15 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

15 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

“Saltıkof, Saltık Oğlu Demektir. Saltık Ise Su — Güzecel... Sonra? — İşte Hatunum o gün.. Ömrü- mün bütün uzunluğunca bir daha duymadığım tatlı bir heyecanım... — Yana ?.. Sâkın bana bir aşkı - nizdan bahsetmek istemiş olmaya» 7 #ol elinin orta parmağını büyük zümrütlü bir yüzüğü sağ e- lile tırnaklıyarak ve otuz iki dişi. hi gösteren bir ağız yayılışile; — Aah... Ah. Demek yirmi altın &ı yaşmıza bir de Nogay kızı karış mış bulunuyor... “diye ilâve etti- is devam etti: in uzunluğun - | <a bir daha duymadığım tatlı bir heyecandan bahsediyorum Hatun Ben bir defa sevmiş ve bir daha Yememiş olan bir kulunuzum, — Niçin Han? — Tecrübe etmemiş olacaksı - biz her halde? — Susuyorsunuz. Susmak doğru lamaktan ötürü gelir. Ben Kazan- da sizin sevginizi reddetmiyecek birçok güzel kadınlar bulunduğu- Du sanıyorum. Mamış Bırdı gözlerini yummuş - tu. İçini dinliyor gibi; Nihayet dedi ki; — Ünlü Hatun... Zaten zihnim darma dağın, Hatırâlarımı güçlük le istif edebiliyorum, Yüzünde binbir ölümlü sergü - zeştin çizgilerini taşıyan kumanda Bin şu anda çok samimi bir hava. 8 vardı, Belliydi ki, başladığı hi kâye, hayatının en yaldızlı hayal lerini kırmış bir vakadan mevzu alıyopdu. Mamig . İmer gibi idi. İçinde birtakım acıların biribirlerine kenetlendiği, her sani ye ruhunu bir parça daha karar - tan bir matemin içine “cumbur - lop!,, düşmüş bulunduğu seziliyor - hu, Derin derin içini çektikten son- raş — Tecrübe etmiş olsaydım bel - i Hatunum hâdiseler size hak ver direbilirlerdi. Lâkin ilk beni öyle bir hayal kırıklığına uğ- ratmuştı ki, bir daha bir kadma, ir genç kıza bir erkek gibi bakma ğa cesaret edemez oldum. — Demek siz sevdiniz, kızı sizi sevmedi? — Vaziyet buna yakındır, Nogay fakat Boşka — Evet ünlü Hatunum... Zaten bunun için değilmidir ki, yirmi altı Yaşmdaki genç Mamış hemen iki gün sonra Boşkamış' kızile evlen- mek istediğini söyliyebilmiş ve iş kızile konuştuktan sonra bu evlenme teklifini reddetmediği- ai bildi ması doğru olacağını Fakat ben ne o için, ne de on- | dan bir ay ve bir yıl sonrası için inu yapabilecek bir durumda bu- İunmuyordum. — Tuhaf şey! Yirmi altı yaş da bir gencin bir evlenme tel ni nasıl olup ta geciktirebildiğini doğrusu ya Han ben aklıma sığdı- Famıyorum. — Bunun ne müşkül bir şey oldu ğunu o zaman ben de anlamıştım Hatunum. Yalnız Mamış Bırdı, on sekizinci yaşındanberi & Tuna canını feda etmeği kurmuş o- lan Mamış Bırdı o gün de Kaza - Rin işini bırakıp kendi işile uğraş- Mak istiyememişti, ben ancak bir yılda başa Mlabilecek bir büyük vazifeyi üze time almış bulunuyordum. Niçin #izden gizliyeyim. Kazan beni bü- #ün esir edilmiş olan Kinyaz Salti- koPun babası Demeter Saltikof'a