2 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2-8-939 BUGÜN Arapların Noktai Nazarı Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL ilistinli bir misafirimizin bir nüs F hasını bize verdiği küçük bir risaleden, Filistinde devameden kanlı hâdiselerin sebebini açıkça anlamağa imkân hasıl olmuştur. Risale, Filis. tin yüksek Arap komitesi tarafından neşredildiği için bütün Filistin hal » kının düşüncesine terciiman olduğu şüphe götürmez. İngiltere hükümetinin Beyaz Ki- tapln kararlaştırarak Filistinde tat - bik etmek istediği siyasetin esası, on senelik bir intikal devresinden son- ra, İngiltereye hir muahede ile bağlı bir müstakil Filistin devleti vücude getirmektir. Fakat bu intikal devresi sırasında Araplarla yahudilerin teşri ki mesai etmeleri, Araplarla yahudi menfaatlerini koruyacak bir metin vücude gelmesi şarttır. İntikal sonunda müstakil devle - geciktirecek şartları bil dirdiği takdirde buna göre karar ve- rilecektir. İntikal devresi sırasında iera kuvveti mandater devletin elin- de bulunacağı gibi teşrii kuvvet te onun elinde bulunacak, ancak İnti - kal devresinin ilk beş senesi geçtik - ten ve Filistinde emniyet $ dıktan sonra müstakil Filistin anaya. sasının hazırlanmasına verilecektir, Arapların buna mukabil noktai nazarları gayet sarihtir. O da intikal devresinde de bütün idare ve salâhi. yetlerin Filistin halkına geçmesi ve Filistin halkının kendi anayasalarım doğrudan doğruya vazetmeleridir. Bu ihtilâfı teşdit eden bir âmil, İngiliz siyasetinin Filistini . yahudi yurdu tanımağa israr etmesidir Filistin araplarını en çok rahatsız e. den ve onlarca en büyük haksızlık ve en büyük tecavüz. sayılan nokta budur, Çünkü “Filistinin dir ektiği şip gerirdiği isil feri; dol rin ve uğradığı harabinin en belli başlı sebebi” bu yahudi meselesidir. Onun için İngil. tere hükümeti bu yahudi yurdu üze- rinde ısrar ettikçe Filistinin bugün - kü vaziyeti devam edecektir, Yahudi muhacereti meselesi, ya. hudi yurdunu tanımanın bir neticesi, dir. Halbuki Arapların tanımak iste. medikleri bir şey varsa o da yahudi yurdudur. Ve yahudi muhaceretidir. İngiltereni di muhaceretine müsaade etmesi a» raplarnı derinden rahatsiz etmekte. dir. İngiliz siyaseti, Filistine © yahudi göndermekle, bugün bütün dünyayı meşgul eden yahudi meselesini tes. viyeye yardım etmeyi ummaktadır. Araplar buna mukabil “Yahudi me. selesi, bizim çıkardığımız bir mesele. demektir. Onun için bizden bu mese. lenin halli istenmesi tamamiyle mâ. nasızdır, Kaldı ki Filistin o elinden geldiği kadar bu meseleyi halle yar. dım etmiş bulunuyor. Bu yardım bi. raz daha devam edecek olursa kendi hayatımız tehlikeye girecektir.” di. yorlar, İngilterenin Filistinde yahudile » rin nisbetini onda bir olarak tutmek istemesi de, Araplar tarafından hoş görülmemektedir. Çükü “muhacere- tin artması yüzünden işsizlik artmış ve iktisadi buhran ortalığı kasıp ka. vurmuştur, Onun için Arapların ka. (i kararı, yahudi muhaceretinin ©n kati surette durdurulmasıdır. Arapların en çok itiraz ettikleri bir nokta da arap arazisinin yahudi. lere satılmasıdır. Bu da yahudi mu- haceretinin neticelerinin birdir. Arap yüksek komitesi en nihayet bütün düşüncesini şu sözlerle hulâ. sa etmektedir: Canlı milletlerin hayat ve mü. kadderatı hakkında karar © vermek, Beyaz ve Siyah kitaplara ait değil dir. Bu karar milli iradenindir. A - rapların sözü ve kararı da katidir: Filistin istiklâlini kazanacak