22 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ol iğ hi Bu isi ij ve ul xi hi et Amd > Bl la e Team Mİ 2 PENCEREMDEN Mumya Yazan : M. Turhan TAN eçen yıl tatlı ve sürekli bir ya görmüş, Londrayla Parisi ve daha birçok şehirleri zivaret et- miştim. Yurda dönüşte şişkin bir çanta taşıyordum ve bu çantada meşhur müzelerin, kütüphanelerin, resim salonlarının katologları, çeşit çeşit resimler vardı. Dün oğlumla karşı karşıya otur. duk, o resimleri gözden geçirmeğe koyulduk, bir aralık elimize Britiş Müzeum'daki mumyaların fotografi. leri geçti. Altlarındaki kayıtlara göre onların hayal olmuş hakikatle- rini konuşurken oğlum sordu; — Frenkler bunlara Memle diyor. lar. Ben geçende merak edip Lârü- sa baktım, Kelimenin o arapçadan frenkçeye geçtiğini gördüm. Aslı ne ola? Kitapbaneden Bürhamı Katn al. dım, çocuğa şu satırları okudum: “Rustayi vezninde yunancada mumya, âmme mumye derler, maruf cisimdir!. Bazılar indinde Farisidir. Asılda “mum-âhin,, vasfı terkibidir. Müm-reviş demektir. Zira mumya surette mum gibi bir nesnedir. Bazı larca aslı müm.âbindir. Bu şekilde iki rivayet vardır. Biri budur ki âbin mumya madenine yakın bir köydür. Bu yakınlık hasebile ona izafe edil. miştir. Birisi dahi terkibi tavsifi ei- hetile sulu mum demektir. Mumya madeni olan mağarada su olmağ. Ia mumya alındığı vakit Tutubedli! olduğundan suya nisbet olundu.| Mumya, behemehal iki nevidir. Bla- deni ve ameli olur. Madent nevi eski | fürs tacidarlarmdan Feridun zama ında zuhur eyledi. Şöyle nakleder. | ler ki Feridun bir gün ava çıkmıştı. | Askerlerden biri okla bir ahü vurdu. Fakat gece hülâl etmiş olmakla ahd. yu alamadı, gözden kaybetti. Meğer hayvanın yarası ağır değilmiş. O se- beple aksaya aksaya bir mağaraya | giriyor, Feridunun yanında bulu: nanlardan üç beş kişi'de onun izi rastlıyorlar, mağaraya. kadar gidi. yorlar ve hayvanın orada bulünan bir sudan İçtiğini, yarasını da o su- Kütahyayı Sel Bastı Zarar ve Ziyan Miktarı , 150 Bin Lira Kadar Tahmin. Ediliyor Kütahya (TAN) — Saat 175 ta başlayıp 15 dakika süren şiddetli fır- bna ile karışık yağmur ve doludan #onra, saat yitmide sağnak halinde yağmur başlamış ve hemen hiç din- miyen şimşek ve yıldırımlar arasında tam bir buçuk saat sürmüştür. Bu se. mavi âet, bir hayli korku ve heye. cana sebep olmuştur. Biraz sonra da, şehrimizin garbı conubi istikametindeki yökuştan deh şetli bir sel gelmiş, şehir içindeki sel kanallarını aşmış, Sultanbağı deresi boyunca evleri, bahçeleri" basmiştir. Getirdiği enkaz ile Şengül ve Pek- muapuziri“KOPKUNETINI ikasıgından sular bir kaldan İtfaiye meydanına, İzmir Fuarının Pazar günü yapılan küşat resminden iki intiba... Vekillerin Dahiliye Vekili Et ve Şehrimizde bulunmakla olan Dahiliye Vekili Faik Öztrak dün Belediyeye giderek ekmek ve et 's- leri üzerinde şimdiye kadar ya- pılan tetkikleri gözden geçirmiştir. Vekil, Belediyede bu işlerle meş- gul olan memurları nezdine cek bederek ekmek fiatlarının hangi esasa İstinat ettirilerek tanzim 6- dildiğini, İstanbul halkıma sıhhi ve ucuz bir ekmek yedirmenin neye mütevakkıf olduğunu, bu mevzu etrafında etüdlerde bulunmak &- zere toplanan komisyonların ha- zırladıkları raporlarda neler talep ettiklerini, elektrikli modem ek- mek fabrikaları inşasr hususunda tekliflerde hulunan firmaların bu” husus hakkında ileri sürdükleri TAN Tetkikleri Ekmek İşini Tetkik Etti, Ziraat Vekili de Boluda Tetkikat Yapıyor dan şehre et nakliyatı, Belediye- nin bu hususta yapmakta olduğu hazırlıklar etrafnda da uzun uza- dıya izahat ve notlar almıştır. Ziraat Vekilinin tetkikleri Boluda tetkikler yapan Ziraat Vekili Muhlis Erkmen, Halkevin- de, Bolunun, her sınıf sanat erba- bile bir görüşmede bulunmuş ve dileklerini dinlemiştir. Bu gürüş- me esnasında zirant ve orman İş- leri üzerinde bilhassa durulmuş” tur, Bundan sonra yanında Bolu me- busları olduğu halde Mudurnuya gelmiş ve hir müddet kaldıktan sonra Göynük'e geçmiştir. Ziraat Vekili burada bulundukları esna. da zirai ve kücük sanat erbabı ile dilek ve ihtiyaçlarını dinlemiştir. Arkadaşını Baltaladı o — Bir Köylü Baltayla Diğer Bir Köylünün Omuz Başından Kolunu Kırdı Dün Çatalcada bir vaka olmuş, bir köylü, diğer bir köylünün kolunu balta ile kesip koparmıştır. Çataleanın Podime köyünden İb- rahim oğlu Mustafa Kozludere de- nilen mahaldeki ormanlarda odun kesmekle meşgul iken Silivrinin Pı. nsrköyünden Osman oğlu Ali Orma- ha gitmiş, ve Mustafayı oradan odun kesmekten menetmek istemiştir. Bu yüzden iki köylü arasında kavga çık. miş, neticede Ali çok keskin olan bal- tası ile Mustafanın koluna üç defa vurarak sol kolunu omuzu hizasın- dan kesip düşürmüştür, çok'kün zayi eden Mustafayı hasta. haneye kaldırmış, suçluyu baltası i- le beraber yakalamıştır. diğer koldan da Pekmezpazarı çar- ya temas ettirerek - hemen - iyileş- #iğini görüyorlâr. Sahne gerçekten »- cip idi, Avcılar hemen mağaraya girdiler, ahüyu tutup hükümdarm huzuruna getirdiler ve » ya ifa- de eylediler. Feridun âlimlerini top. | Tadı, ol adamların takririni anlattı. Kimse bu kaziyyenin sırrını idrâk edemedi. Onun üzerine bir horozun ayağını kırdılar, götürüp o mağa: daki sudan içirdiler, yarasına da sürdüler. Vâlnâ kırık yerine geldi, ayak kel'evvel sahih oldu. Feridun da gayet mahzuz olup emretti, ol su #apt ve tasarruf altına alındı. “Ameli mumyaya gelince bunu efrenç taifesi tertip ederler. Şöyle ki kızıl saçlı bir çocuğu otuz seneye baliğ olunca yedirip içirip hıfzeder. ler. Badehu bir taş dibeği susam yağı ve hal ile ağzına beraber doldurduk. tan sonra ol dertmendi içine oturtur. lar, ağrım muhkem kaparlar. Yüz yirmi yıl o hal ile terkedip bu müd- det sonunda açarlar ve matlüpları o- Tan hâlis mumyayı hasıl olmuş bu- lurlar. Bu çeşit muiyayı madeni mumyaya tercih edenler vardır.” Oğlum, hayran hayran yüzüme baktı: — Bu, dedi, masal, baba. Hem de anlaşılmaz bir masal, Cevap verdim: — Evet amma en basit tarih ki- taplarında « bilhassa o Mısırlılarca - mumyanın nasıl yapıldığını okumi- yan, okuyamıyan ulema takımı işte bu masala, yahut başka bir efsaneye aldanıp mumya usulünün insanları susam yağı ve bal içinde eritmekten ibaret olduğuna inanırlar, Aksini id. dia edenleri de cahil bulup tezyife kalkışırlar. ve ettim? — Ulu Tanrı o âlimleri eksik