2 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

BEŞİNCİ Y 5 K L, —'No, 1438 İNGİLİZ FİLOSU BUGÜN ŞEHRİMİZDE illi Şef İnönü, İngiliz Amiralı Kabul P< Buyuracaklar İngiliz Filosunu Donanmamız Çekmece Açığında Karşılıyacak gilterenin Akdeniz kuvvetlerine men- Sup bir dritnot ile dört torpito muhribinden müteşekkil filo bu- Gelen İngiliz filosu Amiralı Sir A. D, Cüningham ». Hitler Çıkmaza Mp Giriyor Yazan: M. Zekeriya SERTEL itlerin siyaseti blöf siya. H seti idi. Harp yapaca- ğım diye karşısındakini .kor- kutmak ve onun zaafından is- tifade ederek istediğini al- mak. Bugüne kadar Hitlerin muvaffakıyet sırrı bu idi. ski akat Çekoslovakyanın pa par. ğun işgalindenberi hâdisele- rin rengi değişti, 1 D emokrasiler, Hitlere; | — Dur, dediler. Ve dedik:| lerini yapmak için de ittifaklar yap- hm. garantiler. verdiler. “-Silâhça Kuvvete » kuvvetle sarlabale edecek vaziyete geldiler. Şimdi artık manzara değişmiştir. Or- talıkta dikte eden bir Almanya, ve onun emirlerini ifa eden bir dünya yoktur. Hitler harekete geçerse, bü- tün dünyayı karşısında bulacaktır. Hitlerin hakiki maksadı harp et. mek değil, harpsiz emellerine ka.| 2 e gidecek ve bir müddet sonra saat İ2 den itibaren Şükrü Okan, İstanbul kumandanı ge. | nerâl Halis Bıyıktay ve valiyi ziya.) ret. edecektir. Saat 16 da Lütfi Kır - . 24218, 24319 URUŞ Dost ve müttefik İs gün limanımıza gelecektir. Filo kumandasındadır. Worspayt amiral gemisi 31,100 tonluk bir dritnottur. Amiral gemisine refakat eden torpito müliripleri de 1870 tonlukCossaen, Maori, Zulu, Nublandır. İngiliz filosu bu sabah saat 7,30 da donanmamız tarafından Çekmece açıkların- da'karşılanacaktır: Misafir filo için hazırlanan zengin merâsim programi şu şekilde dilmiştir: tesbit e- Misafir filo gelirken top endahtı Filo limanın bir mil açığından 21 pare top atmak suretiyle şehri se - lâmlayacak ve Selimiyeden atılacak 21 pare topla mukabele edilecektir. İrigiliz amirelının” mülimandarlı - ğına Deniz Harp Akademisi kuman- İdanı kurmay albay Necati Özdemir ile Deniz önyüzbaşısı Canip tayin e- dilmişlerdir. Filo ent 9.30 da Dol inlammnaketim. Bat Ren gil Gödselosn misafir sml rali gemide ziyaret edecektir. Saat 0 da Türk donanması kumandam amiral Şükrü Okan, 10,30 da İstan - bul kumandanı general Halis Bıyı tay gemiye giderek İng Ğ iz amiralini| iyaret edeceklerdir. misafir Bu ziyaretlerden sonra amiral Dolmabahçe rihtımina çıka » ak doğruca İngiliz konsoloshanesine istirahatten | amiral (Sonu Sa. 9 Sü. 3) GÜNLÜK SİYASİ Amiral Sir A. D. Cuninghamın İtalyanlar Mallarını Geri | Çekiyorler Gümrüğümüze Gelen Eşya Geri Gönderildi Italyadân limanımıza gönderilen ze gümrüklere gelmiş'bulunan İtal Yari umarım yine Talya tarafından geri çekilmesine başlanmıştır. Şimdi- |ye kadar 100 balya Italyan menşeli emtia gümrüklerimizden tekrar ltal- ya sevkedilmiştir. Piyasada duyulduğuna göre; İtal İysdaki Italyan ihracatçıları hükü- metten aldıkları emir. üzerine bura- daki mümessillerine ' veya yakından slâkadar oldukları firmalara "birer İmektup göndererek Türk gümrükle- rine gelmiş ve henüz resmi muame- lesi ikmal edilmemiş; beyannamesi verilmemiş Italyan mallarının sürat- le Italyaya iadesini talep etmişlerdir. Bu talepler günlerdenberi - birer bi- (Sonu Sa. 9'Sü, 6) vüşmaktır. Şimdi İse artık harp et- | meksizin yeni