1 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

1 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

.... Londra 31 (Hurusi) — Londra, na göre mütalealar serdettikleri hal aha sarih bir fikir edinmeğe imkân mseşaseeesesesesase . İNGİLTEREDE Londra, 31 (Hususi) — İngilte - hükümeti Oberri, © bahri, o havai askeri tedbirlerini tamamlamağa ka- rar vermiştir. Bugün neşrolunn res- mi tebliğde şimdiye kadar (oalman! tedbirlere zamimeten: . “Bahri hazırlıkları tamamlamak, muntazam ordu ihtiyetlarının geri kalanlarını ve ayni zamanda askeri| havacılık gönüllü (ihtiyatından bir kısmını silâh altıma çağırmak hususe Jarı kararlaştırılmştır. Bu tedbirlerin umumi bir sefer . 'berlik emri olarak telâkki edi mesi lâzım geldiği ayrıca tebarüz et tirilmektedir. Zira, bu tedbirler, yal. niz bahri seferberliğin tamamlan -| (masını istihda? eylemektedir.” Londrayı tahliye hazırlıkları Diğer taraftan büyük şehirleri tah | İliye işi de yoluna konmuş, müdafaa! İheyetleri toplanarak kararlaypı ver- imiştir. Yarından başlıyacak tahliye, İiç milyon kişiyi alâkadar etmekte: İ Londra, Mançester, Liverpol, OLidi ivesair büyük şehirler ayni tedbirleri İalacaklardır. Bütün demiryolları tah. İliye işile meşgul olacağı gün kadar siviller bunlardan ancak asgari hadde istifade edebilecekler. idir. Tahliye dolayısile icap eden bütün isihhi tedbirler alınmıştır. İngilterenin Gausı sivil teyyareci-| lik memnu mıntaka ilân olunmuştur. Hükümet bütün halka bir haftadan fazla yiyecek maddeler almamayı tavsiye etmiştir. İngiltere aldığı askeri tedbirler sa. yesinde kendini makâvt etmeyi im- kânsız saymaktadır. İngiltere ile yabancı memleketler Arasındaki telefon muhabereleri ke. silmiştir. Harp çıktığı takdirde derhal vesika “usulünün tatbiki için tedbirler alm. miş ve memleket iaşe mıntakelarına | ayrılmıştır. Sulh Teşebbüsleri Vatikan, 31 (AA) — Papa başlı. ca alâkadar devletler nezdinde yeni bir sulh teşebbüsünde bulunmuştur. Kardinal, Maglione, Fransa, İtalya, Almanya ve Polonya sefirlerile İn. giliz orta elçisini sıra ile kabul ede. rek kendilerine tahriri birer nota tevdi etmiştir. Romadan Times gazetesine bildiri- iyor: İtalya papalık makamı ile pek sıkı bir temas halindedir. İki gün evvel İtalya sefiri papayı ziyaret ederek, Alman - Sovyet paktının İtalyanın dini ve komünist aleyhtarı siyasetin. de bir tesir husule getirmiyeceğini bildirmiştir. Papa, Roosevelt'e bir telgraf gön- dererek Almanya ile müzakereye gi- rişmek hususunda Relsieiimhur Mos. eleki tarafından gösterilen hüsnü ni- yetin cesaret verici bir mahiyette ol. duğunu ve bu itibarla kendisin'n teş. vik edilmesi lâzım geldiğini bildir- miştir.,, Cannes, 31 (A.A.) — Duk de Vind. sor İtalya kralma şahsi bir mesaj gündrerek sulh lehinde müdahale et. mesini rica etmiştir. Dük, Büyük Berlin, Varşova, Paris, Roma ara. sında siyasi faaliyet devam etmektedir. Bütün bu merkezlerdeki si rical mütemadi temas halindedir. Londra ve Paris gazeteleri, Alman. yanın