10 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

10 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

İstiklâl Marşı Şâiri Mehmet ÂAkif.. Vİ Üstad bütün hayatını fak- Ü zaruret içinde geçirdi. Jöyrı yken ha'inden şikâyet ettiğini ben hiç duymadım. Zavallının İstanbuldaki ceğizi Fatıh yangınında eş O, hep kiralık evlerde oturdu . kendisi gayet cömerd idi, Kesesinde kaç kuruşu istiyene ve istemiyene dağıtırdı. ev yasile birlikte yanmıştı Bununla beraber varsa e p Hiç unutmam: Bir akşam bizi Ankarada evine çay içmeğe çağırmıştı. “Biz git- mek üzere iken o, koşa ko: şa bize geldi, dedi ki: — Bu akşam çayı içeceğiz. oldum. Fakat, bunun sebe- bini de anlamak isterdim. Sordum; gü'erek dedi ki: Bizim odanın ki imini birine vermişler!! sizde Ben tabli memnun O oda ki mefruşatı zaten ©, tek kilimden ibaretti ve oötek kilmi bir fakire veren- de kendisi idi Zavallı bü tün bir kışı maâile çırıl çıp- lak bir oda içersinde geçir miş'erdir! * Müthiş bir kış gününde yiz. Âkifi kır “bir ceketle görüyoruz. Üşüyor. Histet- türmemiye çalışıyor. Tahkik ettim. Paltosunu evinin ka pısına gelen çıplak bir fa- kire geydirmiş! ü Evet, © zaman Âkil 150 180 lira kadar mebusluk ta- hsisatı alıyordu. Fakat o, “bir istasyon, pa- ra bir tren, dı. ()) Cömert lığı (isâr) derecesine yük- selmiştli (| Bu tabir Yârıcanım Sakaoğla, fbrahimindir. — * H. Basri Çantay Birgün Âkifi bazı daşları 1Maarif vekili) tirmiye kalktılar. Üztad işi arka seç tmiş; kıyametleri kopardı Diyordu ki: — Ben kendimi ve evimi Koskoca yaparim? idareden — âcizim bir vekâleti nasıl Üstüme düşerseniz. mebut: luğu da "3'"3'!- Fıilhakika Âkif hususi ha- yatında çok zavallı idi. O, idare adamı olamazdı. Hat tâ (mebus) da olamazdı, ni tekim bu vazifesinin deva- mi müddetince Âkif liste hemen hiçbir şey söy mec | lememiştir. Onun dünyada biricik em eli bu milletin çocuklarına ilk - tahsillerinden — itibaren sade, güzel şiirler yazmaktı. Birinci meclisin hitamından sonra (Bürhaniye) nin (Pe lt köyüne yerleşecek, gi- yabından çok sevdiği Meh met. Cavit ona hayatında bir (Bakla aşı) temin cek, Üstadda denize nazır sakin ve asude evceğizinde bu millete şiirler yazacaktı! O, bu hülya ile ne kadar sevindi, ne kadar sevindi! Üstadın Seyti Baba 12)| başlıklı şiirinde bu hasta ve ihtiyar adama pura vermek istediği halde muvaffak ol amadığından dolayı kop ardığı şu feryat çok bazin değil midir? Birde baktım ki tek onluk bile yokmuş kesede; Mühürüm boynunu bükm- Üş duruyormuş sade! O zaman koplu içimden şu tehassür ebedi: Ya hamiyetsiz olaydım, param olsaydı! 12) Safahat, cit | Sa yfa: 88 ede Bulgar - Yugoslav Dostlı'ı'ğvı'ı," Balkanlarda yeni bir hâ dise olan bulgar Yugoslav dostluk anlaşmasından bah sederken, Le Temps, mem leketlerinde bütün cevup il avlarını toplıyan iki devlet arasındaki bu yakınlaşmanın Balkanlarda siyasi vaziyeti istikrarlandırmak bakımından çok ehemmiyetli olduğunu söylüyor. Aralarında mevcut bütün menfaat İştirakine rağmen, mazide, “alkan meselesinin devamınca, kısır ve lüzum suz kavgalarla geçimsizliği en hâd bir şekle çıkarmış olan bu iki devlet, umumi harptan sonra da Makedon yada nülus meselesi, bu'gar kamitecilerinin tedhiş hare ketleri” ve Sırp