2 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

2 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

aaa 6 amam aaa a Ss Deniz Yarışlarının Umumi Neticesi Birinci, Biz İkinci Olduk © Deniz klübü tarafından Istanbula /Eğer bu Arıza olmamış olsaydı. Ha. davetle tertip edilen Rümen - Türk İrun - Behzadın bir muvaffakiyet yelkencileri arasındaki son karşılaş. | kaydetmesi kuvvetle beklenebilirdi. malarda dün yine Moda koyunda | Skatasının kopması, bizi mulitemel yapıldı. bir galibiyetten uzaklaştırmış oldu. Yelkencilerimizin ikinet gün ka-| Müsabaka, baştan nihayete kadar zandıkları .muvaffakıyetten - senra, | mücadele içinde geçmiş, Rumen tek- son gün müsabakaları alâkasını bİr| nesi yarışı birincilikle bitirmeğe mu- .kat daha arttırmış bulunuyordu. | vaffak olmuş, Feyyaz - Burhan tek- Bilhassa. ikinci gün müsabakaların-| nesi ikinci, yine Rumenler de üçün- starbot. yarışındaki ihtilâfı ova-İ|eü olmuştur, ziyetten puvan tasnifinin hangi taraf Di lm olacağı merakla beklenmek- ÇE Olimpik yele di. Hakem heyeti dün deniz klü- yarışa esasen Şerefin galebe- iki taraf murahhaslarının iş. 'tikariyle bir toplantı yapmış, ve u- n münakaşalardan sonra, nihayet afarını verebilmiş, yarışı birinci 0- ak bitiren Feyyaz - Burhanın ida- etmiş olduğu tekneyi ikinci ad. dederek Rumeni' birinci olarak ka- bul etmişlerdir. Dünkü yarışlar Dün yapılan yarışlar da çok he. yecanlı geçmiş, Olimpik Yole yine irincilik kazanmış, starbot yarışla. nh da Rümenlerin galebesiyle neti. çelenmiştir. yi yelkencimiz olduğunda" şüphe ol. miyan Şeref, bu bilgisinin semere. sini, bu müsabakada güzel idaresi suları ve rüzgârı iyi hesaplamasiyle İgörmüş oldu. Bu yarış diyebiliriz ki, starbotlar yarışı kadar heyecan uyandırdı. Elde . edilecek. galibiyet, ayni za- manda bize umumi tasnifte olimpik yolelerdeki | Rumenlere galebemizi temin edecekti. Nitekim Şeref yarı. şı birinci bitirerek bize, bu netice. yi kazandırdı. İkinci Rumen, üçüncü Nejat, düncü yine Rumen oldu. Umumi tasnif Olimpik Yole ve Starbotlarda ay- ri ayrı tasnif yapılması beklenirken hakem heyeti ve komite, bugün mü- sabakaları birleştirerek bir karar wz Harun - Behzst büyük bir t-| vermiş ve Rumenleri bugün müsa. İhsizliğe uğramış, tekföde bir ârı.| bakâlârin bitincisi, bizi dei olarik müsabaka harici kalmıştır. | olarak kabul etmişlerdir. DEYE dör. | “Bir gün evvelki neticelerden son- starbot yarışı heyecanla bekle. iyordu. Müsabaka baştan nihayete kadar alâkayla takip edilmiş, bir çok saf. halar geçirmiştir. Bu müsabakada “Galatasaray Demirspor maçındaki çirkin hâdisenin mü, sebbibi olan oyuncu, hareketi - nin cezasını görmüş, Genel Di - rektörlüğün çok haklı olan mü. ebbet boykot kararı ile spor ha- yatı tamamiyle kapanmıştır. Bu sütunlarda kabahatli o. yuncunun cesaret ettiği hareke. tinin ne kadar acı ve teessüre şa. yan olduğunu defaatle yazdık. Ancak, hâdisenin bazı kimseler tarafından © şümullendirilmesi haklı olarak bir çok okuyucu » muzu sinirlendirmiştir. Karilerimizden aldığımız mektuplar arasından bir tane - sinin bazi parçalarını serbest sütunumuza naklediyoruz: Başı Yukarda Gezen Nesil Peyami Safaya Cevap) Jerhalde yakıcı sıcakların tesirinden cak. Bazı asabi gergin ellerde tu- ni kalemler son zamanlarda spor. bazi mevzii ve ferdi bir takım ız ve çirkin hareketleri takbih e. spor çevremizin cidden çok ve centilmen elemanlarını da katarak