Londra ile yaptığı son muhaberelerde Lehistan ile anlaşmak için ileri sürdüğü şartlardan gayet müphem bir şekilde bahsettikleri ve bu- İde Alman mahafili bu şartları nes. retmekle bu mütafenlern kiymetini düşürmüşlerdir. Tekliflerin neşri vermiştir. Tekliflerin neşrini müte. akip te Lehistan kararı anlaşılmamıştır. İngiltere hükümeti, bu şart. ...... İngiltere Seferber Haldedir POLONYAD Varşova, 31 (Hususi) — Lehistan hükümetinin aldığı son askeri tedbir ler ancak kırk yaşına kadar varan &skerlere şamildir. Subaylar yaş ba- kımından hiçbir kayde tâbi değildir ler. Bu seferberlik tedbirleri derhal tatbik edilmiş ve o Varşovadaki ka. dinların, çocuk ve ihtiyarların şehri terketmeleri istenmiştir. Hükümete İ17 yaşından altmış yaşına kadar er. kek, kadın bütün Polonyalıları umu- mi veya milli müdafaa hizmetlerinde kullanmak ve Polonyada mevcut bü. tün menkul ve gayri menkul emvale el koymak salâhiyetini veren karar. nameler, bugün meriyete girmiştir. Radyo ile yapılan ihtarlar Radyo istasyonları dün öğleden Sonra heşriyatlarını durdurarak Dan. zig'deki vapurlara İngiliz ve Leh li- sanlarında bir ihisr göndermişler. dir. Bunda vapurlar Gdynia limanına girmemeğe, açıkta dürarek olmana girmek için kılavuz istemeğ? davet edilmektedir. , İhtarda, Polonya sahilleri öntinden geçmenin tehlikeli olduğu ilâve e. dilmektedir. Bu sahillerin açığında Danimarka İsveç ve Polonya gemileri bulun. maktadır. Alman vepurları Polonya- ya seferlerini kesmişlerdir. Birkaç gün evvel, Kato: bulan suikast faillerini meydana çı. karmak için yapılan tehkikat netice. sinde Polonya polisi Alman teba; sındam mühendis Herbert Frenzel'i tevkif etmiştir. İsticvabı esnasında Frenzel, Alman silezyasındaki nazi- ler tarafından yapılan tavsiyeler ve Gestaponun talimatı dairesinde ha. reket ettiğini söylemiştir. Transit nakliyat durdu Koridor yolu ile transit nakliyatı hemen tamamile durmuştur, Günde normal zamanda Berlin ile Marlen. burg arasında gidip gelme işliyen on iki sürat katarından ancak üçü kal. mıştır. Fakat bunlarında ne zaman işliyeceği hakkında hiçbir makam herhangi bir malümat vermemekte- dir. Danzig ile Gdynia arasında'de- miryolu münakalâtı tamamile kapa. TAN olonya Umumi Seferberlik Yaptı me ie ela. A aleni ları Lehistana bildirirken hiç bir mütalea serdetnemiş, fakat Almanya ile Lehistanın arasını bulmak istediğini söylemiş, ve taahhütlerine sa. dakatini tekit etmiştir. İngiltere, Her Hitlere gönderdi, halde henüz bu cevabı almamıştır. Paris, 31 (Hususi/ — Bugün Nazırlar Mecli seti altında toplanmış ve Fransanın edeceğini tekit etmiştir. FRANSADA Paris, 31 (Hususi) — Pariste ço- cukların tahliyesi bugün öğle üzeri tamamlanmıştır. Paristen ayrılan ço. cuklar iki günlük yiyecek, bir yorgan ve bir de ufak valiz götürmektedir. ler, Mektep çocukları, kendileri için Orleans'da ve Parisin conubu garbi- sinde kâin diğer şehirlerde ihzar e- dilmiş olan kamplara gitmektedirler. 