26 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

* ; seno evveldi..» a ğ' İle başlıyan hitabesinden 4 Bayfa: 2 . ÇÖTT TER aa nHamanenanen a H H . S SiE N Milli günlerde htahen ok- uyanların nazerı dikkatine Birçok milli bayramları. mız gelip geçti. t O günleri anlatan, haykı. ran nice hatipler ve kara gü nleri yazan ne maharrirler gördük Tahii, yalnız benim değil!, hepimizin nazarı dikkatini celbetmiştir ki, hatiplerimi- zinekserisi buz gibi— vakıa bu temmuz sıcağında büz gibi tabırinden hoşlanıyoruz, fakat siz öyle anlamayın — baama kal.p sözleri, halkın heyocanları üzerine firlatır- lar, Birçok yerlerde dikkat ettim halk — heyocanlı iken bu gibi hatiplerin kılişe ha- lindeki sözleri onların eski heyecanları üzerine fırlatıl mış bir tag tesirini yapıyor. Bazı hatipler, alkışlanmak için mdir, yoksa kafalarında malzeme — bulunmayışından mıdır, nedir, sözlerine şöyle başlarlar: «— Besey, aziz Cümhur- iyetin muhterem halkı... Bundan tam, on yıl evel- di. Bu başlangıç değişmez yalaız, yıl jilerledikçe dokuz, on olu, on da on bir... «Düşmanın pis cizmeleri... ilâ...» gider de gider... Ve göyle bitirir: «— Yaşasın, Büyük Gazil, yaşasın Gümhuriyet,.. yaşa- sın aziz...b Canım efendim, şu«yaşasınp) ları, hiç olmazsa, yerinde sarfediniz... Büyük Gazimiz ve Cüm- huriyetimiz yaşıyacaktır, el batta,.. Sizin gönlünüzden kopma- dan, — doğrudan — doğruya şkenbei kübradan — zorl- ukla çıkan ve ağızdan çakı- İtaşı halinde halkın yüzüne | | bu neler söylüyor?, Şunun firlıyan — sözleriniz, — onların hayatlarına hayat katacak değildir... Eğer, hakiki — arzunuzu, hakiki jnanış ve görüşlerinizi söylemek isterseniz yalnız duüydüğünüzü — ifade ediniz. Yoksa kürsüye «edebiyat yapacığımı diye — veya sırf: «söz söyleyimde halk beni görsün va sevsinv diye çıkarsanız. elbet böyle olur Kendinizde o kudrati gö- remiyorsanız ve — aczinizi anladıysoniz niye israr edi- ediyorsunuz, efendim? . Bir kısmı söz söylerken çocuklaşıyoruz vene yaptığı. ni bilmiyor. Samimi göyliyorum, ha- tibim diyerek kürsüye çık- anların, saçma gözleri kor- kaşısında ben utanmış, kıza- raışımdır. Onlar, kendileri nasıl sık- ilmıyorlar, bilmem, Yukarda söylediğim gibi hatip bey: 3 «— Bundan tam şukadar — bize birçok tarihleri - tabit kendisi de o an için ezberle. miştir. Biraz Bsonra — filân hadise kaç tarihinde oldu, deseniz afallar kalır, sayıp döker Evet inamyorum, İstiklâl mücadelemizin ve — mühim inkılâplarımızın — başlanğıç tarihlerini her Türkün bilm. esi lâzımdır. Vergi Borçları (Üst tarafı birinci sayfada ) zamlarile — para cezalarının tediyeleri nispetindeki mik- tarı terkin olunacaktır. Mükellefiyeti askeriye Mükellefiyeti askeriyesini yapmak için silâh altına ça- gırılmiş olanların silâh altı. nda bulundukları müddet ait kazanç vergisile kesri mun- zamlarından 1933 senesi ni- bayetine kodar herhangi bir sebeple tahakkuk - ettirilmiş olan borçlarının kayıtları ta- mamen silinecektir* intikal vergisi 1929 senesinin nihayeti. ne kadar tahakkuk ettiril- miş veraset ve intikal ve. rgilerinin tehir ve misil za- mlarından tohsil edilmemiş olan kısımlar affedilmiştir. <—— Hür —— amerikada Grev (Üst tarafı birinci sayfada ) göre işe — perşembe günü başlanacaktır. Sanfrancıse, 23(.A.A.) — kamyoncular limada işe ba- lamap