et. mesin. Yoksa yazı âleminde gülmek şısı ve Cemâlettin mahallesi semtle- rine yürümüş, Balıklı, Meydan, Po. Iatbey mahallelerine kadar yayılmış, o havslideki bütün binalara girmiş. tir. Evlerdeki eşya ile ticaret malla- | rinin gördüğü zarar ve diğer tahri-| bat miktarı 100 - 150 bin lira ara- sında tahmin edilmektedir. İnsanca zayiat yoktur, İtfaiye teşkilâtı, polis ve Jandarma, âfetin devamınca can. siperane çalışmıştır. Seller dindikten sonra da belediye cadde ve binaları temizletmiş, mecraları açtırmıştır. rl RE Maarif Vekili Ankaraya Gitti Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunmakta olan Maarif Vekili Hasan Ali Yücel, dün akşamki trenle An- karaya hareket etmiştir. Maarif Ve. kilinin, Vekâlet erkânı tafafından ha. zırlanan mauallimler arasındaki nakil ve tayinlere ait listeyi tetkik ve tas- vip ettikten sonra İzmir seyahatine çıkması muhtemeldir. lisanlardan hangisi daha zengin. dir. C— İngilizce &. S — Kanunu medeniden evvel bir Ermeni çifti imama nikâh kıy. dırarak karı koca olmuşlar. Bu ni. kâh meşru sayılır mı? C — Kanunu medeniden evvel nikkhlar, imamlar, papazlar gibi dini memurlar tarafından kıyılır. dı. Fakat bu nikâhlarla yapılan akdin sahih olması ve kanuni bir vasıf alabilmesi için Hıristiyanlar fırsatını kolay kolay bulamazdık. ŞA Hamidiye İskenderundan Döndü İskenderuna yaptığı ziyaretten son ra Akdeniz ve Egede ufak bir se. yahat yapan Hamidiye mektep ge- mimiz gelmiş ve Silivri açıklarında demirlemiştir. da Patrikhaneden, Müslümanlar. da da kadılıklardan izinname alın. ması ve nikâhın nüfus dairesince veya mahkemelerce tescili icap e- derdi. Bu tescil muâmelesi yapıl. madıkça imamın ve papazın kıydı. ğı nikâh da, eski usulde kocanın “Boş ol,, demesile vaki olan talâk İştirak Ediyoruz Viyana, Belgrat, ve Selânik bey- nelmilel fuarlarına resmen iştiraki- miz kararlaştırılmıştır. Bu üç fuara gönderilecek nümuneler ve eşya ta- | teşkil edilecek münferit hâ mamen hazırlanmış olduğundan iki güne kadar bu fuarlara seçilen komi. sezlerin refakatinde olarak sevkedile- cektir. Her fuar için muhtelif nümu- nelerden 35 - 50 sandık kadar eşya gönderilecektir. Türkiyenin gönder. diği nümuneler müstakil birer pav. yonda teşhir edilecektir. İhraç etmek te bulunduğumuz maddelerle bundan böyle ihraç edeceğimiz maddelerin nümüneleri bu sergilerde geniş ölçü- de teşhir edilecektir. Türkiyede tekâ mül eserlerini ve bilhassa kadınlığın tekâmülünü gösteren resimli nümu. nelere fazla ehemmiyet verilmiştir. Gönderilecek nümuneler Türkiyenin mamulât, masnuat ve mabsulâtı iti. barile zengin ve çeşitli tiplerdir. İtur. Mahkemeler adliye Beynelmilel Sergilere || Yeni Mahkemeler İçin Mobilya Alınıyor Adliye Vekâleti müsteşarı Selim | Nafiz, dün de öğleden ev ra müddelumumiliğe gide kemele nesi ve saire malzeme ile meşgul ol muştur. Müddetumumilik dairesi dün yeni mahkemeler için 70 masa ısmarlamıştır. Adliye Vekâleti heyeti teftişine reisi Seza! de müsteşar Selim Ns. fizle beraber tetkiklerde bulunmuş. tatilinden sonra derhal faaliyete geçetekleri için o vakte kadar in teşkilâtı ve I ve son. k nacak masa, yazı maki- levazım 0 Nişantaşında