27 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

27 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

' Gestapo | le Hücum Kıtaları da Seferber Bir Hale Getirilmişlerdi , Yazan; Hürriyet Radyosunun Londra Mümessili akn 937 yılının sonkinununda bir gün, milyonlarca Alman rad. yolarının başında, yabancı istasyon. Jarı aramakla meşguldüler. Bunların bir kısmı kısa mevceler üzerinde de-'| aşıyorken 28.9 üzerinde durmuşlar ve almanca ile söyliyen bir ses işit. mişlerdi. Bu ses diyordu ki: “.— Allo, allo, faşist düşmanı istas, yon konuşuyor. Bugünden itibaren her gece 2908 metre Üzerinde neşri. yat yapacağığ. Bu al Jerellerin harp hazı sedeceğiz. Daha sonra Sar havzasın. daki kömür madenlerinde çalışan iş. gilerin gösterdiği mukavemeti anla. tacağız....” Evvelâ korku içinde dinleyenler heyecan içinde dinlemeğe devam e diyorlardı. O akşam, binlerce faşist düşmanı, dâvalarını kazanacakları. na inandılar, Çünkü bu radyo istas. yonu, bir hızır gibi imdatlarına ye. tişmişti. Artık milyonlarca insan bu radyo vamtasile tomas edeceklar ve anlaşacaklardı. Bütün Almanya en kısa bir zaman ten haberdar oldu. Bü işçileri hürriyet İstas. yonunu dinliyorlardı. Birkaç ay son. | Fa köy halkı da bu neşriyatı ehemmi.. yetle takibe başladılar. Çok geçmeden hükümet, bir ta. kım tevkifata girişti. Fakat halk hür. riyet istasyonunu dinlemeğe devam | etti. Hor yerde dinleyici gruplar te. şekkül ediyor, bunlar her gece baş. « ka bir evde toplanıyor ve hepsi de dinledikleri şeyleri, “diğerlerine bil. diriyorlardı. . Halkın her yerde, fabrikalarda, dairelerde, deniz havuzlarında, ma. den kuyularında, demiryollarında, bahis mevzuu ettiği şey, bu islasyo. nün neşriyatı idi. ii - demokratlar, komünistler, sendikelistler, katolikter, protestan. Yar, işçiler, çiftçiler, esnaflar yüz. lerce mektup göndererek bu neşriya. tın kıymet ve ehemmiyetinden bah. sediyorlardı. Bu radyo neşriyatına #lk mukabelede bulunan şehirler, Berlin, Kolonya, 'Manhaym, Lâyp- sig, Hamburg ve Münihti Her yerde beyannameler asılıyor, ve halka 2908 tül mevci üzerinde çalışan istasyanu dinlememeği tav. #iye ediyordu. Fakat halk, Gestapoya ve naziz. min bütün tedhişine rağmen hürri. -Jonun verdiği bulunduğunu keşfetmek, onla imha etmektir. Fakat bu istasyon nerede? Gestapo, onun yerini bulamadı ve hücum kıtalarının yârdımını istedi. Bunların yardımı da netice verme. İyince siyah muhafızların da yardımı | istendi. Bütün zabıtaya emir veril mişti. Fakat hiçbiri de muvaffak o. lamadrlar, Alman gazeteleri, hürriyet istasyo. nunun mevcudiyetini inkâra devam ediyorlardı. Fakat yabancı matbuat, haberlerle dolu idi Martın 19 unda Nlevwe Rotter. damsche Courant, Gestaponun istas. yonu Baden civarında Lofrach ile Weli'de aradığını bildiriyordu. Fa. kat bütün araştırmalar bir netice| vermemişti. Nisanın yedisinde Çek gazetelerinden Ceske Slovo şu ma. Tümatı veriyordu: “Gizli Alman mütemadiyen dı r ve bir ta. raftan bir tarafa gidiyor.” 