düşmanlığı yüzünden uzun zaman, me: afaatlerinin kendilerine dik te ettiği anlaşmayı bugüne kadar tahakkuk ettirmemiş lerdir. itibarla, Balkan larda kati sükün, bu iki de vlet arasındaki bir anlaşma ile başlamak lâzımdı. Bu ha- yati hakikatı idrak etmiş Bu olan iki devletin şef eri, de vamlı bir yakınlaşına politi- kasiyle nihayet bugünkü ne- ticeye varacak imkânları ha- zırlamışlardır Şimdiye kadar Balkanlar- da en uyuşması güç görü nen görüşler Bulgar ve Yu goslav politikaları arasında tebarüz ettiğinden, yeni an- laşma ile Bulgaristanın Bal- kan paktına iştirakine doğru, büyük bir adım atı'mış ol- maktadır. Yugoslavya, Bulgaristanla | yakınlaşmasını temin edecek paktı hazırlarken hiç şüp hesiz ki diğer devletlere ka rşt almış olduğu teahhüdleri göz Öönünde lulmuş buna muhalif bir harekette bul unmamış ve — müttefiklerini görüşmelerden günü gününe haberdar etmiştir Bulgaristanın Balkan an- laşmasına iştirakine doğru | bir haml e telâkki et tiği Bulgar - Yugoslav pak tının gerek küçük anlaşma, | gerekse Balkan anlaşması devletleri tarafından tasvip edild ğini ve bunda hiç bir mahzur görülmediğini teba- rüz ettiren Temps, yalnız Yunanistanın, komşusu Bu!- garistanın emellerine karşı biraz muhteris davranmakta olduğunu kaydediyor. Fransa gazetesinin fikrin ce Bulgaristanın iştiraki de temin edildikten sonradır ki Ralkan anlaşması tam şumül ve ehemmiyetini kazanacak ve bu mıntâkada bir sulh ve sükün unsuru o'mak va zifesini daha iyi görebilece ktir. Onun içindir. ki bütün gayretler bu neticenin temi nine matuf olmalıdır Adana Lisesinin yardımı L'se öğretmen ve talebe- | leri Adana felâketzedelerine yardım etmek maksadile ar ulahridâ 88 li ÖB” kurış toplamışlar ve bu Kızılay parayı şehrimiz şubesine vermişlerdir. Bu para Kızılay tarafın | dan işbankası vastasile Ad anaya gönderilmiştir. Ziraat kalkınma çalışmalarına mu vazi olarak hazırlamakta ol duğüu — hayvancılığımızı kal kındırma programı etrafında aldığımız malümala göre bu programın gözettiği ilk beş senelik baytarlık işleri ara- sında nalbantlığın meslek ha-| line sokulması için hazırlan mış ve Büyük Millet Mecli- sine verilmiş olan kanun projesi muhtelif encümen lerden geçerek adliye encü menine gelmiştir. Projenin adliye encümeninde müza keresi tamamlanmak ve bu kanun projesinin tatbik şe kline ait nizamname ve ta limatname - proje'erinin ha zırlığı vekâletçe ikmal edil- mek üzeredir. Bu nizamna Vekâletinin zirai me ve talimatnamelere görc memleketin beş yerinda ha yvan hastahanesi vazifesini de görmek üzere beş nalbant mektebi açılacaktır. Trakya ya da şamil olmak üzere yeni kurulan İstanbul nal bant mektebinin bütün tesi satı ikmal edilmiştir. Bundan — başka İstanbul, Antalya ve İzmirde yapıla cak tahaffuzbanelerin yerle: ri alınmış, su Lesisatı yapıl mış ve plânları hazırlanmış tr. İnşaatın başlaması için mevsimin gelmesi beklenm. ektedir. Kizilçakmak ve Iğ dirde yapılmakta olan taha- Huzbanelerin inşaatı bitmiş | ve bu tahaffuzhaneler faali yete geçmiştir Salgın hayvan hastalıkla- riyle mücadele için de ge niş bir plân çizilmiştir senedenberi Beş bitirilmiş olan sığır vebası mücadelesinden serbest kalan baytarlar ge rek insanların, gerek hay HUN