bilâistisna bütün Türk ma insafsızca hücum ettiler, ken bu yazının ve bu ifadelerin na. sıl olup ta Türk inkılâbının ideoloji. si ve yüksek rejimin analizile uğ - raşmış ve tanınmış bir o muharririn kaleminden çıkmış olmasına teessüf. ler ve teessürlerle hayret etmemek el değildi! Eğer Peyami Safa (Başı aşağıda geren Necdet) demiş olsaydı spora karşı göstermiş olduğu alâkadan do- layı mütehassis bile olurduk; fakat Necdeti ele alarak bütün bir milli sporu ve bütün klüpleri didikdi. dik hırpalamasına, bâtırmasına na - sıl tahammül edilir? Türk sporunda bir Necdet hattâ kişi hissetmiştir. sini spor mevzuunda da salâ . yet sahibi görerek ve bir iki çirkin mayı bütün “Türk gençliği sporuna il ederek bütün mektep sporunu ile ve gençlik klüplerinin kapıla. kapatmağa davet edecek kadar giden mubarririn o makalesi, tan aşağıya kadar milli spora ve 'ü genç nesle tevcih edilmiş arla, tezyiflerle dopdolu! BİL ma makalenin (başı aşağıda gezen sil) serlâvhası, bana Necdetin çir - tecavüzünden bin kat daha çir - Umumi Tasnifte Rumenler si beklenmekteydi. Bugün için en i-| POR Tenis Turnuvası Tertip Ediliyor Istanbul, Ankara, İzmirin birinci sınıf tenisçilerinin iştirakiyle 26 a- ğustosta Tarabya tenis kortlarında bir turnuva » tertibi tasavvur edil. mektedir. Bu turnuvaya Ankaradan, İstanbuldan, İzmirden dörder tenisçi iştirak edecek ve galibe büyük bir kupa verilecektir. Ayrıca 2 eylülde İstanbulda An. kara - İstanbul tenisçileri bir karşı- aşma yapacaktır. ilinin ya 2 Oluk İzmirde İngiliz Denizcilerile Yapılacak Maçın Tarihi İzmir, 1 (A.A) — Yarın liman mıza gelmesi beklenen Malâya ge- misinin futbol takımı ile İzmir muh- teliti arasında yapılacak olan iki n ve bin kat daha mütecaviz gö - tek sportif evsafa aykırı, çirkin anı takbih hareketiyle elinde. 3 i bütün bir neslin, bütün bir ğin, bütün bir sporun tâ kalbi. saplamakla, Peyami Safa ne spor la, ne de spor masasında şim. ye kadar yapılmamış en büyük ka. işlemiş oluyor. Peyami Safaya soruyoruz: Bir r kabahat oluyormuş? tek sporcunun sportmenliğe ıyan hareketiyle neden (bütün kapanıyor ve neden bir tek detin efkâr: o umumiyede nefret hareketi masum Hir nes - i omüzlarına yükletiliyor? Pek bedbin ve pek asabi bir üs yazılmıs ölan o makaleyi okur. bir kaç Necdet te çıkabilir ve hattâ. farzımuhal bütün bir klüp dalâlete sapabilir, fakat Peyami Safa gibi bu bir veya bir kaç Necdetle bir neslin ve bir devrin sporu bu kadar ağır ve kötü ithamlarla lekelenemez! Türk spor neslini ıslahtan aciz gördüğün bugünkü yüksek spor ida. resi son kati karariyle, milli kaba - hatin tabii bir sirayeti olarak mazur gördüğün Necdeti bugün manevi i- dama mahküm etmiş değil midir? O halde bu kadar telâş neden?... Spor idaresini sporculara karşı aciz vaziyette göstermek istemenizdeki kasıt'ne olabilir? Bundan evvel de Fenerli Fazıl ve Hüsamettinle Demirsporlu Arif ve İskender hareketlerinin cezasını gör- mediler mi? Daha evvellere gidelim, maçtan birincisi 3 ağustos perşembe ve ikincisi 5 ağustos cumartesi gün. leri saat 17 de Alsancak stadınn yapılacaktır, Malaya zırhlısı limanı. muzdan pazar günü ayrılacaktır. ———— Bedii Geldi Fenerbahçe birinci takım kalecisi! Bedii tahsilini ikmal etmek üzere, Amerikaya gitmişti. Bedil artık ta. mamiyle İstanbula gelmiştir. Ve Fenerbahçelilerle beraber Sezonda eğzersizlerine başlıyacaktır, —— 5 —— kat bü karar tebliğ edilmemiştir. Vefa Kongresi : Vefa İdman Yurdu Başkanlığın. dan: (9/7/1939) tarihinde toplana- rak geri bırakılan Kongremiz (5/8/ 1939) Cumartesi günü saat (16) da! - Şehzadebaşındaki Yurt merkezinde | Tokyay oluşundan belli! toplanacağından bütün üyelerin teş. rifleri rica olunur. Ruzname: | — Mürakabe ve Idare heyetleri raporlarının okunması, 2 — Mürakabe ve İdare heyetleri yeni seçimi, Serbest Güreş Seçmeleri Istanbul Güreş Ajanlığı tarafin. ,dan tertip edilen serbest güreş seç. melerine dün akşam Süleymaniye klübü lokalinde devam edildi, Mü- sabakalar, büyük bir alâkayla takip edilmiş, iştirak eden güreşçilerin çokluğundan netice almak henüz ka- bil olamamıştır. Fındık Rekoltesi 43 Bin Tondan Fazla Giresun, 1 (A.A) — Bugün vii. yetin her tarafında yeni fındık meh. sulünün toplanmasını başlanmıştır. Rekoltenin 43 bin tondan "fazla ola- cağı hakkındaki tahminin tamamen tahakkuk edeceği umulmaktadır. — —— sında hakemi tekmelediğinden dola. yı cezaya çarpılmadı mı? Acaba Pe. yami Safa bunları bilmiyor mu? Hulâsa, Necdet bugün yakasını adaletin pençesine vermiş bulunu. yor, idari cezası gibi adli cezasını da görecek... Zaten çok adil ve adalette çok kahir olan efkârı umumiye ona en büyük manevi cezayı > evvelden vermiştir. Fakat, siz! Evet siz, gençlik efkâ. ri umumiyesinde nasıl beraat kaza- hacaksıniz Peyami Safa? (Keşke o makaleyi yazmamış ve hiç te salâhi. yet sahibi olmadığınız şu mevzuâ gi. rişmemiş olsaydmız! Bu yazımı içimden geçen hislerin ve başımda dolaşan fikirlerin tereümani olacak şu cümle ile bitireceğim: Zavallı Necdet kadar zavallı Pe. yami Safal İGalstasaraylı Lütfi, bir maç esma - 'H. Nafiz Oytun realisi Klüp Değiştirme Ayı Mahi. |tinin usta parmaklarındaki yüksek İstanbul bölgesine düne kadar | fil olacak: Bu kâr dünyasında, ke - mandan başka çalınacak şey mi yok. TAN daş TN TN Yine Şiir Kralına Dair Yazan: Naci SADULLAH Mahut Kısaküreğin dünkü yazı - sının serlâvhası şuydu: “— Ayak parmağı!” Genç şiir kralını görüyor musu - nuz: Nihayet lâfı, resmen, alenen a- yağa düşürdü! Bu vaziyetine bakmadan, bana bir mektup yazmış: Vaktiyle şifahen de söylediği gibi, aramızda © başlamış bulunduğunu farzettiği bir münaka - sayı () danışklı bir döğüş halinde u- atmamızı İstiyor. Halbuki, dün de yazdığım halde, bu delikanlıya bir jtürlü anlatamıyorum ki, kendisi, be- nim muhatabım değil, sadece mev - zuumdur: Ve ben onu, sırası geldik. çe tepe tepe kullanırım. Hem onun konuşmak için muha - taba ne ihtiyaci var? Kendi kendine konuşmak, onun hastalığının ezeli ve bariz arazından değil mi? Eğer senelerdenberi, kendi ken » dine konuştuğu halde, buna hâlâ alı. şamadı da, yazılarına ve sözlerine bir muhatap bulabileceğini “umuyorsa, kendisine tavsiye ederim: Boşuna ü. mide kapılmasın, ve soyadını şu keli. mele değiştirsi “— Akıntıyakürek!” * Necati Tokyayın kemanı ! Aldığım bir davetiyeden öğrendi. Zime göre, bu gece, değerli ve mes - hur kemani Necati Tokyay'ın on do. kuzuncu sanat yıh kutlulanacakmış. | Anlaşılıyor ki, bu asırda, bu dün. yada, biçare 'sanatkârlardan © başka ol alemin Bimer kaç açıkgöz, sanatkâr Neca. altından | “diyeceklerdir. çok ga. dür Halbuki, kanaatkâr sanatkârımız, - başka şeyler çalmak şöyle dursun - kemanının getirdiği mütevazı kâra bile doymuş: Baksanıza: Soyadının "Çallının Adası,, Başı 5 incide) racaktım; bir beldenin ortasında, yüksek bir tepe üzerinde, kilometre. lerce uzaktan