1 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

47ZEL F; “TELEFON; . BEŞİNCİ TA N İstaribul, Ankara Caddesi 102. AN. İSTANBUL — s5 Kuruş Moskovaya -W—1 24310. 24318, 24319 YIL — Ne. 1437 . Salâhiyetli Heyet Gönderiliyor Chamberlain, Temasların Siyasi Müzakerelerle İlerliyeceğini Bildirdi Kamarada Hatipler, Başvekilin Hâlâ Tatmin Siyasetinden Vazgeç mediğini Söylediler Londra, 31 (Hususi) — Mister Chamberlain, bugün A- vam Kamarasında sorulan bir ile Fransanın Moskovaya askeri heyetler göndermeğe İngiltere karar suale cevap vererek verdiklerini, askeri konuşmalarla beraber siyasi konuşmala- rın devam edeceğini söylemiş, daha sonra İngiltere amiral Sir Reginald'ı hava mareşal muavini Sir Şarleti, Pluntett'i ve bin- başı Jhon Haywood'u bu işe memurettiğini anlatmıştır. He- yetin bu hafta içinde Moskovaya hareketi beklenmektedir. Ingiliz Filosu Geliğor "Malaya, İemirde 5 Gün Kalacak Dost ve müttefik İngilterenin Ak- deniz donanmasına mensup bir filo yarın limanımıza gelecektir. Filo, Verstik dritnotile dört torpido muh- ribinden müteşekkildir. Misafir İngi. Wiz filosu limanımızda büyük mers- simle karşılanacaktır. Bu merasime ait program hazırlıkları bu sabah ta- mamen ikmal edilecektir. Bu ziyaret münasebetile donan- mamız dün İzmitten limanımıza ge- lerek Salıpazarı açıklarında demirle. miştir. İngiliz filosu, yarın sabah sa- at 9.30 da limanımıza muvasalat &- decektir. Başta amiral gemisi olmak Üzere muhripler, top atarak şehri se- lâmlıyacaklar, Selimiyeden ve harp gemilerimizden atılacak toplarla se- Jâmlanacaklardır, Saat 10.30 da Amiral Şükrü Okan, İngiliz zırhlısına giderek filo kuman. danı amirali ziyaret edecek ve Türk donanması namına kendisini selâm. layıp “Hoş geldiniz” diyecektir. İngiliz amirali saat 11,30 da Dot mabahçe rıhtımına çıkacak, 12de Valiyi ve müteakiben Amiral Şükrü Okan ile kumandanı ziyaret edecek- tir. Saat 16.30 da Dr. Lütfi Kırdar Amiral gemisine giderek bu ziyareti inde edecektir. Londradan öğrenildiğine göre, In- giliz filosu başkumandanı Amiral Sir Kaninghan, dün, Maltadan İs tanbula hareket etmiştir. “Malaya,, yarın İzmirde İzmir, 31 (TAN Muhabirinden) — İngilterenin Akdeniz filosuna men- sup Malaya zırhlısı, çarşamba sabahı saat ii de limanımıza gelecektir. İngiliz gemisi, 1,5 milden şehri 21 pare topla selâmlıyacak, kışladan mukabele edilecektir. Malayanın bü ziyaretinde zırhlıya başka torpido refakat etmiyecektir. Gemi kumandanı Albey Tover, 11.30 da karaya çıkarak vilâyette va. liyi, kumandanlıkta © müstahkem mevki kumandanın ve Belediyeyi| ziyaret edecektir. Öğleden evvel bu İ menei riyasetinde Ha Moskovaya hareket edecek olan Fransız askeri heyeti Orgeneral Dou- TÜ a General Valin, ' Bahriyeden Albay Vilauna, Süvari alay kumandanı Kreibs ve dahu bir kaç subaydan te- rTekküp edecektir. Bu heyetler, fevkalâde salâhiyetlt olacaklardır. Ingiliz heyeti, daha ev- vel Pi