15 Ocak 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

15 Ocak 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Elen Dil kabinesinde yeni mazırlar (Kurumunun yeni bir bildirimi Yunanistanda kabinede ba. zi değişiklikler — yapılacağı birçok zamandanbori söyl- enmekte idi. Son zamanlar- da hükümet tarafından iste- nildiği kadar geniş olma- makla beraber bir iki değ- işiklik yapılmıştır. — Ziraat Bakanlığına bay Dekazos, ökonomi Bakanlığına bay Stefanopulos — ve kabineye dahil ökonomi Bakanlığı mü #teşarlığına da bay Triku- Pis tayin olunmuştur. Bay Dekazos ile Stefano- Pülos yemin ederek resm- #n vazifelerine başlamış bu- lunuyorlar. Bay Trikupis iso halen hasta bulunduğundan ancak hastalığı geçtikten 80- nra yemin edecektir. Kabineden — çekiln büy Teotokisin yerine tayin olu. nan bay Dekozos selefi gibi meslek itibarile — ziraatcidir ve ziraat odalarını temsilen Ayan meclisinde aza bulun- maktadır, Bay Trikupis iso Misolongi saylavı ve moeclis ikinci reisidir. Başbakan Bay Çaldaris, Kabinedeki bu değişiklikl erle alâkadar olarak gazete- cilere verdiği beyanatta demi- ştır. ki: «—Niyetim kabinede dahâ' büyük mikyuasta tebeddülât yapmak ve bu suretle kabi- neye Blefterafron fırkasını ve aynı zamanda halk Lbka, sının — başka — parlâmento kadrolarını iştirak ettirmek idi. Fakat Bay — Metaksas ile son zamanlarda — yaptığım müteadelid mülükatlar maal- esef umumi mahiyette bazı dahili meselelerin tarzı tel- âkkisi üzerindeki görüşleri- mizi yıllıq(ırmnk neticesini vermedi ve bu sebebden do layı Bay Metaksas, Elefter- afran fırkasının — kabineye iştiraki hakkındaki duvelim: kabul edemedi Bu — vaziyette, kabinede daha geneş bir tebeddül ya- pmmak niyetimi doğuran iki #emelden birisi fiiliyata çık- mıyacak bir hale — girince, şimdilik yalnız münhal ma kamlara Bakanlar tayin et mekle iktifaya kerar verdim Bu hal kabinede vasi de- gişiklikler yıpılmıımdfn vazgeçildi demek değildir. Fakat bu tebeddülât şimdilik daha müsoid birzamana tal- ik olunmuştur. Zamanında yapılacak olan bu geniş de- Kişiklik 1le hükümet fırkas- ının diğer kadroları ile hü- kümete müzeherej eden fir- kalar kadroları da bükümete iştirak ettirilecek ve bu su retle hükümet daha kuvvetli bir halde vazifesine devam edecektir. AVUKAT H. Tevfik - Sadık DAVAVEKİLİ YUSUF KENAN Yanhanesi hükümet caddesin- 'de Ahmet çeşmesi karşısında Merkez ve kazalarda her neri dava kabul ve sarat- | le neticelendirilir. Ha Ankara, 14 (AA)— T. D T. C. umumi kâtipliğinden Son — günlerde — Türkce sözlük ve söz — kılavuzu gibi türlü — adlar altın - dan — çıkarılan — kitabların ve gözetelerde basılan söz- lüklerin T.0.T.C. ile bir ili- şiği yoktur. Cemiyetin — çı kardığı tarama dergisi bun dan önce de bildirildiği gibi kararlaşmış karşılıkları de İ Iğanmış arşılıkları toplamış tır. Ba karşılıkların süzülüp kararlaştırılması - için çalışıl- maktadır. Bu çalışmanın ve- rimleri vakti gelince ortaya konulacaktır. Ondan — önce ortaya konan karşılıklar yazanların kendi düşüncele- rinden böşka birşey değil- dir. eDamepa