22 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

22 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Kongre Azaları Seçiliyor TEFRİKA No. 13 Sıvaslılar da, Diğer Anadolulular Gibi, Yurtlarının Elden Çıkacağını Duyup Heyecanlanıyorlardı Bu sebeple mutedil bir idare u- sulü takip etmeğe ( başlamıştım. İstanbuldan gelen emirleri infaza çalışmakla berabor, Mustufa Ke- mal Paşanın istediklerini yapan- lara da ilişik etmekten uzak kalı- yordum. Hattâ Erzurum kongre. sine murahhas tayin olunan evkaf başkâtibi Ziya ve muallim Faz. Tullah efendilerin seçilmesine, yol masraflarının temini İçin pera toplanmasına da ses çıkarmadım. Fakat kimlerin, devlet aleyhi- ne işlenmiş bir suç olarak telâkki edilmesi muhtemel bir harekete, Erzurum kongres'nde Sıvası tem- sile — o günkü variyeti düşünüp söylüycrum — dünez ettiklerini de araştırmaktan geri kalmadım: Zi- ya “fendi, gece ve gündüz içer bir adamdı. Mert geçiarmeyi sever ve mert görünmeğe yeltenirdi Bir işret sofrasında Erzurum köngre- sinden bahsolunmuş ve oraya git menin babayiğitlik sayılacağı söy. lenmiş. O da “Ben giderim, deyi- vermiş. Fazlullah efendi şöhrete âşık. Möbusluğa da müştak. Er- zurum kongresinin bir takım ye- niliklere, değişikliklere başlangıç teşkil edebileceğini sezmiş. Hürriyet ve İtilâf relsi Halit B. Erzuruma gidecek adamları bü şe. , kilde tarif etti. Rasim Beyle müf- tü Rauf Efendi! ise, bu iki zatın namuslu, dürüst ve vatan Sever kimseler olduğunu söylüyordu. Lâ- kin ben, her muhtemel tehlikeyi mühümsemiyereklirzürüMa gimeyı orada ihtilâle müncer olacak bir vaziyet ihdas etmeği göze alan bu iki Sıvaslıyı bu yolda harekete zorlıyan hakiki sebebi sezmekte güçlük çekmedim. Bünlar - birçok. Sıvaslılar, bir çok Anadolulular gi. bi . yurtlarının elden çıkacağını duyup heyecanlanmışlârdı ve bu heyecanın tazyiki altında her teh- likeyi göze almak istiyorlardı. Bâbnâli de bu gibi Anadolu yavru. larını isyana sevkedecek hataları — üstüste — işlemekten geri kal- miyordu. O cümleden olarak harp yılları içinde askeri bir zaruretle tatbik olunan tehcir muamelesini ele almış, halktan bu muameleye karışmış oldukları haber verilenle- rin yakalanmalarını, hapsedilmele. rini emretmek suretile bütün A- nadoluyu iğbirar içinde bırakmış idi. Tehcir, askeri zaruretlerin mu- bassalası olmakla beraber usulü dairesinde kanuna istinat ettiri! - miştu O halde tehciri yapanların değil, kanunu lanzim edenlerin mesul edilmeleri lâzımdı. Bu lü. zum da harp yıllarındaki mebus. ların, âyanın ve kabinelerin divanı âliye sevkedilmelerile temin olu- nabilirdi.Babiâlinin bir takım Ana. dolu halkım, garazlı ihbarlara ve yabancı tazyiklere kapılarak, teh- cir yüzünden incitmek istemesi el. bette haksızlıktı, Halkın bu hak- sızlıktan iğrenmesi de pek tabii idi. Kaldı &i, şarki vilâyetler halkı, kendilerinin hiçbir suretle mesul olmadıkları bu tehcir dolayısile çok ağır delâketlere hedef olmuşlar ve Rus ordularının Erzincandan, Er- zurumdan, Vandan ricatleri sıra- sında askeri nizâma bağlı, son $iş- tem silâhlara sahip alay alay komi. tacıların hücumuna uğrayıp bin. lerce kurban feda etmek zorunda kalmışlardı. Bu faclanın matemi henüz yüreklerde yanarken ve O binlerce mazlüm Türkün dul eşleri, © © yetim çocukları henüz göz yaşları — döküp dururken Babsâlinin bir ta- kım Türkleri tehcirden mesul