24 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

24 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

24-8 - 939 Lİ İİ. İtalyada Yetişen Dehalardan: Caligula skerin, kısa bir pazarlık 50. nunda verilecek ( bahşişin kararlaştırılması üzerine, İmpara- tor ilân ettiği Caligula Roma dev. letini pek nazik şekillerde idareye başladı. Senatoya son derece say- gı gösteriyordu, senatörleri baş Üstünde tutuyordu. Eski İmpars. tor Tiberiyus devrinde zindana atılanları, sürgüne gönderilenleri serbest birakmak, okunması ye- sak edilen kitapları ortaya çıkart. halkı da mak gibi hareketleriyle kendinden memnun eti recede ki Romalılar, ruhlu ve yüksek yürekli bir im. paratora malik olduklarından do- layı mabutlara üç ay İçinde tam 160,000 kurban takdim etmişler. di, Fakat Caligula Romaya yakışır ve ancak Romadan yetişir bir “de. ha, idi. Kendini iyi görüp te alkış. lıyan ellerin ilk fırsatta boğazına sarılacağını, 6 cibillette bir halka ancak zincir ve boyunduruk yaki- şacağını biliyordu. Onun için üç beş ay etrafı kolladıktan sonra birden tutumunu değiştirdi, AL lahlık iddiasmda bulundu. en mabudum, bana İbadet ediniz,, di. yordu. Rober bu emre sükün ile inkıyat gösterdiler, iyi bir hükümdar dedikleri adamın kud- retli ilâh olduğunu kabul et. #iler, alay alay gelip önünde sec. deye vardılar. Fakat Caligula bu- nunla ikiğfa etmedi, kendi namina kurbanlar kesmesini emretti, Caligula mabedinde halkın iba. detine rehberlik eden ve kurban kabul eyliyen rahipler vardı. Dâ. hi imparator bu rahiplerle eğlen- mek istedi ve sevgili atı İncitatusü kendilerine arkadaş verdi. Zaten bu at, duvarları mermer. den, yemlikleri sedeften bir ahır. da besleniyordu. Yamçısı hüküm- darlara mahsus kumaşlardan, ge. mi som altındandı. Ona bakmıya memur olar seyis, yemi altın ko. va içinde getirir, su yerine de hay- vana altın kadehlerle şarap verir. di. Kaligula, senatörleri elpençe divan durdurarak İncitatusü sof. rasına alırdı, kendi eliyle ona al- tın yaldızlı arpa yedirirdi, şte yeni mabede başrahip tayin olunan at bu bahti. yar hayvandı. Büyük merasim günlerinde kendisine başpapaz ü- niforması giydirilir ve halkın kar. gisina o kılıkla çıkarılırdı. Papaz- lar, onun ardında ve büyük bir saygı ile yürürlerdi. Lâkin Cali. gulanın İncitatus'e (o muhabbeti çok büyüktü. Onu bir mabedin başrahipliğinde bırakmak istemi- yordu, devlet idaresinin ve sena. törlerin başına geçirmek, kendin. den sonra en mühterem şahsiyet haline sokmak azmindeydi. Bunun için hayvanı Consul yapmayı dü- üyordu. Fakat hayvanm ömrü etmedi ve büyük Roma, böy. Je bir Consulün idaresi altında yaşamak zevkini tatmaktan mah- rum kaldı. Caliğula, Romalıların ahlâkça pek aşağı bir seviyede bulunduk. larını bildiğinden onlardan iğre- nirdi, bir gün senatörlerden birl ne bu iğrenişini anlattı: — Ah, dedi, çok isterdim ki Ro- ma kavminin yalnız bir başı ol sun, ben de icabında onu bir kılıç- ta koparıvereyim. B aşka bir gün, yüzlerce sena. törü karşısma dizmişti, sa- kin sakin heriflerin miskin duruş. larını seyrediyordu. Birden gül ıla ve kasıklarını iye başladı. "Sena. törlerden biri dalkavukluk fırsa- tini kaçırmadı, iki diz üstü gele. rek sordu: Yazan: M. Turhan TAN — Ey ulu mabut, gülüyorsun, demek ki Roma için hayırlı ve şe, refli bir düşüncen var, Caligula, güle güle şu cevabı verdi: — Bir sözümle hepinizi boğdur miya muktedir bulunduğumu dü. şünüyorum da ona gülüyorum! Romalıların