6 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e ? PENCEREMDEN Bir Kütüphanede Neler Duydum? Yazan : M, Turhan TAN » İslinbul Belediyesine ithaf - oklanberi tasnif heyetinin iş - Ç gali altında bulunduğu için kapalı hükmünde bulunan Fatihteki Millet kitaphanesi son günlerde u. muma açıldı ve evvelce olduğu gibi mütalea salonu hınca hınç dolmiya başladı. Dün ben de oraya gittim, seçti - ğim kitapları gözden geçirmeğe ko. yuldum. Fakat kitaphanede yadırga. dığım bir halet vardı. İlkin bunun mahiyetini pek kavrayamadım, sağı. ma soluma bakındım, sonra - yakası yırtılmadık bir küfürün yardımı ile- İİ ie ML A e in im isi H vaziyeti ihata eyledim. talen salonunu saran gürültü İmiş. Malüm olduğu üzere kitaphaneler, daima bir mübed siküneti taşır, İn- sanlar, ibadet sırasındı; vicdanları il başbaşa kalmayı nasıl isterlerse ki — taphaneye gidenler de derin bir ses. sizlik içinde kilaplariyle karşı karşı. ya kalmak arzu ederler. Edebiyat yapmağa İlizum yek. © Kitaphanede gürültü olmaz, kilapha- mede öksürük bile idrâ'ti | hırpalar. — Halbuki Millet Kitaphenesinin mü - talea salonunda bu pek büyük tart ihmal edilmiş ve salon gürültüden 0- turulmaz bir hale getirilmişti Bunu, bu gürültüyü haddi mez okuyucular mi yapıyor? Kütüphane © memurlarımı — sohbet olarak - bu haleti vücude ge. tiriyor?.. Yine hayır. Bunu, mütalea salonunun caddeye hear pencereleri altına sıralanan otobüsler yaratıyor. Evet, Belediye sey*üsefer idare bilinmez nasıl bir zasuretle, otobüs. | phanenin | lerin durak yari olarak mütalea salonuna bitişik veri göster. miştir. Tramvaylar Sa ötedenberi o- rada durdukları, ileri geri manevra. arım orada yaptıkları için mütalen salonunda gürültüden oturmak ve hele kitap okuyup da bir şey anla - mak imkânı kalmamıştır. “Bir nokta dahe va gelenler arasında tiniversiteli, liseli genç bayanlara du şk sık tesadüf e dilmektedi, Halbaki i orada duran 0- tobüslerin genç şoförleri, genç kon - doktorları - genetik hakkını yerine getirerek - boyuna © şakalaşıyorlar, — boyuna açık saçık hikâyeler söylü yorlar ve arasıra da küfür temri; yapıyorlar. Kütüphanenin © yanında olmasa ne tenkit, ne tezyif edilmesi. ne riza göstermiyeceğimiz bu genç Kilaphaney eza duyduklarına şüphe mi var? Demek istiyorum ki medeni mem- leketlerde kütüphanelerin sükünü - na yardım olunur. Halbuki Millet ki. taphanesinin duvarları dibinde ve bilhassa mütalea salonu pencereleri. nin altında otobüs durağı kurulınak la bu medeni vecibe ihmal edilmiş - “tir. Otobüslerin biraz ileriye nakli i- se daima mümkündür. o Muhterem Belediyemizin bu noktaya dikkatini calbederim. Şayet seyrüsefer idaresi mânasız bir inat ile vaziyeti muhafa. zada ısrar ederse Maarif Müdürlü - günün kütüphaneye başka bir bina araması zarureti hasıl olacak ve çin. kü bu gürültü yüzünden © güzel mii- essese ziyaretçisiz kalacaktir. ——— — — Dahiliye Vekili Sergiyi Gezdi Şehrimizde bulunan Dahiliye Ve- kili Faik Oztrak, dün Yerli Mallar Sergisini gezmiştir. Dahiliye Vekili, Sergide