kararını vermiş old- uklarından tesanüt — grevi her — tarafta tamamile bitmiş bulunacaktır Ve bunları her söz söyli- yen tokrarlıyabilir.. Fakat bu şekilde değil.. Herkes bambaşka bir şekil- de, alâkalı bir surette anlat- malıdır. Kısaca bilgisini duygusu- na katık yaparak söylemeli- dir, hatip.... Mehmet Tuğrul Not: Bazıları bu yazımı yanlış tefsi edecekler ve: «— vaaay!. haddini bildirmeliyiz... Diye söylenecektir. Bu sözler, şüphesiz kalpten değildir... Onlara da, daha şimdiden cevap vereyim: — Be adam, — istibdatta Padişahın eteklerini öptün, meşrütiyette halıfelerin önü. nde boynunu kırdın ve Fn- ver Paşayı — alkışladın. Bu günde aynı şaklabanlığı, ma- trabazlığı yapmak istiyorsun. Fakat, şimdiden sonra, bö- yle madrabuzlıkların sök- miyeceğini, sana açıkça sö. yliyoyim... Aklını başına to. pla... Bugün karşında, bütün imanı ile Gazisine bağlanmış, inkılâbı tam monasile kavra- ki miş ve cümhüriyete canını armağan etmiş, ölkü sahibi bir gönç ve bir gençlik var. Hakıkatı haykıranları, artık susturamıyacaksın!... Bu sözlerim be - ni tenkide — yoltonenlerin, ihtiyarının gencinin, kısaca inkilâbı kavrayamamış olan. ların topuna birdendir... Biz, sözü doğru, jnanlı, imanlı adamlar istiyoruz. Şanbabanlık yapanla tık susmalarını emrediyo- rUz.. Ve ben yal. nız başıma onlarla mücade- le etmiye, inkilâp için varı- mı, yoğumu vermiye ant iç. tim .. T- M. T 1 TÜORKDİLİ gerscccncncccacNaDASENEANA ND ENNCANAANANACACANAANAN 000 EU0000ANASANANNNAAN0A00ANNCANNNADOEONEASANENCCAANAN, MitatPş. Maktebinin İnşastına pek yakında başlanıyor, İki sene evel bir kaza neticesinde yanan Mitat Pa- şa mektebinin yapılması için idarej hususiyenin yeni ge- ne bütçesine — beş bin lira konmuştur. Mektebin preje ve) keşifnamesi hazırlanmış olup bütçe tasdik edilir edilmez inşaata başlanacaktır. Mektep eski temel ve du- var üzerine kurulacak ve diş kismi eski şeklini mu- hafaza — edecektir. — Mek- tebin iç kısmında 08 aslı değişiklikler yapılacak- tır. İnşaatın ağustos - içinde başlanscağı ve teşrinievel sonlarına doğru bitirileceği tahmin edilmektedir. İnşaatın hitamından sonra Mitat paşa mektebi yeni bi- nasına göçecek boş kalacak bina da İstiklâl mektebine tahsis edilecektir. Dr. Osman Oğuz bey dün gitti. Edirne sıhhat müdürlüğü. ne tayin edilen eski sıhhat müdürümüz Dr. Osman Oğuz bey dün şehrimizden ayrıl- mış, istasiyonda belediye re- isi, devair müdürleri, dok- torlar vea kendisini sevenler tarafından hararetli bir su- rette uğurlanmıştır. Yeni müdür gelinciye ka- dar vilâyet &ıhhat müdürlü. ğü vazifesi vekâleten mem- lekethastanesi başhekimi tarafından görülecektir. (Bir de ıııyvîılınlıiı e- sis ediliyor. Ziraat bahçesinde bu sene bir meyve fidanlığı tesis edi- lecektir. Bahçeye civar yirmi altı parça tarlanın menafii umumiye namına İstimlâkine teşobbüs edilmiştir. Belediye tarafından - seçil- ecek bir heyet yakında isti- mlâk edilmek — istenen bu tarlalara kıymet takdir ede- cektir. Yorgi porçları - hakkında Tahsili emval kanununa müzeyyel kanun — vilâyete gelmiştir. Bu kanuna naza. ran satılan gayri menkulle- rin vergi borçları ve sattık- ları tarihteki vergi taksit - leri de temizlenmedikçe fe- rağ muamelesi yapılmıya- caktır. Simitçiler hakkında tahki- kat yapılıyor. Basan, Nurettin, Mustafa, Ahmet, Tayıp, Ahmet, Rec- ep. Faik, İbrahim