görülüp, seçilehilecek, güzel sanatleri temsil eden muaz. zam bir âbidesi, o âbidenin çevresin- de, en ince sanatkârın elleriyle çi- zilmiş parklar, bahçeler ola: bil. lür sular akacak, kuşlar ötişecek, çiçekler gülecekti. Bunların arasin. da basit, küçük, (akat sanate, sanat. kâra lâzım olan sükün ve rahatı, il- hamı, çalışma, düşünme, yaratma imkânını verecek köşkler, evler. Sanatkâr, günlük didinmeden yoru- lunca oraya koşacak? O şir ve sü- kün beldesinde, onun ruhunu tedavi edecek her şey var. Orada havanın her ihtizazı, bir nağmedir! Orada her kanat çırpış» göklerde bir mısra çizer; orada karşılaşan gözler, birbi. rini anlar, orada her ses. birbirini bulur; her kalb birbirini duyar. Çallının adasını son günlerde 7009 liraya bir Rus satın alda, Benim de bütün iç kudretimi har. cıyarak kurduğum o belde yıkıldı. Bir yığın volkan külü altında bur naldı kaldı. Bunu bir çocukluk fantezisi saya- biliriz. Lâkin muhakkak olan bir $€Y varsa, o da sanatkârın hiç bir za- man, lâyık olduğu maddi rahata ©- rişememesidir. Sanatkâr hu katı, ka- ranlık toprakta bir ışık yaratır; va şıyanlara renkten, felsefeden, resim- den kurulmuş bir başka köinat ku- rar, Onun fırçası, teli, kalemi hul ya İklimlerinden yeryüzünün en maddi, çapraşık mevzularına kadar heyecanlar işler; zevk, yükseliş, ha. yat, kuvvet verir; lâkin bütün bun- ları verirken, eserini yaratabilmek için, onun, bir ipekböceği kadar bile tali yoktur. Memleketin fabrikacılık hayatın- da bazı iptidai maddelerin satış mın. takaları gözönünde tutulmıyarak, (kurulmuş müesseselerin o masnuatı. |nın pabalıya mal olduğu anlaşılmış ve bu hususta bazı tetkikler yapıl- mıştır. İktisat Vekâleti bu işe çok ehemmiyet vererek, bütün fabrika. ların ekonomi hayatımıza uygun bir şekilde çalışabilmesini ve serbest rekabetin teessüş etmesini temin İ- çin himaye edilen müesseselere ya. İpılan yardımları kaldıracaktır. Bu İsuretle her fabrika kendi sermayesi. İle serbest olarak çalışacak ve istih- sal masrafını koruyacak şekillere if. rağ edilecektir. İktisat Vekâleti, bu bakımdan da- tün sanayi müesseselerimizin mali vaziyetleri de kontrol edilmektedir. Alınacak neticeye göre, yeni bir ka- rar verilecektir, X Gümrük tarifesinde ihtilâflara yol açan maddelerin tefsiri üzerinde tet- kikati sonunda bu maddeler hakkın- bep olan bütün maddeler tesbit edi- ip, Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti. ne bildirilecektir. Vekâlet, geniş tet. kikat sonunda bu maddeler hakkın- da izahnameler hazırlıyacak ve bun. ler gümrük dairelerine asılmak su- jha geniş tetkiklere başlamıştır. Bü-İ“ 2-8-939 Milli Sanayide Rekabet Temin Edilecek © BORSA | i ! 148.819 ÇEKLER İ üanüre 8.03 İ Neeyork 126815 Purig 3445 i Milâre 6.66 j Cenevre 28.575 İ Amsterdam 67.261 İ Berliş 30.833 İ Erdksel 2152 İ Atina 1.0615 | Sofya 156 İ vaz 43175 Hndrid 14088 | Parsa 238428 | Budapeşte 244525 İ Bükreş 0906 Belgrad 2.8025 İ Yokohama 3482 Stokholm, 105575 İ Moskova 23.00 İ ESHAM VE TAHVİLAT Ergani 1035 | Türk borcu 1 peşin 1935 Sivas-Erzurum Hİ 1008 m a retiyle ilân edilecektir. Bu izahnameler, gümrük dairele. rinde dalmi surette asılı kalacak, tüccar ve komisyoncular ihtilâfa düşmemek için izahnameyi tetkik e. derek İş göreceklerdir. Türk - Fransız Ticaret Anlaşması Uzatıldı lâşma esasi” rı parale edilmek üzere bulunma. sından dolayı ağustosun sonuna ka- dar tekrar temdit edilmiştir. Yeni pe ,lakas