gazetecilerin suallerine ceva. ben kısaca demiştir ki: “— Haliç servisi, şirket zamanın- “dan çok daha iyi idare ediliyor. Ve- saiti de o zamandan çok daha iyi vaziyettedir. Iradı masarifatmı ko- rumaktadır. o Da ezede herkes o memnundur. Çocukların sıhhi vazi- yetleri de pek iyidir. Çocuklar gel. dikleri şartlara nazaran çok daha İ- yi görünüyorlar. , — Yolcu Salonu İnşaatı N Yolcu salonunun bir an evvel in- Şası için Münakalât Vekâleti şehri- mize üç kişilik bir mühendis heyeti göndermiştir. Mühendisler inşaatın süratle ikmali için tedbirler almık üzere tetkikler yapacaklardır. Meğer, o yadırgadığım halet, mü. | İde ihtikâra mahal kalmamak üzere ft .İranların geceleri de teftiş edilerek â | tastlanacâk her cins undan nümuüne hareketlerden o bayanların derin bir | Fırınlarda Temizlik Gözetilecek Belediye Müfettişleri Seceleri de Fırınları Teftiş Edecekler | 1 Temmuzdan 27 temmuza kadar | belediye memurları tarafından fırın. lardan alınarak tahlil edilmek üzere | Belediye kimyahanesine göderilen | ekmeklik unlardan yüzde beşinin bo- zuk ve çeşni harici çıktığı görülmüş» tür. Yine ayni müddet zarfında fırın. lardan alınarak kimyahaneye gönde. rilen ekmek nümunelerinden yüzde 12 si bozuk ve çeşni harici çıkmıştır. İBu neticeden bazı fırınların gizli bir İsürette bozuk ve çeşmi harici unlar- la ekmek imal ettikleri ve böyle bir | hareketle hem halka gayri sıhhi e? mek yedirdikleri, hem de ihtikâr yo- luna saptıkları anlaşılmaktadır. Bu netice İle karşılaşan belediye, 'dün kaymakamlıklara bu husus için bir tamim göndermiştir. Bu tamimde halkın gıdası üzerin» alınıp muayeneye gönderilmesi ve buralarda çeşni harici un bulundu. rulmasına mâni olunması, çeşni ha- rici un bulunduran fırıncıların sid. delle teeziye edilmesi alâkâdarlara bildirilmektedir. Bundan başka yine fırınlarda ya. pilan kontrol ve murakabeler sıra. sında ekmek imali işlerinde çalışan işçilerden bir kısmının pek pis gi- yindikleri, turnâklarının kirli bulun. duğu, bunların bu pis veziyetle ar» talıkta dolaşmak un, hamur ve ek- müş, bunlarınıyaziyeti 4 müfettişler tarafından belediyeye bildirilmiştir. Bu rapor üzerine teşkilâta gönderi. len bir tamlmide üstü, başı pis olan- ların, ekmek, hamur ve un işlerinde kullanılmasına mâni olunması, hat- tâ bu gibilerin firınlara yaklaştıril. maması da bildirilmiş ba gel İstanbulda Bira Yapılacak Yaz münasebetile bira ist çok artmıştır. Aym ön beşinden baren ucuzluk Başladıktan sonra bi ra sarfiyatı daha da çoğalacaktır. Ankara fabrikasının ihtiyacı karı- lıyamıyacağı muhakkak görülmekte. dir. Bu itibarla Istanbulda da bira çıkarılması mukarrerdir. Bomonti te- sisatı satın alınacaktır. İstanbulda, Istanbul ihtiyacı için Istanbul suyu ile bira yapılacaktır. —— — Yeni Elektrik Lâmbaları Belediye, karanlık sokaklara 1000 elektrik Tâmbası daha konulması için elektrik fdaresile muhaberededir. Ay rıca kaymakamlıklara gönderilen bir tamimle de mıntakalarındaki lâmba ihtiyacının tesbit edilerek bir liste halinde