e - Adalarda Yazganımızın Gördükleri | Üst tarafı birinci sayfada | yüzde doksanı altüst ulilıl_e | yerle beraber olmuştur. Mu tebaki yüzde onu ise tamir kabul — etmiyecek hale girmiştir. Çok şayanı dikkat ve memnuniyettir ki asıl ta- | hribat yapan zelzele gurub. dan sonra herkesin yuvasın da bulunduğu bir tesadüf etmesine rağmen ve bu anda hiçbir. canın sağ olarak kurtulmasına imkân yok iken adeta mucize eseri olarak insanca zayiat hiç de- necek derecede az olmuştur. Yalnız dört ölü ve 13 meer- uh olmuştur. iki ölü daha varsa da in- hid.m neticisi ölmemişlerdir. | Bir gece yağmur ve kar altında kalmaktan mütevel lit hastalık neticesi gözleri ni hayata kapamışlardır İç işleri Bakanlığı teftiş heyeti rejsi bay Sabri, mül kiye müfettişi Orhan Sami S.hhiye Bakanlığı başmüfetti- şi — Fuatdan mürekkeb olan Ankara heyeli vali ile boraber yerinde bülün köy- lüleri dulaşmak - sürelile tet. | kikat yapmış açıkta kalan halka nakdi yardımlarda bu lunmuş, biran evel baraka- ların yapılması için âcil te dbirler almışlır. Hayetin ge halk üzerinde derin bırakmıştır. — Ka - za kaymakamı — Erdekten Marmaraya nakledilerek geceli gündüzlü halkın isti- rahatini temine çalışmakta dir- Bu - itibarla cümuriyet hükümetinin şelkatli — jeraa- tından halk çok memnundur. Hililiahmer — mücssesemiz halka çadırlar dağıtmış hi lâhahmer yardımının uzun zaman devamı temine alın- znesi hisler mıştir. | Müessir bir hamiyet eseri Hareketi arzın ilk günü bayramın gelmesi dolayısile Bandırma ve Erdek — halkı bayrama mahsus olmak üze re sureti mahsusada yabdık- ları yiyecek ekmekleri, aa kerlerde bir günlük tayınlarını ilk deil yardım olmak üzere felâkelzedelero vermişlerdir Halkımız.n içtimal yardımı hissinin ne derin olduğunu bu misal ne canlı — olarak bsleriyor. n Z kaynaklardan der- | zamana | | erilmektedir. Sar artık almanyaya Dönüyor (Üşt tarafı - birinci sayfada) nname ile hitab etmektedir. Konsoy bu beyannamesi- nde Sar hılkından sükünet ve vekar ile reyini bildir- mesini istemekte ve Sarlıla rın bundan sonra da yakın kalacaklar, konseyce reylerin tasnifi neticesinde en kısa bir zamanda veri lscek korarı itimadla bekli- yecekleri ümidi izhar olun- maktadır. Bu beyannamenin neşrine se-| bob Sar hükümetinin konse- ye gönderdiği bir rapordur. Sar hükümetj — memlekette heyecan olduğunu ve hulka Plebist idaresinin gene kon. seyin elinde balunduğuna ve reylerin belli olmasile bunun neticesinde verilecek karar arasında hiçbir fasıla olmiy- a ağına dajr teminat verilm- esini-istemiştir. | Berlin, 13 Ç(A.A , — Polis | Fransız gazetelerinin birço ğunu ve Taymis hariç olmak üzere bülün İngiliz gazetele- rini müsüdere etmiştir. Sar plebisiti münasebetile Berlin halkı evlerini donantmışlar- | dıir. Sarbruk, 13 (A A.) Bu- gün 550 bin Sarlı kadın ve erkek reylerini kullanmak hukkına malik bulunuyorlar, ! Plebisit — neticesinin — ne | olacağını ve fır. kalardan herbirinin toplıya, cakları reyin nisbetini şimd- | iden kesdirmek mümkün de gildir. Tekmil firkalar büyük bir faaliyot göstermekte ve son