24 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Perşembe | , T.A N 24 AĞUSTOS 919 TELEFO 5-K İstanbul, Ani TELGRAF: TAN. İSTANBUL : 24310. 24318. 24319 BEŞİNCİ YIL — No. 1460 a kara Caddesi 102 URUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Yeni Mec ATATÜR ile yapılan çi bulacaksınız. sını mutlaka muanın bugün çıkan sayısında K KIZI SABİHA GÖKÇEN ok enteresan ve resimli bir Röportaj . Bugün Yeni Mecmuanın zafer sayı. okuyunuz. Molotof-Ribbentrop Teması Başladı Almanya,PolonyaHududuna 70 Fırka Asker Tahşit Etti Fransa, İhtiyat Kuvvetlerini de Molotof Sovyet - Alman | Anlaşmasının Gaye ve Mânası — 2 Almayan tecavüzünü | durdurmak işin yapılmış bir teşebbüstür. Bu anlaş- ma Almanya için bir kuv- vet değil, bir zaaftir, ve Sovyetlerle (| İngilizlerin karşılıklı yardım ittifakı akdetmelerini kolaylaştı» racaktır | Yazan: M. Zekeriya SERTEL n dünya ile beraber bizde büyük bir sür. priz karşısındayız. Mart on beş- tenberi İngiltere ile Sovyet Rusya arasında cereyan eden ve arada sırada bir türlü bitme- diğinden dolayı şikâyet ediler dersan, İngiltere hükümetinin Davet Ediyor İngiltere Polonyaya Verdiği Teminatı Berlin ve Romaya Bir Defa Daha Hatrrlattı Londra, 23 (Hususi) — Bugün neşrolunan resmi bir tebliğe göre, Kral Parlâmentonun ansızın içtimaa daveti dolayısiyle tatilini bı- rakarak Londraya dönmiye karar vermişti İngilterenin Berlin sefiri Sir He mesajını Her Hitlere'tevdi etmiş bulunmaktadır. İngiliz sefiri tayyare | ile Salzburga gitmiş, oradan Berhes. gnden'e hareket ederek Her Hitler tarafından kabul olunmuş ve mes: eva ir Milibat, 3 sonra Salzburga dünmüştür. İngiltere hükümetinin mesajı, » dünkü kabine içtimamı müteakıp heşrolunan resmi tebliğ dairesinde yazılmış ve İngilterenin Lehistana verdiği teminatı, yerine getireceği tavzih edilmiştir. Bir rivayete gö- re mesaj, Almanyanın Şarki Avru. pa hakkında noktal nazarı bildi- ren ve geçenlerde Londraya gön. derilen notaya bir cevap teşkil et- mektedir. İngiltere hükümeti Almanyaya | ür dilerek ük gö: | İ İ | MOSKOVADA , Müzakereler | rm saat kader! Ül Vemi Başladı Berlin, 23 (Hus Ribbentrop, Nazi bayraklariyle süslenen Moskova hava meyda- nıma inerek Potemkin taralın- dan karşılanmış ve öğleden snn- İra Molotof tarafından kabul 'e- işmeyi yapmış- Polonya da Seferber Bir Hale Geliyor Fransız Tebaası Almanyadan Ayrılmaya Başladılar, İngilizler de Bugünlerde Emir Bekliyor Londra, 23 (Hususi) — Alman matbuatı herseyden fazla Lehistana karşı şiddetli neş- riyata ehemmiyet vermekte ve bir sürü me- zalim hikâyeleri uydurmaktadır. -—) Almanyanın Lehistanın Garp hu İdudu ile Bohemya ve Moravyada 70 fırka © tahşit ettiği anlaşılmaktadır. Berlin civarındaki * bütün motörlü kıtaların Lehistan hududuna sevko- lunduğu haber verilmektedir. Bo. hemya, Moravya, Slovakya ve Avus turyada askeri hareketler göze çarp- şları mienolunmuşt - İlat Almanlar, bir harp çıktığı tak. dirde Çeklerin muhalefeti ile karşı- laşmamak için Çeklere hürriyet ga. ranti eden bir beyanname hazırla” maktadırlar. Tanehberg'te yapılacak merasim dolayısiyle yığın yığın askerler toplanmaktadır. Gelecek Cumartesi günü Alman orduşu Başkuman Fon Branchuteh 1930 da “o: ben bir nutuk söyliyecek, P: si) — Fon İkinci Hava Dahiliye Yekili, V pıldı. Tehlike işareti verdiği alışkanlıkla hi larda beş dakika zar Sati e Binası Davasına Denemesi Dün Yapıldı Sıhhi yardım grupu, gazdan zehirlenen bir vatandaşa ilk yardımı yapıyor Istanbulda “Harp Hali, Bugünden Itibaren Bitti Dünkü Denemede Yapılan Tatbikatlarda Başvekil, ali ve Mısır Heyeti de Bulundu İkinci hava hücumu ve karunta denemesi de dün