15 Eylül 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

15 Eylül 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

fGördük ve K Duyduk VN CERMGERERSERERESENER Bayrağa Saygı Dün akşam B- Feyzi Sö- Zener, Halkevinde, çok mü- him birnoktaya temas etti Hlyrıiı saygı meselesine... Bu konu üzerinde sayısız Yazı yazıldı, ve birçok kon- ferans verildi.. Fakat, nedense, hâlâ ba- Yrağa olan borcumuzu, tam manaslle ödiyemiyoruz. B. Feyzi sözenerin dedi- #i gibi,bayrak b'r ulusun ta kendisidir. Ulusunun kurtulması için, Seve seve caninı veren bir — İfşan.nasıl olabilirde, bayra- Bina karşı İâkayt kalabilir?. Vatanı için damarlarında- ki kanı, son zerresine kadar vermiye hazır olan bir fert bayrağı geçerken neden şa- | Pka çıkarmıyor, kollarını iki yana indirmiyor. O bayrak, dedenin, baba- Sin ve kardaşlarının kıpkızıl kanlarını göklerde dolaştırırken, senden Rözlerinin sevinçten yaşar Masını ve gönlünün, kurtulan vatanında, alnın açık olarak gezmenin verdiği heycanla — dolüp taşmasını istiyor!.. Ve masmavi göklerde da- İgalanirken, senden, kendisi- he saygı bekliyor. Hayır kendisine değil . Lenin kendi ulusuna Senin kendi vatanına . Ve senin bu toprakları tanrısal kanlarile — çepçe- vre sulamış olan kardeşleri . he Türk delikanlısı ve vata- ndaş, İstiklâl marşı çalınır- ken nasıl ayağs ka'kıyorsak ı’lyvıiııı geçerken de ayni Saygıyı göster... Çünkü o geçen sensin se- Nin ulusunun, senin vatanı hıin ta kendisidir Kendisine,vatanına,ulu:una Saygi göstermiyene. bin lâ Mi ee el Sındırgı Malmüdü lüğünden: Sındırgının Kurtuluş ma- İlesinde evelce dispanser Olarak kullanılan hazineye Ait harap bina (300) Ura Mühammen bedelle 13 9 935| tarihinden itibaren 20 gün Müddetle satılığa çıkarılmış fır. İsteklilerin 3-10 935 ta- Tihine kadar Sıngı Malmü- d'"lliüne müracaatları. (4 —1 -— 100) Hikâze: Yol düyg ' "T * GİRESUN MEKTUPLARI Eğ— arı ve Giresun.. * SAYPA 3 Yabancı gaze LAİ B OUUT telerde gördüklerimiz. Küçük itilâf ve Nazırların nolantısı - Viyanada çıkan — Neues Balıkesir durağındaki kala | ve aşağıda paylaşmak için Viener Tagblatt gazetesin balığın arasından bin müş külâtla sıyrılarak kompart- mana yerleşliğim zaman de-i rin bir nefes aldım. Bir ka- npana, bir hareket borusu ve keskin bir düdük, katarı harekete getirdi. Mendil ve şapkalarla uğ urlama'ar ve acı göz yaşla- YU .. Kimbilir kaç yolcu ömü rlerinin bir kısmını bu bel: dede yıprattığı halde, yine azap duyarak ayrılıyor. kim bilir. kaç yolcu gönlünde derin bir acı duyarak, ka Ibinden bir parça bıraka: rak arzu ve emellerini sön- dürerek buradan ayrılıyor ve yine kimbilir kaç yolcu da yıllarca bekliyenlerine ulaşabilmek için sabırsızla- narak mutlu bir gün ve yo Iculuk yapıyor. Bir gün evel terkettiğim beş buçuk sene gibi ol dukça uzun bir zaman öm- bir mücadele başlıyor. Bu den: görüm yolculara bir eğlence Nüshasında yukarıdaki başlık oluyor | İki saatlik bir yolculuk tan sonra Giresundayım Yi- rmi sene evel çocukluğumun on aylık baharını geçirdi- | ğgim bu güzel ve yeşil çev reye eski bir âşina göziyle baktığım zaman burada ge- çen çucukluk günlerimi ha- tırlatacak pek ender köşe- lere tesadüf edebildim. Havalimde yaşatlığım beyaz toprak örtü'ü