17 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

17 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 ij PENCEREMDEN Kabalıklar, Mânasızlıklar Yazan : M. Tarhan TAN öprü ile Kadıköy, Haydarpaşa, Adalar ve Yalova arasında iş- liyen vapurların malüm olduğu üze. re üç çeşit salonları vardır. Bun rın biri en alttadır ki pencereleri —yapılış vaziyeti Icabı— daima ka- palıdır. Bu salonlarda sigara içilmesi yasaktır. Tütün dumanından teessür, açık pencerelerden tehlike duyanlar hep bu alt kamaralarda otururlar, ra içenlere mah- sustür. Fakat buralarda da pencere. lerin —Hele cereyan yapacak şekil. de— açılması yasaktır. Havadan ko. runmak ve sigara da içmek İstiyen- ler buraları tercih ederler, Üst salonlarda hava fosur fosur e- ser ve sigara içmek tabiatiyle ser. besttir. Rüzgürdan O korkmuıyanlar, bol bol temiz hava almak istiyenler “buralara gelirler, rahat rahat yolcu. luk yaparlar. Fakat İstanbul gibi nazik bir şe- hirde yaşamalarına rağmen nezaket. ten zerre kadar nasip alamamış bir takım kaba ve mânasız kimseler var. Bunlar en alt kattaki salonlara gi. rerlerse mutlaka sizara'içmiye kal. kışırlar, Orta salonlarda pencerele- rin iki taraflı açılmasında ısrar eder. ler, bir kaç vatandaşın soğuk alma. sma sebep olurlar. Garip olan nokta, vapur memurla. rının bu kabalıklar ve mânasızlık. larla mücadeleden usanıp işi oluru. na hrrakmış olmaları ve vapurlarda bulunan polislerin de belediye emir. lerine, shhat kaidelerine uygun ol mıyan bu kaba hareketleri menetme. yi hatırlıyamamalarıdır. Belediye zabıtası âmirlerinin bundan sonra olsun bu mühim işe de ilgi göster. melerini, vapurları idare eden muh- terem heyetin dahi kendi memurla. cinin kulaklarını bükmelerini teme ni ederim. Bol hava almak istiyen yolen .vapurlarm üst salonlarında o- turmalıdır, orta “lerini keyfine göre acamıyacağım ar. tık öğrenmelidir. * Hem tarihçi, hem sair olan, hat. tatlıkta da tam bir behre sahibi bu. — İnan meşhur Sami Beyin —ki 1753 te ölmüştür— meşhur bir gazeli var-| dır ve üç beyti şu şekildedir: l Farkı mahiyyeti dil çeşmi salonların pencere- temaşa- dandır Pertevi nikü bed âyinei esmadandır Revreni haneyi sermada küşad et. mektir Serdii bezmi edeb handei bicadandır Hazır ol bezmi mükâfata eya mesli gurur| —ORahnei sengi siyeh penbel minadan. K dır Bu şiirin, yahut nazmın yukarda yazılı olan üçüncü beyti Osmanlı E- “debiyat Tarihinde mânasızlık nümu- > mesi olarak yer almıştır. Çünkü sengi > siyehle penbel minayı anlıyan kimse - yoktur. Hattâ bizzat Saminin, bir sit. ale cevaben: “Kalemimden böyle çıktı. Silmiye kıyamadım. Varsız bu söz de mânasız olsun, dediği deri. vayet olunur. Fakat benim okuyucularımdan bir zat, yukarıdaki ikinci beyit üzerinde duruyor ve bana bir mektup yaza- yak: “Edeb meclislerinin soğukluğu sade yersiz gülüşlerden midir,, diye soruyor. Bu susl hana, vapurlarda ve tramvaylarda kaba gyo münasız — davranarak başka yolcuların huzu. runu bozan hotpesentleri hatırlattı. Evet bazan © hattâ bazı kimselerin soğuk alışları “böyle yersiz pencere açmak yüzün- den de tahakkuk eder. Onun için a. Jâkadar olanlar bu kabalıkların ve “ münasızlıkların önüne geçmelidir, Ki ————— - Kasaplar Tatil İstiyorlar Kasaplar, belediyeye müracaat e- © derek berberler misillâ kendilerinin de hafta tatili kanunundan istilade © ettirilmelerini