6 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

6 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

“elinökten suçlu kuyumcu Ki Manhnkerme >lerde 3 Lâstik Hırsızı Tevkif Olundular Bunlar Bir Lâstik Fabrikasından Su Tenekesile Lâstik Çalıyor ve Piyasaya Satıyorlarmış Abırkapıda Rüştünün lâstik fabri-| hal, Mehmet Uzun, Karabet, Mehmet kasından çoktanberi lâstik oökçeler çalınıyor, piyasada satılıyormuş. Fab rika müdürlüğü, bunun farkına var» mış, tedbirler almış, fakat ökşelerin nasıl çalmdığına bir türlü akil erdi. rememiştir. Evvelki gün Mustafa oğlu Salih isminde bir suçu hergünkü gibi yine fabrikaya su getirmiş, boş tenekeler- le dışarıya çıkıyormuş. Kapıcı tene. kelerden şüphelenmiş. Birisini sak; nın elinden almış. İçinde lâstik ük. çeler dolu olduğunu görmüş ve he- men fabrika müdürüne ve polise ha- ber vermiştir. Saka Salih yakalanınca her şevi olduğu gibi anlatmıya mecbur ok muş ve: — Bir gün fabrika işçilerinden Mehmet oğlu Mustafa bana geldi, İâstik çalmamızı teklif etti. O lâstik- Jeri su küpünün yanına saklıyordu. Ben her gün su getirdikten sonra ki pe boşaltır, tenekelere de lâstikleri doldurarak çıkardım. Bu işe 25 gün. denberi devam ediyorduk. 12 defada 500 çift kadar lâstik ökçe çıkardım. Bunu beraber sattık, demiştir. Polis, bundan sonra Mehmet oğlu Mustafayı ve bu Jâstikleri piyasaya dağıtan Ahmet oğlu Mustafayı ya- lamıştır. Bunlar vsitsile de bu lâs- tikleri satm alan Mustafa oğlu Ömer, Asım oğlu Raşit, Mehmet İnce, Mi. | Yalçın, Istavri İsmindeki kunduracı. lar yakalanmışlardır. Dün hepsi meğhut suçlar müddei- umumiliğine verilmişlerdir. Sultar met sulh birinci ceza hâkimi sorgu. larını yapmış, saka Sâlih, satici Ah- met oğlu Mustafa ve İşçi Mehmet oğ- lu Mustafayı tevkif ve diğerlerinin muhakemelerine serbest olarak ba- kılmasına karar vermişti Suçlu Ahmet oğlu Mustafa suçunu itiraf ederken: — Salih Dana geldi, Satılacak ök. çe olduğunu söyledi. Bana 12 defada 400 kadarökçe verdi, ben bunları es- nafa sattım, Bana günde, yarım lira, bir lira kadar bir para verirdi. Ben bunların hırsızlık olduğutu bilmez- dim, diyordu. Fabrika müdürlüğü, şimdiye kadar çalınan lâstiklerin 450 liralık oldu. unu söylüyordu. Yakında suçluların muhâkemelerine başlanacaktır. Suçluların sorguları bitmişti. HA. kim Reşit mevkufları jandarmaya teslim ediyordu. Suçlu Mehmet oğlu Mustafa ayağa kalktı ve Salihin üs- tüne hücum ederek: — Ulan doğruyu söylemedin, be- ni yaktın, dedi. Çenesine yumruklar indirdi. Salihin bir dişi kırılmıştı. Mustafa bu yeni suçundan dolayı da meşhut suçlar müddelumumiliğine tevdi edildi. Düşük Ayarlı Bilezik Damgalıyan Memurların Muhakemesi Kaldı Düşük âyarlı altın bileziklere tam Ayarlı gibi damga vurmıya teşebbir eden Darphanenin çeşni memurla- nından Hafız Mehmetle bunu teşvik ilin, dün Asliye dördüncü ceza mahkeme- sinde duruşmalarına deyam edildi. Darphane kimyageri Mukim, damga | memuru Kemal Cen ve murakıp Or- ban şahit olarak dinlendiler. Bunla. | rın şahadetlerinden anlaşıldığına gö-| re hâdise şöyle olmuştur: Çeşni memuru Hafiz Mehmet 6s- kiden kuyumcu imiş, şayanı itimat kimselerin tavsiyesile darphaneye a. İınmış, çinkograf işlerinde kullanıl. maya başlanmıştır. 