6 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

6 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

ekoru zandırdı. —asaeaseeasesesez Bugün Nerelere Sidebilirsiniz ? Yenikapı sahillerinde: | Saat: 10, da. Veliefendide; At yarışları, Saat: 15 de, Fenerbahçe stadını : : i ş Yüzme kürek siz) Atletizm birincilikleri, Saat: da, “asena - Atletizm Birinciliği TI Üerbahzellne; Yine ; , : , Başta Gidiyorlar İstanbul atletizm birinciliklerine dün Fenerbahçe stadında devam e- dilmiştir. Yine az bir seyirci kütlesi nünde yapılan müsabakalarda aşa- Ii dereceler alındı. metre (birinci seri): Birinci Ga. aydan Fikret 6.1, ikinci Ga- aydan Halük, üçüncü Galata. aydan Neriman. 58 metre ikinci seri: Birinci Fe- bahçeden Melih 6.1, ikinci Gale- aydan Semih, üçüncü Galatasa, raydan Nazmi. Gülle Birine! Beşiktaştan Arsd 13.80, ikinci Fenerden Füruzan, ü- üncü Galatasaraydan Suat. 200 metre mania: Birinci Fener. m Melih 27,2, ikinci Fenerden Ne- nan, 200 metre seçme (birinci seri): Bi- inci Haydarpaşadan Muzaffer 24,—, i Galatasaraydan Cemal. — 200 metre (ikinci seri); Birinci Ga- saraydan Fikret 24.6, İkinci İs- İspordan Zare, üçüncü Fener. Melih. Üç adım: Birinci Abdurrahman 13,96. ikinsi Fenerden Üçtek, üçün- Ü Fewsrden Melih. “ 4X160 bayrak: Birinci Galatasa- ay tuk.mı 46 saniye, ikinci Fener . “Umumi tasnifte geçen hafta. otuz nla başta olan Fenerbahçeliler, İnkü müsabakalarda da 52 puvan. “birinci vaziyeti muhafaza etmiş- dir. İkinet olarak Galatasaraylılar Beşiktaşlılar da 15 puvan almış. üzmelerde Yeni Bir Tür kiye Kırıldı Seçmeler Dün Yapıldı İstanbul Susporları Ajanlığı tarafından tertip edilen “ yüzme teşvik müsabakalarına dün Beşiktaş yüzme havuzunda devam edilmiş ve seçmeler nihayetlendirilmiştir. takip edilen bu müsabakada Beykoz, Beşiktaş ve Demirspor > klüpleri iştirak ettiler. Müsabakalardan evvel her zaman için iyi dereceler beklediğimizi yazdığımız Mah- mut hakikaten bize 200 metrede bir Türkiye rekoru daha ka- Heyecanla kendisinden | —, Bir sene zarfında üçüncü reko.| runu yapan Mahmut ne kadar tak. dir edilse yeridir. Dünkü müsabâ - kalarda aşağıdaki teknik dereceler a. andı: | 100 metre sırtıstü klüpler: Bi - rinei. Beykozdan Saffan 1.263, i- kinci Beşiktaştan Hariton, 200 metre klüp harici; Mahmut (yeni Türkiye “rekoru) 3.24.2. ikinci Vedat. 200 metre serbest klüpler: Bi - rinci Beykozdan Ali 3.14, İkinci Beşiktaştan Ziya. 1500 serbest klüp harici: Biri; Birinei kozdan Çetin. 4x200 bayrak: Birinci sal Ali, Metin, İsmailden Oo mürekkep! Beykoz takımı ikinci Demirspor ta- kımı geldi. | Sutopu müsabakası finalleri ö- nümüzdeki hafta yapılacaktır. Kü- çükler final maçı Beykoz - Beşik - taş arasında olacaktır. de Beykoz » Demirspor #inali oyna. nacaktır. İstişare Heyeti Toplantısını Bitirdi Ankara, 5 (A.A.) — Beden Terbi- yesi Genel Direktörlüğü Merkez Is. tişare heyeti, bugün öğleden evvel, Genel Direktör Tümgeneral Cemil Tanerin reisliğinde son toplantısını yapmıştır. Bu toplantıda, teşkilât kanunu pro jesi ile 6 senelik umum! program, Cemiyetler kanununa müstakil iki fıkra eklenmesi hakkında kanun pro. jesi, bazı spor malzemesinin güm- rüksüz olarak memlekete ithali hak- kındaki kanun projesi ve milli olim- piyat komitesi nizamname projesi müzaköre ve kabul edilmiştir. —a—— Tebliğler: Eskrim Müsabakaları Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi Es- krim Ajanlığından: | — Yakında yapılacak olân, bölge es- krim birinellikleri için şirdiden İrazırlık- lara başlanacaktır. 