23 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

23 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

6 23.171.939 43 NN 7 , Avcılık Bahsi Yazan: Naci SADULLAH Ç u Necip Fânl Kısaküreği gü- > cendirmemek için, yazılarını okumamaktan başka hiç çare yok. Nitekim ben de, onu darılima - mak için, yazdıklarını ekseriya gör- memezliklen (geliyorum. Fakat ne zaman, bir dalgınlık eseri olarak 6. nu okusam, gözüme öyle devrilmiş çamlar çarpıyor ki, dilime dolama - > POR “ İLK KÜREK Teşvik Müsabakası | Hayat Pahalılığı İle Mücadele Şehrimizde Kurulan Bir Komisyon Pahalılığın Sebeplerini Araştırıyor Bugün Yenikapı İle Hayat pahalılığını azaltmak üzere | dereceye İndirihek için esaslar tesbit Galatasaray merkez muavini Rıza Galatasarayın kıymetli müdafii Adnan Demirsporun müdafii Gazi Demirsporun kalecisi ve kaptanı Necdet i Şampiyonluk Maçı Galatasaray Demirsporla Karşılaşıyor © — Galatasaray “stadında milli küme şampiyonu Demirspor takımları bugün Fenerbahçe nu tayin edecek maçların birin- disini yapacaklardır. Spor efkârıümumiyesini haftalardanberi alâkadar etmekte olan bu karşı en mühim spor hâdisesidir. © Bugünkü maç neticesi milli köme şampiyonunu bir dereceye (kadar ortaya çıkacaktır. Bir kaç gün evvel yazdığımız ya. nda sarı kırmızılıların milli şampiyonu olabilmeleri için bu. ilk! gollük farkla i kaydet. karşılaşmayı bir kaç kazanmaları lâzım geldiğ “miştik. Galatasaraylılar buğün Demir - spor karşisında yok çanlı, oynamalı. dırlar ki farklı bir galibiyet elde e » debilsinler. Çünkü karşılarındaki da. kım, birinci sınıf bir kaleciye, çok kuyyetli ve anlaşmış bir müdafaaya enerjili bir muavin hattına maliktir. Galatasaray hücum hattı için böyle bir müdafaayı yarmak o kadar kolay olmıyacaktır. Sari kırmızılıların “bazı tâdilât yapacaklarını haber si- dık. Mektepli olması dolayısıyle ta. | kımdan ayrılan Salim mektebini ik. mal ettiği için bugün oynatılacaktır. | Yalnız, hangi mevkide oynatıla. © cağı henüz belli değildir. İdarecile - rin bir kısmı sağ açıkta, bir kısmı da © merkez muavinde oynatılmasını is - temektedirler. Bize kalırsa Salimin hücum hattında (oynatılması daha “doğru bir hareket olur. Uzun zaman. danberi takımda oynamamış bir o- yuncunun geride oynatılması bilhas. #a bir takımın merkezi siklet! olan © merkez muavine alınması (tehlikeli olur. Sarı kırmızilıların o Demirspor karşısına çıkaracakları en kuvvetli takim şu olabilir. Osman - Faruk, Adnan - Musa, Rıza, Yusuf - Salim, Sa- lâhattin, Cemil, Boduri, Mu- rat, Demirsporlular da tabit Sarı kır. © muzılılar karşısına en kuvvetli şekil. © leriyle çıkacaklardır. Yalnız sol açık Zekinin disiplinsiz hareketinden do. Jayı Ankaraya iade edildiği söylen- mektedir. Onun yerine de kizsin oy- © natılacağı malâm değildir. Maçın hakemi Tarık, bu sene en fazla milli kü - me maçi idare eden hakemlerimiz - .dendir. En mühim karşılaşmaları İ- © dare etmiştir. Yalnız kendisinin bu. © gün muvaffak olabilmesi için müsa - © mahakâr olmaması