25 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

r','—»:—ııı-—v—nuyı_ * " v SAYFA: 2 Çocuklar için DOGRU YOL.-. İKİNCİ TOPLANTI (Başmuallim yalnız) (Bir müddet düşünceli dolaşır. Sonra kendi kendine:) — Ne fena.. Ne fena.. İşte küçücük bir dimağ kötulüklerle büyümenin isteğini taşıyor, küçük aya- klar, çapraşık yollarda iz. arıyor ve yine küçücük eller, bir dolandırıcı, bir. haydut ustalığını kazanmağa çalışıyor. (Durur; düşünür başlar:) Evet evet bu dimağın kötülüklere saplanmak is. teğini kırmak, çapraşık yollara —çevrilen — ayakların yürüyüşünü doğru yola döndürmek ve bir — haydut ustalığı kazanmağa çalışan öllerin bu hevesini bal- talamak — lâzım.. Bilgi ışığı altında kafaları aydınlanan ve olğunlaşan çocuklarımın bir hırsız olabileceğine inanamıyordum. İnan. mak istemiyorum. Hırsızlık!, Bu kelime kalbimi - sanki bir kıskaç gibi sıkıyor. Of. Kafam zonkluyor. Omuz baş- larım yüzlerce yük altında ezilmiş gibi bitgin.. Ayak- larım kilometrelerce yol yürümüş gibi yorgun.. (Bir sandalyeye çöker, başını iki elleri arasına alır. Bir müddet öyle durur. Birden ayağa kalka- rak:) — Ne oluyorum, Küçük bir vaka — önünde büt- ün kuvvetimi kaybediyorum. İHayır.. Hayır.. — Türk muallimi her acıya katlanmasını bilen, enginleri yı- kan ve aşandır. Acı duygular ona ancak hiz ve- robilir. Elbetto zorluklarla çalışacağım, Fakat — dön- mek ve yorulmak Türk mualliminin kafasına — yazılı olmıyan kelimelerdir. (Kapı vurulur; beş çocuk girer:) ÜÇÜNCÜ TOPLANTI (Baş muallim — Beşçocuk) Birinci çocuk — Başmuallim bey sizi rahatsız ettik. Bizler üçüncü sınıfta olan çok çirkin işten bütün ar. kadaşlarımızın duyduğu acıyı bildirmeğe geldik. Başmuallim — Size ve bütün arkadaşlanıza teşek- kürler ederim çocuklarım... Şu yüksek duyğunuz ve doğrulağa — olan bağlılığınız bana çok büyük bir sevinç verdi. İkinci çocuk — Hepimizin yüzünü kızartan ve he- pimize birer leke süren bu kırılası elin saçını, hem kim olursa olsun en ağır şekilde cozalandırılmasını — ayrıca rica ediyoruz. Başmuallim — Bunu yapan ortaya elbette çıkarılacak cezasını da görecektir. Bunda şüpheniz olmasın. Yalnız bu çirkin işin sizleri ve arkadaşlarınızı böyle büyük bir tosasüre düşürmesi Vâzım geldiğini de söylemek iste- rim, Çünkü bu iş bir arkadaşmız tarafından yopıl- mıştır, Hiç bir vakit metebe ve sizlere leke getiremez. Üçüncü çocuk — Sözleriniz içimize bir serinlik — ver- di başmuallim bey, bunları arkaşlarımıza da — tekrar edeceğiz. Başmuallim — Derslerinize bitmiş bilin.. Çocuklar —Allahaısmarladık efendim. Başmuallim — Güle güle yavrularım.. (Çocuklar çıkar. Başmuollim yazı işlerine dalar, çok geçmeden kapı vurulur..) DÖRDÜNCÜ TOPLANTI (Başmuallimm — Sonra muallim) Başmuallim — Giriniz. (Muallim — girer) Muallim — Hırsızı bulduk efendim.. Başmuallim — Ya... İsmi, numarası., Muallim — 69 Kaya.. Başmuallim — Şüpheniz yok ya.. Muallim — Katiyen. İşte kumbaradan alınan doksan ve söze çalışın ve bu işi kapanmış, boş kuş.. (Paraları masa üzerine bırakılır.) Bışmuallim — Acaba nasıl açmış.. Üzerinde anah- tar, buldumuz mu?.. Muallim — Hayır efendim.. Kumbarayı anahtarla açtığı belli.. Fakat onu her halde bir tarafa at- mış alacak, Başmuallim — Fakat bu paranın kondisinin olup olmadığını anlamak lüzım.. Muallim — Onuda öğrendim. Subahleyin — üzerinde hiç parası olmadığını ödünç para istediğini arkad- aşları söylüyor. Başmuallim — Şu alındığı açık., Muallim — Evet.. Çünkü bunun başka türlü ola- bileceğini - düşünmek için ortada hiç bir sebep yok.. Başmuallim — Kendisi n? söylüyor? Muallim — İnkâr ediyor, ağlıyor. Çünkü anladı bu işin ne kadar çirkin olduğunu.. Şimdi nasıl ben yap- < tim, Diyebilir. i u M Cevdet halde bu paranın kumbaradan | kik etmiştir. Avrupa