26 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Avusturya başvekili Dolfüs nasıl öldürüldü Naziler, evvelâ radyo ve başvekâlet binalarını işgal eylemişler, başvekili ve bazı
 Gümrük teşkilâtı lâyihası Ankara 25 (Telefon) Merkez ve laşra gümrük teşkilâtı i salâtı tahakkuk ve takas resimlerinin...
 Tramvay ücretleri Mukavelenin feshi henüz tebliğ edilmedi vay girketinin 926 mukavelesinin feshi hakkında şehrimizdeki...
 Köylerde motörle işleyen değirmenler kapanıyor Maliye vekili değirmencilerin dertlerini| dinledi, tedbir alıgacak Ankara 25
 Hararet 35 derece.. Sıcaklar elân bütün şiddetile devam ediyor Vücudu sıcakların tesirinden korumak için ne yapmalıyız? Üç

işliyen demir. AKŞAM Sene 16 — No: 5673 — Fiatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 26 Temmuz 1934 Telefon : 24240(l dare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Avusturya başvekili Dolfüs nasıl öldürüldü? Naziler, evvelâ radyo ve başvekâlet binalarını işgal eylemişler, başvekili ve bazı nazırları öldürmüşlerdir ç Prağ 25 (Hususi) — Viyana da terorist Naziler tarafından tertip edilen suikast neticesinde başvekil M. Dolfüs öldürülmüş. tür. Bu suikast hareketi hak- kında buraya gelen ilk tafsilât gudürz Naziler, evvelâ Viyana radyo- sunu saat 13 te işgal eylemişler, kendilerine mukavemet göster. meğe çalışan radyo müdürlerin- den Holtu öldürmüşlerdir. Viş ma radyosunu bu suretle elde eden Naziler, mikrofon vasıtasi le başvekil Dofüs ile kabinesi- in istifa ettiğini etrafa neşr ve ilân eylemişlerdir. Viyana radyosu işgal ken, diğer bir Nazi terorist tarafından öldürülen rezesi Viyanadaki (o başvekâlet | Avusturya başveklii Doltüs dairesine “hücum £ ederek ken | ( Viyamanın her tarafından top, 'dilerine © mukavemet © göster. | mitralyöz ve tüfek sesleri işidili. mek, istiyen muhafızlari öldür- 'dükten sonra başvekil M. Dok emniyeti umumiye müdürün nü ve başvekil muavini binbaşı İM. Feyi esir etmişlerdir. yor. Buraya gelen mütemmim ha berlere göre Heimvehr müfreze“ leri çak şiddetli ve kanlı müsade- melerden sonra radyo istasyonile 'başvekâlet binasını istir. bu iki merkezi işgal eden nazilerden bir kısmını öldürmeğe, bir kısmı- ni da esir etmeğe muvaffak ok muşlardır. Tüfek ve rövelverle müsellâki olan âşağı Avusturya köylüleri Viyana civarında toplanmaktadır. içabında hükümet lehi- rı yaralardan müteet lerdir, Başvekil muavini binba- şı Feyin hayat ve mematından hiç bir haber yoktur, Nazilerin, radyo İstasyonu ile başvekâlet dairesini İşgal ve baş- vekili öldürdüklerini haber alan Dolfüse sadık Heimvehr kıtaatı, tas- 'derhal yetişmişler ve radyo “yonile başvekâlet binası önünde ve dahilinde suikastçı Nazilerle gok şiddetli muharebelere tutuş- muşlardı turya radyosu yeniden normal bir surette işliyordu. Fakat resmi hiç bir tebliğ meşredilmemiş ve saat on beşe kadar hiç bir haberin sıh- Köylerde motörle işleyen değirmenler kapanıyor Maliye vekili değirmencilerin dertlerini dinledi, tedbir alınacak Ankara 25 (Telefonla) — Yeni muamele vergisi kanunu köylerde motörle müteharrik de. Zirmenler mamulâtının satış kıy- metinden yüzde On nisbetinde vergi alınmasını emrediyor. Karaca bey, Bursa ve Mustafa Kemal paşadan maliye vekâletile temas etmek üzere Ankaraya gelmi; let bunların dertlerini #ir. Değirmenciler yeni üzerine değirmenlerini kapatma: kanun ğa mecbur olduklarını söylemiş- | lerdir. Vekil bey bu hususta tet kikat yapılarak bir çare buluna cağını söylemiştir. Değirmenci na dediler ki: rle görüştüm, ba- üç değirmenci | «— Biz köyde çifçinin zahire sini yaparız, para yerine zahire alırız. Yüz kiloda 8 kilo zahire alırız. kanuna göre 60 kuruş vermekliğimiz. lâzımdır. Hiç bir motörlü değirmen bu şerait dahilinde işliyemez Bur ve Kemal paşada kaj menlerin adedi miştir. Bunu da vekil beye söy- ledik.» İzmir mebusu man değir- yirmi beşi Mahmut Esat ile yakından alâkadar olmaktadır. Maliye ve- kâletinin değirmenler için