31 ağustosta itibaren bütün şi. mendiferler müsadere edilmiştir Bu husustaki kararnamede şöyle denil mektedir: 1 — Demiryolları malzemesi bi- naları, memur ve müstahdemleri as. keri nakliyatın temini için hüküme. tin emrine verilmiştir. 2 — Sivil yolcular ve emtia nak- Uyatı askeri makamların göstereceği lüzuma göre muvakksten, kâmilen veya kismen geri bırakılmıştır. Tren. ler gidecekleri yerlere varmadan ev. vel durdurulup tahliye edilebilecek- lerdir. iği ikinci notaya cevap (beklediği Cümhurreisinin riya. Lehistana verdiği taahhütleri ifa İ İTALYADA l Roma, 31 (Hususi) — Mussolini, İtalya ordusunu iki grupa syirmı tır. birinei grup kumandanlığına Ve- Miaht prens de Piemonte tayin edil. neral Mar'netti ve Grossi verilmiştir. İkinei grup kumandanlığına Mare. şal Graziani tayin olunmuş ve ona da muavin olarak General Ambrose ve Bastico verilmiştir. İtalya İsviçrenin bitaraflığına hür. met edeceğini bildirmiştir. Kont Cianonun gazetesi olan Te- legrafo diyor ki: “Acele edilmek şartile belki henüz her şey kaybedilmiş değildir. Toplar patlamadığı ve tayyareler şimal de. nizini bomba değil, mesajlar taşımak için aştığı müddetçe her şey ümit e. dilebilir, Fakat zaman geçiyor. Artık tayyare veya telgraf mesajlarile işin önüne geçilemez. Sulhü kurtarmak imkânları ancak saat rneselesi halini almıştır. miştir. Kendisine muavin olarak ge-| 1.9 - 939 Mısırın Müdafaası İçin Mühim ve Tedbirler A BULGARİSTANDA Sofya, 31 (A.A.) — Nasırlar Mec-| isi, bütün memilekette hilâfına emir verilinciye kadar bülün umumi top- lantıları menetmiştir. Diğer taraftan ordu erkânı harbi- yesi, 20 günlük bir talim devresi ge girmek üzere yeniden İki sını ihti- yatlarını silâh altına davet etmiş ol- duğunu bildirmektedir. MISIRDA İskenderiye, 31 (A.A. — Nazırlar meclisi namina söz söylemeğe salâhi yettar bir zat Reuter'in muhabirine demiştir ki: “Harp çıkarsa istihzaratını yap- mış olan Misir gafil anlanmış olmi- yacaktır. Nuzırlar meclisinin Avru-! pa buhranı hakkındeki müzakereleri tam alti saat sürmüştür. Garp hu- dudunda alınmış olan müdafaa ted-| birleri bu mınlakayı zaptedilmez bir hale koymuştur. Tahşit edilen bir çok İngiliz, Mısır ve Hint kıtaları, mik. tarı gizli tutulen tayyareler, istih. kömlar ve tayyare dafi topları yapı- lacak her hangi bir taarruzun bü. yük müşkülâta maruz kalınmadan İtardedileceğine şüphe bırakmamak. tadır. Harb zuhur ettiği takdirle Mıstrm her tarafında örfi idare ilân edilme. si beklenmektedir. Bu takdirde Baş. vekil Ali Mahir Paşa, Mısır askeri valiliğine tayin edilecek ve bütün mahkemeler divanı harp şekline in. kılâp edecektir. HOLLANDADA Brüksel, 31 (A.A.) — 15 sınıf - tak. İriben 300 bin kişi . askeri Hollanda makamları tarafından silâh altına da. | vet edilmis ve alâkadarlar dün en ki- İsa bir zaman içinde bü emri yerine | getirmişlerdir. Askeri nekliyat dolayısile hiçbir yolcu treninin 1 ve 2 eylü! tarihinde tahrik edilmiyeceği bildirilmektedir. Berlin, 31 (A.A.) - diriyor; 28 Ağustos 939 tarihli notasında İngiltere hükümeti, nizalı