22 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

22 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Macaristanın Akıbeti ve Orta Avrupanın Mukadderatı Başı 1 incide Jonyaya külli kuvvetlerle yüklen- mek. Bunun için de Slovakya; Ro- monya, Macar ve Yugoslavya hudut. larına 50 fırka motörize kuvvet tah. şit ettiğini söylerler. H“ iki plânda da Balkanlara! inmek için yol üzerinde bu- Junan devletleri çiğneyip geçmek ve yahut bunları mihverin içine alıp be- raber yürümek zarureti vardır, Bu zaruret saikasiledir ki,, mihve dev-| letleri, Çekoslovakyanın işgalinden. beri Macaristanı ve Balkan devletle, rini elde etmiye çalışmış, fakat mu- vaffak olamamışlardır. Bilâkis Re- manya, Türkiye ve Yunanistan sulh cephesine iltihak etmiş, Yugoslavya ve Bulgaristan, bütün tazyiklere rağ- men bitaraflıklarını muhafaza ede. ceklerini tekrar etmişlerdir. Macaris. tan bile, en tehlikeli vaziyette bulun- masına rağmen, mihvere İltihak et- memiştir. Fakat karar ve hareket günü yak- Jaşmış olduğu için mihver devletleri Macaristan üzerindeki tazyiklerini arttırmışlardır. Macaristan Hariciye Nazırı Csaky son günlerde nazi ricalile sıkı temas. larda bulunmuş, geçen hafta Alman | * Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop'la görüşmüş ve on gün kadar Almen Dahiliye Nazırına misafir olmuştur. Salsburg'da Ribbentrop'la Kant Cia. no arasında vuku bulan mülâkattan sonra da Macar Hariciye Nazırı Ro- mayı ziyaret etmiştir. Ayni zamanda Macaristan içinde de son haftalar endişeli geçmiştir. * Almanların Macar hududundaki tah- şidatı arttırdıkları, Macaristana Anş- lusu teklif ettikleri rivayetleri çık. mış, Başvekil Teleky müstacelen Bu- dapeşteye dönerek İngiliz sefirile gö- rTüşmiye mecbur olmuştur. Hulâsa Macaristan üzerinde Al. manya ve İtalya müşterek tazyik ic» râ etmekte ve yolu üzerime düşen vu ilk Tuna devletini kazanmıya çalış-| İssaretinin kuleler ve fabril Deneme İçin Düdükler Çoğaltıldı Yeni Hava Hücumuna Hazır Bulununuz Havadan korunma komisyonu, dün vali muavini Muzaffer Ak; riyasetinde toplanarak bugünle yapılacak olan ikinci hava hücumu denemeleri dolayısile ittihazı lâzım gelen tedbirler etrafında konuşmuş. tur. Komisyon, birinci deneme hücu- muna karşı pasif korunma tatbika. tında görülen kusurların 'kinci de- nemede tekerrür etmemesi için yeni- den bazı tedbirler almıştır. Bu cüm- leden olarak vilâyet hududuna yak- laşan mefruz düşman tayyarelerinin hareketini haber verecek muhtelif vilâyet vasıtalarının takviye edilme sine, şehrin, Adalar, Boğaziçi uzak semtlerinin de, veriletek “A- Yarm,, işaretini vaktinde duyabilme- leri için yangın kulelerindeki canavar düdüklerinin çoğaltılmasına, gibi canavar düdükleri tarafından üç da. kika devam etmek üzere, tonlarla şehre ilân edilmesine karar vermiştir. Alarin işareti üzerine sığı- naklara iltica etmiş bulunan halkın yanlış hareketine mahal kalmamak için alarmın bittiği, bu defa, motosik. ietli polisler marifetile ve civsrdaki düdükler çalınarak ilân edilmiyecek- tir. Pasif korunma teşkilâtı tamamile Emniyet müdürlüğünün emrine terk edildiği için ikinci denemede alarm