lâzimdir. Eğer maçın başlangıcında yapılacak Jü - zumsuz hareketlere bir parça müsa* “ maha ederse çok fona vaziyete düşer, ve bu mühim maç ta tadsız bir şe - — kil alabilir, Kültür Parkta Binicilik Müsabakaları Yapılacak İzmir, (TAN) — Belediye kültür © parkta beynemlilel birincilik müsa. bakalarının da yapılmasına © karar yermiş ve mütehassıslarca tetkika. ota başlanmıştır. küme | takımlarında || laşma hiç şüphe yok ki senenin — Bugün Nerelere Gidebilirsiniz ? l Jİ Fenerbahçe stadında: İN — yl EİN Galatasiray - Demirspor, saat 17.30 da, Şeref yüzme havuzunda: Yüzme teşvik müsabak, TE SANTE ye, - Yenikapı sahillerinde; Veliefendi sahasında: At yarışları saat 15 te; At Yarışları Bugün Başlıyor | Altı hafta devam edecek olan st| İ yarışlarının birincisi bugün Veli E- fendi sahasında yapılacaktır. Bugü- nün programı şudur: Birinci Üç yaşında hiç yarış kazanmamiş Ingiliz. atlarına mahsustur. İkinci koşu Uç yaşından yukarı yaşta ve bu sene kazandığı ikramiyeler yekünu 500 lirayı tutmıyan helis kan Ingi- liz atlarına mahsustur, Mesefe 1600 metredir. Üçüncü yarış Dört yaşından yukarı ve bu sene İhip yarış kazanmamış halis kan Arap atlarına mahsustur. Mesafe 1400 metredir. Dördüncü yarış Üç yaşından yukarı helis kan In| giliz “atlarına mahsustur. Mesafe 1800 metredir. Beşinci yarış nn Dört yaşından yukarı yerli yarım kan Ingiliz atlarına mahsustur. Yarış encümeni yarışların alâka- sm arttirmak için ber türlü tedbiri almıştır. Atların formları bilinmedi- ğinden bu ilk haftanın bahsi müşte- rekleri büyük bir heyecan uyandıra- caktır, at 10,30. || at 13,30. İ| at 16. Ahırkapı Arasındaki Sahada Yapılacak Mevsimin ilk kürek teşvik müse- bakaları bugün Yenikapı ile Ahırka- pt arasındaki sahada yapılacaktır. — | Su. sporları ajanlığı kürek müsa- bukalarının itiraza mahal bırakm yacak bir şekilde cereyanı için ber türlü tedabiri evvelden almış bulun- | maktadır. İ Disanssz hiç bir sporcu müsaba- kalara sokulmıyacak, programda tes- bit edilen saatlerde yarış başlangıç yerinde bulunmıyacak olan klüpler müsabakalara iştirak ettirilmiyecek- lerdir. Müsabakalarda, Ahmet Fetge, Abdurrahman, Rıza Sueri, Ismail Malyancı, Hikmet Ustündağ, Nedim, Bekir, Bedri, Behzat, İhsan, Mühen- dis Naci hukemlik vazifesini görecek lerdir, Bugünkü müfavıuların programı şöyle tesbit edilmiştir. 1 — Bir çifte kik (müptediler) at 10. 2 — iki çifte kik (müptediler) s si 3 “. 4 — Dört tek (saüpltediler) ssat 11,30. 5 — Wi çifte kik (kadınlar) Bir çifte kik (kadınlar) saatlo saat 13. 6 — Bir çifte kik (kıdemsizler) sa- 7 — İki çifte kik (üemsizler) sâ- g — Dört tek kik (kadınlar) saat 15. 