26 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

gm AAA Sahife 5 Kibrit sarfiyatı artıyor Istatistik müdürlüğü tarafından yapılan bir istatistik Başvekâlet istatistik müdüriyeti Karafından neşredilen istatistikle re göre, Türkiyede kibrit sarfiyatı &on bir iki sene içinde tekrar art- Mağa başlamıştır. Bu hesaplara göre 927 senesin- 'de kibrit sarfiyatı 23 bin 135 san- (dikti, Bu miktar 928 senesinde 22 bin küsur sandığa inmiş, 929 se mesinde 19 bin sandığa düşmüştür. 931 senesinden sonra kibrit sarfi- yatı tekrar artarak 20 bin küsur sandığa çıkmıştır. Türkiyede en çok kibrit sarfe- »n yer İstanbuldur, yapılan he- saplara göre 932 senesinde şehri- mizde adam başına 1360 çöp dü- mektedir. İkinci derecede İzmir gelmektedir. Burada adam başi- na 978 çöp isabet ediyor, Maama- Fih İzmirde kibrit sarfiyatı diğer senelere nisbetle pek azalmıştır. 931 senesinde İzmirde adam ba- şina 1053 çöp, 930 senesinde 1175 göp düşmekteydi. Kibrit sarfiyatının pek az oldu- Zu yerlerin başında Yozgat gel mektedir. 932 senesinde Yozgat vilâyetinde adam başına 57 çöp düştüğü hesap edilmiştir. Az kibrit sarfeden yerlerden biri de Maraştır. Burada da adam. başma senede 60 çöp düşmektedir. Macar gazeteciler Matbuat cemiyeti, belediye, Turing klüp hazırlanıyor Macar gazetecilerinden mürek- kep bir grupün yakında şehrimize geleceğini haber vermiştik. Elde et imiz malümata göre, elli ki- şiden ibaret olan Macar gazeleci- leri, Peşte muhabirler cemiyeti turizm şubesi âzasındandır. İçle- inde kadın muhabirler de vardır. Her sene olduğu gibi, bu sene Bak- kanlara bir seyahat tertip etmiş- lerdir. Macar gazetecileri karşılamak ve misafir etmek için, matbuat ce miyeti, belediye, turing klüp ha zarlıklara bı Sir Lampson tayyarecilik öğreniyor çıkan. Muhadenet İngilterenin fev- sir Lampson ik öğrenmeğe .cenapları tayyare. başlamıştır. Yüksek bir diplomat olan sir Lampsonun meharetli bir tayya- reci olması pek mümkün ve pek kolaydır. En güç mesele, oldukça iri kıyım bir vücuda röalik olan müşarünileyhin tayyarenin dara cik gövdesine yerleşmesi, rabat etmesidir. Filistin buğday resmin! artırdı Filstin hükümeti buğdaylarımı- zn tonundan alınmakta olan üç Filletin lirası ve 500 mil gümrük resmini, bu kere altı Filistin lirası ve 435 mile çıkarmıştır. Yunanistana hayvan ihracatı İzmir limanından Yunanistana vasi mikyasta hayvan ihracatı yapılacaktır. Manisa ve Aydında bazı tüccarlar Yunanistana bay- van sevlayatına hazırlandıklarını baytar dürlüğüne * bildirmiş. Yerdir. vi Deniz silahları konferansı Italya ile İngiltere arasında müzakere başlıyor Londra 25 (A. A.) — Gelecek sene toplanacak deniz silâblari konferansı için hazırlık müzakere lerine devam ediliyor. Italyan heyeti teşrinlevvelde Londraya gelecektir. Fakat şimdiden Italya İle temasa başlanmıştır. Italyan bahriye mütehassısların- dan Rüinerinin gelecek hafta Lon- draya gelmesi bekleniyor. an mütehassıs gimdiden müzakerelerde bulunacaktır. İtak yanın 35 bin tonluk büyük iki nrblı. inşasından vaz geçeceği Almanya-otomobil yarışlarında kazalar Berlin 24 (A.A) — Almanya yollarında yapılan 2,000 kilomet- relik otomobil yarışı esnasında kazaen ölen koşucuların sayısı 4 olmuştur. Municbten dönerken, M. Mus solinin muhafızlarından kumandı Marinelli ile Livraninin otomobil- leri yuvarlanmıştır. Ağır surette yaralanan bu iki zat, hastaneye kaldırılmıştır. Rus - Amerikan müzakeratı Moskova 22 (Hususi ) — Ame- rika ile Rusya arasında, cereyan ederek bundan bir kaç ay evvel inkitaa uğrıyan borçlar hakkında» ki müzakereye Vaşingtonda tek- rar başlanacaktır. 