ve ebe- diyen arap yaşayacaktır.” Bu haklı sözler karşısında ancak hürmet hissi ile mütehassis o olmak mümkündür, hükü «| ve| İrmi sene. beş sene daha yahu. Tekirdağda Sel Tahribat Yaptı menim Bir Çoban 300 Koyunla Boğuldu Tekirdağ, 1 (Tan (Muhabirin. den) — Vilâyetimize bağl Işıklar ve Nalp köyleri civarında geçen cu- martesi günü çok şiddetli yağmurlar yağmıştır. Bu arada bir çok dere taşmış ve seller 300 ke çobanı da götürmüştür. Sular çekil- Yâşeleri de bulunmuştur. Yine ayni günde eşeğinin östün- de köyüne dönmekte olan seksenlik bir köylü de, sellere kapılarak git İmiş, eşek boğulmuş, köylü de sular. da sürüklenirken, bir ağacın dalına sarılmak suretiyle kendisini güçlük” le kurtarabilmiştir. Yağmurun ve selin tahribatı fâz- ladır. Tarlalardan ekin demetleri gitmiş, bağların kütükleri sökülmüş. tür, Belgrat Elçimiz Şerefine Ziyafet Belgrad, 1 (A-A.) — Hariciye Na- zn Markoviç ile refikası, Moskova büyük elçiliğine tayin edilmiş olan Türkiye elçisi Ali Haydar Aktay ile refikası şerefine bugün bir öğle zi. yafeti vermiş ve bu ziyafete birçok nazırlar, hariciye yüksek memurları ve Türkiye elçiliği erkânı hazır bu- lünmuştur. Aktayın Belgradı terketmesi mü- nasebetile bütün Yugoslav gazeteleri Türk diplomatına vi EE. Türkiye arasındaki dostluk münase- betlerinin takviyesi bahsinde yaptığı faaliyetin Oo eherimiyetini tebarüz ettirmektedir. o Askeri Terfi Listesi Ankara, 1 (Tan Muhabirinden)— Mili Müdafaa Vekâleti 30 ağustosta terfi edecek subaylarımıza âit listeyi hazırlamağa başlamıştır. —— Kudüste Çeteciler Üç Arap Öldürdüler Kudüs, 1 (A.A) — Bir çete tara. fından Kaldırılan üç Arabın cesedi Kudüs - Erbon yolu üzerinde bulun- muştur. Arapça Falestin gazetesi, bu kabil şiddet hareketlerini şiddetle takbih ediyor ve hiç bir sebebi olmiyan buna benzer cinai teşebbüslerin A. rap âleminin yabancı memleketler. deki şühretini tahrip etmekte oldu- ğunu bildiriyor. dikten sonra, ölü çoban ve koyun” Çin Başkumandanı Mareşal Çang-Kay-Çek erkânıharbiyesiyle beraber Cang-Kay-Çek Japonya Herkesi Isıran Çin, İngiliz - Japon Chung - King, 1 (A.A) — Chekiai Ajansı bildiriyor: Çinin yüksek Şefi Başkumandan Çang - Kay - Çek'in Tokyoda akde. İdilen İngiliz - Japon konferansı mü- İnasebütiyle millete hitaben bi: me. nesretmiştir. Wlesajda ezcümle şöyle denilmek. tedir; “Japonlar, Çinde uğradıkları &8s- İkeri muvaffakıyetsizlikler dolayısı le Çini dost devletlere bağlıyan mü. kemmel münasebetleri sekteye uğ. ratmağa çalışmaktadırlar. İngilterenin Japonlarla anlaşmak istemesi, bu memleketin 9 devlet muahedesinin esas prensipleri hilâ- fında hareket etmek, Amerikayı müşkül Vaziyette birakmak ve İn- giltere ile Çin arasındaki ananevi dostluğa nihayet vermek istediği mânasına alınmamalıdır. Muvafakatimiz alınmadan üçüncü devletler arasında akdedilen ve bizi alâkadar eden itilâfları ve mukave- leleri hiç bir veçhile tanımıyacağız. İngiltere, bundan 20 sene evvel ol duğu gibi Japonyaya Şarki Asyada İbekçilik eden bir köpek nazariyle İbakamaz. Çünkü Japonya bilâistisna herkesi ısıran kuduz bir köpek hali. ne gelmiştir. Mukavemet hususun. daki sarsılmaz azmimiz bakidir. Ni- sa) Kuduz Köpektir, Dedi İkilâfını Tanımıyacak hal zafere kadar çarpışmcağız.., Maliye meselesine temas eder, Ma- şal, bu husuota k bir itina i le bir plân hazırladığını, banun va. kında neşredileceğini ve işgal altın. da bulunan bazı mıntakalarin da bundan istifade edebileceğini