26 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 26 Temmuz 1934 SON TELGRAFLAR Başvekil Dolfüsün vasıyeti 'Ölümümün, başka ölümlere sebebiyet vermesini istemem, Viyana 26 (Hususi) — Muval katen kabinenin işlerini tedvire memur olan maarif nazırı, ihtilâl ciler uzun mükâlemelerden sonra iki saat zarfında başvekâlet ve işgal ettikleri diğer daireleri boşaltmak şartile, hududu serbe: çe geçmelerine müsaade edeceği ni vadetmişti M. Dolfüs, boynundan ve arka- sindan iki ağır yara almıştı, Dok füs ölürken başvekil muavini bin başı Feyin yanına getirilmesi lemiş, ondan sonra Ihtilâlciler tevkif edildi Atina 26 (Hususi) — Dolfü- sü öldürenlerin hangi fırkaya mensup oldukları henüz tesbit edilememiştir. Maamafih bunlar asker ve polis üniformalarını gi miş olduklarından bu teşebbüsle- rinde kolaylıkla muvaffak olmuş- anlaşılmıştır. Bunlar binbaşı giymiş eski bir mahküm ve gene miralay üniformasını giymiş bir sosyal de- yookrat teşhis edilmişti Maktul Dolfüse vekâlet eden maarif nazırı, il arasında üniformasını re hudu- du serbeşçe geçmelerine müsaa- vadettiği 'de edeceğini £ suikastçıların baş- rüş olduklarını öğre- ibtilâlcileri tevkif Viyana 25 (A.A.) — Dün ak- gam kendi bölüğü tarafından da- vet edilen Heimvehrenlerden M. Rinner üç rövelver kurşunu ile ö dürülmüştür. Katillerin kim oldu- ğu meçhuldür. Viyana 25 — Naziler başvekâ- let binası dahilinde iki polis nefe- rini asmışlardır. Viyana civarında yük kıtada hazi harekâtı müşahede edilmek- tedir, Sıcaklar devam ” ediyor 7 Dün hararet 34 derece idi Sıcaklar devem ediyor. Dün . poyraz havayı biraz serin etmiş olmakla beraber hararet elin yüksektir. Dün sıcaklık bir aralık 34 dereceye kadar çık- mıştır. Anadoluda ve Trakyada bütün giddetile dı Dün de Edirnede hararet 37, zmir havalisinde 38 derece idi Her tarafta yağmura iht vardır. Bol bir yağmur yağmı dıkça havanın serinlemesi ümit edilmiyor. Antalyada 43 derece Antalya 24 (A.A.) — Antalya öç gündür kuvvetli sıcak dalga- ! Cenevre 25 (Hususi) — Buraya gelen haberlere 'göre Şark misakı müzakeresi henüz ilerlememiştir. Almanyanın bu misaka iştiraki alleri azalıyor. Buna sebep il Almanyanın evvelâ hukuk müsa- vatı hakkında bazı imtiyazlar istemesi Ingiltere ise iptida misakın akdini, sonra hukuk mü- Savatı meselesinin tetkikini ileri sürüyor. Bu ve diğer bazı sebepler Almanyanın misaka girmeğe razı Maarif işleri Yeni vekil uzun beyanatla. bulundu Ankara 26 — Maarif vekili Abi- din bey maarif işleri etrafında be- yanatta bulunmuştur. Vekil bey bu sene mübrem za- ruretle olmadıkça muallim kadro- larında değişiklik yapılmıyacağı- mı, liselerin dört, orta tahsilin yedi seneye iblüği etrafında yapılan tetkikat bittikten sonra meselenin şürasında müzakere edile- ceğini, bu sene yüksek muallim mektebile Gazi terbiye ensti sünden mezun olan gençleri mmekteplerimize muallim tayin edi- leceklerini, bu sene haziran devre- sinde bir çok dedikodulara sebe- biyet veren lise mezuniyet imti- hanları için eylül devresinde yeni bir imtihan şekli tesbit edilmekte olduğunu söylemiştir. “Abidin bey bu sene mektep- İere talebe tehacümüne karşı esaslı tedbirler alındığını, vekâle- tin kadrosunun imkân: dahilinde muallim adedinin arttırıldığını, Kabataş ve İstanbul liselerinin | yatı kısımlarının Haydarpaşa li- | sesine nakledilmesi suretile gün- düz talebesi olarak İiselere gir mek istiyen talebe için fazla yer açıldığını, İstanbul lisesi dehilin- de eski mevcudiyetini tam mu hafaza edemiyen muallim mekte- binin de daha mütekâmil bir şe- kilde Haydarpaşaya nakledilece- Zini anlatmış Şehrimizde tifo Beyoğlunda 12 tifo vakası tespit edildi Son günlerde Şişli ve Kurtuluş civarında on iki tifo vakası görül- müştür. Sıhhiye vekâleti bu hususta et- raflı