10 — Bir çifte kik (kıdemliler) sa- at 15,30, 11 — İki çifte kik (kidemliler) sa- İ 12 — Dört tek kik (&wdemliler) sa- at 16,30. ——— ——————— Manisa Muallimleri Seyahatten Döndüler Manisa, (TAN) — On beş gün evvel, Hataya kadar devam eden bir tetkik seyahatine çıkmış olan 38 mu- allimden ibaret kafile şehrimize dön müştür, Muallimler, her gittikleri yerdeki meslektaşlarının, halkevle- leri ve mensuplarının, belediyelerin kendilerine gösterdiği hüsnü kabul-| den dolayı çok memnundurlar. Ba. lıkesir, Eskişehir, Kayseri, Adana ve Konya: Belediye, Halkevleri reislik- letile Maarif müdürlüklerine birer teşekkür mektubu gönderilmiştir. Muallimler, tetkik seyahatlarının neticelerinden buradaki arkadaşla - rınm da istifadesi için, yapılan top. lantılarda intibalarını — anlatmışlar. dır. Halkevi mensuplarile muallim - lerden mürekkep ikinci bir kafile, a- ğustosta bütün Türkiyeyi dolaşmak üzere uzun bir seyahata hazırlan - maktadır. eğime Manisada 2 Ev Yandı Manisa, (TAN) -— Şerbetçi Ah- medin yeğeni namile maruf hir ka- dının, Peker mahallesinde Sığırala. ni sokağındaki evinin mutfağında yanar. birakarak komşuya gittiği mangaldan çikan bir yangın, üç sa- at kadar sürmüştür, Şerbetçi Ahme- de ait iki ev yandıktan sonra ateş söndürülebilmiştir. Kİ yem ei Erzurum - Trabzon Yolu Açıldı Erzurum, 22 (A.A.) — Son yağan yağmurlardan doğan sellerin tâhrip eylediği Kop dağı yollarından üç ki. lometrelik kısım tamir edilerek na. kil vâsıtalarına açılmış ve bu su. temin edilmiştir. Tüm! tüm,” rinin kaptanından settiği kaptanın vapurüna Fakat çocuklar iskelelerde bekleştik- leri ve vapuru selâmladıkları halde, kaptan bir defa bile düdük çalma - muş na derler!” diyer, cümlenin neresi, serçe avla çe, saçma İle avlanır. Üstat, onu, bu sonuncu cümlesiyle avlamış olacak! dan bırakamıyorum. Dostumun nefsine karşı beslediği emniyetin hudutsuzluğuna imrenme. mek imkânı yok. Elindeki kalemi, bir sihirhaz değneği kadar tılsımlı ve Ticaret ve Iktısat Vekâletleri müşte. seken çalışmaktadırlar. Bu hususta şehrimizde de etütler yapilmaktadır. Iktisat” Vekâleti, müfettişlerinden Hikmeti şehrimize göndermiştir. Bu marifetli sanabilmek, değme yazıcı. | ya müyesser olmaz. Nscip Fazıl Kı.| sakürek, bu mazhar bulunan sayılı bahtiyarlardan. te kavuşmuş Yazdığı makalelerin, birer muska Adının Hotantoda tanındığından. şiirlerinin Habeşistanda ezberlendi » Hinden, ve kaeminden çıkan her sa. Nitekim, dünkü fıkrasına da: “— Dün yazdığım makale ma. cümlesiyle başlıyordu. Fakat, çok şükür, üstadın evvelki gün ne yazdığı bana malüm olmadı. Bereket ki; Necip Fazıl, fıkrası - “— Dün yazdığım makale ma - cümlesiyle başladığı halde, “malüm” olduğunu iddia o ettiği makalesini hulâsaten bir daha tek .! rarlamışı | Ben de bu sayede, onuü “malüm" dediği makalenin mevzuunu, kollek. siyon karıştırmağa mecbur kalmadan | öğrendim: Necip Fazıl mak bahsetmiş. Bu; kaptancağız, iskelelere biriken ço - luk çocuğun gönlünü hoş etmek için, bol bol düdük çalarmış. Çocuklar da, | kendilerini eğlendiren bu kaptanı, masum bir minnetle, ve sevgiyle al. kışlarlar: “e Yaşa! larla selâmlarlarmış! Necip Fazıl, bu yazısmsın int rından iki saat sonra tesadüfen, bah. binmiş. Meğer adamcağız, Necip. Fazılin makalesini okumuşmuş! Necip Fazıl, bunları anlattıktan İsonraz “.