mevzuu üzerinde mütekabil kolaylıklar tesbit edildi- a ep Ticaret Borsası İdare Heyeti Ticaret Borsası yeni idare heyeti dün ilk toplantısını yapmıştır. Yeni heyetin reisliğine Murat Forton, &. kinci reisliğine Nuri Kozik, muame. lât müfettişliğine Nafiz, Özalp seçil- miştir. Kömür Alacak Vapurlar Hudut ve Sahiller Sıhhat Komis- yonundan: Hiç bir ticari muamelede bulun- mâksizin yalnız kendi yakacak kö. mürlerini almak üzere Zonguldak ve Ereğli imanlarına gelecek bilümum gemilerin sıhhi muameleye tâbi ol. makla beraber bu uğrayışlarından do layı sıhhat resmi alınmıyacak ve ya. kscak kömürlerini alırken, Su, ku. manya gibi mübrem ihtiyaçlarmı te- . İzmirde Ekmek Buhranı Hissediliyor izmir (TAN) <—> Bursa ekmek bulmak, bir mesele Nalini almağa başlamıştır. Buna, Toprak Ofisinin piyasaya müdahaleye lüzum görme- yişinin sebep olduğunu söyliyenler vardır. Belediye, bazı fırıncıların, ekok bulunduğu halde, ekmek çıkarma. dıklarını ve iddiâ edi en buğday az- lığından istifadeye kalkıştıklarını tes bit etmiştir. Beleiye reisi, bu husus. ta şunları söylemiştir: «.- Ekmek narlunın yükselmesini istiyenler, şehirde ekmek buhran varmış kanaatini tevlide çalışıyor- lar. Bir kaç fırın bu maksatla, her gün çıkardığından daha az ekmek çıkarmak suretiyle ferdi bir hareket yapmak istemiştir. Belediye, bu gi. biler hakkında şiddetli takibata baş- Tamıştır. Kıdem Zammı Alacak Muallimler Maarif Vekâleti, umumi müfettiş. lerin ders senesi sonunda verdikleri raporları tetkik etmiş ve bu sene kı- min etmeleri verilen Mmualiyeti boz- mıyacaktır. Bu kanun hükmünden Boğazları transit geçen gemilerin de faydala- nacağı alâkadarlara tebliğ olunur. sarlar Umum Müdürlüğü İlânları dem zammı alacak olan ortamektep muallimlerinin İistesini hazırlamağa başlamıştır. Bu sene kıdem zammı alacak orta tedrisat muallimleri 450 kişidir. Cinsi Mıktarı (o Muh. 18 Bedeli o Teminatı Eksiltmenin Lira Kr, Lira Kr. Şekli Saati Yazı dizme makinesi 1 adet sif 8000 — 600 .— Kapalı Z. 4 Santirifuj tulumba ve teferruatı ladetsif 850.— 63 75 Pazarlık 15 Vinç 1 adet sif 6500. — 487 50 Kapalı Z. 16 Font boru ve teferruatı sif 1866. — 139 95 Açık Ek. 16.30 1 — Şartnameleri mucibince yukarda cins ve mıktarı yazın 4 ka. lem malzeme hizalarında gösterilen usullerle eksiltmeye konmuştur. 1 — Muhammen bedeli muvakkat teminatları eksiltme şekil ve sa» atleri hizalarında yazılıdır. IK — Eksiltme 4.1X.930 pazartesi günü hizalarında yazılı saatlerde Kabalaşta levazım ve mübayaat şubesindeki. alim komisyonunda yapı. lacaktır. IV. — Şartnameler hergün sözü geçen şubeden parasız alınabilir. © Ve Münakasaya girecek talipler fiyatsız teklif mektuplarını san. tirifuj tulumbası için 4 gün ve vinç ve font borular için bir hafta evveli. ne kadar Müskirat fabrikalar şubesine ve yazı dizme makinesi için bir hafta evveline kadar Tütün fabrikalar şubesine vererek ayrıca” vesika almaları lâzımdır. YI — Mühürlü teklif mektubunu kanuni vesaikle yüzde 7.5 güven. me parası makbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiva edecek ka. palı zarflarını eksiltme saatlerinden birer saat evveline kadar mezkür komisyon başkanlığına makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. VII — Diğer eksiltmelere girecekler aranılan vesaik ve yüzde 7.5 güvenme parasi ile birlikte eksiltme için tayin edilen günde (yukarda adı zeçen komisyona gelmeleri İlân olunur. (5375)