümüş aynadır (o İskenderunun denizi. (Geldi fer sevgili Antakyamızın gül yüzüne, Beylânin indi doğumdan kuzu ceylin dü- züne, Gündüzün şevkini âhengi tamamlar gece- nin, Ay diğer parçalayıp bağrımı kat kat pe- genin, ç Türkü çeğler tepeden, türkü çağıldar d€- v. reden. Türkü zira ayıtan kalmadı aydın türeden. Kutlanan bayramı davamız İçin zülde dolu, İAlnımız ak ve açıktır bize her Ülkü yolu, Görmek ister de bütün, elleri candan te- rışık, Altı oktan uzanır her yana bir mutlu ei Başlayanlar Alanın açtığı yoldan sefere, Dalma gitmeliler böyle zaferden zafere Başta Mill Şefimiz, doğruca, toplân ileri, Biz kavuşturmalıyız nura yetim ülkeleri, Bin selâm olsun o insanlığa örnek Midere, Bir güneştir ki bugünden taşıyor ertelere, Bin selim olsun izinden yürüyen ordumu- 28, Ordudur can âdayıp şan getiren yurdu- riuza 'Yez ki cevkerle bu tarihi “Büyüktür Ka- Kutay; “En güzel günleri, mettmun, yaşayor simdi » ; Hatay, 1039 Fuad Hulüsl Demiretii ——— m POLIS ; Teros Ekspresi Bir , Adam Çiğnedi Evvelki akşam Toros Ekspresi Iz. © mite bir buçuk kilometre mesafede hat üzerinde çırılçıplak dolaşan bir adama çarparak parçalamıştır. Biraz sonra tekerlekler arasından parça par Pörça çıkarılan cesedin üzerinde el- bise namına hiç bir şey'olmadığından hüviyetini anlamak henüz mümkün olmamıştır. Bu yüzden Ekspres Hay- darpaşaya bir buçuk saat rütarla gel- iştir. öğe Denizde Çarpışma bu yaz ili gülistanlarının. y narının, Yirmi yıl umduğu yıldızla kucaklaştı da av, GÜNÜN i - Şe İstanbul dün de MEBUSLAR Halkla Temas Edecekler Istanbul mebusları Parti merkezin de toplanarak kazaları dolaşıp halkla tefias etmek ve onların 'htiyaçlarını tesbit etmek için bir program haztr- İamışlardır. Mebuslârımız yarından itibaren kazaları dolaşmıya ve halkla temas etmiye başlıyacaklardır. Bu te maslarda halkın dilekleri tesbit edil- rak bu dilekler üzerinde görüşecek» Dün sabah saat dörtte deniz ü- zerinde bir hâdise olmuş, bir motör batmak üzere iken kurtarılmıştır. Karamürsel limanına bağlı 12 ton » luk Cihan motörü Süleyman kapta- nin İdaresinde. İzmitten limanımıza gelirken Adalar açıklarmda meçhul bir motörün sademesine maruz kaâj- mıştır. lerdir. Bu temaslar on gün Kadar de- vam edecektir. İlk temas yarın saat 1430 da Be- şiktaş Parti ve Halkevi binasında ya- pılacak, bunu 17 de Beyoğlu Halke- vinde yapılacak olan temas takip e- decektir. Mebuslar 26 Temmuz Çar- şamba günü saat 1577 da Eminönü, 17,30 Fatih, 28 Temmuz Cuma günü Şile, 31 Temmuz Pazartesi günü E- Hâdise pek ârt olmuş Süleym, kaptanın, sabah karanlığında adını #eçemediği motör süratle uzaklaş - mıştır. Cihan motörü bir müddet da- ha yoluna devam etmiş, bu esnada motörün su almakta olduğu görüle- © rek etraftan imdad istenmiştir. Et- raftan sandallarla yetişilerek motör batmadan içindekiler kurtarılmıştır. Cihan motörünün müsademe ne- ticesinde bir buçuk metre uzunlu unda büyük bir yara aldığı anlaşıl- « mıştır. Meçhul motör aranmaktadır. * Otomobil Çarptı Şolör Rifatm idaresindeki 1172 numaralı otomobil Karaköyden Be- şiktaşa doğru giderken, Tophancde diklmevinde çalışan Hasana çarpa- rak muhtelif yerlerinden ağır süret- te yaralamıştır. e —— TAKVİM ve HAVA 23 Temmuz 1939 PAZAR 7 inci ay: Gün: 31 Hizir: 70 Arabi: 1358 Rumi: 1858 Cem. ahar; 6 Temmuz: 10 Güneş: 447 — Öğle 16.16 — Akşam : 21,30 — İmsük: Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan a- nan malümata göre, hava yurdun doğu ansdelusu iin Karadeniz kıyılarının gür - kında çok bulutlu ve yeryer yağışı, Trak- yu, Ege ve