gelerek Fransız heweti ile tersasi bulunacaktır. Hâlâ Tatmin Siyaseti de müzakerelere geçilmiş, muhalif 1i- beraller namına Archirbuld Linclair Başvekilin hâlâ tatmin siyasetinden bir hayır umduğu içinHariciye nazırı Lord Halifax derecesinde tecavüze karşı gelmiye azmetmemiş vaziyette bulunduğunu söylemiş, daha sonra Moskova müzakereleri neticelenince. ye kadar meclisin tatil #lunmamasını istemiş ve hükümetin Moskovaya bir hürmet şlâmeti olarak yüksek bir şahsiyeti göndermeyi ihmal ettiğini ve bu ihmali telâfi etmek lâzım gel.) diğini anlatarak hükümetin sulhü korumak için Danzigin ilhakı ilân) olunduğu takdirde alacağı vaziyeti! açıkça ilân etmesi lâzım geldiğini i. zah etmiştir. Daha sonra Dalton, söz al mış, meclisin uzun bir tatile girmemesi icap ettiğini, çünkü muhalefetin hükümete itimat etmediğini ve hükümetin ica- bında meclisi hemen. toplan- mıya davet edeceğine 'inan- madığını söylemiş, hüküme- tin hâlâ siyasi taallül ile sulhü tehlikeye koymakta olduğunu anlatmış ve hükümetin Lord Halifaksı Moskovaya gönder- mesi, yahut B. Molotofu Lon- draya davet etmesi lâzım gel- diğini söylemiştir. Chamberlain'in Sözleri Bunun üzerine Mister Chamber » isin beyanatta bulunmuş, Moskova - da yapılan müzakerelerin inceliğin - den bahsederek henüz bu müzakere-| lerin t tını anlatmak sirasi gel mediğini ifade (etmiş ve Hariciye Nazırı ile arasında hiç bir ibtilâf bu. (Sonu; Sa: 10 Sü; 5) İzmirde Cinayet İzmir, 31 (TAN) — Dün gece ya- rısından sonra Bahribabadaki hapis. hahe binası önünde bir cindyet oldu. ziyaretler Jade olu vali ve ku- (Sonu Sa: ğ0, Sü: 6 da) Sandalyacı Bursalı Mehmet oğlu Mus tafâ arkadaşı dökmeci Mehmedi Geniş gaklağkalbinden yaralıyarak öldü; GÜNLÜK SİYASİ skeri Tokyoda fellik Aleyhtarları Nümayiş Yaptı İngilterenin Japonyaya Karşı Ciddi Tedbirler Alacağı Bildiriliyor Londra, 31 (Hususi) — Mis- ter Chamberlain, bugün Avam Kamarasında sorulan bir suale cevap vererek İngilterenin Ja- ponya ile olan ticaret muahe- İdesini ilga etmesi için meseleyi) $i ingiliz sefaretine doğru yürümiye derince düşünmek ve . domin- yonlarla istişare etmek lâzım geldiğini söylemiş, İngilterenin Uzakşark siyaseti hakkında da e demiştir: İngiliz hükümeti Uzak Şark siya- setini değiştirmiyecektir. Eğer Ja- ponların işgali altında bulunan Çin muntakalarında İngiliz aleyh- tarı harekât devam ederse hikü. met vaziyeti çok ciddi telâkki & decektir.” Anlaşılan, Japonyada İngiltereye kurşı alınan son vaziyet, yeni ve mühim tedbirler alınmasını icap etti- recek ve belki de pek yakında Ja- pon - İngiliz ticaret anlaşmasının fes. hine sebep olacaktır. Tokyoda büyük nümayişler Tokyodan bildirildiğine" göre. (Bir sabah” İngiliz. sefarethanesinin-önün- de halk şiddetli tezahürlerde bülün- HALK GAZETESİ İngiltere ile Fransa arasın. ; daki sıkı işbirliği dolayısiy- le son yapılan askeri temas- lardan bir intıba: İngiltere ; Hava Nazırı