işareti, bu müdürlük tarafından ve- rilecek bir emirle ilân olunacaktır. Vilâyetin ve askeri makamatın bu denemedeki rolü ikinci derecede ka. lacaktır. İlk deneme hücumunda vilâyet hududundaki vasıtalar ve teşkilât, tayyarelerin haveket ettiğini, alarm işaretinden 26 dakika evvel haber vermişlerdir ki. bu da savanı mem. Duniyet görülmüştür. Yapılan takvi. ye ile ikinci hücumun alarmdan çok | çirmiş, bu sebeple mukarrer olan ih- â ha evvel haber alınabileceği ümit maktadırlar, * hş Cihan Harhinden sonra topraklarından bir kıs” mını kaybeden memleketlerden bi.| ridir. Kaybettiği toprakları yeniden hudutları içine almak arzusundadır. ,Onun için ayni davayı güttüğü d. detçe Almanyaya müteveccih idi Mületler Cemiyetinden çekilmiş, hat- tâ antikomintern paktı imza etmişti. Fakat Çekoslovakyanın işgalinden sonra Almanyanın Versay mushede- sindeki haksızlıkları tamir için değil, kendisine çizdiği hayat sahasını işgal için bir istilâ plânı tatbik etmekte olduğuna kanaat getirince vaziyet değişti. Bu hayat sahasına kendisi de dahildi. Nitekim Çekoslovakyadan | sonra Macaristanda nazi tazyiki, na. | zi propagandası ve nâzil nüfuzu artmı ya başladı. Almanya bir yeri işgal etmek İste- zaman evvelâ orasını içinden fetheder. Bunun için takip ettiği me- tot ta malümdur. O memleket için. deki Alman azlıklarını organize e. der, propagandaya kuvvet verir, ga- zeteleri elde eder, ekonomik müna- sebetleri arttırır ve devlet adamla. rını elde etmiye çalışır. Macaristanda da böyle yaptı. Ev- velâ geniş bir nazi teşkilâtı vücude| getirdi, Almanları organize etti. Hü-| kümete Yahudiler aleyhinde bir kâ- nun çıkarttı. Yahudilerden boşalan memuriyetlere de Almanların yerleş. mesini temin etti. Bu suretle naziler devlet dairelerine ve pelise girmiye muvaffak oldular. Bazı Macar gaze. telerini elde ederek dahilde propa- gandaya kuvvet verdiler. Bu hulül Macar vatanpervetlerini uyandırmakta gecikmedi, Başta dev- let reisi Horty, ve hükümet reisi Te. leky tehlikeyi sezdiler ve Alman taz- yikine karşı cephe aldılar. Bu sırada Profesör Lajos, dünden itibaren ga. zetemizde bir hulâsasını neşre baş- ladığımız meşhur eserin! neşretti, Bu eser Alman membalarına İstinaden Almanların harbi kazanamıyacağını isbat ediyordu. Bu eser bütün me- murlara dağıtıldı. Bütün Macar ev. eri bundan birer tane edindi ve Ma- “ caristanda Almanyanın harbi kaza. © onumuyacağı kanaati kuvvetlendi. Bu eser hükümetin siyaseti üzerinde bi- Ie müessir oldu. Hükümet nazi teş- edilmektedir. TAN Manisada Ikinci Üzüm Bayramı Dün Kutlulandı Mareşal o Voroşilof, Fuara Gelemediğinden Dolayı Belediye Reisine Teessürlerini Bildirdi Manisa, 21 (Tan Muhabirinden) — Manisa bugün ikinci üzüm bayramı- nı da kutluladı ve Ticaret Vekili de Bayramda bulundu. Şehir bayram münasebetile baştanbaşa donatılmış- tı. Bütün köylerden bahçıvan ve köy. lü kadın ve erkekler milli kıyafetle rile Manisaya geldiler. Üzüm hayra- mu merasimine 1430 da başlandı. Vali, Manisa mebusları İle diğer da- vetliler, yüzlerce bağer ve köylüler, ellerinde aklarla alay halinde şehirde dolaştılar, Cümhuriyet mey- danına giderek Atatürk