6 Nisanda Viyananın Relchpost gazetesi, Varşovadan şu mslümatı a. ayordu: “Almanyanm her len ve simdiye kadar veri hulumamı. yan gizli istasvon, hakikatte hir Sov. | yet istasyonudur. Ve Lehistanıh hu. dudundan otuz kırk kilometre mesa. fededir.” Birkaç gün sonra Rasler Naheh' istasyonun Basle şehrinde olduğunu baher verdi, Daha sonra ayni gazete, İstasvo. nun nihayet bulunduğunu ve İsnan. üz çalıştığının anlaşıldığını bildir. li tarafında işiti. Buna rağmen, daha başka riva. yetler de şâyi oluyordu. Bunların biri istasyonun Südet yurdunda, di. Beri Avusturyada bulunduğu şeklin. de idi. Fakat şayinlar bu kadarla kalmadı. Çönkü istasyonu Honolu. tuya ve İzlandaya götürenler de bu- hunuyordu. Bir gün Berline giden bütün oto. mobil yolları kapatıldı. Çünkü Ges. tapo, İstesyonun bir otomobilden iş. letildiğine dair malümat almıştı. Bir kaç gün sonra da bütün kamyonlar muayene edildi. Fakat bu teşebbüsler de boşa gitmişti, Derken Ren rindeki gemiler taharri edildi. Gesta. | po bu yeri arıyor, fakat muvaffak o. lamıyordu. Nazistlerin yüz binlercesi bu ta. harrilerle meşguldü. Fakat bir şey bulabilen yoktu. yet istasyonunu dinlemekte idi. Daha sonra bir gazete de çıkarma. ğa başladık. Bu gazete, sansür edil. miyor, hiçbir kontrole uğramıyor ve berkes tarafından okunabiliyordu. adyo İstasyonumuzun çalışma. Za başlamasından iki hafta sonra naziliğin bütün kuvvetleri a. leyhimizde çalışıyor ve istasyonumu. zun sesini kısmak için uğraşıyorlar. dı. Bir aralık bu mesai netice verir gibi oldu ve hürriyet istatyonunun sesi zayıfladıkça zayıfladı. Fakat çok geçmeden ayni istasyon 3İ metre ü. zerinde çalışı Bu İstasyon da bir aralık sust, ış, fakat mevce, sini değiştirerek 2903 metre üzerin. de çalışmış ve böylece her şeye rağ- men mesalmize devam etmi: Havada Göbels ile aramızda şid. Daf bir mücadele devam etmekte Variyet bu sekilde devam etti ve milyonlarca Alman yine bizi dinli. yordu. Bu milyonların hep bizimle beraber olduklarını biliyorduk ve karşı mesuliyetimiz büyük- Her akşam ancak bir sant kadâr çahışıyorduk. Bu müddet içinde sesi. mizi Gestapoya işittirmemek mecbu. riyetinde idik. Onun için dinletebi. Teceğimiz her sözün kıymeti vardi. Aldığımız raporlardan neşriyatımızın tesirlerini © anhyabiliyord Gün geçtikçe vaziyetimizin düzeldiği bil. diriliyordu. Alman halkı, bizi tenkit ve İrşat ediyordu ve biz bunların hepsinden istifade ediyorduk. Bugün bir saatlik neşriyat prog. ramları içinde hürriyet istasyonu ka. dar muvaffak olanı yok gibidir. Çün. kü bu istasyon Alman milletine ne söyliyeceğini, ona ne gibi haberler| tir. Vekâlet, bu hususta tetkiklerine | Yobaz canlanıverecektir. vereceğini gayet iyi biliyor ve gün. den güne düzeliyor. © © Göbels, Himler ve bütün Gestapo. omunn işi gücü, bu istasyonun nerede İstasyon çalışıyor ve neşriyatmı| yapıyordu. Ve bu faaliyet üç sene| devam etti, o ürriyet istasyonu, Alman hal. kının malıdır. İstasyonun ilk müessisi Alman © komünistleridir. 