September 15, 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

September 15, 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ISTANBUL Italyanlar Cenevreden Çekiliyorlar Mı? e BUGÜN 2 incide : Peyami | Safa'ım fıkrası : 1935 İstanbulu * — Or- ban Selim'in fıkrası : "Bir sorgu” — Siz me dersiniz ? — Sehir haberle Büncüde: Ankara tel meddin Bir düşünce * — Pelek'in ikramı : “Yanlışlıklar” #üncüde: Sinema — Siğlk öğüdü — Sevişmeler, evlenmeler. 8 incide 3 Son haberler — İcmal — Matmazel Doktor, 6 mexla : Memlekette TAN — Şat ranç — Kendi kendimize çatıyoruz. ? incide : Dünkü Balkan güceşleri 8 incide : Dünya gazetelerine “göre hüdiseler. Suncuda ; Kazan Hanlığmn sen gün- leri — Fayda: bilgiler — Hikâyı Harp Çıkarsa Yunanistan Ne Yapacak? yazıyor) : Atina, 13 Arsrulusal durumda bir karı Şıklık olursa, yani açıkçası bir muharebe patlarsa Yunanistan ne yapacak? (Hususi aytarımız Coğrafi vaziyeti itibarile ister is- temez derhal birinci plânda «ehemmiyet alacaktır. Balkan devletleri ve bilhassa Türkiye ile yapmış olduğu paktların Yu- hanistanın böyle bir vaziyet kar» Şısında nasıl davranacağını t2s- bitte elbette büyük mikyasta yardımı olacaktır. Yalnız Yu- manistan daha şimdiden. Akde- nizde İtalya - Habeş ihtilâfı yü- zünden çıkacak herhangibir harp karşısında bitaraf kalma- Şa, bu hususta dost ve mütte- fiklerile anlaşamasa bile bitaraf kalmağa karar vermiş bulunu - yor. Yunanistanın bu kararı şimdiden almış olmasının se- beplerinden birisi de şudur: İtalya bir harbe sürüklendiği takdirde Balkan Paktı Konseyi azalarmdan ikisi yani Yugos- Javya ile Romanya ayni zaman- da da Küçük İtilâf azalarından olmak itibarile Orta Avrupa iş- lerile yakından alâkadar olduk- larından vaziyet hakkında tam bir bitaraflıkla karar veremez- ler. Halbuki Yunanistan onla- Tın: vaziyetinde olmadığından alacakları kararda onlar kadar istifadeli çıkamaz. Bü düşünce gösteriyor ki Akdenizde bir harp olursa Küçük İtilâf İtalya aleyhine bir vaziyet alacaktır ve binnetice Yunanistan İtalya aleyhine bir vaziyet almak iste. miyor! Halbuki bugün için bu- ma bütün manasile (evet) demek Kabil değildir. Zira Yunanistan İtalyadan on iki adayı kopar- mak niyetindedir. Bundan baş- ka Yunanistan Kıbrısı da istemektedir. *Yuka. TI tükürsem bıyığım, aşağı tü- kürsem sakalım” vaziyetinde bulunan Yunanistan işte bu se- bepten ve neticenin kimin lehi- ne inkişaf edeceğine intizaren daha şimdiden kat'i bir surette bitaraflığını ilân etmiş bulunu- | Yor. Şunuda ilâve edelim ki herhangibir emrivaki karşısın « a Yunanistan İtalya ile İngi tereden birisini seçmek vaziye- tinde kalsa İngiltere tarafını se- « Secektir. — Fikret ADİL İngiltereden | Akdenizin bir haritası ve İngiliz donanmasından bir parça Roma, 14 (A.A) — Toniale" mecmuası, yaz yanı da, “kendi denizimiz” diye tavsif et- tiği Akdenize yeni bir İngiliz harp gemisi geldikçe, tarafımızdan mukâ- bil tedbir alınmamasına imkân yok- tur, demektedir. Bu mecmua, şunları ilâve ediyor: ere, anayurd filosunu Sahil. yakinine naklettiği takdir - ımızdan verilecek cevap, da- olacaktir ve bu cevap, bu filo gelmezden evvel verilmiş bulunaca” tire, 'Azione Co ITALYAN BAKANLAR HEYETİ DÜN BIR BiLDiRiĞ NEŞRETTİ Habeş işinin Barış Yoluyla Kotarılmasına imkân Yok! KP RADENZ > GERİ ADAM, İLERİ ADAM İleri adam demek, kafasındaki bütün o eski Fikir ve şekilleri sile- rek yepyeni anlayış ve kavrayış - lara göre düşünmesini ve çalışma » sıhı öğrenmiş adam demektir. Me- selâ eski bir adama göre, muharip tipi, uzun boylu, geniş omuzlu, pa- labıyıklı, cesur bir