— İşte kalem kudreti diye bu - ve büyüklüğün şanından olan tevazua da sahip gö -| rünmek arzusu ile, yazısını, şu garip İcümleyle tamamlıyor: “— Devlet öldürmeğe memur 42 lik bir topla, serçe öldürmüş gibi u- tandım!” Şimdi ben de sorarım size: düzelteyim? hangi devleti öl - Kalem, niçi dürmeğe memurdur? “Teşbihte hata olmaz!” sözü, bu kadarma cevaz ve- rir mi dersiniz? 42 lik topla serçe av- landığını, Meşhediye söyleseniz, #i - “.- Pes!” demez mi? Maamafih Necip Fazılın elindeki kaletnin 42 lik topa benzediği yalnız! bir bakımdan doğru: Zira top attığı muhakkak! üstadın Hem biz biraz gayretle, onun na da inanabiliriz. Ser. Samsunda Selden Ölenler 5 Kişi Samsun, 22 (A.A) — Bugün bu- raya gelen gazetelerden bazılarında Samsunda sellere kapılarak 40 kişi. nin boğulduğuna dair görülen yazı. lar yanlıştır. Vilâiyetin tavzihinde de müfettiş ve mmtaka ticaret ve iktı- sat müdürlerile #caret odası sanayi İşubesi müdürü ve sanayi birliği u- İmumi kâtibinden mürekkep bir ko- misyon teşekkül etmiştir. Komisyon gümrüklerimizden ithal olunan bü- gibi, birer büyü gibi, birer ilâç gibi tün maddeler üzerinde ayrı ayrı ter tesirli olduğuna kani, kikler yapscaktır. Pamuk mensuca. tn pahalılığı nazarı dikakti celbet- tiğinden ilk iş olarak bu gibi men- sucatın fazla himayesini itidalli bir Sergi Gece de Açık Bulunacak XI inci Yerli Mallar Sergisi hazir- lıklarına devam edilmektedir. Istan- bul Valisi ve Sergi Komite Reisi Lüt- fi Kırdar Sah günü sergiyi ziyaret ederek hazırlıkları tetkik edecektir. Bu suretle sergide açılmadan bir gün evvel her türlü hazırlıklar bitmiş o Jacaktır. Hatay Valisi Şükrü Sökmen Sü- erden gelen bir telgrafta * Hatay Ik- tisat Müşaviri Celâl'in riyasetindeki bir heyetin Yerli Mallar Sergisine !ş- trak etmek üzere Istanbula hareket ettiği bildirilmektedir. Heyetin be. raberinde sergide teşhir edilmek ü- zere Hatay mamulâtı bulunmaktarlır. XI inci Yerli Mallar Sergisinde Ha- Ye asana — icin dar hş amme Maarif Vekâleti Neşriyat Müd! Faik Reşit XI inci Yerli Mallar Ser. gisindeki Kitap Sergisi hazırlıkları- nı tetkik etmek için bir iki güne ka- dar şehrimize gelecektir. Falk Reşit Maarif Vekili namına Kilap Sergisinin küşat töreninde bu. Tanacaktır. Sergiye iştirmk edenlerin adedi attmaktadır. Dün akşam geç vakte kadar muhtelif şubelerine mensup fabrikatörler sergıde yer al- makta idi. Son dakikada Belediye Kooperatifi, gazoz fabrikası da ser- gide bir pavyon açmak üzere Sergi Komitesine müracant etmiştir. Bu seneki sergide dekorasyon ve elektrik tezyinatına daha çok ehem- miyet verildiğinden Vali Lütfi Kır- dur serginin saat dokuzdan sonra a- çik kalmasına müsaade etmiştir. a ei sanayi Ticaret Odaları Kongresi Ticaret Odaları Kongresi hazırlık. ları için Ankaraya davet edilmiş o- lan Ticaret Odaları murahhasları ile yapılan görüşmeler dün nihayet bulmuştur. Ticaret Vekâletinde kon- grenin esaslarına taallük eden mad. deler tesbit edilmiştir. Eylül ortala- rına doğru açılacak kongerede Tica- 1et ve Sanayi Odaları için yeni bir tekâmül şekli üzerinde görüşmeler