yıllarca önünde diz çöktükleri, ilâh tamdıkları ve bü- yük gördükleri Caligule, ilkin kız kardeşile evlendi ve onu da —ölü. münden sonra— mabut ilân etti. Fakat kendisi ölü ilâhenin hatıra, #ina bağlı kalmadı, bir başka ka. dınla evlendi ve kısa bir zaman içinde ondan ayrılarak üçüncü bir karı aldı. Bunu sever görünür ve umumi ziyafetlerde kendisine şu şekilde iltifat ederdi: — Bir işaretimle başının kop- tuğu gündür! ligula, asil ve kibar Roma. Lda pespaye Romalıdan faz la âdilik, bayağılık ve murdarlık sezinsediğinden (uşağı tabukaya mensup halk ile daha fazla te. masta bulunurdu, sarayına asilze. delerden ziyade hamalları, aruba- cıları, oyuncuları davet ederdi. Bununla berâber kızınca onlara da çok fena muameleleri reva gö- rürdü. Meselâ bir gece büyük şen- likler yaptırmış ve eğlencelerin sonunda davetlileri muhafız as. kerlere yakalatıp. denize attir- muşta, Caligula, edebiyattan anladığını iddia eder, edebi Yazılara ve yazı. cılara alâka gösterirdi. o Fakat Tite - Live ile Homre'i kıskanırdı, eserlerinin Roma İmparatorluğu hudutları içinde okunamıyacağını söylerdi. Ediplere de arasıra pek ters muamelede bulunurdu. O cümleden olarak bir gün edebi bir müsabaka tertip etmiş ve müsa. baka şartları arasına: “Fena yazan şairlerin şiirleri kendilerine dille riyle yalatılacaktır!, diye bir madde de dercettirmiş idi. Ark İtalyadan © yetişebilen bu deha, Romulıların “ya. lanı,, alkışlamakta be kadar ma. hir olduklarına da parlak örnek. ler tesbit etmiş olup bunların er | .TAN gülüncü kendisi için halka yaptır- dığı zafer alaylarıdır. Çünkü Ca- Ugula, ömründe tek bir zafer ka. zanmış adam değildi. Lâkin Roma. Uiların eğlenmek ve onların yalanı alkışlamaktaki maharetlerini sına- mak düşüncesiyle. Cermanyaya harp açtığını ilân etti, Rayn köp» rü başlarından birinde kendi mu. hafız alayından bir kaç yüz kişiyi saklıyarak onları esir diye tutta, Romaya yolladı ve Romalılara tantanalı zafer alayları yapmak #mrsatını verdi. Caligula, yalnız tarihi güldüren bir sima değildir. Tenceresine uy- gun bir kapağında remzidir. O- mıya değer, SPOR: Güreşçilerimiz İzmire Gittiler İstanbul, İzmir, Ankara arasındaki | Fuar güreş müsabakalarına iştirak edecek İstanbul güreş takımı dün ak- şam Antalya vapurile ve Bandırma yolile İzmire hareket etmiştir. 56 kiloda Ahmet Çakır, 61 de Yas şar Erkan, 66 da Servet Meriç 72 de sik, 79 da Hasan Koç 87'de Ali Ah med Çapraz, Ağırda Çoban gitmiş ve idareci o ölarakfafk İsmail (O Hak- kı Vefa ile İstanbul güreş antrönörü Saim bulunmaktadır. Müsabakalar İzmirde 26 - 28 » 29 tarihlerinde ya-! pilacaktır Gece Maçları Yapılmıyacak mı? i Organizatör Koçonun Ankaradaki temasları neticesinde gece maçlarına izin verildiği İstanbula bildirilmiş Segel takımının İstanbula daveti ta- kurrür etmişti. Halbuki bu müsaade. den İstanbul bölgesi hiç haberdar €- dilmemiştir. Resmi bir sıfatı olmi- yan bir şahsın federasyon başkanı ile teması neticesinde İstanbul bölge- sinin fikri bile alınmadan böyle bir üşaade verilmesi karşısında İstan- bul bölgesi çok haklı olarak vaziyeti Arkatadan sormuş fakst elân cevap gelmemiştir. 1 enemesind Eminönündeki tatbikat sırasında Başvekil, Mısır heyeti reisi ile görüşüyor Mısır heyeti reisi, bir gaz maskesi üzerinde tecrübe yapıyor Eminönü meydanında patlıyan bir bomba temizleme grupu, bombalarla gazlanan bir yerde çalışıyor Bir gaz Tehlike geçtikten sonra halk sığınaklardan dışarı fırlıyor