sabah ya- saat tam 9,30 da verildi. İlk tecrtibenin de alk pek kısa bir zaman zarfında ve ununu. | yet itibariyle hiç te telâş eseri göstermeksizin saklandı. Sokak- Tında vazifedar insanlardan başka kimse — kalmadı. Bu sefer nakil vasıtaları da daha muntazam şekillerde durmuşlardı. Tatbiki denemeler için, bu sefer Üsküdar iskele meydanı, Eminönü, © Tophane ve Aksaray mey gönderdiği mesajın suretlerini Fran. sa ve Lehistana bildirmiştir. Alman Ajansı bu münasebetle şu tebliği neşretmiştir: “Büyük » Britanya hükümetinin izhar ettiği arzu üzerine bugün Hit- Molotof - Von Ribbentrop mülâ- katı saat 15 den 19 a kadar sürdük- ten sonra kısa bir inkitaı müteakip saat 20 de tekrar başlamıştır. Fon Ribbentrop'a 32 mütehassis ve kâtibin refskat etmesi müzakerele- Varşovadan İdün Alman - Leh hududunda hâdise vuku bulmuştur. göre bir Başlandı ri olan “tay Üsküdar iskele mı nış. Usküdar iskele meydanında Marmara istikametinden gelmekte ta reler saat tam 9,51 de danından görül. | ler İngiltere Büyük Elçisi Ilender-İrin yehi başlıyacağını gösteriyor. | Ezestochowa mintakasında Kucz- Yusuf Ziya Öni IŞ VS İdüler: Biraz sonra da Karadeniz ig. | tikametinden gelen ikinci fil; gö- rüldü. Her iki filo, yine havada renkli işeretler bırakarak attıkları farzeği- len bombalerin nevini bildiriyotdu, Üsküdar fske)e meydanı i2, Uskü- dar kütüphanesi üzerine yangın | bombası, eski itfaiye dairesi yanın | da kahveci Hayrinin taraçasına tah. rip bombası düştüğü farzedildi, yan. gin söndürüldü, tahrip bombasından yaralananların ilk tedavisi yapıldı, sonu kabul etmiştir. Hendetson, İngiliz Başvekilinin dünkü kabine toplantısından .sonra, neşrettiği tebliğ mealinde bir mektu. bunu Hitlere tevdi eylemiştir. Hitler, Büyük Britanya tarsfmdan (Sonu Sa: 6, Sü:1) | Halbuki Alman kaynakları, ademi tecavüz paktının hemen imza edile- ceğini haber vermişlerdi. Alman gâzeteleri, İngiltere hükü metinin dün verdiği kararları neşretmemişler, yalnız İngiliz par! (Sonu Sa, 6, Sü. 6) no civarında hududu geçen üç Al.| man #skeri Leh arazisinde 130 met. re ilerlemişlerdir. Polonya hudut muhafızları tarafından geri dönmek emri alan Almanlar ateş etmek Su. retiyle mukabele etmişlerdir. Bunu| (Sonu Sa. 6, Sü, 5) müzakerelerin müsbet bir an- laşma ile bitmesini beklerken, Berlin ve Moskova ajansları Sovyetlerle Almanya arasında bir ademi tecavüz misakı akde- dilmek üzere olduğunu haber| verdiler. Almanların Sovyetlerle bir ademi tecavüz misakı akdetmek istemele- rinde şaşılacak bir şey yoktur. Hitler Diğer Suçlular İsnatları Reddettiler Düri öğleden evvel Ağirceza mah- kemesine vekâlet eden nöbetçi Asli. ye ikinci ceza mahkemssinde Satiye binasının. satışından doğduğu iddia edilen yolsuzluk davasına başlandı. Müddelumumilik o mahkeme sülonu- nun. istlabından fazla dinleyici ile dolmaması için, salona yalmz kartla po Vaziyetin Hulâsası —............. emeline kavuşmak için sulh cephesi. ni yıkmak ihtiyacındadır. Sovyet Rusyayı sulh cephesinden ayırmak onun için büyük bir kazançtır. Sov- yet Rusya birdüşman olmaktan çı- kınca Hitler sesini daha kvvetle yük- seltmeğe muvaffak olacaktır. Hitlerin ve nazi rejiminin komü- hizm veSovyet Rusya düşmanı ol- duğuna zöten ötedepberi Inananlar- dan değildik. Bu düşmanlık nazizm için bir silâhtan başka bir şey değil.) di. Hitlerin Sovyet Rusya ile değil, deraokrasilerle | halledilecek dâvası Vardır, Onun hakiki düşmanları de- mokrasilerdir; Bu düşmanlarını yen- mek için nazari düşmanı olan Sov- Ğ Yeteri anlaşmak onun için fedakâr- ik sayılamaz. Binaenaleyh Alman- yanın Sov cavi akat Sovyet Rüsya için vaziyet böyle değildir; üncü enternasyonal son toplan- tsında nazizm ve fağlzme harp il&n (Sonu Sak 6, Sü. 517? 