26 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

26 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Alman Hürriyet İstasyonu “Gizli Radyo Istasyonu “Nasıl Faaliyete Geçti? Yazan: Hürriyet Radyosunun Londra Mümessili “— Alman milleti, Hitler hü- 'kümetini düşürmek için birleş- meli, yeri kuvvetli ve sulhçü © bir Almanya vücude getirmeli, bugünkü lüzumsuz harpten sü- ratle kurtulmalıdır!,, u sözler, Almanya içinde çalı. B şan Alman gizli rağyosunun neşriyatı arasında sık sık işitilen söz- lerdir. Binlerce Alman evlerinde rad. yolara kulaklarını takarak bu sözle- ri dinliyorlar. Bu istasyon, “Alman Hürriyet İstasyonu” dur. Bu İstas. yon, iki senedir, nazizm ile mücade- le ediyor ve nazizmin tahakkümünü © yıkarak, Almanyayı hürriyete kavuş. turmak için uğraşıyor. Buristasyonu susturmak, bu İstas- yonu dinliyenlerin en ağır cezalara çarpılacaklarını söylemek, kısa mev. — celi neşriyatın işitilememesi için ted. © birler almak, bu istasyonun faaliye. fi üzerinde hiçbir tesir yapmamıştır. Almanyada halka, yalnız Alman istasyonlarını alabilecek cihazlar ve- rilmiştir. Fakat Almanların bir çoğu — ellerinden geleni yapıp ikinci bir ci- haz tedarik ediyor ve bununla Hür- rHyet İstasyonunu dinliyorlar. AL manyadaki radyo mühendisleri ile, elektrikçiler, ellerindeki cihazı kısa mevceyi alabilir bir hale getirmek, yahut yeni cihaz vücude getirmek i- çin mütemadiyen uğraşıyorlar. Böy- le bir işle meşgul olmak, gerçi teh- Bkelidir. Fakat Almanlar tehlikeyi “göze alarak gizli sendikalar vücude © getiriyor, en katl surette yasak edil. miş olan hareketlere teşebbüs edi- yorlar. Hürriyet istasyonu, Almanlara © doğruyu söyliyerek hürriyet sevgi- sini uyandırmıya ve hızlandırmıya bakıyor ve hiçbir kuvvet buna mâni olamıyor. Bilâkis Almanlar, bu. is tasyonu dinledikten başka neşri. © yatını da beyanname şeklinde yay Yor ve bu suretle dinleyicilerin sayı. sı da arttıkça artıyor. Harbin başlaması üzerme Alman Gestaposu ve zabıtası ile hücum kı- taları ve siyah muhafızlar faaliyetle. rini arttırmış oldukları halde AL manyada harp aleyhtarı olan kuv- 'vetler de sessiz sessiz çalışıyor, sabo- tajlar hazırlıyor, pasif mukavemet bir muhalefet hareketi göze çarpar. sa hiçbir gazete bundan bahsetmi. yordu. Bu haberler, sadece ağızdan ağıza dolaşıyor, fakat geniş bir saha. ya yayılmıyordu. Almanyada yabancı radyo İstas. yonlarını dinlemek bir cürüm teşkil ediyordu. Fakat o tarihte en çok iş. lenen cürüm de buydu. Almanyada bir gazete bulup almak güçtü. Çün. kü Avusturya, İsviçre ve Çekoslo. vakyada çıkan ve Alman dilile inti. şar eden gazeteler de menolunmuştu. Bununla beraber havadis bulmak ve bunları neşretmek icap ediyordu. Bu münasebetle başıma gelen bir hâ. diseyi nakledebilirim: Bir arkadaşımla birlikte bir daire. cikte çalışıyor ve havadisleri hazır. ayorduk. Bir saat kadar çalıştıktan sonra arkadaşım pencereden bakmış ve İki polis kamyonunun bulundu. Bumuz evin önünde durduğunu gör. müştü. Kâğıtlarımızı hemen sobaya attık. Ve yakâmadıklarımızı çiğne. dik. Polisler, merdivenleri çıkıyor. lardı. Fakat bizim dafremizi basa. caklarma, başka bir daireyi bastı. lar ve bizim semtimize uğramadılar! Biz havadisimizi. ve yazılarımın imha ettiğimize pişman olmadık. Fa. kat bu dairede uzun bir zaman ça- Uştık. Çünkü