tut- mıya kalkışması, ağzıma ve kale- mime yakışmıyor ama Söylüyorum, edepsizlikti. » Mustafa Kemal Paşa, işte bu e. © depsizlikten heyecana kapılmış ve İstanbuldaki vükelâ tarafından ya. bancılara toptan feda edilmek is- tendiğine kanaat getirmiye başla- mış olan bir halka hitap ediyor- du, onları Erzurum ve Sıvas kon. grelerine' çağırıyordu. Bu daveti yaparken Babıâliyi halk nazarın- da tamümile küçültecek bir lisan ile eni korkunç hakikatleri ortaya Parise azimet "tebliğ eylediği dahiliye nezareti- pin tebligatı resmiyesinden ve a- | jans neşriyatından & anlaşılmıştır. İzmir vakası üzerine milletimizin gösterdiği asabiyeti milliye ve bu suretle muhafazai istikliliyet hu. susunda tezahür eden azmi katisi edebileceklerini | 22-8-0939 BİRA Yarım litrelik bir şişesi 6 KURUŞTUR. Soğutulmuş bahanesile ve sair sebeple hiç bir fark verilmemelidir. 16 kuruştan fazla para isti- yenleri en yakın İnhisar idaresine haber veriniz. atıyordu. Hâkim Hasbi Efendiden aldığım dosya içinde elime geçen 3 hazi- ran 1335 tarihli bir şifto müşa- rünileyhin halk: ile nasıl konuştu- ğunu ve halka neler öğretip, neler telkin eltiğini apaçık göstermek bakımından kayde lâyıktır: Şifre : Aceledir - Havzadan Sıvas Vali Vekili Hasbi Efendi Hazretlerine Fransa mümessili siyasisi Müs- yö Dö Fransın nezdi sadareipena- hiye gelerek hukuku Osmaniyeyi konferans huzurunda müdafaa için "Satış İlânı İstanbul Beşinci İcra Memurluğundan: Dr. Ahmet Ziya tarafından Vakıf Paralar İdaresinden 22864 ikraz numarâsile borç alınan paraya mukabil birinci derecede ipotek göste- rilmiş olup börcun ödenmemesinden dolayı satılmasına karar verilen ve targamına yeminli üç ehlivukuf tarafından (1926) lira 00 kuruş kıymet takdir edilmiş olan Koca Mustafa paşada Muratpaşa mahallesinin Hacı Kadin caddesinde eski 22 yeni 28 kapı Nolu bir tarafı ifrazen uhdele- rinde ibka olunan ev, bir tarafı bazen Kantarcı Hasan menzil bahçesi ve bazen Raşit menzil bahçesi ve bir tarafı Duhaniye sokağı ve tarafı rabii Hacıkadın caddesile mahdut kayden 589 arşın miktarındaki bah- geli kiiyir evim evsur VE uiesanası Aşagra yUzanmaı Zemin kat: Kapıdan girildikte karosiman bir antre, #ki oda, bir helâ ve maltız ocaklı mutfaktır, Bu katın cephe kısmının altı bodrumdur. Birinci kat: Merdiven başı üzerinde biri sandık odası olmak üzere üç oda, bir helâden ibarettir. Bahçede ahşap salaş kömürlük vardır. Bina- da elektrik tesisatı mevcuttur. i Mesahası: 'Tapü kaydı mucibince umum "sahası 343 metre murabbal olup bundan 48 metre murabbar bina, 60 metre murabbaı İstikametin- de bahçe ve geri kalanı hane ittisalinde arsa halindedir. Yukarda hudut, evsaf ve mesahası yazılı gayrimenkulün tamamı açık arttırmaya konmuş olup 25 « 8 - 989 tarihine rastlıyan Pazartesi günü saat 14 den 16'ya kadar yeni postahanede adliye binasındaki dairemizde açık arttırma ile satılacaktır. Arttırma bedeli muhammen kiymetin 94 75 ini bulduğu takdirde geyrimenkül en çok arttıranın üzerine ihale edilecek, aksi takdirde en son arttıranın tsahhüdü baki kalmak üzere arttırma on beş gün müddetle temdid edilerek 10 - 10 - 939 tarihine rast- layan Salı günü saat 14 den 16 ya kadar yine dairemizde ikinci açık arttırması yapılacak ve bu ikinci arttırmada da arttırma bedeli muham- meh kiymetin $« 75 ini bulmazsa borç 2280 numaralı kanun hükümle» rine göre beş müsavi taksitte ödenmek üzere tecil edilerek satış geri bırakılacaktır. Satış peşindir. Taliplerin arttırmaya girmezden evvel muhammen kıymetin © 75 u nisbetinde pey akçesi vermeleri veya mllli bir ban- kanın teminat mektubunu ibraz etmeleri lâzımdır. Birikmiş vergilerle belediyeye sit tenviriye, tanzif!ye ve de'âliye re- simleri ve vakıf icaresi satış bedelinden tenzil edilir. 