24 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

24 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

N ekirdağlı bu pazar Bulgar pehlivanla - tekrar karşılaşacak of: Türkün güneş destanı an Deliormanda doğanların sırtı kolay kolay yere gelmez diyor.. iddin eden Bankof ve Tekirdağlı Ç 4 Uzun bir fasladan sonra geçen i © pazar günü tekrar başlıyan profes- yonel güreşlere bu hafta da devam sileceği (o anlaşılmaktadır. Çünkü O Tekirdağlı Hüseyin ile karşılaşan “X Bulgar pehlivanı Bankof dün met- bünmıza kadar gelerek haklı ban İddialarda bulunmuştur ki şehrimi- gin misafiri bulunan bir pehlivanın Meri sürdüğü bu sebepleri makul bul- mamak imkân dahilinde değildir. © Pazar günü Tekirdağlı karşısında bütün şüphelerden uzak hakiki bir © güreş yapan ve kuvvete kuvvet, oyu- © © Da oyun ile mukabele ederek merak- | (© mara çoktanberi mahrum kaldıkları zevkli bir güreş seyretmek imkânını 5 © veren Bulgar pehlivanmın ileri sür- © düğü sebepleri kendi ağzından din- | 0 leyelim, ş — Ben İstanbula yalnız bir güreş yapmak için geldim. Bu müsabaka Organizalörle yaplığım mukavele mu- cibince beni evvelce Pariste hasta olarak yakalayan şampiyonunuzla olacaktı, Çünkü o mağlübiyeti ken- dim için bir izzeti nefis meselesi ola- rak telâkki etmekteyim. Dellormanda doğduğum cihetle Avrupa organizatörleri halkın çok tuttuğu Türk isminden istifade ede- rek beni Mehmed Arif hamile güreş- lere çıkarıyorlar ve ben de bilmecbu- riye buna itiraz edemiyordum. Vak- taki Tekirdağlı Parise geldi ve beni zayıf bir anımdan istifade ederek tuşla mağlüb etti, Şöhrelim bu mağ- İbiyet dolayısile sarsıldı. Yeniden yapacağım birçok maçlara az para mukabilinde çıkmak mecburiyetinde kaldım. İşte bu sebebledir ki şampiyonu- nuza karşılaşacağın zamanı büyük bir sabırsızlıkla beklemekteydim. İs- tanbuldan davet edildiğim vakit se- vinçten çılgına döndüm ve ilk şart olarak her hangi bir para mesclesi- ni İleri sürmeden rakibimin Tekir- dağlı olmasını İstedim, Bu dileğim kabul edildiği için büyük bir neşe Ne şehrinize geldim, Ve pazar günü yakından gördüğünüz gibi heves içinde sahaya çıktım. İlk inkisarı hayalim buradan baş- ladı. Dünyanın her tarafında tatbik edilen profesyonel güreş müsabaka- ları nizamları icubına tamamen ay- kırı olarak yerde güreşmeği teklif ettiler. Ringte çarpışmağa alışmış bizim gibi pehlivanlara bu teklifi yapmak mağlübiyeti evvelden Kabul et de- mekle rmüsavidir. Çünkü (Ring) ve onun kenarına gerilen ipler vasıta gile tatbik edilen oyunlar, müsaba- kalarımızın on esaslı noktalarıdır. Birçok hamlelerimizde kuvveti doğ- “zada d & bu gergin ipler tem si e Gklğ diğim cihetle oyunumun yarısım tat- bik edemiyeceğimi bildiğim halde müsabakayı kabul etmek mecburiye- tinde kaldım. Diyeceksiniz ki mağlâb olacağını bildiğin halde neden mü- sabakayı kabul ettin. Ona da cevab vereyim. Organizatörlerle yaptığım mukavele mucibince şehrinizde bir müsabaka yapmak zarvuretindeyim. Böyle bir vaziyet İle