söyli- yerek demiştir ki: “— Bizim çok miktarda, ihtiyat cephanemiz vardır. Bu cephane, W- zun süpecek bir harbe kifayot ede- cektir. Harp mıntakaları genişledik- çe, düşmanlarımızın adet ve muha. azaldığını unutmı- Beynelmilel münasebetlerde vukua gelecek değişikliklerin shem. rebe kudretinin yalım, miyeti ne olursa olsun, biz müli si. yaselimizin istikametini değiştirmi. yeceğiz. Japonların tedricen | zayıfladıkla- zı ve felâkete doğru sürüklendikleri hakkındaki kanaaatim her zaman- kinden daha kuvvetlidir.,, Japonlar ağır zayiat verdiler Chung - King, 1 (A.A) — Chtekini Ajansı bildiriyor: Ç'a kıtaları şiddeti istirdat etmişlerdir. Japonlar evvel ce bu şehirde karaya çıkarak, bazı noktalarını işgale muvaffak olmuş. lardı. Japonlar ağır zayidta uğramış. lardır bir muhare. beden sonra Shan - Do - Ao şehrini İspanyada Yeni Kabine Kuruluyor elime Kabine G. Frankonun Riyasetinde Kurulacak Hendaye, 1 (A.A) — Etmin bir Is. panyol menbamden bildirildiğine göre, yeni kabineyi General Fran. co teşkil edecektir. Yeni kabine, ği zasının İlstesi yakında Burgos'da neşredilecektir. Ayni menbadan bildirildiğine gö- re, General Gueipo De Llâno, bü hafta içinde İtalyaya gidecek olan İspanyol askeri heyetine riyaset e- decektir. İlalyaya gidecek olan İspanyol he- yeti, İspanyaya General Gambura- nın riyasetinde gelen İtalyan heyeti- nin ziyaretine bir mukabele mahiye- tindedir. Cebelitarıkın kaybedilişinin yıldönümü Madrid, 1 (A.A) — Madrid Fa. Cebelitarığın o kaybedilmesinin 235 inci yıldönümü İmakale neşretmiştir. İcümle deniliyor ki: “Bu kayıp, iyi idare noksanımız. dan dolayı mesul bulunduğumuz da- imi bir harekettir. İspanya, bütün kendilerini bekliyen parlak bu ziyai hatırlamalıdır.,, İskenderun Dağ Alayının Manevrası İRin “bir kaç günder yapm İoldüğu manevralar sona ermiştir. Bu sabuh burada kahraman alayı- mız büyük bir geçit resmi yapacak: tır, ——— — Behiç Erkinin Amiral Hortiye Telgrafı Budapeşte, I(A A.) — Macar A. jansı bildiriyor: Türkiye Orta Elçisi Behiç Er. kin, Macaristandan ayrılması müna- sebetiyle Naip Horty'ye bir telgraf çekerek Macaristanda kaldığı uzun müddet zarfında kendisi hakkında gösterilen hayırhalılıktan dolayı te. şekkür etmiş ve lr istikbal temeni: Romanya Kralı Rodosta Akdenizde bir istirahat gezisi yap. makta olan Romanya Kralı Karol, Veliaht Prens Mihail ile birlikte ta- mamile hususi mahiyette iki gün İkalmak üzere buraya gelmiştir. © hitler, geçen gün birdenbire görüşme, yoruz mak olacaktır, * kesmiye karar vermesi cağını müzakere etmiştir. mişlerdir. * ziyaret ederek İngiliz - Sovy: di memleketlerinin vaziyetini Berline giderek Alman. ya Hariciye Nazırı Von Ribbentrop'la görüşmüştü. Ru yük bir alâka uyandırmıştı. Şimdi öğreni. bu konuşmada Lond birisinin gönderilmesi bahis mevzuu olmuştur. Bu za- tın vazifesi, İngilterenin teveccüh ve alükasını kazan. raya Nazi liderlerinden Yine bu mülâkatta Hitlerin Danzig'e ağustos sonunda Tanenberg'de yapılacak merasimden sonra gitmesi ka: rarlaşmıştır. Hitler Danzig'de iki gün kalacaktır. Amerikanın Japonya ile ticaret münasebetlerini aponyada büyük bir tesir yapmıştır. Japonyanın ticaret, ordu ve hükümet mümessilleri fevkalâde bir toplantı yaparak A- merikanın bu harektine mukabele için ne yapıla- Kimisi Amerikân pa- zarlarına damping yapılmasını teklif etmiştir. Fakat hükümet mümessilleri ihtiyat tavsiye et- Baltık devletlerinin Moskova mümessilleri, Molotof'u et müzakerelerinde