İ ların açılan Uyandığım zaman kendimi harikul —ı1? iyorsunuz ki, Saltikof'lar Sibirli bir Türk ailesinden gelirler. — Yana? — Evet ünlü Hatun.. Adların - dan da anlıyamıyor musunuz? Saltıkof, ıkoğlu demek değil midir? Ve Saltık tam bir Türk a Nizamettin NAZIF dde döşenmiş bir odada buldum. dıdır, TArkası var) Tashih: Dünkü tefrikanın birin- ci sütununun 105 inci satırında “kurdu bol Allahı kat” olacağı yer. de “Allahı münbit,, bırakılmıştır. özür dilerim, Yeni hazırlanan Kitaplar | (Baş tarafı 1 incide) caktır. Herhalde bu yıl lise ve orta okullara girmek isteyen talebe açıkta bırakılmıyacaktır. İmtihan talimatnamesi Lise ve orta okulların imtihan ta- İimatnamesi de gözden geçirilmekte- Bike Yaralar ika Bi yıl olgunluk imtihanlarında bir ders ten muvaffak olamıyan talebenin UÜ versiteye kabulü hakkında düşünül - müş hiç birşey yoktur. Bu yıl ruhiyat dersi okutulmıyacak Ruhiyat dersi tamamen kaldırılmış değildir. Ancak Ankarada toplanan uzmanlar komisyonu bu kitabın ağı ağını gözönünde tutarak yalnız bu Yü ruhiyat dersinin okutulmamasını ve bü dersi lise onuncu senede oku- tulduğu ğin önümüzdeki yıl içinde daha kolay anlaşılabilir bir kitap ha- sırlanarak bu yıl ders okumıyan ta- lebenin Mise on birinci senede yeni ki tabı okumasın: daha uygun bulmuş- tur, Içtimaiyat kitabı dahi bu yıl ye- ni yapılan programa göre Necmeddin Sadık tarafından yazılmaktadır. Bu yul içinde yeni progrâma göre içtima- iyat okutulacaktır. Lise ilk ve ikinci devreler için adları geçenlerde yazı- lan srkadaşlarımız Falih Rıfkının baş kanlığı altında çalışmalarına devam e- diyorlar.Lise ilk devresi için hazırla. dıkları eserler matbaaya verilecek bir hale gelmiştir. İkinci devre için ha zırlananlar da vaktinde yetiştirilecek. tir, Üniversitede yeni Enstitüler açılacak Universitede Edebiyat fakültesinde mühtaç olduğumuz Pedagoji ve dil enstitülerinin açılması yolunda gerek öğretmenler kadrosu ve gerekse büt- se bakımından incelemeler yapmakta yız. Pozitif sonuçlara varınca bun- erekleştirilecektir. Eç- zacı mektebi için bu yıl birşey düş nülmüş değildir. Bugün Tıp Pakülte- sine bağlı olarak vazifesini görmekte. dir. Köy okullarında islâhat Köy okullarını, köylü hayatm köyde köylünün bilgisini ve düz nü yükseltecek bilgiler verecek suret- te bir programa bağlayacağız. Bunun için Ankarada ilk okul ispekter ve öğ Tetmenlerinden bir komisyon çalış maktadır. Ankarada yen! Fakülteler Ankarada Hukuk fakültesinin dar olduğunu biliyorsunuz. Bu yıl da dil, tarih, coğrafya fakülteleri açıl i Akat, Eti, Mısır, Çin, dilleri için arsnılusal tanınmış değer» li âlimler getirtmek yolundayız, Her halde bu faktiltenin Birinciteşrin son- larma doğru açılmasına ve işe başla- masına çalışıyoruz. Musiki islâhatı Musiki ıslahatı için memlekette mu arşı büyük bir