20 senelik taviz bedeli müşteriye aittir, 2004 numaralı icra ve Mlâs kanununun 126 ncı madölahi 4 üncü fıkrasınca, bu gayrimenkul üzerinde ipotekli alacaklılar ile diğer alâ- Kadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masrafa dâir olan iddialarını, bu ilânın neşri tarihinden itibaren 20 gün içinde evrakı müsbitelerile bildirmeleri icap eder. Aksi halde hakları tapu sicilile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından hariç ka- lacakları ve daha fazla malümat almak İsteyenlerin 25 - 8 - 939 tarihin- den itibaren herkesin görebilmesi için açık bulundurulacak olan arttır. ma şarinamesile 938/1265 numaralı dosyasına müracaatları ilân olunur, “6544,, neticesi olan bu mazhariyet şayanı şükrandır. Fakat buna rağmen gulden menedilmiş değildir. Her halde milletin hukukunu müdrik cut olarak fedakârnne harekete müheyya olduğu düveli itilâfiyeye karşı izhar ve isbata devam edil. dikçe düveli miişarüinileyhimin milletimize hürmetkâr ve hukuku. na riayetkâr olacağına şüphe yok- tur, (Devamı var) pe İstanbul Defterdarlığından: Muhammen icar bedeli Tirai Kğıthanede Sünnet köprüsünde Çağlayan köşküne kadar uzayan sahadaki otakiye (Şubat gsyesine kadar) 125 3sene Alırkapıda Cankurtaran mahallesinde İskele cad- desinde eski yeni 7 sayılı eski tıbbiye mektebi binası (evvelce polis karakulu iken tahlike edilen) 503” Keza ayni binaya müttasıl ve uzun müddettenberi boş duran (Eski tıbbiye mektebinin diğer kısmı 153” Yukarda mevki ve numaraları yazılı gayrimenkuller hizalarındaki muhammen bedelleri üzerinden 22 - 9 - 939 tarihine müsadif perşembe günü saat 14'de kadar pazarlıkla ihale edilecektir. Taliplerin 56 7.5 pey akçelerini yatırıp bu müddet zarfında haftanın pazartesi ve perşembe günleri saat 14 de Defterdarlık Milli Emlâk Müdürlüğündeki komisyona müracaatları. “6558, ER e müstevliler İzmir vilâyetinde iş- - ve onu çiğnelmemek için yekvü- | ERE BULMACA Dünkü bulmacamızın halledilmiş şekli 13 SAS 6 TEN I0 SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Bir vilâyet merkezi, 3 — Tok değil - Ses - Eski bir hâzp öleti, 3 — Bir harf - İki yüzlü « Sessiz. 4 — Ağhzle çalmır « Bir Tenk - Birharf, $ — Bir balık - Bir hayvan. - İsim, şöhret - Bir renk, Bir, renk. 8 — Bir sesli harf - Bir nota - İstan- buldu bir semt, 9 — Bir şehir - Bir erkek ismi » Bir Toplantılar, davetler Yeşilay Gençlik Kısmı Umumi Kâtipli- ğinden: Cemiyetimiz 26 Ağustos 939 cu- ma günü Köprüden sekizi beş geçe kalkan vapurla Altınıcuma bir gezinti terlip et miştir. Üyelerimiz ve ülkümüzü sevenle- rin gelmelerini rica ederiz. ————— KAYIP — Adiryatika Kumpan.