Akdeniz kıyılarında açık, diğer bölgelerde kapalı geçmiş, rüzgürlar bütün bölgelerde şimali İstikametten orta kuv - vette esmiştir. Dün İstanbulda hava sçik geçmiş, rüz- gör cenubu garbiden saniyede 2 - 4 metre hızla esmistir. Sant 14 te hava (o tazyıkı 1012,4 milibar İdi, Subumet en yüksek 322 “ve en düşük 20,9 santigrat olarak kayde- erimiştir. ” a “aldik 1220 1935 0238 yüp, 2 Ağütos Çarşamba günü Ba- kırköy, 4 Ağustos Cuma günü Uscü- dar ve Kadıköy, 7 Ağustos Pazarte- si günü Yalova, 9 Ağustos Çarşamba günü Sarıyör, 11 Ağustos Cuma gü- nü Beykoz, 14 Ağustos Pazartesi gü- nü Silivri, 16 Ağustos Çarsambı nü Çatalca, 18 Ağustos Cuma günü Kartal, 19 Ağustos Cumartesi günü Adalar, 21 Ağustos Pazartesi günü! Şişli, Beyoğlu ve Şehremini Parti bi-' palariyle Halkevlerini gezecekler ve buralarda halkla temas ederek te-| mennilerini tesbit edeceklerdir. — —5 Beş Tayyare Ismarlandı Havayolları beş Duglas teyyars- si sipariş etmiştir. Tayyare adedi yolcuların fazla rağbeti karşısında kâfi gelmemektedir. Yeni tayyare - ler İzmir - İstanbul - Ankara haft. na tahsis edilecektir. S. — Hataya gitmek istiyen va. tandaşlar için tenzilâtlı biletler ihdas edilecek mi? Antakyaya kaç kuruşla ve kaç günde gidilebilir? C. — Hatay için tenzilâtlı bi. letler ihdas edilip edilmemesi et. rafında henüz bir karar yoktur. Antakyaya gitmek için takip edi. lecek yola göre fiyat değişir, ka. ra yolu ile tren Haydarpuşadan Payasa kadar üçüncü mevki 24, ikinc! mevki 39, birinci mevki 54 liradır. Payastan Antakyaya kadar da otomobil Ücreti gidip gelme 18 liradır, Kara yolu ile Antak. yaya 10 günde gidip gelmek müm- kündür, sıcaktan kavruldu, öğleden sonra bütün Bunaltıcı sıcaklar gece de 'dövam etti. Bu resim plâjda rüzgârla serinliyen bahtiyarları gösteriyor. dikten sonra Bartide teterei Sağlama | yani 2 halk TAN plâjlara, sahil Sıcaklar Devam Ediyor lere ve bahçelere koştu. Elektrik Yurdun Her Tarafında Memleketin her tarafında hu elektrik kuvvet ve ziyasına ka Muhtelif şehir ve kasabalardaki rafında izahat vermektedirler. tin verimi hakkında bir fikir v Adapazarının elektrik işi Adapazarı, (TAN) — Yeni su tesi. satının yapılması ilerlemektedir. Bü- tün tesisat, 250 bin Jiraya mal olacak tır. Ancak bu su tesisatından nasıl istifade edileceğini merak edenler vardır. Çünkü tesisattan istifade o- lunabilmesi için, Sapanca gölünde bir tulumba İstasyonu vücude geti- rilmesi ve beheri yüz beygirlik iki elektrikli tulumbanm işlemesi şart- tar. Bunun için lâzım gelen vereyanın sraba fabrikasından alınması düşü. nülmüşse de, bugünkü vaziyetle fab- rikanın buna takati olmadığı anlaşıl- iniştir. Fabrika, su tulumbalarını İş- letecek kadar elekirik istihsalâtını arttırsa bile, bunun senede 30 bin li. Ankarada Bir Askeri “Müze Açılıyor İstanbul Müzesindeki Eşyanın Tasnifine Başlandı, Birçok Mükerrer Askeri müzenin esaslı bir şekilde Eserler Bulundu tasnifine başlanmıştır. Tasnif şu esaslar üzerine yapılacaktır: 1 — Avrupa silâhları Arrapakakar an GERE MAREAKRATEREEE e silâhlar, 2 — Şark silâhları, 3 — Türk silâhları, Ayrıca bun- lar tarihleri sirasiyle tasnif edilecektir. İlk mesai göstermiştir ki Askeri müzede mükerrer eserler çok fazladır. Tasnif neti- cesinde bugün müzede mevcut eserler üçte birine kadar düşe- cektir. Artacak olan eserlerin Ankarada açılması takarrür e- den Askeri müzeye nakledilmesi düşünülmektedir. Tasnifin iki sene kadar devam Vergi Yoklamalarınâ Ay | Yusuf Zi Başında Başlanıyor Bina vergisi kanununun İzabna- mesine yöre bir Ağustostan itibaren