düşmanlıkta bulun Mağa memur etmişti, siki hayatının temellerini atmak ve tetbirler almaktayız. Bunun için Av. POLiSs 60lık bir adam Tramvaya atlarken Düştü, öldü Dün akşam 60 yaşlarında Michel | adında ihtiyar bir adam, Taköimde tramvaya atlamak isterken, ileri yası- nın kuvveti yetmediği için atlamağı becerememiş, takrlı bir balde bir müd det sürüklendikten sonra, yolcuların balryap griye Map v 1 Şaban, arkada olup bitenden haberi olmadığı için, tramvayı mutat seyrile idare ederken, yolcuların çığ- ığın: duyunca, hemen tramvayı dur- durmuştur. O vakte kadar da bir hayli müddet yerlerde sürüklenen Michel perişan halile derhal Fransız hastanesine kal dırılmış, ilk bakımı hemen yapılmış, fakat kendi kurtarmak kabil ola- mamıştır, Michel hastanede ölmüştür, | zabıta tahkikata elkoymuştur. Bir kırmızı katır hırsızı zakalandı Dün Sarıyerde bir kırmızı katır har | sızı yakalanmıştır: Muhtar oğlu Rüs- tem İsmindeki suçlu, Bakırköyünde Artinin çiftliğinden £ aşırdığı kırmızı bir katırı satmak üzere Kemerburga: zâ götürmüş, müşteri bulamadığı için geri dönmüştür. Rüstem Ayazağa çift liği civarında şüphe üzerine jandar - malar tarafından yakalanmıştır. Ri tem, Artinin kendisine borcu olduğu- nu, katır: bu borca mukabil aldığını söylemiş, tahkikata başlanmıştır. İ Stüdyo tiyatrosu, 22.45: Duyumlar. 23.10 İ za — Heybelide Yi İREM İ N FAYDALI BiLGiLER BUGÜNKÜ PROGRAM İstanbul 1 Hafif musiki ve dans (pâk). 18.30: Dans musikisi, 1030: Ço- | cuk saati. Mes'ut Cemil, Hikâyeler. 20: | Konferans. mat bakanlığı namma Ek- mel hakknda. Safiet tarafında: 2050: Radyo car ve tango orkest 2134: Son haberler. 21.50 Bayan Pat relli. Mandolin orkestrası konseri. 22.20: Piik meşriyatı Budapaşte 19.24: Piyano konseri, 20.10: Macar-Çek Pudbol maçının ikinci yarısını nakil. Zi; Bachman kuinteti. 23.30: Budapeşte kon- ser orkestrasi. Bükreş ağyo orkestrası. 13.45: Duyum- Plâk. 14.30: Plâk, 17: Radyo orkestrası. 19; Konserin süreği, 20: Pik. 2 Sözler, 211$:| :strase. 21.50: Spor. 22: Kon. serin süreği. 23: Duyumlar. 23.15: Kon. serin süreği, 24: Hafif müzik. Varşova 19: Piyano - Viyolonsel konseri eler, 21: Hafif müzik, 21 Lemberg'den: Şen yayım. 2245: Kulntet konseri. 2545: Dans Stokholm 11: Radyo orkestrası. 22.15: Sözler, 23: Pik. Belgrat 20.30: Ulusal yayım. 2i: 23: Spor ve duyumlar. 2: Beriin 19.30: Hafif mürlk. 20.30: Spor. 21: O- 25: Duyumlar. 