| yasının Egito vapurunun 31 ci sele rile gelen (8039/1/26 numaraya LCİE markalı 26 parçaya ait ordi- noyu zayi ettim. Yenisini alacağım- dan hükmü olmadığını İlân ederim. Sirkeci Köprülü Han 33 Nu, Sebat Ticarethanesi, ——— —— İstanbul İkinci İlâs Memurluğun- dan: Müflis Adapazarı Ahşap ve De- mir Malzeme İmalâthanesi Anonim Şirketi masasına gelen alacaklı Ha- zinenin İstediği alacak 4500 liranın istinat ettiği yalnız bir tezkere olup başkaca vesaik olmamasına ve tezkere münderecatına nazaran mü- ruru zamana uğradığı anlaşılmasına | binaen ik talebinin reddine if. lâs idaresince karar verildiği ilân olunur. (19956) “r. SUPHİ SENSES Idrar yolları hastalıkları mütehassis Bayoğlu Yıldız sineması karsın Lek- Ver mpertıman, — Fakirlere marsa. Tel: 43924 —un 5 İl Şişe depozitosu ayrıca 10 Kuruştur. İDARESİ İNHİSARLAR ş Doktoru Diyor ki: Kısa bir müddet “RAD. YOLİN kullandıktan sonra dişleriniz inci gibi parladık- tan başka mikropların kâmi. Lİ len mahvolduğunu; zararlı salya ve ifrazatın kesildiğini, diş etlerindeki iltihaplarm durduğunu ve nihayet ağzı- nızda lâtif bir rayiha başladı. ğını duyacaksınız. Gayet Temiz Gayet Sıhhi Gayet Ucuz akşam yemeklerinden sonra günde 3 defa dişlerinizi RADYOLİN İle fırçalayınız Buz Fabrikası ymm MN Fethiye Belediyesinden: 1 — Fethiyede Belediye tarafından 5270 lira muhammen bedelli büz fabrikası tesisi kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. 2 — İhale: 27 - 9. 939 Çarşamba günü saat 16 da Fethiye Beledi. ye dairesinde müteşekkil belediye encümenince yapılacaktır. 3 — Muvakkat teminat 395,25 liradır. 4 — İşbu eksiltmeye alt şartname proje vesaire Fethiye, Beledi. yesinden parasız alınabilir. 5 — Talipler tarafından kanunun tarifi dslresinde tanzim edilecek teklifnamelerin ihale gün ve saatine kadar Belediyeye gelmiş veya ve. rilmiş olması ilân olunur. (6435) arlar Umum Müdürlüğü İlânla Eksiltmenin İşin Nevi Muhammen B. $ç 7,5 teminatı Lira Kr. Lira Kr. şekli Saati —— Diyarbakır başmüdür- 34235 79 2567 68 Kapalı z. 15 lük binası inşaatı 2457 31 ga 16 Malatya başmüdürlük 32764 16 binası inşaatı. 1 — Şartname, Keşifname ve plâriları mucibince idaremizin Diyar. bakır ve Malatyada yaptıracağı Başmüdürlük binaları inşaatı kapalı zarf usülile eksiltmeye konmuştur. 1 — Her iki işin keşif bedelleri, muvakkat teminatları, eksiltme saatleri hizalarında yazılıdır. TI — Eksiltme 7 - 11 - 939 Perşembe günü Kabataşta Levazım ve Mubayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Diyarbakır Başmüdürlük binası İnşaatına alt şartname 171 kuruşa ve Malatya Başmüdürlük binası inşaatina ait şartname 164 kuruş mukabilinde her gün levazım şubesi veznesinden ve İzmir, Anka. ra, Diyarbakır, Malatya Başmüdürlüklerinden almabilir. V — Münakasaya girecekler mühürlü teklif mektuplarını kanuni vesaikle 95 7,5 güvenme parası makbuzu veya banka teminat mektu- bunu ve şartnamesinin (F) fıkrasında yazılı vesaiki ihtiva edecek ka. palı zarflarını ihale saatlerinden birer saat evveline kadar mezkür ko. misyon başkanlığına makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. Postada vuku bulacak gecikmeler kabul edilmez. (6470) Mustafakemalpaşa Belediyesinden : 1 — Belediyemiz elektrik santralında sarfedilmek üzere “200" ton maden kömürü alınacaktır. 2 — Kömüf Susurluk istasyonunda teslim alındeaktır. 3 — Eksilimeye iştirâk edecekler 95 de 7,5 buçuk ve ihaleyi müte. akip “4 de 15 se depozito yatıracaktır. 4 — İhale 28-8.939 tarihine müsadif pazartesi günü saat 15 de Bele. diye encümeninde yapılacaktır. 5 — Kömür her kimin üzerinde tekarrür ederse tediye şeraiti yine encümen huzurunda tesbit edileceği ilân olunur. (6346)