zabıta, bir tek apartı. inanmıyordu. Bununla beraber, gün geçtikçe İşi. miz güçleşiyordu. Çünkü havadisi bulup yazdığımızı, nüshalarını ço. Balttığimızı ve bir nüshayi cebimize koyup çiktiğimizi farzediniz. Bunu kime ve nerede okuyacaktık. Bunu umumi yerlere götürmek doğru de- gildi. Çükü böyle yerlerden ve bil hassa fabrikalardan çıkanlar araştı. nlıyor ve işçilerin alât ve edevatı a- şırmamalağına dikkat ediliyordu. Bu gibi bültenleri ' okumak için en muvafık yer fabrikaların el, yüz yıkama yerleri idi. Fakat buralarda ancak birkaç dakika kalmağa imkân bulunduğu için haberleri gayet kıa yazmak lâzımdı. Bunlar okunurken, zabıta tarafından basılmamak için tedbir aliniyor, birkaç kişi kapilar. da bekliyordu. Verdiğimiz haberlerin ilk kısmı u- müml mahiyette idi, Bu haberler, dünyada olup, biten hâdiseleri Icmal ediyor ve nazist matbuatın uydurma- yoluyla faaliyete devam ediyorlar. Yasak edilen eserler elden ele geç- © mekte, fabrikalarda tatil zamanla rında münakaşalar yapılmakta, f&L | anlatılıyor, muhalefet hareke-| talar kulaktan kulağa gitmekte, Ges- |tine ait haberler veriliyor, nazizm| tapo hesabına casusluk yapanlar *eş- hir olunmaktadır. Bu hareketin tıpkısı ordu ve hü. cum kıtaları arasında da göze Ççar- pıyor ve böylece nazizmin tahakkü. müne mukavemet ruhu gittikçe kuv- vetleniyor. Büyük ve birleşik bir kuvvet vü. © cude getirmiye çalışan âmillerin en mühimlerinden biri de Hürriyet İs- “ tasyonudur. Bu İstasyon, muztarip bir milletin rehberidir ve ilham kay. nağıdır. 032 senesinde Almanya mat- buatı, son hüzriyet devrini yaşamakta idi. Gazeteler birer hafta, yahut birer ay müddetle, yahut daha uzun müddetlerle kapstılıyordu. Ga- © zeteleri kapanmaktan korumak İşi, büyük bir ehemmiyet kazanmıştı. Son gazeteler, hem kapanmamak, hem de hakikati söylemek istiyor ve bunun için imkân arıyorlardı. Fakat vaziyet müsait değildi. Sos. yalist ve komünist gazeteleri, müte. madiyen tatil edilmekte idi. Von Os. sietzky gibi liberallerin makaleleri, kendilerini hapse attırmağa kâfi se. bep teşkil ediyordu. Çok geçmeden Almanlar 1932 se- © nesini de aramağa başladılar. Çünkü © 1933 martında bütünsel gazeteler kapatıldı. Mayısta sendikalara ait gazeteler de yasak edilmiş ve bu su. retle işçilere ait bütün matbuat or. tadan kaldırılmıştı. Halk kütlelerine havadis vermek şi son derece güçleşmişti. Matbaalar © çinde küçük risaleler ve beyanna. meler basmağa cesaret edenler bu. Tunmuyorı değildi. Fakat bu çeşit te. şehbüslerde bulunmanın cezası çok ağırdı. Ve bu ceza hapse atılmak, küreğe mahküm edilmek, hücum kı. talarmın ve siyah muhafızların da, yağına maruz kalmaktı. Sonra havadis toplamak da bir vesele teşkil ediyordu. Memleket £- larını tashih ediyordu. Sonra sıra da- hili babereler geliyor, burada nazi rejiminin halkı nasıl istismar ettiği diktatörlüğü ile mücadele etmenin çareleri ve yolları gösteriliyor. Mem- lekette vukubulan grevlere dair ma- lümat veriliyordu. Fakat bilhassa bu malâmatı bul mak çok müşküldü. Çünkü memle. ketin Garp tarafında vukubulan grev haberleri, memleketin Şark ta- rafından ancak aylarca sonra haber alınıyordu. , Elhasıl türlü türlü güçlükler için- de çalışıyorduk. Ve bütün bu güç- Yüklere bir radyo istasyonuna sahip olamamak yüzünden uğramaktaydık İstasyonun