evleri- yle karşıdan özel bir görü- nüm sunan Giresun bugün sık sık yükselmeğe başlıyon modrn binalariyle geniş ve ağaçlı alanlarını istikbal iç- in çok büyük vaatlerde bu- lunuyor Vaktile urayıda mevcut olan Giresun bugün köy kanuniyle idare edilmekte dir. Burada her yönde yaptı ğım incelemelerde köy ka nununun tatbikatı ve onun ba / rümü törpülediğim, bin bir | Şarılı sonuçları göze çarpı hatıralarını kalbimin derin- liklerine bıraktığım yeşil ke- psütte ayrılmanın acısını bir kez daha tadarak ben de ay rılık yolcuları arasındayım , İlk olarak Çukurhüseyin islasyonunu gaçtikten sonra tabiatın buralardan esirgen diği doyulmaz güzellikleri arasından ilerliyor ve gitli- kçe hafif meyillerle yükse- Yolumuzda liyoruz. tunel köprü ve yarma bol'uğu ' var Mecburi tevakkuf lev hası asılı oldukça büyük ve kalpl»re heyecan veren de- mir köprülere yaklaştığı za- man trenimiz — durüyor oradaki bekçi mührünü tre ndeki İşyara uzatıyor. kâğıt mühürleaiyor, köprüye giri- yoruz. Bir an için “eyvah, dedim, mukadderatımız bu mühürde ise yandık. Kom- partman — arkadaşlarımdan birisi bu iş, köprü için bek. çi tarafından verilen temi - nat değil, burada trenin du ve rduğunu berkitmek içindir dedi. Yol'arda dikkat gözünmü çeken hâdiselerden birisi de köy gazete! Diye bağırarak hat boyuna koşuşmalarıdır. Bağırış başladıkça pençe gazeteler çocuklarının gazete, relerden alı'ıyor. — Kiracılar — Anne ayıp olur. - Hayır oğlum. Eğer be- Ti seversen koğalım. — Nasıl olur büyük anne borçlarını veriyorlar, bize Zararı yok,ne için koğalım. - İstemem oğlum, onla | Tin parasını da yüzünü de Feytanlar görsün — Niçin büyük anne?. —Güven hâlâ niçi mi di Yorsun. Çocuk'arı, mahalle- Mizde n çıkarmadık, — Tiz, kızları da komşuları da l Yartmadık delikanlı bırak- YAZAN: S. V. Özkan madılar, ve o yetişmiyormuş gibi mahallemizide birbirine kattılâar. Bak geçen gere de oğul'arı bir gece bekçisini ve daha kendisi gibi bırkaç kişiyi kandırmış mahallenin hattâ memleketin en sayın gencini bay Rasimi döğmü şler. .ı Serin bir sonbabar akşa- mı annem, büyük annem oturmuş yemek yerken bü. yük annem tutturdu, — illa yor. | Kıymetli ve değerli kamu: nbay Bilal Yalçınkaya ka muna geldiği kısa bir zama- nda yorulmak bilmeden ça lışmış ve köy, kültür sıhhat ve bayındırlık işlerine lâyık olduğu önemi — vermiş ve başarmıştır. Yıllarca bakımsız. kalan geniş bir yeri işgal eden ça- mlık temizlenmiş ve budan- miş bugün gerek — kamun balkının ve gerekse dıştan gelen — kanukların — sıhhat ye hava — değiştirme yeri olmuş. Burası hiç -boş kal- mıyan ve mini mini yavru- ların cıvıltılariyle gurup gu rup gezen ve oturan ayle kümeleriy'e her gün dolup boşalan sakin ve — müteva zi eğlence ve istirahat ma: hallidir Burada yapılan temizle me ve budama işi bir baş langıçtır. Buraya, ge'ecek yıl için bir büfe bir genel helâ ve içerden geçen su arkının — islâh edilerek akıntı'ar — ve şelâleler yapılması ve gelecek konu klarin her yönden istirihat larının temini bayındırlık pilânına giren önemli — işler sırasındadır. Bugün bile ha- vaı ve tabli veziyeli itiba- riyle eşi seyrek bulunan ça- mlık gelecek yıla Balıkesir ilinin modrn bir tenezzüh / yeri olarak meydana çıka- caktır