1320 yılında gü- müş, altın evani İle masnuatın dam- galanması için bir talimatname ha zırlanmıştır. Bu talimatname 1340| yılında Cümhuriyet hükümeti tara- fından da meriyete geçmiştir. Fa- kat damgalattırma mecburiyeti ol. madığı için darphaneye kimse mü- at etmiyormuş. İki sene evvel hü kümet altın alım ve satimini menet- tikten sonra altın para saklıyamıyan. Jar altın bilezik almıya tehacüm 6t- mişler. Her gün bir kuyumcu 500 ka- dar bilezik satmıya başlamış. İşte bu tehacüm karşısında bilezikçiler darp. haneye müracaat ederek 22 üyar al- tından yaptıkları bileziklerin damga- lanmasını istemişler. Talimatname meriyette olduğu için darphane ida» | resi üş memurunu bu İşe ayırmıya mecbur olmuş ve Hafız Mehmedi de çeşni memuru yapmiştır. Kuyumcu. Jar yaptıkları bilezikleri darphaneye getirirler, damga memurları bunları birer makbuz mukabilinde alırlar ve beşer beşer grup halinde çeşni me- muruna verirlermiş. Çeşni memuru bu bileziklerden altin kazır ve kâğıt- lara koyarak kimyahaneye gönderir ve tahlli edilirmiş. Tahlil iyi netice verirse bilezikler danigalanırmış. Ak. si takdirde sahiplerine geri verilir. miş. Işte bu sıralarda kuyumcu Kâ-| mil, çeşni memuru Mehmetle buluş- muş ve anlaşmıştır. Anlaşma şekli de şudur: Mehmet yüksek âyarlı bilezikler» den fazlaca hümünelik alır. Düşük Ayarlı bileziklerin nümunesi gibi kimyahaneye gönderirmiş, Düşük â- yarlı bileziklerden aldığı nümunele. ri de esasen kıymetleri az ve dışarıya .cıkarma tehlikesi de mevcut olduğu için darphanede imha edermiş. Birisi liyete geçmiş. Bir cürmü meşhut yap muş. Mehmedin üstü aranırken ma- Sasının yanına meşin bir eldiven par. mağı İçinden altın tozu “düşmüştür. Mehmedin üstü arandıktan sonra Kâmilin dükküninda da taharriyat yapılmış, damgalı bütün bilezikler a- İırmiş ve yeniden âyarları tetkik o- İlunmuştur. Hattâ Kâmilin defterleri, ne göre, İ müşterileri de aranmış ve İbilezikler tahlil ettirilmek 5 piyasaya düşük âyarlı ve damgalı bi. leziklerin yayılma ihtimali büsbütün ortadan kaldırılmışlır. Suçlular hâdiseyi tamamen inkir &diyorlardı. Avukatları şahitlere bir çok sualler sordurdular. Neticede Müddelumumi dosyayı tetkike istedi Bi için muhakeme başka bir gü | birakıldı. ilm rma Sahte Mebusun Beyninde Kurşun Varmış Dün Asliye Dördüncü ceza mah- kemesinde kendilerine mebusluk sü- sü verdikleri ve kadastro memurls. rından Ahmedin evine tecavüz ettik. leri iddim olunan Çubuklu gaz de- posu memurlarından Kâzım ile Feri din duruşmalarına devam edildi. Suç iular müdafaalarını o yapacaklardı. Celse açılır açılmaz suçlulardan Kâ- zım söz aldı ve: — Ben Balkan Harbinde başım- dan bir kurşun yarası almıştım. Kur- İşun hâla beynimdedir. Bunun tesiri altındayım. Tıbbı