31 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

a Her yeni açılan plâj, büyük rağbet gö: rüyor ve daha ilk mevsimde dar gel'yor, fakat.. Bir PLÂJ Olsun alniz üstü değil, dört ta- rafı da kapalı, içi ka- ranlık, ve kasvetli deniz ha- mamları yerine her tarafı a- çık, genişliği ufuklara kadar yayılan bol güneşli deniz ve göl kenarları, yani plâjlar, modern hayatın hava, güneş ve su gibi en büyük ihtiyaç- larını tatmin ettiği için ola- cak ki, dünyanın her tarafın- da pek çok, rağbet bulmuş- tur. Hattâ Süyü ve sahili bu- lunmıyan yerlerde bile bunu pek büyük masraf ve feda- kârlıklarla temin ediyorlar. Belediyeler, çok para harcı- yarak yüzme havuzları açı- yorlar. Uzaklardan pek pa- halıya mal ederek kum getir- tiyorlar. Kum bulamazlarsa yeşillik ve çimen üzerinde güneşlenme ve yıkanma yer- leri, yani “suni plüjlar,, yapı- yorlar. izde, yakın vakitlere kadar, plâjlara âdeta bir sefahat yeri gözü ile bakıldı. Her sene ol- duğu gibi geçen sene de yine bu sütunlarda, yine bu plüj mesülesi ne, alâkadarların dikkatini çekmi. ye, “plâj, bar gibi eğlence yeri mi: dir?,, diye şikâyet etmiye mecbur oldum. Barlardan alınan nisbette plâj. lardan pul parası alınmamasını &- lâkadarlardan rica etmiştim. Çok şlikür bu yanlış yoldan geri dönül- dü, Vergiler kaldırıldı. Plâjlara, sıhhi ihtiyaçlara tekabül eden mü. esseseler diye bakmak ve muamele etmek lüzumu bizde de anlaşılmıya Buşladı. Vergiler tenzil (o edilince halkm plâjlara rağbeti çok arttı. Bilâ is, tisna bütün plâjlar küçük ve dar gelmiye vaşladı, Pazar, leri ise binlerce kişinin hiç yıkan. madan plâjlardan geri dönmi mecbür kaldığı görüldü. İşte gi tikçe artan bu plâj krizi, ve halkım bu bakımdan çektiği sıkıntı beni bu meseleyi, tam mevsiminde, ve bü- tün ehemmiyeti ile bir dahâ orta. ya koymiya sevkediyor: lâjlar, sıhhi bakımdan olan faydalarından başka dern şehirellikte de büyük roller oynarlar. Istanbal gibi, biribirin den güzel müteaddit denizleri, bi- sibirinden eazip türlü türlü sahil- leri olan bir şehirde, mavi suyu sari kurnü ve kızgın güneşi ile plâj kadar sahilleri süsliyön ne olabilir? Genişlik, temizlik ve sükünet ka- dar insanın âsabı ve ahlâki iç #yi bir münebbih olabilir mi? Ne yazık ki, biz plâjların şehir. ellikte oynadığı rolü de hâlâ splamamışa benziyoruz. Çok evvel m6. Yazan: V. BİRSON | Kızkalesi plâjından bir görünüş yapılmış, avuç içi kadat olanları bir tarafa bırakalım. Şu avuç do. lusu para döktüğümüz Flo kilom rce uzıyan, tâ dem luna kadar genişlikçe yapılan bü. yük, güzel ve halka yarar bir plâj yapmak kabil iken, nasıl parçaladı- ğımızı şimdi kendimiz de esefle görüyor ve anlıyoruz. Haydi Florya işinde acele et Tik plâjımızdır, aldandık di; Ya Büyükadadaki Yörükeli plâjm- da yapılan hatayı nasıl tevil ede. lim? ik, Kâbinleri, iki dağ yamacı boyun. ça ve Adete çamlar arasına gizle. mek ve vadi istikametini taramile açık bırakmak mümkündü, Mavi deniz, sarı kum, yeşil çamlar par. çalanmadan biribirini tamamlıyan güzellik unsurları olarak kalırdı. Hem güzellik, bem genişlik kaza- oilmiş clurdu. Şimdi, pl ihti yaca nisbetle küçük geldiği ve ye, pişlemesi