merkeze bildirilmesi istenil. ! miştir, mek işlerile meşgul oldukları görül: | TAN S e Piyasada Alman Propagandası ,Almanlar 15 Ağustostan Sonra Mal| Gönderilmemesini Bildirdiler, Bir Italyan Firması Borcunu Odemiyor Dün Almanyadan piyasamıza yeni haberler gelme- miştir. Alman ithalât bürolarından üzerine tüccarlarımız, kendilerine verilmiş” olun Eylül tehir edilip edilmedi. ve Birinci teşrin siparişlerinin ğini Berlinden sormuşlardır. Gelecel manyaya yapılacak ihracatın vaziy Jül ve Teşrinlerde teslim edilmek üzere yapılmış angaj- manlarda yapak, tiftik, muhtelif deriler, zahire dahildir. Alman tüccarlarının | şinden sonra mal gönderilmemesini muzda hayretle karşılanmıştır. © ; Banı tüccarlar, miktarını kat'i olarak böyle bir tedbire lüzum gördüğünü Dün Alman Permi Dairesinin arpa fiyatını beş para | artırarak sipariş vereceği söylenmişse de bu haberin piyasa propagandası olması ihtimali mızda Almanya hesabına çalışan pro liyetlerini arttırmışlardır. Bu propagandacılar tücear- larımız arasında rekabet tevlit ederek ucuz fiyatla mal Alman ithalât bürolarile te kapatmak için hergün mastadirlar. Alman ithalât daireleri #anistanda olduğu gibi memleketimizde de teşkilâtlan. BOĞAZİÇİ Yakında İmar Edilecek Belediye, şehirde olduğu yibi Bo. | gazlçinin ve diğer sayfiyo yerlerin- deki arsa ve yangın yarlerinin vazi, yetile de meşgul olmıya karar ver. miştir. Yangın yerlerindeki kaldırılarak arsaların etrafına duyar çekilecektir. Bundan başka bunlar- dan önü tıhtımlt olanlar Varsa “ve bü rıhtımlar. harap olmuşsa, bunlar 'da yine belediye marifetile tamir ediler ektir. Ayni-maksatla Şirketi Huyriye ne | de temas edilmektedir. Belediye “bil- hassa Boğaziçindeki arsa ve yangın yerlerinde şirket tarafından bir' ya. hut iki katlı binalar yaptırılarak tak- sitle satılmasını da teklif savvurundadır. Böyle bir tedbirle hem Boğaziçi harabiden kurtulmuş olacak, hem de şirket vapurları faz. la müşteri bulmuş olacaklardır. — ——— Cami Merdivenlerinde Yatılınıyacak etmek, ta. Yaz münasebetle son günlerde 1s. | tanbula civar köylerden fazla ?i; retçi gelmektedir. Bunlardan bir kıs- | mırın otel ve yahut banlarda ikamet cimiyerek Yenicami, Nuruosmaniye, Fatih ve Beyazıt camileri gibi büyük mabetlerin merdiven ve avlularında yatmakta oldukları görülmüştür.Yaz münasebetile seyyahların sık sık şeh. ri ziyaret ettikleri böyle bir zaman- da bu çirkin manzaraları doğru bulk muyan belediye, zabıta teşkilâtina gönderdiği bir tamimde ikametgâhı İolmıyanların şehirde dolaşmalırına müsaade edilmemesini. ve' bilhassa köylerden gelenlerin mmatlaka bir |- kametgâha bağlanmasını bildirmiş. tir, Almanyanın hububat rekoltesinin tesbit edememesinden dolayı enkaz || dırılmıştır. Alma; verilen periler | messiller de bu i k cevaba göre Al nlaşılacaktır. Ey- Çekoslovakya masına başlanmı! hububaz ve Ağustosun on be. istemeleri piyasa- kilosu 60 . 