kozlarını oynamıya hazırlan. | maktadırlar. | Sarbark, 13(A A D ebisit bu sobah t 7,30 | da başlamıştır. Büyük bir kalabalık intihab dairelerini doldurmaktadır. — Sast ona kadar hiçbir hâdiso olmam- iştir. Sarburk, 14 (A A.) — 872 intihab sandığının toplanma. ve ıi Hj sı bu sabah saat beşte bitmiştir. Reylerin tasnifi yarın — sabah bitecektir. Almanyanın reylerin takri- ben yüzde seksenini aldı ği umumiyetle tahmin olun- maktadır. Viyana, 14 (ALA.) — Sa. rın Almanyaya dönmesi lehin- de dün bazı tezahürat yapı- lmıştır. Londra, 14 (A.LA | — Bay Hitlerin Surdaki mümessi- li ve Sarın muhtemel valisi değil meylin hususi muhab- irine — şunları - söylemiştir: Sar komünistleri sardan ay- rılmamağa davet edecek ve kendilerine - hiçbir — fenalık yapılmıyacaktır. Sorli dört bin Yahudi tamamen Alman Yahudilerinin tabi oldukları muameleye tabi ol. acaktır. Vatanperver Yahud- iler hakkında fena muamelo yapılmıyacaktır. Berlin, 14 (A A ) — Alman istihbaratı bildiriyor: Sarin. Almanyaya bağlanması hal- inde tahddüs edocek başlıca meseleler madenlerin tesell- ümü.frank yerine Markin ko nülması ve Sır ökonomi rej iminin Alman ökonomi siste. mine karşılık olmadan uydu. rulması meseleleridir. Alma- nyanın- Fransada ticaret mu. ahedesini de hiç olmazsa mu- vakkat bir zaman — için bazı değişiklikler istiyeceği zann - Romanya petrolasanaylinin bilancosu L İndependance Rouma ine gazetesi Romenya pet- rol sanayjinin geçen yıl içi- vdeki vaziyetini tahlil eden makalesinde, bu — sanayiin 1934 yılında hiç de eyi gi- tmediğini tebarüz ettiriyor ve diyor ki: 1933 yılı sonuna doğru fiatlar biraz. - yükselmeğe başlamıştı. Fakat maalesef bu hareket uzun müddet de- vam eltmedi ve fıatlar mü- him miktarda düştü ve bü- tün yıl — zarfında — fiatlar üzerinde vaki olan tahvil- lere rağmen bir daha kal- kamadı. Gazete mücssesolerin faz- la istihsal yapmaktan kaça- rak en kolay ve en eyi su- ntajları işletmekte oldukları ni söylüyor ve bu yıl için- deki istihsalin 8 milyon tot- dan aşağı olduğunu bildiri- yor. Bu sanayiden alınan kür hakkında ise diyor ki: Petrol sanayicileri elektr- ikle bu yıl içirde petrol sa- nayünin kâr bırakmadığını söylüyorlar. Maalesof kork- arız ki bu sözler hakikata çok yakın olsun, Gazete, petrolün memlek- ette birçok esbabtan dolayı fazla satılamadığını da bildi - riyor ve ihracat — hakkında ise şu mütaleaları beyan ed iyor: İhracatta da ketrol sana yii büyük zorluklarla karşıl aşmaktadır. Bu - zorlukların en mühimi bittabi — dünya piyasalarında şük olmasıdır. —Ayrıca po- trolların ve bilhassa petrolünün — re- kabetini de — ehemmiyetle nazarı dikkale alınacak zor- luklardandır. Ancak ecnebi sermaye ile işliyen büyük şirketler, ecnebi memleketl- erdeki muazzam teşkilâtlar ina istinaden ihracat yapa bilmektedirler. Diğer şirke- tler ise güçlükle — mahroc bulmaktadır. Landekence Roumoine makalenin sonunda vaziyeti şöyle hulâsa emmnektedir. Petrol sanayij az çok tu- tunmaktadır. Mamafih hiçbir zaman vaziyeti mükemmel- dir denemez, Bilâkis olduk- ca fenadır. Dorhal lâzimge- len