lâzım olduğu anlaşılınca yamaçlar boyunca giden kabin sı. ralarını vadiye doğru daha uzat- mak su “heyeti umumiye, güzelliğine hiç halel getirmeden plâjı büyütmek mümkün ve kolay olurdu. Müa'esef biz ne imkân, ne kolaylık hiçbir şey bırakmamış bulunuyoruz. pp Yörükali plâjinda da âcele ettik, aldandık, diye- Wm. Ya, Istanbulun en güzel yerle rinden birinde bu sene açılan yep- yeni plâj işinde de scele'yoktu ya. 72 - Yapamıyacak mıyız ? Deniz, kum, çiçek ve tâ dipte, sa. Bilden uzak, ağaçlar arasinda su yalanmış zarif kabinlerden müreha, kep, dünyanın en güzel, ufak plâj. larından birini vücude getirmek kabilken, biz yine elli sene evvel- ki mantalite ile hareket etlik. Ye. şilliğe, güzelliğe arka çevirerek bun ları kapadık. Sahilden 50 metre ötede denize karşi upuzun kabine duvarı kurduk, Bu da yetmiyor. muş gibi sağdan da, soldan da tâ denize kadar, kollar uzattık. Ve böylece yaptığımız duvar kalesi, içinde bir tek ağaç ve çiçek bırak. endam izlemi devr doldurduk Ve işte piâj açılır açılmaz daha İlk mevsimde dar geldiğini gördük. Şimdi burasını genişletmek için arka tarafa doğru mahalle kurar gibi kabin binaları yapmaktan baş- ka çare yoktur. Fakat, tâ dağ di. bine kadar giden, ağaçlık, yeşillik, genişlik ve toplu güzellik bir daha ortaya çıkarılamaz. —Bütün bunlar olmuş, bitmiş. dü. zelmesi kabil olmıyan hatalar ise, şimdi bunları böyle tekrar etmek. te ne fayda var?, Tarzında varit o- lsbilecek suale derhal cevap ver- mek mümkündür: —Fayda vardır.Hem de çok. Her sehirde olduğu gibi Istanbulda da plâj yapmıya müsait yerler mah. duttur. Bunların çoğu doldu. Azı kaldı. İşte bu az kalan imkân ve yerlerin gelişi güzel doldurulma - ması ve bozulmaması çarelerini a- ramak ve bulmak lâzımdır. Şehri süsliyen, zenyi halkın sıhhatine yarıyan plâjların nası) yapılmak lâzım geldiğini plâj müteşebbisteri bilmiyebilir. Fakat tediye bilmekle mükelleftir. Bu cihet şimdiye kadar maalesef ih. mal edilmiştir. Bundan sonra olsun nazarı dikkate alınması şehre çok faydalar temin edebilir, Kızılcahamam Yolları Yapılıyor Kızılcahamam (TAN) — Ankara, Kızılcahamam, Kızıleshamam - Ge, rede yollarının tamiri devam edi, yor. Birinci yolun inşaati leşrinisa, ni sonunda, ikinci yolun yapılması da, eylül sonunda bitirilmiş olacak. tır. Açık olan hususi muhesebe me. murluğuna Çubuk memur vekili Â- dem Ünal, Ankara Yenişehir tahsil memur muavinliğine tahsil memu- ru Raif Kucak, kazamız varidat me- murluğuna muhasebe kâtibi İhsan Kucak, tahsil memurluğuna varidat memuru Kâmil Necati Orhon, husu. sl muhasebe kâtipliğine de Kızıler hamam mülga yatı mektebi anbar memuru Hüseyin Akdoğam-tayin e. İdilmişlerdir. Nagilli, (TAN) — Basma fabrikası kurulmadan evvel, yani 934 te 45 bin lira olan belediye bütç 939 mali yılında 122 bin liraya yüksel. mistir. Yakında Nazillinin, Av: vilâyeti içinde mevcut on iki beledi- yeden göliri en yüksek olanı haline geleceği anlağılıyor. Pelediyenin elektrik projesi, Ve. kületçe tasdik edilmiş ve münakssa- ya çıkarılmıştır. Cereyan, basma fab rikasından belediyece kilovatı beş kuruştan alınacaktır. Bu fiat sudan ucuz denilecek