26 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1984 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Göze çarpan bir eksikli Ankarada bir rüşvet hadisesi oldu. Mesele mahkemece bir neti ceye isal edildi. Halledilip bitmiş bir hadiseyi burada mevzuu bah: sedişimiz meseleyi tazelemek için değildir. Bu vesile ile göze çar pan bir noksana işaret etmek içindir. Mahkemeden çıkan karardan anlaşılıyor ki teklif olunan rüşveti resmi memurun kabul etmemiş ol- masi muhaffef bir sebep olarak telâkki edilmek lâzumdir. Yani, rüşvet cürmü tam mahiyetile orta: da görülmüyor, bir tarafında ufak bir eksiklik kalıyor. Kanun da bus mu muhaffef bir sebep diye kabul ediyor. © İşte değiştirilmek icap edi nokta kanunun bu telâkkisidir. Çünkü, düşünelim: Fatzedelim ki bir memura rüşvet teklif olundu ve memur da ona tenezzül etmi- yerek zalıtaya haber verdi. Zabi- ta da rüşvet teklif eden adami in- kâr kabul etmiyecek bir vaziyette yakaladı. Böyle olmayıp ia memur rüşvet almağa tenezzül etmiş ve parayı almış olsa idi, sonra mese- le her hangi bir sebepten dolayi anlaşılan idi işin mahiyeti değişe- ceke miydi? Denilebilir ki rüşvet vermekten maksat kanunsuz bir şeyi yaptır. maktır. Mademki o şey yapılmı miştar, binaenaleyh artık fazla bir ceza vermeğe mahal yoktur. Fakat işin yapılmamasi suçlu İar lehinde muhâffef bir sebep mi teşkil etmek iktiza eder? Suç fili. yat sahasına çıkmamışsa bu, kaba- hatların o suçu yapmak isteme melerinden değil, ellerinde olmi- yan bir sebeple file çıkmasi im- kânsız hale girmesinden ileri gel ir. Binaenaleyh, onlara maza- yan filin mahiyetinde bir değişik» lik hasıl olmamıştır. Halbuki «cürmü meşhut» vaka- İarında böyle bir şeye zaten im- kün yoktur. Memur rüşvet almayi kabul etmiyor ve gidip zabıtaya haber veriyor. Binaenaleyh, bu gibi ahvalde, bugünkü kanuni mevzualımıza nazaran, cürüm da» ima tamamen tekemmül etmemiş bir vaziyette kalmağa mahküm- dur. Acaba işin böyle olmasi rüşvet “ermek istiyecekleri teşçi edecek bir mahiyet arzetmez mi? Rüşvet teklif etmeğe cüret ederken neden korkacaklar? Cürmü meşhuttan mı? Bunda yüzde kaç ihtimal var? O ihtimalin kendi aleyhlerine te- celli edeceğini kabul etseler bile muhaffef sebep dalayısile bir pa- ra cezasile kurtulmak kabil olunca © çirkin teşebbüslerinden geri kal. mak için ortada kâfi bir sebep görmiyeceklerdir. Binaenaleyh, bir fert bir memu- i Pasaport vizesi Seyahat için gelenlerden vesika isteniyormuş ! sınddesi mucibince sanat ve mes- leğini bırakarak ecnebi memle- ketlere gidecek olanların vergi den borçlu olmadıkları hakkında oldukları varidat dairesinden alınmış bir vesika göstermeleri lâzımdır. Bu vesika gösterilme- dikçe pasaport verilmez ve vize edilmez. Bu madde sarih olduğu halde emniyet müdürlüğü dördüncü gu- :e garip bir tarzda tefsir iyor. Dördüncü şube İstanbula seyahat için gelen yolculardan kadınlardan iye şubesinden ilişiği olmadı- vesika getirmiyenlere vize vermiyormuş. Böyle bir ihtimalin duyulması bile memlekete seyyah gelmesine büyün bir darbe vurabilir. Bunun için bu yanlış tatbikattan bir an vazgeçilmesini — temenni evvel ede Hırsız çırak Anahtar uydurarak çekmeceden para aşırıyormuş! Sirkeci civarında akçılık yapan Ömer ustanın son günlerde çek mecesindeki paralar kaybolmağa başlamış; hırsızın kim olduğunu bir türlü anlıyamıyan Ömer usta gizlice çekmeceyi tarassut alma alıaıştır. 