ve Seyfi- ttin ismindeki — simitçiler halkın uykuda bulundukları sıralarda sokaklarda bağıra- rak simit sattıkları görülerek belediye zabıtasınca tutuülm- Gehç | Muallimlerin seyehati Gazi ensttüsü talebeleri dün Balyaya hareket eti.ler. İki gündür şehrimizde bulunan Gazi Terbiye Ensti tüsü talebeleri dün — sabah bisikletlerle Balyaya haro- ket etmişlerdir. Enstitü ta- lebeleri — sirasile — Balya, Edremit, Bürhaniye, Ayva- lk, Ayvacık kazolarına uğ- rıyacaklar ve bilhassa Bal- yada madeni, Ayvacıkta iki Çetmi köyünü ziyaret ede. rek tetkikatta bulunacaklar- dır. Borgama, İzmir, — Aydın, Isparta, Antalya ve Afyon Karahisar da genç muallim- lerin tetkik sahası — içinde bulunmaktadır. İstasiyon idaresi birleştirildi, Adnan hey müdür oldu. İzmir- Kosaba hattının hük ümet tarafından satın alın- ması üzerine şehrimizdeki istasiyonların idaresi birle şti- rilmiş ve buraya devlet de- miryolları istasıyon şefi Ad- nan bey müdür tayin olmuş- tur. İzmir - Kasaba hattı ista- siyon şefi Ekrem — bey açıkta — bırakılmıştır. İda- renin eski ve kıymetli bir memuru olan Ekrem beyin büyük istasiyonlardan birine müdür tayin edileceği anla- şılmaktadır. İstasiyonun diğer memur ve müstahdemleri yerlerinde) bırakılmıştır. Balıkesir — istasiyoyunun yeni müdürü Adnan beye muvaffakıyet dileriz. -— Kepsüt Hâdisesi. Kâtisenin tafsilâtı çok Şayanı dikkattir. Akça köyden Şekibe hanımı kaçıranlar kimlerdir? Kepsüt yolundaki kız ka- çırma vakası tahkikatına ad- liyece vazmyet — edilmiştir. Kepsüdün Akça köyünden Riza ağa şehrimize gelirken önüne geçip kızı Şekibeyi kaçıranlardan Kepsütlü Fah- ri çavuş ile Akça köylü Ri- za oğlu İsmail, molla Osman oğlu Raşit ve Şekibe hanım şehrimize getirilmişler - ve tahkikat hâkimliği tarafın- dan sorğuya çekilmişlerdir. Vakanın tafsilâti çok tu- haf ve çok dikkate şayan- dır. Bu hususta elde ettiği- miz malümatı dercediyoruz: Kaçırılan Şekibe Karaça- Itı köyünden molla Mehmet oğlu Hayrettine nişanlanmış. tır. Nikâh muamelesinin bi- tmek üzere olduğu bir sıra- da Tekke köyünden kulaksız Nuri ve üç arkadaşı Şekibe- yi zorla evden — kaçırarak Tekke köyüne götürmüşler ve üç gün orada alıkoymu. şlar. Nuri üçüncü gün kızı Kopsüde götürmüş ve orada kahveci Âdilin evine kapa- mış. — Zavallı kiz. — kahv- ecinin evinde yirmi — dört saat tutulmuş — hiç — bir bir kimse iletemas ettirilm- emiş ve ertesi gün Balıke- Bire getirilmek — üzere bir arabaya bindirilerek yola çı- karılmıştır. Şekibenin — ya. nında Nuri ile sastçi Hüse- yin efondi bulunmaktadır. Şekibenin kardeşi İsmail, ve dayısı Fahri — çavuş ve amcası Raşit ve daha bir kaç kişi kızın — Balıkesire doğru kaçırıldığını — haber almışlar vt arkusından ye- tişerek kızı kaçıran Nurinin ve Nuriye muavenet maksa- dile arabada bulunan saatçi Hasan efendinin elinden al- mışlardır. Kızı kaçıran Nüri Kepsüt jandarmasına müra- aat ederek nişanlısı Şeki- benin zorla kaçırıldığın: iddia #atmiş ve tahkikata başlanmış. Asıl fail olan Nuri ve arka- uşlardır. Bu simitçilerin simi:| daşları serbest kalmış kızı tleri müsadere edilmiş ve ayrıca haklarında — kanuni tahkikata girişilmiştir. kurtaran — kardeşi — İsmail amcası Raşit tahtı nezare- te alınmışlardır. Kaçırılan Şekibe kendi- sinin Nuri ile arkadaşları