1 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; Sahife 2 AKŞAM 1 Ağustos 1939 e Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Son dakika Mareşal Göring yakında Danzig'i ziyaret edecek Berlin gazeteleri Lehistana hücum ediyorlar. Danzig şehrinde ne kadar asker var? - Londra | — Berlinden bildirildiği- ne güre Alman generallerinin Danziği siyâret edecekleri rivayetleri tekzip edilmektedir. Yalnız mareşal Göring Me general Potengok yakında hususi surette ziyaret edeceklerdir. Alman gazetelerinin Lehis- tana hücumu Londra i — Berlinden bildiriliyor: Alman gazeteleri, tekrar Lehistana şiddetli hücumlarda bulunmağa baş- lamıştır. Bilhassa Lehistanın Danzig- ten ithalâtı tahdid etmesi, bu hücum. ların sebebini teşkil ediyor. Almanyadan tank ve ağır toplar naklediliyor Varşova 31 (A.A) — Şimdiye ka- dar ilk defa olarak yarı resmi Gazetta Polska Danzig mahreçli bir yazısında serbes şehrin askeri hazırlıklarından bahseylemektedir. Yarı resmi Polon- ya gazetesi bu hazırlıklar hakkında şu malümatı veriyor: Mart baharından evvel Dansigde mahalli polis teşkilâtında bin kişi vardı. Hâlen bu teşkilât her biri bin beş yüz kişilik üç alay halinde yeni baştan organize edilmiştir. Dansigin ordusu demek ölan S. 8. ler de bin kişi kadardır. Bu üç polis alayı bir fırka telâkki olunabilr. &. 8. lere gelince bunlar da Danzigin teknik kıtalarıdır. Bütün bu kıtalar hemen hemen tamamile polis olarak yapurlarla denizden mayıs ve haziran ayları içinde Almanyadan gelen Al. manlardan mürekkeptir. Danzige ge- len ağır toplar Hamburg ve Stekin- den hareket ediyor ve gece Şisao dok- larına indiriliyor. Bu yol fle üç sahra bataryası, on tayyare dafi top batar. yası, 36 tank dafi bataryası getiril. miştir. Bu yolla Danzige gelen yüz ellilik bir kaç top da sahilde yerleğ- tirilmiştir. İtalyan deniz ve |İngiliz ihtiyat filo- hava manevraları 30 temmuzda bitti manevra- larda Alman ve İspanyol heyetleri de bulundu Roma 1 — İtelyan filosunun Orta "Akdenizde bütün hava kuvvetlerinin iştirakile yaptığı manevralar, 24 tem- muzda başlamış ve 30 temmuzda bit- miştir. Bu manevralar, şimdiye ka- dar İtalyan deniz ve hava filolarının yaptıkları en büyük manevralardı. Manevralarda amiral Grasmanın ri- yasetinde bir Alman heyeti, yüzbaşı Reguladonun kumandasında bir İş- panyol heyeti hazır bulunmuştur. - Moskova müzakereleri Bioskoraya silecel gidecek İngiliz ve Fransız askeri heyetleri seçildi Londra 31 (A.A.) — Öğleden sonra Avam Kamarasında muhtelif mebus- ların suallerine cevap veren Cham- berlain şu beyanatta bulunmuştur: «İngiliz ve Fransız askeri heyetleri pek muhtemel olarak bu hafta için- de Moskovaya hareket edeceklerdir. Biyasi müzakerelere askeri müzake- relerle muvazi bir tarzda devam olu- nacaktır. İngiliz askeri heyeti amiral Bir Reginald, Pluntett, hava mareşali muavini Sir Şarlet Burnett ve bin- başı John Hay Wood'dan terekküup edecektir.» Paris 31 (AA) — Havas ajansı bil- diriyor: Genel kurmay görüşmelerinde bu- Junmak üzere pek yakında Moskova» ya hareket edecek olan Fransız aske- ri heyeti orgeneral Doumenci riyase- tinde hava ordusundan general Valin, 'bahriyeden albay Vilauna, suvari alay kumandanı Kreibs ve daha bir kaç subaydan terekküp edecektir, Londra 31 (A.A.) — Royter ajansı- nın diplomatik muhabirine göre, Moskova sefiri Seeds'den hariciyeye Moskova görüşmeleri hakkında yeni raporlar gelmiştir. Bu raporlar Led- kik edilmektedir. © Maverayı Erdüne iltica eden Filistinli tedhişçiler Amman $i (A.A.) — Maveral