2330: Gece 124 ar, - Plâk, 13.55. ler. 23 Spor. 2: plâkları, Sırb şarkıları, | Röle konser. | NÖBETÇ. ECZANELER Bu geze nöbetçi eczaneler şunlardır » Fenerde Vitali — Divanyalunda Esad — Kumkapsda Belkis — Zeyrekte Hasan Hulusi — Aksarayda Pertev Kara» gümrükte Suad — Modada Sıhhat — Pa- | zaryolunda Rıfat Muhtar — Bahçekapxda Salih Necati — Sehzadebaşmda İ. Hakkı — Samatyada Rıdvan Bakırköyünde Hisli — Beşiktaşta Nail — Şehremininde , Hamdi — Hasköyde Halk — Kasım- paşada Merkez — Büyükadada Şinasi Re — Galatada Doğ- tayolda Merkez — Tünelde Matkoriç — İstiklâl cadd. Kemal Rebul — Şişlide A- sm — Eyüpte Hikmet eczaneler. DAVETLER. Başkanlı- Türk Müret ğmdan : Boşta bulanan arkadaşların hergün on ikiden bire kadar Cemiyet merkezine ge lip isimlerini yazdırmaları, ipler Cemiyeti SİNEMALAR TİYATROLAR © Tepebaşı Belediye bahçesinde her halta Perşembe, Cuma, Cumarte- si, Pazar akşamları sant 22d€ Şehir Tiyatrosu (o Artistlerinden Hazım tarafından “ Karagöz oynatılacaktır. © Melek: Deli kır © İpek: İspanyol Dansözü © Yıldır : Yaşamak istiyoruz. Ben fahi. se miyim? © Alkazar : Voranzefin Kararı — Zabit Namzetleri eğleniyor. 9 Asrir Ekmekçi Kadn — Petrol Mu- rebesi, © Şık : Aşka kim inanır ve 20 bin sene- lik kürek mahkömları, © Sümer: Senin gibi bir kadın — Cigm uçuş © Dün akşam Yemişte kıskançlık yü ünden çok Geci bir cinayet oldu Tahtakalede (16 numaralı dükkânda aşçılık eden Arap Sami, metresi Fat- madan ötedenberi şüphelendiği için arkasını birakmıyormuş, nihayet dün akşam saat on döküz buçukta metre sini sıkıştırarak, söyletmek istemiş- tir, Kadını tazyik eden Sami, birşey öğrenemeyince ve hırsını da yeneme- yince, cebinden bıçağını çekmiş ve Fatmayı, kaçmak istemesine ve bağır masına rağmen, başından, göğsünden ve kaba etlerinden olmak üzere sekiz yerinden ağırca yaralamıştır. Yerlere serilen kadın, polisin yardı mı ile derhal çağırılan sıhhi imdat 0- tomobiline konmuş ve Haseki hasta- nesinç gönderilmiştir. Kadının yara - ları ağırdır. Arap Sami yakalanmış- tır, * İlamurda Yıldız caddesinde 27 numaralı evde oturan Bayram ve ar- kadaşlarının bodruma doldurdukları talaşlardan yangın çıkmış, ateş geniş- İemeden söndürülmüştür. ———maaaıı tupada maruf uzmanlarla muhabere ediyoruz, Yakında iyi bir sonuç alaca ğimizr umuyoruz. Herhalde bu işe önümüzdeki ders yılında başlamak ka Tarındayıği,, Kültür Bakanı dün de Kültür di- rektörlüğüne gelmiş ve başkanlığında genel bir toplantı yapılmıştır. Bu top lantıda teftiş heyeti başkanı Cevat, başmüfettiş Salih Zeki, genci müfet- tişler ve Kültür direktörü bulunmuş» lardır. Toplantıda İstanbulun Kültür işleri gözden geçirilmiştir. Bakan pa- zar olmasa rağmen bugün ve yarın da tetkiklerine devam edecektir, © Üsküdar Hüle : İtin. 4 Batakiı damm kızt, Esrarengiz çildik. LIMAN HAREKETLERİ Burün limanmızdan gidecek vapurlar: Saat 20. 9 9— 10 Karadeniz Karadenize Güzel Bandırma İzmite Asya Mudanyaya İnebolu Mersine, Bugün limanımıza gelecek vapurlar? 