2 Amiral Byrd Dört aydan beri yalnız başına yaşıyan seyyah Nevyork 25 (A.A) — Amiral Byrdin nöbetini değiştirmek bze- re kamyonlarla cenup kutbuna müteveccihen hareket etmiş olan Amerikan heyeti, bir yarım daire çevirerek Sittle'e dönmeğe mec- bur olmuştur. Amiralın dört aydan beri yak Dız başına ikamet etmekte olduğu merkezi ile telsizle görüş çok müşküldü, Amerikanın tayyare filoları Vaşington 24 (A. A.) — Eski harbiye nazırı M. Newton Bakerin riyasetinde toplanan tayyarecilik hu: komitesi, bir rapor kabul etmiştir. Bu raporda askeri tay- yareler miktarinn 1800 den 2320 ye çıkarılması talep edilmekte ve kara ve dı tayyarelerinin biri- birine karıştırılması aleyhinde bu- Junulmaktadır. Amerikan tayyarelerinin seyahati Juncau (Alaska) 25 (A, A.) — Amerikan ordusunun bombardı- man tayyareleri evvelki gün sai 18.55t0 Juncan arazisinde Withe Horse denilen mahalde karaya inmişler ve bu suretle Kanadanın Roşoz dağları Üzerinde yapmakta oldukları seyahatin en güç mer- balesini hitama erdirmişlerdir. Amerikada kaçakçılık Vaşington 25 (A. A.) — Atlas Okyanusu sahilleri açıklarında 14 kaçakçı gemisinin bulunuşu maliye neraretini endişeye düşürmektedi Alkol kaçakçılığının artması,maliye nazırını alâkadar ecnebi devletler- le iki cihetli itilâflar akdi suetinr- deki talebini tacile sevketmiştr. Meşhur romancı Wells Moskovada Moskova 24 (A.A.) —M. Sta- Jin dün meşhur İngiliz muharriri Herbert | Wellsi kabul ederek üç saat kadar görüşmüştür. AKŞAM man ““GUNUN- MESELELERİ Uzun sürecekmiş.. Şark misakı hakkımda münakaşalar devan ediyor. İngiltere ve İtalyanın ba mizakı kabul etmeleri, bazı kimseleri hayrete düşürmüştü. İtalyan gazeteleri İtalyanm neden bu misâka taraftar ol. duğunu anlatıyorlar. Giomale g'İtalir yazdığı makalede diyor ki: nokta. yazari budur! Fransa devleti evvelâ emniyetini temin Fransanın etmek istiyor, bundan. sonra silâharzlan. öniya dair lüzum gelen, tedbirler alına biliş, diy | Şark öle Lokarno misaklari birlikte, Fransanın emniyetini kiivveden file çı karmış oluyor. Bu mimklar ile Fransa. hükümeti gerek garp ve gerek şark hu. dutlarmı ber türlü teeavüzden yasan buluyor, Yani Fransa hükümeti 1932 Senesinde, silâhsrrlinma hakkında tediği şartları ve teminatı elde ediyo Mademki Franan devleti bu misak ile Şark hududunda muhtaç olduğu gar antiye mazhar oluyor, Almanya kü kömetinin de silâhsızlanmada arzu ot tiği müsavat talebinde haklı vaziyete Bulunduğuna göphe yoktur. Samimi ve dostane münandbetler Kur eml geleceğini ümit ediyoruz, Biz, bu ümidi daima besledik. Bunun için İ nin projesini memnuniyetle karşıladık. larını söylüyoruz. Tabiidir ki, İtalya ile İngiltere takip ettikleri siyareü değişe #irmiyorlar. Değişen nokta projedeki prensiplere taallâk eder. Büyük Bri tanya hükümeti, Roma hükümetle bu hususta muhaberede bulunmaktadır İngiltere, Fransanın projesini, Al manya hükümetine bildirmiz ve İtasvir bini istemiştir. Lâkin Belinden gelen haberlere göre, Almanya hükümeti bu projeyi, pek iyi karşılamıyor. Bunun işin bu mesele