heykeline ü- zümden yapılmış bir çelenk koydu- lar. Ebedi Şefin hatırasına hürmeten bir dakika süküt edildi. Alay büra- dan Halkevi bahçesine döndü. Ticaret Vekili saat 18 de Manisaya geldi, Manisa valisi Faik ve kuman- dan tarafından Sabuncubeli dağında karşılandı. Manlsa bağcılarmnın üzüm sergisinin açılma merasiminde bu- lundu. Vali bir nutuk ile sergiyi aç- tı. Gece bağcılara yüz kişilik bir zi- yafet verildi. Ticaret Vekili 20.30 da Manisadan ayrıldı. Cezmi Erçin Ma- nisaya gelmesinden istifade ederek iktisadi tetkiklerde bulundu. Vekil Manisa borsa ve ticaret odası heyet- lerile tacirlerinin Halkevinde yaptık- ları bir toplantıya riyaset etti. Üzüm mahsulünün bu seneki vaziyeti, di- er mahsuller ve rekolteler hakkında Vekile izahat verildi, Cezmi Erçin, | nin sıhhi vaziyeti dün daha tehlikeli Manisa tüccarlarını da dinledi ve | bir hal almış olup diğerleri iyileşme- kendilerine lâzım gelen şeylerin ya. | 8e yüz tutmuşlardır. Pılacağını vâadederek İzmire döndü Fransız ve Sovyet setirlerinin ziyafetleri İzmir, 21 (TAN Muhabirinden) — Gamma Cezmi Erçin, hafif bir rahatsızlık ge- de İzmir valisi Ethem, dış ticaret re- is vekili Cemal Ziya, hususi kalem müdürü Fazil ile birlikte üzüm bay- ramını açmak üzere otomobilie Ma- nisaya gitmiştir. Vekil Manisadan avdetinde Fran- 812 sefiri Masiglinin İzmir Palasta serefine verdiği Aksam ziyafetinde bulunmuş ve müteakiben Fusra gi- derek geç vakte kadar orada kalmiş- tır. Bugün Fuarı elli bin 500 kisi gez- | miştir. Halk bilhassa Milli Şefin İn- kılâp meydanında Kültür pavyonu önüne konulmuş olan heykelini sevgi ile seyretmektedir. Mareşal Voroşilofun telgrafı Mareşal Volosilof)) Sovyet Büyük | Elçisi Terentiycf'e derdiği bir tel grafta, İzmir beynelmilel fuarının a- çılması münasebetile gönderilmiş o lan davetiye dolayısile Belediye Re- isimiz Behçet Uza samimi teşekkür. lerini bildirmekte ve bazi sebepler dolayısile güzel İzmiri bu defa ziya- ret edemediğinden büyük teessür duymakta olduğunu da ilâve eyle- mektedir. vaziyeti tehlikede Fuarın açılma merasimi yapıldığı sırada biri bekçi olmak üzere dört kişi yaralanmıştı, Bunlardan bekçi- Ege Mıntakasına Yağan Yağmur iç yer iz dün de epeyce yağmur düş- ür. Bilhassa Saruhan mıntaka- sında yağmurun bağlara zararı fazia ! racatçılar içlimama riyaset edeme- Ecnebi müşahitlere göre Birinci deneme hücumunda şehir- de bulunmuş olan bazı ecnebi müşa- hitler, ilk defa olmasına rağmen pa. sif korunma tatbikatının gayet güzel cereyan ini vilâyete bildirmişler dir. Bu müşahitlerden ikisi şehrimiz- deki Amerika konsolosile Amerikan ataşemiliteridir. Bu zevat, alarm işarati verildiği vakit sokakta bulundukları için her kes gibi sığınağa iltica etmişlerdir. Konsolos, dün vali muavini Muzaf. fer Akalını ziyaret ederek, ilk olma- sına rağmen, alarm işaretini mütea- kıp muhtelif ekiplerin kendilerine düşen vazifeleri büyük bir ciddiyetle ifa ettikleri ve halkın da yine ayni ciddiyet ve vekar ile sığınaklara gir- dikleri yolundaki müşahadelerini bil âirmişler ve takdirlerini ifade etmiş. lerdir. —— 43 İzmirde Bira Yok Izmir, 21 (TAN) — Burada bira kalmamıştır. Halk