istilâilara İmkân kal- madığını Hitler de anlamıştır. halde şimdi Hitler ne'yapa. cak? İşte, aylardanberi har. bin başlangıcı olmak üzere gösteri. len Ağustos ayına da girmiş bulu. nuyoruz. Bütün dünya merakla Hit. in hareketini takip ediyor. Dün- yanm mukadderatını elinde bulun. duran Alman devlet adamı ne Karar verecek? Hitler şimdi şu iki sındadır: Ya etrafına * topladığı peykleriyle | dünya hegemonyası siyasetine de vam ederök bir harbi göze alacak ve mdiye kadar tarihin kay- muazzam bir kuvvetle ihtimal karşı. mediği karşılaşacaktır; (Sonu Sa. 9 Sü.1) ey af” > MOSKOVA İTİLÂFI İngiliz - Fransız Askeri Heyeti Hareket Ediyor Askeri Anlaşma İ İtilâfın da Neticeleneceğine İnanılıyor Londra, 1 (Hususi) — Moskovaya gidecek olan - İngiliz âskeri heyeti yarın Parise muvasalat ve Fransız) —. Mü lerde Rusyayı en Molotof le. Beraber Siyasi askeri heyeti ile birlikte Moskovaya | hateket edecektir. Güzeteler bu askeri heyetlerin ha- reketini paktın yakinda imzalanma. sı bakımından hayırlı bir alâmet saymaktadırlar, | ingiliz gazeteleri neticeden emin görünüyorlar Times bu hususta şöyle yazıyor: “Moskova sile. askeri görüşmelere başlanması için Fransa ile mutabık ( kalınmış olması keyfiyeti siyasi mü- zakerelerin muvaffakiyete cereyan ettiğine bir delil teşkil eder, Filhakika müttefik“ olmıyan bir memlekötle müşterek bir sevkülcey- şin tatbikine imkân yoktur” Daily Tölegraph'diyor ki: “Chamberlainin beyanatından son. ra hükümetin - $ön aylar/ zarfinda IAN HALK GAZETESİ İngiliz Manevrası Tondra, 1 (AA) — Manevralar. dan evvel kral tarafından teftiş edi- lecek “olan ihtiyat filosuna mensup 132 harp gemisi mürettebatın tak- viye etmek üzere 1300 ihtiyat bahri, ye efiadi'dün Portsmouth, Chathâm ve ;Devânport üslerine et mişlerdir. Bü efrat eylül nihi serviste kalacaktır. ot hareket tine kadar Rosyth ve İnvergordona hareket et- miştir. Filo, ağustos içinde büralar- da manevralar yapacaktır. Parlâmento âzası tatillerini dışarıda geçirecekler Londra, 1 (A.A.) — Her yıl parlâ. (Sonu Sa. 9 Sü. 2) Bira Fiyatı 16 Kuruşa İniyor Ankara, 1 (Tan Mubabirinden) — Bira fiatlarinın ne zaman ve ne ka. dar ücüzliyacağı hakkında görüşmek üzere Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Karadenizi bugün öğleden son- ra makamlarında ziyaret ettim. Sor. duğum sualler hakkında bana şu be. yanatta bulundu: — Bira fiatları ağustosun on beğ şinden itibaren tenzil edilecektir. Bir şişe bira memleketin her tarafında müdafaa vergisi ile beraber 16 kuru- işa satıldığına göre bu tenzilât mik- tarı 14 kuruştur. Tenzilât zamanı. nın 15-ağustos olarak, tayin edilmesi Zitaat İşletmeleri Kurumundan İn- (Sonu Sa. 9 Sü, 3) 157 Bin Liralık Federasyonlar Tahsisatı Dün Taksim Edildi Ankara, 1 (Hususi) — Beden Ter- biyesi merkez istişare heyeti bu saat üçte Gönel Direktör Cemil Ta- berin relsliğinde toplanarık Büyük Millet Meclisince kabul edilmiş olan | Genel Direktörlük bütçesine mevzu 157 bin Jiralık tahsisatın şu şekilde taksimiri kabül etmiştir. Atletizm 23 bin, su sporları 23 bin, futbol 19 bin, güreş 17 bin; 'biğiklet 9 bin, eskrim 8500) atıcılık 4500, dağ. salık*2500, tenis 900. mükerrerer”İzah'ettiği sivaseti 1 (Sonu Sa. 9 Sü. 5) Bu” dokuz “federasyona “sit kabul (Sonu Sa. 9 Sü. 6) Anavatan #ilosu o Portsmouth'dan | l ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muslimlerin