tesisi ile vaziyet değişti ve istediğimiz gibi havadis yaymak im kânını bulduk.,, Kopenhag Konferansı Toplandı (Başı, 1 incide) “Müdahale taleplerine gelince, İs- veç siyasetini İsveçin beynelmilel <1. yaseti çerçevesizden mütalea etme- lidir. İsveçin büyük devletler ihtilâ. tında karışmakla maruz kalacağı teh. like aşikârdi Başvtkfi, Finlandaya müzahere: i. çin en iyi şartları ihdas etmekle be. raber İsveç menfaatlerini deen iyi bir tarzda koruduğuna kani bulun- duğunu söylemiştir. . Lord Halifaks'a Altmark hakkındaki cevabını vermiştir. Se. fir, ayni zamanda Lord Helifaks ta. rafından 17 şubat mülâkatinda ken. disine sorulan bazi suallere manda iki gizli daire bulunacağına: Romaya Geldi (Ban 1 incide) kunu tefsire lâyık telâkki etmemek. İ tedirler. Salâhiyettar İsviçre mahfilleriride ise, Hitlerin nutkunda gösterdiği şiddetle işaret edilmekte ve mumailey hin Almanyanın harbe girmesine 4€- bep olan hareketlerini örtmek için Cenabı Hakkı işhat ettiğini kaydey- lemektedirler. o Paris gazeteleri, Chamberlsin'in nutku ile meşguldürler. Petit Pari- slen, bu nutkun fevkalâde bir chem- miyeti haiz olduğunu anlatarak di- yor “Hiçbir zaman boş söz söylemek İiçin ağız açmıyan İngiliz Başvekili- nin her nutku nazarı dikkati zorla çeker. Fakat, Roosevelt'in haberci memuru Summer Welles durmadan Berline gitmek üzere İtalyaya ayak bastiğr sırada, söylenen dünkü nu. tuk bilhassa kiymet oalmaktadır. Chamberlain Summer Welles'in se- vahatinden hiç şüphesiz korkmuyor. Fakat Başvekilin her hangi tehlikeli tefsire meydan vermemek Üzere, Büyük Britanyanın harp ve sulh he- deflerini Daladler'nin dünkü nutku. na mukabele teşkil eden bir Jisanla izah için bugünü intihap etmesi teb- rike sezadır. Başvekilin nutkundak!| her cümlede yenilmez bir enerji var- dır. Herbin daha bidayetinde, O ta. miri imkânsız karar verildiği zaman Chamberlain'in bir nevi yemini an- dıran “şimdi dişlerimiz! sıkalım,, sö. zü hatıra getirilirse, bunda şaşılacak bir şey yoktur. Chamberlain'in, Da- ladler ile birlikte işgal ettikleri mev. kiden bir yarda bile uzaklaşmama- larında bizler için yine hayret edile- cek bir nokta yoktur. “Chamberlain, harbin (sebepleri bahsinde hiçbir noktayı karanlıkta bırakmıyor. Almanyanın Britanya İmparatorluğunu imha ve dünyaya tahakküm gayesile harp etmesine mukabil, İngiltere ile Fransa küçük Avrupa milletlerinin selâmeti ve ayni zamanda kendi emniyetleri için harp ediyorlar. Müttefikler, vektile yaşıyan küçük milletlere Almanya| tarafından ika edilen zararların ce- zasını vermek üzere harp ediyorlar. Müttefikler, ferdi vicdanın hürriyeti için harp orlar.,, eğ Alman > Hap- Propaganbası Yine Faaliyette (Bası 1 incide) eden Almanlar, Balkanlarda propa- ganda yaparak küçük devletlerin, müttefiklerin entrikaları yüzünden harbe sürüklenmek tehlikesine ma. ruz kaldıkları korkusunu yaymak İ- İçin ellerinden geleni yapmaktadırlar, Alman propagandacıları, bu memle. ketler harp sahnesi haline geldikleri ve emperyalist menfastlere hizmet ettikleri takdirde ne vaziyete düşe. ceklerini korku ve telâş verici bir şekilde anlatıyorlar. Alman propa- gandası, bu gayretinde bazan Sov. yetler Birliğinin taarruz hareketleri. ni haber vermekte, bazan da mütte- fiklerin küçük devletlerin hakimi. yetlerini tehdit ettiğini