4 Ocak 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Japonyadamali durum! Mussolini | Yugoslav Kabinesi Ulusal birlk işi- ( Yenı Maliye Bakanı Takahashı| n çok çacığı olen ana- iş başına geldikten so :ra. ., Japanya Maliye Bakanı Fu- Ji göçen ayım — sonlarında hastalığı yüzünden istifa et Miştir. Memleketin moli vaz. iyetinin çok — kritik olduğu bu günlerde Diy-tin, fevkal Ade içtimarnın arifesinde vaki olan bu istifa Başbakan Oka: dayı telâşa düşürmüş — ve bilhassa maliye — işlerinde muztar Japon hükümet Yaptığı gibi Okada da meml eketin en tanınmış maliyeci Si olan Takahashiye müraca- “tla Maliye Bakanlığını kab Hİ etmesini rica etmiştir. Te. kahashi birkaç gün tered düdden sonra — Başbakanın teklifini kabul etmiştir 8I yaşında olan Korekiyo Takahashi Japonyonın yaln : en büyük maliye — otoritesi değil, aynı zamanda yüksek siyasal mevki bir ada- tadır. Kendisi iki defa başba kan ve altı defa da Maliye Bakanı olmuştur. Çok küdre tli bir şahsiyet olarak tanın - mış olan yeni Maliye Bakan. ımın müstakil ve pervasız bir ruhu vardır. Monsub olduğu Sejyukaj Fırkasının yükselm. #esi uğrunda büyük bir ser- vet sarfetmiş ve kendisine verilen Vikont unvanını red dederek sadece bir vatondaş olarak kalm yı tercih etmiş - Vir. En kuvvetli tarafı maliye işlerindeki derin bilgisi ve Hzun tecrübesidir. Maliye Bakanı - olduğu — zamanlarda Ogörek diyot ve — gerekan mehuslar — meelisinde kim- se can tenkit ğe cesaret edememiştir Takahashinin Maliye Ba kanlığına tayini — memle. kette çok müsait tesirler uyandırmıştır Diğer - taraftan Takabas hinin — kabineye — girmesi, kondisinin mensub olduğu | mevkide kalan her | b şkanının | kozançlı olan sanayiden tar- hedlecek hususi kazanç ve- rgisi konunu kabine tarafın- dan — tasdik edilmiş ve hük- Ömetin mali sıyasasında mü- him bir yer almıştır. Yeni — Maliye Bakanı Asahi göazetesine — söyle- diği sözlerde ercümle demi. ştir ki: Hükümet — bir — tareftan bütçe açığını kapatmak için yeni tahviller çıkarırken es- kilerini ofak fajzli — ehsam gekline sokmağa imkân yo- | ktur, Bü denişiklik — arcak İ da fajzler dü. ştüğü zaman düşünülebilir. Böyle bir dekişıkliğin tarzı . ve zamanı ince bir tetkikten elme- | | varidatın Seiyukai partisini pek müş- | kül bir vaziyete sokmuş oldu. Seiyukai partisi bu günkü hükümetin en şid. detli muhal.fi olan — bir partidir işlerdeki ve bozukluktan — do- layı Diyet meclisinde şid. | tenkitlere — hazırlanı- Bu tayinden sonra Maliye Bakanlığına — geçen Takahashi kendi partile- rinin — başkanlığını yapmış seki bir — azası — olması hasabile Seiyukaj partisini Müşkül bir vaziyete dü- türmüştür. Seyukai par- tisi azalarından bir kismı yeni Maliye — Baka- Tunin parti ile alâkasının ke- silmesini taleb etmişlerdir. Takahashi, Maliye Bııkıılî Iğına gaçtiğinin üçüncü günü Solofi tarafından — huzirlanın Plânın iki moktasını nazarı İibare almıyacağını ilân etli Bunlardan biri hususi kaza- NÇ vergisinden sonra tatbik tdilmesi — düşününmüş olan ümumi vergi tezyidi, ikinci- Si de yüzde beş faizli hükü- Met tahvillerinin ufak faizli #eham şekline çevrilmesidir 30 Milyon «yene