2 — Egzetsizlere eskiden olduğu gibi Beyoğlu Halkevi salonunda çarşamba ve cuma günleri akşamı sant 17 de devam olunacaktır, 3 — Eskrimle alâkadar bütün Idman- ların. müayyen gün ve saatte Beyoğlu ci Sadullah 2252, ikinci İbrahim,| üçüncü Nezih. İl i 1500 serbest klüpler;: (o Birinci Beykozdan İsmail 24.28, ikinci Ber) Büyüklerde || Starklass Hikâyesi Bir Klübe Hediye Etseydik, Bari 936 Olimipiyadlarında Ki- el'de yapılan yelken ya - rışlarında Starklası katago, sine girmek kararı zaman, yarışa iştirak © edecek teknemiz bulunmadığını an - Olimpiyat © komitesine müracaat ederek bir teknenin tedarikini rica ettik. Zaman e. peyce geç olduğundan, bunu bul mak kolây olmadı. & Nihayet | | Hamburgta bir Alman dekto - runun elindeki tekne, Olimpi - | yat komitesi ve merhum gs - | neral Ali Hikmet Ayerdemin | muvafakatiyle çok yüksek bir | fiyata » zaruri olması dolayısıy. | | le - satin alındı. Müsabakalar - | dan sonra İstanbula © getirildi, Salacıkta Denizsporlârı Fede - | syonu kayıkhanesine konul - | du, | 1937 deniz mevsiminde, bu İ tekneden istifade etmek “iste - | dik. O zaman federasyon esisi | | bulunan Yüzbaşı Celâle, ve Ri. | za Sucrine müracaat ettik. Tek. nenin federasyon malı olduğun. dan bir klübe tahsisi münasip bulunmadı. Teknenin münave- be ile klüplere de verilmesi dü. şünülmediğinden, öylece kaldı. 1938 senesi mevsim başlan. gıcında Celâl istifa ederek, de. niz sporları işini muvakkaten Vildan Âşir üzerine aldı. Bu de. fa Vildanı gidip buldum, rien « | mu tekrarladım. Teknenin oldu- Zu yerde çürüyeceğini, verilen paranın heba olacağını söyle - dim, Vildandan, kati vaat al. dım, denizci arkadı ettim. Onlar da sevin, kat . mazur bildiğim için, ricam, tahriren ve şifahen, beş on ke - İl re tekrarladım. Arada, Vildan işleri başkasına devretti; bize verilen vaat te suya düştü. 1936 senesinde büyük bir be. del ödenerek, Almanyadan bu - raya getirilen (Starklass) ın çü. rüdüğünü veya hurdalaştığını duyunca, teessürüm fazlalaştı. Federasyon malı olarak mu. hafaza edemedik; bari bir klü - be hediye etseydik, daha iyi ol- | maz mıydı? Osman Müeyyet -— |liye çavuşuna kaptır; Gayrifedere Klüpler Tescil Ediliyor Gayri federe klüplerin vaziyetle. rini evvelce yazmış ve bu klüplerin teşkilâta tescil edileceklerini detmiştik. Beden Terbiyesi Genel Direktörlü- ğü vilâyetçe müsaadeli bütün spor teşekküllerinin teşkilâta tescil edil. mesi için kararını vermiş ve bu ka- rarı da İstanbul bölgesine tebliğ et- miştir, Bu kârarla artık gayri federe nami altında hiçbir teşekkül kalmamakta- dır. Bu klüpler formâlitelerini ik- mal ile bölgeye tescil olunacaklar ve bu sene de İlig maçlarına iştirak ede- ceklerdir. kay. Hakem Komitesi Başkanlığı Fethi Başaran İstanbul bölgesi di. rektörlüğüne tayin edildikten sonra