2 Ağustos 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

2 Ağustos 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

çI A:q—:.v ” Sayla: 2 Tarih Bahsi: Ankara Büyük Türk milletinin kiymetli evlâdı Ömer Halis Pş. Hz. arzı şükran için. Ankaranın — cenubundaki elma Jağını dolasan Timur arkasindan bir — yürüyüşle kondisini — takip — etmek - te olan Yıldırımın çok kuv- vetle beklediği bir baskınını karşılamak için bugünkü di- kmeh bağlarının arkasındaki göniş vadide bulunan emir gölü ve- soğan gölü civa- rında teykif etmiş ve Bâ- lâya giden sırtlar üzeri - nde mevzi almıştı. Ertesi gün hasmın henüz uzakta olduğunu anlayınca — kısmı külliyi orada bırakarak hir kısım — küvvetile —Ankara kalesi önüne geldi. O zaman beş kat surla çevrilmiş ol- an kaleyi Yıldırım — ordusu yetişmezden evel düşürmek için dış surları bırakarak bent deresinin en çetin ya, maçlarından iç kaleye taar ruz etti. Taarruz eden kuv- vetler ancak ikindiye doğru iç duvarların altına kadar vasıl olduğu bir zamanda gelen bir haber vaziyeti alt üst etti. Timurun kumanda ettiği hızırlık tepesinin ar- kasından şimalden baraj bo- ğazı istikametinden koşup gelen atlılar Yıldırım ordu- sunun Çubuk ovasına inmiş olduğunu haber verdiler. Bu haber Timur , üzerinde yıldırım tesiri yaptı. Çünkü Timur Yıldırımı — hâlâ bu anda dahi cenuptan kendi kismi - küllisinin gerisind- en Bâlâ istikametinden bek- lenmekte idi. Böyle bütün memulün baricinde ola - rük hasım ordusunun bir- denbire şimalden çıkıverişi bütün hesaplarını zirü ze- ber etti. Şaşkınlık umumil- eşti. Timur askeri — ka- lenin yamaçlarından süratle aşağıya — inerek — kaleyi bıraktılar. Timur elinde bu- lunan kuvveti kemali sürat- le Çubuk ovası istikametin- deki sırtlar üzerine gönder. erek mevzi aldı. Maamafih vaziyet çok — endişeli idi. Çünkü kısmı küllisi Ankara. dan dört beş saat cenupta idi. Yıldırımın hemen vukuu mühtemel — bir taarruzuna yetişmesine imkân — yoktu. Timur gafletle yahut yanlış tahminle baskın halinde ya- kalanmıştı. Kondi ümerasının rayleri- 'ne rağmen Yıldırım bu bas. kını yapmamıştır. Bu baskı- nın yapılması ve Timurun Ankara civarındaki kuvvet. lerinin ezilmesi laha muvafık değil mi idi. Ve bu ilk dar- be ile hem Timur ordusuna mühim tesir — icra edilmiş hem de Yıldırım ordüsunün maneviyetinde bir fazlalık husüle geliniş olmaz mıydi? Kırk olli bin kişilik bir kuv vetin düşman hesabına saf- tan — hariç külması jhmal edilebilir miydi? Bu:baskın yapma koayfi- yeti| 4 sâvaşı| namıne daki icmalen müna. ki İmiş ve Yıldırımın hareketi yani baskın — yapıl- maması mu t görülmüş- | tür. Bü ihtisasa is- | tinat eden bu mütalea tabii | “çök kiymetli olmakla bera- | Savaşı. B ee ber asker olmıyanlar için ve bir gün sonraki müharebenin de neticesine bakılarak » ba- skının yapılmamasını kaçı- rilmiş bir firsat diye telük- ki edilmek temayülü kendi- liğinden hasıl olur. İkindiden sonrâ akşama kadar Çubuk ovasına inen Yıldırım ordusu evölce jihzar ettiği müdafaa mevzilerini tamamen işgal edi-| yor.Bu mevazi çok metindir. Bu mevzij tutmuş bir ordu ile karşısındaki süvari ordu- su arasında. fevkalâde hâdi- seler hariç- normal bir mü. sademe vukuunda muhacim kuvvaetler için mevzijin zaplı gayri kabildir. Bu muhare. bedenberi geçen beş — asır zarfında işlene işlene bugün gok ince bir hale — gelmiş olan tabiye kavaidinin o za- | manlarda ecdat tarafından bua kadar muvaffakıyetle ta. tbiki derin iftihara şayand- ir. Sonraları Avrupa içlerine akan Türk istilâsını tetkik