ken. i öğrenmek İstemislerdir. Molotof'un onlara verdği cevap şu olmuştur: “İstiklâ- Binizin garanti edilmesini istemiyorsanız, bunu Alman. satılmış olmanız şeklinde tefsir etmek lâzım ge o. İk İspanyada hoşnutsuzluk artmaktadır, Nisan, Ma- yıs, Haziran ve Temmuz ayları içinde öldürülen- lerin yekânu birkaç bini bulmuştur. * Geçende Almanların Fransa hududundaki Zigtrid mü. daf3a hattını sular basmıştı. Bu yüzden müdafaa bat. tında büyük tahribat husule gelmişti, Alman hüküme ti bu defa mesul oli larak bir çok generalleri azletmiz, 30 kadar inşaat mütcahhidini vatana hıyanet etrmile tevkif etmiştir, Zigirid hattının bozulduğu da sı muştur, Fransada Alman it ol. * casusları hakkındaki neşriyat münasebetile hükümet tarafından açılan davada, Hariciye Nazırı Bönnet'nin Alman casuslarını hi- maye etmekte olduğu iddia edilmiştir. İngilterede 24 saat ricine atılmıştır. * içinde 21 Alman casusu hudut ha. lanj'ının organı olan Arriba gazetesi münasebetiyle bir Makalede ez. İspanyolların muzaffer olduğunu ve istik- balden emin bulundukları şu sırada İskenderun, 1 (A-A.) — Dağ alayı. | Rodas, 1 (A.A) — Hususi yatı ile FELEK | Traş Bir Hünerdir. Yazan : B. FELEK Bir eli ağır berbere düşmü - şüm. Yüzüm cayır cayır yanı- yor, Ufak bir ter üzerine | çenemde sivileeler sürüyor. Ne yapayım, bil - mem? cak şey, traşı iyi olmak. tır, azizim. Senin traş dediğin şey bir hünerdir. Dikkat et! Bir kere sa- bunu iyi seçmelidir. Arap sabunu i. le, bulaşık sabunu İle, hattâ sunlayt sabunu ile çene köpürtülmez. Sabu. nun iyi olmanı, köpüğünün çok ol. ması ve çabuk kurumaması gerektir. Sonra da dikkat edilecek diğer bir nokta fırçalamaktan usanmamaktır. Böylece iyice köpüren surattan kes - kin bir usturayı yavaşça, tatlıca ve biraz mail olarak çekmeli, Baktın ki kıl dipleri sert geliyor; zorlamamalı, "Tekrar sabumlamalı ve usturayı sx « cak suya sokup ısıttıktan sonra tek- — Anladım dostum! bir traş mütehassısısm! Lâkin gözlü. Sen güzel nil seveyim. Bu sanatın şu bana an - latmak istediğiniz esrarını biraz ken. dinize, bir miktar da mesai arkadaş” larınıza açip ta traşlarınızı - günkü sizin zenaat te biraz traş değil midir yumuşatsanıza! Gün oluyor ki; şlarınız yüzümüzü, gözümüzü ke- İdi tırmalamışa © çeviriyor. Bilmem siz de bu zorluğun, okuyucularımıza yaptığınız bu ezanın farkında mı siniz? Bazı makalelerinizde bizi balta i- le, kimi zaman trup rendesi ile, kimi de tel fırçası ile traş etmek istiyor. üstadı Siz de bizi biraz sabunla yumuşatsa. niz, biraz da usturalarınızı olmaz mı? Acımaz mısınız bize ca, nim! Kusurumuz hergün sizi oku. mak ve çehremizi sizin kör usturamı. sunuz. Reva mıdır ey. traş bileseniz za arzetmek midir? Fransız Ordusuna Girmek İstiyen Çek Zabitleri Paris, 1 (AA) — Dün akşamki . “Le Soir,, gazetesi, İsveç bandıralı 'Kastelholm,, vapurunun dün Gdy. nia'dan Calais'ye 177 Çek mültecisi getirdiğini yazıyor. Bugün de 565 mülteci ile Polon. ya bandıralı Chrobry vapuru Boulm- gne'a gelecektir, Gazeteye göre, bunlar Alman İş galinden kaçarak Polonyaya ültica İetmiş ve şimdi Fransız ordusuna a- lınmalarını istiyen Çek subaylariyle tayyarecileridir. gz Japonyada Hadımlık Kanunu Çıkarılıyor Tokyo, 1 (A.A.) — Domei Ajansı nezareti, diyet meelisinin önümüz. deki içtimana bir akimleştirne ka. nunu projesi tevdi edecek ve bu ka- Dun proje mucibince İrsi sürette sakat olanlar veya mütereddi bulu. nanlar mecburi surette akimleştiri İecektir, ——