meseleler üzerinde Almanya ile Polonya ara. sında doğrudan doğruya yâpılac€k müzakereler için tavassuttn bulun- mak niyetinden Alman hükümetini haberdar etmiştir. Biribirini takip e. den hâdiseler ve umumi Avrupa ger. ginliği dolayısile müzakerelerin ça- buk olması üzumundan İngiltere hü- kümeti de şüphe etmemekte idi. Alman hükümeti, 20 Ağustes tarih li cevabında, bir anlaşmaya varmak hususunda Polonya hükümetinin az. mine karşı olan itimatsızlığına rağ- men, sülhün menfaati uamına, İngi. liz tavassut ve teklifini kabule mü- temayfi olduğunu bildirmiştir. Bu - günkü bütün şeraiti takdir eden Al- D.N.B. bil hdir, Danzig'in Almanya ile hiçbir | man hükümeti, notasmda, bir felâket demiryolu münasebatı kalmamış, şe. | tehlikesinin önüne geçilmek isteni. kir, Şarki Prusya ile de yalnız otobüs | yorsa, çabuk ve teahhursuz hareket münakdlâtı yapmakta bulunmuştur. | edilmesi icap eylediğini, tebarüz et- Danzig'in iaşesi işi tehlikeli bir saf. | tirmeği de lüzumlu bulmuştur. Bu hâya girmiştir. sebeple, Alman hükümeti 30 ağus. Dün Berlne giden Förster, Hitler | tes 939 akşamına kadar yalnız mü- ile yeniden görüştükten sonra Alman | 72Ker0 için değil fakat ayni zamanda İ varıl » imzaya da salâ- payitahtından müfarakat etmiştir. keza er gilii Dila vi ALMANYADA kümetinin bir delegesini kabule âma. de olduğunu beyan etmiştir. e e hükümeti, Polonya delege- e Almanya | in Berline gelmesine ee an dan gölen hususi haberlere göre as. lâşma *eklifinin esaslarını İngiliz hü. kerle dolu olan bir tren Viyanadan | ömetine gönderebileceğini de bil - hareket ettiği zaman kadınlar trene dirmiştir. hücum ederek hareketine mani ©l.İ polonya delegesinin o muvasalatı mak istemişler ve Gestapo memurla. haberi yerine, Almanya hükümeti, ri trenin hareketini müşkülâtla te- müzakereye girişmek arzusuna cevap win etmişlerdir. Bilhassa Avusturya. | olarak, evvelâ Polonyanin seterber- da harbe karşı şiddetli muhalefet gö. liği haberini ve yalnız 30 ağustos 939 #e çarpmaktadır. gece yarısı İngilterenin müzakerele- — a İ rin başlamasına yardım edeceği hak- Harpte İtalyan askerlerile silâh arka. | kında umumı mahiyette bir Ingiliz daşlığı ettiğini hatırlstms! ve bu İteminatı almıştır. da kraldan âcil görünen felâkete | Bizzat İngiliz hükümetinin de AL mâni olmak için nâfuzunu kullan - |manya ile Polonya arasında doğru. masını rica etmektedir. dan doğruya müzakereler yapılması AlmanyanınSonTeklifleri Alman Ajansı, Müzakerelerin Mahiyetini ve Henüz Polonyanın Murahhas Göndermediğini Bildi lehinde bulunmasına göre, Alman hükümeti tarafından beklenen Po. lonya delegesinin gelmemesi müze. kere esasları bahsindeki Alman nok- tai nazarının İngiliz hükümetine bil. dirilmesi esasi şartını ortadan kaldır. ya Hariciye Nazırı, son İngiliz nots- sının tevdii esnasında, Polonya dele. gesinin gelmesi ihtimali nazarı dık- mak üzere hazırlanan Almen teklif- lerinin metnini İngiliz büyük elçisi ne bildirmiştir. Alman hükümeti, bu vaziyette, sonradan