1 — İngiltere, Fransa, Almanya ve Lehistan askeri hazırlıklarını tamamlamak için. hum- malı bir faaliyet göstermektedirler. 2 — İngiltere Lehistana verdiği taahhütleri ifa edeceğini bir mesaj ile Her Hitlere bildir- miştir. Her Hitlerin buna mukabil, bu temina- tın Almanyaya ait hayati menfaatler üzerinde tesir etmiyeceğini söylediği haber veriliyor, 3 — İngiltere hükümti harp maddesi olan eşyanın ihracını menetmiş, tayyare dâfü teş- kilâtim kuvvetlendirmiş bütün memleketin tam karanlık içinde kalması için lâzum gelen bu tedbirleri almıştır. 4 — İngiltere Parlâmentosu bugün toplana- cak ve hükümete fevkalâde salâhiyetler vere- cektir. Bu hususta İngilterede tam bir birlik hüküm sürmektedir. ; ; ; ; ; : bi ; ; , : ; ; mamlamış, yeni ihtiyat kuvvetlerini silâh altına çağırmış, Fransa Başvekili, Şimali Afrikadaki Fransız Başkumandanı ile uzun uzadıya görüş- müş, Fransanın Roma Sefiri, Kont Ciano'ya : Fransanın Lehistana karşı taahhütlerini ifaya İN 5 — Fransa hükümeti askeri tedbirlerini ta- | hazır olduğunu bildirmiştir. 6 — Almanya askeri hazırlıklarını ilerlet. mektedir. 70 Alman fırkasının Lehistan hu- dudu üzerinde bulunduğu haber veriliyor. Bü- tün Alman gazeteleri Lehistandaki Almanla- rın uğradıkları mezalimden bahsediyorlar, Al man gazeteleri İngiltere hükümetinin kararla. rim neşretmemişlerdir. Her Hitler, Tanenberg bayramı münasebetiyle pazara, Alman ordu- ları başkumandanı Alman ordusuna hitaben cumartesiye birer nutuk söyliyeceklerdir. 7 — Lehistan da askeri tedbirler almakta ve halk, neticeyi sühünetle beklemektedir. İngil- tere ile Fransanın kararları Lehistanda mem- nuniyet uyandırmıştır, 8 — Almanya Hariciye Nazırı Fon Ribben- trop Moskovaya vararak ademi tecavüz paktı yapmak için müzakerelere başlamıştır. 9 — İngiliz - Fransız - Rus müzakerelerinin âkıbeti henüz anlaşılmamıştır, 10 — Ademi tecavüz paktı haberinin uyan- dırdığı ilk hayret zail olmuş ve ker memleket neticeyi:beklemeğe başlamıştır. ; aeasaeeaaeeaeeeeaeeaeeeeeaae akü! $ ş i : :; ; | ; ; ; ; ; : ; ; ; girilmesini kabul etmiş v: $ kartlar | bunlar hastanelere kaldırıldı. İskele hazırlanmıştı. Gazeteciler ve avu, katlar da müddejumumilik kalemin. İden kart ölmak suretiyle ancak mal İkeme salonuna girebildiler. Saat on bire doğru, evvelâ mev- kut suçlular, sonra da gayri mevkuf Suçlular * salonu alındılar. Suçlular mevkilerini işgul ettiler. Arkaların. da iki jandarma alelusul ayakta bek- | liyorlardı. Suçluların hüviyetleri Reis celseyi açar açmaz, suçlula. || rın hüviyetlerini şu sıraile tesbit etti; | Mahmut Şakiroğlu 47 yaşında De- nizbank umum müdürü Yusuf Ziya miş, Ayaspaşada 21 numaralı apar- tımanda oturan müdürü umumi mu. | avini 46 yaşında Tahir Kevkep, Tak- | simde Cümhuriyet apartımanında o.) turan 60 yaşında bankanın depo in- şaat şefi Mahmutoğlu Neşet Kasim, Heybeliadada Şeref sokağında 7 nu. Jmarada Denizbank müdür muavini Eminoğlu 47 yaşında Hamdi Emin (Sonu Sa, 4, Sü. 1) | | caddesi önünde su boruları patladı | (Sonu sa: 10 sü. 1 de) Fındık, Üzüü Ve İncir, Takas Listesine Alındı İngiltere ile yapılan temaslar neticesi, yeni Türk - İngiliz ti- caret müzakeresinin nihayetlen. mesini beklemeden önce, İngil. | tereye takas yolu ile incir, &- züm ve fındık ihracına katar verilmiştir. Bu anlaşma neti tesi mahsullerimiz değer fi le bu yıl İngiltere tarafından geniş ölçüde satın alınabilecek- tir, Bu vazivet, ticaret âlemimiz. de büyük ferahlık uyandıraca- ğı cihetle her tarafta memau- | niyetle karşılanmaktadır. (Yazısı 10 uncu sayfamızda)