24 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM B. Molotof ile B. Ribbentop dün ilk mülâkatı yaptılar “Baş tarafı 1 inci sahifede) vareye İtalya büyük elçisi de gide cektir. Fakat Japon büyük elçisi #uvareye gitmiyeceği gibi von Rib- bentropun muyasalatında tayyare meydanında da bulunmuyordu. Moskova 23 (A.A) — Molotof - Von Ribbentrop mülâkatı saat 19 da kısa bir inkıtadan sonra saat 20 d9 tekrar başlamıştır. Moskova 23 (A.A.) — İngiliz askeri heyetine mensup iki âza, yüzbaşı Davidson ve Collier ile Fransaz as- keri heyetinden binbaşı Pichon ya rın Moskovadan ayrılacaklardır. İngilizler Londraya ve Fransız da Parise dönmektedir. Heyetlerin diğer âzası şimdilik Mos- yada kalmaktadır. İngilterenin Hitlere mesajı Londra 23 — Berlindeki İngiliz sefiri (OB. Henderson, bu #w bah tayyare ile Salzburga giderek İngiltere hükümetinin bir mesajını B. Hitlere tevdi etmiştir. Bu messj, İngiliz Kabinesinin dünkü içtimamn- da tasvip edilmiştir. İngiltere hükümeti bu mesajında Almanyanın Sovyet Rusya ile bir ademi tecavüz paktı akdetmesinin Te histana bir tecavüze karşı vermiş oldüğu garanti taahh üzerine hiçbir tesiri olamayacağını bildir. miştir, Londra hükümeti, bu mesajını mesul Alman devlet ricalinin bu ka- ti kararından muttali olması ve İn- güterenin tecavüz vukuunda der- bal harekete geçeceğine dair hiçbir şüpheleri kalmaması için gönder- miştir. Mesajda, İngiliz parlâmentosunun hükümete geniş salâhiyetler vermek için yarın fevkalâde içtimaa çağnl- dığı da ilâve edlimiştir. Bu mesajın birer sureti Pransa ve “ Polonya (hükümetlerinede tebliğ edilmiştir. İngiliz gazeteleri, Kabinenin dün- kü içtimandan sonra neşrettiği tebliği omüttefikan tasvip etmekte ve «Bütün dünya, İngilterenin sar- © silmaz kararına şahit olacaktır; de- © mektedir. Berlinden gelen hâberlere göre, - İngiliz Kabinesinin dünkü tebliği Almanyada hoş bir şekilde karşılan- mamıştır. Alman gazetelerine bu tebliği neşretmelerine müsaade edil- — memiş, yalnız İngilterenin “Alman - Sovyet ademi tecavüz paktı haberi üzerine telâşa düştüğünü göstermek “dçin İngiliz parlâmentosunun fevka- Jâde içtimaa çağrıldığını yazmaları- na izin verilmiştir. Hitler - Henderson mülâkatı hakkında tebliğ Berlin 23 (A.A.) — D. N. B. ajansı, — Berehtesgadende bugün Hitler ile İn- — giliz büyük elçisi arasında yapılan mülâkat hakkında aşağıdaki tebliği neşretmiştir. o «Büyük Britanya hükümetinin İz- “ har ettiği arzu üzerine bugün Hitler — İngiltere büyük elçisi Hendersonu ka- bul etmiştir, © Henderson, İngiliz Başvekilinin dünkü Kabine toplantısından sonra — neşrettiği tebliğ mealinde bir mektu- “bunu Hitlere tevdi eylemiştir. Hitler, Büyük Britanya tarafından - Polonyaya karşı girişilmiş olan taah- - hütlerin Almanyayı hayati mahiyet. | teki milli menfaatlerinin müdafaasın- dan hiçbir veçhile vazgeçiremiyeceği- ni İngiltere büyük elçisine hiçbir şüp- , heye mahal kalmıyacak surette bil- Berlin 23 (A.A.) — İngiltere bü- yük elçisi Henderson akşam Üzeri | tayyare ile Salzburgdan Berline “dönmüştür. © İngiltere büyük elçisi gittiği Berg- “hotida hepsi, hepsi yarım saat kal- mıştır. ik İmparatorluk Müdafaa Mec- lisi toplandı Londra 23 — İngiliz imparatorlu- ğu müdafaa şürası toplanmış, bu Lİ oplantıda muhalefet liderleri İle İngiliz Meclisi has”ı bugün toplanıyor Londra 23 (A.A) — Resmen bildi- rildiğine göre, kral altıncı Georges, bugün öğleden sonra Londraya dön- müştür ve yarın sabah Buckingham- da kralın riyasetinde Saltanat meclisi toplanacaktır. p Roosevelt ve Hull Vaşing- tona dönüyorlar Vaşington 23 (A.A) — Resmen bildirildiğine göre, Reisicümhur Roo- sevelt, Avrupa vaziyetinin vehameti dolayısile derhal Vaşingtona dönme. ye karar verrsiştir. Daha yarın hükü." met merkezinde bulunacaktır. Diğer taraftan Hariciye Nazırı Hull de tatilini bırakarak derhal Vaşing- tona dönmektedir, İngiliz hükümetine fevkalâde salâhiyet Londra 23 (A.A) Parlâmento mahfillerinde söylendiğine göre, mll- Wi müdafaa menfsatine hükümete fevkalâde salâhiyetler veren kanun Jâyihası yarın olduğu gibi Avam Ka- marası tarafından kabul edilecektir. Bu lâyihanın yarın akşam Lordlar Kamarasına da, tevdi edilerek kabu- Yünü müteakip krül faraftından da tasvip edilmesi muhtemeldir. Lâyiha bu andan itibaren kânüniyet kesbe- decektir, Avam Kamarası saat 14,45 de top- Janacaktır, Chamberlain'in Avrupa nın vaziyeti hakkında malümat ver- mesi kuvvetle muhtemeldir. Greenwood ile Sinclair söz alacak olan belli başlı hatipler arasında bu- Yunacaktır. Tahmin edildiğine göre müzâkere- lerin sonunda Avam Kamarası fey- kalâde salâhiyet projesini telkik ede- | cektir, Lord Halifax sant 15 te toplanacak olan Lordlar kamarasında beynelmi- Jel vaziyet hakkında beyanatta bulu. nacaktır. Fransız ve Amerika parlâ- mentolarının içtimaa daveti muhtemel Paris 23 — Hükümet âzası dün bü- tün gün Londra ile telefonla daimi temas halinde bulunmuştur. Fransiz yüksek askeri şürasında da büyük bir faaliyet hüküm sürmüştür. Parlâ- mentonun içtimaa davet edilmesi pek muhtemel görünüyor. Yarın toplana- cak olan Kabine Meclisinde bu mese- le hakkında bir karar verilecektir. Vaşington 23 (A.A.) — Bazı âyana göre yakında Almanya ile Sovyetler Birliği arasında bir misak akdedilme- si Roosevelt'i kongreyi fevkalâde ola- rak içtimas davet etmeğe sevkedecek- tir, Rusya, Almanlara petrol ve benzin veriyor Paris 23 (A.A.) — «Stefani»: Bü. tün gazeteler Moskovanin bügünlerde ! Almanyaya mühim miktarda benzin, | petrol ve saire gönderdiğine dair'gelen haberleri tebârüz ettirmekte ve bu malların İtalyaya Kafkasyadan doğ- rudan doğruya yapılan ihracatı ta- mamladığını ehemmiyetle kaydet- mekteğirler, Almanyada bulunan ilizler Berlin 23 (A.A.) «Reuters: Alman- yada bulunan İngilizler henüz mem- leketi terketmek için emir almamış- lardır. Fransa hazır, fakat sakin Paris 23 (A.A.) — «Reuters: Fran- sa, her ihtimale karşı hazır bulunmak üzere icab eden bütün askeri tedbir. leri almakta olduğu halde, Pariste sü. künet