1 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No, 7463 — k Flat her yerde 5 kuruş İNGiILiZ DONANMASI BALI 1 Ağustos 1939 Dünden itibaren seferber hale konmağa başlandı Dün 12 bin asker ve zabit silâh altına çağrıldı Hindistandan Malezyaya ingiliz kuvvetleri sevkediliyor. Mısırdaki Ingiliz kuvveti, muahede mucibince bulunması lâzım gelen kuvvetin iki misline baliğ olda Maarifde yapılacak ilk iş devam ve istikrarı temin etmektir Ankarada toplanan Mâarif Şürası işini bitirdi. Müzakerelerin gazetelere geçen bazı kısımlarından da anlaşılı- yordu ki maarife alâ mühim mesele- ler görüşülmüş, kültür hayatımızın tedkiki bakımından bu içtimalar çok faydalı olmuştur. Bilhassa müzakere- lere hâkim olan tam hürriyet havası, bu teşebbüsü netlcesiz kalmaya mah- küm alelâde resmi hadiseler sırasın- dan çıkarmış, ciddi, samimi bir ten- kid ve araştırma müessesesi hâline koymuştur. Bundan dolayı Maarif Vekilini tebrik etmeyi vazife biliriz. Konuşulan meselelerin, verilen ka- rarların bütün teferrüatıni bilmiyo- Tuz. Dikkate değer olarak göze ilişen noktalardan biri Üniversiteye giren gençlerin iyi hazırlanmaması, tahsil seviyesinin düşük olmasıdır. Bu sahada çok acı müşahedelerini anla- tan'ar oldu. Esasen liselerde kültür derecesinin, eskiye nisbetle, hayli zayıflamış olması umumi kânast ha- lindedir. Hâdise ve müşahede yeni de değildir. Tahsil gören nesilde kültür seviye- inin, hattâ malümat derecesinin düşük olması birçok sebeblerden ileri geliyor. Bu sebeblerden bir kısmı irâ- de ve ihtiyarımıza bağlıdır, bir kısmı- hın var, yahut yok olması elimizde değildir. Her ferd, düygusu ve düşüncesi ba kımından fikri ve ahlâki bir muhitin €siridir, Cemiyetlerin geçirdiği anarşi devirleri ferdlerin vicdanında tesiri- hi gösterir. Harb sonu dünyası büyük buhranlarla doludur. Siyasi, ahlâki, fikri, iktisadi kargaşalıklarla geçen Yillar içinde büyümüş bir neslin fikir Ve ahlâk terbiyesi bakımından, sükü- net ve istikrar devirlerinde: yetişmiş olanlara benzemesi imkânsızdır. Harb İçinde, top, bomba gürültüleri, korku, açlık, ıztırab sesleri arasında doğan Çocukların, insanlık için tam sıhhatli Unsurlar olamıyacaklarını iddia eden âlimler pek çoktur. Bünyevi sefaletin, bu şekilde ilk tesirleri muhakakktır. Pâkat içtimai âmillerin, doğumdan önceki devreye kadar müessir olâbile- Seğini kabul ödecek derecede İleri git- Memekle beraber, harbden sonraki mi, ahlâki, siyasi tezebzübün, Şocükların kafasında ve ruhunda ha- Bin. izler bıraktığını inkâr edemeyiz. İçtimal kıymetlerin sitüst olduğunu , çalışmaya, ilme, faziletlere mi, Yoksa her şeyden evvel ve ne pahasına, Olursa olsun sadece maddi refaha, hiç Salışmadan kolayca kazanılmış mevki Ye servetlere mi değer vermenin daha lâki ve mantıki sayıldığını tayinde Aciz kalan bir nesil, yolunu şaşırır, Melsini neye vakfedeceğini bilemez. Necmeddin Sadak (Devamı 11 inci sahifede) ' | i t > İngiliz donanmasının büyük zirhlilarından Rodney'in topları ateşe hazır vaziyette Tondra 3i — Büyük deniz manev- Bu yeni seferberlik ihtiyat filosu- rslarına iştirak etmek üzere İngiliz | nun kadrolarını harp vâziyetine gö- ihtiyat filosu bugün seferber edil | tirecektir. Seferberlik, yeni kanın mektedir. Bu münasebetle bütün U- | mucibince çok süratli yapılmakta, manlarda büyük bir faaliyet vardı. | silâh altına çağırılan frad depolara Binlerce ihtiyat efradı silâh altına | giderek techizatlarını ve gaz maske- davet edilmiştir. lerini aldıktan sönrâ mensup bulun- 924 senesindenberi dönanma bu | dukları gemilere gitmekte ve bir kaç kadar büyük mikyasta manevra yap- | saat zarfında ihtiyat filosuna men. mamıştı. Silâh altına çağından za- | sup harp gemileri harekete müheyya bitan ve efradın yekünu 12 bin ka» | bir vaziyette bulundurulmaktadır. dardır. (Devam: 11 inci sahifede) Seyahat notları Orta Avrupaya doğru Bulgar toprağına ayak basar basmaz kendinizi yarı seferber bir memlekette görüyorsunuz (Yazan: M. ŞEVKİ YAZMAN | Sofya Temmuz Kıyametin kopması muhtemel ola- bilen ağustos ayının başlangıcında orta Avrupaya gitmek beiki lâtif bir şey değildir. Fakat muhakkak entere. sandır; “Tepeden tırnağa kadar silâhlanan ve yarı seferber hale gelmiş olan mem. leketleri, buralardaki ruhi haleti kuş bakışı da olsa gözden geçirmek 85 ha sib olur mazhariyetlerdendir. İşte daha bizim hududu geçip te Bulgar toprağına ayak basar basmaz kendinizi yarı seferber bir memleket. te görüyorsunuz. O derecede ki 1617 ile bügünkü arasında pek az fark bu- labilirsiniz. (Devams 11 inci sahifede) MDilalımilez: Yeni hileler — Bir limonata verir misiniz? Bölediyenin tasdikli tarifesinde «Limo- nata 7,5 kuruş» diye yazılıydı. Gazinocu bardağın dibine iki parmak limonata hulâsası koydu. Sonra bir şişe su uzattı. Müşteri kendi döktü, karıştardı, içti On iki buçuk kuruş vereceksiniz, lütfen. Bimonataya su da koydunuz. Banki sisuz limonata olurmuş gibil.. Şimdi de bu hileyi, ba tarz hileleri bul- muşlar.. Bunlarla da mücadele kâsimdir.. Bu gibi hadiselerle karşılaşınca halk der- hel polise müracaat etmelidir ki Beledi- yenin giriştiği ucuslatına teşebbüsünü de suya düşürmiyelim, B. öhsilerla e e “Bir harb patlarsa galip ve mağlübun toplıyacağı Ingiliz Başvekili Avam yalnız husranvesefalettir, Kamarasında sorulan suallere cevap verdi ve umumi vaziyet hakkında mühim beyanatta bulundu Hondra 31 —-İngiliz -Başvekili B. Chamberisin, bugün Avam Kamara” sında Sovyet Rusya ile'yapılan müza- £ kerelerie umumi vaziyet hakkında beyanatta bulunmuş ve ezcümle de- miştir ki: — Moskovada Sovyetlerle İngilte- Te ve Fransa arasında askeri müzake- relere başlanmak üzere tedbir alın- mıştır. Askeri müzakerelere bu hafta içinde başlanacaktır. Sovyet Rusya, siyasi müzakereler devam ederken askeri müzakerelere de başlanması faydalı olacağı noktai nazarını ileri sürmüş ve Fransa ve İngiltere de bu noktai nazara İştirak etmiştir. Siya- #t bir pakt akdedilmemiş iken askeri müzakerelere başlanmasının tarihte bir misli daha yoktur, Danzig meselesi İngiliz Başvekili Danziğ meselesi. ne temas ederek demiştir ki: — Danzig meselesi hakkında söy- liyecek yeni bir sözüm yoktur. Bun- dan evvelki beyanatımı işaret etmek- le iktifa ederim. Yalnız şunu kay- Gedeyim ki, Danzigde hâdiseler art- (Devamı 13 üncü sahifede) İngiliz Amiral gemisi yarın limanımıza geliyor Malaya dritnotu da yarın Izmir limanını ziyaret edecektir Yarın İzmir imanına gelecek olan İngiliz Malaya drttnotu — Akdeniz İngiliz filosu başkuman- | danı amiral Cummingham, amiral | gemisi olan Waspite dritnotile yarın | lUmanımıza geliyor. İki memleket | arasındaki son ittifaktan sonra İlk | defa olarak kara sularımıza vaki ola- cak bu ziyaretin ehemmiyetile müte- | nasip bir karşılama programı hazır- lanmıştır. i Program bugün kati şeklini ala- caktır. Bununia beraber şimdiden tesbit edilen esaslara göre, amiral gemisi yarın sabah saat dokuz bu- çukta limanımıza gelecektir. İngiliz dritnotu limanımıza - gelir gelmez top atmak suretile şehrimizi selâmlıyacaktır. Dündenberi limanı- (Devamı 11 inci sahijede) Kalbsiz bir ana Yeni doğurduğu çocuğunu aptesane çukuruna attı, çocuk kurtarıldı, ana yakalandı Kurşunlu o kaplıcalarında, şimdiye kadar eşine tesadüf edilmemiş çok feci bir hâdise olmuştur. Vakayı ol- duğu gibi yazıyorum: İzmirde birinin evinde hizmetçilik eden genç bir kadın, iğfal edilerek gebe bırakılmıştır, Aradan muayyen olan zaman geçince vaziyetin veha- mel kesbettiğini ve doğurmak üzere olduğunu anlayan kadın Boğazdan Kurşunlu kaplıcalarına gelerek, bu- İ Salihli (Akşam) — Salihiye bağlı | | | | radaki olele inmiş ve bir müddet sonra ağnları başlamıştır. Kadın, ! otelin aptesanesine girerek burada çocuğunu doğurmuş ve çocuğun gö- beğini kesmeden sonu ile birlikte he- Jânın deliğine sokmağa (çalışmıştır. Uzunca bir uğraşmadan sonra alnı ve omuz başları zedelenen yavrucak, nihayet bin müşkülâtla deliğin içine sokulmuştur, Devam