idi ve hâlâ da öyledi eni adam, kafa- sından ba ki resmi silmiştir. Ona göre, muharip, orta boylu, za- yaf, sarışın, gözlüklü, arkasına be- yaz gömlek geçirmiş ve cesarel- le alâkası olup olmadığı asla mes- zuu bahsedilemiyecek bir İâbora - ivar tipidir. Eski muharibin silâhı töfekti. Tüfek, insanları ancak t ker teker öldürebilen bir sildhtı. Yeni muharibin silâh gaz, kimse- nin daha son sırına eremediği sebe kimyadır. Eski muharip - Roma, 14 (A.A.) — Kabinenin yap tığı toplantı sonunda yayılan bilditiğ- hde deniliyor ki: “Bakanlar, İtalyan, Uluslar 505 - JArkası 10 uncuda| Kültür Bakanı Saffet Arıkanın şeb- rimizde Kültür işleri etrafındaki ince lemeleri sürmektedir. Bakan dün de ta kalan talebenin yerleştirilme- si işile meşgul olmuştur. Saffet Arı- kan dün muhtelif kültür işleri etra- lında kendisile görüşen bir muharriri mize şu beyanatta bulunmuştur : “— Istanbula, açıkta kalan talebe- nin yerleştirilmesi işile meşgul olmak üzere geldim, Esasları kararlaştırıl - mış olan tedbirler alındıktan sonra biç bir talebe açıkta kalmıyacaktır. Almacak tedbirlerin başlıcaları, Or- taköyüdeki İnönü okulunun orta okul halinde açılması ve gerek Istanbulda, gerekse Kadıköy taraflarında müsait birer binanın orta okul haline konul- mâsifır, Lise ve orta okullardaki mü- sait yerlerden istifade ederek lüzumu kadar şübe açmak ta bu tedbirler ara- sındadır. Bu mesele ile ilgili olarak Ankara, İzmir, Bursa gibi nüfusu erk yerlerde de ayni çarelere baş vurula- (Arkası 9 uncuda) mek tep er Âçiliyor | Kültür Bakanı Hiçbir Talebenin Açıkta Kalmıyacağıı Daye Kültür bakanı Saffet Arıkan lar Yugoslav takımları üçer diğer resimlerile beraber kendi ındaki dostluğu bir kat daha berkittile, güreş kazandılar. 7 inci sayfamızda bulacaksınız. Yukarı Dördüncü Balkan Güreşleri dün başladı Dördüncü Balkan güreşleri, dün Taksim stadyomunda, halk oldu. Sporcu Dünkü müsabaka Müsabakaların bütün uluslarının o bayrakları altında lerde harp seneler sürerdi; ' yeni muharibinki birkaç saat, çok çok birkaç gün işidir. Siperde ve cephaneler arasında değil, küçük terazilerle renk renk ilâçlar ortasında çalışan yeni mu- herip ikide bir gözünün hizasına kaldırdığı tübünün icindeki es rarengiz mayile, bir şehri yakmak ve milyonlarca insanı boğmak için beşeriyetten yalnız bir nefes alıp verme zamanı istemektedir. Ali Naci KARACAN | EE Bulgarlar Bir Tehlikenin Önüne Geetiler olya, 14 (Özel aytarımız bildiri yor) — Merkezini Pariste kurmuş bit Makedonya komitesinin, Bulgaris | tanda, Yugoslavya ve Yunanistanda teşkil ettiği şebekelere gizli gizli e - mirler verdiğini ve bu şebekelerin im kân buldukça aldıkları emirleri tatbi- ka giriştiklerini uzun zamanlardanbe- ri.baber almış olan polis, bu müddet zarfında incelemelerine devam ede e de en nihayet sonuca varmıştır. El deki vesikalar kurulan teşkilâtm bü- tün içyüzünü meydana çıkarmağa ya- rarmığtır, Makedonyalıların Komünistlerle el birliği ederek, Bulgaristanm bir kıs- mını âyaklandırmak ve hattâ bir par- şasını memleketten ayırmak amacını güttükleri anlaşılmıştır, Bulgaristan - daki komitenin merkezi Sofya olmuş- tur, Bu teşkilât Bulgar Komünist fır- kası teşkilâtının aynidir. Merkez ko. mitesi Komintern ile devamlı müna- #ebetlerde bulunuyor, oradan talimat ve para alıyordu. Bulgaristandaki ko- mitenin o vaziyeti Makedonya göçmenlerini hazırlamak ve böy- İcce bir kısım araziyi krallık. tan kopararak bir Sovyet Cumurluğu teşkiline yardım etmek idi. Yakala. nanlar müddelumumiliğe verilmişler- dir. Bunlar arasında Kalayciyef, Mar- tukof da vardır. dostluk