1 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

. su İle karşılaşır. Hayvan, mın 2 we ENCEREMDEN P Hemşire Bıçaklamak!... Yazan : M. Turhan TAN izde muallimler gibi lâyık ol - dukları yeri ve değeri henüz hulmıyan fedakâr bir zümre de has - tabakıcılardır. Onlara » frenkçeden tercüme ve iktibas suretiyle » hem » şire adını vererek büyük bir sevgi, büyük bir saygı göstermişiz. Fakat tek bir hastabakıcıya hemşire mua. melesi yapmamışız. Çünkü ömrünü hastanelerde ve çeşit çeşit hastalar arasında geçiren, uzun yıllar yere in. miş bir sıyanet meleği, insan şeklin. de tecessüm etmiş bir şefkat perisi gibi her derde derman ve her ıztıra- ba sükün vermeğe çalışan hemşire - lerin dinlenmeğe ihtiyaç hissettikle. ri, ihtiyarlık çânının zalim zalim çal. dığı gün ne olacakları henüz vuzuh ile taayyün etmiş değildir. Onların - ne büyük tahammül! - sesleri de çikmaz. Hallerinden âza. mi derecede memnun görünürler ve bu memnuniyetle cılk yaralar, taaf- fün etmiş dertler, kan kusan ağızlar arasında bir şifa ışığı gibi dolaşırlar. Bunlar w“mşireden daha aziz, anne. den daha şefkatli mahlüklardır. Zira kan dolayısıyle hemşirelerimiz ve annelerimiz nihayet kendi hastala - rına bakarlar. Bu hemşireler ise bü - tün yurdun hastalarını teselli ve te. davi etmek, onların acılarını dindir. mek yükünü üzerlerine almışlardır. Şimdi siz bunlardan, bu fedakâr hemşirelerden birine bir gafil ve ca. ni, yaralar sarmak için gençliğini ve tün hülyalarmı feda eden o zaval. lı hemşirenin yara içinde bırakıldı - ğını işitirseniz ne dersiniz? * Bir hemşireyi yaralayacak kadar insafsız olan elin şu kaba (hamlesi bana meşhur fıkrayı hatırlattı: Ak.İcaktır. Derecesi düşük üzüm rakıla.! rebin biri ötedeberide dolaşırken bir yolunda devam etmek ve yeni yeni re kavuşmak istediğinden bu engeli görünee müteessir olur, “kötü kölü düşünmeğe koyulur. İleri (gitmek mümkün değil, geri dönmek nâho. Akrep, şarıl şarıl akan suya ba » karak gamlı gamlı kıvranırken bir kurbağa boy gösterir ve akrebe 80 - rar: — Ne düşünüyorsün arkadaş? — Şu suyu geçmeyi! — Kolay bir iş. Sırtıma binersin, güle güle öte yakaya geçersin. Akrep, teşekkür eder, kurbağa - mın sırtına yerleşir. O da suyu kulaç- lamağa ve centilmence bir düşünce ile yüklendiği mahlüku © ırmaktan geçirmeğe girişir. Fakat tam suyun İstanbul mebusları Eyüp Halkevinde Halkın dilek ve temennilerini dinliyorlar. Jandarma Subay Okulunda evvelki gün yapılan dip loma tevzii töreninden bir görünüş İnhisar İşleri 40 Derecelik Rakılar Bugünden İtibaren, Ucuz | Bira da 15 Ağusto İnhisarlar idaresinin yeni imal et. tiği 40 derecelik rakılar dün satış depolarına sevkedilmiştir. Bugünden itibaren yeri çeşit rakıyı her yerde bulmak mümkün Olacaktır. 