bira aramakta, nereye başvurursa yok cevabı almak- tadır, kilâtım dağıttı ve Alman tazyikine karşı cephe aldı. S imdi Macar kabinesi içinde i- Du cereyan vardır: Biri Horty ve Teleky taraftarı olanlardır ki mih- vere iltihaka muhaliftirler. Diğeri de Hariciye Nazırı Csaky'nin - taraftar olduğu zümredir ki, bunlar eski top. rakları alabilmek için ieap ederse mihvere girmiye mütemayildirler. İşte bugün Macaristan bu müca- dele içindedir ve bu mücadelenin a- kıbeti Macaristanın, orta Avrupanın mukadderatını tayin edecektir. Çün. kü mihvere iltihak Macaristanın İs- tiklâline nihayet verecektir. Yalnız bu meselede esefle kayde. dilecek hâdise, sulh cephesinin Ma- caristanı kazanmak için hiçbir faa- liyet sarfetmemesidir. Macaristan bu #stiklâl mücadelesinde tek başına bi. Takılmış bir vaziyettedir. Halbuki Macaristanın mihvere (o girmemesi, Almanya için büyük bir kayıp ola jcak, ve belki de harp plânı üzerinde itesir Yapacaktır. | arafından Fuar gazinosunda şerefi, miş, toplantı yarına bırakılmıştır. Vekil öğleye doğru iyileşmiş, vilâ- yeti, müstahkem mevki kumandanlı- Eını, belediyeyi ve Partiyi ziyaret et-' miştir. Öğleyin Sovyet büyük elçisi| olmuştur. ge Alman Şilebi Henüz Xur.arılamadı e verilen ve mebuslar, İzmir askeri ve| sı karşısında karaya oturmuş olan sivil erkânının da bulunduğu ziyafe-| Alman Salzburg şilebi henüz kurta te iştirak eden Cezmi Erçin saat 15)rılamadı, Tahlisine çalışılıyor. İstanbul Liman Sahil Sıhhiye Merkezi Eksiltme Komisyonundan: 1 — Merkezimiz fare itlâfı işlerinde kullanılmak üzere nümünesi merkezimizde mevcut 150 torba, 200 leğen, 200 saç mangal alınacuktır Tahmin bedeli (892) lira (50) kuruştur. 2 — Bu işe ait şartname merkezimiz levazımından parasız almır. 3 — Eksiltme 29. 8. 1939 Salı günü saat 14 de Galatada Kara- Mustafapaşa sokağında mezkür merkez eksiltme komisyonunda yapıla- caktır, 4 — Eksiltme açık olacaktır. , 5 — Bu işe ait muvakkat teminat bedeli 66 lira 94 kuruştur. 6 — Eksiltmeye gireceklerin 1939 yılı ticaret odası vesikalarını gös- termeleri şarttır. (6192) Siyasal Bilgiler Okulu Kabul Şartları Siyasal Bilgiler Okulu Direktörlüğünden : Kayıt 25 ağustosta başlar 23 eylülde biter ve yalnız pazartesi per. şembe günleri mesai saatlerinde yapılır. Müracaat olunacak yer Ankarada Siyasal Bilgiler Okulu İstanbul. da yüksek Öğretmen okulu direktörlükleridir. Müracaat bir istida ile ve bu istideya bağlı aşağıdaki evrakla yapılır. 1 — Lise mezuniyet ve olgunluk diplomaları nufus cüzdanı asılları 2 — 8 tane 4, 5 x 6 boyunda fotoğraf 3 — Aşı kâğıdı. İmtibanlar 25 - 9 - 939 pazartesi günü saat 8.30 da başlar tafsilât müraraat yerlerinden alınabilir. (3672) (6117) Yeşilköy Tohum Islah İstasyonu Satınalma ve Muvakkat teminatı Lira K. Tahmin bedeli Lira K. Döküm halinde saman 150 . 