Kingsley Wood $ (Solda) ve Fransız Hava İ Erkânı: Harbiye Reisi Gene- ral VUİLLEMİN muştur. Polis bir çok kişileri tevkif etmiştir. Hibiya Parkta toplanan ve İngiliz siyaseti aleyhinde hazırlanan karar suretlerini kabul eden muhtelif va tani teşekküllere mensup 150 bin ki. başlamıştır. Nümayişçiler ellerinde: “Ingilizler, siyasetinizi değiştiriniz. ahrolsun Büyük Britanya, ve “Craigie Asyanın. düşmanıdır., iba- levhalar taşımakta idi- işgali altında bulunan ve Shantung'un merkezi olan Tsing- f6u'daki İngiliz aleyhtarı komite bu şehirde oturan İngilizlere bir mek. tup göndermiştir. Mektupta şöyle denilmektedir? “10 Ağustostan sonra vukua gele- cek hâdiselerden mesul değiliz. Ts- İterseniz Çangkayşek'e yardim etmi. ye'devam ediniz. Fakat Çangkayşe- kin idaresi altındaki Çine giderseniz daha iyi edersiniz. Görüşmelerin son vaziyeti Japon Hariciye Nezaretinin bir teb liğinde, ekonomik meselenin tetkiki- ne memurikomitenin bugün yapıl- ması icap eden toplantısının, iki ta- rai delegelerine- hazırlıklarını . daha 2-Dil Bilen Memurlar 3 - Muvakkat Tazminat 4 - Mütehassıslar Ayni Ü Maliye Vekâletiyle Divanı Muh teadülüne dair olan kanunun maddesi icabına göre muhtelif rih olunmaktadır. Yabancı dil bilenler Kanunda tahsil derecelerine göre barem derecesi verilmesi esası kabul edilmiş olduğundan hangi tahsil de. recesine, hangi okulların tekabül ey. lediği izahnamede geniş tarzda gös. terilmiştir, Yabancı dillere vâkıf o - lanlara temin edilecek * üstünlükler hakkındaki hükümler ise şöyle izah olunmuştur: “Kanundaki hükümlere göre 10, 11,12, 13, 14, 15 inci dereceye gire. | bilecekler arasında mesleklere göre İcra Vekilleri Heyetince tesbit edile. cek dillerden birine ve o dokuzuncu dereceye almabilecekler arasında bu dillerden ikisine hâkkiyle vâkıf ol - İduklarını yine İcra Vekilleri Heyeti karariyle teşkil edilecek (komisyon huzurunda imtihanla isbat “edenler tahsil derecelerine göre girmek hak. kını haiz oldukları derecenin bir üst derecesine alınabilirler. Maddenin sarahati ilk defa devlet memuriye - tine girecekleri, bu hükümden istifa. de edebilmeleri için, yabancı diller. den bir veya ikisine vâkıf oldukları. ni komisyon huzurunda imtihanla is. batı zaruri kılmaktadır. İmtihan ko.| misyonlarının daima müçtemi ve fa. al bir halde bulunamıyacakları gö - zönünde tutulunca tayin muamelele. rinin imtihanlardan sonra yapılması İcihetine gidilmesinin kâdro boşluk -| İlarının zamanında doldurulmaması gibi idcari bakımdan mahzurlu tev - lit edeceği de aşikârdır. Bu sebeple yabancı dillerden bir veya (ikisine vâki olduklarını ileri sürmek sure. tiyle memuriyete talip olanların ko. misyonun İlk içtimamda © imtihana sevk ve muvaffak oldukları tâkdirde tayinleri icra edilmek üzere tahsil derecelerine göre girmek hakkını ha. iz oldukları dereceye alınmaları ca. izdir. Bu suretle tayin edilmiş olanlar. dan herhangi sebeple olursa