dereçede ehven oldu Bu gibi fabrika, belediyeyi elektrik istihsali gibi büyük bir külfetten de kurtarmıştır. Belediye sadece 40 bin Hra şârfedip direkleri dikecek ve telleri çekecektir. Belediye, hoş kuruşa alacağı elek- triğin kilovatını halka on kuruşa satmak kararındadır. Bu fiyat ta bir gok şehirlerimizdekinden yarı yarı. ya ve üçte Iki nisbetinde ucuzdur. Böylece elde edilecek kârla imar iş- leri başarılarak, Nazillililer faz'a mükellefiyetten kurtarılacaktır. A. şağı Nazillide şimdi belediye, yalnız yukarı Nazillipin elektrik tesisatı yaptırılmasını muvafık görmüştür, Buradaki eski tesisat ta Aşağı Nazli. liye kaldırılacaktır. Münakasaya ko, 5s | — İzmirde Ekmek Buhranı Yokmuş Izmir, (TAN) — Şehirde bir ok. mek buhtanı olduğu hakkındaki ha. berler üzerine belediye reisi, gaze tecilere şu beyanatta bulunmuştur; “Izmirde ekmek buhranı diye bir mesele yoktur. Bu bazı mahdut kini selerih narhı yükseltmek için ihdas etmek istedikleri bir vaziyettir. Ba. zı semtlerde bir iki fırıncmın az ek- mek çıkararak narhı yükseltmek is- tedikleri işitilmiştir. Belediye böyle vaziyetler ihdas eden fırmetları dik. katle takip etmektedir. Şimdiki şart. lar altında ekmek fiyatım yükselt. miye makul bir sebep yoktur. müm Sıvasta Tayinler Sivas, (TAN) — Baytar müdürü Akif Telli, dördüncü umumi müfet- tişilik baytar müşavirliğine tayin o- lunmuştur. Yerine tayin edilen Er. zincan baytar müdürü Abdurrah. man Eroğlu gelmiş, vazifesine baş. lamıştır, Nafın fen memurlarından Sadi Gördilek, şoseler heyeti fen başme. murluğuna, o başkomiser o Mahmut Lütfi, İzmit haşkomiserliğine, Hu. kuk mezunlarından Abdülkerim A. İtak, Kangalın Alacahan nahiyesi sü İdürlüğüne, Mehmet (Özdemir de / Kangalın Deliktaş nahiyesi müdür. İlüğüne tayin edilmişlerdir. Maliye tahsil şefi Orhan Eriyen, Bursa tahsil şefliğine, Fdirne tahsil şefi Talât ta Sivas dahsil şefliğine naklolunmuşlardır. gi Akşehirde Ev Buhranı Var Akşehir, (TAN) -- Burada ev buhranı başlamış ve kiralar artmış. tar. İki odalı evler için 7 — &: üç, dört odalı evlere de 10 — Li llra ki. Tü istenilmektedir. Buna rağmen, matlüp şekilde ev bulunamamakts- dır. Kiraların yükselmesinden en zis yade küçük ve yabancı memurlar zarar görmektedir. epi iy İpsala Kaymakamlığı İpsala (TAN) — Trakya umumi müfettişliği evrak müdürü Sönmez, açık bulunan kazamız kay. makamlığına tayin edilmiş ve gel miştir, “Eskişehir Valiliğinden: 24 - 7 - 939 tarihinde ihale edilmek üzere kapalı zerf usulile eksilt Hamdi! Nazillide Elektrik ve Su İşleri Hallediliyor Bulmuş olan Aşağı Nazilli kadsstro $u ikmal edildikten, imar projesi de yaptırıldıktan &saslı elektrik tesisatı rilecektir. Şimdiye kadar faaliyetinin şiklet vücüde geti, workezini Yukarı Nazillide teksif et. | MİŞ olan belediye, Aşağı Nazilli ile de meşgul olmıya başlamıştır. Bura. pın kadastrosu için 3 bin, âcil istim- lâkleri için de 7 bin lira vermişt Aşağı Nazillinin modern bir şehir balinde fabrikaya doğru genişliye. ceğine şüphe yoktur. Bundan dolayı belediye, orada gelişi güzel inşaatı şimdiden menetmiştir, Su işi hallediliyor Nazillinin en büyük derdi olan su| meselesi de halledilmek üzeredir. Su projesi. Vekâletçe tasdik olun. müş. tatbiki için lâzım gelen 175 bin lira Belediyeler Bankasından temin edilmiştir. 