ederken bizde sanat bük- mü olan askerliğin bu es- as kaidelerinin sureti tatbi- kini tamik etmek lâzımdır. Viyana hezimetinden sonra hele son asırlarda askerliğ- in de umumi sukutumuzla mütenasip olarak düştüğü ve muharebelerimizin olelâ. de muharebeler haline inkı- lâp ettiği görülmektedir. Hattâ umumi — sukutumuzu bile ecdadın bu osas kaide. lerini unutmaklığımızdan mütevellit hezimetlerin ihzar ettiği muhakkaktır. Timure karşı tutulan bu mevziler yar bayırları mevkiinden cen. uba doğru bakıldığı zaman heyeti umumisile kaimüzz- aviye bir müsellesi andırıy- or. Müsellesin resinden ka- ideye inen dılı ordunun sağ cenahi ve gerilerini tama- | | men muhafaza ediyor. Büu dilı üzaktaki Mire dağı xzir. | vesinden Kapadı kaya önle. rine kadar devam ceden uz. un ve arızalı bir. hattıbâlâ teşkil eder. Bu hatlın şima- lde ta ak tepeye kadar uzanan garp yamaçları süv- ari için değil hattâ piyade için dahi çıkılması müşkül dik ve sarp yamaçlarıdır. Bu sırtların arkasından | dolaşarak ordunün ne ya- | nlarına ne de gerisine icrayi | tesir ctmek mümkün değil dir. Kapadı kaya önlerinden ta bahadır. tepo — ilerilerine kadar uzayan cephe hattı da Timur esüvarisinin yayıldığı ovaya tamamen hâkim — bir sıra tepolerden — ibarettir. Bu tepoler Arap Hasan me- vkijini göçtikten sonra Akç- alı köyüne doğru derin va- dilere iniyor. Burada dahi süvarinin piyadeyo — taar- razu gâyri mücssirdir. Daha | şimali şarkide Çubuk kasaba | sını geçip te Çoyundur köyün- ün gerilerinden keza teprlere | taarruzuda — kısımı külliden | | kaşuilia; / için. . tehlikblerle | malı bir surette çok ayrılmağı ieap ettirdiği gibi bu ihata- nin keza tepelere karşı mü- | essir olmas: da çok müstebat | idi. Şu veziyette Yıldırım DİL! N V a AĞUSTO ordusu her oıho!ındın ve ta |'-ıııııııı-ıııııı--ııııııııııııııııııııııııııııı--ıııı-ıııııııı-—ıı biaten çok müstahkem bir mevzie manda karşısındaki geçmiş bulunuyor. Bu vaziyet aymı xamanda Timuru diğer bir tehlike ile de tehdit ediyordu. Çünkü Timur Yıldırım ordusu karş- ısında bulunurken gerisinde Ankara kalesi vardı. İki tara- ftan sıkışmış vaziyette bulun- | an Timur için ademi muvalfakı- yet halinde öldürücü bir he- zimet muhakkak idi. Daima kati muhareheler hazırlıyan ve düşmanı istediği — şerait dahilinde çok — müsait bir mevzle getirmeğe muvaffak olan Beyazıt bu muharebeyi de bir imha muharabesi şekline sokmuş idi. Fakat kaderin hükmü | başka türlü zuhur oetti. Mer- hum Kemalin evrakı perişa | nında söylediği gibi (eğerçi efrat şiddetine nazaran anı dahi yerinden — koparması ihtimalden bajt değildi. Fa- kat daha hasmile çarpiş- mağa başlar başlamaz sevkj rüzgâr eozayi kuvvetini ta- rumar ettiğinden o ateşparsi celâdet yok yere mahvol. du gitti.) Bvet cezayi kuy- veti kendisine ihanet etmiş kaderin nagihani bir darbe- si orduyu da, o kadar müsait vaziyeti de tarumar etmiştir. Orta Anadolu yaylasının kızğın güneşli sabahlarından biri açılıp ta güneş Çubuk — ovasını — aydınlat- tığı zaman ovayı boydan boya kaplamış olan Timur ordusunun kerşisında sağ cehahı garpteki — Mire deresi yamaçlarına — istinat ettirerek şerka doğru uzan- an bu sıra tepeler ve meyi- İler üzorinde saf saf mevzi almış Yıldırım ordusu ova- yâ muvazi uzanmış kesif ve muntazam insan karaltıları halinde meydana çıkıyor. Yıldırım kendisi olyevyn üzerinde bir hamam harab- esi bulunan Melikgah köyü- nün önündeki Hamam tepe üzerinde merkezde bulunu- yor. Hassa ile harp kıtaatı Hamam tepenin azman ça. yırına inen eteklerinden ya- maçlarına