40 dere. celik rakılar 25.50.100 santilitrelik şişeler içerisinde üç boy olarak ha - ve ENİ lanmıştır. Yeni çeşit rakının fi -İmış bira kalanlar olursa İnhisarlar hil erkek tarafından bıçak çekildiği.) çaları da sirasiyle 42.84.168 kurus. | İdaresi bunların zarar görmelerine tur. İnhisarlar Idaresi rakı ile müca. deleye devami ederken ileride yeni . den bazı tedbirler alacaktır. Bu me. yanda 23 dereceye kadar rakı çika. ılacak ve bir taraftan da yüksek de. receli rakılar piyasadan çekilecektir. Halk hefif alkollü içkilere alıştırıla. rı da çoğaldıkça derecesi yüksek ra- kılarım tedariki güçleştirilecektir. muhiile, | Bir müddet sonra yüksek alkollü iç -| kiler tamamen piyasadan kaldırıla - caktır. Bira ucuzladıktan sopra rakı istihlâkinin azalacağı muhakkak gö. rülüyor. Yeni bira Fiyatı 20 kuruştan aşağı olması esas iti. | bariyle kararlaştırılan bira fiyatı he. tetkiklere bitmiş nazariyle makla beraber fabrika tesisat hisarlara devri münaseböti; dana gelen intikal devresi ucuz bira satışına başlanacağı tarihi biraz ge - ciktirecektir. Bira imali bugünden itibaren In- bisarlara geçmiş bulunuyor. 15'gü - nü geçmemek üzere bira yine eski fiyattan satılacaktır. 15 gün zarfında yeni bira fiyatı ve by fiyattan satışa başlama tarihi gazetelerle ilân edile. nüz ilân edilmemiştir. Bu husustaki| Mekteplerin Açılma Zamanı Bu sene mekteplerin açılma zamanı hakkında - gazetelerde çıkan haberlerde, birbirini tut - mıyan noktalar bulunmaktadır. Malüm olduğu üzere ilk mek - teplerinkapanma ve açılma za. manın: her sene vilâyet ilk ted. risat meclisi tespit eder. Meclis imtihanlardan evvel de bu se » neki kapanma müdd. ziran, açılma zama çen senekinden bir hafta evvel, yâni 12 eylül olarak tesbit et mişti. Bu karara tevfikan 12 ey. lülden itibaren ilk mekteplerde kaydükabule başlanacak ve ey- lâlün son haftasında da tedri - sata başlanacaktır. “Orta tedrisat mülesseselerine gelince, bunların açılma ve ka. panma zamanlarını her sene Maarif Vekâleti ve ayrı ayrı za. manlarda tesbit etmektedir. Ge- çen sene orta tedrisat müesse » seleri teşririevvelde © tedrisata başlamışlardı. Bu sene daha erken baslayacaklarına dair Ma- arif Vekâleti tarafından henüz bir karar verilmemiştir. Bir Motosiklet Denize Uçtu Bir Genç Öldü Dün Kireçburnu ile Tarab sında bir motosiklet denize uçmuş, ehliyetsiz olarak motosikleti idare e- den genç te boğularak ölmüştür. Hâ- dise şudur stan Sonra Satılacak leri ellerinde pahalı alınmış bira kal masından korkmaktadırlar İnhisarlar idaresi bu hususta ica- beden tedbirleri almaktadır. Küçük satış yerlerinin telâşına imkân bira. kılmıyâcaktır. Ucuz bira satışı baş - ladığı zaman ellerinde pahalı | alin -! meydan vermiyecek, icabeden kolay. İliği yapacaktır. Serbayilik lâğvedildi Bugünden itibaren bira imalinin Jinhisarlar idaresine geçmesi müna » sebetiyle Ziraat İşletmeleri Kuru - munun İstanbuldaki ser -weyi8i İlâğvedilmiştir. v Diğef bütün müskiratta olduğu |sibi bira satışını da İnhisarlar İda - resi mevcut teşkildtiyle yapacaktır. İ Satie Tahkikat İddianamesi Hazır Şatie binasının satışına aif tah - kikat hakkındaki iddianemesini ha. zırlayan müddelumumilik bu mes sini bitirmiş, dün iddianamenin teb. yizine başlanmıştır. İddianame 75 fa tutmaktadır Bugün tebyiz işi biterse iddiana-| me dosya İle beraber sorgu hâkimli.!