Yeni Mektep Nişantaşında, 60 bin lira sarlile, Nişantaşı orta mektebi için yapılan pavyon ikmal edilmiştir. Bu seneden itibaren tedrisat yeni pavyonda ya- ılacaktır. Yerinde ikinci bir pavyon -apılacak olan eski mektep binasının da dünden itibaren yıktırılmasına başlanmıştır. li Münakalât Vekilinin Tetkikleri Muhabere ve Münakalât Vekili Ali Çetinkaya muntaka liman relsliğinde | bir müddet çalışmış ve Limanlar U- | mum müdürü Raufi Manyası kabul ederek görüşmüştür. levazımı ikmal edilmiş olacıktir, —— Adliye Vekâleti heyeti tettişiye| Bu Aslana Dokunmayın da 300 kişilik yeni bir teyin, nakil ve Toplattırıldı terfi Wistesi hazırlamıştır. İstanbula! Son günlerde neşredilmiş olan tayin edilecek münferit hâkimlerin | (Bu aslana dokunmayın) İsmindeki isimleri de bu listeye ilâve edileceği | risale müddelumumilikçe görülen için listenin tasdiki gecikmiştir. (e İlüzüm üzerine dün toplattırılmıştır. EEE ee SORUNUZ, CEVAP VERELİM şa, arzedemezdi. Tâ ki hâkim kararı. 'na veya resmi bir tescile dayansın. Nikâhda meşruiyet, çiftin iştirak. lerinin ilâm ile başlar. Şu halde bu ilânı ister papaz yapsın, ister i. mam yapsın nikâh meşrudur. An. cak kanun hazarında bu meşruiye. #in hiç bir hükmü yoktur ve akid, eşkâli kanuniyes! dahilinde tamam olmuş değildir. Akdin tamam ol. mast için bugün olduğu gibi dün de resmen tescili icap ederdi. . S — Liseler ne zaman açılacak, ikmal imtihanları ne vakit yapıla. cak?. C — Liselerde tedrisat 25 ey- Tölde başlıyacaktır. İkmal imtihan larının günü henüz belli değildir. Maamafih 5 veya 7 eylülde baş- ıyacağı söylenmektedir. İmtihan günü Vekâlet tarafından ilân edi. 8 — Dünya yüzünde konuşulan da resmi ve kanuni bir mahiyet lecektir. Hazır bulunmak lâzm. dır. . — Efganistan hakkında ma. lümat verir misiniz?. C — Elganistan Ayan ve Meb. usan meclisleri olan, krallıkla ida. re edilen meşruti bir hükümettir. Şimdiki hükümdarı Mehmet Zahir Handır. Mesahal #athiyesi 731.500 kilometre murabbaldır. 6 milyon nüfusu vardır. Hazeri ordusu yüz bindir. Son yıllarda Efganistanda bir hayli yenilik yapılmış, ordu kuvvetlendirilmiş, asri silâhlarla teslih ve techiz edilmiş, yeni mek. tepler açılmıştır. Ahalisi müslü- mandır, Dünyanın nüfusu itibarile en kalabalık şehri neresidir?. C — Nevyork şehridir, nüfusu 8 buçuk milyondur. Bundan sonra yedi buçuk milyon nüfusla Lon. dra şehri gelir, . $ — Galata kulesi ne zaman ya- pıldı?. C — İlkin beşinci asırda İmpa. rator Zenon tarafından askeri mak. satla yapıldı (1352) de Cenevizle. rin eline geçti ve Galata istihkâm. arı içine alındı. 1446 da biraz yükseltildi, Osmanlılar devrinde liman ile tersane afasında muha- bereye tavassut ediyordu. (1797) de yandı, hemen tamir olundu. (1824) de bir daha yandı, tekrar tamir edildi. Başında mahruti bir çatı vardı. (1875) de bu çatı uçtu Yerine şimdiki Sakf yapıldı. Ce. nevizliler devrinde Hıristos kulesi adımı taşıyordu, tepesinde baçlı bir Ceneve bayrağı vardı. 