30 bin lirs serfivle yaptırılan şık sebze hali inşaatı bitmek üzeredir. Önümüzdeki aylarda bütün kasap, sebzeci ve me; ar buraya taşı. nacaklardır. Belediye, pazar kurulan yerde, yağ ve yorğurt pazarı vücude getir. mek, bu maksatla - bazı tesisat yap- mak niyetindedir. Fuarda Yapılacak Eğlencelerin Programı İzmir, (TAN) — mitesi, bir aylık eğlence programın hazırlamıştır, Fuarın spor haftası programında yüzme, yelken, kürek müsabükaları, Furool, güreş ve atletizm vardır, Gü. teşler, yeni inşa edilen büyük açık Ve 5 rice garsonlar arasında bir koşu ter. Gp edilmiştir. Bu koşuya garsonlar, ellerinde tepsi, tabak ve bira şişe. leriyle | gireceklerdir. Birinci ve i. kinciye mükâfetlar verilecektir. Memleketin en uzak yerinden, Fu- ara otomobille en kısa zamanda lecekler arasında bir müsabaka ya. pılacaktır. Bu da, memleket dahi. lindeki otomobili sporcular örasın da yeni bir hareket yaratacaktır. Turing klüp, Fuar zamanında Çeşme plâjları, Bergama, Efes, Sart barabelerine otomobille seyahatler tertip edecektir. Bu seyahstlerde, belediyenin kırkar kişilik otobüsle, rinden istifade olunacaktır. 30 — 31 ağustos gecesi hususi vapurlarla kör. fezde mehtap âlemi yapılacak, Ay- sonradır ki orada da| Fuar eğlence ko. | 31.1.939 | İS. ünde) ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon © Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1039 m 143 Kes. IM Kw TAG Iütim İbi Kok 20 Kw. TAP 3110 m, 436 Kos 20 Kw. Pazartesi, 31. 7. 1939 1230 Proyram, 1135 Türk müziği - Pi, 18.00 Memleğet &aât ayarı, ajana ve m oraloji haberleri, 13.15 - 14 Müsik (Kar- 8k program - Pi) 19 Program, 1905 Müzik (Senlonik İ plâiklar), 1830 Türk müziği (Fasğ heyet |3015 Mi mesikilere dair 4 üncü * Halil Bedi Yüne'ker emleket saat ayarı, ajans ve ime- haberleri, . 205 1 — Lemi: Hicaz şarkı (Neşem emel 3 — Falenim Acemaşiram şarkı (Ki: halim diyeyim), $ — Neyten Burkanın Süzinâk sarkı (Hayli demdir), 4 — Sul- taniyepâh peşvevi, 5 — Dede: Sultaniye gâh ikinei beste (Canü dilimiz), 8 — De- de: Sultaniyezâh ağır semat (Nihso et- tim Beni), 7 — Keman talesimi, 8 — Lemi Sultaniyezâh: yarkı (Andıkçı geçen gün- leri), 9 — Lemi: Ferahfeze şarkı (Din- lendi başım dün gece), 10 — Arif Bey: Bultanlyagih saz semaisi 7148 Neşeli piâk- lar » R, 7180 Müzik (Solisiler - Pi. 3200 Müzik (Küçük orkesira - Şef Nes 1 — Alois Perhernegz; Viy: Hermenn Dostel; Mari, m? Mubramarlar marşı, Bir 5 — Ha 1 dağlarının halk yarka ve dahslarındar polpuri, & — Mannfrod: Bir karnaval bülyan İntermeszo, 7 — Drige: Esmeralda baletinden ağır vals No. 3. İ3800 Son ağnns haberleri, airant, Gam, tshvilkt, kambiyo - mukus boremsi (Fiat), 18.30 Mürik (Caxband: » PL), 2488 - 24 Yarınki program. dön, Ekonomi Son Bir Haftanın Borsa Satışları BUĞDAY: Piyasamiza yeni ma! sul gelmeğe başlamıştır. Gelen mai- lar Eskişehir, Beylikahır, Ağapınar havalisindendir. Bu mallar yümw. şak cinsten olup 5.27 ile 5.32 para prak Mahsulleri Ofisi de munta. şaman satışlar yapmakla