Erdil. ne iltica eden Filistin tedhişçilerinin şeflerinden Abdürrahman, Karaç'da ikamete memur edilmiştir. Hükümet tarafından neşredilen bir tebliğde âsi- lerin şefine istisna! bir muamele vapı- © Jacağı ve Erdüne İltica eden diğer âsl şeflerinden pri adileceği kaydedi.. sunun seferberliği Filo harp vaziyetindedir, kral 9 ağustosta filoyu teftiş edecek Londra 1 — İngiliz ihtiyat filosuna iltihak etmek için seferber edilen za- bitan ve efrad, gemilerine iltihak et- mişlerdir. İhtiyat filo, harp vâziyetin- dedir. Kral Jorj, 9 ağustosta ihtiyat #lloyu teftiş edecektir. Silâh altına da- vet edilen ihtiyat bahriye zabit ve ef- radı, eylül sonuna kadar silâh altın- da bulundurulacaktır. Ispanyanın Cebelüttarıkta gözü var Madrid 1 — Bir İspanyol gazetesi, Cebelüttarıkın İngilizler tarafından işgalinin 235 inci yıldönümü minase- betile yazdığı bir makalede diyor ki: «Bu işgal bize karşı dalmi bir haka- rettir. Bu hakaretin mesuliyeti, buna karşı koymamış olan İspanyollara racidir. İspanyanın kendisine parlak bir istikbal hazırlıyan general Franco- ya emniyet ve itimadı vardır.» Franco Kabinesini tadil etti Lizbon 1 — Buraya gelen haberlere göre Franco, Kabinesinde tadilât yap- mıştır. Bu tadil, bugün resmen ilân edilecektir. Almanya, Pragta İngiliz kon- solosluğu ihdasını kabul etmiyor Londra i — Avam Kumarasında Hariciye müsteşarı B. Butler Almanya» nin Prag şehrinde bir İngiliz general konsolosluğunun ihdasına müsaade etmediğini beyan etmiştir. Zelzele İstanbul 31 (A.A.) — Bugün saat 15 i 33 dakika 11 saniye geçe hafif bir zelzele kaydedilmiştir. e Merkez üstü rasathaneden 125 kilometre me- safede tahmin edilmektedir. Gümrük ve İnhisarlar Vekili Birkaç gündenberi şehrimizde bu. lunan Gümrük ve İnhisarlar Vekili 'B. Raif Karadeniz, dün akşamki eks. presle Ankaraya dönmüştür. Vekil, bira fiatlerinde yapılkcak tenzilâtın Vekiller heyetince tasdik edildikten sonra meriyete gireceğini beyan, et- miştir. İzmirde yangın İzmir 31 (Telefonla) — İkiçeşme. likte Hastane caddesinde komisyoncu EB. Ali Haydarın evinde yangın çık- mıştır, Bu ev tamamen, bitişiğindeki hamalbaşı Hasanın evi de kismen Balkan Devlet reislerinin mülâkatı? Şehrimizde bu hususta malümat yoktur Dally Herald gazetesi, İstanbul muhabirinden aldığı bir habere atfen Romanya, Yunan ve Bulgar kralları- nın İstanbulda Reisicümhur İsmet İnönü ile görüşmeleri muhtemel ol- duğunu, bu görüşmede Bulgaristanın Balkan antantına girmesi mevzuu- bahis edileceğini yazmaktadır. Şehrimiz “mahefilinde böyle bir mülükat hakkında malümat yoktur: Ticaret anlaşmaları Hükümetimizle, Romanya, Fransa ve İsviçre arasında yapılacak anlaşmalar Ankara 31 (Akşam) — Alâkadar makâmlara gelen malümata göre İs- viçre ile aktedeceğimiz yeni ticaret anlaşması etrafında İsviçre hüküme- ti mümessillerile ticaret heyetimiz arasında Bernde cereyan etmekte olan müzakereler son safhasına gelmiştir. Anlaşma bugünlerde parafe edilecek» tir. Diğer taraftan Fransa ile aktede- ceğimiz yeni ticaret ve Kliring anlaş- ması için Pariste yapılmakta olan müzakereler de, evvelce gibi, gayet samimi bir hava içinde ilerlemektedir. Haber verildiğine gö- re dost ve müttefik memleketle ya- pacağımız yeni anlaşmanın prensip- leri üzerinde tam bir mütabakat hu- Sule gelmiştir. Teferrüata aid bazi noktaların bugünlerde bhalledileceği ve yeni anlaşmaların bir iki haftaya kadar parafe edileceği kuvvetle tah- min olunmaktadır. Ankara 31 (Telefonla) — Öğren- diğime göre hükümetimizle Roman- ya hükümeti arasında