karşılaşadağımı evvelden kestiremediğim için muka- veleye ringin mecburi olduğuna dair bir madde konmamıştı. Bu cihetle gösterdiği yerde sahaya çikmak lâzımdır. Aksi takdirde elin- deki mukaveleye istinaden beni mah- kemeye vererek zarar ziyan taleb edebilir ki bizim gibi aldığı para ile geçinenler için bir de bu işelerle uğ- raşmanın doğru olamıyacağını tak- dir edersiniz, İşte bu şerait altında yerde güreş- meği kabul ettim. Fakat esefle söy- lemek mecburiyetindeyim ki hevs- sim, neşem kırılmış olduğundan İs- teksiz bir şekilde güreş yaptım. Hal- buki buraya ne emellerle gelmiştim. Yapılan güreşi gördünüz. Bazan şampiyonunuz beni bazan ben şam- Piyonunuzu müşkül vaziyetlere sok- tuk. 6* üncü dakikada sırtım yere gelerek Anl bir dönüş yapmak İste. müştim ki hakemin düdük çalarak beni mağlüb ilân ettiğini hayretle gördüm. Nizamname İcabı sırtımın yerde üç saniye durması ve hakemin bu saniyeleri yüksek sesle sayması Mzımdır. Halbuki buna riayet edil- memişti. Şikâyetlerimi kimse dinle- medi, Ve mağlüb addedildim. Ne ise bir kere olan oldu. Bu hu- susta daha fazla bir şey söylemeği zaiğ addediyorum. Organizatöre ri- ca ellim. Şampiyon Tekirdağlı ile bu hafta tekrar karşılaşmak istiyorum. Fakat bu sefer yerde değil ringte... Bu teklifim kabul edildiğinden pa- zar günü Tekirdağlı le kozumuzsu paylaşacağız. Kulağıma çalınanlara göre şampinonunuz beni bu sefer daha çabuk haklıyacağını söylüyor. muş .Bunun kolay olup olmadığını pazar günü yakinen görürsünüz. Ri- en ederim şunu kaydedin: Ben Türk- lerin güreş destani yazılan Dellor- manda doğdum. Burada dünyaya gelenlerin sırtı kolay, kolay yere gel- mez... ŞAZİ Tezcan Dünya hafif siklet şampiyonluğu Nevyork 23 (A.A.) — Dünya hafif siklet şampiyonluğu için tertib edilen 15 rayundluk bir maçta Lou Amberg Henry Armstrong'a sayı hesabile gali) gelmiştir. Armstrong şampiyonluk ünvanını Fuar güreş müsabakaları İstanbul güreşçileri dün akşam gitti Ankara, İzmir ve İstanbul serbes güreşçileri arasında Fuar münasebe- le İzmirde yapılacak müsabakalara iştirak edecek olan İstanbul serbes güreş takımı dün akşam Bandırma tarikile hareket etmiştir. Kafile eski güreş ajanı B. İsmaili Hakkı Vefanın riyasetinde monitör Salm Arıkan ve yedi güreşçi olmak üzere dokuz kişi- den mürekkeptir. B. İsmail Hakkı ay- rca müsabakalarda hakem duracak- tar, Güreşçiler geçen hafta yapılan İs- tanbul serbes güreş birinciliklerinde derece alan pehiivanlardan tertib edilen şu kadrodur: 58 kilo — Ahmed Çakır $I » — Yaşar Erkan 66 » — Servet Meriç 72 » — Faik Büken 70 » — Hasan Koç 8T » — Ali Ahmed Ağır — Mehmed Çoban, Müsabakalar 21, 27 ve 28 ağustos tarihlerinde Fuarın Açık hava tiyat- rosunda yapılacaktır. Balkan bisiklet şampiyonası Müsabakaya iştirak ede- cek bisikletçilerimiz takım halinde çalışmaya başladılar Balkan milletleri arasında ilk defa olarak tertib edilen ve bu sene Bük. reşle yapılacak olan Balkan bisiklet şampiyonluk müsabakaları 8 eylülde başlıyacak ve 14 eylülde nihayet bu- Jacaktır. Bu müsabakalara İştirak etmek Üzere Ankaradan Orhan ve Nuri, kişehirden Faik, İstanbuldan Bekir, İzmirden Bayram Mili bisiklet takı- muna ayrılmışlardır. Ayrıca Pariste bulunan en iyi bisikletcimiz Talât takıma Bükreşte iltihak edecektir. Federasyon tarafından seçilen bi- $ikletçiler 20 ağustostan itibaren fahri mütehassıs Cavidin nezareti altında takım halinde çalışmalarına devam etmektedr. 2 eylülde Köstence yolile Bükreşe hareket edecek takıma haber âldığı- mıza göre Adana bölgesi bisiklet ajanı Adil Belger riyaset edecektir, Yelken şampiyonluğu Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi 8u Bporları ajanlığından: 1 — Istanbul yelken şampiyonluğu mü- sabakaları 25, 38, 27 ağustos tarihlerinde Moda koyunda yapılacaktır 2 — Müsabakalar 25, 26 cuma ve cu- martesi günleri saat 14 de 77 pazar günü saat Il de başlıyacaktır. 3 — Beden Terbiyesi hüviyet cüzdanı- ni hamil olmıyan biç bir sporcu müsaba- kalara alınmıyacaktır. 4 — Yarışı ikmal eden her tekneye bir puvan verilecektir. Aynca geçtiği tekne adedi kadar da puvan alıcaktır, 3 gün devam edecek yarışlarda elde eğilecek puvanların mecmuu o teknenin kazandı- gı sayıyı gösterir. 5 — Yarışlar beynelmilel yarış nizam- namesine göre yapılacaktır. 8 — Yelken rotası geçen senenin aynidir, 7 — Hakemler: Ahmed Feotgori Aşeni, Abdürrabman Benlioğlu, Rıza Sueri, Ha- Tun Mühendis Hismeddin, Sırrı Baydar, Ziya Kaptan, Nuri Bosut ve Bekir Macur'dür. Atletlerin çalışması Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi Atle- tizm ajanlığından: ği 1 — Mili takım elemanı ve Türkiye bi- rinetliklerine bölgemizden girecek olan bütün atletleri pazartesi, çarşamba ve cuma günleri saat 1730 dan itibaren Tak- sim stadmdan salı ve perşembe günleri ayni saatte Fenerbahçe stadından ve antrenömanlardan istifade odebileceklerdir. 2 — İstanbul Pentatlon birincilik mü- sabakaları 26 ağustos cumartesi günü saat 14 do Penerbahge stadında yapıla- caktır. KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır, Alım satım, kira işlerin. | Perşembe müsahabeleri | Spor pedagojisi Beden terbiyesi karnesi nedir? Yazan: Selim Sırrı Tarcan Her vatandaşın hüviyetini göste- ren bir nüfus kâğıdı vardır, Orada kimin nesidir? Nerede doğmuştur? Kaç yaşındadır? Gözü, kaşı, yüzünün şekli nasıldır? Mesleği veya sanatı nedir? Kaydedilmiştir. İlk ve orta Okullarda talebenin seviyesini, me- sai derecesini, devamını, intizamıniı her dersten aldığı notları gösterir birer karnesi vardır ki onunla çocuk velileri evlâllarının kafalarının kud- ret ve kabiliyet derecesini öğrenir- ler, Fakat bunun yanında bir de ka- fanın güzel işlemesine, doğru çalış- masına, uzun müddet fikir mesaisi. ne dayanmasına medar olan vücud karesi ister. Bu da öleki kadar ehemmiyetlidir. Hattâ o olmadıkça birinci karnenin hiç ehemmiyeti yok- tur. Çünkü ikisi biribirini tamam- lar. Zeki çalışkan, dirayetli, okumuş, münevver insanlar