adli müessesesinde Muayene edilmemi isterim, dedi. Mahkeme bü talep üzerine Kâzimın Muayene ettirilmesi için duruşmayı talik esti, e Bir Tahsildar Adliyeye Verildi Belediye muhasebe murakıpları tas rafından Bakırköy belediye tahsil Şubesinde yapılmakta olan tetkikler neticesinde tahsildar Osman oğlu Sa- dıkın vergi makbuzlarında tahrifat Yaptığı görülmüştür. Sadık, müd. delumumiliğe verilmiştir. Hikmet Mahküm Oldu Hikmet isminde bir kadın arkada. gı Takuhinin parasını çaldığı için İtevkif edilmişti, Sultanahmet birinci öeza mahkemesi dün duruşmasını darphane idaresine bu anlaşmayı ha» ber vermiş, müdür Fuat derhal fas-| yaptı. Kendisine üç ay hapis cezası verdi, , NN Üniversitenin ( Yeni Sene Kadrosu —o— i o Kadroya Birçok İliveler Yapıldı Ankara, 5 (TAN Muhabirinden) İstânbul Üniversitesi tedris heyeti kadrosunâ yâpılması kararlaşmış © Tan ilâveler 1 eylül 939 tarihinden itibaren tatbik edileğektir. Kadrodâki ilâveler şundan ibaret- tir: 125 lira maaşlı 6 adet profesör; 80 lira maaslı 7'profesör, 70 lira ma. aşh 10 doçent, 55 lira maaslı 14 do- çent, 30 lira maaslı 50 asistan, 35 li. ra maaşlı 75 asistan, 40 lira mi 15 başasistar, 45 lira maaşlı 25 büş- asistan, 88 lira maaslı 20 şef. Kadroda yapılan tâdillerden sonra İstanbul üniversitesinin tedris heye- V şu şekli almistir: 125 liralık 7; 100 Mrahik 5, 90 liralık 16 ordinaryüs pro. tesör: 80 lira maaslı 23; 10 lira ma. aşlı 4 profesör; 70 lira maaşlı 2 TA. boratuvar şefi; 70 lira maaşlı 40: 60 Bira maaşlı 40; 50 lira maaşlı 28; 40 Ura maaşlı 22 doçent; 50 lira maaşlı bir teşrih prosektörü: 60 lira maaşlı bir arapça lektörü; 60 lira maaslı 20 başasistan; 50 ira maaşlı 25 birinci 38 lira maaslı 73 ücüncü sınıf; 70 Hira maaşlı 50 dördüncü sınıf asistan. Evvelâ asistanlığı girenler, hangi derecede olursa olsun bir yıl müddet. le namzetlik devresi geçirecekler. dir. Namzetleri rektör tayin edecek. tir, Namzetlik devresini muvatfaki- yetle bitirenlerin asaletleri Vekâletçe tasdik olunacaktır. Memurluktan a. sistahlığa geçenlerin namzetlik müd. deti müddetlerinin hesabında sayıla- caktir. Asistanlarla baş asistanların inti, hap, kabul, tayin, terfi ve infisal ş6- killerile istihdam müddetleri ve va- xife ve memüriyetleri hakkındaki di- ğer hususlar Maarif Vekilliğince tes- bit ölünaesktir Bü ezAKAr dairesini? de herhangi bir derecede muvatfaki- yetsizliği sabit olanların'tayinlerin. deki usule tevfikan asistanlıklarına nihayet verilecektir. Bu gibilere açık maaşı verilmiyecektir. Tip fakültesindeki klinik asistan- İarına ihtisas vesikası alıncaya kadar ücret verliecektir. Bunlardan Asıl hizmete alınanlar üçüncü Sinif âsis- tanlığa tayin olunacaklardır. kli Safranboluda İmar Plânı Safranbolu; 5 (A.A) — Safranbo- lu Belediyesinin imar plânı tatbikatı için Belediyeler Bankasından borç olarak alacağı elli bin liranın veril. mesine Dahiliye Vekâletince müsa- ade edilmiştir. Belediye haritası mu- cibince istimlâk edeceği