ve mektep dımcım, çocuğun en ven her babanın yav dir. tane bulundurunuz. “Alman Manevrası Berlin, 1 (A.A) Müsellâh Alman kuvvetleri uzun seneler- denberi görülenlerin en mühimmi addedilebilecek manevralara baş- lamak üzere bulunuyor. Almanyanın şimali garbi muın- takası bugün 48 sanat müddetle normal hava seferlerine kapan- mıştır, Bu mıntakada harp tayya releri talimler yapmaktadır. Ecnebi hava ataşeleri bu talim- leri seyretmeğe davet edilmemiş. lerdir. Bu manevraların bütün te- ferriati malüm olmamakla bera- ber 15.000 mil murabba olan memnu mıntakanın genişliği bü- yük mikyasta harekâla başlana- (Sonu Sa. 9 Sik, 2) Rumen talebesinin kuvvetli yar. engin kütüphanesidir. Çocuğunu #e- rruruna verebileceği en gi Müermsemiz tarafından neşredilmiştir. Ev Almanların manevraya girecek büyük tayyare dâfi toplarından biri ateş açıyor AVRUPA SİLÂH BAŞINDA İngiliz Filosu Hazırlanırken Almanlarla İtalyanlar da Büyük Manevralara Giriyor İtalyan Manevrası Roma, 1. (AA) — Yarın başlıyan cak ve sekiz gün kadar sürecek olan büyük ordu manevralarına İspanya harbine iştirak etmiş olan General Batsico kumanda edecektir. Fransız hududundan gelen mu- hâyyel bir düşmana karşı yapılacak olan bu harekâta 50.000 kişi iştirak edecekti; | Menevraların yapılacağı sahanm uzunluğu 220 mil, genişliği 45 mil dir. Manevralarda hazır bulunsesk o lan Alman, İspanyol ve Macar askeri | heyetleri ile rejimin birçok mülki | ve askeri erkânı ve sösümle General |Pariani, Milânoya varmışlardır. Ma- (Sonu Sa. 9 Sü, 2) -Macar Hududunda Çarpışma Oldu Bükreş, 1 (A.A.) — Bugün neşredilen resmi bir tebliğ, Ro- manya ile Macaristan arasında vahim bir hudut hâdisesi vu- kua geldiğini bildirmektedir. Karpatlaraltı Rusyası ile hudut teşkil eden Tissa nehrinin Rumen kıyısında kâin Tecevi! mic'da Rumen ve Macar hudut. muhafızları arasında dün bütüngece kurşun teati edilmiştir. Türk - Fransız İşbirliği Daladier Huntzigerin İzahatını Dinledi Paris, 1 (A.A) — Havas a. Jansı bildiriyor: Başvekil B. Daladier, bugün Türkiyeden dönen Fransız as- keri heyetine riyaset etmiş olan Orgeneral Hunizigeri o kabul etmiştir. Orgeneral Huntziger, Türk hükümeti ve yüksek aske- ri makamları ile yaptığı görüş. melerdeki çok iyi neticeleri te- yit eylemiş ve Başvekil B. Da- ladier, Orgenerali bu mesut ne- İnin himayesinde Hâdisenin çıkmasına sebep Mas, car makamları tarafından teşvik göz. ren Macar salcılarının, Karpatlaraltı Rusyasının — Macaristan © tersfın.. dan işgalini müteakip Rumen mas , kamları tarafından konulan yasağa İzeğmen Tissa üzerinde dün gece sal | İnakliyatı yapmak teşebbüslerini tek. rarlamalarıdir. Rumen hudut muhae fızları salcılara ihtarda bulunmuşlar fakat salcılar büna rağmen Macar hudut muhafızlarının Kurşun ateşi sallarını sürmekte, devam eylemişlerdir Tebliğ, hâdisede ölü ve olmadığım tasrih etmemektedir. hâdise üzerine Tissa olup Bu Üzerinde seyri. seferin tanzimi için yapılmakta olan Rumen — Macar görüşmeleri tatil e- dilmiştir. Macar ajansının tebliği Budapeşte, 1 (A.A.) — Macar A. | İ jansı, Macar — Rumen hududunda ücelerden dolayı tebrik etmiş. tir. Orgenerâl Huntziger çar- şamba günü Londraya gidecek- tir, —— yeni bir hâdise çıktığı ve bir Macar hudüt muhafızının yaralandığını bil dirmektedir. : Macar Ajansına göre, Rumen as. (Sonu Sa. 9 Sü. Y