getireceği İahmin — ödilen ve bugün detli yordu Bayramlık şekerlerinizi şehir sine ma bilhassa — mali | sonrâ kararlaştırılmalıdır. Hükümet emrile her şeyin yap labileceğini zannetmek büyük bir yanlıştır. Başka memleketlerde olduğu gibi Japonyada du hükümet, tah- vilatı ufak Tüzli esham şekline — soktuktan - sonra, tahvilât sahibleri satmak ar. zusunu — gösterirse — onları piyasadan çekmelidir. Hü- kümet bir taraftan tahvi- lâtı geri almak için halk- tan — vergi taraftan açık kupamak için yeni — tahvilât — çıkaramaz, Onun için tedavülde bulu- nan tahvilâtın ufak - faizi esham şekline — çevirilmesi ancak bütçe açığını ka- pamak için yöni tahvilât çıkarmağa İlüzum olmadığı tahakkuk — ettikten — sonra kabil — olacaktır Binnenaleyh bu — siyasa mucibince — Japonya — ban- kası tuhvilât çıkarmağa de- vam edecektir. Moliye Ba- kanı ilerde — Lütçeleri te- yazün ettirmek için tabii artlırilması çare- leriol arayacaktır. 30 Sonteşrin 1934 te top- lanan mebuslar — meclisile'I ilkkânun 934 te toplanan oyan meelisinde yeni Maliye Ba- kanı mali vuziyeti i iş 1935. 36 bütçesini arzet. | miş ve bilhassa tabil Alotle- rden zarar görenlere — mua. venot Tfeslı üzerinde ehem- miyetle durmuştur. — Bu söy- levden sonra başlıyan müna- kaşıda Okada kabinesi bir kuç mebus tarafından tenkib edilmiş, Başbakanın kabin - eyi teşkil ederken — siyasal fırkaları katiyen nazarı itib- ara almadığı amirol Okada nın başlangıçtan bari bürok- rasi esasları üzerinde — bir diktatörlük kurmak niyeti- nde olduğa iddia edilmiştir Bundan sonra Ssiyukai halefet — firkasından Horil maliye işlerini ele alarak son üç #one zerfında yeniden 40 toplayıb, diğer | İara ikramiye vermiştir. J Corriere Della Sara 23 ilkkânun 934 Bugün Mussolini, Venezio şarayında — genel savaştan sonra evlenenlerden en çok çocuğu olan #naları kabul etmiştir Bunların Tgdedi 94 dür. ve mecmu çocukları 910 dur. Mussalini bu anaları selâmlamış ve çocuklarına her türlü saa- detler dilemiş ve demiştir ki: «Teşkil ettiğiniz — misali bütün İtalya analır.na örnek | olarak gösteririm » Mussolini bizzat ya bir zarf içinde dört bin | hret ikramiye verniştır Bulgaristan ormanları. «Novi Dni» Sofia, H9 B, | Kânun 1934 Bulgaristanda — ormanlar seneden seneye azıalm iktodi. 1900 senesinde - 3,041,125 hektar — ormandan — 1912 senesinde 2,508,909 hekta ara, 2926 sonesinde 2,002,06! hektara düşmüs tür. Bu hesaba göre 1900 de Bulgaristanın yüzde 32 sini | teşkil eden ormanlar 1912 | de yüzde 27 ye, 1926 da | yüzde 19 a düşmüş bulunu. yor. Damek oluyorki - yirmi beş sene içinde mevcut or. manların üçte biri kesilmiş tir ' İngilterenin vaziyeti Londra, 2 (A A.) — İngil- terenin Avusturya istiklâli misakına iltihakı mümkün | olduğu —hakkında şayia | münasebetile Röyet Ajansı- her ana- ihtimal mevecut — olma- bildirmektedir. Son karar Con — Saymen ile | Bay La 'asında — görüş | melere ve misakın alacağı nihai — şekle bağlı bulun- makla beraber İngilterenin bu mi iltibakı şimdilik varit olmadığı söylenmek- tedir ileri sürüükleri dnîlnıyon olduğunu, çünkü bu sıyasan- | m fatları dügürüb ticaretta | buhran doğuracağını — ilâve | etmiştir, Ayrıca vergilerin | arttırılmasının da ökonomik bulhran doğuracağı ve fiatla- r düşürrceği iddiasile bükümetin — bu — sıyasasını sidddetle tenkid ©e | miş ve Maliye Bakanından | vergi — tezyidine — taraftar olub olmadığını sormuştur. | Maliye — Bakanı Taka. | hashi verdiği cevabda me- mlekelin — dahili — istikraz- lara — yazılımı — kabiliyetini tam olarak teyin etmenin imkânsız olduğunu mama. fih heşüz — son hadda | varılmadığı - kanaatini — ta Daşıdığını - bildirdikten — son | va paranın kıymati | ni — düşürerek — inflasyon | tarikile fiatları yükseltme- milyon ayenv miktarında para' Hin eyi bir hareket olacağını basılımış ve — 2.600,000,000 yen kıymetinde tahvilât çık. arılınış olmasına rağmen ul- usal ökonominin faal iş sah- asında ileriletmekte olduğu- nu ve enflasyon korkusu ol madığını bildirmiştir. Tenk. idei mebüs sözlerine devam edirek asıl önüne geçilmesi Jâzım olan geyin bürokların Aker ği | düşünenlerin hata — etiikler'- ni ilâve etmiştir. Onun naza- rında asil ehemmiyatli olan nokta işçiliğin kıymetini nrtt. Darmaktığğır. Başkatt Okada da verdiği cevabda, genel vergi arktış için benüz vakitn mü said olmad gını bildirmiştir. M.U M. runı H ei rgiye Ğ Di ' Üraeli ’:.,' nın siyasi muhabiri Mylu' | 918 de birleşmeden evelki | bakım evine nuklolunmuştu. | Müçek bu hastahaneden çık- | nde muvaffak oluyor. Lavmis gözetesinin Belgradi * muhabiri 24 tarihli gazete- sine şa haberi v.riyor Yeni Yugoslav kabinesin- in ilk yaptığı işlerden birisi Hırvat — köylü — İjderi — Dr. Maçekin cezasını — effetmek olmuş, bunun da emirnamesi niyabet meclisinin üç üyesi tarafından imzalanmıştır Dr. Maçek HKelgrada kıra. Miğin müdafassı fevkalâde mahkemesi — terafından 29 nisan 19353 de üç Bsene ha. ps mühküm edilmiş ve bu cezanın tevkifinden başlam- ası karar altına girmişti. Bu adam Zugreb kararn. | amesine ilk imza atmak, ya- | bancı gazetelerde Yugoslav- | ya aleyhinde birçok şeyler yazmak, binaenaley ulasal birliği paralamağa yeltenmek suçu ile suçlandırılmış bul- unuyordu. Dr. Müçek, müdafaasında Yugoslavyadan ayrılmak di- leri beslediği hususundaki iddioları reddetmiş, yolnız hadudlar — içinde yeni bir kuruluşun müzukeresine te. rafıar olduğunu bildirmişti, Bunun üzerine doktor, Sri-, Mitroviçada — habse konulmuş, — geçen temmuz ayında ise dişlerinden has- talandığı için Zagrebde bir doktor Af kararı — çıkınca miş ve — Zagrebdeki - evine dönmüştür. EDoktorun — kurtulduğunu öğrenen birçok — halk onun geçeceği yola birikmişler ve heyecanla ayaşasın Doktor Maçek», ayaşasın Prons Pola diye bağırmışlardır. Bugün. kü Kral najibi PrensPol, ov- elce sık sık Zagrebe gittiği | için orada tanınmakta ve se vilmektedir. Yugoslavyadan — ayrılmak istiyenlerin dıllerinin plesongi olan «yaşasın Hirvatistann sesj asla duyulmamıştır. Evinin önünde — yapıları | coşğun tezahürata karşı Do- satılır. yerde huüsüsi bir vazifo ile Zagrebe gitmiştir. Umud veren durumlardan birisi de niyabet meclisi re- isi Prene Polün parlâmento- da mühalif — federalistlerle müzakoroye — girişmiş olma- sıdır. Prens, yeni — kabinenin kurulmasından — sonra — de- mokrat