2 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

2 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

28-939 Ss Rusların 917 de riçatleri müt tefikleri zâafa uğratmış ve Büyük Harbi uzatmıştı. - Bugün Rusya eski haliyle ölçülemiyecek derecede kuvvetlidir. İngiltere ile Rusyanın ittifakı, belki de bir harbin önüne geçemez. Fakat bu harpte Almanyanın mağlâp ola - cağı muhakkaktır. Sovyet Rusya ile emperyalist İngiltere arasında. ki ittifak, muvakkat menfaat a. henginin devamınca devam eder Gerçi iki memleket Büyük Harp sırasında müttefiktiler. Fa . kat daha sonraları İngiltere Leni. Bi düşürmek İstemiş ve ancak İn - giltere amelesinin umumi bir grev yapmak tehditleri, (İngiltere'ile Rusya arasında bir harp kopması. na mâni olmuş ve İngilterede ilk defa olarak silâhsız ve parasız iş« çiler, hâkim sınıfların yapmak is. leri bir harbe karşı gelmişler. Tusyüdu Hhkir olar sınıf; bir toplantı esnasında görülen fâbrika işçileridir. Bünların İngil. teredeki para sahibi hâkim sınıf . la birleşmeleri, çok tuhaf görünür. Çünkü tarihleri, milli vasıflan, hükümet şekilleri böyle bir ittifa. ka karşı gelir. Giyinmesinde muha/azakâr olmıyan Stalin , v ğe LondFanin * Guild “ holünde Chamberlain'in iştirakiyle yapılan bu toplantı, İngilterenin hâkim sınıfını göstermektedir. Mis. ter Chamberlain'in (babası olân Joseph Chamberlain'in İngiliz im. paratorluğunun son büyük“ bâni « lerindendi ve nömrünü zen. gin bir burjuva olarak geçirmişti Onun temsil ettiği bütün sınıf an. cak şahsi servetleriyle alâkadar o. lur, Stalinin hayatı, güçlükler için de geçmiş olduğu (halde Chamberlain hayatının ilk devre - lerini zengin bir mitasyodi olarak geçirmiş ve İngiliz asilzadeleri gi. bi aylara çıkmış, Rugby köllejine devam etmiş, Bahamas'ta bir ma. Ukânede “ yaşamış, diha o sonra Birminghamda imalâtçılık ile meş. gul'olürak muvâffak olmuş, ecda » dının serveti, © babasınm nüfuzu ve'mesut âile hayatı sayesinde ga. yet iyi yaşamıştır. İhtimal ki onun biricik kederi, büyük şöhretli bir babanın ve çok kıymetli bir büyük biraderin yanıbaşında gölgede kal. maktı. Joseph Chamberlain Boer harbi esnasında müstemlekeler na- zırı idi ve Neville Chamberlain'in Ağabeyisi Austen ile birlikte uzun saatler. çalışırdı. Nevill daha başka bir zevceden doğmuş olan oğluydu, Austen senelerce nazir - Uk etmiştir, ise, Chamberlain'in temas ettiği mühteşem cemiyet Emil t Nevill Chamberlain ilk nutku. nu Birmingham şehrinde verdi. Bu sirada 42 yaşında idi ve belediye azası idi, Onun bu ana kadar yap. tığı iş para kazanmak ve rahat ya. şamaktı, Fakat bariz bir sima ola. marhiş ve ancak'elli yaşına vardığı zaman Avam Kamarasına seçil « miş ve beş sene sonra yânl 1924 te Sıhhiye Nazırı olmuştur. Chamber- lin, diğer İngilizler gibi Avrupa - nın büyük bir kısmını gezmiştir. Stalin ise Rusyadan ancak bir de. facık çıkabilmiş ve 34 yıl önce bir kaç haftasını Almanya've Avus « turyada geçirmişti. Nevill Chamberlain ise zengin bir imalâtçı olarak kırkına ve elli. sine kadar rahat yaşamış, klüple. re devam etmiş. Şatolarda ikamet etmiş ve ancak yemek ve şarap seçmekte ihtisas kazanmıştı. Bir Sovyet filminde gösteril. diği gibi Kızıl süvarilerin Beyaz Ruslara taarruz (etmeleri 1917 ihtilâlinin bir safhası ve Stalin bu sayede Siberyanm'kutuf mintakalarında yaşayan bir sür» gün olmaktan kurtuldu. “ Kendisi bana şunları anlatmıştı: 14. yaşm. da ibtilâlci oldum. Fakir bir eski. ci olan babam beni bir ortodoks mek tebine vermiş ve beni bir papas O- larak yetiştirmek istemişti. Bura. da bütün gördüğüm şey casusluk ve entrika idi. Stalin mektepten kovulmayı müteakip 20 sene ihti- Jâlcilik ile meşgul oldu ve risale - ler yazdı, nutuklar söyledi, yaka - Jandı ve Kaçtı 1905 te kopan ilkteşrin ihtilâ - linin bastırılması üzerine Stalin Leninle Viyanada buluşmuş ve 0- nunla satranç oynamıştır. Leninin vasiyetnamesinden © anlaşıldığına göre kendisi Staline pek te emniyet etmiyordu. Stalin 34 yaşına geldiği zaman en altıncı defa olmak üzere Siber. Lr TALIN-CHAMBERLAİ Stalin Charmberlain'i istihfafla Karşılar ; Chamberlain Stalinden Korktuğu >, Için Onu Hiç Sevmez. Hitlerin tecavüzlerini durdurmak içi'n İngiliz İmparatorluğiyle