22-8 - 939 | Yeni Belediye Sarayı Belediye imar müdürlüğü, Sultan. uhmette yapılacak olan belediye sa- rayına ait plânlar üzerinde çalışmı- ya başlamıştır. Belediye sarayının en modern bir bina olmas: İstenildiği i- çin dünyada mevcut en büyük şehir- lerin belediyelerine sit binaların plânları gözden geçirildikten sonra plânı hazırlanacaktır. Bir çok müte. hassıslar en modern belediye binası- nın Stokholm belediye binası oldu- Hunda müttefik bulundukları için be- lediyo imar müdürlüğü de bu şehir belediye binasına ait plânları getir- terek üzerinde tetkikata başlamıştır. Bu tetkikat lüzumu kadar kanaat vermezse başka büyük şehirler bele. diyelerine ait plânlar da getirtilerek tetkik edilecektir. Belediye sarayına ait plân ancak bu tetkiklerden sonra sön şeklini alacaktır. Yeni istimlâk komisyonu Dört azadan mürekkep olmak Üze- Fe teşkil olunan yeni istimlâk komis- yonu bugünden itibaren faaliyete ge. çecektir. Komisyon ilk evvelâ Emin- önü meydanının tevsiine ait son plân. la yıktırılması lâzım olan emlâke ait istimlâk muamelelerini tekemmül et- tirecektir. Bundan sonra da Eminönü ile Unkapanı arasında yapılacak cad- delerin tarafeynindeki emlâkin fi. yatların takdir edecektir. Bebek — İstinye yolu Bebek - İstinye yoluna ait inşan. tın yürümediğine dair vâki şikâyet üzerine Nafıa Vekâleti tarafından bu inşaat hakkında tahkikata memur edilen müfettiş vazifesini bitirerek, bu husustaki raporunu alâkadarları vermiştir. Müfettiş, Bebek - İstinye yolundaki inşaatın Veki na tevfikan mümkün olan süratle i- lerlemekte olduğumu raporunda bil. dİrMİ İĞ average mobilyası Taksim bahçesinde inşa edilmekte olan bin kişilik gazinonün mobilya nümümeleri hazırlanarak dün vali va belediye relsine gösterilmiştir. Ga- zinonun ber salonu için ayrı ayrı mo- bilyalar yaptırılacaktır. in aTzUsU- Cankurtaranda Bir Fidanlık Yapılıyor Hat boyunun ağaçlandırılması i- çin Devlet demiryolları idaresi Kırk- larelindeki fidanlığı gayri kâfi gör. düğünden yeni bir fidanlık yaptırmı- yâ karar vermiştir. Bunan için de Ahırkapı can kurtaran durağı ile Göl hane hastahanesi arasında Emlâki Milliyeye ait iki bostan istimlâk edil- miştir. İstimlâk edilen bostanların tapu ve vergi işleri biter bitmez der- hal fidanlığın yapılmasına başlans- caktır, ekimiz Üçüncü Umumi Müfettiş Şehrimizde Üçüncü umumi müfettiş Tahsin Uzer, dün Tarı vapurile şehrimize gelmiştir. — — — —— TAKVİM ve HAVA 22 Ağustos 1939 al ELEM 8nei ay O Güm (o Hizir 109 Arabi: 1858 Rumi; 1988 Ağustos: 9 Güneşi 8.18 — Öğle MT İikindiz 16. — Alsam: 19.00 Yatsı: 20.38 — İmsük: 3» — Hava Vaziyeti — Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı- ban malümata göre, hava yurdun Egenin cenubunda açık, Kocaeli, Trakya bölgele- ri ile Karadenizin şark kıyıları ve Doğu Anadolunun şimallinde çok bulutlu ve yer yer yağışlı, Cenup Doğusu ile Orta Anado- © Akdenizin şark kısımlarında bus Batlu ve mevsii yağışlı, diğer bölgelerde bulutlu geçmis, rüzgârlar Doğu bölgeler- de cerubi, Trakyada, Marmara havzasın- da ve diğer bölgelerde gartıt istikametten orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava kapal ve fırtına geçmiş, Tâzgâr simalden saniyede 10-11 metre hızla ermiştir. Sant 14 de hava taz- yikı 10073 milibar idi, Sühünet en yüksek 273 ve en düsük 180 santigrat olarak kaydedilmiştir,