gösterisi gençlerimiz, bu vesile ile Balkanlı. larda göreşçilerimiz beş, Romen ve TELEFON Hava KL KorunacağIiz?? İSAYI 146— 3449 | On Birinci YiL SAHIP ve İ BAŞMUHARRİRİ İ Mahmut SOYDAN 7 aüdür » 24316. Yar işleri 4 24319, İ İdzre ve Matban £ 24310 Kayseri Bez Kombinası inşa olunan bez fabrikasının yarın ya pılacak açılma törenine davetli bu Ban ve Sovyet Rusyanın ağır sanayi komiser muavini M, Petogof'un bas- kanlığında Türküstroy direktörü M. Zolotoryef, elektrik teşkilâtı direktör muavini mühendis M, Andrief, mü- bendiz M. Jiğlin ve M. Petogof'un hususi kâtibi M, Moskolof'dan mürek kep Sovyet heyeti dün Çiçerin vapu- file şehrimize gelmiştir. Rıhtımda va- purun yanaşacağı kısım Türk ve Rus arile, dongtalmış ye, kırmızı ü- Pe $ ineidel Tayyare Turu Ve Manevraları Bitti Uçmanlara genel kur- mayın hazırladığı ku- palar verilecek. Tayyare filolarımızın üç gün önce başladıkları büyük hava turu dün bit- miş, beşer tayyareden mürekkep olan filolar yerlerine dönmüşlerdir. Çar - şamba sabahı Yeşilköyden kalkan 1s- tanbul filosu, Çanakkale ve Edirneden İsmire geçmiş, Antalya, Diyarıbekir, Sivas, Ankara yolile bu sabah saat 8,5 ta şehrimize dönerek büyük turu tamamlamıştır. Ankaradan, İzmirden, Sivastan, Antalyadan, Diyarıbekirden kalkan yerlerine dönmüşlerdir. Evvelki ak- şam Yeşilköye inen İzmir filosu, dün sabah 6 da şehrimizden uçarak İzmi- re gitmiştir. Tayyare kıtalarımız arasında gaye si teşvik olan bu önemli müsabaka - dan İyi ve muvaffakıyetli sonuçlar el- de edilmiştir. Tayyarelerin muayyen sahalarda yaptıkları bombardıman teç rübeleri ayni derecede isabetli olmuş İ tur. Günde bin kilometrelik uçuş ya- pan filolar, turlarını 3 bin kilemetre- lik bir saha dahilinde tamamlamışlar- dır. Uçuşlarda muvaflakıyet gösteren bölüklere genel kurmay tarafmdan kupalar dağıtılacaktır. İzmire inen son filo İzmir 14 (Özel aytanmız bildiri- yor) — Türkiye Hava turunu yapan #ilolarımızı sonuncusu Olan beş tayyareden mürekkep Eskişehir filo. su bu sabah sekizde buraya geldi. Sey diköy alanında karşılandılar, buketler lar, bütün duraklara tam zamanında yetişmişlerdir. Çanakkaleden geçilir- ken, hava bulutlu olduğu halde, füo normâl seyrile yoluna devam etmiş- tir. Şarbaylık, uçmanlar onuruna şe- hir gazinosunda, elli kişilik bir şölen verdi, Sabahleyin de tayyare alanın- da arkadaşları bir çay sofrası hazırla» dılar. Nutuklar söylendi, birarada samimi dakikalar geçirildi. İzmirliler hava turunun böyle ve tafsilâtını, fotoğraf muhabirimizin i resim tören başlarken güreşçileri gösteriyor. manevralarının muvaffakıyetle başa- rlmış olmasını görmekten derin se- vinç duyuyorlar, Sümer Bank tarafından Kayseride Adanadan ve | ğer filolar da | verildi, Türkiye turu bu suretle bit- miş oldu. Turda, fırtmaya rağmen hiç bir ârıza olmamıştır. o Uçak-| | ası Kn Sovyet konuklarımız dün geldiler Kayseri Bez Fabrikası Yarın Büyük Törenle Açılıyor konuklarımızın karşılanma- Tarından bir intiba Sovyet Büyük EV KADINI Müsabakamız YAKINDA: T 1 — Gazetemiz yjlinda bü- yük bir ev kadını açacak Müsabakaya işimi Müsabakası 2 — Bu müsalğilıyd bütün kadın okuyuculgiğeği iştirak edebileceklerdirj 3 — Müsatgilğiğğk mevzular üzerinde cereğiğfiğilecektir: A — Ev tğitiıği B — Dikj$, yi, akış € — Çocuk gli D — Yemeğiğğğirmek edecek olan İ genç kızlarla kafi. bu mevzuların herbişinden ayglağif. imtihan olarak kadınları dereceğirine göre ayrıca mü kâfat ta karanglaklardır. DIKKÂF : Ev kadiın bülün sahalarında en yükseğe''akıyet gösteri genç kız SĞK kadın “Ev Kraliçesi” ilân olunağğıktır. EV KRALIÇESİ