doğru mevzi al- mış Hammam tepe ile Müna- dir tepe arasındaki çukurl- uğa doğru uzanmış idi. Sol cenah Münadir tepe jilerisi. ndeki sırtlara doğru temadi ediyor. Ve daha ilerideki Bahadır tepe ile Arap Has- un ve ciyarları ve daha ge- rideki yamaçlar muhtelif | kılaat ile setredilmiş bulun- uyordu. Burada arazinin umumiyetle — vaziyeti. nata- mam bir halde Catalca hattı müstahkemidi andırır. Ova- ya hâkim bir sıra tepelerd- en sonra sağımızda bul- unan Mire dağı etekleri ih. atası gayri mümkün — bir Terkos gölü mevkiine kon- ulabilir Mitat Kemal (devam edecek) —amoam avusiuryaki 'Hâdiseler (Üst tarafı birinci sayfada ) | birdirmediğini Sir Gon Si- mona sormuştur, Nazır sü- alin tahriren verilmesini rica edorek meseleyi talik etmiş- tir. Heyet. Dün şehtimize mütehassıs bir heyet geldi. Koyuncularla bir görüşme yaptı Ziraat Vekâleti tarafından Merinos mıntakasında tetkik. kata memur edildiğini yaz- diğiımız. mütehassıs — heyet dün Bursadan şehrimize ge- lmiştir. Ankara ziraat — enatitüsü profesörlerinden Dr.M. Sipo- tel baytar Dr. Süreyya, Dr.Se- lâhattin, asistan Celâl beyler- den müteşekkil olan heyete Sipstel riyaset etmektedir. Heyet Halkevi salonunda köylülerle koyunculuk hak- | kında bir görüşme yapmiş garbi Anadolu koyunlarının et ve yabanç merinos koyu- nlarına tahvil lüzumunu köy- lüye aplatmıştır. Heyet vilâyetimizin muht- elif yerlerini gezerek tetki- katta bulunacak mütcakıben Çanakkaleye gidecektir. Vi- lâyetimiz dahilinde yapaca ği tetkik soyahatinde vilây et baytar müdürü de heyete refakat edacektir. İzmir ağır ceza T Timizde İzmir Ağır Ceza mah- kemesi reisi Cevdet boy dün şehrimize — gelmiştir. Eyi bir avcı olan Cevdet bey şehrimiz avcılarının yarın yapacakları bayrama ve av müsabakalarına iştirak ede- cektir. Evkaf müdürü. Yirmi gün izin alan vilâ- yet evkaf müdürü — Behzat bey İstanbula gitmiştir. Telzele oldu. Dün gece saat üç sırala- rında şehrimizde hafif bir zelzele olmuştur. Iliııyıi_f—tfâl Çocuk Bakıcı Mektebi. Himayejetfal Cemiyeti Um- um? Merkezinin Ankarndaki çocuk bakıcı mektebi teşr- inievel iptidalarında derslore tekrar başlıyacaktır. Mektep leyli ve meceamnidir. Ameli | ve nazari tedrisatı iki edir. Mektebi muvaffak,yetle | bitirerek şehadetneme alanlar Himayeletfal müesseselerile, diğer müessoselete ve ailel. er yanına çocuk — bakıcılık ve hasta bakıcılık işleri ile yerleştirilir. Mektebe, ilkım. ektepten şehadetname nlmış veya orta mekteplerle lisel- erde tahsil görmüş 18 dan 25 yaşına kadar evlenmemiş hanım kızlar kabül - edilir, OÖrta mektep veya lise tahs- illi hantm kızlar tercih edi- lir. Mektebo kaydadilmek için bir istida ile Ankarada Him- ayeletfal Cemiyeti Umumi Merkozi reisliğine müracaat edilir. Nüfus cüzdanı,mektep şehadotnamesi veya tasdikna- mesi, hüsnühal mazbatası sıhhet ve aşı raporu ve üç- fotoğraf gönderilir. Kaydı | icra edilenlere keyfiyet bil- | dirildikten sonra gelinir. B * soh- | | | | | değil k mü |i ŞEHİRVEMÜLHAKATTA girmiş ve l’ı:l:imz:; " ordusuna hâkim bir vaziyete | İhtikârla Mücadele Komisyon et fiatlarını çok yük- sek buluyor. Bir karar verecek. İhtikârla mücadele komi- syonu dün vilâyet mektup çusu Hilmi beyin riyasetinde| toplanarak mesaisine devam etmiştir. Komisyon dün de beledi- ye ve ticaret odasından ge- len havayici zaruriye fiatları bulunmuştur. — Geçen sane okkası otuz beş kurüş olan koyun etinin bu sene aynı aylarda kilosunun 35-40 ku. rüşa salılması komisyonun nazarı dikkatini celbederek hususta tetkikatını derinleştil