sağlam, becerikli, atılgan, müteşebbis, ur, faal olur- larsa çok zaman iyet ve memle- kete hayırlı hizmet etmeğe muvaf- fak olurlar, O sebepledir ki çeşld, çeşid fikir Iâboratuarlarının yanın- da bir de beden lâburatuarına ihti- yaç vardır. Onun da neticelerini gös- teren ancak beden terbiyesi karne- leridir . Beden terbiyesi karnelerini mekteb tabipleri ile cimnastik muallimleri tanzim etmelidir, Üç ayda bir tale- belerin sıhhi muayenelerini birlikte yapmalıdırlar, Neticeleri birlikte tes- bit etmelidirler. O zaman analar ba- balar, evlâtlarının fikirleri gibi be- denlerinin de kudret ve kabiliyet de- recesini öğrenmiş olurlar. Lise ve yüksek mekteplerimizde bi. rer beğen terbiyesi iâboratuarları bulunmalıdır. Bu Jâboratuarlarda ölçmek, tartmak, kudret, kabiliyet, tahammül için âl bir radiograf, bir kromofotograf #leti lâzımdır, Bilhassa ölçü âletlerine ih- tiyaç vardır. Bu ölçü âletleri iki ne- vidir. Bunlardan biri teşrihi, diğeri fiziyolojik ölçüleri kaydeder, Bu âlet- lerin başlıcaları şunlardır: La toisi baskül, metre taksimatını havi şerid, göğüs pergeri, vücüdün profilden inhinalarını kaydeden âlet, raşigraf | Aâleti, spirometre, dinamome! er. goyraf, termograf, miograf, kardioy- raf, pnömograf, pletizmograf, Bu beden terbiyesi karnesi her ta lebenin sıhhat bakımından göz, ku- Jak, burun, boğaz, belkemiği, ciğer. | ler ve kalbinin vaziyetini gösterdiği gibi adalelerin kudret ve kuvvetini, bünyesinin yorgunluğa mukavemet | derecesini, çeviklik ve atikliğini han- gi sporlara müstait olduğunu da kaydeder. Spirometre derin bir şehik ile ciğerlerin âzami derecede ne kadar hava beledebildiğini gösterir, Ondan başka mekteb tabibi her talebenin evvelâ vücudünün sükünet halinde normal olarak sonra çocukların ya- şına göre 20 metreden 100 metreye kadar bir sürat koşusunu müteakib ve nihayet bir mukavemet yarışin- dan sonra bir dakikada kaç kere ne- fes aldığını kaydeder. Kalbin de istirahat halinde, sıkı bir yürüyüşü veya bir sürat yarışını müteakib bir dakikada kaç kere ve ne şekilde çarptığını kaydeder, Mesaha şeridi vasıtası ile göğüs ye batının şehik ve zifir farkları öl- çülerek kaydedilir. İlk ve orta mekleplerin bütün si- nıflarına mekteb tabibi ve cimnastik mualliminin delâletile sırada fena ve çarpık oturan, ayakta çarpık veya kambur duran, beli çukurda, göğsü çökük, başı düşük, belkemiği yana çarpık çocuklarla, düzgün, mütena- sip vücutlu çocuklarım yanlış ve doğru vaziyetlerini gösteren lâvhalar asılmalıdır, . Beden terbiyesi karnesinde her ço- cuğun kuvvet ve mukavemet dere cesini gösterir bir cetvel bulunmalı- dır. Her yaşa tekabül eden sürat ve mukavemek koşması (yarışı deği), derecelerini tesbit etmek | T bulunmalı. Bir fotoğraf, | yüksek ve uzun atlama, düz ipe ve ya sırığa çıkma, siklet alıma, sürat ve mukavemet yüzmesi Azami haddine nisbetle talebenin kudret ve taham- mülü kaydedilmelidir, Beden terbiyesi karnesinin dikka- te şayan olan bir sahifesi de talebe- nin dişlerine aid