4 Dün öğle üzeri Ömer usta hava almak bahanesile dükkândan çıkıp karşı taraftaki duvarın önüne sak- lanarak dükkân o gözetlemeğe başlamıştır. Bu sırada dükkân boş bulan çırak Feyzi derhal ce- binden bir anahtar çıkarıp çek- meceyi açmış ve içindeki paraları aşırmağa başlamışlar. Hırsız çırak iş başında iken Ömer usta derhal polise haber | vermiş ve kendisini cürmü meşhut halinde yakalatmıştır. Feyzi ad liyeye teslim edilmişti Ta rüşvet vermeğe teşebbüs eder ve bu teşebbüs filiyat sahasına da İ çıkmağa başlıyarak cürmü meş- hut halinde yakalanırsa kendisi- nin tam mesuliyetini icap edecek kadar suç işlemiş sayılmalıdır. Karşıdaki memurun namuskârliği onun cezasını bafifletmeğe yar ziyacak bir unsur olamamalıdır. Bunu mantık biraz zor kabul edi- Akşamcı yor. 220 bin lira Belediye bu parayı telefon şirketinden istiyecek Telefon şirketinin aldığı fazla paraların iadesi için abone sahip- İerinin — verdiği teberrünameler üzerine belediyenin tahsil e 3ek para miktarını hesap ettiğini yazmıştık. Hükümet telefon şirketinden İk olan tahminen iki yüz yin liranın hastahane yapıl. üzere belediyece sarfedil- mesine müsaade etmiş ve bu hu- sustaki heyeti vekile kararı tebliğ edilmi Belediye bu karar Üzerine ve eldeki teberrünamelere göre telefon şirketine müracaat ederek bu parayı isteyecektir. Kaçak kâğıt ve heroin Şehzadebaşı civarında Mazhar isminde bir adamın kaçak sigara kâğıdı satmakta olduğu haber alınarak tahkikat yapılmış ve evi aranmışlır. Yapılan aramada Mazharn evinde kaçak sigara kâğıdından maada heroin ve esrarlar da bu- lunmuştur. Mazharın karısının da kendisi ne suç ortaklığı yaplığı anlaşıl. mışlar. çak kâğıtlarla esrar ve he- roinler musadere edilmiş, Mazhar ve kanısı yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Bir hadise Şık bir hanım tramvay biletçisine tokat attı Dün sabah Maçka ile Beyazıt arasında işliyen | ikinci mevki tramvay arabasında garip bir hadise olmuştur. Araba ağzına kadar dolduğu için biletsiz müş- teri bırakmak istemiyen biletçi sık sık yolcuların arasından geç- meğe mecbur olunca sıralardan birinde oturan şık ve genç bir hanım sikilmiş ve biletçiye: — Buradan geçme! Deyince, bıletçi de: — İşim var, ne yapayım geçen ceğim. Cevabını vermiştir. Genç ve asabi hanım da: — Kadınla konuşmasını öğren diyerek — biletçinin yüzüne bir tokat aşketmiştir! Neye uğradığını bilmiyen biletçi bu sert muamele karşısında tram- vayda bulunan yolcuların adres lerini almıştır. Tokatı yiyen biletçi yana yakıla: — Kutuyu kafasına yiyecekti, fakat iki çocuğum var, belâya girmek istemedim! diye söylenip duruyordu, Celâl bey bugün sergiyi gezecek Iktisat vekili Celâl bey bugün öğleden evvel yerli mallar sergi- sini ziyaret edecektir. Bu ziyaret vesilesile vekil bey sergide fabri- törlerle görüşecek Sebze hâli Belediye bir talimatname hazırlıyor Keresteciler yangın — yerinde inşa edilmekte olan meyva sebze hâlinin önümüzdeki cumhuriyet bayramında açılma resminin ya- pılacağını yazmıştık. Belediye açılma merasimi pılır yapılmaz hâli derhal faaliyete getirebilmek üzere hâlin idare tarzına, meyva ve sebze satişinn müzayedesi şekline ait bir tali- matname hazırlayacaktır. Bu ta limatnamede bilhassa sebze ve meyva fiyatlerinin. takibi için doğrudan doğruya müstahsil