istemişlerdir. Beledi. ye bu talebi hukuki ve iktısadi ba- “kımdan tetkik ett'ken sonra kasapla. Ta cevap verecekir, meelislerin soğukluğu, | Vekillerin Tetkikleri Adliye Vekili İmralıda ,Tetkikat Yapacak Münakalât ve Muhaberat Vek Ali Çetinkaya dün öğleden sonra li. manlar umum müdürlüğüne giderek umum müdür Raufi Manyasla görüş. müş ve yolcu salonu hakkında me- mat almıştır. Vekil yolcu salonu- nun plânlarını getirerek tetkikatta bulunmuştur. Vekil bir müddet son. ra İstanbul Posta ve Telgraf başmü. dürü Mazharı kabul etmiştir. Dahiliye Vekilinin itfaiyeye iltifatı Dahiliye, Vekili Faik Öztrak; dün ml He sonra itfaiye müdürlüğüne (giderek itfaiye feşkilâtinı teftiş efmişir; Fa. ik Öztrak teşi ve itfalye teçhiz. tını gözden geçirdikten sonra bün. lar hakk müdür İhsandan izahat almıştır. Dahiliye V. 'aiyeden | ayrılırken teftiş defterine şu yazıyı yazmıştır: İcabında fedakârlıklarını gö- rüp işittiğim itfaiyeyi kendi yerlerin- de gördüm. Tetkik ettim. Temizlik ve intizam, icabında fedakârlık Pu. hunu aksettiren bu milesseseden, memnun ve ümitle ayrıldım. Adliye Vekili İmralıya gidiyor İstanbulda bulunan Adliye Vekili Fethi Okyar yarin motözle İmralı &- dasına gidecek ve tetkikotta buluna-| caktır. Vekil akşam üzeri tekrar İs-| tanbula dönecektir. İstanbul gazete. leri muharrirlerinden bir kısmı da Vekile refakat edeceklerdir. EDER Bira Fiyatları Dün biralarin her yerde perakende olarak elli santilitreliği 16 ve 62 san- #litreliği 20 kuruştan satılmıya baş- lanmıştır, Fiçr ile alınan o bizalarda| dahi Titre başına 13 kuruş tenzilâ* yapılarak evvelce 37 kuruşa olan bir litre bira 24 kuruşa indirilmiştir. $ — Orta okulun son sınıfın. dan ayrılan on yedi yaşında bir dul kadın hususi Tiselerde tahsiline de- vam edebilir mi? C — Edebilir. Bunun için tahsi. lini terkettiği zamandan bu zama- .na kadar tahsile devam edemeyiş sebebini, çalıştığı işi yazarak bir İstida ile maarif müdürlüğüne nü racapt etmek lâzımdır. * S — Bursa orta orman mühen. dis mektebine girme şartları ne- dir? C — 30 Temmuz tarihli Tan ga zetesinin sual cevap sütununda bu sualin cevabı verilmiştir. * $ — 3 dersten ikmale kaldım, askeri liseye girmek istiyorum ik. : Bugün yapılması muhtemel olan Havaya karşı pasif müdafaa tatbikatı dolayısile sokaklara asılan afişler ve Ke 17.8.9039 Korunma Hazırlıkları Istanbulun Orta Mektep İhtiyacı Temin Edilecek Maarif Vekâleti, der senesi başında Istanbülun orta mektep ihtiyacını karşılamak için şimdiden ba. zı tedbirler #lmiş bulunmaktadır. Bu tedbirlerden biri: den birisi Mevlevihane kapısında 22 inci ilk mek. tebin yerinde açılacaktır. Geçen ders senssi ortasin- da Karagümrükte yapılmasına başlanan orta mek. tebin inşanlı da bittiğinden ve bina Maarif idare- since tesellüm edildiğinden bir eylülden itibaren bu mektebin de talebe kaydine başlanacaktır. yalmız bu iki mekteple Istanbulun orta mektep ih. tiyacının karşılanabileceği. ümit edilmemektedir. Bunun için mevcut orta mekteplerin yeniden şubeleri» açılacaktır. 