iddia etmek. te ve Yakın Şarktaki müttefik ordu- ları Kızılorduya karşı bir pandomi. nanın kuklaları şeklinde ileri sür. mektedir. Reuterin diplomatik muharriri de- vam ediyor: İyi malümat alan mahfiller, bu sinir harbinin Türkiyeye tallâk eden cihette tamamen neticesiz kalmış ol. masmdan dolayı o memnundurlar. Türk milleti, İngiltereye karşı dest. luğuna sadık kalmakta ve aldanma- makta, telâşa düşmemektedir. Türk milletinin Alman propagandası kar. şısında gösterdiği lâkaydiye, zelzele mıntakasma gönderilmiş olan heye. tin reisi Sir Deedes şahit olmuştur. İ Bu hafta Ankaradan dönen Sir Vynd- ham Deedes, Türklerin, harbin müt. tefikler tarafından kazanılacağından emin olduklarını bildirmiş ve İngil. tere ile Fransanın Türklerden daha ince ve daha sadık dost bulamıya- caklarını ilâve etmiştir. pp ia Arnavutlukta Zelzele Oluyor 'Tiran, 25 (A.X.) — Berat ve Av. lonya mıntakalarında şiddetli bir zelzele olmuştur. Zelzele bazı hasa. ia | Fatı mucip olmuş İse de insanca za. e öre, sel ün L aks hüdisesi| Tokatta Yine Zelzele Oldu yiat yoktur. —— Tokat, 25 (A.A.) — 25 şubat gece. si saat 4.50 ve 5.30 gece iki sarsıntı de cevap olmuş, belediye binasında ve bazı © İevlerdeki duvar catia artmıştır. 5. Welles Din Yeniden 6 Halkevi ve 141 Halk Odası Açıldı Su4O 26 Kya 2 nete) mek ideali için öğrenmiye ve öğret- miye koşmuş olan yurttaşlara sevgi ve teşekkürlerimi sunarım. Sayın vatandaşlarım, 'Bu yıl, halka hizmet yolunda Cüm- huriyet Halk Partisinin yeni bir te. şebbüsü ile huzurunuza geldiğimden dolayı ayrı bir zevk duymaktayım. Bu, köylerimize kadar nüfuz edebi. lecek bir bünye taşıyan yeni ışık kay nakları, halk odalarıdır. Rejimimiz, bütün vatandaşları du- yuşta, düşünüşte, inkılâbı anlayışta elele yürür bir cemiyet halinde gör- meği en esaslı gaye bilir. Bu itibar. la, birer kültür kaynağı ve halk rile şehir ve kasabalârımızı aydınlatır ve oldururken, va nın azlığı ve muhitlerinin darlığı yü- zünden halkevi açmıya müsalt bulun. miyan köy ve mahaleleri bu güzel te- şobbüsten mahrum bırakmamak ve yüksek idealini ayni zamanda oralara da ulaştırmak için, hslkevlerinin kü- çük birer nüvesi olan halk odalarile buralara da girmeği muvafık gördük Geçen Büyük Kurultaydan tasvibini alan bu karar, bugün ilk olarak 141 hâlk odasile tatbik sahasına girmiş bulunmaktadır. Bizce, hizmet ve mahiyetleri fti- barile halkevlerile halk odaları ara- sında hiç bir fark yoktur. İkisi de memleketin terekkisi, inkılâbın be. nimsenmesi, irfan sevgisinin beslen- mesi, halkımızın kıymet ve kabili- yetlerinin yükselmesi hususunda, ay- ni ümitlerle ayni hizmetleri bekleyip umduğumuz müesseselerdir. ALINAN NETİCELER Aziz yurttaşlarım, Çalışma esasları, dil, tarih, edebi. , ar, temsil, spor, sosyal yardım, halk dershaneleri ve kursları, kitap sarayı ve yayın, köycülük, mü: sergi gibi başlıklar altında toplanan halkevlerimizin umumi surette bugü- ne kadar gösterdikleri mesal ve a dıkları neticenin memnuniyeti mucip olduğunu bu vesile ile bütün vatan. daşlara işittirmekten en büyük bazzı maneh nüz tamamile inkişaf etmemiş bazı ekim ul Balmmlmlalende ebelik yi ye- rinde ve faydah görürüm. Bugüne kadar açılmış olan 373 halkevinden en büyük kısmı, bizi memhun ede- cek şekilde çalışmışlar ve gelece nelerde daha büyük inkişaflar recek