tedbirleri alarak vergil- eri azaltmak ve ihracatı ko laylaştırmak gerektir. Şunu unutmamalıdır ki potrol sa- nayü Romanyanın esas san aylidir ve bu Bsanayiinin ta- bil inkişafını muhafaza etim ek Ramanya için en ziyade lâzım olun bir harekettir. a TÜ fiatın çok dü- | RKDİLİ Mecmualar: «Yeni Adam» n 54 üncü sayısı çok değişik bir şe- kilde çıkmıştır. Kapakta yerli bir sıyasal karikatür — bulunmaktadır. İçindeki değerli yazılarından birkaçı İsmsil Hakkının (dil devrimi — üzerine), Rossam Ali Avni ile görüştük), (top- lu tedris) ve (Pohlivanlık nedir neye yarar?) - başlıklı yazılar, Lüygi — Pirandell- onun (alay nedir?) Arif Bedir'nin — repor tajı (hamam), Nüvit Os man |oyi fotograf nasıl çok. ilir), İffet Ömerin fağaçlarımd- an birij, ökonomi, Siyasa acusu, |(karagöz| piyosi ile, (bon nasıl romancı oldum.) hikâyesi ve birçak resiml- erle karikatürler. Teknik «Yeni Adam» Halk bilgil- erinin 2 inci kitabı — olan «Teknik» çıkmıştır. Bu 32 sayfalık kitabın — içinde mü- 15 İklaci kandk ” Balkan Konseyi — toplanıyor. Yunan diş İşleri bakanı - Gen- evreye - gilti, Atina, 13 (A.A.) — Dışarı işleri bakanı bay Maksimos balkan antantı konseyine başkanlık etmek üzere bu- gün Cenevreye hareket ede- cektir. Yarı resmi malümata göre Roma anlaşmalarından doğan yeni durum konsey tarafından tetkik - olunacak- tır. hendis Nüvit Osman — şimdi. ye kadar yazılmamış — sade bir dille günümüzün ve ge- leceğin fen hâüdiselerini anl atmaktadır. En anlaşılmaz ve karışık görünen bahisler bu kitabın herkese hitab eden dilile çok açık olarak anlatılmış- tır. 32 sayfa renkli kapak içi. nde 10 kuruştur. — Sıvas - Erzurum İstikrazı. Vilâyet Defterdarlığından: Geliri tamamen Sıvas-Erzurum demiryolu - nun İnşasına tahsis olunan Sıvas- Erzurum ist- ikrazının iki milyon liralık yüzde 7 faizli birinci kısmının kayıt muamelesine 10- 1-935 tarihinde başlanacaık ve 15- 1- 935 tarihinde nihayet ver- ilecektir. | Bu müddet zarfında Cümuriyel merkez, Zi- raat ve İş bankalarının şubeleri mahalde ondokuz lira ihraç fiatı üzerinden satışa bulunan her | Şakarılacak olan 20 lira itibarikıymetli bu tahvi- İler umumi ve mülhak bütçelerle idare olunan * |daire ve müesselerce ve vilâyetler hususi ida- Sındırğı Neşriyatından: Çocuklar için. —— Yazan: Mehmet Cevdet || relerile Belediyelerce teminat olarak ve Hazine. ce satılmış ve satılacak milli emlâk bedellerinin “tediyesinde itibari kıymetleri üzerinden kabul olu- nacağı gibi bu tahvillerin bedel ve faizlerinin her türlü vergi ve resimden muaf olduğu da kanun- |la teyit edilmiştir. İştirak | ve sağlam ve aynı zaman mdaemlekel için veri- mli bir işe paralarım yatırmış - olacaklardır. edenler - en faideli Balıkesir- Bigadıç- Otobüsü. | Balikesir - Biğadie - Sındırğı arasında - oto- | büs seferlerine başlanmışlır. Otobüs hergün To- katlı ötelinden müşterilerini alarak Sındırğıya hareket eder. Ve yine hergün Sındırğı ve Biga- die yolcularını Balıkesire getirir. Seferler rahat ve ucuzdur. |Hayat bilgisine uygun olarak ya- A g Zılmıştır. Her kitapçıda satılır, —