24 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahkı Elfaberler Türk - Fransız ticaret itilâfı imzalandı Yeni ticaret muahedesi eylülden Ordunun büyük resmige- çit hazırlıklarıtamamlandı! Memleketin muhtelif köşelerinden halk, kafile halinde Edirneye gidiyor Edirne 23 (Süreti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Bü- yük manevralara iştirak edip iki gündenberi bulundukları mintaka- larda dinlenmekte olan kıtalarımız bugün öğleden itibaren alay alay mili şarkılar söyliyerek Edirneye girmeğe başlamışladır. Şehir baştan başa askerlerimizle dolup taşmakta. | dır. € a günü Tayyare meydanında ordumuzun yapacağı büyük resmi geçid hazırlıkları tamamlandı. Res- mi geçidi tmek üzere memleke- tin muhtelif köşelerinden, İstanbul- dan halk akın akın Eğimeye gel mektedir. Trakya köylüleri kafileler halinde şehre lar. Mevcut otel- » dolmuştur, Geçld res- m bir kalabalık önün- | apılacağı anlaşılıyor. Haftalar. danberi bayraklarla süslü olan Edir- lâde günler yaşamaktadır. Umumi müfettişin ziyafeti Tre akya umumi general safir bulu- nan likle ve mebuslar şerefine | bugün sat 17 de vilâyet Nümune fi- danlığı bahçesin: ellef bir çay ziyafeti vermiş adar sü ren bu ziyafet çok samimi bir hava içinde geçmiş, generali Kâzım Dirik, misafirlerine #idanlıkta yetişen mey- yalardan ikram etmiştir. Manevranın tenkidi bugün yapılıyor Yarın (bugün) sanat 9 da Edirne Halkevinde manevralarn tenkidine başlanacak, harekât komutanı, Or- general Fahreddin Altay görüşlerini izah ettikten sonra Mareşal Fevzi Çakmak harekât etrafında mütalâa ve tenkidlerini serdedecektir. Geçid resmi programı Cuma günü Tayyare meydanında Mareşal Fevzi Çakmak, bütün gene- ral ve komutanlar, Vekiller ve Edir- ne mebusları, davetli ataşemiliterler önünde yapılacak büyük resmi ge- çide tayyare filolarımızın uçuşu ile başlanacaktır, Tayyarelerden sonra piyade #ümenleri, topçu tuğayları, motörlü kıtalar ve en sonunda sü- varilerimiz geçeceklerdi Geçid resminin üç süreceği tahmin ediliyor Öğleden sonrada rklarelinde ikinci bir resmi geçid yapılacaktır. $. RaDO ttan fazla Fransa, ihtiyat efradı silâh altına çağırdı Berlindeki Fransız i Fransız kolonisine Fransaya dönmek üzere hazırlanmaları bildirildi Paris 23 (A.A.) — Başvekâlet bu akşam aşağıdaki tebliği neşretmiş- tir: Entermasyonal vaziyet dolayısile hükümet, evvelce alınmış olan as- keri tedbirleri, bir kısım ihtiyat ef- radını daha silâh altına almak su- retile tamamlamaya karar vermiştir, Paris 23 (A.A) — B. Daladier sa- at 16 da Polonya büyük elçisini Ka: bul etmiştir. Paris 23 (A.A.) — Başvekil ve Har. biye Nazırı Daladier, Polonya büyük elçisile görüştükten sonra, daimi | milli müdafaa komitesinin saat 18,30| da yaptığı toplantıya riyaset etmiş- | tir. Toplantıya Hariciye nâzırı Bon- net, Bahriye Nazırı Campinchi, Ha- va Nazırı La Chambre, başkuman- dan general Gamelin, Hava kuvvet- Jeri kumandanı general Vuillemin ve donanma kumandanı amirai Darlan re büyük elçilerini kabul edilmiştir. etmiştir. Paris 23 (A.A.) — Saat 18 de top- lanan Dâimi Milli müdafaa komitesi 19,30 da