12 18,15 Kocaeli İmrordan Ayten İzmitten MÜRACAAT YERLERİ Deniz Yolları acentesi Teleton Akay (Kadıköy iskelesi baş me- marlağu) Şirketi Hayriye. Telefon Vapmreshuk Sirketi merker scen- tesi, Telefon Şark Demriyolları müracaat ka- lemi, Sirkeci Telefon Devlet Demiryolları © cürscast kalemi Haydarpaşa. Telefon . İTFAİYE TELEFONLARI 24222 44644 60020 60625 42362 İstanbul itfaiyesi esi iğ yeni Yeşilköy, Bakırköy, dere, Üsküdar itfaiyesi Paşabahçe, Kandilli, Erenköy, Kartal, büyükada, Heybeli, Burgaz Kmah sm. Büyük. takaları için telefon santralındaki memg- ra (yangın) kelimesini söylemek kâfidir, i İ İHİKAYE | Kaz Ağır adımlarla eve yaklaşıyorum. | 8 Akşamın en güzel saati, Etrafa git- tikçe koyulaşan mor bir duman yayı kyor. Mecidiye Köyünde oturuyorum. E gül bahçesi içinde modern mimarinin bir minyatürü. Erken ya- tılan ve bol bol uyunan her sayfiye gibi evim de güzeldi Ağır adımlarla evime yaklaşıyo- rum. Ö ne? Akşamın alacakaranlı. ğında, yerde boyluboyuna uzanmış iki ceset ve parçalanmış iki bisiklet, Koşarak yaklaştım, genç karı koca. Nabızların: tuttum, yaşıyorlar, Kadı- nın şakağından ince bir kan sızmış. Kocasında pek görünürde bir şey yok ama kımıldamaksızın yatıyorlar, Evim on adımlık yer. Çocuklara seslendim. Oğlum, uşak ve ben baygın karı ko- cayı kucaklıyarak eve taşıdık. Ben uşakla kırık bisiklet parçalarını geti- rirken oğlum da doktora koştu. On dakika sonra gelen doktor, benim kü- çük ecza dolabımın yardımile onları biraz kendilerine getirdi. Karı koca biraz kımıldandılar, — Burası neresi? Neredeyiz der gi- | bi etraflarına bakındılar. Ve tekrar uyudular, Doktor, yaraların: sardı, korkacak bir şey olmadığını, istirahat etmeleri lâzimgeldiğini söyliyerek git- ti. Odaya büyücek bir yatak yaptık. Misafirlerimizi uyandırmaksızn ya- tağa yatırdık. Sabaha kadar yanması için elektriği açık bıraktık. Bilmem herkes böyle ekseriya sayfiyede “Teleme şehirdeki, sakin ve tenha bir hali vardır. Gerçe slikünet, bütün insanlar rn âsabını tedavi eden gi tir. Ama ne de olsa bu sükün içi sayfiyede oturanlar bu yeknesak ba- yatlarmı biraz değiştirebilmek için misafir gözlerler. Bizim de bu tanı- madığımız, fakat kibar oldukları giyi- rinden belli olan karı kocanın mi- ini işte böyle bir his ile karşı- ladılş Karım da, ben de çocuk gibi seviniyotduk. Misafirlerimizi ağırlamak için sa- bah kahvaltısının bahçede hazırlanma» e Zehirli gazler için bir konferans Adapazar, 14 A.A. Özel işle - rini düzeltmek için şarımıza ge- len süel sağlık işleri başkanı doktor Tümgeneral Mazlüm Halkevinde zehirli gazlar ve korunma çarelerini anlatan bir konferans vermiştir. Bir saat - ten fazla süren konferans halk tarafından çok ilgi ile karşılan- mış, Halkevi salonu dinleyici - lerle dolmuştur. Konyada atlı spor Konya, 14 (Özel aytarımız bildiriyor) Yeni kurulan Konya atlı spor klübü bu akşam verdiği bir tedansanla işe baş - ladı. Konyada tiyatro ve müzik Konya, 14 (Özel aytarımız bil diriyor) — Konya gençleri bir temsil ve müzik kurumu vücü- da getirmişlerdir. Yakında ha- va