yolu tutmuşlardır. Henüz ken- dilerinden beklediğimiz £ faydaları verici hali alamamış olun halkevle- rimiz de vardır. Onda biri bile tut. mayan bu geri kalmış evlerin adla. rını millet huzurunda söylememek için bu senelik müsaade isterim, fi 'kat huzurunuzda bilhassa tebarüz e tirmek isterim ki, bu halkevlerimi de, yarın başlayacak olan yeni çalış. ma senesi zarfında, diğer arkadaşla- rina yetişmelerini elimdeki bütün vasıtalarla takip edeceğim. Bu, Y nız bir parti iş olduğu için değil, hiç bir itinayı esirgemediğimiz bu evle- rin muhitlerine faydalı olmalarının, hiç yormıyan metodlu bir çalışma i- Je dalma mümkün olduğuna kani bü- Junduğum içindir. Arkadaşlar, Bu müesseselerin muvaffakıyetinin haz ve şerefinde o mubhitlerdeki her münevverin hissesi bulunduğu gibi, inkişaflarınn geciktiğini haber verdi ğim evlerin başında bulunan arka- daşlarımızın da bu geri kalıştan bi- zim gibi müteessir olduklarına emi. nim. Be vesile ile, halkevlerinde hiz. met görebilecek her vatandaş için en açık ve ssmimi bir ikaz olan Milli Şefimizin geçen yıllarda bu kürsü- İden irat.buyurdukları nutkun bir parçasını tekrarlıyorum: Mili Şef diyor ki: “Halkevleri bütün vatandaşların müşterek malıdır. Halkevlerimizin, temiz, feyizli ve İlerler bir halde ol- ması bütün devlet memurlarının, va. tandaki bütün entellektüel sınıfın bütün İlerlemek isteyen unsurun müşterek malı, müşterek vasıtası ol. muştur. Halkevlerinin herhangi bir muvaffakiyetsizliğinden doğacak her hangi bir mesuliyet hepsinin, hepsi. boynundadır.” Aziz dinleyicilerim, Halkevlerine müzaherot ve hizmet etmek mevkiinde bulunan bütün mü- esseselerimize, bütün vazife ve me. suliyet arkadaşlarımıza buradan bir daha tekrar etmek isterim: Sizlerin, muhitinizdeki halkevi ve halk odası faaliyetinden şeref ve dur. gunluğundan mesuliyet hisseniz var. dır ve büyüktür. Halkevine ve halk odasma maddi ve manevi mümkün olan müzaheret, sadece bir hamiyet icabı ve himmet eseri değil, bir mem leket ve rejim borcudur, Bir yerdeki üniversitesi namzedi olan helkevle.! irfan, heyecan, tesanüt varlığının en büyük delili oradaki halkevinin ve halk odasınm manzarasıdır. Çalışma- sıdır, verimidir. Bu mühim noktay' böylece tebarüz ettirirken, bugüne kadar aldıkları heticelerle bizi mem. nun eden halkevleri muhitindeki $- mirlere, münevverlere bir daha te- şekkür ve takdirimi huzurunuzda tekrarlamadan geçemiyeceğim. MÜNEYVERLERE HİTAP Türk münevverleri, Bulunduğunuz yerlerdeki halkev- lerini ve halk odalarını sizlere güve- nerek açmış ve sizlere emanet etmiş bulunuyoruz Mesut mütesanit büyük Türkiyeyi münevver halk ve halkçı münevver birliği yaşatacak ve iler letecektir. Bu uğurda hepimizden feragat ve hizmet, fikir ve emek bek lenmektedir. Muasır medeniyeti yü. ratan zihniyetle bu memleketin ta. biatınr, bu milletin kültürün mek ve bu suretle Türk Yari yeni kıymetler belirtmek her Türk münevverinin kafasında, vicdanında yer alması lâzım gelen ve bu cihetle halkevlerinde, halk odalarında belli başlı tatbik sahası bulan bir vazife. dir. Milletin düşüncelerinden ve duy- gularından, hiç şaşmıyan selim his- sinden ilham ve enerji almak için o- nun yığınları içine girmek, onlarla kaynaşmak onlarla be İraber yükselmek lâzımdır. Böyle mütemadi, samimi temaslar netice. sindedir