dağılmıştır. Toplantıdan sonra Başvekil ve Har- biye Nazırı Daladier Hariciye Nazırı Bannet ile uzun bir görüşme yapmış- tır. Celb ve terhis edilen Yunan ihtiyat subayları Atina 23 (A.A.) — Harbiye Nezi- reti tebliğ ediyor: Birinci seri ihtiyat subaylarınn talim devresi nihayete ermiş ve dün neşredilen bir tebliğ ile yeni bir seri ihtiyat subayı talim devresine çağı- rlmış olduğundan, birinci seri (hti- yat subaylarının bitirilmiş olan talim devresinden terhisi emredilmiştir. İzmir körfezinde karaya otu- ran Alman vapuru kurtarıldı İzmir 23 (Telefonla) — İzmir kör- fezinde geçen duğ nu bildirdiğim puru 730 ton ra kendi vesait, Varşova 23 (A.A.) — Polonya Ha- riciye Nazırı Beck Fransa ve İngil te rebüyük elçilerini kabul etmiştir. Berlin 23 (A.A) — Öğrenildiğine göre, Fransız büyük elçiliği Berlin- deki Fransız kolonisine Fransaya dönmek üzere hazırlanmalarını söy- | Jemiştir. Roma 23 (A.A.) — Fransa büyük elçisi akşam üzeri İtalya Hariciye | Nazırı Kont Ciano ile görüşmüştür. €ntemas- | Haber alındığına göre, yonal vaziyet üzerinde cereyan eden bu mülâkat esnasında Fransa büyük elçisi Fransanın hattı hareketini tasrih eylemiştir. Paris 23 (A.A.) — Fransa Reisi- cümhuru Lebrun bu akşam saat 18,35 te Mercy'deki sayfiyesinden Parise dönmüştür. Bir harp vukuu takdirinde Romanya bitaraf Nevyork 23 (A.A.) — Association Presse Bükreşten gelen bir haberde deniliyor ki: «Polonya hükümeti, bir harp tak- dirinde, Romanyanın vaziyetinin ne olabileceğini istimzaç etmiştir. Romaya verdiği cevapta, bu va- ziyetin kati bir bitaraflık olacağını hil. dirmiştir. Sıhhiye Vekili şehrimize geliyor Trabzon 23 — Sıhhiye Vekili Hu- Tüsi Alataş, buradaki sıhhi müesse- seler üzerinde uzun süren tet- kiklerini müteakip Erzurum vapu- ru ile İstanbula gitmek üzere bura- dan ayrılmıştır. Adliye vekili Ankaraya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bü- lunan Adliye Vekil B. Fethi Okyar dün akşamki ekspresle Ankaraya av. det etmiştir. Fransız sefiri geldi giden Fransiz sefiri B. Mass gil tayya- re ile şehrimize gelmiştir. Bükreş hükümetinden | ,Şorumu S3l| sel bastı İki çocuk boğuldu, alti kişi kayıp, göçmen evleri su altı: altında Çorum 23 XAA) —Dün saat 18 Ge yağan şiddetli yağmurlardan hu- gule gelen seller merkeze bağlı Ova- sarây ve Kayi köylerinde ehemmi- yetli hasarat yapmıştır. Ovasaray. dan on yaşında bir çocuk İle Bova- dağında da sekiz yaşında diğer bir çocuk seller içinde boğulmuştur. Ka- yı köyünde altı kişi kaybolmuştur. Bu köylerdeki zarar henüz tesbit edilmemiştir. Alaca kazasında seller göçmen ev- lerini tamamen basmış, bu evler halkı ile hayvanlar emin yerlere nak- ledilmişlerdir. Alâkadar memurlar vaka yerlerine gitmişlerdir. Yağmurdan zarar gören Üzüm ve incir mahsulleri İzmir 23 (Telefonla) — Mülhakat- tan gelen haberlere göre, Aydın, Ke. | malpaşa, Salihli ve Alaşehir mmtaka» | mur yağmıştır. e incirden mıştır, larına yeniden bol Sergilerde bulunan mühim miktarı W Von Papen Almanyanın Ankara sefiri Papen dün akş ayyare ile manyadan dönmüştür. von AL Diçle köprüsü merasimle # açıldı Diyarbakır 23 — Diyarbakır - Ciz- re hattı üzerindeki Dicle köprüsü. nün açılmâ töreni dün yapılmıştır. Umumi müfettiş: Abidin Özmen, söylediği bir nutukta, köprünün de- ğerini tebarüz ettirmiş ve şöyle de- miştir: «Bugün Ebedi ve Mili Şeflerimi - 2in büyük, eserlerini açıyoruz. Yarın Tatvanda, öbürgün Kutur boğazın- da böyle bir çok eserlerin açılma tö- Tenlerini yapacağız Demiryolu siyasetinde ötedenberi yorul bir azimle çalışmış olan Mini Şefimize en derin şükranları- muzi arzederken öz evlâtlarımız olan kıymetli mübendislerimize, ve işçi- lerimize de teşekkürlerimizi ve tak- dirlerimizi bildiririm.» Dicle kenarında hazırlanmış olan büfeden davetlilere dondurma ve li- monata ikram ikram edilmiştir... Haydutluk İki hayduddan biri yakayı ele verd verdi İzmir (Akşam) çam) — Torbalı kazası- nın Kuşçuburnu köyünde bir vaka olmuştur. Halim karsı Emine, gece komşusuna misafirliğe gittiği sırada evine giren ve eşya çalmak için hazır. lık yapan İki meçhul hırsız, kadın- nın eve dönmesi üzerine hücum ede- rek boğazını sıkmışlar, — Paranın yerini göster, yoksa öldürürüz, Diye tehdidde bulunmuş- lardır. Kadının feryada NO Üzerine mütecaviz hırsızlar, lardır. Bunlardan bi tır. Amele Osman oğlu Ramazan âdındadır. Arkadaşı aranmaktadır. Hong-Kong köprüleri Limanı, Çine bağlıyan köp- rülerin yıktırılması emredildi Hong - Kong 23 (AA) — Hong. Kong mıntakasında Çini İngiliz ara- sisine bağlayan bütün köprülerin yı. kılması için emirler verilmiştir. Namtau civarında kâin Talshan körfezine dört Japon kruvazörü gel- miştir. Burada silâhlandırılmış bir çok balıkçı gemileri bulunmaktadır. Hududun İngilizler (tarafındaki kısmında sükünet hüküm sürmek- İr. Öğrenildiğine göre, Kowloon Ya- rmadasının arkasındaki mıntakada bulunan ecnebi kadın ve çocukları z DAM an ge- abbal kadardır, itibaren meriyet mevkiine girecek Paris 24 — “Türkiye ile Fransa aran | sında bir ticaret ve tediye mukavelesi akdi için burada cereyan etmekte olan müzakereler mesud bir surette neti- celenmiştir. Mukaveleler dün imza- lanmıştır. Yeni ticaret mukavelesi 1 eylülden itibaren meriyete girecektir. Yeni mukavele, Türk - Fransız tirare- İ tinin inkişafını temin edecek birçok İ ahkâm ve kolaylıkları havidir. İngiltere, harp levazımı ihracatını yasak etti Gebelüttarık limanının şimal medhali kapatıldı harb gemilerinin. gelmesi b bekleniyor — Başvekil üzeri milli mü- ai kabul eyle- Londra Chambe: daiaa N miştir. Londra 23 (AA) Ticaret Ne- zareti bugün neşrettiği hir emirna- me ile harp levazımı ve birçok ma- den ve iptidai madde ihracatını, ba- ni İstisnalarla yasak etmiştir. Emirnamede, şimdiye kadar ve- rilmiş olan ihracat mezuniyetlerini tadil etmek üzere bu mezuniyçtlerin bir teşrinievvele kadar mülga Ol- duğu tasrih olunmaktadır. Bu ka- Tar, dominyonlara, müstemlekelere ve İngiliz mandası altında bulunan topraklara yapılacak ihracata şâmil değildir. Cebelüttarık 23 (A.A.) — Dünden beri gamizonda büyük bir faaliyet SATYE . e “müşahede olunmaktadır e mezuniyet kaldırılmış ve aa mevzileri tamamila kilaat tarafından işgal edilmiş bir | haldedir. Limanın şimal methali