işlerinin çokluğunu İleri sürerek ha. kem komitesi başkanlığından istifa etmişti, Münhal bulunan komite baş- kanlığına Genel Direktörlükçe eski futbol ajanı Abdullah tayin edilmiş, Halkevi salonunda hazır bulunmaları hi- Bumu ehemmiyetle rica olunur. ve Istanbul bölgesine tebliğ edilmiş. tr. TAN YAŞ İN 4 İl teneke madalyalı genç şiir || şahsen tanar mısınız? |! vabı giyen semiz İNedense daima dar biçtirdiği caketi, NN Allahçı mı, Allahlık mı? Yazan: Naci SADULLAH ilmem şu daracık bonjurlu, ma. vi boncuklu, tahta kılıçlı, ve kralmı Hani, bir fotograf çektirmek için, zay bir erkeğin İare ettiği dar es kadınlar o vardır: ve dar kestirdiği pantalonu ile, bana daima, onları hatırlatır. Göze ilk çarpan hususiyetlerinden birisi de, uzun tonuklu iskarpinini ayaklarına yeni güşirmiş kenar kızı gibi oynak yürüyüşüdür. Onu, mağaza çırağı gibi kuyruk bıyıklarından, ve bayat Pelüze gibi durmadan titreyen oynak yüzünden de tanıyabilirsiniz Kurnaz “Haber” ceridesi onu her gün, İlk sayfasındaki “çerçeve” nin içinde, halka teşhir eder. O kara parmaklıklı çerçevenin İçinde hir çeyreğe seyrettirilen bu canlı garibe, nesli tükenmiş bir mahlük gibidir. Ve seyirtileri en fazla güldüren ko- marifeti, o kılığı ile o hali iyeti ile, büyük davalar pe- şinde koşan ciddi insanların taklidini yapmasıdır. Fakat, taklit yapa yapa, kendisini hakikaten ciddi bir İnsan zannetme. ğe başladı. O kadar ki, sadece seyir olunduğunu, ve hiç kimse tarafın - dan ciddi bir muhal yerine konu madığını gördükçe, adeta hırslanı - yor: Ağızından köpükler saçarak, i- çine hapsolunduğu çerçevenin demir parmaklıklarını kırmağa çabalı; Bu arada, kendilerine musallat o lan vatandaşlardan bir tanesi de be. nim. Üç dört gündür, benden ciddi bir,mukabele görememenin hırsile pa | İralanıp duruyor. Kendisini teskin et- mek için, çenesini okşadım: '— Çocuğum, dedim, ben senin. le ciddi konuşamam. Zira sen benim muhatabın değil, sadece mevzuum. sun?” Fakat o buna rağmen yine önüm. de dolaşıp duruyor. Zavallıya, acayip bir de “evham” — Şimdi, diyor: bu yazıyı, Mistik rek yazdım. Bir da- limeyle gusül übdesli ım, Beni mikroplardan koruma- in, 42 rekât namaz kılıp, 32 saat dua edeceğim, “Fakat e yapayım kl, bu yazıyı yazmak mecburiyetindeyim: Zira kar- şımda, bir kahraman kaçirmek için kurulmuş o murzzam bir deşkildt Adamlar «tutmuşlar, üzerime geli lar. Ben zemzem kuyusuyum: İçimi siyorlar, Halbuki, ben, bütün bunlara müs tahak değilim; Mefküreci, müliyetçi, Alishçı, orducu, tesirli, nüfuzlu bir damım: Zaten buna düşmanlıkları da bundan Kalemiyle devler, veya devletler yıktığını iddia eden Donkişotu görü. yor musunuz? Şimdi de, tıpkı, şenaat işledikten sonra, yakayı zap - solta medre- se çömezi gibi, millete, orduya Alla. ha sığınma kistiyor. Halbuki, süblimeyle () gusül ab- desti aldığını yazdıktan sonra: “— Ben Allahcıyım?” diyen bu evhamlı delikanlıya takılabilecek lâ. kap şudur: “— Allahlıki” Onun dünkü yazısını © dolduran yakaları açılmamış küfürleri oku - muş olanlar varsa, muhakkak ki de- rin bir istikrahla tükürmüşlerdir. Bi itibarla kendisini “Zemzem kuyusu” sanan hazrete verilebilecek isim de, şu olsa