tetkikat yapmış ve o civarda bir çok apartıman ve müessesele- rin âğımlarının açıkta aktığını ve fo vakalarının bundan tevellüt ettiğini meydana çıkarmıştır. Açık lâğımların derhal kapatı- larak hastalığın önüne geçilmesi İstanbul © belediyesine bil mişti Roma ve Moskova sefirlerimiz. Moskova sefirimiz Hüseyin Ra- &ıp beyin Romaya, Roma sefiri Vasıf beyin de Moskovaya naklen tayinleri âli tastika iktiran etmiş- tir. Vasıf bey Romaya giderek İtalya hükümeti erkânına veda etmek için bu sabah Ankaradan larına maruz kalmıştır. Bugün gölgede derece 43 tür, Istanbula gelmiştir. olmıyacağını göstermektedi Alman gazeteleri misakın aley- binde şiddetli neşriyatta bulumu- yorlar. o Maamafih | Almanyanın iştiraki olmaksızın misakın yapı 1 ihtimalinden kuvvetle bahse- diliyor. Italyanın teşebbüsü Berlin 25 (A, A.) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: En iyi menbalardan yapılan istihbarata nazaran İtalya sefiri M. Ceratli, Berlinde biç Fransız kabinesi yerinde kaldı Başvekil M. Doumergue, Herriotu kucakladı Paris 25 (AA) — Dünkü mühim kabine müzakeratı saat 17 de başlıyarak 19 a kadarde- ir. Münakaşalar, heye- fhalar arzetmiş ve bütün hatipler, işte yalniz memleketin ini nazarı dikkate almış canlı lardır. M. Doumerguc, herkesi yeni- den ittihada davet ettikten son- ra M. Herriot ve Sarrait, radi- kal nazırların noktai nazarlarını teşrih etmişler ve arkadaşlarile beraber müzakere etmek için dı- şarı çıkmışlardır. ileri sürülen fikir etrafında toplandık- larını beyan etme: vekil, pek müteessir bir halde ra- | M. Doumergue tarafından üzerine bay- dikaller M. Tardieunun elini sıkmıştır. Parlâmento âzası, bir hükü- met bubranının önü alındığına dair olan havadisi memnuniyetle karşılamışlardır. Kısırlaştırma Almanyadaki ecnebiler de buna tabi tutulacaklar Berlin 25(A.A.)— Hususi mah- keme adliye nezaretinin müzahe- retile verdiği bir kararda Alman- yada oturan eenebilerin de kısır- laştırma kanununa tâbi olduğunu ilân etmiştir. Maamafih ecnebiler Alman topraklarını terketmek suretile bumecburi am eliyeden kurtulacaklardır. Londrada fırtına Yıldırımdan bir kaç kişi öldü, manevralar durdu Londra 75 (ALA) — Şiddetli bir fırtına esnasında muhtelif yer- lere yıldırım düşmüştür. Londrada bir kişi ölmüş, Fottenhalda bir bisikletli yaralanmıştır. Wimbledonda Dawis o kupası tenis finalı maçları tehir edik miştir. Havan fenalığından hava mü- dafanı leme Konya muallim mektebi Kon- Ankara 25 (Telefon) ya muallim mektebi ru değildi kucaklamış ve | Bu Sahahki 'Telgrafiar Almanya misaka girmiyecek Misakın, Almanya olmaksızın akdi ihtimalinden bahsediliyor teşebbüste — bulunmamı Romadan avdetini müteakip ha- riciye müsteşarı M. von Butowu tiyaret ederek bu suretle Alman hariciye nezaretile yeniden te- ması tesis etmiştir. Zannolunduğuna göre, muha- vere Avrupa misakları sistemi etrafında cereyan etmiş ve M. Cerotti, Italya hülkümetinin nok- i mazarını bildirmiştir. Maamafibi Italya sefirinin Avusturya vaka- yüne de temas etmiş olması bir 4 gayri kabil değildir. Salih Pş.ya ameliyat Dün müşarünileyhe apand'sit ameliyatı yapıldı şaya dün Teşvikiyedeki Sağlık evinde doktor yüzbaşı Fehmi bey tarafından bi apandisit yapılmıştı Salih paşanı vaziyetinin çok ine ka- dar hastaneden çıkacağını mem- nuniyetle öğrendik. Kiymetli kumandana lar temenni ederiz. muvaffakıyetli ameliyatı sıhhi fi olduğunu ve on Yunan tayyareleri gitti Şehrimizi ziyaret eden Yunan tayyare filosu, dün sabah Yeşi köyden hareket ederek saat on üç“ te Bükreşe vâsıl olmuşlardır. Bu- gün Bükreşten Belgrada hareket edeceklerdir. Zagrep olimpiyadı Atletlerimiz, Zağrepte yapıla- cak olan Balkan atletizim müsa- bakalarma iştirâk edecektir. Fut- bolcularnızın da Balkan müsaba- kalarına iştirakleri