kapatılmış- İ tır. Harp gemilerinin hemen gelmesi | bekleniliyor. | Roma 23 (A.A.) — Italya Hariciye | Nazır Kent Ciano, bugün İngiltere İ büyük elçisi ile görüşmüştür. Görüş- melerinde kendi hükümetlerinin hatti hareketini birbirlerine (o bildir- mişlerdir. Londra 23 (A.A.) — Londra sigor- ta kumpanyaları yarından itibaren harp tehlikesine karşı sigorta had- lerini fevkalâde artırmışlardır. Al man ve İtalyan vapurları için sigor- ta katiyen kabul edilmiyecektir. DAVASI Yusuf Ziya Öniş, ya Öniş, Tahir Kevkeb ve Neşet Kasımgil muamelen in sureti cereyanını anlatarak işte yolsuzluk olduğu hakkındaki iddi aları reddettiler Dünkü muhakemenin tafsilâtı Satye binasının Denizbank tars- fından satın alınması işinde alım sa- tama fesad karıştırarak menfaat te- | min etmek ve hazineyi zarara $ok- mak, memuriyet vazifelerini sulisti- mal etmek suçlarından maznun sa Oslo devletleri konferansı Konferans s dün akşam niha- yet buldu ve bir tebliğ neşredildi Brüksel 23 (A.A.) — Oslo grupu devletlerinin Finlândiya, İsveç, Nor- weç, Danimarka, Holanda, Lüksem- burg, Belçika konferansı bu akşam nihayet bulmuştur. Konferans sonunda neşrolunan teb- Uğde, bu devletlerin melhuz bir harbe ancak istiklâlleri tehdid olunduğu takdirde kendilerini müdafaa için gi- recekleri teyin. olunmaktadır. Belçika kralının bu akşam Oslo gru- pu devletleri namına saat 20 de rad- yo İle yapacağı beyanatın metni üze. rinde mutabık kalınmıştır. Bu dev- Jetler müşterek menfaatlerini koru- mak üzere aralarında teması myha- İaza edeceklerdir. Türk - Fransız ticaret an- laşması imzalandı Paris 23 (A.A.) — 'Türk - Pransız ticaret anlaşması bu akşam Ticaret Nezaretinde imzalanmıştar, Amerikan tebaasını himaye etmek meselesi Vaşington 23 (A.A.) — Summer Welles ek memurları davet ede. nemleketlerdeki Amerika- ini temin elmek ve Av- çıktığı takdirde mem- bitaraflığını muhafaza etmek erini müzakere etmiştir. bik Denizbank umum müdürü Yu- suf Ziya Öniş, müdür muavini Ta hir Kevkeb, Denizbank yapı ve bina- İ Jar servisi şefi mühendis Neşet Ka- | sımgilin mevkufen, müdür muavini (Devamı 9 uncu sahifede) İzmirde büyük inhisar deposu 650 bin e büyük bir depo ve imalâthane yaptırılacak İzmir (Akşam) -— İnhisarlar ida- resi, Alsancakta yangın yerinde 650 bin Uraya büyük bir depo ve imalât hane inşa ettirmektedir. Binanın te- meli, 16 metre uzunlukta belon ka- zıklar çakılarak hazırlanmaktadır. Bina bu temel üzerind. yükselecek. tir. Milyonlarca kilo tütün alacak ve binlerce işçinin çalışmasına müsaid olacak bina, modern, fenni tesisalı ihtiva edecektir, Tütünün muhafazası için, depoda hararet ve rutubeti sabit derecede tutacak tesisat bulunacak, işçinin sıhhatini koruyacak toz emme maki- neleri de tesisata ilâve edilecektir. Bi. nanın alt kısmında binlerce İşçiye kâfi bir sığınak bulunacaktır. Depo ve Imalâthanede İşçi çocukları için bir yuva, hastalananlar için bir revir de inşa edilecektir. Kuru üzüm mübayaatı İzmir 23 (Akşam) — İnhisarlar idaresi, İzmir piyasasından kuru Üzüm mübayaası için hazırıklarını tamamlamıştır. Tasfiye edilen Tariş 16 'Tarım satış ko