iLİMiİZDEN HABERLER |Zavallı Bir Adam Değirmen Çarkı- “Felıkelzedeleımeşahıımız nın Arasında Param Parça Oldu. | Taşı Döndüren Suyun Gelmedığım Görünce Delıği Açmak İstedi. Su Ansızın Hücum Edin- 4 ce Kendini Kurtaramadı.. vanlarının sıhhatlarını ve mev cudiyetlerini tehlikeye sokan bilhassa rüam ve şarbon mücadelelerine plânda bü- yük bir yer ayrılmıştır. Me rinos Teksir mıintakasında ve diğer koyunculukla tanı amış olan mıntakalarda ha yvan uyuzu mücadelesi de geviş'eti'mektedir. Hayvanlardan tedarık edi lea insan yiyeceklerinin za rarlı olmamasını temin için et ve hayvan mabsullerinin | | muayeneleri hususunda muh “de Diğer taraftan vekâlet hay- | Bir su değirmeninde dün bir kişinin ölümile neticele nen feci bir kaza olmuştur Yaptığımız tahkikata na zaran bu vaka şöyle ceryan etmiştir: Küpeler nahiyesine bağlı Hayvancılığımızın -İs- lâh Ve Kalkınması.. Boş senelik zirsi - kalkını kalkınma | proğramında hayvancılığı- mızın İslâh ve kalkınmasına ehemmiyet verilecektir, telif mıntakalarda - tesisat yapılacaktır. Dericilik de debağat sanatında mühim bir rol oynıyan ve deriler özerinde dilekler açmak su- retile hasar veren ve derile rin kıymetini düşüren (Hy poderma Bovis) hastalığı ile de ayrıca mücadele edi- lecektir Bu mekteplerde her sene yüz naltand ders gürecek we Türkiyedeki bütün nal- bandlar sene — içinde bu kurstan geçirilecektir. Bugün mevcud — sıihhiye memur mektebinin kadrosu on genişletilerek talebe sayısı | otuzdan elliye çıkarılacak ve bu suretle sihhiye mem uruna olan mühim ihtiyaç kısa bir zamanda karşılan mış olacaktır u Meml'ekelin — hayvancılık yatağı olan Kars, Erzurum, Sivas, Diyarbekir gibi yer. lerde 13 büyük hayvan ha- stahanesi ve ayrıca hayvan kesafeti yerlerde; 70 tane küçük hayvan hastaha- ©'an neleri açılması plâna ilâve edilmiştir. Hayvanların bulaşık has- | talıklardan korunmasını ça lışmalarını ve aşı ve serom imâlini genişletmek üzere mevcud Erzincan, Etlik ve Pendikdeki bakteriyoloji ve serom enstitülerinin kadro- ları geniş'etilecek ve faali yetleri arttırılacaktır. Diş ülke pazarlarına çıkarılacak hayvan ve hayvani madde lerin hastalıklardan — salim bulunmasını kontrol için ih- racat kapılarımızda 70 şe yakın' tahaffuzhane — ve 15 şe yakın baytari âboratuvar tesis edilecektir. En ihracat yapan Mersin lima nında yapılacak tahaffuzha nenin Inşasına baş'anmıştır. Ziraat Vekâleti şimdiden Danimarka, İngiltere, Ame- rika ve Almanyada bu has- talıkla yapılan mücadelede alınmış ve alınmakta olan kanuni idari — tedbirler ile kullamlan ilâç'ar üzerin tetkiklere ve başlamıştır. de yetli surette meşgul olmak van teksiri işile ehemi. ta ve bunun için de bir pro- gram hazırlamaktadır. | da fazla | Çiftlikdere köyünün yakının : bulunan su değirmenini Kayalar köyünden Hüseyin adında biri işletmektedir Bu müstecir değirmeni İs mail çavuş adındaki işçisine işletmek üzere bırakmıştır. Değirmen dün bir ârızaya uğramış ve çalışmamağa ba şlamıştır. İsmail çavuş taşı çeviren suyun kâfi derecede gelmediğini, buna da oluğun kapanmasının sebebiyet ver diğini anlamıştır. Bunun üz - erine derhal suyun geldiği ve her nasılsa tıkandığı bü yük deliği açmağa uğraşm. ıştır. Buna çalışırken — delik ani