1937 de komünistler istasyonu Al man halk cephesine hediye ettiler. Ve o zamandan başlıyarak İstasyon, AL manyada bütün muhalefet hesabına çalıştı. Alman hürriyet istasyone. nun Almanya haricindeki teşkilâtı Heinrich Mann'ın idaresindedir. Lion Henchtwagner, Alman katolikleri Hi. deri Prens Loewenstien; şair Rudolf Leonhard, Gustav Regler bu teşkilâ. ta dahildir. Ve bu adamlar, yarınki Almanyanın mümessilidirler, Ankara Elektriği İçin Yeni Bir Proje Ankara) 26 (Tan Muhabirinden) — Nefia Vekâleti Ankara civarında u- cuz ve bol miktarda elektrik enerji. sine kavuşmak için bir baraj yaptır. mağa karar vermiştir. İlk tetkikler, bu barajm Polatlıya 18 kilometre mesafede bulunan Çağlıyaneık adi. le tanınan mevkide yapılabileceğini | göstermiştir. Çağlıyancık Sakarya| nehri kenarında bulunmaktadır. Bu. rada yapılacak olan baraj Sakarya. ! nın sularını biriktireeek ve oradan istihsal edilecek enerji ile bütün An. kara ve civardaki fabrikalar ihtiyaç. ları olan elekiriği temin edebilecek. lerdir. Yapılan iIk hesaplar, buradan elde edilecek elektriğin kilovatının en çok ? kuruşa verilebileceğini göstermiş. devam etmektedir. Bu işlerle meşgul olmak üzere İsveçli bir mütehassısın istasyonu yerini) © İmanlarda | Balkan Mektupları (Başı 1 inelde) Eğer ve fârzmuhal oralarda şa veya bu şekilde bir pürüz varsa bunu yine kendi millettaşlarımızın arasına tek tük sokulması mümkün olan geri kafahılarda aramalıdır. Türk inkılâbını kabul ve yayım iş. lerinde büyük tolerans gösteren ikin. ci muhit Românyadır. Bugün bizde yenilik hamlelerimiz hakkında hiçbir pürüz ve mesele nas sıl yaksa Romanyada da yoktur. Her Romanyalı Türk, inkilâp haklarından her Ankaralı veya K. ı Türk ka- dar serbestçe istifade etmektedir. Harf, kitap, mektep, kıyafet ve bütün | hamlelerimiz buranın öz malı olmuş” | tar, Hükümetler her yerde ve her 72. man r er, fakat kalan bir dev. let vardır. İşte Rumen devletidir ki, bunları kendiliğinden tatbikat sahs- #ina koymuştur ve bütün haklarile... ga Yunanistanın üçün- cülüğü alması, o zamanlar he. nüz bugünkü kadar derinden, kalb. | ten anlaşmış olmamaklığımızdandır. İki millet ve iki devlet biribirini ne kadar yakından anlamışsa bu iş o ka- dar ilerlemiştir. Yalnız şurası var ki, Yunanistan- daki Türkler arasına sokulan yabânci yobazların sayısı aşağı yukan Yu. goslavyadakilerine yakmdır. Böyle. lerin meydanda irtica oynatmak fır- n buluşlarnın mesuliyeti de Â- ya değil, millettaşlarımız arasın. daki gençliğe ait olmalı. Doğrusu budur. Dördüncülük Sofyaya ve Bay Kö. selvanot dı 8 nasip oldu. İlk za- n çeşitli pürüzlerin Türkü ile sekiz yüz bin kadar alikc O devirdeki Bulgaristanın dahili politika işleri; böyle bâsit kültür iş- lerini ve daha bir çok işleri geri plân. da bırakmıya mecbur ediyordu. Fs- kat bugün altı yaşına giren Stabi bir vaziyet hasıl olunca bin bir propa- gandaya âlet edilen bu kültür işi de kati neticeyi almış oldu. Bügün yeni Türk harfleri kabul edilmiş ve ted- risat mecburf kılmıştı Yarın, yine bir takım pürüzler çık. tığına dair yaygaralar. bekliyebiliriz. Benim bildiğime göre, bu yaygaralar üstü kapalı kanallarla, bazı yobez muhitlerde işlenmekle ve münevver. ler tanimi geliyor gibi gösteri mektedir. İrticam çok şeytanca bir plânı daha, Burada kler, Şimali ve Cenubt olarak f ılabilir, Şimali Bul- garistan Türkleri, Türkiye Türkleri kadar milli kültür haklarına sahiptir. ler ve bir meseleleri yotur.. Fakat cenubi Bulgaristan Türkleri arasında her nasılsa ve her nedense hâlâ bazı Şeyh