| n da mevkuf! ve gayri mevkuf suçlulara teblig e- dilecektir. Kanuni hükümlere göre mevkufların üç günde bu iddianame- ye itiraz etmeğe hakları vardır. E İtiraz ederlerse sorgu hâkimi bu it razlarınt tetkik çedecek, etmezlerse|. Gi iğasara fisesi | talebesinden üç gün sonra karârnamesini hazırla, > İğine verilecek ve a ara” İmar Evkaf, Belediye İle Evkaf idaresi, İstanbulun hususunda Belediye ile elbirliği yap- mağa karar vermiştir. Evkaf idaresi bü kararmı tatbik etmek için iki şe. kilde hareket edecektir. 1 — Şehrin imar plâna tevfi - kan açılacak olan büyük ana cadde. ler üzerinde vakfa ait binalar yeni caddenin ve semtin kiymetiyle mü » İtenasip bir sekilde esaslı olarak ta - mir etmek, 2 — Bu caddeler üzerindeki! arsa- imarı larda, Evkaf bütçesinden tefrik edi. İredek para ile yeni modern ve sihhi binalar yaptırmak. Şehrimizde bulunmakta olan Ev- kal müdürü Fahri, idarenin bu hu » susta programının tatbikatına geçil. meden evvel Vali ve Belediye — Relsi Lütfi Kırdarla birlikte dün şehri ge- zerek büyük gaddeler güzergâhında. ki vakıf binaları gözden . geçirmiş lerdir: Gocuk bahçeleri Belediye İmar İşleri Müdürlüğü Vali konağı eaddesinin alt tarafında İ yapılacak çocuk bahçesinden başka İ Nişantaşında 51 ve 15 inci ilkmektep lerin civarında ve bir de Taksim bah- çesinin arkasından geçecek olan Me- te caddesinin alt tarafında yaptırıla- İcak bahçelerin plânlarını hazırlama İğa başlamıştır. Bu bahçelerin en geniş olanı, Mete caddesinin elt ta - rafında yaptırılacak bahçedir. Bura- da çocuklara tehsis edilecek kismın genişliği ve uzunluğu ellişer metre 0- lacaktir. Ayrıca 7 yaşındaki çocukla. ra mahsus bir meydan, bir kum ha. vuzu, atlı karınca dolapları olacak - —i. —nendün endise 1-8-939 işleri Teşriki Mesai Ederek Şehrin İmarına Çalışmayı Kararlaştırdı zaran, Dolmabahçe gaz kumpanyası. na alt büyük gaz tanklarından birisi stadvomun sahasi dahilinde kalacak. tir. Bilâhare gaxhane başka yere nak. edildiği vakit bu tank da (beraber hakledilerek yeri stadyoma terkedi. lecektir, Stadın iç sahası 105 metre uzun. luğunda, 70 metre genişliğinde ola - caktır. İçerisinde on altı bin kişilik otu. racak yeri bulunacaktır. Merih Yıldızı Her | Akşam Görülüyor Üç, dört gündenberi ayın biraz uzağında çok parlak ve büyükçe bir yıldız görülmektedir. Bu yıldız dün. ari Merih. yıldızıdır. Merih, kamerle ayni nıstunnehar üzerinde “bülünmaktadır. Halihâzır - da yedi seyyareden üçü kamerin pek yakınında bulunmaktadır. Bunlar - İdan en büyüğü ve kamerin alt tara- fında gözükeni Merihtir. Ayın biraz üstünde ve sol tarafında (bulunan Müşteri, bunun biraz daha solunda da Zühal bulunmaktadır. Merih, bu şekilde daha gün kadar gözükecektir. çarpması tehlikesi mevzuubahıs değil dir, yetmiş Dünyaya bag in Dünkü Zelzele ortasında beline yakıcı, acılıcı bir şe. | arak soahkeiieye yereciktir. Mev gi E92U Ve #yALYEoüiarkarlaşı Sebe, tir. Bahçenin mütebaki kısmı kade.