24 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman - Sovyet paktının ımzasında B. Stalin bulundu Pakt, 7 maddedir, 10 seneliktir ve mühim hükü ükümleri muhtevidir e Lehistana tana yardım edeceğini Hitlere resmen bildirdi, Hitler de: “Verilen garantiler Almanyayı haklarından vazgeçiremez,, dedi Ahvalin inkişafını beklemekten başka yapacak şey oki | Falcıığa gi biteni gözönünde vermek en doğru harek politika âleminde buna İmkân kal- madı, Göz önünde geçen şeylerle, ne- tice üzerine tesiri olan asıl hâdiseler arasında hiç sebet yok gibidir. Müşahede sahası gürültü - palırdı, propaganda, palavra, tehdi' vahirden İbarettir. Bunlara bakıp da, ahvalin nereye varacağını kestir- mek istersek yanılırız, Aylardan beri ta bir Dantzig meselesidir gidiyor. Görünüşte bütün dâva budur, Fakat, hakikatte bir ş6 hir için bu kadar kiyamet kopacağına inanmak güçtür. . Gelen telgraflara bakılırsa Almanyada harb hazırlıkla- rı son haddine varmış görünüyor. Bu haberlere göre, yarın öbürgün har- bin patlıyacağına hükmetmek icab | eder. Halbuki Hitlerin, hakikaten böyle tehlikeli bir maceraya atılıp atılmıyacağını hâlâ hiç kimse bile. miyor. İtalyan matbuatı, İtalyanın Almanya ile birlikte harbe girişece- ğini yazıp duruyorlar. Diğer taraf tan, İtalya hariciye nazırının Hitler? giderek, İtalyanın böyle ufak tefek Alman men için. harbe razi hakkında ha- Bunun . içindir ki büyük devleş adamlarından, si muharrirlere kadar, bütün d ğını bilmeden, müphemiyet içi bekleşiyorlar. taraf devletlerinde keri bir faaliş lenbire o vahimleşmiş | ahut hakikaten nış olmasına sebep, A (Devamı dördüncü sahifede) Necmeddin Sudak Paris 24 — Moskovadan bildiriliyor: Dün B. Ribben- tropla B. Molotof arasında 3 saat süren mülâkattan sonra pakt Von Ribbentrop ve B. Molotof tarafından imzalan- mıştır. İmza merasiminde B. Stalin ve Almanyanın Mos- kova sefiri hazır bulunmuş- lardır. Berlin 24 — D. N; B. tebliğ ediyor; Von Ribbentrop, So - Alman pak- tinin imzalandığını sabah saat birde B. Hillere şatosunda telefonla bildirmiş- tri. Von Ribbentrop, buğün saat birde, Moskovadan tayyare ile doğruca Berchtesgaden'e müteveccihen haro- ket edecektir. B. Hitlere Sovyet - Al man paktı hakkında izahat verecektir, Moskova - 23-(A.A;) — «Havas»; Molotofla von Ribbentrop arasında yapılan ilk mülâkat üç saatten faz. la'sürmüştür. Bu akşam ziyafetten sonra Alman büyük elçiliğindeki su- (Devamı 4 üncü sahifede) İngilterenin mesajını B, Hitlere tevdi eden B. Henderson B. Hitler 27 ağustosta o... Danziği ilhak edecek Almanya, Lehistan hudadunda 70 fırka asker tahşid etti. Polonya da askeri hazırlık yaptı 3 — Hususi fakat ciddi bir menbadan öğrenildiğine göre B. Hit- ler 27 ağustosta Tanenbergde söyli- yeceği nutukta Danzigin Almanyaya ilvakını ilân edecek ve harekâtı âti- ler vetetektir, ! İngiltere ve İngilizler Köyde ev ve komşular Yazan: HALİDE EDİB Beşinci sahifemizde okuyunuz, general Von Braw- | günü saat 19,30 radyö'ile bir nus | ben “ii uu Büyükadanın teşekkürü ! — Vali Lütfi Kırdara — bzon mebusu kiymetil şair b Halil Nihâd Boztepe'nin bu'nefis manzürüesini bugün ye- — Berlindeki ecnebi muhabirlerin , iş'aratına göre; Al manya Lehistan hududunda 70 fırka asker tahşid etmiştir, (Devamı 4 üncü sahifede) ve © dinci sabifede neşrediyoruz. Sovyet - Alman paktının maddeleri Berlin 24 — Alman - Sovyet paktının metni şudur: Almanya ile Sovyet Rusya arasında sulhü kuvvetlendirmek İsteyen, Alman ve Sovyet Rusya ittihadı hükümetleri 1926 nisan tarihli bitaraflık muahedesine istinaden şunları kararlaştırmışlardır; Madde 1 — İki taraf münferiden ve yahud başka devletlerin muavene- ti ile her nevi tecavüzden, tecavüz ve şiddet hareketlerinden tevakki et- meği taahhüd ederler, 2 — İki âkid taraftan biri üçüncü bir devletin tecavüzüne uğradığı tak- dirde diğer tarat bu üçüncü devlete hiç bir vecih ve suretle yardım etin taahhüd eder. Madde 3 — İki âkid taraf müşterek menfaatlerine taallük eden mese- lelerde dâimi temas ve müşaverede bulunacaklardır. Madde 4 — İki taraf, âkid taraftan biri aleyhine müteveccih hiç bir devlet grubuna dahil olmamağı taahhüd ederler, Madde 5 — İki âkid taraf arasında her ne suretle olursa olsun bir ih- tilâf çıktığı takdirde bu ihtilâfı dostane teatii efkâr ile ve yahud hakem komisyonları ile hal ve faslı taahhüd ederler, Madde 6 — Bu muahede on sene müddetle aktedilmiştir. Bu muahede İnkızasından bir sene evvel feshedilmediği takdirde otomatik bir şekilde beş sene daha muteber olacaktır, Madde 7 — Bu muahede, en kısa bir zaman zarfında tasdik edilecek ve tarihi imzasından itibaren muteber olacaktır. Ikinci hava tecrübesi de muvaffakiyetle bitti Dünkü hava hücumuna 70 küsur | bombardıman tayaresi iştirak etmiş- tir. Hücuma iştirak eden tayyareler, üçer tayyarelik filolara ayrılmışlar. dı. (Devamı 8 inci sahifede) —or.. Başım dönüyori,.. — Bira mi içtin?... — Hayır, bira aradım!...