Küfussuz mu kalacak? | Avrupada doğum adedi müte- | madi bir surette düşüyor. Paristen çıkan «Pariser Tageblatt» yazıyor: Avrupada doğumun müte- madiyon gerilemesi, beyaz irk medeniyeti için müthiş bir tehlike-teşkil ettiği hak. kında İtalyan Başvekili Mu- saolininin az zaman evel ne- şrettiği heyecan verici ma- kalesinden sonra nüfus me- | seleleri hakkında Fransada başlıyan mübahaso ve mü- nakaşalar henüz nihayet bu- lmamıştır. Esasen Poincare, 1000 nüfusta 14,7 dir. Bu hal Almanyadaki doğum mi- ktarının Fransadakji doğuma nazaran hayli az olduğunu ifade ediyor. Yani Fransada doğum adedi 1932 de 17,2 Herriot, Lyantey ve emsali gibi yüksek — şahsiyetler ta- rafından imzalanmış olarak temmuzda neşredilen ve do. ğum geriliğine karşı mücu- deleyi âmir olan beyanname memleketto kuvvetli akisler uyandırmıştı. Şimdi de Val lettin, Petit Journal gayete- sinde neşrettiği çok — mü. him bir makalesinde, Avru- panın nüfussuz kalması teh. likesini mevzubahsetmekte. dir. Bu makalenin başlıca nok- tularını aşağıya dercediyo- rüz: « Doğumu arttırma mec lij âlisirnin rejis vekili Bo- verat, beyaz ırkın bulunduğu bütün memleketlerde — bir nüfüs ihtilâli vuku , bulmak. ta olduğunu tespit etmiştir. Doğum rakamlarında bilâis- tina müthiş bir gerilik gö- rünmektedir. Bu demografik tezahür, garip ve nadir bir halettir. Bu tezahürün şim. diki gibi ani veumumi şek. linde cihan tarihinde bir misli daha görülmüş değil dir, Alman doğum rakamı oldukça zayıftır. Bu rakam 1932 senesinde Almanyada 100 nüfusta 15,1 doğum gösteriyor. 1933 — ta isa doğum miktarı 1933 — te binde —16,3 tür. —Avru- panın diğer — bütün memle- ketlerinde doğum adedi um. umiyetle ve — mütemadi bir sürette düşmektedir. İslâv memleketlerinde de hal böy- ledir. Lehiatanda doğum 1933| to binde 35,5 ten 1932 de binde 28,7 ye — düşmüştür. Okraynada 1925 te — binde 42,7 den — 1932 de binde 34 © düşmüştür. İşte bu suretle Avrupada doğum adedi mütemadiyen azalmakta iken — dünyada bir — millet vardı ki onun nüfusu birçok ; senelerden. beri daima artmaktadır. O millet: Japon milletidir. On- un doğum — rakımlarındaki tezayüt son on senede değ. işmemiştir. Bu rakamlar he men daima 2 milyon etr- afında dönmektedir. Japon yada doğum vefiyatın üç misli daha fazladır. 1933 senesinde bu fazlalık — bir milyonu geçmiştir. Tiraat Yekili İstanbalda bulunan Ziraat Vekili Muhlis bey Büyükd& - | re fidanlığını ziyaret ve tet. | kaydü Umumi Evler açılıyor. Fuhuşla mücadale komisyonu bu hususta bir karar varecek Şehrimizde Umumi evler açılması için Sıhhat ve Emni- yet müdürlüklerince tetkikat yapılmaktadır, Tetkikat bittikten sonra Vilâyet —fuhuşla mücadele komisyonu umumi evlerin şehrin mneresinde açılacağı hakkında bir karar verece- ktir. Umumi evlerin eski umumhanelerin — bulunduğu yerde açılması muhtemel görülmektedir. Spor- kulüplerine — verilen tahsisat, Dün valimiz — Salim beyin reisliğinde toplanan Daimi Vilâyet Encü-| meni, 934 senesi bütçesine | konan iki bin liralık tahsisatı spor — kulüplerine dağıtm- ıştır. Balikesir mıntakasına baş yüz İjra, Bandırma mınt. akasına iki yüz lira vemint akaya bağlı kulüplere de siya-| nen ikişer yüz İira veril- miştir, Orta mekteplere taleba ka- yi uzatıldı. mekteplere — talebe kabul muamelesi 10 eylül 034 akşamı kapan- mıştı. Haber aldığımıza göre Maarif Vekâletinden gelen bir tolgrafla kayıt — muamelesi teşrinevel iptidasına kadar uzatılmıştır. Bu tarihten so- t edenler kabul edilmiyecektir. Sındırğı you hakkında vi- lâyetin tavzihi Vilâyetten tebliğ edilmiştir: Gazetenizin 20 - Eylül- 934| tarihli nüshasının ikinci ga- yfasında Balıkesir - Sındırğı yolunun Sındırğı ile Simav arasında taş ihzaratı yapılan kısımda silindirajı ikmal ed. ilmeden