25 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 6

25 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 6

dir. Mikrobi bir hastalıktır. SAYFA 6 Hayvan sağlığı Hayvan sahiplerine, köylüleri- mize fenni Öğütler. Şarbon - Dalak - Hastalı giıyle işbu hastalıktan korun- ma çareleri: Bu hastalığa koyun, keçi, sığır, manda, beygir, merkep g'bi bütün hayvanlar tutulur. Bu hastalık aynı zamanda insanlara da bulaşır. En zi. yade dalaklı hayvanları yü. zen kasap'ardı, çobanlarda ve bu gibi hayvanların de- rileriyle uğraşan tabaklarda ve dalaklı hayvanların etle- rini yiyen insanlarda bu has- talık zuhur eder. ve vaktü zamanile doktora müraca- atla tedavi edilmez ise insanı öldürür. Dalak hastalığına tutu- lan hayvanlarda ne gi- bi alâim görülür. Hayvan sancılanır. Yürür- ken sendeler. Vücudu titrer. Cözleri kanlı, Sidiği kırmızı ve kanlı olur. Hastalığın şid- detine göre tutulen hayvan bir iki saatte veyahut iki üç gün için de telef olur. Hat. tA hastalık koyunlara âdeta yıldırım gibi tesir ederek bunları beş ön dakika için- de öldürür. Dalak hastalığı hayvan- dara nasıl bulaşır Bo hastalık hayvanlara meraden bulaşır. Bazı köy- lerde işbu hastalığın mikro- bunu, tohumlarını havi mera. lar vardır ki oraya giden ve oralarda otl.yan hayvanlar- da her sene bu hasta- hk çıkar ve birçok telefat verir. Avrupada böyle dalak | tobumlarını — havi — bula- şık meralara melun tarla ta- bir ederler, Ve bu gibi me- ralar da aşısız katiyen hay. van sokmazlar. Ve otlatmaz- | lar.Sizde hayvanlarınızı aşı- Tatmdan böyle şarbonlu me- ralara sokmayınız Va otlat- mayınız Zira hayvanlarınız- Ja behemhal dalak hastalığı çıkar yoksa dalaok hastalığı semizlikten, dinçlikten veyı— hut hayvanın fazla başak mesinden ileri gelme değı Belediye Seçimine Hazırlık ( Üst tarafı birinci sayfada( lerdir. Seçim hakkında aldı- ğüniz malümat şudur: Seçime yoklama talimat- namesi esas olacaktır. Fırka heyetlerine — dahil olan arkadaşlar bu talimat- name ile tamamen sorbest olarak reyini kullanacaklar- dır. Ayrıca hiç bir. kimsenin | hiç.bir. teşokkülün namzet göstermemesi bu talimatname ahkâmından bulunduğundan bu cihete ve intihabın derin bir serbesti içinde yapılma- sına bilhassa itina edilecek - tir. Bu suretle kullanılacak reyler tasnif edildikten son- raen çok rey almış olan zatlar bilâhare belediye mec- lisi fırka namzetleri olarak fırka rejaliğince müntehip- lere arzolunacaktır. Belediye meclisinin fırka namzetleri elli iki kişi ola- eaktır. Fırka namzetleri lis. tesinde yedek ve asli azalar ayrı ayrı gösterilmiyecektir. | ktir Her halde vaktile dalak hastalığından ölmüş veyahut kesilmiş hayvanın kanı veya lâşesi meraya tarlaya atıl- mış ve meradan suya karışa rak çürümüştür. Son dahi © merada hayvanlarını otlat tın. Ve bu süretle dalağa tutuldun. Eyi bilinz ki bu hastalığın tohumları tarlada, toprakta tam on sene yaşar. Ve bu on senezarfında has. talık aşısız sağlam hayvan- lara bulaşır. Bunun için ha - vanlarınızda dalak hastalığı çıktımı derhal hükümete ha- ber veriniz. Bayter isteyiniz. Baytar gelinciye kadar hus- talıktan ölen hayvanları öte. ye beriye atmayınız Dori- lerini bozmayınız, Lâşelerini heyeti