hüküm sürmektedir. Burada hasıl olan umumi kanaat, Sovyetler Birliğinin harbe girmemek ve icab et- tiği zaman mutavassıt rolünü yap- mağa hazır bulunmak üzere her iki taraftan da dost edinmeğe uğraştığı merkezindedir. Paris - Didi gazetesi yazıyor: «Alman - Sovyet ademi tecavüz pak- tanın yegâne hakiki tehlikesi bu «bom. ba» nın patlaması Fransa ile İngilte. enin mâneviyatını sarrmağa kâfi gö- Jeceğine dair Almanyada hası! olabi- lecek olan kanaattir.» B. Burckhardt gene B. Hitlerle görüşecek Varşova 23 (A.A.) — Kurjer War- sawsky gazetesi, Burckhardt'ın Bereh- tesgaden'de Hitler ile görüşeceğini bil. dirmektedir. Varşovada memnuniyet Varşova 23 (A.A.) — İngiltere ile Fransanın enerjik hareketleri Varşo- va mahfillerinde memnuniyetle kar. şılanmıştır. Bu mahafil, Londra Ye Parisin azimkârlığından ancak Ber- | linde şüpheye düşülmüş olduğuma işa- ret etmektedir. Gazetelerin ekserisi Sovyetler arasında bir misak akdedil- mesinin Sovyet Rusya için bir tabiye, Almanya için ise bir ümidsizlik hare- keti teşkil etmekte olduğunu yazmak. | tadırlar, Bulgar matbuatının tefsirleri Sofya 23 (A.A.) «Havas»: Matbuat, Alman - Sovyet paktını müsaid bir şe- kilde karşılamaktadır. «Mir» gazetesi bir çok müşterek menfaatleri olan iki büyük milletin anlaşmasını tabii telâkki etmekte ve Bulgaristanın bu hâdiseyi sükünetle karşılaması lâzımgeldiğini kaydeyle- mektedir, Bolivya devlet reisi öldü Lapaz 23 (A.A.) — Bolivya devlet reisi Buseh bugün kâzaen çikan bir kurşunla ölmüştür. General Çuintanilla hükümetin | idaresini ele almıştır. Belçikada zabitlere mezuni- yet kaldırıldı Brüksel 23 (A.A.) — Zabitlere ve- | rilen izinler iptal edilmiştir. Bunun- la beraber mezun efrâd vazife başına - çağrılmamıştar. 5 23 Akusta 1839 Esbam ve Tabvilât e mv 25.0 Mümessil > 3450 PARA ve çizim (Kapanış > Londra 1 Sterlin New- York 100 Dolar 100 Frank 100 Rayşmark 100 Belga 100 Drahmi 100 Deva 100 Çoköslovak Kr ta 109 Pezeta 14.035 100 Zioti 37 100 Pengo 24425 100 Ley 0.905 100 Diner 28025 100 Yen 3402 100 İsveç FE. 3US5TIS 100 Ruble 23.0025 TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nureddin Gençdur ve arkadaşları Bu gece Baraçhanebaşı Özen Sinemasında ÇILDIRAN ADAM RAŞİD RIZA TİYATROSUNDA de BİR OTOMOBİ! a dd satmak Almanya ile | i zartesi ve | var olan bazı hudut İ dan tayyarelerin uçmasını menet 24 Ağustos 1939 B. Hitler 27 ağustosta Danzigi ilhak edecek (Baş tarafı 1 inci sahifede) Danzig 23 (AA.) —D.N.B. ajansı bildiriyor: Danzigdeki Polonyalılar, Polonyalı gümrük müfettişleri tara- fından gizlice silâhlandınımaları, Po- lonyanın hudud civarında yaptıkları mühim askeri hazırlıkları, hudut mın- takasındaki sivilleri geri alması ve saire, Polonyanın Danzige karşı bir baskın hareketi yapmaya ve gard devletlerini bir emrivaki karşısında bırakarak onları taahhütlerini ifaya mecbur etmek istediği intibamı kuv- vetlendirmektedir. Bu hareket tarzı, Ukraynanın ve Vilnonun işgalindeki Polonyalılara has usulü hatırlatır. Danzig