| ' yün saat 1333111 de şebrimizde yin girdiğini duyar, ıstıraplı bir hay- zetle akrebe sora — Canım acıdı, içime bir ateş yayıldı. Yoksa sen bir şey mi yaptın? Hain mahlük cevap verir; — Evet, seni soktum! — Neden? — Tahiatimin icabı budur! Kurbağa bu söz üzerine gazaba gelir, “Benim de yaradılışım iktizası budur” deyip suya dalar ve akrebin boğulduğunu uzaktan seyreder. Ne yazık yaralanan & hemşirenin tahiati, mesleği ve terbiyesi | ica| hedef olduğu muameleyi affetmek - tir. Keşke öyle olmasaydı da kendini yaralayan eli koparsaydı! Fırtına Var Karadeniz ve Ege denizinde şiddet Mi fırtına başlamıştır. Küçük merakip Karadenize açılamamaktadırlar. Fır. tınanın sükünet bulmasına intizaren Boğaz methalinde demirlemişlerdir. Karadenizde yolda bulunan bazi küçük merakip ciddi tehlike atlat - mış, en yakın limanlara iltica etmiş. lerdir. Bu merakipten, İstanbula gel. mekte olan Behzat isimli motör Fe. ner Adast açıklarında şiddetli bir fır. tınaya tutulmuş, ticaret eşyasından İbaret olan bütün hamulesini denize atmağa mecbur kalmıştır. Motör dün İ sabah limanımıza bomboş olarak ge- Jebilmiştir. İcektir. Devlet varidatı ile yakından | | alâkadar olması münasebetiyle yeni| İbira fiyatları Vekiller Heyetinin tas. İdikinden gectikten sonra ilân edile. cektir. Bira buhranı mı? Bir çok küçük bira satış yerleri ucuz bira satışının Ankara bira fab. rikası ve tesisatının İnhisarlara geç» tiği tarihten başlayacağını zanrede- rek ellerindeki biraları sârfederler - ken yerlerine yenilerini almamışlar. dır. Bü yüzden bir çok yerlerde bira bulunmamaktadır. Küçük satış yer - SUAL S. — Yatılı orta okul lere girme şartları nelerdir?, ları, para ile okuyamıyacak kada fakir, zekâ ve çalışkanlıkları, öğ. retmenleri tarafından resmi bi; surette tasdik edilmiş ve sınıft, kalmamış olmaları lâzımdır. Seçme imtihanları türkçe, ma. tematik, tarih, coğrafya derslerin. den yazılı olarak yapılır. Imüha- Maarif Vekâletinin seçeceği Bi, bir komisyon yapar. (o İmtihanın hangi okulda, hangi tarihte ve kuf suçluların mahkemeye v hattin, kiraladıkları bir motosikletle Boğaziçine işlerdir. Iki ezmiye gitr ve İlise. C.— Yatılı orta okul ve Hiselere girebileceklerin Türk olmaları, bs- den ve ruhça sakat bulunmama- verilmez kefaletle tahliye talebinde bulunacakları söylenmektedir. mn Süt İşi Belediye İktisat müdürü (Saffet Sezen ile süt meselesini tetkik eden komisyonun relsi doçent Ekrem Rüş. | mak is İtü, süt işi etrafında Ziraat Vekâle .! PUT tiyle temas etmek üzere bugün An. karaya gideceklerdir. Bu temaslarda kurulacak olan süt şirketine Vekâle- in ne suretle yardim edeceği tesbit edilecektir. İ arkadaş tam Tarabya ile Kireçburnu arasından geçerlerken İ sikletin idaresini kendisi almak iste. | miştir. Sabahattin de arkadaşını kır- Habil mbto- emediğinden onun bu arzusu” edememiştir. Nihayet motosiklet, ilin idare- sinde olarak bir virajı döneceği sira. da direksiyonun iyi idare edilememe- si yüzünden