liderlerinden ve os. ki başvekillerden Davidovi- çle görüştüğü gibi Sleven rahiplerinin lideri olan Ba. ba Kroşeçi iki — defa kabul etmiştir ü Dün akşam muhalif radi- kallerin yapmış — olduklurı bir — toplantıda başbakan ve maliye bakanına toptan yardım edilmesi karar altına ktor Maçek balkona — çı- karak teşekkür atmiştir. Kı rşiki sokaklardan birisinde de yüzlerce ulusalist Yugos. lav genci, buna karşı tezah- ürler yapmışlar ve «kahrol. sun eski — hortlaklar'» diye bağırmışlardır. Bu adamın afledilmesi Be- Igratla her hangi bir müta alınmıştır. Bu itibarla başb- akanın bütün muhalefeti ka- binede temsil etmek imkânını elde etmek imkânını ele ge- çireceği anloşlıyor. Buy Yevticin kabinesinin ilk günlerinde umulduğund- an daha ziyade — muvaflak olacağı anloşılmaktadır. Bır perdelik mektep temsılı Fiatı: Beş kuruştur. İdare evimizde ve her kitapçıda bulunur. “ e GARE . DAT BAA 4 İkinsi kânun Bayanlar için en son moda şapkalar, bereler, eldivenler, çantalar muhayyere verilen ipek çoraplar, buyanlara ma hsus lüzum olan her nevi eş- ya her taraitan ucuz olarak YALRAARAR AA AAA AAA TURKDİLİ neşrıyatından: Doğru Yol.. YAZAN: M. CEVDET Mecmualar: Yeni Adam İkinci yılının ilk sayısı ye- ni forma — ile ve 24 sayfa olarak çıktı y Birçok yenilikler ve ran. imlor ile başlıca değorli yazı- lor arasında şunlar — vardır: Tamail Hakkının - «Halâ içim- * izde halkı inkâr edonler vara, «Bizde — Hamlet niçin öoyn- anmaz?» yazıları; Hüseyin Av- ninin Türkiyenin iç ökono- misi, Lütfü Fmjroğlunun el sanatlarımızı — nosıl dirilte- biliz? Arif Bediinin reportajı Haliçte bir yarımada İffet Ümerin Karadenizden, Halk Üniversitesi dersleri, Misir sanatı, Karagözün Kadıköy ihtisap — ağalığı, — Massimo Bomtempelliden tercüme hi- küye, Siyasa acununda olan. lar, Kitap — tenkitleri, kısa tetkik ve tenkitler, ve daha birçok yararlı yazılar ve re- simler 24 sayfayı dolkdurma- ktadır. kereye girişmek için ilk ön- _—— ce bunu şart koşan hırvatl arıi çok memnün elmiştir. Yevtiç kabinesinin bu ka- rarı ve Yugoslavyada — yeni- den yeniye hâkim — olmağı başlıyan ruh pek eyi karg» lanmıştır. Dr. Maçek cinayel üzerine anne kraliçeye — ilk taziyet telgrafi gönderenler arasında bulunduğu gıbi, yakın dost ve akrabalarından iki kişi de bay Yavtiçle — siki temasta bulunmakta idiler. Yeni kabineye girmiş olan iki hırvat bakandan biri Dr. Kozhul noel yortularını ge- çirmek için kendi memleketi olan Dalmaçvaya — gideceği 7a —— altında Yeni şekircidenalınız Çocuk esirgeme kurumunun te- brik telgrafnameleri. Çocuk Esirgeme —Kurumu tarafından hazırlanan «Lüks» tebrik talgraf kâğıtları sur- eti hususiyeda Viyanada ba- st rilmiş çok zarif ve süslüd- ür. Bu kâğıtlar hor telgraf merkezinde — bulunur. Tebrik Telgrafınızın bu süslü kâğıtla tauhatabınıza verilmesini is- Lörseniz, —arzunuzu telgrif memuruna söyleyiniz. Telgr. &. &f ücretinden başka verece: Biniz 15 kuruş makseadınızı tomin eder, —Bu süretleihem çocuk îıirgoııe kurumunun bakmakta oldu; kimsesiz ve fakir yavruların bakımı- na — yardım hem do telgrafi. nızı çektiğiniz zata karşı da fazla sayğı göstermiş olur- sunuz '