ile ya derin çukurla ra gömünüz veyahut daha eyisi yakınız. Bu hastalığın hem aşısı hem de seromu vardır. Se- rom hastalık çıkan sürülere tatbik edilir. ve hastalığın önü alınır. Aşı dahi hayvan- lara vakf olarak — yapılır. Ve aşlanan — hayvanlar bir sene zarfında katiyen dulak hastalığına tutulmazlar. Da- lak hastalığı memleketimi. zde her sene ekseriya yaz in zühür eder. Bunun için köyünüzün meralarında da- lak çıkan yerlerde — hayv- anlarınızı — hör sene — ilk- baharda baytarlara aşılattı- rınız. — Aşılanan hayvanlar bir sene dalak hastal ğına katiyen tutulmazlar. Yoksa sizin yaptığınız gibi hayvan. larınız dalağa tutulmasın diye zavallı hayvarları aç, susuz birakır, koştürür, süya at- ar daha akla, fenne gmiyan tedbirlerle uğraşr iseniz emin olunuz ki fayda yerine mazarrat verir voe zayıf düşen hayvanlarınızın yarısından fazlası dalaktan talef olur gider. Bunun için tekrar odiyorum: Hayyanla- rıniz aşılatın, faydası çoktur. | -| Hayvan sahip'aerini zararlardan kurtarır. A Behçet | Anketimize Gelen Cevaplar 4 — Hükümet büyük cadde - sinin bir an evel genişletip, ' Sari bir cadde halıne geti- | rilmesini isterim — Şehirde — yaya kal. dırımlar, yaz ve kiş mü- | kemmeliyetini muhafaza eda- bilecek bir şekilde, bulun- malıdır. 6 — Saat külesinin gece görünüşünü temin için küllenin — elektriklenmesini isterim Martlı mahallesinden Berber Abdülkadir Yugaslavya krall Sofya, 23 (A.LA.) — Yugo- | elavya kralının 27 Sofyaya yapacağı eylülde ziyaret münasebetile fevkalâde inz b-. at tedbirleri — alınmaktadır. Yugoslavya emniyet müdürü yanında onbeş memur olduğu halde bugün Sofyaya geâkeo- a j TÜRK DİLİ — Folklor Maniler Toplıyan: V.E. Karanfil eker misin Bal jle şeker misin Dünyada yaktın beni Ahrette çeker misin Otomobil geliyor Dağları deviriyor Çekilecek dert değil Mevlâm sabır veriyor Armut daldan düşer mi Kırıncalar üşer mi Sevip sevip ayrılmak Şanınıza düşer mi Entarisi pembeden Yakışıyor. geymeden Yaktın yandırdın beni On beşime girmeden Altınım var, incim var Sol yanımda sancım var Alma Allah cunımı Kavuşacak gencim var. Nar idin oydun bezi Bu hale koydun beni Ağzın top, dilin tüfek Âkıbet urdun beni Sarı kürdelem ensiz Sarardım soldum sensiz Yataklar diken olsun Nasıl yatıyor bensiz Altını sarraf bilir Parayı cerrah bilir Benim sana yandığım Cenabı Allah bilir Karanfıliın kurusu Annesinin kuzusu Ben seni çoktan sevdim Ayrılamam doğrusu Evleri iplik gibi Uzanmış çiftlik gibi Benim bir sevdiğim var Kınalı keklik gibi Entarin biçim biçim Ölüyam senin için Dostlarım düşman oldu | Seni sevdiğim için Entarisi karadan Kayığı vurmuş yaradan Bir sevdiğin var ise | Ben çıkayım aradan —— — Birinci umumi müfettiş | Bitlis, 24 (A.A) — Umumi ! Müfettiş Hilmibey buraya ge- | lmiş ve belediyede halkla temas etmiş, hasbıhalde bu- Tanmuştur. Türkiye - Hollanda - itiyâfı Ankara, 24 |ALA.) — Tür. kiye-Hollandaşticaret ve gle ring mukaveleleri dün bur- ada jmza edilmiştir. Açlık grevi Moskova, 23 (AMA )- Har. bindon — bildirildiğine göre bundan bir müddet evel tev. | kif edilmiş olan Manculi is- tasiyonu müdürü Sovyet te- baasından Sablinski Rus ko | nsolusunun mükrrer teşeb liye edilmemiştir. Müdür ih- tilârtan da menedilmiştir. 