yerlerin tes. bitine başlamıştır. : Nazillide ir Hırsızlık türkün mağazasına, üst kattaki arka pencerenin 'demir parmaklıkları kı. rılmak suretile hirsiz girmiştir. Yir. mi cep ve kol saati ile yüz elli lira kadar para çalınmıştır. Kasa zorlan- mışsea da açılamamıştır. Rolis, hirsiz. ları aramaktadır. km Diy me . Yalan Bir Haber Ankara, 5 (A.A.) — Beden Terbi- yesi Genel Direktörlüğünden: B-den terbiyesi Istanbul bölgesi bütçesinin reddedildiği hakkında bir Istanbul gazetesinde çikan haberin asli Yoktur. EVLENME Yarbay Hubip kızı Moda sekizinci ilkmektep öğretmeni Sevim Başak ile Siyasal Bilgiler okulu doçentlerin- den Mehmet Arkanin nikâhları, dün güzide bir davetli kütlesi huzurile icra edilmiştir. Tarafeyne saadetler temenni ederi, ————— 171, 7 nn ASKERLİK İŞLERİ Mİ Şubeye Davet Emin&nü Yerli Askerlik Şubesinden: Yedek piynde teğmen Hikmet M- Ml Ersözün yubemize mürucaat ilân olu- Bur. sınıf, 40 Tira maaslı 18 ikinci sınıf; | TAN 6.399 ZU Zİ ANKARA RADYOSU İngiliz Filosunun. Ziyaretinden İntibalar 2) Türkiye Radyodifüzyon © Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1639 m. 183 Kes. 120 Kw AG 104 m. 1599 Kos 20 Kw, TAP 3170 m, 9488 Kes 20 Kw. Pazar, 6. 8. 1939 1280 Program. 1835 Türk müziği (Fa- #1 heyeti) 19 Memleket sast ayarı, ajans ve meteoroloji hâberleri, 13,15 Müzik (Küçük Orkestra — Şef: Necip — Aşkın). 1 — Raffoele Valente — Uzak bir mem İckellen o serenad, 2 — Priiz o Rerkte wald — Viyana müzikleri, 3 — Josef Lan- her — Balo da: 4 — Rio Gehhardt— Nokturno inni, 5 — Hanz Malnzer — Viyana polküim, 8 — Franz Labhar — Li- bellentaz operetinden potpuri, 1445 — 1430 Müzik (Dans müziği — Pi) 18.10 Prögrtm. 1835 M (Şen oda müvipi — İbrahim Özgür ve ateş böcek- leri) 10.08 Çöcük #uatt, 10.38 Türk müziği (Pasıl heyeti) 20.10 Neşeli pllklar — R 16 Müzik (Piyano soloları — PL) 2030 Amiral Gemisinde verilen ziyafette İngiliz ve Fransız sefirleri ve davetliler #i haberleri. 2048 Türk müziği ramı peşrev. İ — Mahmut Celâlettin Pas se — Hüzeem şarkı — Değildi böyle ew- vel, 5 —'Tatyos < Hüzzam gürki — Suyi kâlanede. 4 — Arif Bey — Segâh şarki Meftun olalı, 5 — Arif Bey — Segâh şar- kt — Olmaz ilâç. 6 — Hüzzam saz sema- isi, 7 — Artaki — Evle şarkı — Aşkınla harap olduğumu, 8 — Bimen Şen — Pe- tahnlik şarkı — Ruhumda “buhar açtı 9 — Eviç türkü — Şahane gözler şahane, 10 — Eviç türkü — Elveda dost deli gön nül, 21,80 Müzik (Carband — PL.) 2045— 23 Son ajans, spor haberleri ve yerinki program. ———— Başvekâlet Müsteşarı Şehrimizde Tela Gllüneli” sari” Arrüboya gidecek olan Başvekâlet Müsteşarı Nazilli (TAN) — Uzunçarşıda ges| celeyin bir hırsızlık olmuş, Nuri Göz- | Vehbi, dün Ankaradan sehrimize gel (miştir. Turistik Yollara İşaret Dahiliye Vekâleti, dün vilâyete gönderdiği bir tamimde, turistik yol» lara konulacuk beynelmilel işaretle rin, tebligata rağmen hâlâ konulma- dığını ve işaretlerin süratle konulma. sinin alâkadarlara bildirilmesini İs Gran Ya LU Parti İdare