gerek: *— Tükürük hokkası!” Hem doğrusunu isterseniz, ben, bu delikanlının: “— Ben milliyetçi, © mefküreci, ve Allahcıyım!' Demesine pek akıl erdiremedim. Milliyetçiliğin, bu memlekette hir umde sayıldığını bilenlerdenim. Fa- kat mefkürecilik, Allahcılık da ne demek? Hazret, okların sayısını dokuza mı çıkarıyor, yoksa dörde mi indiri. yor? Eğer yazdığı gibi dörde indir - mek gayretinde ise, bundan sonra kendisini şakacıktan bile mevzu e - dinemem: Zira ben “altıdan” gidiyorum: “— Dörtlük” lerle işim yok! bir| A AŞ AA 6.3-99 E>>>EKONOMİ << Nazilli Fabrikası Lüks Mensucat Çıkaracak Nazilli (TAN) — İlk açıldığı sene kırk bin, ikinci sene 2 yüz bin, geçen sene de dört yü zilli fabrikası, talep ve ihtiyac Nazilli basmaları daha ziyade Ege mmntakasile Konya, Seyhan ve Marsş vilâyetlerinde kullanılmaktadır. Do. ğu ve şimali Anadolu pazarlarında !- | eemektedirler. se ekseriyetle Rus basmaları İstihlâk edilmektedir. Nazilli basmaları karşısında, alaca ve sl tezgâhları dokumaları kullarıl- ma yerlerini değiştirmiştir. Bunlar, Istanbul ve Izmir pazarlarından İç Anadoluya sevkolunmaktadır. Nazilli basmalarının baş müşterisi, z bin top basma imal eden Ns- a cevap verememektedir. köylü kadınlarımızdır. Şehirliler ve bilhassa münevverler, maroken ve krepon gibi lüks mensucata rağbet Bu sebeple Nazilli fabrikası, yakmda bu cins ve Kalite. de mensucst ta imaline miştir. Kışlık tek tarafı tüylü pazen istih. sal eden fubrika, bu kış, piyasaya lüks pazen'çıkafmak kararını veriniş ve faaliyete başlamıştır. karar ver- Borda İstihsalât İnkişaf Ediyor yapıldıktan ve bilhassa buğday ofisi teşkilâtı kurulduktan sonra, Borda, ticaret hayatı inkişaf etmiştir. Bo. tun Salıpazarı oldukça meşhurdur. civar vilâyetler ve köyler halkı pazara iştirak etmektedir. ofisinin 938 - 939 buğday mübayaası, beş buçuk milyon kiloya varmıştır. Borun varidat kaynaklarından biri de halıcılıktır. Bor ve köyleri halkı- tadır. Her pazar piyasaya bin ilâ beş bin liralık muhtelif halı ve kilim har. man edilmektedir. Senevi beş milyon kiloya varan ü- züm istihsalâtı da Borun servetle- rinden birini teşkil eyliyor. Dahili sar fiyattan ve şarap imalâtında kullanı. lanlardan maada, her yıl 200 bin ki- io kuru üzüm ihtaç olunmaktadır. Bir kaç şarap İmalâthanesi varsa da, ihtiyaca kâfi gelmediğinden, Bor üzümlerinin çoğu heder olmaktadır. | litesi çok yüksek olduğu görülmüş, | « bu sene inhisarlar idaresiğ#Yağmur. dan ıslanmış olan kuru üzümleri kilosu 12 kuruştan almıştır. Inhisar idaresinin burada bir şarap fabrika- sı açması için de belediye ve ticaret odası teşebbüsatta bulunmuştur. Şimdiki halde Borun senevi şarap istihsalâtı 300 bin kiloya-yaklaşmak- tadır. Borun diğer ihracatı bir senede vasati şekilde şöyledir:900 vagon çav dar, 650 vagon buğday, 50 vagon ar. Pa, 50 ton yapağı, 30 ton tiftik, 30| bin lira kiymetinde ve yapağıdan mamul keçe, 5 ton kitre, $ ton acı çe. kirdek. 