miştir. Komisyon cek mı:ıl.:ıtıııııdıl;’n hıııııgı.tl: bir üzerinde ulkih.l:_—hnr verecektir. Yurtlular 13”"” Bugün kuruluşlarının ıılılrl nümünü kutlulıyacaklardır. İdmanyurdu kulübü kuru- huşunun on beşinci yıldöııü- münü bu akşam Şehir sine- masında vereceği bir müsa- mero ile kutluliyacaktır. Müsamerede Yurtlulardan maada birçok zevat ta davet- li olarak hazır bulunacaktır. Müsamereye istiklâl marşı ile başlanacak, mehtelif nu- maralar yıpılıcık bu arada «Çoban» piyesi temsil edi- lecektir. Yurtluları rik ederiz. Yıldırımın zararları Üç gün evelki yağmurlar esnasında Manyas nahiyesi. nin Eşen ve Haydar köylür. ine yıldırım düşmüştür. Yı- klırımdan Hıydu köyünde bir öküz ölmüş, Eşen köyü- nde de bir koyun ağılı ile otuz araba kadar kuru ot hararetle teb- yanmıştır. Maaşlar. verildi. Muvazenei — umumiyoden maaş alan memurlar dün eylül maaşlarını almışlardır. Hususi idarenin de birkaç güne kadar maaş teyvziatına başlıyacağı tahmin edilme. khdır İngiliz hava Kuvvetleri ( Üat tarafı birinci sayfada ) giliz, İngilterenin müdafaa- ' sını düşündüğümüz zaman Ovur fakat artık sahillorini Reaji — dü- | şunüyoruz. Bugünkü hudu- | dumuz orada bulünuyor. Düşünülen beş senelik pl- ân tayarolorimizin sayısını 1304 6 çıkaracaktır. Halb-, uki bugün mevcudumuz 844 tür. Bundan sonra M. Baldvin sivil halkın — muhafazasını temin için alınacak yeni te- dbirlerden bahsetmiştir. Müzakereler esnasında, M. Çürçil, Almanyanın muahe- deler ahkümını bozarak bir askeri havacılık tesis ettiği- ni ve gittikçe inkişaf ettir- diğini bildirmiştir. Sivil tay- areleri askeri tayare ha - line konulmak üzere fenni bir gekilde imal edilmiştir. Muhafazakârlardan M. Go st Alman havacılığının çok müterakki bir halde olduğ- unu söylemiş, bilhassa sivil tayareciliğin inkişafı üzeri- nde durmuştur. İşçi ıııılıılımınıı silâhi. Altaylılar Bugün ıılııırlıı.. Birlik dün eksersis yaptı.. Dün haber verdiğimiz ve- 9hilo Altaylılar bugün şeh- rimize gelecek ve yarın 1d- manbirliği ile maç yapaca- klardir. Altaylı misafirler jstasiy- onda sporcularımız tarafın- dan karşılanacaktır. Altaya — karşı oynıyacak olan Birlik takımına Güçten bazı eyi oyuncularla takviye edılbyruk ’nîuvvetll bir şekil verilmiştir. Tekım dün ekzersis yapınıştır. Birlik takımının bu şeklili Altaya karşı muvaffakıyetli oyun oyaiyacağı tahmin ed- ilmektedir. Lik maçları finalı hu cu- ma yapılamıyor. Mıntaka — Futbol — heyeti Birlik-Kolordu 1açında Ko- lordunun hükmen — mağlüp addedilmesi hususunda ısrar ettiğinden Kolordü İmanbij liği ile Ayvalık İdmanyordu arasında icrası — mukarrer final maçı yarın yapılamıy- acaktır. Bu vaziyet kırşııın Mıntaka Morkez heyeti tar- afından bir karar verilme beklenmekte — ve — fimalii galeuk cuma yıyılmııı tas min edilmektedir. Muhafızgüçlüler — Giresun, | (AA.)— Muh fııgııcıı bisikletçileri — dün gelmişlerdir. anma olarak tavsif eden kriri 60 reya karşı 404 yle reddedilmiştir. Sir Con Simon bu tekli lerin, başka devletlerle gö üşmeler neticesinde yapılm- adığını söylemiştir. Bu tek-> lifler, nazırlar — tarafın hava meselesinin her cep esindeki tetkikler de yapılmıştır. Londra; 31 (ALA) — Baldvin Avam kamarasınd! M. Devalornain, kralin tahti çıkmasının 25 inci yıldönü” münü tesit için yapılac merasime iştiraki için vak! ricayı reddetmiş - olduğ beyan etmiştir. Söylendiğine göre M. Dı ) aloranın bü imtinar kati Kkralın şahsını istihdaf memekte, ancak siyasi takım ümillerden ve iki mleketin halihazırdaki yetinden mülhem bulunmt tadır. D —