hakkiydaki müzakere. lerin daha uzun sürmesine intizar edi liyor.» Diğer taraftan Fransiz gazetelerinin, Berlinden aldıkları malümata göre AL manya misak müzekeresini uzatmak 48 #yor, Bunun iğin bir çok sualler sorm- cak ve işi sürüncemede bırakmağa ça- ancak imiş Kimler gidecek? Rusyaya gidecek sporcu kafilesi Sporcularımızdan mürekkep bir kafilenin Sovyet Rusyaya gidece- ğini yazmıştık. Kafilemiz şu ze- vattan terekküp ediyor: : Denizci İstanbul halkevi #por şubesinden Naili beyler. Galatasaraydan: Orhan, Suat, Cihat, Ahmet, Mehdi beyler, İstanbul sporları klübünden: Leylâ ve Cavidan hanımlar. Bu kafilenin içinde 7 kişilik su topu takımı, 4 kişilik bayrak yarişi takımı, 2 atlayıcı, yüz metre ser- bes, iki yüz metre serbes, iki yüz metre kurbağalama, 4 yüz metre ve bin beş yüz metre serbes yü- zücü vardır. Güreşte ağır sıklet Çoban Meh- met, yarı ağır Adnan, orta siklet Mustafa, yarı orta Ahmet, hafif sıklet Saim, en hafif Abbas, Filiz Mustafa; filiz için bir de yedek alınacaktır. Futbolda Galatasaraydan Avni, Necdet. Beykozdan Rıdvan, Fe- nerbahçeden Yaşar, Muzaffer, Esat, Fikret, Beşiktaşta Mehmet Ali, Şeref, Feyzi, Nuri, İzmirden Sait, Ankaradan Bilâl, Süleyma- niyeden Bülent ve Ali, İstanbul. spordan Sami, Reşat, Hasan bey- lerdir. Bu kafilenin idarecileri Istanbul mintakası futbol reisi Necmeddin, hakem Kemal Halim ve İzmirli Mustafa beylerdir. Heyete ayrıca spor muallimle- rinden ve Halkevi spor komitâsi || âzasından Vildan Aşir ve Mahmut “Ağabeyler iştirak edecektir. Ka- fileye bir de doktor iltihak et | | mektedir. “Lâkin uzuvlardaki değişikliği, gilere ve İtalya bükümeterinin Fransa: | HEKİM ÖĞÜTLERİ Losalara gösterilecek: iktimamlar ve Tosalık humması Lonlik diye, doğumdan sonra başlıyari ve gebelik ile doğum ne- Gcesi bir çok değişiklikler geçi ren uzuvların, eski hallerine av- 'det edinciye kadar geçen zamana 'diyoruz. Bu müddet on iki hafta kadar sürer. Maamafih halk bir kadına yalnız kirk gün, yani tahminen altı hafta kadar losa diyor, ki zahiren bü doğrudur. on ikinci hafta soruna kadar - mik- rokopla olsun - görmek müm- Doğumdan sonra rahmin iç sathı büyük bir yara halindedir. Uzviyet doğumu takip: eden ilk günlerde, bu yarayı kapatmağa ve teşfiye etmeğe uğraşı Diğer taraftan rahim küçülme- Ee başlar. Bu küçülme, rahim adalelerinin büzülmesi, - ve rah- min içini döşiyen zarın (gışayi muhati) parçalanarak sukutu me ticesi husule gelir. Bu hadiselerin her ikisi de, harici alâmetlerle an- laşılmaktadı Rahmin büzülmesi kadında, karın ve kasık ağrılari yapmak suretile kendisini gösterir. Bu ağ- rılara halk lisanında (son ağri- ları) denilmektedir. Bazan bun- lar o kadar şiddetli olur ki, kadı: na ikinci bir çocuk doğuracakmış hissini verir. Bu kadarı fazla ol- duğundan, biz hekimler bu cins şiddetli ağrıları ilâçlar teskin ederiz. Rahmin iç zarihini parçalanıp düşmesi ise, bir akıntı şeklinde ö ki (losalık akıntısı) di. yoruz. Rahim bü; yücudun diğer bazi uzuvlarımız küçülürken, bilâkis büyüdüğünü ve faaliyete geçtiğini görüyoruz. Bu uzuvlar, imemelerdir. Kadın memesi ge- belik esnasında büyür; sıkıldığı Zaman, içinden berrak bir mayi çıkar. Fakat asıl süt gelmesi, do- Zurduktan sonradır. Böylece genç kadinin uzviye- #inde, ayni zamanda üç mühim hadise vukua gelir: 1 — Kadının anme olmasini te- min eden asil uzvun, yani rah- min dahilindeki vâsi yara iltiyam bulur, 2 — Gebeliğin dokuz uzun ayi zarfında değişen ve fevkalâde büyüyen uzuvlar, doğumdan son. ra bir kaç gün içinde süratle kü- gülür; ve nihayet yukarıda da söylediğim gibi, bir kaç hafta zar- fında da eski hallerine avdet ederler. 