Saitler, Derviş Vahdetiler, at oynatabiliyorlar. Evkaf ve din teşkilâtına musallat olmıya muvaffak olan yarım avuç kurt eski ve yeni neslin bütün selâ. met ve maneviyetini bozmak için el- lerinden gelen. kötülüğü yapmakta devam ediyorlar. B u teşkilâta dahil olanlar büyük inkılâp hamlelerinden birine taraftarlık etti mi, hemen işinden çı. karılıyor. Ancak serbest meslekte ve kazançları kendi emekleri neticesi 0- lan miilettaşlardır ki, hamlelerimizi büyük bir şevk ve cesaretle benim. siyorlar. Bulgaristandaki Türk kültürü iş- lerini uluorta tenkit ederken bilhassa bır tarafları gözönünde tutmalıyız. Öyle nazik bir devir içindeyiz ki, bazı bir yobaz veya bir dar kafah 'evir iki devletin arasım öyle bir bozuş bozar kl, o uzun yıl düzel. tilemez. Zaten istenilen de budur. ük siyasetimizi küçük politikala- Ta feda edemeyiz.Burası bilinmelidir. Türk ilerleme bamlelerinin milyarda yarım zerresinin giremediği yer he. residir bilir misiniz? Esef te aramızda, lâf ta aramızda, Yalnız yeni Türk harflerini ele a- lalım: Yugoslavya Türkü için bu harfleri istemek şöyle dursun elifbe yerine alfabe demek gafletinde bu- İunmak bile cinayettir, küfürdür, tecdidi iman lizımdır. Türk tebaası bir millettaşımız ni- kâhir karısın almak için Üskübe gel miştir. Yeni harflerle Türkiyeye mektup yazdığı İçin karısım zorla bo- şatmışlar ve adamçağızı dışarı çıkart. mışlardır. O diyardaki yobaz kürel arzn hiç bir yobazına © benzemez Kuşbaşı, kuşbaşı değil de, iki çekilmiş kıyma gibi makineden geçirip didik didik e- diniz. Bir dakika sonra göreceksiniz ki, her didiğinden daha azgın bir Sovyetlere Karşı Müttefiklerin Fin Harbine Müdahale Etmeleri Muhtemel Batı 1 incide) 3 — Finlanda Mhtilâfının betere doğru inkişaf etmesi. Bu ikinei faraziyenin tahakkuk et. mesi İcap edecek gibi görünüyorsa da ayni mahfillerin kanaatine göre, Finlandahlar, karların ve buzların erimesine kadar her halde tutunabi- leceklerdir. Bu devrede, Sovyetler kendileri #- çin faydah surette ilerliyemiyecekler dir. Müttefikler ise, o zaman, gi lü ve harp levazımı geçirmeyi temin edecek vaziyette bulunacaklardır. Yine ayni mahfiller, İskandinavy memleketlerinin gönüllü geçirmek i- çin müttefiklere yarı resmi surette bahşettikleri kontenjâni miktarını faz lalaştıracaklarım ümit etmektedir.| Diğer taraftan iyi menbalardan ge- len bütün raporlar, İsveçin bitaraflık siyasetini ilân etmösine rağmen, in- san ve malzeme yardımlarını çok faz- la arttırmak niyetinde bulunduğunu da teyit etmektedir. Şimaldeki İngiliz gemileri Paris, 28 (A.A. — Almariyanm de. nizlere ve bilhassa Şimal Derizine yeni denizaltılar göndermesine Fağ- men, #caret vapuru kafileleri kur. vetli tayyare, torpido ve devriye hi- muyesinda muntazaman ve rahatça İngiliz limanlarına ulaşmakta berde- vamdır, Şimdi;'en ziyade alâkayı çeken şey Avrupanın en şimal havalisinde İngi. liz harp gemilerinin o bulunmasıdır Salâhiyettar Fransız deniz mahfilleri buna sebep olarak Murmansk civa rındaki Sovyet limanlarında ve hat. tâ Sovyetler tarafından işgal edil! olan Petsamo'da Alman doranmasi- na mensup gemilerin ve belki de de- nizaltıların mevcut olmasını