şehir dahilinde bina tanzifat, kon. » İsrat ve buhran vergi ve resimlerinin yoklanmasina buşlanması icap etmek tedir. Bu yoklama hem kuyudat üze- rinde, hem de mükellefler üzerinde yapılacaktır. Bu yoklama sırasında binalarda yapılmış olan değişiklik- ler de nazarı dikkate alınacak ve ver- gi tahakkukları bu değişikliklere in- tıbak ettirilecektir. Bunun için bele. diye tahsil ve tahakkuk şübölerinde şimdiden tertibat alınmıya bâşlan- miştir. edeceği tahmin edilmektedir. BELEDİYE VERGİLERİ | SATİE TAHKİKATI illyeliği ya Öniş Tekrar Tahliyesini İstedi Satie Şirketinin Fındıklıdaki elek- irik sergisi binasını değerinden çok fazlaya satın almak suretile hazine- yi zarara sukmaktan mâznun Deniz Bank erkânı hakkındaki tahkikatın #kmalinden sonra iddianamenin ha. urlanması için çalışmalara devam e dilmektedir. Diğer taraftan mevkuf maznunlar. dan Denizbank umum müdürü Yu- sut Ziya Oniş avukatı vasıtasiyle tek rar müracaat ederek istendiği mik- tarda kefalet akçesini vermek şarti- le tahliye talebinde bulunmuş. dör. düncü sorğü hâkimi bu talebi de red; detmiştir, FABRİKALAR Şehir Dışına Çıkarılacak Imar mütehassısı Prost, imar plâ- ni hazırlarken şehir dahilindeki imalâthane ve fabrika nev'inden, şeh tir hem sükütunu bozan, hem de ha- vasını ifsat eden müesseselerin şehir haricine çıkarılmasını da tavsiye et- miştir, Mütehassisın bu tavsiyesi Ü- zerine şehir dahilindeki bu gibi mü- ne çıkarılacaklardır. Mütehassız ba- dema şehir dahilindeki bü gibi mü- erseselerin kurulmasına müsaade e- dilmemesini de teklif “ettiğinden bu hususta vâki olen tekliflerin hiç biri kabul edilmemekte ve bunların ya şehir haricinde, yahut ta bir sanayi mıntakası olarak imar programında yer alan Halicin iki tarafına kurula- bileceği cevabı verilmektedir. * 'Tevdora İsminde bir mühendis be- lediyeye müracaat ederek Taksimde ki su deposüha koyacağı tesisatla su- ların İstenilen renkte ve şemsiye bi- çiminde havaya fışkırtılabileceğini söylemiş ve bu tesisatın projesini göstermiştir. Mühendisin hazırladığı tesisatın tecrübeleri yapılacaktır. — —— İktisat ve Ticaret Vekilleri Geliyorlar Alâkadar makamlara gelen malâ- mata nazaran Ticaret Vekili Cezmi bu hafta içinde şehrimize gelecektir. Tktısat Vekilinin de gelmesi beklen- mektedir. Her iki vekil Yerli Mallar Sergisinin açılış merasiminde bulu- İ nacsiklardır. m << <—————<——— ——-—-—— SORUNUZ, CEVAP VERELİM Sah günleri İskenderuna deniz postası vardır. Vapur yedi günde gider. Birinci mevki bilet 26 lira 70 kuruş, ikinci mevki bilet 13 li. ra 10 kuruş, üçüncü mevki bilet 4 lira 53 kuruştur. İskenderun. dan Antekyaya otomobil ücreti beş liradır. Hava yolu ile Adansya kadcı gidip gelme tayyare ücreti 45 li. radır. Oradan İskenderuna kadar trenle gidilecektir. Fiyatı 580 ku, ruştur. Oradan otomobille gidile. cektir. Antakyaya kadar otomobil üc- reti beş liradır. Hava poslasiyle Antakyaya tevekkuf etmeksizin 4 günde, deniz yolu ile 20 günde gi. dip gelmek mümkündür. * « &. — Yüksek mübendis.mekte- bine nasıl girilir? C. — Yüksek mühendis mekte. bine girmek için liseden mezun olmak, fen kısmından olgunluk imtihanı vermek ve ayrıca mekte bin açacağı müsabaka imtihanını kazanmak lâzımdır, * S. Z Liseyi bitirdim. Muallim olmak istiyorum. Bunun için tek. rar muallim mektebine devam lâ. zm mıdır? — C. — Hayır. Liseyi veya altı sınıflı muallim mekteplerini Ik. mal edenlerden, Maarif Vekâ. letince her yıl üniversitede açılan orta okullar muallim muavinliği imtihanına girip kazananlar, orta okul muallim muavini