ve deği meneilerin ihtiyaçlarını karşılan tadır. ARPA: Gerek Samsundan se Mersin limanlarından yül şartile alivre arpa satışları olmuk!a- dir. Bu hafta içinde muhtelif | lerden, iki ey zarfında üzere ceman 1750 ton miktarında arpa satılmıştır. Trakyada bu sene mahsul iyi olduğundan, bu havali. den gelen mallar dahili sarfiyat için satılmaktadır. Almanya ve İtalyadan. ve Belçikadan talepler gelmektedir. SUSAM: Piyasada gelesiye şartile hararetli satışlar olmakla beraber fiatlar gerileme istidadını göster İ mektedir. Mahsul iyi olduğundan dın, Bergama, Ödemiş, Tire, Mene. | yurdun her tsrafından teklifler yel. men geceleri tertip edilerek, zeybek oyunları, * köylü kadınların milli 0. yunları oynanacaktır. Suni gölde Venedik geçeleri ve ayni zamanda Lâle devri yatatıla. gaktır. Bunun için mehter takımının getirilmesine (o Maarif Vekâletinin müsaadesi istenmiştir. Fuardaki vilâyet pavyonunun tan. gimi için 3500 lira ayrılmıştır. Toplantılar, davetler » Sarayburnunda Bir Sünnet Düğünü Kızlay Alemdar Nehiyesi, 3 Ağustos 089 Cumartesi ukşamı Sarayburnu parki Kazinosunda eğlenceli bir sünnet düğünü tertip etmiştir. Subaha kadar devam ede- çek bu sünnet düğününde Şehir Tiyatro #undan Hizm ve arkadarlerinin bir pi. yesi, Malmiyet “Yücesesin fevknidde bir kanseri, Kavuklu AN ve İrfan trupunun arta oyunları, canl karugöz, Karadeniz 0- yunları vesair eğlenceler yardır, Çocukla- rini sünnet ettirmek isteyenlerin Divan yolunda tremvay durağında Sıhhi Müze nında 120 Nolu mağazaya müracsatları Azıtmdır. meye çıkarılmış olan Eskişehir - Sivrihisar yolunun 13--000.3--080 nci kilometreleri arasındaki (2226278) lira keşif bedelli şose esaslı tami- ratı talip zuhur etmediğinden 2400 sayılı kanunun 40 ıncı maddesine tevfikan 31 - 7 - 939 tarihinden 14.8 . 939 tarihine müsadif pazartesi gönü saat 18 e kadar temdit edilmiştir. İsteklilerin evvelki şeraite tevfikan müracaatları. (5646) mekte ve müşteri aramaktadırlar. PİRİNÇ; Gelişat azdır. Gelen mal. lar satılmaktadır. Beylik taahhütler başlamadığından fiat seviyesinde hi bir fark görülememektedir. Orhan- gazi malları 30 - 31, Kurşunlu Tos. yalar 26.0 - 26.20 para, Mersin mal- ları 21 . 21.20 arasında satılmakta- dır, TİFTİK: Bu haftanm son günleri piyasamız işsizlikle geçmiş ise de, son dakikalarda Almanyadan yeni per. miler gelmesi üzerine canlı satışlar olmağa başlamıştır. Haftalık satış 750 balya arasındadır. YAPAK: Satışlar devem etmekte. dir. Bu vaziyet fiat ve piyasımızın tutkun gitmesine yaramaktadır. Al, manya ve yerli fabrikalarimızdan maada. Sovyetlerin de piyasamızda acılar tarafını iltihak edecekleri kuvvetle tahmin edilmektedir. Bu müddet içinde İstanbulda 1550 b: yapak satılmıştır. KEÇİ KILE Kırkım mal 52 - S4 ve tabak mallarına kurus arslarında talep me DERİLER; Koyun deri n4 olmak üzere diğer bilumum deri. lere canlı talepler mevcuttur. Alter. Wer ihracatcılar ve yerli fabrikalar. dır ll YENİ NEŞRİYAT : ÇOCUK — Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından çıkarılmakta olan bu mermi arın 148 uncu sayısı münderecat ve tabi itibarile çok güzel Bir şekilde niyredii” miştir,