kurumu menfaatine ilk kon serini verecekti YENİ NEŞRİYAT Patron Bürhan 'Cahidin “Patron, adi românı kitap halinde neşredilmiştir. Karilerimize tavsiye ederiz. © ANNELERE ÖĞÜT — Çocuk Esirge- me Kurumu Genel Meskezi; yeni doğan çocukların bir yaşma gelinceye kadar Ba” sıl bakılacağını öğreten “AÂmmelere güv” ün birinci sayımı tekrar bastır. mıştır. Bu öğütler birer aylık 12 tane ya- dir. Ayrus çocuklarım nasl (besleneceğini ve mamalarının nasıl hazırlanacağını ö; reten “Annelere Öğüt“ ün 2 inci sayısını da bastırmıştır. 1 ve 2 say öğütleri isteyenlere Ku- rum parasız olarak gönderir. Ankarada Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Merkezi Başkanlığına yazı ile adres bildirmek ye ter, azedeler — Yazan: Mi -FA — 1 tenbih ettikten sonra odalarımı- za çekildik, uyuduk. Sabah, Hergünkü gibi bu sabah ta sütçünün sesile uyandım. e Bahçede masa hazırdı. Misafir odasında bir kı- mıldaniş vardı. Karımla beraber ken- dilerine seslendik. Kapıyı açtılar, Gi mişler. Bizi igülerek karşıladılar. — Gece rahat uyudunuz mu bari? Her ikisi de memnun. Mi kıklarını anlata anlata bi iy Başlarından geçen kazayı, kendile- tmamak İçin o tarafı açmı- , Dereden tepeden konuş- 2 buldukları” nı, evimizi pek beğendiklerini anlat- tılar. — Buyrun bahçeye çıkalım! Kah- valtınızı oraya hazırlattım. Bizim gü- zel güllerimiz ğ hçeye çıktık. Oturduk, sütlü elerini içerken genç karı kocaya zamandanberi evli olduklarını sör- rkek giilerek cevap verdi: — Dün gecedenberi. Ben ve karım, hâyr kıştık, Bir şey an Bizim şaşkınlığı erkek: — Anlatayım, dedi. Ben de otururum. Eve bisikletle gidip gele mek en hoşlandığım sporlardan bir dir, Bu gezintilerimde ekseriya bisik- letli bir genç kızla karşılaşırım, Her defasında . Dün akşam yine cia bii den tarla çarpmıştı. de, Yuvarlanmışız. Ke betmişiz. Uyandığın mizi bizim için yaptığınız yatakta bul- a baktı, Ben karı. si Genç kadın ilâve etti: — Ama mutlaka | beliyeceğ ra nikâh memurundan evvel ni mızı siz kıydınız. Bulmacamız 1234567891011 SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI : 1 — Maarlt x(6). Sinir (4 2 — Yeni değil (4) 3—LM (0) Anlayış (5) Karadeniz kıyısında Erkek © Kabul etmemek (9) — Gizil şey (3). Parenin arkadaşı — Beyaz (2) Yama (2) Ciğer “3. 9 — At cambashamesi (4) Pislik (3). 11 — Erkek kardeş (7). Dünkü Bulmacamızın halli 1 — Kitap (5). Kasa (0). 2 — İrin (4). Masal (5) 3 — Tiyatro (7). İle (5) 4 — Ana (3) Iade (4) im “2, $ — Tiryaki (7) 6 — Ray (9) 7 — Moda (4). Teyze (5). $ — Karışık ekmek (4). İs (3) 9 — Asi (3) Ene (3) 19 — Sah (5). İzin (9) vli — Alem (4) Bser (4). ——— Kaçakçılar Ankara, 14 A.A, — Geçen bir hafta içinde gümrük muha - faza örgütü biri ölü 20 kaçakçı, 855 kilo gümrük kaçağı, 3 tü fek, 27 mermi 24 gümüş mecidi ye ve 44 kaçakçı hayvew ele | geçirmiştir.