17 öylüldenberi kendisine | gönderilen — yemek olduğu gibi geri geldigğinden sebep: siz mevkufiyetini — protesto için oçlık grevi ilân ettiği , anlaşılıyor. büslerine rağmen henüz l:ıh-l kalkıp, şu veya bu müesse Adliye Vekilimizin Beyanatı ( Dat tarafı birinci sayfuda) çıkmış ve vekdâlete lâzım ge. len salâhiyet — verilmiştir. Yeni adliye sarayı jçin bir pr- öje hazırlanmaktadır. Adliye sarayı olarak şimdiki vilâyet makamının arkasındaki arsa münasip görülmüştür. Adliye | sarayı da buraya yapılacakt- ır. İnşaat için tahsiset bekli- yoruz. Yeni hapishaneler — Yeni hapishaneler inşa. sına ne zaman baslanacaktır. Memleketin muhtelif yerle- rinde adliye sarayları ve ye. ni hapishaneler yapılacaktır. Bunların inşaatı için — icap eden karşılığı temin edecek olan kanun 1 — kânunevelde meriyete girecektir. Bu tar- ihten sonra İstanbul Adliye sarayından maada olan bina- ları ve hapisaneleri yapma- | ga başlıyacağız. Yeni hapis. haneler en ziyade — ihtiyaç görülen mıntakalarda yapıl. scaktır, Mahpusların istahina — ma- tuf tedbirler. Mahpusların Pıslah edilmemeleri, yükseltilmeleri — için — bazı tedbirler alınmakta olduğu söyleniyor, Doğru mudur? | — Evet; Vekâletler bu iş- | le eiddi surette meşguldür. | Mahpusların cezai vaziyetler- ini daha hisaolunur bir hale koymak, aynı zamanda onl- arı islah edebilmek tedbirle- rini almak üzere bir kanun lâyihası hazır'adık ve Büyük Millet Meclisine tevdi ettik. Yeni kanun ve tadilât Fikren mevzau bahis midir? — Hayır böyle birşey yo- ktur. Islahat denilen şey- ler yeni yapılan kanunlar ve bazı kanunlar üzerinde iera edilen tadillerden ibaret. tir.Hâkimler kanunua çıkıyor. Harçlar kanunu — çıktı. Bir avukatlar kanunu haz rliyo- ruz. Büyük Millet Meclisine verilen ceza ve ceza usulleri kanunlarında bazı - tadiller yapıldı. Bu gibi, memleket işlerinin ihtiyaçlarını hisse- ttirdiği lüzumlu tadilâta uğ- ramış ve Meclise verilmiş bazı kanun lâyihaları var dır. Bu kanunlar üzerinde yapılan islabat ve tadilâtın kâffesi halkın daha — eval ve daha Bsüratli bir şek- ilde hakkına — kavuşmasına ve işlerin birikmesine — ve uzanmasına mani — olmağı temin içindir. Talâk davaları uzuyor mu? — Boşanma davalarının çok uzun sürdüğünden şikâ. yet edenler var. Bu — doğru muduür? — Bence doğru değildir. İki kişi evleudikten sonra cemiyetin malı olur. Orlar evleninceye kadar sebeettir- ler. Fakat evlendikten sonra ayrılmaları, evlenmeleri ka- dar kolay olamaz. Bir sabah seleri yıkar, şu veya bu vilâyetleri ilga edebilir miyiz | Boşanma işi de koönurnun iecabatına uyorak — halledilir. Bununla beraber bizde bo- şanma davaları diğer mem- leketlere nisbetle daha seri bir surette ita olunmatadır. ahlâkan | —Yeni bir Adliye ıslahatı, — AVUKAT : V Sıhhat bahıslerı. Kanser Tedavisi. Kanser mikroba bulundut Almanya imparatorluk Ssıhhat idaresi Teisliğinin bir | Son — zamanlardı. - (Von Brohmen) isminde bir kim- yagerin kanser mikrop arını keşfettiği — yazılmıştı — Bu mesele hakkında Almanya | İmparatorluk S.hhet İdaresi | rejisliği gu tebliği neşret- miştir: «Tıp dünyasın ismindeki tıbbi mecmüasının 25 Ağus. ! tos 1934 tarihli 34 üncü numarasında