3 — Memeler büyür ve çocu- ğun tegaddisine lâzım olan sütü ihzar eder. Kadın memeleri yir- mi dört saatte yarım, hattâ ba zan bir litre kadar süt verir. Doğuran kadımın uzviyetinde cereyan eden bütün bu fizyolojik hadiseler, bize losaya azami ihti- mam göstermenin lâzım olduğu mu ihtar eder. Bir defa losanin bizzat kendi. sine ve sonra muhitine düşen var zifeler vardır. Losa yaralı bir şa- bis demek olduğundan, ve yaı larin da iyi olmasi için istirahat halinde bülunmaları icap ettiğin: den, doğuran kadının muayyen bir müddet için yatakta kalması mecburidir. Kadının yalniz vücudu değil, ayni zamanda uzun gebelik ayla- Tı ve güç doğum saatleri esnasın- 'da bozulan asabi cümlesi de isti- rahat etmeli; sinirleri yatışmalı dir. Lâkin mesele yalnız istirahat le bitmez. Hastanın hariçten mikrop almamasına da, çok iti- na etmek icap eder, Hattâ ei çok satıhlara vâsıl olursa o zaman (losalık hümması) veya daha popüler tabirile (al bastı) hasta- busule gelir ki, bu hastalık artık sirf istirahatle de geçmez; ve hali hazırda hekimlik buna karşı esaslı tedavi vasıtalarile de. mücehhez değildir. Tababetin, karşısında aciz gösterdiği hasta- lıklardan — birisi de, bu losalık hummasıdır. Bugün bile her sene binlerce genç ve güzel kadınlar, bir çok sıhhatli anneler, bu pek yahim hastalık yüzünden kurbanı gitmektedir. Lâkin losalık hummasının önü- ne geçmek, onun zuhur etmeme- sini temin etmek elimizdedir. Bu da, gebeden, doğurmakta olan kadından ve losadan pis ve mik- roplu olan şeyleri uzaklaştırmak” la mümkündür. Bunun için de ilk yapacağımız öğüt losayı, bilhar- sa ilk günlerinde, muhitinin va tanıdıklarının ziyaret etmemele rini temindir. Zira: Dışarıdan ge- len bu şahıslar losa odasına, 80- kağın yalnız toz ve toprağını de- Hil, ayni zamanda losalık hum- masını tevlit eden mikropları da birlikte getirirler. Böylece hem annenin, hem de çocuğun haya- tını tehlikeye sokarlar. Sonra sinirlerini dinlendirmek ihtiyacında bulunan losayı, gelen ziyaretçiler söze tutmak suretile, onu bu nimetten mahrum kılar» lar, Sinirlerin düzelmemesi ise hem kadını hasta eder, hem de memelerdeki süt ifrazma muzır tesir ederek, bunun azalmasıni mucip olur. Bu itibarla yalnız hasta losaları değil, sihhatte olan- Jarı da, ilk günlerinde ziyaret kabul etmelerinden menederiz, Losanın en yakın akrabasının, in veya annesinin 'de lüzumsuz yere, sık sik losa odasına girip çıkması, doğru de Hususile kendilerinde grip , anjin gibi, ehemmiyetsiz. zannedilen ve hakikatte en tehli- keli mikropları taşıyan bu ayak- ia hasta akrabaların, losaya te- mas etmeleri ve onun yatağına oturmaları katiyen caiz değildir. Elinde veya vücudunda ufak bile olsa, cerahatli bir meselâ zevei yarası ver Sivilcesi bulunanın, hastaya yak- laşmasi, hususile onün vücudunu karıştırması, doğrudan doğruya Tosanıni hayatıni tehlikeye koyan batalardandır. © Ahmet Asım TAİ tarafı yarın SATiEnin Yerli Mallar Sergisinde Açtığı daireyi mutlaka ziyaret ediniz. Orada faldeli yenilikler bulacaksınız