muhtemeldir. Iplik fabrikası Merinos koyunları ıslah ediliyor Ankara 25 (Telefonla) — İk- tsat vekâletinin hazırladığı beş senelik sanayi programı mucibin- lacaktır. Fabrikanın iptidai mad- bazı esaslar temin edilecektir. Bu cümleden olan yapağının 15- lahı için Merinos koyunları üze- İ inde çalışılacak Ziraat vekâl program hazırladı. Program mu- alti senelik bir yüzde yetmişi dahilden tedarik edilecektir. Merinos koyunu en ziyade Ça- nakkale, Balıkesir, Bursa vilâyet- lerinde yetiştiriliyor. Bu üç vilâ- yette 400 bin merinos koyunu vardır. Bunların yapağılarını 18- lah için ziraat vekâleti mütehas- sıslarından 9 kişilik bir heyet s€- gilmiştir. Heyet erkânından altı 81 hareket etti, ikisi de bugün ha yeket edecektir. Heyet Bursa, Balıkesir ve Çanakkalede 20 gün tetkikat yapacak ve birer rapor verecektir. Rıdvan Hafiz bey Ankara 25 (Telefon) müğteşarı Rıdvan Nafiz bey bir ay müddetle mezuniyet almiştir. Kolordu kumandanı Salih pa- | cibince ihtiyaç olan yapağının | ce Bursada bir iplik fabrikası açı | desini dahilden tedarik için yeni | Nafia vel | tatbik edilmesi Ali B. Afyonda i halk tarafından tezahüratla istikbal edildi. Afyon 24 YALA) — Naha ve kili Ali bey demiyolları umum şehir halkı mümessili rekkep bir heyet ta yet hududunda, balk ve memure ar tarafından istasyonda karşı- lanmış ve askeri kıta tarafından #elâmlanmıştır. Ali bey şehirde resmi makamları, cumbıriyet halk fırka: Diştir. Şehrimizde dikilecek zafer desinin hazırlanmakta olan kai- desini, * yapılacak Antalya battı güzergâhını, ıyonların vaziye- ve şimendüfer tarifeleri üze” rindeki ihtiyaçlarını tetkik etmiş- lerdir, Bütün devlet demiryolları şe bekesi üzerinde köylülerin şehir ve kasaba pozarlarına didip gen lebilmeleri için ucuz bir tarife etrafında etüt yapılmasını not ettirmişlerdir. Öğle yemeğini belediye reisi be- yin evinde yedikten ve bir müd- det istirahatten sonra saat 16de çok kalabalık bir uğurlayıcı küt İesinin samimi tezahürleri ara- sında İzmire müleveccihen hare- ket etmişlerdir. Ali bey Istanbula gelecek mi? Haber aldığımıza göre Iz teftiş seyahatine çıkan nafıa vekili Ali beyin şehrimize gelmesi ihti- mali de vardır. Ali bey şehrimizde şirketlere ait muamelâtile yakın- dan meşgul olacak, buradaki mü- essesatı teftiş edecektir. Veli beyin bu, seyahatinde stanbul . Rıhtım şirk, burada meşgul olması bahsediliyor... Hararet 35 derece (Baş tarafı 1 inci sahifede) kolerası ve kanlı basur yüzünden işil çam İ bir çök ölümler oluyor. Bu sıcak günlerde tozun da tesiri çok büyüktür, Tozu süpü mek için kulanılan adi süpürge- ler ve Faraşlar çok fenadır. Bum- ların kaldırdığı toz bulutları ara- sında bulunan mikroplar, bilhas- sa verem basilleri ciğerlerimize girer. Bu sıcak günlerde, deniz hava- sının, deniz banyolarının hayat verici tesirleri pek büyüktür. İs- tanbul dört taraftan denizle mu- hat olduğundan halkımız, deniz- den ve deniz banyosundan mü- kemmelen istifade edebilir. Bu sicak günlerde en ziyade dikkat edilecek noktalar şunlar- diri Vücudu reyanlarına, kalmamak, bahusus tabiatin pek yerinde bir vergisi olan kar. puz, kavun, şeftali, erik, kayısi meyvalarını yemekte ifrata vare. mamak. Böyle sıcak mevsimlerde mah Za insanların hararetlerini almak işin yetişen meyvalar tabiatin bi: ze büyük bir ihsanıdır. m e ruz, Bol olduğunu da gazetenii yazdı. Üzümün vücuda ve sihha te tesirleri hakkında ileride biğ şey söyleri Köprü cinayeti davası Köprü cinayeti faili Ali Fedal bey hakkında dün karar tebliğ edilecekti, Maznunun vekili mah kemeye gelmediğinden muhakeme başka güne bırakılmıştır. Bir karında altı çocuk Romanyada Bükreş civarında Budeşti köyünde bir çiftçinin karısı bir karında altı çocuk des Hurmuştur. Çocuklar ve anneleri sıhhattedirl