dahi sanmıştı. Filhakika, Polonya, keçe. mekten fariğ olmaması istenemez. Bu arada Polonya büyük elçisinin lındığı anlaşılmıştır. Bu vaziyette, Führer ve Alman Polonya delegesinin lediler. Bu şerait altında Alman hü. kümeti, İngiliz hükümetine tevdi €. dilen şeklinde dürüst ve kabili kabul olduğuna kani bulunduğu ba tak. lifleri red edilmiş telâkki eylemek. tedir. Alman hükümeti, Von Ribben. tropun büyük s#lei Hendersona tevdi ettiği bu müzakere esaslarını halkın ittilaına arzelmesi icap eylediği ka, naatindedir. Almanya ile “Polonya arasındaki vaziyet öyle bir haddedir ki herhan. gi yeni bir hâdise, karşılıklı vaziyet almış bulunan askeri kuvvetlerin harekete geçmesini mucip olabile. cektir. Sulh yolu ile varılacak herhangi bir hal çaresi, ilk fırsatta hödiselerip tekrarına meydan vermiyecek ve şar. ki Avrupayı ve diğer memleketleri makta bulunmakla beraber, Alman. | kate alınarak müzakerelere esaş oi. olsun bir Polonya delegesinin tayin edileceğini mak yolları ile ve esastız deklaras. İyonlarla işi uzatmağa çalışırken Al İman hükümetinden mütemadiyen müzakereye amade blduğunu Hildir- yaptığı bir teşebbüsten büyük elçi. nin dahi müzakereye salâhiyettar kı. hükümeti, iki gön boşuboşuna bir İmesini hek. . iyor bugünküne müşabih bir gerginliğe İsokmıyacak mahiyette bulunmalıdır. Bu inkişafın sebepleri, evvelâ Ver. sailles munhedesinin vücuda get diği devamı imkânsız hudutları, sa. niyen ayrılan mıntakalarda ekalli. tlerin tâbi tutulduğu tahammül e, dilmez rejimdir.Alman hükümeti, ba İsebepten dolayı, tekliflerini, devamı imkânsız hudutlara bir n'kevet ver. mek, iki tarafa elzem münakale yol. ları temin etmek ve ekalliye'ler hu. kukunun garantisi meselesini mümkün olduğu nisbelte balledecek kati bir hal çaresi bulmak fikrine ibtina ettirmiştir. Alman hükümeti, 1918 pılan maddi ve ekonomik zararların hesap edilmesinin ve tamam'le taz. min olunmasının elzem bulunduğu. /na kanidir. Bu mecburiyet, bistabi yn iki tarafa da şamil bulımmakta. ır. Rus - Japon Muha: ebesi Tokyo; 31 (A.A) — Japon Kıtaatı, kendilerini ihata etmiye teşebbüs et» MİŞ olan düşmanın manevrasını bo. $â çıkarmış ve düşmanı ağır zayinta uğratmıştır. Muharebe devam etmek tedir. 20 Ağustos tarihine o kadar| Kholka nehrinin sağ sahilinde bir tek | fırka bulundurmuş olan Sovyetlerin | şimdi bu mıntakaya bir çok takviye | kıtaatı sevketmiş oldukları dikkate Şayan görülmektedir. Bu ayın 20 sinde Monğolistan ara. zisine girmiş olan 15 bin Sovyet a: keri kıtaat Mançuri arazisine 14 kilo. metre kadar ilerlemişlerdir. denberi ya. | Fevkalâde lınmaktadır İSVİÇREDE Bern, 31 (A-A.) — İsviçre Telgraf ajansı bildiriyor Federal meclis, dün isdar edilmiş olan kararnamedeki bitaraflık be. yannamesini komşu memleketler hü. kümetleri ile diğer #lâkadar hükü- metlere bildirmiye karar vermiştir. Binnetice İsviçre konfaderasyonu her türlü ahval ve şerait dahilinde bütün İ devletlere karşı bitaraflığını müha- faza edeceğini yeniden teyit