10 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 1Milyar Franga Mal Olacak SELEL Pariste açılacak olan hu sergi için iştirak edenlere bü- Yük kolaylıklar gösterilecek, tarifelerde tenzilât yapılacak. Paristen bir manzara 1937 de Pariste açılacak olan enternasyonal serginin dünya ölçüsünde uyandırmış olduğu alâka ve neşriyat, diyebiliriz ki şimdiye kadar hiç bir sergiye nasip olma- mıştır. Gerçi unutmamak Tâzımdır. ki, bu sergiye daha 1934 yılında karar verilmiş ve 1935 den itibaren filen hazırlıklara başlanmıştır Fransada, sinema, radyo, gazeteler, mecmualar, aliş ler, uzun müddettenberi bu sergiye karşı alâkayı — son haddine çıkarmak için sefer ber edilmiştir. Bu hususta propagandanın çok mahira ne idare edilmiş olduğunu ve serginin kazanacağı mu vaffakıyette bu propangan- danın çok mühim rolü ola- cağını kabul etmek lâzım- dır. Serginin mevzuu; “Mo dern hayatta sanat ve tek nik, dir Bu sergi için, meş- hur Eyfel kulesini - ortasına alacak olan 100 hektarlık arazi tahsls edilmiş ve bu rada mevcut bir. çok bina- lar yıkılmış ve yeni icapla - ra göre tadil edilmiştir. Serginin büyüklük ve eh emmiyeti hakkında bir fikir vermek için bir milyar fran- ga mal olacağını söylemek kâfidir. Sergide 240 muhte Hf pavyon inşa edilmekte dir ve bu gündüzlü on bin işçi çalış- maktadır Dünyanın en meş- hurları arasında sayılan bir çok mima: dekoratörler heyki ressamlar bu inşaatı kontrol etmektedir- ler. Her millet, diğerlerin- den geri kalmamak için en iyi artistlerini kendi pavyo nunun tanzimine memur et- miştir. Sergiye iştirak - edenler Birer pavyon vücude getir mek süretile sergiye İştirak eden milletlerin — sayısı 42 dir ve şunlardır. Almanya Avusturya, Belçika, Berezil- ya, Bulgarislan, — Kanada, Danimarka, Mısız, İspanya, Estonya, Birleşik dev'etler, Finlândiya, lnıllıere. Yuna nistan, Hayti, Macaristan, Felemenk — Hindistam. İrak, İtalya, Japonya, Letonya, Litvanya, Lüksenburg, Mek- sika, Monako, Norveç, Hol- landa, Peru, Polonya, Por: tekiz, Arjantin, Romanya, Papalık, Siyam, İsveç, İa viçre, Çekoslovakya, Sov yetler birliği, Uruguay, Ve nezüella, Yugoslavya. Bunlardan başka - bizzat Fransanın sergide hazırlan inşaatta geceli | | bayramı, makta olduğu eserler ara- saymalıyız: Mükemmel saraylar, gazino- sında — şunları lar, müzeler. Avrupanın en büyük tiyatro salonu (yeni Trokadero) işıklı havuzlar, modern sanat müzesi, keşif- ler sarayı, soğuk sarayı, ışık deniz aşırı Fransası, az vilâyetleri, sanaat hayatı, pladetaryom pavyon ları, 160 tane endüstri pav- yonu yapılmaktadır. Sen nehri üzerinde vücude geti. rilecek tertibatla sular ışık- lanacaktır. Eyfel külesinin | sihan suüalleri şimdiden ha elektrik tesisatı bu münase- betle tamamiyle yenilenmiş - | tir. İ Serginin devamı müdde. tince festivaller ve şenlikler biribirini takip — edecektir. Bunlar arasında şu tarihleri tesbit edebiliriz: 1 mayısta iş — bayramı: | Sembolik geçit resmi. I2 mayısta enternasyonel at müsabakaları 23 — mayısta takızaferin üçüncü yıldönümü şenliği S İlâ 13 haziranda, en- ternasyonal çiçek bayramı. | 18 haziranda direktuvar devrinde bir gece. 26 haziranda Sen nehrin su sporları, 29 haziranda dans bay:- ramı 3 temmuzda büyük Lon- gşan gecesi, 4 İlâ 11 temmuzda “Ci te, nin doğuşu. 8 Temmuzda gecesl rüyası, 21 temmuzda müstemle- keler bayramı. 