ehliyetna- mesi alırlar ve 25 lira asli maaşla muallim tayin edilirler. * S, — Gelenbevi orta okluna de- vam ediyorum, Babam memuri. yetle Hopaya gidiyor. Burada kimsem (olmadığı için babamla gitmeğe mecburum, ornda orta 0- kul var mıdır? C. Vardır. Tesisatı Yeni Elektrik Tesisatı Yapılıyor, Eski Tesisat Takviye Ediliyor mmalı bir imar faaliyeti göze çarpmaktadır. Bilhassa bütün şehirlerimizin de elektrik tesisatı yapılması ve halkın bugünün en mühim ihtiyaçlarından olan vuşmasına (o çalışılmaktadır. muhabirlerimiz bu faaliyet et- Aşağıdaki haberler bu faaliye- ermektedir, ralık kömür yakmakla mümkün ola- bileceği, bu paranın verilmesi de A- dapazarı belediyesi için yıkım olaca- ğı ileriye sürülmektedir. Su boruları. nın döşenma işi biter bitmez, tesisat- tan istifade edilebilmesi İçin, beledi- yenin Sapancadaki tulumbaları ma- zot yakan makinelerle çalıştıracağı tahmin edilmektedir. Bunun da mas- raflı bir iş olacağı söyleniyor. Adapazari su tesisatını en masrsf- sız şekilde işletmek için yegâne çaro- nin, elektrik işini esaslı bir surette halletmek olduğu iddia edilmekte- dir. Bunun içinde Hendekteki bin beygirlik Haraklı şelâlesinden istifa de edilebileceği hatıra gelmektedir. Bu tesisatın yapılması bir sene süre- ceği, masrafının da yüz elli bin lira- yı bulacağı, maamatih her sene 30 bin Vira kömür parası vermektense bir defa 150 bin lira sarfederek Ha- rakir şelâlelerinden elektrik almak cibette daha kârlı olduğu ileriye sü- rülmektedir. Mudurnuda elektrik Mudurnu, (TAN) — Fendlcak kö- yündeki sudan istifade edilmek su- retiyle belediyenin yaptırdığı 38 bey gir kuvvetindeki elektrik santralı te- risatı bitmiştir. Iki dağ arasına sıkışmış olduğu için akşamı daima erken gelen kasa- bamızda elektrik, “büyük birr süsü ar Düzcede elektrik” yeniden yapılacak Düzce, (TAN) — 27 beygirlik bir tokomobilden istilisal “ edilerek kilo. vat saati 30 kuruşa verilen elektri- ğin hem pahalı, hem de kifayetsiz olduğu görülmüştür. Belediye, Belediyeler Bankasından 40 bin lira borç alacak, buradan 9 ki- iometre uzaktaki Şakoç şelâlesinden elektrik istihsal edecektir. Bunun ki. lovatı on kuruştan satılabileceği he- sap olunmuştur. Geredede elektrik ve renkli havuz Gerede, (TAN) — Iki senedenberi bali faaliyette bulunan altmış beygir lk elektrik tesisatı, altmış beygir kuvvetinde bir makfne daha ilâvesi- le takviye edilecektir. Belediye Reisi Ihsan Yalçın, Esen. tepede, elektrikle aydınlatılan bir renkli havuz yaptırtmaktadır. İzmit elektriği kuvvetlendirilecek İzmit, (TAN) — Şehrimizin an- cük 9 kilometrelik bir kısmı, yani 80- kaklarunızın dörtte biri. elektrikle tenvir edilebilmektedir. Elektrik te. sisatının takviye ve tevsil kararlaş- tırılmıştır. Yakında işe başlanılacak ve her taraf aydınlatılacaktır. Bolu elektriği ıslah edilecek Bolü, (TAN) — Eski ve hurda elek trik tesisatının ıslahına karar veril- miştir. Satın alınan yeni lokomobli yakında gelecek ve yerine konulacak tır. Konyanın müstakbel plânı Konya, (TAN) — Şehircilik mü- tehassısı doktor Lâmber, Konyaya gelmiş ve şehrimizin müstakbel plâ- nı için tetkikata başlamıştır. Bu tet- kiklere, nafta müdürü Niyazi Kiper de iştirak etmektedir. ——— Şehrimize Gelen Seyyahlar Dün, Bulgar bandıralı Çar Fer- dinand vapurile Varnadan şehrimize 25 seyyah gelmiştir. Seyyahlar şeh- rimizde üç gün kaldıktan sonra tek. rar Varnaya gideceklerdir. Yugos - ilavya bandralı Kraliçe Marya va - pürile Venedikten 170 seyyah gel - miştir. Bu son kefile bugün aynı va- purla Rodosa hareket edecektir.