etmekte. dir. İSPANYADA Burgos, 31 (AA) General Franko bir (büyük genel kurmay) teşkilini emretmiştir. Doğrudan doğ. ruya devlet relsin'in emrine tâbi ola- cak olan bu büyük genel kurmay bir harp takdirinde memleketin istiklâli. ni temin için bütün askeri ve iktisadi kuvvetleri bir arada bulunduracak. tır. Fransız sefiri Mareşal Petain, Ge- neral Begbeder ile görüşmüş, mülâ. kattan sonra gazetecilere “İspanya Hariciye Nazırı ile pek mühim ve dostane bir görüşme yaptım, demiş. tir. Mareşal, İngiliz sefiri ile de gö- rüşmüştür. RUSYADA Moskova, 31 (A.A.) — Bugün Vo. vaşilof tarafından yüksek Sovyete takdim edilmiş olan askeri kanun projesi, piyade, tayyareci, hudut mu. hafızı, zabit vekillerinin askerlik hiz. meti müddetini bir sene arttırmak. tadır. Piyadelerin şimdiki hizmet müddetleri iki senedir. AMERİKADA Vaşington, 31 (A.A.) — Polonya sefiri hükümetinin bir tebliğini tev- di etmiştir. Bu tebliğde şöyle denil. mektedir: 1 — Polonyanın müdâfaa tedbirle. ri alması zaruridir. 2 — Danzig hâdiselerinden, Al- manyanın taleplerinden ve Slovaky: da alınan tedbirlerden sonra, Polon- yanın tehdit altında bulunduğu aşi. kârdır. 3 — Polonya sulh istemektedir ve Beck tarafından yapılan teklifler da- iresinde müzakereye hazırdır. Cumartesi günü Norfloka mütevec. cihen hareket etmiş olan Viegand a. dindâki Alman vapurunun, Ameri. kan bahri kanunu ahkâmini ihlâl e- derek Norflok'a uğramamış olduğu haber verilmiştir. Bremen vapurunun gizli olarak yolcu almamasını temin etmek için kara sular hududunu kadar kendisi. ne iki sahil muhafızı gemi ile bir po. lis şalopesi terfik edilmiştir. KANADADA Ottova, 31 (A.A.) — Bazı mahfel- lerde Kanadanın harp zuhurunda In- gilterenin yanında yer alacağına dü- ir hükümetin kati beyana'ta bulun. ması talep edilmektedir. Başvekil Mackensie King bu hu- susta demiştir ki: “Kanadanın vaziyeti sarih olduğu kanastindeyiz. Ve bu hususta beya- natta bulunmayı lüzumsuz görüyo. Tul Alman konsolosu, Mackensie Kin. ge sulh mesajının alındığına dair Hit. lerin şifahi tebliğini bildirmiştir. Polonya konsolosuda ayni mesaja Moscicki tarafından verilen cevabi tevdi etmiştir. ÇEKYADA Prag, 31 (A.A) — Bohemya ve Moravya hâmisi tarafından neşredi. len bir kararname ile milli Çek lej- yonerleri birliği lâğvedilmiştir. Birliğin emlâki Gestapo polis teş- kilâtı tarafından müsadere edilmiş. tir. LİTVANYADA Kaunas, 31 (A.A.) — Ordu erkâm. harbiyesi umumi seferberlik flân e- dildiğine dair verilen haberleri tek- zipetmekte ve yalnız iki bı fır silâh altına alındığını bildirmek. tedir. İTALYADA Napoli, 31 (A.A.) — General Te. Sovyet kuvvetleri, Kızılordunun Motörlü üç piyade fırkası ile üç Mon- gol süvari fırkasından mürekkeptir. Bu sabah Japon - Mançu topçu ve piyadesi tarafından mukabil taarru- za başlanmıştır. ranchi ile Amiral Asumi'nin riyase- tinde on iki kadar eksperden mürek. kep bir Japon askeri heyeti dün ge. ce Napoliye gelmiştir. Heyst, birkaç gün burada kaldıktan sonra Romaya gidecektir,