18 eylüle kadar devam ve kabul musmelesinde tesbit ö- dilecek talebe miktarini mevcut mekteplerin hı dı istiabisinden fazla olduğu tahakkuk ederse vekâ- “ulen nem Sea ere aaa man tep haricinde bırakmamağa çalışacaktır. Maarif idaresi, şehrin ilk mektep ihtiyacı için de eğecek olan kay Yeni Yaptırılacak Gemilerin Şartnamesi | İlân Ediliyor İngiltereye ısmarlanacak on bir geminin münakasa şartnamesi bu a. yın yirmisinden itibaren neşredil cektir. Şartnamenin tabı ve neşri İ- çin Ankaradan bir hey*t şehrimize gelmiştir. Doğu vapurunun İngilte. | vede bulunan Loyid gemi eksperli- ğince muayene ettirilmesi düşünül. || mektedir. İkmal edilmiş gemilerin muayenelerinin icrası beynelanilel kabul edilmiş bir usul olduğu işin Doğunun da muayenesine lüzum gö- rülmektedir. Lag iş Bugün Adalar Elektriksiz Kalacak Pendik, Büyükada, Heybeli mınts- kalarında yapılmakta olan su tesi. seti dolayısile yarın sabah yediden on altıya kadar bu mıntakalarda e Fakat kısmı azamında Ömer Seyfettinin Kabri Asri Mezarlığa | Naklediliyor Türkiyeye küçük hikâyeciliği sokan merhum Ömer Seyfettin vaktile Kuşdilinde Mahmutba- | ba kabristanına defnedilmişti. Şimdi bu mezarlık bozulmakta, ve Ömerin kabri kaybolmak tehlikesine maruz bulunmakta. dır. Ömer Seyfettinin dostları ve takdirkârları, Matbuat Ce- miyetinin ve Belediyenin yar. dımile merhumun kabrini 23 A- üsten çarşamba günü Asri Me- zarlığı makledeceklerdir. vesile ile o gün öğleden sonra şant ücte Şişli Halkevinde bir Ömer Seyfettin ihtifali yapıla- caktır, Bu ihtifalde dostları merhumun hatırağını anacak. | lardır. lektrik cereyam kesilecektir. yan a GE en kele MAİ allam SORUNUZ, CEVAP VERELİM mal imtihanını verdikten sonra girebilir miyim? C — Siz ikmal imtihanını verin- ceye kadar kayıtlar kapanır, onun için şimdiden askeri orta okulla. rın üçüncü sınıfina girmek için müracaat ediniz ve bir nn evvel size en yakın askerlik şubesine müracaat ederek lâzım gelen ma- lâmatı alınız. * S — Lisenin birinci sınıfında ikmale kaldım, ilk muallim mek. tebine girebilir miyim? C — Orta mektep mezunu oldu- ğunuza göre girebilirsiniz. $ — Orta okuldan mezunum, hangi okullara parasız girebilirim. C — 11 Ağustos tarihli gazete- mizde bu hususta tafsilât vardır. Eğer 11 Ağustos tarihli gazete ©. Tinizde yoksa müvezzilerden ister- siniz. . $ — Orta okylun üçüncü sınıfı. na geçtim, asrkeri orta okulların üçüncü sınıfına kabul edilebilir miyim? C — Girmek istediğiniz sınıfın bütün derslerinden ve askerlik der sinden imtihan edilerek girebilir- siniz, Askeri orta okullar Konya ve Erzincandadır. * S5 — Yüksek Orman Mühendis okuluna girmek istiyorum, bu mek tep nerededir, şartları nelerdir? C — Yüksek Orman mektebi şimdi Ankara Yüksek Ziraat ens. bazı tedbirler almış bulunmaktadır. Bu arada Ak- sarayda 45 inci ilk mektep ittihaz edilmek üzere ya- pılmasına başlanan binanın inşaalı bittiğinden bina maarif idresince tesellüm edilmiştir. Ders başından itibaren bu mekteplerle bu ayın sonünda inşartı bitem bulacak olan Cibali 63 üncü ilk mek. lepte de tedrisata başlanacaktır. Bu suretle İstan. bul bu sene iki ilk mektebe Bunlardan başka bu günlerde ihale edilecek olan 11 mektep binasından üçü de sene ortasında ikmal senesi kavuşmuş olacaktır. edilerek ahşap binalarda tedrisat yapan mekteplere tahss edilecektir, Blarif şürasının verilen karar üzerine köy mek. teplerinin çoğaltılması ve bu mekteplerin beş sınıfa Çıkarılması için de icap eden tedbirler Bu sene, vilâyetin znuhtelif kaza ve nahiy imei smile inibrenin tr. Bu suretle köylerin yüzde yetmişinin mektebi temua edilmiş olacaktır. alınmiştir. e | İstanbuldan Gezmiye Giden Gençler | Çanakkalede