olsun komisyonun ilk içtimamda imtiha - na iştirak etmiyenler bu madde hük- münden İstifade edemezler.” Ücretli memurlar ticaret yapamazlar İzahnamede ücretli memurların da ticaret yapamıyacakları hakkın da şu dikkate değer mütalen vardır “Memurin kanunu (o hükümleri ücretli memurlara da şâmil olduğu, kanunda yazılı bulunduğundan ba - dema ücretli memurlar da ticaret ve sanatla iştigal edemiyecekler, kendi emlâk ve arazilerini bizzat veya bil. vasıta İşletebilecekler, | şirketlerde, ticaret ve sanayi müesseselerinde va. | İ3ife deruhte eyliyemiyeceklerdir. An cak kooperatif şirketlerinde meclisi (Sonu; Sa 10, sü. 1) Vekiller Heyetirde | Ankara, 31 (A.A) — Vekiller he-! Kemani SADİ'yi dinleyiniz. hazırlanmakta olan devlet memurları aylıklarının — NEŞ'ELİ BİR GECE: Bu Akşam Kadıköyünde Bay Hamza Okkan İdaresinde İNCİ GAZINOSUNDA Bayan MUALLA ve " Sivil Devlet Bareminin izahnamesi | - Ücretli Memurlar Ticaretle Uğraşamıyacaklar İmtihan. Edilecek Eylülde Verilecek cretle Kalabilecekler Ankara, 31 (Tan Muhabirinden) —- Bir müddettenberi asebat tarafından müştereken tevhit ve sivil devlet baremi” izahna- mesi bugün tamamlanmıştır. Çok uzun olan. bu izekname yarın tab ve teksir ettirilecektir. İzahfiamede kanunun “her tatbikat misalleriyle izah olun- makta ve kanunun bu izahat dairesinde tatbik edileceği tas- Hastanede tedavi altına alınan genç kadın.. Güzel Bir Kadın Ağırca Yaralandı ap Kocası Kaynanasını da Tabanca İle Vurdu Evvelki gece, Küçükpazarda genç ve güzel bir kadın kıskançlık yüzün. den kocası tafat/MĞan tabanca ile a- ğirca yaralanmıştır. Carih, kaynana» sını da hafifçe yaraladıktan sonra iki hâdisenin fali olarak ara- nan Ismail, bundan iki sene evvel, Hikmet isminde bir kadinla evlenmiş fakat geçimsizlik yüzünden 14 ay son: ra kari koca ayrı yaşamıya başlamış. lardır. i Fakât Ismail kıskanç olduğu için, #ik sık mektup göndermiş, yine be- İraber yaşamalarını karısına teklif etmiştir. Cevap alamayınca da kö dının başkaları ile düşüp kalktığma İ zahip olmuş, nihayet evvelki gece Hikmetin evine gelmiştir. Kadın, kocasının hiddetini farke. dince kaçmıya savaşmış, Ismall ta bancasını çekerek üzerine iki el ateş etmiştir. Kurşunlardan - biri: kadınm” İ başına rastlamış ve onü kanlar içinde yere sermiştir. İsmail, bundan sonra kaynanası Meleğe hücum etmiş, bir el ateş ederek onu da kolundan ya" raliyarak kaçmıştır. ; Hastaneye kaldırılan. yaroliların sihhi vaziyetleri biraz ağırca olmal. İs beraber şimdilik tehlikeli değildir. Polis, Ismaili aramaktadır. yeti bugün saat 16 dan sast 18.30 a kadar Başvekâlet dairesinde Beşve- kü Doktor Refik Saydamın riyasetin. de toplanmış ve ruznamesine dahil (Sonu, Sa: 10; Sü: 4) meseleleri görüşmüştür. Hikmet, hâdiseden sonra. kocasile arasında sadece geçimsizlik bulundur İ ğunu, bu yüzden kendisine kin bağsi İladığını ve bu sebeple öldürmeğe' *eşobbüs ettiğini söylemiştir.