göster. | mektedirler, Avrupanın Uzak Şimal - Doğusun- da buzlarla kapalı olmıyan iki lima- nın yalnız Petsamo ile Murmansk ol- duğu malümdur. Sovyet limanların. da bulunan Alman harp şemileri arm | cak Norveç sahili açıklarından geçe- rek kurtulabilirler, Buralarda İngiliz gemileri dolaşmaktadır. D'2 yegüne mümkün ricat yolu ise Be- yaz Denizi Leningrada bağlıyan ka- paldır ki, bu kanal da daha uzun haf. talar buzlarla örtülü kalacaktır. Bir Fin gazelesine göre Helsinki, 26 (A.A.) — Aftonbladet Fomadaki Temas'ar (Başı, 1 incide) tevdi etmiştir. Bu muhtıra harp bit- tikten sonra ertarnasyönsl bir eko. nömi sistemi kurulması ve silâHsız- lanma hakkındadır. Hariciye Nazırı Hull'ün de beyan ettiği üzere Amerika Hariciye Nezâ- reti, sulh teessüs eder etmez bu me selelerin halini kolaylaştırmak üze. re şimdiden onların üzerine bitaraf- ların nazari dikkatini celbetmektedir. Son nutukların akisleri Roma, 26 (A.A.) — İtulyan matbü- atı Chamberİsin ile Führer'in Dü. tuklarını neşretmekte fakat herhan- gi bir tefsirde bulunmamaktadırlar. Stampa gszetesinin Londra muhabi. ri diyor ki: Chamberlain'in nutkundaki sözler dişlerini avına geçiren ve onu bir daha bırakmıyacak olan bir Buldup tesiri birakmektedır. Elinde sulh şemsiyesile dolaşan Chamberlain'i hatırlıyanlar, sopasını kaldırmış bir Chamberlain tasavvur etmekte güç- lük çekmemektedirler.,, Nevyork, 26 (A.A) — Führerin nutku etrafinda mütal Nevyork Times garetesi “Bugünkü harp esn masi sahasında görülen en terakkilerden biri, Hitlerin İngiltere Başvekili tarafından söylenen her söze, sanki Chambeslain'in kelimele. r, Alman milleti üzerinde tesir yap- masndan karkarcasına, cevap ver. mek ihtiyacını hisseder görünmesidir “Netice itibarile, Hitler, her defa «nda milletinin azalmakta olan ma. nevlyatmı arttırmak üzere, harpci kuvvetin! göstermek emelindedir.., elli bin öz Türkü kurtarmak için bir tek çare vardır; Onları bir an önce, bir anın müyonda biri kadar önce Bu mesele üzerinde hiçbir şey ko. nuşmıyalım, dertleşmiyelim, tek söz ana vatana getirmek... Zaten 1ki devlet te kuvveti birer 'da memleketimize geleceği haber ve. | söylemiyelim. Hepsi ve ber şey nafi- | hösnüniyetle bu mühim işin özerin. ledir, rilmektediz. İZ İLEN a İMA boştur, hiçtir. Oradaki ii yüz er | ( gazetesini İziyor: “İngiliz. harp gemilerinin Mur- mansk civarında bulunmüsı dolayısi- İl ihtilâl hareketi baş bazı şayialar rine Murm. Tallin'deki muhabiri ya. “Sövyet mâtbuatı, gemileri mevcut “olduğu bir kelime bile yazmamakta; buna! yenin müdafaa hazır. şaylalara mühim “bir yer ayırmâktadır.., habire nazaran bu hal, Sovyet ükümetinin şimildeki | vaziyetini İçok vahim olarak telâkki etmekta ö- duğuna muhakkak bir delildir. Almanya Dünimarka hududunda müdafaa hazırlığı yapıyor Paris, 26 (A.A.) — İtimat edilir bir kaynaktan öğrenildiğine göre, Al manya Danimarka hududunun cenu- bunda bir nevi müdaf, hattı inşa etmek üzeredir. Yeni hat hududun 14 ilâ 16 kilometrelik k Bununla ber en şarki duda bir kaç kilometre mesafede bu. lunan Flensburg mevkiinin cenubu- na kadar uzanacaktır. Hudutta yeni müdafaa hattı ara- sındaki bölgenin sakinleri bir kaç