Sami Çukan koğalım. bu kiracıları kağa. | hm Ben - onun inadını kır- | mamak kiracımın şerrinden | kurktğum için kırmak İster ki o an'atıyordu. Güven pek, eyi bilirsin ki üç sene evel | evimize gelen bu kiracilar görünüşte gayet namuslu dürüst insanlardı. Bugün her kesin şeytana benzettikleri oğulları Turgut camiden çı- kmaz, büyüklerini sayan kü- çüklerini seven, o delikanlı- idi. Biz onları vereceği pa radan ziyade. doğru'ukları için eve almıştık Amma bana Hatice meselâ demişti ahretlik, sen görünüşe alda nma bunlar pek eyi ayak- kabı değil işte şimdi ne mal olduklarını da gördün Eğer Vilk ve asıl gayesini la yazılan bir maka'ede Kü çük itilâf nazırlarınrın son zamanda yaptıkları toplan tıdan bahsedilmektedir. Toplantıya mevzu olan ve, aralarında Tuna paktı plâ: ni da bulunan meselelerin ehemmiyet ve şumülü itiba- riyle bu toplantı mühim sa- yılmakla beraber aynı zama- | nda bunun bir Jubile topla. ntisi olduğu da - zikredilme ktedir. Trianon sulh — mua- hedesinin — hükümlerini 15 yıl evel Çekoşlovak cumuri yetinin Yugos'avya ile bir ittifak akdettiği ve bu ak tin üzerinden bir sene geçi nce Romanyanın da buna iltihak eylediği ve — bu üç devlet anlaşmasına “Küçük itilâf,, adı verildiği, bu üç devletin mülga — Habsburg saltanatının ülkesinde tak- “sime uğriyan araziden en büyük kazançları elden de. w'etler olduğu, işte bu ka zançlarının emniyet a'tına alınması Küçük İytilâf dev. letleri arasındaki — ittifakın teşkil ettiği, bu ittifakın münhası- 'ran Macaristana karşı tevcih edilmiş olduğu, Macaristan- da evelâ Kayser Karlin ia. del saltanat teşebbüslerinin ve ondan şonrada — daima yükseltilen reviziyon talep- lerinin susmamasının küçük itilâfça tehlikeli görüldüğü ba asıl sebep haricinde kü çük — itilâfın — teşekkülünü ayrıca tabii bir — lüzum ve zarurete dayandığı kaydedi- HEZL P Li EE DU BEARM UA Ü Halkevi Ba 3) bakıevinde aşağıda EER ĞAL İl ği HASTALIKLAR Göz hastalıkları Kulak, boğaz. burun hastalıkları. Gebelik ve kadın hastalıkları. Deri ve tenasül hastalıkları İç ha kları Harici hastalıklar Harici hastalıklar SEREEEGE DH lerek Çekoslovakya, Yugo- slavya ve Romanyanın tari- h'erinden etraflıca bahsedil mekte, bun'arın eski Avus turya — Macaristadan milli yet probleml'eri tevarüks etti- klerini ve içlerindeki — milli unsurların — mücadelelerini zikrederek dahilde kuvvetle ninceye kadar bu üç devle tin birbirine dayanmak için ittifakla birleşmelerinin bir zaruret halini almış olduğu- nu yazmaktadır. — Nihayet küçük itilâfin esas teşekkül gayesinde — bugüne kadar muaifak — olduğu, mülkiyet. lerini bu'undurd- ukları ve bu muvalfaki yette doktor Benes — ve Titülesko gibi ricalin takip ettikleri isabetli dış siyasa - nın âmil olduğu kayıt edil dikten sonra küçük itilâfın esasş teşekkülü istihdaf et- tiği gayesini elde - ettikten mahfuz ıhııkı Avrupa — devletleri | arasında eski — Avslurya - Macaristanın yerini- tutup onun nüfusunu göstermeğe başladığı ve 1933 — şubat tarihli organizasyon paktı ile küçük itilâfın daha yü- ksek — küdrette bir. — arsı ulusal cüzütam olmağı ve her üç devletin birer ekono- mi konseyi tesini kararlaş- tırdırdıkları yazıldıktan son- ra her nede olsa küçük itilâfın dış