20 bin lira kıymetinde meşin Is- tanbul ve Adanaya, 10 bin lira kıy. metinde sahtiyan Adanaya, 50 bin lira kıymetinde vaketa muhtelif vi- lâyetlere gönderilir. Ayrıca 50 ton ham deri, 20 vagon karpuz, 20 va- gon kavun, 20 vagon lâhana, 100 Bor, (TAN) — Buraya tren yolu! Tahlil neticesinde, üzümlerini dr 4. Koza İstihsali Masrafı Azaltılacak Ipek sanayiinin inkişafı için alına- cak tedbirler arasında ham ipek ve kozanın arttırılması ve istihsal mas- İrafmın azaltılması düşünülmüştür. Koza rekeltesinin arttırılması için bu |ipek böceği yetiştiren muhtelif mın. Buğday | takalarda müstahsillere kolaylıklar gösterilmiştir. Ihracatı tahsis edilen kuru koza. İarın da yerli sahayide kullanılması alâkadarlara tavsiye edilmiştir. Ipek nın yüzde kırkı halıcılıkla uğraşmak- | mensucat fabrikaları bu sene fazla koza İşlemiye karar vermişlerdir. Ha taydan bu sene 350 bin kilo koza a- lınmıştır. Bu kozalar dahi yerli ima- lâtta kullanılacak ve ipek kumaşla rın daha ucuza mal edilmesine çalı şılacaktır. Ipek fiyatlarının kilosu 12 liradan 9,5 . 10,5 liraya kadar düş- müştür. Kuru koza fiyatları da ki- Tosu 230 - 240 kuruş arasındadır, Bu fiyatların daha bir mikter düşmesi de muhtemeldir, Koza mıntakaların. da kuru koza satışları bitmiş gibidir. Yalnız küçük partilerde mal kalmış- tır, İpek, mensucat ları mev. ırın yüzde ültmiş beş tin almışlardır. vagon (patates, S0 vagon hususi bir çeşit soğan da Borun bir sene- lik ihracatı meyanındadır. Başı 5 incide) tanbula demirattı, İngiliz gemileri sizin şanir bayrağınızı çekti. , Ücüncü Huri — İki devlet ri. cali bir masa başında yiyip içiyor, bir salonda dansediyor, halk “hur- ra!”, “Yaşa!” diye bağırıyor. Üç ihtiyar — Şaşkın şaşkın bir. birlerine bakışırlar, sonra yaş göz- leriyle aşağıya göz atıp vaziyeti kavrayınca gülümsemeğe koyu - lurlar), Üç Huri — Ha şöyle, ahrette olsa da yine milletin şenliğine uyu. muz; talili ve muvaffakıyetli ha » leflerinizi takdir ediniz. Birinci ihtiyar — Benim eme - lim ve hülyam hakikat olmuş me. “ğer... Demin gördüğümüzü fena - ya yormuşuz.. İkinci ve üçüncü ihtiyar — Bi- zim başaramadıklarımızı yeni ne. sil meğerse istediğimizden âlâ ya. pabilmiş. Ne saadet, ne muvaffa - kıyet! Halbuki biz sanmıştık ki bir kara güne daha şahit oluyo » ruz. i ! | ÇEKLER Londra s0 Nevyork 12674 Paris 2,338 Milâno 6.6123 Cenevre 24.5925 İ Amsterdam 674325 ! Berlin 30825 Brüksel 213175 İ Atina 10825 İ Sotya 158 İ Prog 4.3375 İ Madrid 14008 İ Varsova 238425 Budapeşte 24,4525 | Bükreş 0.005 Belgrad 2.8023 Yokohama 24.62 Stokholm. 20355 Moskova 3m | ESHAM VE TAHVİLÂT © 5 #kramiyeli 19.038 e Anadolu Mümessil peşin. 3540 Üç İhtiyar İle Üç Huri Birinci ihtiyar — Paşalar bu » na, böyle kuru Kuruya mı iştirak edeceğiz? İkinci ve üçüncü ihtiyar — Ne yapalım? Birinci ihtiyar — İhsan eder - lerse Hurilerimizden birer hak âşı kı busesi alalım; kendimde sevinç. ten, gençlik duyuyorum. İkinci ve üçüncü ihtiyar — Hay hay! Bize de bir dinçlik ârız oldu. Üç Huri — (Bin nâz ve eda ile elmastraş kadehleri doldurup sü - narlar) evvelâ şerefe içiniz. Me - rak etmeyiniz, dokunmaz, Kevser şarabıdır! Size İstiklâl marşını da öğretelim; yeni zaferler hazırlanı- yor, hep bir ağızdan söylersiniz. Üç ihtiyar — (Ayağa kalkarak kadehleri yuvarlarlar) Yaşa! Hur- ra! (Titrek dudaklar Hurilerin va- naklarıma yaklaşırken buluttan bir perde ağır ağır İner), SON TREN