gün evvel, “başkumandanlık lüzum gördüğü takdirde hir kaç saat zar- fmda evlerini tahliyeye ânde bulun mak için emir almışlardır. Danimar. kayn bitişik mntakada 10 bin Dani markalı sakindir. Bunların ekserisi yukarda zikredilen mıntakada bulun- maktadırlar, Danimarka o mabfilleri, Almânya tarafından alman bu tedbirin Alman- ın şimdiki hududu kati addeyle- mesinden mütevellit olduğu kansa- tindedirler. Diğer bir farariveve göre Ise, bu tedbir şlims'den yâpriman mühtemel bir İngiliz . Framsız istilâsına karşı ettedir, Kapenhag, 26 (A.A.) — Salâhiyetli Danimarka mahfillerinin, Danimar- İ kanın eenup kududunda Almanlar tarafından bir müdafaa hattı Inşası- | na tevessül edildiği hakkındaki ha. berlerden hiçbir malâmatları yoktur. | n Müdafaası Fin Tehlikede (Başı 1 incide) Fin siparişi, 509 bin İngiliz Kiyası tutmaktadır. Amerika mühimmatı Finlandaya muvasalat etmektedir. Soryet resmi tebliği Son Sövyet tebliği şudur: “Csrelle © berrahında 18 şubattanberi Sovyet tanrruzu inkişaf etinekte ve döş- man ricste devem ektedir. Sovyet kıtalar: Mohsf, Jaup, Apaan ve Jafrapdan gölleri © arasında bulunan o Salmenkatja nehrine kadar ileriiyerek Mola müstahkem nöktasile kasabasını, Viborgun 10 kilo- metre cenubunda sahil demiryolu Bzerin- | de kâln Somme İstasyonunu, Juhannes şehrini ve sahil demiryolu fzerinde köln ehil istasyonunu işeal etmişlerdir. ve 18 sübat tarihlerinde Finlanör! rinin garbında ve Bjerke adasının #imalinde sahile kadar İlerliven Sovyet kı- talsrı düşmanın 313 istihkâmim #şeal et İ mişlerdir. Bunların 41 tanesi toplarla mü- cehhez beton kalelerdir. “11 den 18 şubata kadar Sovyet kıta- Meri, Dsi toplarla mücehhez beton kale olmak Üzere 475 ietihikâm İşeai etmişler. dir. Sovyet hava kuvvetleri cephenin muh- telif mıntakalarında düşman kuvvetlerini ve asker! hetefleri bombardıman etmişler. dir. Hava muharebeleri cenasında 21 düş- man tayyaresi düşürümüstür.” Fin resmi tebliği Son Pinlenda tebliği şudur: “Kareli bermhinda Finlenda Totattı Kolvisto adasını tahliye etmiştir. Berzahın garbma düşman 'yAki taarruzları ağır rayiatla pörkürtülmüştür. Salmenkalkada düsmanm bir tsnrruru da tardolurmuştur. Ladoza gölünün şimalinde gün sükünetle geçmiştir, “Kuhmo mıntakasında, düşmanın bir is- tinat noklası ele geçirilmiş ve bir düşman bölüğü dağıtılmıştır. Cephenin diğer yer lerinde Finlundalıların lehine devriye £n- aiiyetleri olmuştur. “Dün Pinlanda inyyereleri düşman hat- Tarı gerlerinde Bombardıman ve kesif W- Suşları yapmışlardır. Mütendelit hava rm- harebeleri olmuş ve düşman tadedilmiştir. Düşmanın bombardıman ettiği şehirler a- rasında Kusamo, Kjani ve Solkano da 21.2. 940 Asıl Harp Cephe Arkasında Cereyan Ediyor (Başı, 1 incide) müdafaası için kendisinden beklenen hizmeti memnuinyetle yapıyor, yeri- De göre sekiz, halâ on saat çalışı yordu. Bu cephe arkası faaliyet modern harbin müthiş istihlâkine karşı dur- mağa çalışıyor. Mühimmat fabrikasında bize veri. len malâmata göre, bir tayyare mit- ralyözü faaliyete (geçtiği zaman, dakikada bilmem kaç bin mermi sar fediyor, ve fabrikanın otuz günlük faaliyetini yiyormuş. Yine bize verilen malümeta göre, cephede