limanında da, Polonyalılar hümmalı a Polonyah motörler O» gidip gelmektedir. Polonyalıların bir sabotaj hareketi arı anlaşı- dığından Danzigli a: İeyan gittikçe artm Londra 23 (AA) Guardian göre, Berlin törlü kıtala; Manchester bildirdiğine iy r kısmı pa- günleri P a hu areket mişlerdir. ya, Slovakya ve A- hareketler duduna doğru Böhemya, Mo vusturyada askeri çarpmaktadır. Bu güzele şunları âve ediyor: «Polonyaya karşı açılacak bir harpte Çeklerle bir uzlaşma temin etmek üzere Almanya hükümeti Çeklere bir eHürriyet> garantisi ve ren bir kararname hazırlamaktadır. Bu kararnamenin sarahatan dema gojik bir mahiyette olduğu söylen- mektedir. Berlin 23 (A.A) — Polonyadan ge- len hâberlerde, Bromberg, Söhvetz mıntakasında mühim Polonya kıta- atının tahaşşüt ettiği ve barajlar, di- | kenli tel örgüleri tesis olunduğu bil. dirilmektedir. Leh hududunda tayyare uçuşları menedildi Londra, 23 — Berlinden gelen ha- berlere göre, Almanya, Lehistana ci. mıntakaların- göze | miştir, Leh - Alman hududunda bir hâdise Varşova 23 (A-A.) — Salâhiyettar bir menbadan bildirildiğine güre, dün öğleden sonra Leh - Alman hu- dudunda bir hâdise vuku bulmuştur. Ezestochowa mıntakasında Kucz- no hududunu geçen Üç Alman aske- ri Leh arazisinde. 130 metre İlerle. mişlerdir. Polonya hudut muhafızları tara- fından geri dönmek emri alan Al- manlar ateş etmek suretile mukabe- le etmişlerdir. Bunu müteakip yapı- lan ateş teatisi esnasında Almanlar- dan biri hafifce yaralanmıştır. Neti. cede Almanlar yaralanan arkadaş- larile birlikte geri çekilmişlerdir. Bir tayyareye ateş edildi Berlin 23 (A.A) — Lu: nin üç motörlü büyük D-Abhf tayyaresi bugün öğleden sonra Danzigden ha- reket ederek Berline gitmekte iken sahilden 20 kilometre açıkta ve 1500 metre yüksekten Baltık denizine ıçarken sahil bataryaları ve bir Po- a harb gemisi tayyareye ateş aç- 'Tayyarede dördü çocuk olmak üzere 17 yolcu bulunuyordu. Bir Alman çifliğine hücum mu? Berlin 23 (A.A) — «12 Ubrblattş gâzetesinin bildirdiğine göre, Tabi- sehin civarında kâln Malzecv kasa- basında Polonya âsileri bir Alman çifliğine hücum etmişlerdir. Bu gazele Polonyadaki Almanların İ tahammül edilmez bir vaziyette bu- lundukları noktasında israr etmek- tedir, Danzigde tevkifat Danzig 23 (A.A) — Bir Polonya İ menbaından bildirildiğine göre, Dan- zigdeki Gestapo polis teşkilâtı birçok Danzigli Polonyalıları tevkif etmiş. tir, Bunlar arasında Polonya şimen- difercileri sendikasının müdiran ko- mitesi azasından beş kişi ve sendika reisi eski mebuslardan o Jedbawsky de bulunmaktadır. Polis bu tevkifalın sebeplerini söy- lemek istememektedir. Ahvalin inkişafını beklemekten başka yapacak şey yoktur (Baş tarafı 1 inci sahifede) manya ile Rusya arasında «ademi te- cavüz» misakının imzalanmak üzere olmasıdır. Dün de söylediğimiz gibi, bu misakın metni, hattâ iki devlet arasında »- eğer varsa - buna temel teş- Kil etmesi lâzım gelen siyasi! anlaşma» nın muhiyeti malüm olmadıkça bu vaziyet etrafında