kanuna yeni bir madde ilâve bey de bu mesel motörlü geç | © askerleri hati tahakkuk etmemişti, Çünkü ortada müracaat edilecek resmi menabi yoktu. Pek yakında bir tebliğ neşredileceği haber veril- mektedir. Dolfüsün katli teeyyüt etti Viyana 25 (A.A) — Maarif nazırı M. Şuhnik bu alim radyo- 'da irat ettiği bir nutukla ahaliye başvekil M. Dolfusun alçakça kat- ledildiğini ve aldığı yaralardan mütecssiren vefat ettiğini bildir. miştir. Mumaileyh federal hükü- “CL meti reisi tarafından M. Dolfusun yerine cari işleri hal ve tesviye et- meğe memur edilmiştir. fian Federal ordusu in aşileri tardederek başvekâlet biran, İşgal ettikleri Mille, Tramvay şirketinin 926 muka- velesinin feshi hakkında şehrimiz- deki alâkadar mahafile henliz gelmemişti vekâletinin fes yakında vilâyete de bekleniyor. Mukavelenin feshinden sonra şirket | yeni hu bilet zam- larını iade edeceğine göre bun- ların tutar bedelini tayin etmek üzere bir komisyon teşkil edile- cektir. Haber aldığımıza göre 926 mu- kavelesinin feshine sebep, na vekâleti ile şirket arasında cere; eden müzakere neticesinde ve letin tekliflerine şirketin muval kat etmemesidir. Bunun üzerine Mamat kararını bildirmesi fesbedeceğini şirkete şirket te vekâletin tel bet cevap vermediğinden vektilet mukaveleyi feshetmiştir. 'Vekâletin verdiği karar üzerine şirketin . mahkemeye mlraca etmek hakkı vardır. Şirketin mal kemeye veyahut Devlet şürasına müracaat etmek suretile bu hak- kını kullanıp kullanmıyacağı henüz. malüm değildir. Gümrük teşkilâtı Tâyihası Ankara 25 (Telefon) — Mer- kez ve laşra gümrük teşkilâtı ir. salâtı tahakkuk ve takas resimle- Hararet 35 derece.. Sıcaklar elân bütün şiddetile devam ediyor Vücudu sıcakların tesirinden korumak için ne yapmalıyız? Üç haftadanberi devam eden şiddetli sı lar, son günlerde da» yanılmaz bir hale geldi, Vücudu- muzu bu şiddetli sıcakların te- sirlerinden korumak için me yap- Jıyız?-Bu mesele hakkında fik- rini almak ve okuyucularımıza Bildirmek için hıfzıssıhhaya ait derin ve kıymetli tetkik ve te- tebbülerile maruf olan profesör doktor Besim Ömer paşaya mü- Facaat ettik. Kıymetli doktoru" mauz diyor ki — Sicaklardan e teessir olan unsurlarımız, sinir- ler, mide, bağırsaklar ve kalp- tir. Güneşin ziyası insana ne ka- dar dikine gelirse o kadar Fena dır, Güneşin çarpmasından bey- ne kan hücum eder, hattâ damla (Ceüzul) baygınlık, bazan hez yan ve asabi teşevvüşler olur, Bu gibi haller, ekseriyetle gün ort sında tarlalarda ve açık yerlerde Şalışanlarda. Yazın sıcakların muzir tesirle- rine karşı alınacak başlıca ko- runma tedbirleri arasında bol ©8- yap giymek birinci safta geli Yazın giyilecek esvap, yünlü den ziyade keten ve pamuklu ol- malıdır. şımızi, yüzümüzü ve beyni. mizi fazla sıcaklardan koruyan âmillerden biri de şapkadır. Cum- büyük bir Maamafih yazın giyilecek şapka- lar, yünlü değil, harareti içeriye nakletmiyecek ve başımızı serin tutacak hafif hasır olmalıdır. iyilikte bulunmuştur. Profesör doktor Besim Umar PŞ.. lecek şeylere çok dikkat etmek lâzımdır. Bu sıcak günlerde haz mi güç yemekler yememeli, mi deyi az çok hafif bırakmalıdır. Sıcakların tesiri altında, vücu dumuzuni suyu, ter halinde dışa rı çıktıkça bu suyu yerine koy« mak ve vücudumuzu serinlendir- mek için fazla su, bilhassa soğuk su içiyoruz. iz Su, bahusus soğuk su, yazin içildikçe içilir. Suyun faydası müs hakkak ise de fazlası, bahusus fazla soğuk ve buzlu olanı, mi- de ve bağırsakları bozar, ishale sebebiyet verir, hazmi durdurur. Onun için yazım fazla su içmek. te ifrata varmamalıdır. Bu sıcaklardan en ziyade müte- &ssir olanlar, çocuklardır. Bunların srasma süt çocuklari da dahildir. Ne yazıktır ki bakım Esvap meselesi | yanında, bil. | yolu iyice bilinmediğinden çe hassa sıcaklık derecesinin 34-35 i cuklar arasında yeşil ishal, çocuk seçtiği günlerde yenilecek ve içi- | TDovamı kinci shifede — Yeni türkçe kelimeleri öğreniyor musun? — Vur maşer