Heyeti Relsliği Bir müddettenberi münhal bulu- nan vilâyet parti idare heyeti relsli. gine, Denizyolları umum müdürü Ib- rahim Kemal Baybora, idare heyeti kâtipliğine de avukat Faruk Dereli intihap edilmiştir. —— POLIS ; z Meyhane Kavgası Evvelki gece Kumkapıda iki kişi. nİn ağır yaralanmasile neticelenen bir vaka olmuştur. Kumkapı sakinlerinden Nail ile ar. kadaşı Celâl deniz kenarındaki ga. zinoların birisinde rakı içerlerken yanlarındaki masada oturan Ham- parsum isminde birisi ile kavgaya tutuşmuşlardır. Hamparsum bir aralık nâra atmı va ve etrafı rahatsız etmiye başla. inişlar. Bunun üzerine Nail ile Celâl işe müdahale ederek sarhoşa susma- sını söylemişlerdir. Buna içerliyen Hamparsum da bıçağını çekerek ü- zerlerine hücum etmiş ve her ikisi» ni de mühtelif yerlerinden ağır ya- ralamıştır. Yaralılar Cerrahpaşa has. tanesinde tedavi altıma alınmışlardır. Vakayı müteakip. firar eden suçlu biraz sonra yakalanmıştır. Su Arabası Çarptı Sürücü Süleymanın idaresindeki su arabası Vezneciler caddesinden geçerken Yatihte oturan Pembeye çarparak muhtelif yerlerinden ağır yaralamıştır. Ağaçtan Düştü Kadıköyünde Kuşdili tiyatrosun- da çalışan 15 yaşında Şemsi, 6 civar. da incir ağacindân düşerek muhte! yerlerinden ağirca yaralanmıştır. Semsl Haydarpaşa Nümüne hastane. sing kaldirilmiştır. Dümen Zincirine Kapıldı Yalova İle İstanbul arasında işle- EATUĞRUL sanli TEK yi & HALİDE #İŞKİN - iştiyaklle bü göce Suadiye Şenyolda (ADA v TAVŞANI), 7 Ağustos pazartesi Heyxozda > ve 8 Sah günü akşamı Beşiktaşta FATOŞ, vedvil 3 perde. 9 Çarşamba Tuksim tepede HAMLET Eskişehir Valiliğinden: 94.7. 939 tarihinde ihale edilmek üzere kapalı zarf usulile eksi meye çıkarılmış olan Sarıköy Mihalıççık yolunun 13-4.203.44-400 kilo. metreleri arasındaki (11708.27) lira keşif bedelli şose inşaatı talip zuhur etmediğinden 2490 sayılı kanunun 40 ıncı maddesine tevfikan 31.7.939 tarihinden 14 « 8 « 938 tarihine Mmüsadil pazartesi günü saat 15.45 c kadâr temdit edilmiştir. İsteklilerin evvelki şeraite tevfik an müracaatları. (5645) İstanbul Defterdarlığından : Muhammen senelik sm N yen ada vapuru dün Galata köprü. pe süne yanaşırken vapur yolcularından İstanbul Tapu Müdürlüğ binasi altındaki Pul &4- 10 yaşında Futlu ayağını dümen zin- tış gişesi (Senelik lcarı iki taksitte, her takslli pe. cirine kaptırarak ağırca yaralanmışa şinen) 300 2 sı tır. Yaralı Beyoğlu hastanesine kal- Yukarıda mevkii yazılı pul gişesihizasındeki muhammen senelik icar || (LR: bedeli üzerinden $1 . 8 « 930 tarihine müsadif perşembe gününe kö. dar pazarlıkla kiraya verilecektir. Taliplerin vakti muayyeninden ev- vel “e 75 pey akçelerini yatırarak bu müddet zarfında persembe ve pa- zartesi günleri Defterdarlık Mi Emlâk Müdürlüğünde müteşekkil sa- tış komisyonuna müracaatları, “59TT., Dersler Başladı Kadıköy Hatkevladen: Riyaziye, trans. ca, fizik İkmal anları o derslerine başlanmıştır. Kayıt olanların derhal Hai- kevfne müracaatlar»