62 ku; Bi yumurta' tü söylüyorlar. makamlara bildi: vardır. opagandaerlâr faa- firması iki bin | Romanya ve Yu- rilmesini istanbul Adliyesirde | Yeni Teşkilât ve Yeni Bir Kadro Yapılacak Adliye müsteşarı Selim Na» fiz dün de © mliddelumumiliğe giderek tetkiklerine devam et - miştir, Adliye - Vekâleti teftiş | heyeti'reisi Sezti de bir müd - det kendisiyle Berber calremr. | dar Tetkikuttar bilhassa muha - kemelerin seri neticelenmesi © sası gözününde © tutulmaktadır. Müsteşar mahkemelerden hir | çok ihsai malümat almış, bir xe. nede ne kadar iş gördüklerini ve ne kadar iş yeni seneye dev. ettiklerini tetkik etmiştir. Bütün asliye ve sulh mah - kemelerinin çok yüklü oldukla. rı, hâkimlerin mesaj. saatlerin- | den sonra bile çalışmıya mee - bur bulundukları halde işleri | | | anlaşılmıştır. Müsteşar bugün dönecek ve notlarını Vekile ar. zçdecek ve muhakemelerin tes. rii için ieabeden tedbirler alt - nacaktır. Tedbirlerin © başında İ hâkimi münferitlik usulünün İs. tanbula da teşmili gelmektet'ir. İstanbul mahkemelerinin ta. | tilden sonra yeni hir kadro ve 'İ teşkilâtla İarmramarn sanıl - İ Ankaraya Tıp Kanunu Profesörlüğü Üniversite Tip kanunu doçenti, es- ki tabibi adil Hikmet Yalgın Maarif Vekületi tarafından profesörlüğe ter- fi ettirilmiştir. mıza kaçamaklı cevaplar vererek mektedir. Yumurta tüccarımız Ticaret Vekâletinz mü- rücaat ederek matlübunun temin edilmesi icin bir ca- çıkaramadıkları süreti katiyede || n #carethanelerine mensup bazı mü- teşkilâtı idare için şehrimize gelerek bir müddet kaldıktan sonra avdet etmektedirler. * işin piyasalarımızdan yapak toplan. ştır. Çekyaya gönderilecek yapakla. rın İzmir ve Trakya mallarından olması tercih edil mektedir. Dün bu satışlar için 120 bin kiloluk ilk EE ruştan verilmiştir. * ccarımız İtalyaya satıp gönderdiği üç bin liralık yumurta bedelinden bin lirasının ödenerek mütebakisinin bir senedenberi ödenmediğini alâkadar rmiştir. Yapılan tetkikata göre bu tötcarın yumurtlarını satın alan İtalyan firması ancak bin ira kiymetinde yumurta itbal permisine malik olduğu için diğer iki bin liralık yumurtayı kanunsuz bir yoldan geçirerek ithal etmiş ve satmıştır. İtalyan İranın üzerine oturmak için tüccarı- parayı gönderme. dilemiştir. | ARABACILAR Valiye Müracaat Etti lışan arabacılardan bir grup dün va- li ve belediye reisi Lütfi Kırdarı zi. yarel ederek bir kısım arabacı arkadaş'arile Arabacılar cemiyeti re. isinden şikâyette bulunmuş'ardır. Şi- kâyetçiler, diğer arabacılarla, Cemi yet reisinin elbirliği edetek kendile- rini çalışmaktan menettiklerini, hat. tâ bıçak ve tabanca göstermek sure- #ile'de tehdidatta bulunduklarını va. liye söylemişlerdir. Belediye reisi vaziyet hakkında tahkikat yapılmasını alükadarlara İemretmiştir. ———— Kültür Müesseselerinin Filmi Tov Film şirketi Maarif Vekâleti- ye mürâcaat ederek Türkiyedeki ted- risat ve kültür müesseseleri hakkın. da bir film hazırlamak istediğini bil- dirmiştir. Şirket mümessili Vekâletle temas ve muvafakat cevabi aldıktan törlüğüne de müracaat ederek kendi. sine teshilât gösterilmesini rica et- İmiştir. Film şirketi