170 ton sr 50 31 Yeşilköy tohum ıslah istasyonuna sid Mecidiye çiftliğinde bulunan yeni sene mahsulünden tahminen 150 ilâ 170 ton kadar döküm halin- deki saman açık eksiltme ile satılacaktır. Eksiltme 28 Ağustos 939 tarihine tesadüf eden pazartesi» günü saat (15) de Beyoğlu İstiklâl caddesi 349 sayılı binada liseler mubhasebeci- Hiinde toplanacak komisyon tarafından yapılacaktır. Şartnamesi Yeşii- köyde tohum ıslah istasyonunda her gün görülebilir. Taliplerin muay- Izmir, 21 (TAN) — Çamaltı tuzla.) SPOR: | Gençlik Klüpleri Kurulacak İzmir, 21 (A.A Burada bulun. makta olan beden terbiyesi genel di. rektörü General Cemil Taner, Ana. Jdolu ajansınm bir muhabi İyanatta bulunmuştur: İzmire, Belediye reisinin fuar için yaptığı davet üzerine geldim. Fuar vesllesile İzmirde yapılacak | güreş ve futbol müsabakalarını da bü ara. istifade ederek İzmire gelmemden maksat, İzmir vilâyet istişare heye. i si mükellefiyetini ne şekil ve |ne tertipte yapması uygun olacağı | hakkında müdavelei efkâr etmek ay. nİ zamanda beden terbiyesi kanunu ve beden terbiyesi nizamnamesi hak. kında heyeti tenvir etmektir. İstişare heyeti ile müzakereden sonra halk, vinde umumi bir musahabe ile ka- nun ve nizamname hakkında, İzmir efkiri miyesini de tenvir edece- ğim Biliyorsunuz ki beden terbiyesi genel direktö; ü, spor kurumunun istihalesi değildir. Vazifesi de yalnız spor müsabakaları tertip ek ve klüp ihtilâflarnı halletmek değildir. Bu işler de vazifesinin bir kısmını teşkil eder. Nizamname o mücibince kanuna uygun gençlik klüpleri teşkil etmek ve mevcut klüpleri de gençlik klüplerine intibak ettirmektir. Bu işe evvelâ İzmirden bağlıyacağız. Bira Bol ğe Fakat Bayiler Kâr: Az Görüp Satmıyorlarmış İki gündenberi sehrin bira bulunamâmıştır. Biranın ucuz lâtılmış olmasına rağmen satış lerinde bira bulunamaması satıcıların birayı fazlaya satmak suretile ihti- kür yapmak istemesine hamledilmiş. tir, Fakat çalılı gazinolarda bele- diyenin koydüğu tarife. üzerinden msihtal bira satıldığı için buralarda istenil kadar bira bulunmakta idi. Müskirat inhisarı müdürlüğünden verilen malümata göre, biranın bu. lunmayişının iki sebebi vardır. depolardan inhisarın nakliye vasıta: iarile her yere istenildiği kadar bira gönderilmesine yetişilememesi, bir de şişesinden bir kuruş kâr edecek olan esmafın bir kuruş kârı kâfi gör. miyerek inhisar deposundân bira &l- mamakta olmalarıdır. İnhisar idaresi İher istiyene her istediği kadar bira vermiye âmade olduğunu ve ihtiyacı karşılıyacak miktardan daha fazla biranın depolarda mevcut bulundu- ğunu temin etmektedir. — — Malatyada Cephane Bulundu İ o Malatya, 21 (Tan Muhabirin. İdenj — Kışla yanında yapılmakta olan inşsat esnssında toprak kazı lırken 150 tane bomba meydana çılemıştır. Tehlikeli bir vaziyete düş- memek için, kazılışa nihayet veril- miştir. Yapılan tetkikatta bü bom- baların Umumi Harpten kalmış ve sahanın da eskiden cephanelik oldu. ğu anlaşılmıştır. Ayrıca bir miktar cephane de bulunmuştur. Besini'den yirmi saat mesafede bir zift tabakası keşfedilmiştir. A nan hümuneler, yüzde seksen netice vermiştir. Eğer tabaka müsait ve Zengin çıkarsa, şehir sokakları âsfalt yapılacaktır. Şehrimizde tüc- carlar şirketinin inşasına karar ver- diği elli iki tane mağszanm dün me- resimle temelleri atılmıştır. ————— — İzmirde Bir Askeri Müze Kurulacak İzmir, 21 (TAN) — İzmirde bir askeri müze kurulması muvafık gö- rülmüştür. Buraya İstanbul askeri jda göreceğim. Fakat asıl bu vesileden | İlile birlikte İzmir gençliğinin beden | | ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodilüzyon £ Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1639 m. — 183 Kes 190 Kur, 19.74 m. 15195 Kon 20 Kw. 3170 m, 9450 Ken 20 Kw. 22-8 -939 alı, 22. 