doktor «V. Fon | Brehmer» tarafından (Sip- honospora polymorphakanda bulunan yeni bir. mikrop ve bulunan tümörler husu- 4 lile olan — münasebeti) unvanı altında bir makale neşredilmiş olup bu makale kanser âmili olan mikrobun keşfedilmiş - olduğu iddiası- nı havi olması sebebile um- umi dikkati celbetmiş ve yevmi matbuatta kısmen ka- bul ve kısmen — reddeder mahiyette bir takım neşriya- ta sebep olmuştur. GHerr Von Brehmerin te- bligatı halk arasında rsuzluk doğurmiya VE zuür görülemiyecek kilde esassız. ümitler ndırmıya müsait edir. «Herr Von Brehi beyanatı müstecelen mi surette tetkik olup bu tetkikat neti şimdiye kadar — elde olan bakteriyoloji lerine tamamen zıt 07 iddjanın hakikatte )' bulüş mu yoksa tekniğ " lışlıkları ve hatalı bir * telâkkiler mahulü mü Bu anlaş:lacaktır. BU kat bir — neticeye edinciye kadar kı cadelesi ve tedavisi unda hususi bir teti ihtisasa malik tabiple ltefikan ciddiyetindeh ettikleri ve hattâ reddeyledikleri bu 16? karşı kati surotte ihlif davranmak i icap € eder? Beynelmilel Parlamentol Dün Toplandı (Üst tarafı birinci sayfada ) Konferansta Gazi Hazr- etleri hararetli — hakkında tezahüratta bulunmuştur. İstanbul, 24 (ALA.) — Be- yaelmilel parlâmentolar ko- nferansına iştirak — edecek İran — heyeti dün buraya | gelmiş ve taksimdeki cümh- uriyet abidesine bir çelenk Salı, 25 eylül: Sast 10 — Umumi celse: Um'mi müzek. kerelerinin devamı ve sonu Saat 14,5 — Şehirde gezinti müzelerin, âbidelerin ziya. retji ve gajre... Sasat 20,5 --İslanbel belediye reisi ta- rafiından murahaslar şerefi. ne akşam yemeği, Çarşamba. 26 eylül: Saat 10 —Umumi celse. Emniyet ve ) koymuştur. Konfrans kaç gün sürecek? silâhları bırakma. Saat 15,5 —Ümumi celse. Müzakerenin devamı ve sonu, — Saat 22 — Parlamentolar birliği Türkiye geupu tarafından — şerefine Dolmabahçe sarayında — suv- are. Peşembe, 27 nylül: Saat 10 — Umumi celse. İçtimai me: Trakya Valilei | ( Üst tarafı bir'nci sayfada) | an Çin Şark şimendiferlerini | Rusya 170 milyon yane Ma. | nçukoya satmıştır. saananANENArMDN, H. Tevfik - Sadık DAVAVEKİLİ YUSUF KENAN azıhanesi hükümet caddesin- de Ahmet çeşmesi karşısında Merkez ve kazalarda her nevi dava kabul ve sürat- $ le neticelendirilir. t Sananasanan aa nnanERAANEMAİ seleler. Saat 15.5 — ? celse. Müzakeranin * ve sonu. Cuma, 28 eylül: - Büyük Adaya v& guinti (Topane iskt” toplanılacaktır.) Saat | Yat kulüple öğle saat 15 — Adadan * böğaziçinde — gezinti 17,5 — beylerbeyi da çay. Cumartesi, 29 eylüli 10 — Umumi colsa rejimin tekâmülü — Umumi celse ©M enin sonu - -- — kon!t kapanışı Saat 29.5 riciye Vekili tarafın murahhaslar — şerefi! palas otelinde akşatf ği Pazar 30 - eylül: tısadi ve —mali daimi komisyonunun Sant 10 — S yasi ve Ü meseleleri daimi koti! nun içtimar saat | komisyonunun içtii 15,5 içtimni ve müstemleke dajmi komisyonunu! ; Şehinşağın refik Varşova, 23 (A AJ) Şehinşahı Hazretlerif viçreden avdet eti refikalarile — iki Varşovadan — geç istasjyonda reisjcül tarafındı” mümessili lanmıştır. rıunmıış Bu aimhungd mında yerli mallâ resmi geçidi AnK ni sergi evinde g4, ktır. Kışlık ihliyü zi ucu.;uc sağı İ" mallarımızla bu * tedarik el! MH Aktısat ve vuır'İ