faaliyetin tovakkufa Orta uğradığı ve yağmur meysi- mlerinde çamur olmak do- Teyisile geçit vermiyoeceği - nden bahsedilmektedir. Bu kısımda — geçit vermi- yecek kadar çamurlu ol- an arazide kâmilen kaldırım yapılmıştır. Diğer kısımlarda ise arazji kumluk olması itibarile çamur olma sı ihtimali yoktur. — Yanlız üzümcü ile Pıçıköy arasın- da yapılan imlâ çamur ola. cağı ve Bgeçit vermiyeceği nazarı dikkate alınarak bu , kısımda hummalı bir surette çalışılmaktadır. Yağmur mev- simine kadar ikmali temin | olunacaktır. Bunun için mez- kür yolun geçit vermemesi ihtimali imkân haricinde ol- l duğünüun - tavzihan — beyanı | rica olunur efendim. İzmir avcıları İzmirden bir ava g. rupu avlanmak üzere bu cuma — Bergam yolile '- i ŞEHİRVEMÜLHAKATTA MuallimKadro Vilâyet ilk mekteplerinin muallim kadrosu birk kadar hazırlanıyor. Vilâyetimize yeni mezunlardan on Üç muallim Bu sene vilâyet emrine verilen ilk mektep muallim- lerinin isimleri Maarif Vek- âletinden vilâyetimize tebliğ edilmiştir. Bu suretle Vilâyet maarif kadrosuna iltihak ed- en muallim hamım ve beyler şunlardır: Afyon Vilâyetinden Kevser, Boyazıttan Faruk bey, Trabzonun — Akçaübat kazasından Muhittin bey ve bunun hanımı Ayşe Muhittin hanım, Ankaranın Nallıhan kazasından Ömer — bey, Bursanın Umürbey mualli- mlerinden Saadet hanım, Edirne kız muallim mekte- binden Suat, İffet, Nezahat hanımlar, İstanbul kız mual. lim mektebinden Fatmu Ne- ziha hanım, Bursa kız mu- allim mektebinden Cahide, Meliha, Memduha hanımlar, Balıkesir muallim mektebin- den Vehbi Evinç, Halit, Sıtkı, Mustafa,Fehim, Şakir beyler, M. (Meklebi mezunları Balıkesir, Necati Bey Mu- allim mektebinin bu sene mezunlarının tayia — listesi mektep müdürlüğüne gelmi- OvaköyPanay Dün açıldı. Panayıra rağbet vardır, çok hayvan Ova köyün görünüşü . Ovüköy panayırı dün açı- Imıştır. Civar cjvar nahiye ve — köylerden panayıra — satılmak — üzere yüzlerce hayvan getirilmiştir. Punayır mahallinde birçok köpeklerle mücadele Gaçenlerde kuduz bir kö- | | pek Çağış nahiye merkezin- | de köylüye ait otuz, otuz beş köpeği ısırmıştır. -Bunün üzerine nahiyemizin muhtarı | İbrahim ağa derhal şehirden 2511 gram barut ve bir kilo saçma alarak köy körucusu- na kendi nezareti — altında kuduz köpekleri itlâf ettir- miştir. Bundan dolayı köylü bu çalışkan ve nüamuslu vo ağır başlı muhiarından çok mem. | nundurlar. korucu — nahiyosine gelec- eklerdir. Avcılar — meyanı- nda maruf şahsiyetler de bulunmaktadır. Kendilerine — iltica etmek üzere şehrimiz — avcıların- dan da bir grup ava hazırlık — yapmaktadır. 'ler, Kastamonu Vilt kazalardan, | Çağış nahiyesinde kuduz | ştir. Buna nazaran sir vilâyeti emrine; Evinç, Fehim, Sit (112), Mustafa, Şakif Manisa vilâyetj emif” ki, Reşat, Ziya, Nihi rine; Huıun.Şüırü(' Denizli — Vilâyatii bey, İsparta Vilâ: ban, Mehmet — (165) Kütahya Vilâyetinei muhtar, Turgut be Vilâyetine; Hilmi, Şefik, Hulüsi beyli Vilâyetine; İhsan, 4 ler,Samsun Vilâyeti Sabri bey, Sinop Emin, Halil beyler, vilâyeti emrine Mu yzi beyler, Urfa emrine de İbrahim, beyler verilmişlerdi! Genç muallimlerit vaffakıyet temenni Kadro hazırlanıyo! Maarif müdüriyeti itibaren mektep k tespite başlamıştır. bir iki gün içinde ? letini alacaklardır çadırlar kurulmuştu! yırın ilk günü olduğ hayvan alışverişi 1 olmamıştır. Maamafi!! bazladır. Panayırın da güzeldir. memleket hastahafe SErYİSİ Memleket h göz servisi - faali; çmiş bulunmık“a elce de yardığımız servisin başına ahom — mücadeleri! mütehassısı — doktöf Ahbmet bey gel İhsan Ahmet mleketimizin —— çok değerli — bif ssıstır. Kendisi talıklarının — yuvâ edilecek — birçok tlerde yıllarca © Hastahanemizin © besinde de mühim — hizmetler mektedir. Yağmur Dün akşam üzef? i’? bol yağmur y?