müstehlikin münasebetleri tayin edilecektir. Edirneye tenezzüh trenleri Şark Demiryollari idaresi tara- fından Edirneye tertip edilen tenezztih trenlerinin üçüncüsü rmki cuma günü Sirkeciden sast le kalkacaktır. Edire için iş geliş birinci mevki 8, ikinci 6 üşüme 4 iradı. Kaçak ilâç Entarisi altından ipekli kumaş ta çıktı Limana gelen Yunan bandıralı bir vapurdan çıkan yolcular ara sında madam Neomi isminde bir kadın rıhtımdan geçerken polisler kendisinden şüphe etmişlerdir. Madam Neöminin vücudunun gayri tabii bir şekilde şişmanlığı polisin nazarı dikkatini celbetmiştir. Şüpheli kadın © yakalanarek üzeri aranmış ve koynunda bir talan dciginke Slap ve; öamn giğe leri bolunmuştu Bundan başka kadının vücuduna da entarisinin alından ipekli kumaş sarmış ol. duğu görülmüştür. Odamı Neo kaçak ipek kumaşın arasına ipek çoraplar yerleştirmiş ve bunu ku- şak gibi beline sarmıştır. Kumaşlar ve diğer eşya müsa- dere edil madam ( Neomi sekizinci il 8 o mahkemesine verilmiştir. Keybelide yaz eğlenceleri ve aile balosu Bu yaz adalarda sik sık eğlen- eeier tertip ediliyor. (Heybeliada: da da eğlenceler tertibine baş- lanmıştır. Bu akşam ( Heybeli plâj gazinasunda bir aile balosu | verilecektir. Mehtabın en parlak zamanında tertip edilen bu eğlencenin ada- lar halkına güzel bir gece geçir- teceği şüphesizdir. Vol İszir çırpıda | Bir anket Küçücük bir anket yaptım. önü me gelene sordum: ©“ — Hayatta kimin yerinde ok mak istersiniz? Henri Fordun ye- rinde mi? Rokfellerin yerinde mi? Şarlonun mu?, Kimin yerinde ok mak istersiniz?) Derülbedayiin kıymetli yıldızi Hazim bey: — öyle bir mahlük olayim ki dedi azami derecede gönlüm ra hat olsun, hiç bir şeye üzülmiye- yim. Hiç bir gamım, kasavetim ol- masın, Boyuna güleyim, Bir öhemmiyet vermiyeyim.. Kimini yerinde olmak isterdim bilir mis miz? Bizim tiyatronun bir kapıcısı Gene Darülbedayiden Mahmut: — Ben Bursada Çalıköyünde yasgeldiğimiz ve «Bataklı damın kızıp filminde mühim birol oynı- yan köylü Hacı Dayının yerinde olmak isterdim. Ne rahat adam. Vay efendim sakalım uzamış» miş kaygusu yok.. Aman pantalo- mumun. bozulmuş, vay kra- vatım buruşmuş gibi dertler yok. Ah bir kere Hacı Dayının ye- rinde olsam... Sakalım mı wza- mış? Bırak tamamile uzasın. Pan- #alonum mu bozulmuş. Bırak bo- zulsun yahu., Kravatım mı buruş- muş. Kravat ta ne kelime?.. İşte hayatın tadı böyle anlaşılır. Meşhur bir kadınım: — Ben dedi Jan Darkın yerin- de olmak isterdim.. Bana sorarsanız ne Henri For- 'dun, ne Rokfellerin, ne Roçil yerinde olmak isterdim, Benimki basit bir arzu. Bu 37 derece sıcak günlerde be nim için en şiirli, en rahat, en ne- fis meslek bir plâj sahibi olmak, dalgaların arasında keyif çatmak, ve para kazanmaktır Hikmet Feridun Yangın değilmiş Dün Beyazıtta | Çadırcılarda Ağa hanında yangın çıktığı haber verilmiş ve itfaiye mahalline gi- dince yanan şeylerin handa nlar. tarafından hanın bab- gesine atılan süprüntülerin tutuş” masadan ileri geldiği anlaşılmış ve derhal söndürülmüştür. Altı ay hapis 2755 lira ceza Aram isminde birisi teşviki sanayi kanununun verdiği muafi- yetten istifade ederek gümrük kaçakçılığı yapmak suçundan ya- kalanip mahkemeye verilmi Ihtisas mahkemesinde yapılan muhakeme neticesinde Aram altı ay müddetle hapse ve 2755 lira da gümrük cezası ödemeye mab- Amca beye göre!.. Kağar