8. 1939 yeni eserlerinden ram, 18 Memleket saat a; 30 Memleket sapt Halil Bedi Yönetken) 23 Son a ms haberleri, zira kambiyo nik. program, MAHKEMELERDE: Lâstik Hırsızları Mahküm Oldular Sultanahmet sulh birinci ceza mah kemesi Ahırkapı lâstik fabrikasından 400 çift ökçe lâstiği çalan saka Salih ile Yemenli Mustafa ve ameleden diğer Mustafa (le bu lâstikleri satın alan on üç kunduracının dün duruş- malarını yaptı. Hepsinin derece derece suçla bis olduğu için saka Sâlih baj y sy is, Yemenli Mustafa 10 gün ha- 10,5 lira para cezasına diğer suç. lular da üç lira para cezasına mah- küm oldular. Yalnız suçlulardan İşçi Mustafa beraet karari almıştır. Bir Polisin Beraeti İstenildi Eminönü polis merkezi mürettebu- tından Bedri ile Cevdet geçenlerde Babiâli caddesinde matbaacı Mehmet Alideti, matbaâsıni geceleri do açma. İ açar şer mmanıdiz suçu YiLAR mahkemeye verilmişlerdi. Dün Asliye dördüncü ceza mahke- mesinde bu davaya devam edildi. üddelirmimi iddiasını söyledi. Bed. sabit olmadığı hak- kında beraet kararı verilmesini ve Cevdetin ceza kanununun 227 inci maddesine göre tecziye edilmesi tendi. Muhakeme suçluların müdafa. alarını hazırlamaları için başka bir güne birakıldı. Bir Kardeş Katili Mahküm Oldu Kozan (TAN) — Eski Kabasakal köyünde, kız kardeşi Ferdaneyi bir yumrukta öldürmekten suçlu Salâ- hattin Öztürkün muhakemesi htt - miştir. Salâhattin, kardeş katili olduğu i- çin idama mahküm edilmiş, fakat ya- sırın küçük olması, yumruk atma. sında öldürmek kastı bulunmaması, Ferdanenin dalak hastalığının da ö- lüme müessir bulunması sebeplerile cezası 14 ay hspse indirilmiştir. Adliyede Kâtiplik ve Mübaşirlik İmtihanı Müddeiumumilik İstanbul adliye. sindeki münhaller için kâtipjik ve mübaşirlik imtihanları açmıştır. İm- Hharilar bugün ağır ceza mahkemesi salonunda yapılacaktır. Kâtiplik İm- tihanına gireceklerin en az orta mek. tepten mezun olmaları ve dakikada yazı makinesile 33 kelime yazabilme- leri şarttır . Mübaşirlik imtihanına girenlerin orta mektep mezunu olma. ları lâzımdır. Kendilerine adli teb- İligatın nasıl yapılacağı hakkında su- İ aller sorulacaktır. Kâtiplik ve müba- sirlik için müracaat edenlerin sayısı iki yüz elliyi aşmıştır. Ölüm Mektebimizin eski müdürlerinden olup güzel sanatlara büyük hizmet: leri sebkat eden General Halil Ve. fat etmiştir. Yarın cenazesi Beyler- beyindeki evinden saat 11 de kalir rılacak, namazı Beylerbeyi camiinde kılındıktan sonra motörle Rumelihi- sera nekledilecrek ve oradaki aile mezarlığına defnolunacaktır. i i m m a alm Nişan — Sabık valilerden B. Fu- ad'ın kızı Fahire ile G. Antep carlarından Mehmed Apardım'ın ni. yen gün ve saatte muvakkat teminatlarile birlikte komisvona müracaat. | müzesinden bazı eserler de getirile-| san toplantısı din Üsküdardaki ev- ları, (6171) cektir. lerinde yapılmıştır.