Bulundu Ağustosun on birinci günü limanı. || muzdan 6445 numaralı sandalı kira- arak gezmiye çıkan Maltepeli Mu- || ammer ve arkadaşı Fatih lisesinden İbsan sahilden açılınca akıntıya ka- pılarak Marmaruya açılmışlardır.Geç kit feryada başlıyan bu iki genci kimse görüp kurtaramadığından son. dal suların cereyanile Çanakkaleye kadar sürüklenmiştir. Çanakkale gümrük muhafaza teşkilâtı tarafın- İİ dan kurtarılan bu iki genç dün şeh- rimize getirilmişlerdir. ——— Vilâyet Memurlarının Müracaatları Vilâyet memurları dün vilâyet ma. kamına müracaat ederek kendi msaş etlerinin de belediye memurla» lü kendi ehlerinde olarak halledilmesini rica etmişlerdir. titüsüne bağlı bir fakültedir. Yaşı 17 ile 25 arasında bulunan ve İise- yi ikmal eden kız ve erkek talebe, paralı, parasız, yatılı ve yatısız o. larak kabul edilir, kayıd mume- lesi Ağustos ve eylül aylarında ic- ra edilir, * $ — Orta mektepten iyi bir de- rece İle mezun oldum. Nafia tek- nik okuluna girmek istiyorum, Bu mektep nerededir? C — Nafıa teknik okulu İstan bulda Yıldızdadır. Orta okul me. zunlarından yaşı 17 den küçük ve 21 den büyük olmıyanlar cebir, &- ritmetik, jeoloji ve Türkçe dersle. rinden imtihan edilerek kabul e- dilirler. Kayıt eylülün birinde baş Jar, 15 eylülde biter, ——— Kardeş Katilleri Bu Cinayetlerin İkisi | Miras Yüzünden İşlendi Orhangazi (TAN) — Gülleimüslim İ köyünden Ali Osman oğlu Mehmet isminde bir sabıkalı, büyük kardeşi- ni tehlikeli surette yaralamıştır. Taf. silât şudur- Hasan isminde birisini öldürmek suçundari idama mahküm edilmişken cezası yirmi iki seneye indirilen ve rahatsızlığı hasebile tebdili hava #la- raş yüzünden arasi açık olan a yini öldürmek istemiş. #damcağizın evine girerek” ŞİM odanın öde birada İk catal doz: Kurşunlar omuzl. lının hayatı “tehlikededir. tevkif edilmiştir. 11 yaşındaki ağabeysini öldürdü Adapazarı (TAN) — Kunduracılor çarşısında kunduracı Hilminin ço- cukları 8 yaşında Hayri ile 11 yaşla» rında Ahmet, kavga etmişler, Hayri, kunduracı bıçağile ağabeyi Ahmedi. sol memesi altından yaralamıştır. Ahmet, hastahanede ölmüştür. Miras için kardeşini vurdu Tire — Dumlupınar mahallesinde iki kardeş, miras meselesinden kavga etmişlerdir. Bunlardan Mehme* Kun- dakçı, Hüseyin Kundakçıyı sol küre. ği altından bıçakla ağır surette ya- ralamıştır. “ Yaralı hastahaneye, 'yaralıyan ad. İliyeye teslim edilmiştir. — e Belediyede Şikâyet Bürosu Avrupanın bir çok belediyelerinde olduğu gibi İstanbul belediyesinde de sırf halkın şikâyetlerile meşgul olun. mak üzere bir büro tesis edilmesine karur' verilmiştir. aaa TAKVİM ve HAVA ıha giren vara Mehmet 17 Ağustos 1939 PERŞEMBE #inday (oOGüm3l (o Hizrldi Arabi 1368 Recep: 2 Güneş; 512 — Öğle İkindi: 10,08 — A Yatsı: 20.31 — İnasöi Hava Vaziyeti Yeğliköy meteoroloji istasyonundan alı- nur. malümata göre, hava yurdun Karade- nizin garbında çek bulutlu ve mevzi! yas Bişi, Marmara kıyılarında çok bulutlu, Akdeniz kıyıları ile cenup doğurunda acık, diğer yerlerde bülutlu "geçmiş, rüygürlar cenup bölgelerde ceruptan hafif, Trakya, Marmâra kıyılarında ve diğer yerlerde şi- malden orta kuvvette ermiştir. Dün İstanbulda hava bulutlu gecmis, rüzgür şimalden saniyede 4 - 6 metro hiz- İa esmiştir. Saat 14 te hava tazrik: 10100 militer idi. Sününet en yüksek 206 ve en düşük 167 santigrat olarak kaydetmiş. tir.