denize uçmuştur. Moto- siklet kullanmak için ehliyetli olan meli olacak ve bu kademelerde otu. rulacak yerler bulunacaktır. Dolmabahçe stadyomu Dolmabahçe stadının maketini İtâdilen hazırlayan İtalyan mimarı Viyeti Violi maket üzerinde mesaisi. ni ikmal etmiş ve Belediye İmar Mü. dürlüğüne göndermiştir. Makete na- A İ Sehahattin, yüzerek sahile çıkmış. İHabil boğularak ölmüştür. Habilin cesedi biraz sonra sahile çıkarılmi 2 amme a SORUNUZ, CEVAP VERELİM ———— m yanlara, Üniversite, tahsillerine hangi derslerden yapılacağı gaze- devam için bir burs verir. telerle bildirilir. İmtihanı kaza. nanların isimleri yine gazetelerle ilâp edilir. İmtihanda ay cede muvaffak olanlardan şehit çocukları tercih edilir. İstanbul - da kızlar, kız lisesinde, erkekler, erkek lisesinde imtihan edilirler. * 5. — Universitede > fakir tale. beye yardını yapılıyor mu? Her burs ayda 15 lira olmak ü- zere senede 150 liradır. Burs alan talebenin, derslerinden başka bir işle meşgül olmamaları şarttır. Derslere, lâboratuarlara, seminer- lere devam etmiyen veya çalışmı- yan, imtihanda dönen, inzibati ce- za alanların bursları geri alınır. i dere r ir Liselerden pek iyi derecede me- zun olmamış veya terfi edememiş yoksul talebeye kitap almak ve- k gibi zaruri hel- mahsus olmak C. — Liselerden pek ıyi dere cede mezun olan veya üni ite. de pek iyi derece ile terfi eyliyen talebe arasında hiç geçimi olm. ya tedavi ol lerde bir defaya üzere 15 ile 20 lira arasında bir yardım yapılır. Hiç geçimi olmayıp ta, sanator- yom veya prevantoryomun teda. vileri icap eden talebenin parası, Üniversite tarafından verilir Yoksul olup ta, burs alabilmek şartlarını haiz olmıyan talebe 4. rasında her yıl 15 kişi Kadirya ta- lebe yurdunda, yurt bedeli veri. lerek yatırılır. Keza yoksul talebeye Üniversi. tenin bastırdığı kitaplar parasız verilir, katıp masrafları da Üni- versitö tarafından ödenir. Kİ tır. Tahkikata devam olunmaktadır. | hafif bir zelzele olmuştur. Zelzele 4.5 saniye devam etmiştir. Dün ak « şam Kandilli rasathânesinden âldı - gımız malümata göre, zelzelenin merkezi İstanbuldan 125 kilometre uzaktadır. Henüz kati bir haber alı, hamamış olmakla beraber merkezin Bursa veya Gemlik civarında oldu. ğuna ihtimal verilmektedir. m X ya a TAKVIM ve HAVA 1 AĞUSTOS SALA ii Gün: 31 Hızır: 08 Rumi: 1388 , âhar: 15 “Temmuz: 19 İ gi 4,58 — ÖZ! İkindi: 16.16 — Aİ Yatsı: 21.19 — İmsük: Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji is nan raalümeta göre, hava yurtta Karade- nizin şark kıyıları | çok bulutlu ve mevzii yağışlı, Cenubi E- ge ile Akdeniz kıyılarında açık, diğer böl- gelerde bulutlu ve pek mevzii yağışlı geçmiş, rüzgürlar bütün bölgelerde şimali istikametten Eze bölgesinde kuvvetiice, diğer bölgelerde orta kuvvette ermiştir. Dün İstanbulda hava az bulutlu gecmis, İ tüzgür şimali sarkiden saniyede 8 - 8 met- Li te hızla esmiştir, Saat 14 de hava 1018 milibar idi, Sühünet en YÜ ve en düşük 174 santizrat olarak kayde- dilmiştir.