yeni bir tica- ret ve kliring anlaşması akdi tekar- rür etmiştir. Bu husustaki müzake. relere, ağustosun ilk haftası içinde İstanbulda başlanacaktır. Vekiller heyetinin dünkü içtima Ankara 31 (Telefonia) — Vekiller heyeti bugün öğleden sonra Başvekil Dr. Refik Saydamın riyasetinde top- lanarak geç vakte kadar müzakerede bulunmuştur... Türkkuşu kam) kamplarında çalı- şan talebelerin ikmal imtihanları Ankara 31 (Telefonla) — İkmale kalmış olan talebeden Türkkuşu kamp, larında çalışmakta olanlar ikmal im- tihanlarının yapıldığı zamanda mek- teplerinde bulunamıyacaklarından bu gibilerin mazeretleri nazarı dikkate alınarak imtihanlarının mekteplerine geçtikleri zaman yapılması Maarif Vekâletince nce kararlaştırılmıştır. Bir milyar İngiliz liralık hazine İngilterede çok mühim eski eserler bulundu Londra 3l (AA.) — Daily Mail gazetesi yaziyor: Arkeologlar İpswich 4Suffolk: yakınındaki Sullan Hoo'da bir Anglosakson kralının mezarile muazzam kıymette altın ve gümüş hazineler meydana çıkarmışlardır. Bu arada kiymetli taşlarla işlen- miş masif altından bir kask mevcut- tur, «Britiş Muzeums, kıymeti bir milyar İngiliz lirası tahmin edilen bu hazineleri itina ile tasnif ettirmiş- tir, Hiamnlbaniln iki ev ve bir apartıman kismen yand: Gece saat Ikiyi on !ki dakika geçe, Ha- malbaşı Yeniyol caddesinde 20/88 numa- ralı Koçoya ald üç katlı bir evin üst ka- tından yangın çıkmıştır. Yangın Ant ola- Yak büyüme tehlikesi göstermiş ve ya- nındaki madam Estere aid 90/92 numa- rahi Üç katlı ahşap eve sirayet ederek bir- denbire yanıp çökmesine sebep olmuştur. Yangın çıkan evin diğer tarafındaki Di- mitriye ald dört katlı apartımanın dahi üst katı ve ahşap çam yanmıştır. Yangın yerine derhal yetişen itfaiye yan» gının daha ziyade büyümesine meydan Çeklerle Almanlar ara- sında gerginlik artıyor Halk Münih itilâfını imzalamış olan devletlerin himayesini istiyor Londra 31 — Pragdan gelen bam | haberlere göre, Çeklerle Almanlar arasındaki gerginlik, Alman himaye idaresinin tesis edildiği dört aydanbe- ri mütemadiyen artmaktadır. Bizzat Almanlar, Çekyada uğradıkları müş- külâtı itiraf ediyorlar. Çekler, Münih itilâfnamesini imzalamış olan dört devletin himayesi altıma konulmala- rını istiyorlar, Zira Alman idaresi mil- M muhtariyetlerine muhalif addedil- mektedir, Almanlar, Çeklerin milli vakarları- ni muhafâza etmek hususundaki gay- retlerini suiniyete ve dürüstsüzlüğe birer delil suretinde tefsir ediyorlar. Çeklerle Almanlar grasında birçok meseleler gayri kabili hal addedilmek- tedir. Almanya, Bohemyada ve Moravya- da memleketi ve mahalli Tisanları bil- meleri itibarile Südet memurların mevcudiyetini elzem addetmekte, fa- kat Çekler buna karşı hiddetlenmek- tedir, Zira bu memurlar, fırsattan is- tifade ederek şahsi kin ve ihtirasları. ni tatmin ediyorlar. Almanlar, Moravya ve Bohemya- da himaye idaresi teşkilâtında Al mancânin ve Çekçenin, himaye idare- sile muhtar idare arasındaki muame. Mt kolaylaştırmak bahanesile istima- Mini vazetmişlerdir. Fakat Çekler, memleketlerinin bu sistematik Alman» Yaştırılmasına ayaklanıyorlar. 