mümessiline, Ye. şilköyde bir numaralı kâmp tahsis €- dilmiştir.. Bacalar Temizlettiriişcek Itfaiye müdürlüğü tarafından ha- urlanan bir istatistiğe göre, son 24. manlarda çıkan yangınların ekserisi. nin bacalardan çıktığı görülmüştür. $ — Ortaokul muallim mua - vinliği imtihanı ne vakittir, Ne - lerden imtihan yapılacaktır?” C — Ortaokul muallim mua - vini olmak için üniversitede her sene açılan imtihanlara bu sene de eylülün birinci günü başlanacak. tır. İstida ve evrakınızı, ağustosun on beşinci gününe kadar Vekâle- te göndermeniz lâzımdır. Kaydo - lunanlar Türkçe, tarih, coğrafya, riyaziye, tabiiye ve Fransızca; İn. gilizce, Almanca lisanlarından im. tiha nyapılırlar. S — Orta mektep mezunuyum, Nafıa Teknik okuluna o girebilir miyim, kaydükabul şartlarını bil. dirir misiniz? C — Orta okul mezunu oldu » SORUNUZ, CE VAP VERELİM ğunuza göre Nafıa Teknik okulu - Da girebilirsiniz. Kayıt zamanı ile kabul şartlarını 27 temmuz tarihli gazetemizin Sual, Cevap sütunun. da yazdık. * S — Ailevi bir sebep dolayısıy- Je bu sene erkek lisesinin doku - zuncu sınıfında kaldım Devletin herhangi bir leyli mektebine gi « rebilir miyim? C — Askeri tiselere, askeri sa- nat, Nafia Teknik, Yüksek Deriz Ticaret, Halkalı Ziraat, orta orman okullarına orta mektep mezunu haklarından istifade ederek gire - bilesiniz. * S — İlkmektep © mezunuyum. Devlet okullarına parasız girmek —————— istiyorum. o Kazandığım (takdirde okuyacağım mektebi ben mi tayin edeceğim. C — Eer Maarif Vekâletine bağlı yatılı okullara parasız gir - mek şeraitini haiz iseniz ve imti - hanı da kazanırsanız girmek iste. diğiniz mektebin kadrosu da mü. sait ise girebilirsiniz. o İmtihanda ayni derecede muvaffak olanlar - dan şehit çocukları tercih edilir ve kazananlarn isimleri gazete ile ilân edilir. * S — Maarif o Vekâleti 1939 - 1940 ders senesi için leyli mektep. lerin pansiyon ücretlerini tesbit etmiş midir? C — Etmiştir. Adana kız ve er. kek liselerinin senelik ücreti 165, CEVAP Kayseri, Bursa, Diyarbakır, Bur - sa kız muallim mekteplerinin 165, Afyon, Denizli, Kütahya, Bilecik liselerinin 134, Balıkesir lisesinin 180, Erenköy, Çamlıca, Haydarpa- $a, İzmir kız, İzmir erkek, Kaba « taş erkek, Kandilli kız liselerile, Ankara İsmet Paşa, Usküdar Kız Enstitüleri, İstanbul kız mua). lim mektebi, Buca orta (mektebi 206 şar lira, Erenköy kız lisesinin ilk kısmı 180 lira, Erzurum lisesi 170, Galatasaray 246, Gazlantep, Kastamoni, Yozgat, Aydın, Bolu, Maraş lise ve orta mekteplerinin 145, Edirne, Kars, Konya, Sıvas, Çanakkale, Manisa lise ve Orta mekteplerinin 155, Trabzon lise - sinin 150, Niğde orta mektebi 134, Elâziz kız Enstitüsü 100 liradır. Halicin muhtelif iskelelerinde ças' sonra, dün vilâyet ve #enniyet direk, | Bunun İçin belediye teşkilâtına gön- | derilen bir temimle bacaların temiz. İettirilmesi hususunda halkın teşvik İedilmesi bildirilmiştir. 