Sovyet Birliği- inin i$ifakı lâzımdır. Bu iki devlet biraraya gelirse, aşağı yukarı dünyanın yarı- sına hâkim olurlar. Stalin ile Chamberlain'in ve temsil ettikleri hâkim sınıfların düşünceleri birbirinden çok ayrı olmakla beraber bu iki adam ile iki millet müş- terek bir arzuyu temsil ediyorlar. O da : Sulhtür. Bugün milletlerinin vaziyeti dolayısıyle ayni gaye etrafında birleşmeğe uğ- raşan bu iki zıf karakteri böylece çizdikten sonra iki devletin karşılıklı vaziyet- lerini madde madde aşağıda hulâsa ediyorum : N gi UDWiG yadan kaçmış ve tekrar yakala » narak kutup mıntakasına gönde « rilmiş ve orada bir kutup kâşifi o. larak yaşamış, yabani kazlar av » kıyarak, kendi elbiselerini dikerek nun burada okuduğu kitaplar Marks ile Darvenin eser « leriydi. Stalin 1917 de 38 yaşında idi Senelerdenberi karısından ay » Ti yaşamakta idi. Ömründe para veya sefahat ile meşgul olmamış - tir. Ümitsiz bir haldeydi. Ve bü - tün emeli çarlık rejimini yıkmak. tı. Stalin bir sürü tehlikeleri atlı ; bir vakit kendini dü miştir. Daha sonra Stalin nazır, fırka lideri, general olmuş ve en nihayet Rus Hiycrarşisinin en kuvvetli şahsiyeli o mevkiine varmıştır. İyi tahsil görmediği gi, bi yabancı dil de bilmez. Rusçeyi da Gürcü şivesiyle komuşur. Sta - lin Hegel'in mantığı ile münakaşa eder, Chamberlain ise büyük dev. let adamlarına lâzım olan bilgiye sahiptir, Stalin'in birleik zevki pipo « sunu çekmektir. Tatil yap - maz ve yabancılsrla nadiren görü. şür. Görüştüğü kimselerin doğrudan doğruya bakmıyarak biz kurşun kalemini'evirip çevirir. O. na Troçkiden bahsettiğim zaman, kalemi ile sert bir kaç çizgi çizdi. Stalin, gâyet basit bir hayat sürer ve üç odayı işgal eder. Ömründe Çarın altın takımlarını kullanma « her pazar Haydparkt dolaşir, spor yapar Onun Başvekâ. Jet dairesi koyu renkli koltukları ile ve © kahverengi duvarlariyle klüp odalarına benzer. Hafta son. larını Başvekillere mahsus Chegu- ers şatosunda geçirir ve her hafta otuz altı saat, dünya tarihinin ha. reketine lâkayt kalır, Chamberla. in'in sadelik içinde yaşattığı zara. fet, Stalinin Kremlinde geçirdi « Umumi Harp nihayetlerinde cephelerde içinden bozulan Kus kıtaları böyle başıboş köylerine dönüyorlardı. ği hayatın zıddıdır. Stalinin daire. si daha fazla bir doktorun muaye. nehanesine benzer. Buradaki bel - li başlı hareket izi, üç dört telefon. dur. Chamberlain, ince uzun boy» lu, yetmiş yaşında bira . damdır. Ve dalma şemsiy. bir burjuvadır. silind ile doğmuş gibidir. O da, Stalin gi. bi başkasından bir şey öğ i sevmez. Ve ikisi de, hi ha iyi bildiklerini sanırlar renmi Stalin sağlam leterya pılı tam pro. ır. Yağmur gibi e - miyetsiz şeylerle alâkadar ol. sahibi olmamıştır. Bir defa lef bir yemeği reddederek bilâkiş Rus çorbası istemişti, Fakat, Stalin baştan başa ©. nerjidir. Bakışı araştırıcıdır. Onun da, Chamberlain'in de kafası mütefek. kir bir adam kafasına benzemez. Chamberlain, sözü süratle söyler. Stalin duraklıyarak söyler. Cham. berlain insanlık hakkındaki sisli itimadını, ve insan karakterini an. layışsızlığını 1927 de bana ifşa et. miş, ve Münihte bütün dünyaya i. lân etmişti, Stalin ise yakın dost - larından başka bir kimse hakkın da itimat beslemez. — 7 CHAMBERLAİN Stalinin bak 105: ca bür! tereddüt ı sinin nisbete par. Faket bunlar şa fazla irsiyet meselelerid 11 Amerikalılar Beyz kı, Stalinin o Amerika sevmesinin sebeplerinden bi Süper Amerikanın So: ilalist bir devlet olan yetler tarafından niçin sevildiğini Staline sorduğum zaman, bana Şu cevabı £ vermişti: Amerikalılar, bedenen sıhhatli kimselerdir. Amerikahılarm endüs. trisine, işine ve derin hürmetimiz vardır kalıların sadeliği de hoşı der. Amerikada hayat, Avrupanın herhangi tarafından daha demek » rattır. Çünkü Avrupada aristok - ratlığın izleri 1 hâlâ yaşamaktadır. Hitler, Chamberlainden faz. la, Stalin ile Pühret, sıkısık olâ5 Stalinden yardım rse, Stalin bu talebi reddeder. Bir Alman,» Rus anlaşması müthiş bir köl tur, Rus « İn kat olmakla beraber Almanların irtibatını mâni olur, Bu yüzden sulh namma bütün ü mit, İngiliz . Rus anlaşmasındadır. Giyinişinde muhafazakâr Chamberlain © Stalin'in mensup olduğu sade cemiyet e