'Bidayette Hitler dostu olan Çek mahfillerinde bile, iki halk arasında- ki münasebetleri tabilleştirmek ümidi kalmamıştır. Politikacılar, Münih itilâfını imza- lamış olan devletlere müracaat etme- ği ve Bohemya İle Moravya için bey- nelmilel himayeyi istemeği ciddiyetle düşünüyorlar. Bir Çek gazetesinin teklifi Prag 91 (A.A) — Alman matbua- tının birkaç kere Çekleri kansızlık ve ataletle ilham etmesi üzerine «Po- ledni List> gazetesi bugün Çeklerin Almanlarla işbirliği yapmak istedik- lerinin bir delili olmak üzere Südet partisinin kanun lâyihalarile müta. Jebatınmı iki millet arasındaki mü. nasebetlerde esas olarak kabul edil. mesini teklif etmektedir. Bu gazete şöyle demektedir: «O zaman beyaz olan şimdi siyah olamaz. Almanlar çekiştirme hareks- tini protesto etmişlerdi. Biz de Al manlaşlırma hareketini bugün pio- testo ediyoruz.» Ortaköysinemasında 14 kişi yaralandı Seyirciler kaçışırken birbirlerini fena halde çiğnediler Dün gece Ortaköy yazlık Emek sinemasında filim parlamış, halk ke çışırken birbirini ezmiştir. Bu arada kadın, erkek ve çocuk olmak üzere 14 kişi muhtelif yerlerinden yaralan- mışlardır. Bunlardan ikisinin yarası ağırdır. İtfaiye derhal yetişmiş ve parlayan filimleri olduğu yerde söndürerek et- tafa sirayete meydan - vermemiştir. Fakat halkın çığlıklar arasında ka- çışması 14 kişinin ezilerek yaralan- masına sebep olmuştur. Yaralılardan en ağırı bir erkektir, ifade veremiyecek halde olduğundan hüviyeti tesbit edilememiştir. Bu er- kek dışarıya çıkmak üzere iken ka- imkân bulamadığı için kaçanlar s- tünden geçmişler ve zavallı adam bir çok yerlerinden fena halde ezilmiş. tir. Eli ve yüzü kanlar içinde olduğu gibi üstü başı da perişan olmuştur. i Beyoğlu hastanesinde tedavi altına alinan bu yaralının yaraları çok ağırdır. Yaralılardan bir kısmı Ortaköy Şi- fa yurduna ve bir kısmı Beyoğlu hastanesine yatırıldığı gibi, bir kıs- mi da Etfal hastanesine kaldırılmış. tar. Etfal hastanesine kadlırlanlar arasında ikisi erkek, ikisi kız olmak Üzere dört çocuk bulunmaktadır. Dün gece tesbit edebildiğimiz ya- rah isimleri şunlardır: Lâveri Berbe- riyan, Sadi oğlu Rüstem, Mehmed kızı Güzin, Rüstem kızı Saadet, Coş- kun, Naime kızı Nimet, Yasef uğlu vram, İsak ve Nesim, Dün gece geç vakte kadar tanki- katla meşgul olunmuştur, Öğrendiği- mize göre, sinemalar açılmadan ©v- vel itfaiyeden müsaade alırlarmış, Emek sinemasının böyle bir müsaade almadığı anlaşılmıştır. Sinemayı İşle- ten Ahmed Ortay polis merkezine celbolunarak ifadesine (müracaat edilmiştir. Tahkikata devam ediliyor. İngiliz müstemlekeleri Fevkalâde salâhiyeti haiz yeni bir parlâmento müstem- leke komitesi ihdas ediliyor Londra 31 (A.A.) — Daliy Herald, İngiliz müstemlekelerinde «temizle- men hareketine tevessül etmek üzere fevkalâde salâhiyeti haiz yeni bir «Parlâmento müstemleke okomitesiz ibdas edileceğini haber vermektedir. İki meclise ve bütün partilere men- sup âzadan müteşekkil olan bu komi- te daimi bir teşekkül olacak ve: 1 — Tetkikat için müstemlekedeki valileri Londraya çağırabilecek, 2 — Müstemleke nezareti memur. | Yarını azil selâhiyetini haiz olacak, 3 — Hükümetin mahrem vesikala- rını tetkik edebilecektir. Chamberlain bu komitenin ihda- sını Sa gl imei bildirec Gi Faşist düşmanı Jtalyanlar 100 bin İtalyan Fransa için çarpışmaya hazır 1 Lyon 31 (A.A.) — Herriot eitalyan halk birliği» tarafından iş borsasında şerefine tertip edilen tezahüratta bir nutuk irad ederek yakında iki mem- leket arasında bir yakınlık husule geleceğini ümid ettiğini söylemiştir. «İtalyan halk birliği; umumi sek- reteri Romano Cocehi'de bir nutuk söyliyerek geçen eylülde 100,000 mu- hâcir İtalyanın Fransa için çarpış mağa hazır bulunduklarını ilân et- tiklerini hatırlatmış ve harp zuhu- runda İtalyan demokratlarının Fran sa ve demokrasi için çarpışacaklarını çünkü .bu suretle hakiki İtalyan da- vasını da müdafaa etmiş olacaklarını MY kk kle