olarak açılmış ve oluk- | larda biriken su bütün şid detile içeri hücam etmiştir. | İsmall çavuş bu ummadığı kuvvetle — su — cerşanın * korunmağa — uğraş * mışsada muvaffak olamamış, kendisini sulara kaptırmıştır. Zavallı adam kurtulmağa çabalarken birdenbire işle meğe başlıyan çarka sıkış- mış, acı çığlıklar arasında çok geçmeden kafası parça: lanmış - vücudunun hemen bütün kısımları hurdahaş ol- muştur. Cumhuriyet müddelumu miliği derhal hâdiseye vazti- yet etmiştir. Dün müddelu- mumi muüavini — Necmettin Yeşil vaka — yerine glderek ilk tahkikatı yapmıştır. Bu tahkikat sonundi Na be- mailin kendi dikkatsizlik ve tedbirsizliğinin kurbanı ol- duğu ııılııılmııuı dan Halkevinde Gece İnö- nü Zaferi Kutlulandı.. Türk tanhinin bu şeref dotu gnü heyecanla hatırlar- dı. Zalerin bir tarihçesi yapıldı. Dün gece Halkevinde İn önü zaferinin yıl dönümü münasebetile bir - toplanlı yapılmıştır. Toplantıda Vali ve C H Partisi başkanım 2 Ethem Aykutla kalabalık halk ha | zır bulunmuştur. Halkevi başkanı Feyzi Sö- zener İnönü muvaffakiyetini anlatan güzel bir konferans vermiştir. Feyzi Sözener bu konfe ransında umumi harpden sonra memlekelin uğradığı büyük felâketi izah ederek Türk ulusunun büyük emir kumandasında yaptığı kalkınmayı heyecanla 1fade etmiştir. 19 Mayıs 1919 da Atatür kün Samsuna çıkışı daha sonra Ankaraya gelişini ve nihayet İaönü zaferinin ne yoksulluklar ve ne güçlükler içinde kazanıldığını Ethemin yaptığı hiyanet ve kötülükleri oynamak istediği alçakça rolü canlı bir lisan: ve la açıklamıştır. Feyzi Sözener İnönü za- ferinin 9, 10, 11 ikincikân un günlerindeki vaziyetini hülâsa ettikten sonra sözle rine şöylece son vermiştir: Sakarya; Dumlupınar meydan muharebesini kaz andıran Atatürkün ve Cum- huriyet hükümetinin , Türk Ulusuna bir Hatay — zaferi kazandıracağından da emi niz , Halkevi Başkanının sözle: ri sürekli alkışlarla karşıla nmıştır. Öğretmen Ramazan, lise talebeles'nden diğer iki genç ulusl birer — şiir okumuşlar dır. Her üç genç çok alkış anmış'ardır. En sonra söz alan Vali Çerkes | miz Ethem Aykut bu büyük zaferin yıl dönümü münase" betile ondan daha önc kara günlerin, bir | yapmış ve o günlerin ardın dan doğan bu zaferin değe rine pek güzel işaret etmiş: lerdir. Ethem Aykut, Çerkes Et hem ve arkadaşlarının dai- ma nefretle tel'in edilecek- lerini söyledikten sonra de- mlılırdlı ki: — Birinci İnönü ıılıri © nisbette kudsi ve büyük tarihimize altın yazılacaktır. Yaşasın millet büyükleri. , Valimizin heyecanlı - söz leri aynı heyecanı duyan dinleyicilerin alkışları ile sa- pDa ermiştir. -eee lA — İdarecilere Poker Yasak. Ankara, 8 (Hususi) — Da: hiliye Vekâleti alâkadarlara mühim — bir tamim gön- dermiştir. Bu tamimde bü tün idare adamlarının evle- rinde dahi poker, vesair ku ve onun müar oynamaları yasak ol muştur. Hattâ başka - bir eve davet edilen bu idare: ciler poker oynamak için gitmiyeceklerdir. Hava kurumuna — yardım Gönen, 9 (Hususi) — İl çemize bağlı Asmadere, Ha- sanbey, Akçapınar köyleri halkı başta — olmak üzere bütün köyden Hava kuru- muna geniş mikyasta yardı edilmiştir. Bi'hassa bu üç köy fitre — lerini muntazaman toplamış ve muhtarları elile kurumu - muza göndermişlerdir. levhalarla