yapılacaktır, Şehrimiz Ticare: Odası umumi kâtibi Cevat Düzenli ile Ti. caret ve zahire borsası komiseri Mah mu! bugün Ankaradan dönecekler- dir. Bi İşçi Kursları Fabrikalarda açılması icap elen kurslar hakkında Iktısat Vekâleti ile temas etmek üzere “Ankaraya giden . İtabrikatörler heyeti şehrimize dön. müştür. Heyetin vekâletle teması ne- ticesinde vekâlet, mevcut nizarana- menin bâzı maddelerinin tâdilini prensip itibariyle kabül etmiştir. Fa kat kabul edilen maddeler henüz mantaka iktisat müdürlüğüne tebliğ edilmediği gibi bu hususta ittihaz e- dilmiş herhangi bir kararın «lâka- retle Erzurum - Trabzon hekliyatı| bildirildiği üzere seylâptı ölenlerin yekün sayısi 5 nüfustan ibarettir. darlara henüz bildirilmediği anlaşıl- mıştır. olunacaktır. Gümrüklerimizden gi. ren ham maddelerin mümkün merte- be ucuz bir resim ile ithali de düşü- nülmektedir. Gümrüklerden giren mallar ile memlekette imal olunan mallarin maliyet fiyatları üzerinde de durulacaktır. Hükümet müstehli. kin de vaziyetini göz önüne sk ihtiyaçların — ucuz temin edilmesini prepsip olarak kabul ettiklerinden yeni komisyon bu esaslara göre faa- İyette bulunacaktır. Komisyon dün ikinci toplantısını yapmıştır. Haftada iki defa toplanılması ve hayat paha- Ulığı sebeplerine ait mütalâaların bir rapor halinde vekâlete gönderilmesi kurarlaştırılmıştır. Yapak Satışları Hasaretlendi Son üç gün içinde Mersin limanın. dân yüklenmek üzere ihracat ve yerli fabrikalarımıza ait olarak kük liyetli miktarda - yapak satılmıştır. Yerli fabrikalarımıza kilosu 62 ku- ruştan 100 bin kilo ve ayrıca kilosu 58 kuruştan ve kızıl yapaklardan 250 ile Almanya hesabına Mersin teslimi ayrıca yüz bin kiloluk bir an İtalya işin de oğlak derisi toplanmaktadır. A A İş Mümessillerini Seçmiyen İş Yerleri İşçi mümessillerinin seçimi hakkın da yapılan tetkikler neticesinde bazı çi kullandıkları anlaşıldığından bu müesseselerde seçim yapılması müm kün olamamıştır. Alâkadarler mü- salt iş zamanında İşçi mümessillerini seçerek muntaka müdürlüğüne bildi- receklerdir. MER Bartın Kuraklıktan Kurtuldu Bartın — Aylardanberi devam €- den kuraklık, bir gün fasıla ile iki defa yağan yağmurlarla nihayet bul- muş, kıtlık tehlikesi atlatılmıştır. Kurumağa yüz tutan mısırlar kur- tulmuş, henüz ekilemiyen tarlalar tava gelmiş ve hemen ekilmeğe baş- Tanılmıştır. Kozcugaz mıntakasındaki köylü- ler, müştereken yaptıkları iptidai ka nalla, bir kısım tarlalarını sulamak imkârını bulmuşlar ve böylece epey ce yeri ekmişlerdir. Karabükte Mektep Açılıyor Zonguldak, (TAN) — Maarif Ve- kâletinden Maarif Müdüriyetine ge- len bir emirden anlaşıldığına göre, Karabük demir ve çelik fabrikaları yanında bu sene beş sınıflı bir ilk mektep açılacaktır. ( BORSA 33 Temmuz 1989 ÇEKLER 53 126.865 3358 686 20.5618 67,7625 50,835 213 1.0625 136 4335 14.039 238425 241015 0,005 24925 3462 Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohuma Stokholm 30585 Moskova 2390 ESHAM VE TAHVİLÂT Sivas » Errürum TI 1094