tarafından zorla kaçırıldığı- nı kardeşi, amcası ve da- yısı tarafından elinden kur. tarıldığını iddia etmiş isede bu iddia yer bulmamış ve kondisini kurtaranlar hak. kında tahkikat devam etti- rilmiş hattâ kaçırılan Şeki. be kardeşi İsmaile kendisi- nin teslimini rica etmişse do bu ricası da isaf olunmamış gece jandarmanın zorile kı- zın feryadı nazara — alınmı- yarak kendisi zorla kaçır - mış olan Nurinin ahbabı olan| Hacı Bekir efendinin evine götürülerek teslim edilmiştir. En son kızı kurtaranlar hakkındaki tahkikat jile kız ve kardeşi, amcası müddei- umumiliğe gönderilmişler ve tahkikat hâkimliğince hâdi- se anlaşılmış — kız ve zorla kaçırdı — dedikleri kızın kardeşi İsmail ve umcası Raşit serbest bırakılmıştır. İşin şayanı dikkat noktası kız kendisini kaçıranın Tek- keli Nuri ve arkadaşları ol duğunu iddia ettiği halde Nuri ve arkadaşları hakkında tahkikat yapılmamış olması- dır. Kız kendisini Balıkesire zorla götüren Nurinin kar- deşi İsmail,dayısı Fahri ve am- cası Reşit kurtardığını iddia ettiği haldo bu cihet nszara alınmıyarak — kiz. kaçırma faili kardeşi ve amcası, day- ısı nasıl kabul olunabilir?.. Kaçırılan kızın iddiasına muhalıf bir tahkikat yapılm- ası da çok — şayanı nazardır, Cümhuriyet adl kikati meydana çıkaracağı tabildir. Korna çalınıyan paytoncu Şehrin en işlek bir cad- desi olan hükümet caddesin- deki köşeyi korna çalmadan döndüğünden dolayı 16 nu- maralı faytoncu Ali hakkın. ŞE HİR VE MÜLHAKATTA 26 TEMMÜZ Yurtlular İki ağustos günü akşamı müsamere veriyor İdmanyurdu kulübü kuru. Tuşunun yıildönümü münase- betile 2 ağustas günü akşa- mı Halkevinde bir müsame- re verilecektir.Kulüp müsam- erenin muvaffakıyetli olması davetlilerin eyi bir gece ge- çirmeleri jiçin şimdiden haz- ırlık yapmaktadır. İdmanyurdu tarafından te- rtip edilen eşya piyangosu biletleri de şu günlerde gat- lığa çıkarılacaktır. İlmanbirliklilerin kongresi İdmanbirliği kulübü senelik koöngresini yarın akşam idm- ancılar mahfelinde yapacaktır. Kulüp idare heyeti kongra- — de okunmak üzere senelik faoliyeti hakkında bir rapor haz rlamıştır. Kulüp reisliği aşağıya koy- duğumuz mektubu - ile ku- lüp mensuplarını kongreye çağırmaktadır. KONGREYE DAVET idmanbirliği reisliğinden: Cuma günü akşamı saat 21 de idmancılar malıfe- linde — senelik kongremiz toplanacağından — kulüpçü arkadaşlarımızın leşrifleri rica olunur. Bandırma ve Gönende de fazla sıcak vâr Bandırma, 25 ( Mülhakat muhabirimizden ) -- Birkaç gündenberi Bandırına Gönende şiddetli bir sıcak hüküm sürmektedir. — Dün burada Ahmet oğa ieminde biri sıcaktak yapılmış haya- tı güçlükle kurtarabilmiştir. Bugün do Gönen pazarına giden bir kadın sıcağın te sirile yolda bayılmıştır. Bu kadının da hayatı kurtarıl- mıştır. Dün Gönende — sıcaklık gölgede 37 ye, güneşte 50 ye kadar çıkmıştır. va —O — — Terbiye Konferansında Murahhasımız Tebrik edildi ( Üst tarafı birinci sayfada) büyük alâka uyandırmış ve rapor takdir edilmiş ve Kadri beyi tebrik ederken birçok muruhhaslar: — Sizin büyük bir Gazi - viz var. Muhakkak — Türki- | yede hür sahada çalışılıyor. Keşke bizde de böyle bir dâhi olsaydı diyorlardı. Kongre mesaisini bitirmi- ştir. L Yumaş! SERERK Na , Hilâliahmeri unutma! ıstırap çeken lmnlara: yilik yardım eden odur GÖCECENAKA CA CA MA Nİ »