ticarette ve eke- nomik ihtiyaçlarında civar larında komşularına muhtaç bulunduk'arı , diğer taraftan Tuna havzasında İtalya - Avusturya - Macari. ris'an arasında akdedilmiş bir pakt mevcut olduğu her iki gurubun - birbirine yak- laşmaları ve — an'aşmaları zaruri olduğu,bunun için de hukuki müsavata ve milli şeref ve haysiyet mefhum- larına mütekabilen riayetşa rtile anlaşılabileceği ve bu suretle orta Avrupada müş- terek bir. mesai — hayatı yaratılabileceği kaydedilme - ktedir. Balıkesir Tapu Direktörlüğünden; Mevkiü: Yıldız. — Bayırı Hududu: Doğusu Ağabeyoğlu Kanlıkavak — nanıte -diğer Hafız tarlası Batısı ve Kıblesi İsmall Hakkı veresesi tarlası Poyrazı Tahtalı Mehmet tarlası; Cinsi: Tarla Yukarıda evsalı yazı 1 tarla Mizabey mahallesinden Çiftlikli oğlu İsmail Hakkının babası hacı Ariften intika- len senetsiz tasarrufunda olduğu ve 10 sene evel vefatile karıtı Hatice ve evlâlları Muharrem ve Behçere ve Sıddi. kaya kaldığı ve bu kere namlarına tesçilini talep etmek- te olduklarından tasarruf keyfiyetleri tahkik edilmek üze- re mahalline memur gönderilecektir. Bu yerde bir hak ve alâka iddia eden'er varsa 10 gün zarfında tapu idare- sine ve keşif günü olan 25 9.935 çarşamba günü mahal- yazılı linde keşif memurüna müracaatları ilân olunur. ktevi Soysül yardım komitemiz - tarafından eski, Uray Dispanseri - yapısında açılan günlerde doktor arkadaşlarımız fakir bakacaklardır. Halkımızın bakıevimize baş vurmalarını dileriz. BAKI ZAMANI Pazartesi günü saat 15-16 Salı » » 15-16 Çarşamba » » 15-16 Perşembe » » 15-16 Cuma " » 15-16 Cuma » n — 16-17 Cumartesi , w <ADÜRET, BN ERENENENDN UZMANIN ADI EAESERELDLE halka bedava i ş Bay Dr: İhsan Oskay Kâmil Sesli Halit Üzel Mehmet Ali Ratf Demiralp Ali Riza Tezel Sadi Özatay I Halkevi Başkanlığı ıüüââğmmğğââmâmn —— ——— ——— — onlar bu evde otururlarsa ben oturmam. Diye tenbihe başlayınca ağabeğim işi dü- | zeltti, ve üç gün sonra ev den taşındılar. Büyük annemin gözü yıl- mıştı eve kiracı almıyordu Çünkü o biliyordu ki bir fen: anın yedi mahalleye zararı dokunur. Onun için kendi: sine böyle bir şeye yardım etmesini istemediği için ki racı almıyorduk Aradan üç gün geçti. Birgün iş-oda- mda oturmuş - günlük işleri * gözden geçirirken - telefon ça'dı — Alo, ala. : Buyurun ben Bozkurt — Ben Balya, bay Güven büyük anneniz hasta acela geliniz Otomobilden indiğim za- man evden yükselen kadın ağlaşmalarını duyunca mu hakkak bir ölüm havasının veyahul onun kadar yakıcı anlıyarak — seslerin odaya koşarken oğlum hem ağlıyor ve hem de - anlatı yordu: — Baba, büyük annem | öldü. Dün bay Balyalara | yeni kiracı gelmiş hoş gel- diğine gittik. Büyük annem bir esenin esmekte olduiumuî geldiği | üç ay evel koğduğumuz ba- | ' sdı bacak kiracının bu. se- fer de bize komşu geldiğini görünce birden üstüne fena- lık geldi düştü ve öldü. Düşünüyorum. Büyük an- nemin ölümüne sebep olan ve bütün mahalleyi birbiri- | ne katan bay Rasim gibi kiymetli bir. delikanlıyı kah- bece döğenler; evine kiracı alanı kandıranın şeytanı ku. raazlığına şaşıyor ve bü- yük annemin ruhunun rah atsız olmaması için onu uz- ak mezarlıklardan - birine gömdürmek — ve evi satıp kaçmaktan başka çare bu- lamıyorum, , a