kayıdlardır. İlk mekteplerden yüksek mektep- lere kadar bütün irfan müesseseleri. nin hepsinde bir diş kliniği bulun- ması elzemdir, Mektebin diş tabibi her üç ayda bir bütün talebenin diş- lerini muayeneden geçirdikten sonra her birinin diç etleri ve dişleri hak. kındaki müşahedesini karnesine yaz malıdır. Diş hekimi bir taraftan talebeye dişlerin iyi muhafaza edilmesi için ne yolda bakılacağını öğretmeli bir taraftan da dolgu, kron veaire gibi vasıtalarla hasta dişelri tedavi etane- lidir. İşte bize bir talebenin fikir karne- sindeki notları kafasının ne şekilde işlediğini nasıl öğretiyorsa, beden terbiyesi karnesi de onun vücudu- nün sıhhat, kudret ve mukavemeti- nin derecesini gösterecektir. Mekteplerde derslerde daima imi» vaffakıyet gösteren birincileri öteden. beri alkışlarız. Her ana baba evlâdi- nın birinciliğini söylemekle bir ifli- har bir zevk duyar, Şimdi içinde yaşadığımız medeni- yet asrı bu fikir birinciliklerinin ya- nında, vücud birincilikleri ihdas etti, Ahmed yüz metrelik sürat yarışın- da, Mehmed 5,000 metrelik mukave- mek yarışında birinci geldi! Ali yük- sek atlamalarda, Hasan uzun atla- malarda birinci oldu! Kadri diski, Muhtar javiloyu en uzağa attı! Basri güreşte, Tarık boksta şampiyon oldu! Bu adale ve sinir imtihanında bi. rinci çıkanların elde edilmesi gaye olan sıhhat, kuvvet, mukavemet do- Yayısile çok yaşamayı temin ettikle- rine hükmediyorsak (o aldanıyoruz. Çünkü rekabetin tevlid ettiği heye- canla sarfedilen fazla cehd çok kere bu birincilerin kalbini, ciğerlerini, sinirlerini sakatlar. Vücud makinesi kuvvetli görün- düğü halde çok naziktir. Ufak bir yanlışlık onu zedeler, Bunun için en doğru yol daimi kontroldur. İlkmekteplerde ihdas edilecek bu beden terbiyesi karneleri tahsil bit- tikten sonra her hangi bir spor klü- büne devam edecek Türk gençleri için bir nevi sağlık pasaportu mahi- yetindedir. Bir maçı kazanan, bir yarışta bi. rinci gelen, bu yüz ağartan muvaffa- kiyetini alkışlamadan evvel, beden terbiyesi Karnesini görmeli ve ondan sonra kendisini tebrik etmelidir. Selim Sırrı Tarcan Ordu cezaevi okuma kursu- nu bitirenler Ordu 23 (A.A) — Ordu Halkevinin bu sene de ceza evinde açtığı okuma, yazma kursları sona ermiştir. Kursâ devam edenlerden 46 vatandaş mu- valfak olmuştur. Bu münasebetle ceza evinde, Cünı- huriyet müddelumumisinin başkan- uğında yapılan diploma tevzi mern- simine Halkevinin bandosu da işti- rak etmiş, muvaffak olanlara diplo- malarile beraber muhtelif hediyeler verilmiştir. Büyük Kemerdere köyü cina- yetinin failleri yakalandı İzmir (Akşam) — Tire kazasının Büyük Kemerdere köyü civarında harman yerinde üzerine bir bıçak saplanmak suretile öldürülen Ali oğlu Hüseyin Seyreğin katilleri tah- kikat neticesinde meydana çıkarılmış ve yakalanmıştır. Katillerin ayni köyden ve bir ka dın meselesinden Omaktule kin besliyen Hasan Kıvrak ile Ali Akbıyık ve Durmuş Akyıldız oldukları anla şılmıştar. Suçlular, adliyeye verilmif” lerdir,