vazife gören her asköre mu. kabil, cephe arkasında 6 kişi çalışm yormuş. Histtâ bir rivayete göre, AL manyada bu hisbet bire on dördü bulmuş Fakat Fransa ve İngilterede cephe için çalışan yalnız mahalli fabrikalar değildir. Bütün müstemlekeler, Ka nada ve Şimali Amerika onlar için çalişiyor. Bütün bu cephe arkası faaliyet şüphesiz bütçeye büyük bir yük tah» mil ediyör. Hattâ bir gün bir ziya fette konuştuğum Fransız diplomat larından biri: — Bu harpte insan kaybetmiyo. ruz. Fakat sarfedilen paranın hadu. du yoktur, dedi, Filhakika modern harp insan ye rine, cephe arkasındakilerin sâyind yiyor ve bütçeyi kemiriyor. Fakat para daima yerine konabilir, giden insanları bir daha bulmak mümkün değildir. Zaten müttefiklerin kuvvetlerin den biri de, öephe arkasındaki faali- yetlerinin daha geniş, daha zengin olması, ve Almanyadan dahâ #yade para sartedebilecek vaziyette olmala. rıdır, Alman harinesi şimdidön boşal mıştır. Mark şimdiden kiymetini kaybetmiştir. Halbuki Fransa ve İn- gilterenin bütçesi henliz sarsıntı bile duymamıştır. Cephe arkası ziyareti, biza mütte- fiklerin bu sahadaki kuvvetleri hak- kında bir kanaat verdiği için, pek faydalı olmuştur. “İzmir Belediye reisi Ankaraya Geldi Ankara, 26 (Tan Mühâbirinden)— İzmir Belediye Reisi, Böhcet Uz. fu. ar ve şehir İşleri hakkında Vekâlet makamları fle temas etmek üzere bu miş, Ticaret Vekil . Bir kaç gün daha burada kalacaktır, Diğer taraftan İz mir vilâyet meclisinden bir heyet te vilâyet bütöesinin bugünkü dar va ziyetini, alâkadar vekâletlere bildin mek üzere şehrimize gelmiştir, akm mammnmn Yeni Bulgar Elçisi Geliyor Sofya, 26 (A.A) — Bulgaristanm yeni Ankara elçisi Sava Kirof bu. gün vazifesi başma gitmek üzere Sofyadan ekspresle hareket etmiştir. İstasyonda Kral namına müşaviz Stamenof ile hariciye nazırı Popof, Türkiye elçiliği erkân tarafından selâmlanmıştır. ——— Posta Müdürleri Arasında Ankara, 26 (TAN) — Antalya po. ta telgraf, telefon müdürü Hamd Halit Zonguldak, Çankırı müdürü Ah met Akmcı Antalya, Erzincan mü. dürü Edip Erden Çan nu, müdür muavini İhsan Savcı Er zincan posta, telgraf, telefon müdür lüklerine naklen tayin edildiler, yeli Bulgaristanla Komşuları Arasında Dostluk Sofya, 26 (A.A) — Ticaret Nâzm Andrev, Bulgaristanla Yünenistan 2. rasındaki iktisadi meseleleri halle memür Bulgar ve Yüğoslav muürah. haslari tarafından ticaret odasmda pılacak içtimas İştirak etmistir. İçelmada, hararetli nutuklar söylen. miştir. Bulgar gazeteleri başmakale. lerini “kardeş millet Yugoslavya” ya tahsis etmektedirler. © Zağrepteki İnfilâkten Sonra Yapılan Tevkifat Zagreb, 26 (A-A.) — Cumartesi gün nü telefon merkezlerinde vuku bi lan bomba infilâkları neticesinde Bır vat iftirakçıları arasında yapılan müs teaddit tevkifattan sonra iki mühim tevkif daha yapılmıştır. Bu tevkif, edilenler müfrit nasyonalist ve, iti rakçı gruplar reisleri olan muharrir Budak ile'avukat Buçdur. Muharrir Budak. 1934 de Kral A, leksandra yapılan» suikast dolayısile Ustaşı hareketinde methaldar görül. müş ve ancak bilâhare affı umumi vardır. Baş düşman tayyaresi düşürülmüş- Me” den istifade ederek Yuğoslavyaya dönmüştü. ?