ki, sanatkâr, edip, âlim, i- dareei... Hulâsa hepimizin bu mille, te daha faydalı olacağımıza inanıyo. ruz ve sizden bu türlü çalışmalar bekliyoruz. Binaenaleyh her halke- vinin, halk odasının işlemesi, geliş mesi yolunda o muhitteki bütün mü. vevvör arkadaşlarımızın, başta dev- let ve parti vazifedarları olmak üze. re, daima dikkatli, müteşebbis olma. İlarını hararet ve israrla, tavsiye © diyoruz. Sayın yurttaşlarım, Yirmi senelik istiklâl ve “akılâp savaşı hayatımızda her sahada dün. duymaktayım. Bununla beraber, he- | yayı gıpta ettirir merhalelere varan milletimizin bu müessesclerden de beklediği hayırlı, feyizli neticeleri behemehal alacağına kanaatimiz var. dır. Şimâi-373 halkevine Mâveten 6 halkevini ve 141 halk odasını açıyo rum. Milletimiz için kutlu olsun, Aziz Reisicümhurumuz, Huzurunuzla bizi şereflendirdiniz. Tazimle eğilirim. Hepinizi hürmetle selâmlarım, » Halkevindeki merasim Ankara, 25 (TAN Muhabirinden) — Halkevlerinin kuruluşunun 8 inci yıldönümü münasebetile bugün bü- n yurtta, halkevlerinde merasim yapılmıştır. . Ankara (halkevindeki toplantıda, bütün vekiller, mebus- ları vekâletler erkânı, matbuat mü. messilleri ve kalabalık bir davetli kütlesi bazır bulunmuşlardır. Merasime Riyaseticümhur orkes- trasınm çaldığı .İstiklâl marşı ile başlanmış, bunu Başvekilin nutku takip etmiştir. Daha sonra Nuret. tin Sevinin “Kervan,, adlı eseri Si. yasal Bilgiler okulu talebeleri ve Halkevi gençleri tarafından temsil e. dilmiştir. Temsil, çok muvaffakiyet. Wi olmuş ve gençler uzun uzun alkış. lanmışlardır. Şehrimizdeki merasim inin sekizinci kuruluş mü dün öğleden sonra mem. İeketin her tarafında olduğu gibi şeh- rimizdeki bütün halkevlerinde de bü- yük merasimle tesit edilmiştir. Her halkevinde merasime İstiklâl marşi- le başlanmış ve müteakıben Başve- kil Doktor Refik Saydam tarafından Ankara halkevinde verilen ve radyo ile yayılan konferans dinlenmiştir. Bundan sonra sırasile halkevleri baş. kanları tarsfından halkevlerinin va- zifeleri ve çalışmaları etrafında birer nutuk söylenmiş, ayni mevzu üzerin- de müteaddit şiirler okunmuş, mü. zik kolları tarafından hâlka garp musikisinden güzel parçalar dinleti). miştir, Gündüzkü merasim bu süret- le bittikten sonfa, gece de her hak kevinde gösterit kolları, kalabalık seyirci kütlelerine birer temsil ver. mişlerdir. Yeni tesis edilmiş olan Sarıyer Halkevi de dün merasimle açılmış- tır. Eminönü halkevinde dün bir fotoğ. raf ve resim sergisi açılmıştır. Ser- gide müteaddit yağlı boya resimlerle iyi çekilmiş bir çok fotoğraflar teşhir edilmektedir. Sergi 15 gün müddetle halka açık bulundurulacak, her gün saat 14 ten 20 ye kadar gezilebile- cektir. Almanya, Sovyet - Fin İhtilâfının Halli İçin Tavassut Edecekmiş Fin hududu, 25 (A.A.) — Taipala. dan Viborg körfezine kadar Sovyet. İlerin taarruzu devam etmektedir. Bu taarruzlar Taipala, Kaermerae ve Uuras mıntakalarında bilhassa şid. detlidir, Tasrruzlar, şimdiye kadar hemen hemen her tarafta püskürtül müştür. Finlandalıların Bjarke ile Koivistoyu tahliye ettikleri teyit o- lanmaktadır. Sovyet resmi tebliği 25,(A.A) — Leningrad askeri mmtakası gene kurmayı tebliği: “24 şubatta, Kareli berzahında şid. detli kar ve sis askeri harekâta mâni olmuştur. Sovyet kıtaatı, cephede 28 adet müstahkem