hiç bir şey söyle nemez. Meselâ, bizzat Sovyet maha- filinden deniliyor ki Rusyanın. Al jmanya ile bir ademi tecavüz mua- hedesi imzalaması, İngiltere ve Fran- sa İle de ittifak etmesine engel değii- dir, Moskovadaki üçlü müzakerenin devam edeceği de bu haberlere ilâve ediliyor, Gene Sovyet mahafili, Al manya ile imzalanacak misakta.siki devletten biri, başka birine tecavüz ederse misakın yok sayılacağıs hak- kında bir madde olacağını da söylü- yorlar. Eğer böyle ise, imzalanacak misak, daha ziyade manevi bir tesir yapmaya matuf alelâde bir vesika- dan ibaret kalır. Bundan daha kuv- vetlisi Türkiye ile İtalya arasındı imzalanmıştı. Almanya ile Lehistan arasında, bizzat Hitlerin eseri ola- rak, on senelik böyle bir muahede vardır! Fakat, bu haberin ecnebi memle- ketlerden giyade Rusya ve Almanya efkârında ani hayret uyandırdığı gözönüne getirilirse, biribirini düne kadar <bir numaralı düşman; sayan iki devletin, esaslı siyasi bir anlaş- maya varmadan, Avrupanın bu ka- rışık zamanında alelâde bir vesika imza edebileceklerine hükmelmek | güçtür, İşte bunlar malüm olmadık. ça Almanya - Sovyet anlaşmasının şümulü ve Avrupa siyasi müvazenesi Üzerindeki yakın veya müstakbel te. sirini anlamak imkânsızdır. Ne olursa olsun, bu ademi tecavüz | | binlik artmıştır. Fakat | istanbul Valisi Doktor Lütn maması Almanyanın harbe girmesi- ni kolaylaşlıracaklır. diye düşünen- ler bulunduğu için, iki gündür bed- buna cevw ben denebilir ki eğer o Almanyanın harb macerasına atılmaya kati niye- ti olsaydı, ve Rusyanın karşı tarafa iltihak etmesi ihtimalini bu niyetin icrasına engel saysaydı, Rusya ile İngiltere (arasındaki müzakereler sürüncemede, müşkil safhalarda iken Almanya istediğini yapardı. Bundaa başka, İngiltere Polonya ile Roman- yaya teminat verdiği zaman, Rusya- nım da bu teminata iltihakı henüz bahse mevzu değildi, hattâ - unut- mamali ki - Polonya ve Romanya Rusyanın yardımından çekiniyorlardı bile.;. Her halde, Rusya - Almanya misa- kı bir uzlaşmaya mı yardım “eğecek, yoksa Almanyayı harb ve İstiylâ emek lerinde takviye mi edecek, bu dahi bik gün için belli değildir. Bu meçhuller önünde hâdiselerin inkişafını soğuk- kanlıhkla beklemekten başka yapacak şey yoktur, Bu da artık uzun sürmi- yecektir, Vaziyetimiz ve kuvvetimiz, kendimize itimadımız . bakımından, bu karma karışık ahval ortasında soğukkanlılık bilkassa biz Türklere yakışır, Necmeddin Sadak —————————— —— TEŞEKKÜR Orgenemi GALİP PASİNER'in vefatı müansebetile teesürlerimize İştirek, yas ından gösterdiği alâka ile bütün allemi- zi müteşekkir ve minnettar birakan sayın Kırdar ve tedavisi müddetince gösterdikleri şefkat ve ihtimam dolayısile muhterem etibbaya hurusile Gülhane Hastanesi Bövliye baş asistanı Badeddin Tosun ve asistan Bür- baneddin ile hemşire Palma'ya ve cena- 7e merasimine iştirak eden ve bilvasıta taziyette bulunan zevata minnet ve şük- yanlarımızı ayn ayn arza teesslrümüs mani olduğundan sayın gazetenizin tavap- Sutanu dileriz.