6.8.0909 sız AHİLİ HABERLER Oğlunu Öldürmek İstedi —— Bir Baba Balta İle Çocuğunun Sol Omuzunu Kopardı Bilecik (TAN) — İlyasbey nahiye- sinin Ayvacık köyünde bir baba, oğ- lunu tehlikeli surette yarslamışlır. Tafsilât şudur: Ismail ismindeki köylünün ilk ka- rısından iki oğlu ve bir kızı vardır. Yirmi sene kadar evvel aldığı ikinei karısının da eski kocasından iki kızı ve bir oğlu mevcuttur, Ikinci kadın, çocuklarını, yeni ko. casının çocuklarile evlendirmek is- temiş, Ismallin birinci karısı buna razı olmamıştır. Fakat ikinci kadının düşünceleri evde hâkim olmıya baş- lamış, Ismail, öz çocukların evinden çikarmak niyetini kurmuş ve onları başkalarile evlendirmiştir. Oz çocuklarına ilkbahar sıraların. da, dört odalı evinden bir odasını kendilerine ayırâbileceğini, harman sonunda da yeni bir ev yapacağını, ve oraya taşınmaları lüzumunu söy, lemiş, kendilerine 6 keçi de vermiş- tir, Evvelki gün Ismail, yanında üvey oğlu olduğu halde, bu keçilerin bu. lunduğu sürüye gitmiş ve keçileri s- kp kendi sürüsüne katmıştır. Bunu, öz oğlu Mekmedin oğlu yörmüş ve babasına söylemiştir. Mehmet te babasına gidip niçin böyle — yaptığını“ sormuştur. © Is- msil ise elindeki baltavı kaldırın.nö. luna doğru havale etmi; Mehihet; ancak başını koruyacak vakit bul muş, sol ömüzüna İnen baltasomuz kemiğini kırarak boynuna doğru 15 santimetre tulünde bir yara açmıştır. Ismail, kemikler arasına sıkışmış o- lan baltayı oğlunun omuzundan bir hayli kuvvet sarfile güçlükle çıkar- mığ, Mehmet ikinci bir darbe yeme. den kaçmıya başlamış, babası arka. sından kovalamışsa da yetişememiş- tir. Mehmet, yaralarının ağırlığı ha. isebile, 150 metre kadar kaçabildik- İten sonra yere düşmüştür. Bu faciaya şahit olan Mehmedin iğlu, hemen etrafa haber vermiş, jan İdarma, Ismaili yakalamış; baltayı da ömdüğü yerden çıkaritırmıştır. Mehmedin ilk tedavisi Bilecik has tanesinde yapılmıştır. Sol kolunun muhakkak surette munttal kalacağı anlaşılmaktadır. Yaranın vaziyeti ci- ğerlere kadar nüfuz ettiğinden, teh- likede görülen Mehmet Eskişehir has tehanesine gönderilmiştir. pp e Satie Yolsuzluğu Tahkikatı Satie yolsuzluğundan zan altında İ bulunanlara İddianameler tebliğ e- | | * “dilmişti. Dün maznunlardan hiçbirisi İiddianameye karşi itiraz etmemişler. dir, kanunun suçlulara verdiği günlük mühlet yarın tamam olacak- tir, TAKVİM ve HAVA 6 Ağustos 1939 PAZAR #indday O Gün3l Hizir: 83 Arabi: 1358 Rumi 1355 Cm, akar 20 Temmuz: 24 Güneş 801 — Öğle *1219 İkindi; 18.14 — Akşam: 19.22 Yatsı: 2118 — İmsük: 201 — Hava Variyeti — Yeşilköy meteoroloji istasyonundan ah- nan malümata göre, hava yurdun” fige böl- gesi ile cenup bölgelerinile açık, Doğu A- vudaluda ve Karadenizin şerk kisımların- da çok bulutlu ve mevzli yağışı, diğer bölgelerde bulutlu geçmiş, rüzgârlar Ak- deniz kıyılarında, Doğu Ansdoluda gari, diğer yerlerde şimali istikametten orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava açık geçmiş, rüz- gör simali şarkiden saniyede $ - & metre hizla esmistir. Saat l4 te hava fâzyiki ,( 1012. milibar idi, #ğihunet'en yüksek 728 ve en düşük 20,7 sunliğrat olarak kay- dedilmistir.