mevki işgal etmiş. lerdir. Bunlardan 19 u toplarla mü. cehhez beton istihkâmdir. “Kıtaatımız, muharebe neticesinde Koivisto, Bjorke, Tiorinsaari ve Pil, saari adalarım kuvvetli beton istih. kâmlarile beraber işgal etmişlerdir. Adalarda, 12 si 10 ve 6 pusluk ağır sahil topu olmak üzere 22 top, sahil ve hava dâfi topları, mühimmat ve techizat depoları elimize geçmiştir. “Cephenin diğer mıntakalarında ehemmiyetli değişiklik yoktur. Ha- vanın fenalığı yüzünden tayyare fa. aliyeti, keşif uçuşlarına inhisar eb. miştir.” Fin resmi tebliği Helsinki, 25 (A.A) — Finlanda resmi tebliği: “Düşman dün berzahta yalnız mevzii hücumlar yapmış ve bu hü. cumlar büyük zayiatla püskürtül müştür. En az 17 hücum arabası tah. rip edilmistir. Büyük bir faaliyet gösteren Fin topçusu hücuma hazır. lanan düşman kıtalarını dağıtmıştır. “Ladoga gölünün şimalinde, Finler muhtelif Sovyet hücumlerım püs kürtmüş ve 27 mitralyöz almıştır. Suomosalmide, hududu geçen bir düşman müfrezesi tardedilmiştir. “Petsamo bölgesinde, 10 kişiden mürekkep bir Fin devriyesi 180 ka, yakçıdan mürekkep bir Sovyet müf. rezesini püskürtmüştür. Bu müfreze biraz sonra muhasara edilmiştir. “Düşman hava faaliyetini dün şi. mali Finlandaya etmiş ve muhtelif mevkiler bombardıman e. dilmiştir. Ölen ve yaralanan yoktur. Hiçe da ünllerlnesiz > Moskova, 25 (A.A) — Evvelki gön Amiral Kuznetsof Kızılordunun yir. minel yıldönümü münasebetile beya. natta bulunarak Murmansk'ta bulun. duğuna dair ecnebi membalardan verilen haberleri tekzip etmiştir. Sulh ümidi varmış Belgrat, 25 (A.A.) — Politika gaze. tesinin Berlin muhabiri yazıyor: “Resmi tekziplere rağmen, Alman matbuatının tavrı Finlanda #htilâ. fında bir tavsesut hazırlandığını gös. termektedir. Çok iyi malömat alan bazı mahfiller, Sovyetler Birliğinin bu harbin tasfiyesi icin esas itibarile mutabık olduğunu bildiriyorlar. Mü, zakerelere baslandığı takdrde, Sov- yetler Birliğinin yalnız harpten ev. vel Finlandaya karşı ileri sürdüğü istekleri idame edeceği haber veril, mektedir.” Londra, 25 (A.A) — Sunday Dis. peteh'in siyasi muharriri Almanya. nın Finlanda ve Sovyetler Birliği a. rasında “topal bir sulh, tesis etmeğe calıştığın yazıyor. Bu maksat için Moskova ve Helsinki arasında mü, zakerelere başlanmıstır. Almanyanm bu tarzı hareketi Hitlerin siyast mü- savirleri ve Alman erkânıharbiyesi ile yaptığı konuşmaların neticesidir. Muharrir, Sovyetlerin bu plâm sem. nati ile karşıladığını. fakat evvelâ Finlendada “vaziyetini kurtaracak hir galibiyet, İstediğini ilâve ediyor. Sayet Moskova bu galibiyeti elde e. dinceye kadar dövüşmeğe devamda ısrar ederse Sovyetlere bu galibiyes ti bir an evvel temini için Almanya gerek karadan ve gerekse denizden İskandinavya tariki ile gönderilecek aönüllülerin Finlandaya varmalarına mâni olacaktır. v İngiliz Bahri Kontrolü Ve Letonya Riga, 25 (A.A) — İngiltere ve Letonya arasındaki ticari müzake. relere gelecek haftanın başında Lon. drada başlanacaktır. Bu müzakere- ler esnasında İngiliz bahri kontrolü. , ne ait bazı meseleler de görüşülecek- tir. — — HALKEVLERİNDE: Bakırköy Halkevi Reisliğinden: 3 Mari pazar günü saat ondan itibaren Fialkevi komite seçimi yapılacağından Evimiz sas belerine kayıtı bulunan âzaların © gün ayni saatte Halkevinde bulunmalarını ri- ca ederiz.