27 temmuzda dünya bo ks şampiyonası 30 Temmuzda ve VÜ ağu- stosta orta çağ Fransız temsili, 12 Eylülde bağ bozumu “bir — yaz tarzında Bütün memleketlerin en meşhur tiyatro troplarının iştirakiyle — büyük - tiyatro mevsimi, Bundan başka serginin de- ; vamı müddetince büyük si nema temsilleri, 42 enternas yonal spor müsabakası, En | büyük artistlerinin yeni ko mpoze ettikleri eserlerin ça- lınmasiyle 18 gala müsame- resi vardır. Her türlü eğlencelerle do- lu zengin loneparklar. iştirak edeceklere Ko ıklar Sergiye diğer memleket - Terden iştirâk edeceklere 20 frank mukabilinde birer hü viyet varakası verilecek ve | hyan tedbirlerin ne derece İması için ikinci yazılı im | bu varakayı taşıyanlar | zilâr. , on tenzilât. Müzelerde yüz - (iLİMiZDEN HABERLER Çok Feci Bir Kaza: Bir Arabanın Hayvanları Çamura Gömülerek Can Verdiler. Manyas gölünün içinde yolunu tayin edemiyen bir arabacı bataklığa saplandı. Müş- terilerive kendisi canını zor kurtardı. Kültür Balmnlığ_ı Lise ve orta mekteplerin imtihan suallerinitesbit etti Maarif vekâleti bütün Tür - kiyedeki lise ve orta mek teplerin ikinci yazılıimtiha nlarının martın son hafta: sında başlıyacağını bildirmiş- tir. İmtihanlardan bazılarının sualleri Maarif Vekâleti ta rafından gönderilecektir. Bunun için vekâlette kapa h zarflarla gönderilecek im zırlanmaktadır. Maarif vekâleti geçen se- ne İise ve orta mektep im- tihanlarında varılan pek de hoşa gitmiyecek neticeden sonra o sene alınmağa baş muvaffak olduğunun anlaşı- tihanlara ehemmiyet ver- mektedir. Bu imtihanların vereceği neticeler vekâlete | bildirilecektir. Buna göre önümüzdeki ders senesinde lise ve orta mektep progra- | malarında yapılacak değişik likliğin yeni c çalışılacaktır. Hazineye Ait Araziler Maliye — vekâleti umumi arazi yazımı sırasında hazi neye aid olduğu anlaşılan araziyi bundan evvel işgali altında — bulunduranlardan ecrimisil aranılması ve tak- dir edilen kiymetler noksan bulunursa bunlara itiraz edil mesini defterdarlıklara ta mim etmiştir. şu imtiyazlardan istifade ede- ceklerdir: Sergide duhuliye ücretin- | den 20 defa yüzde elli ten- | Lokantalarda yüzde de 25-30 tenzilât. Baş tiyatrolarda yüzde on ten- zilât. Pariste asgari 5 gün | kalmak şartiyle, yolda iste nilen istasyonlarda inmek ha- kkiyle, bütün trenlerde yüz de elli tenzi'ât Otombillerde | ve otellerde ucuz - tarifeler. | Türkiyedeki sergye gide- | ceklere şark deıııııyol'ınııdıw yüzde 25 tenzilât yapmak 1 tadır. 8,50 ve 100 — kişilik gruplarda tenzilât mıkdarı sırasiyle yüzde 30,35 ve 40 a | çıkmaktadır. | kadını | döküldüğü yerde Manyas gölü sazlıkları Edincik Nahiyesinin Çepni köyü civarında feci bir ara ba kazası olmuştur, Şevketiye nahiyesinin De- yin köyünden Topal Cemil adında biri çift atlı araba- sına çocuğu ile beraber bir müşteri alarak yola çıkmıştır. v Manyas yolunun bu kısmı çayır halinde bulunmakta- dır. İşte araba Mabyas gölü kenarından yol olmıyan bu kısımdan giderken Çepni ve Dot'u deresinin birleşip göle esen şid- detli lodos ruzgârının tesirile göl suları kabarmıştır. Cemil bu esnada suyun geçit yerini tayin edememiştir. Fakat bu na rağmen süuyü geçmek üzere arabasını ileriye doğ- ru sürmüştür. Biraz gidince arabanın git- mesi bataklık yüzünden güç: leşmiştir. Hayvanlar tleriye | doöğru arabayı çekmiye, uğ raşmışsada mümkün olama miş, bilakis tekerlekler ve Merinos Koyunları Üze rinde Suni Tohumlama dan tabii daha faydalı olmaktadır ve garp vilâyetlerindeki meri- noslaştırma faaliyeti bu me Mayısın on beşinde Bursa- da merinos koyunları üzeri nde suni tohumlama meto dlarını göstermek üzere ba ytarlar için bir kurs açıla caktır. Bu kursu mütehas- gı« B. Fahri Araz idare ede: eektir. Kurs bir ay sürecek | ve haziran ortalarından iti baren halk koyunları geçen yıl olduğu gibi suni tohum lamıya tâbi tutulacaktır Geçen seneki çalışmalar dan alınan — neticeler çok iyidir ve muvaffakiyet ümi di çoğalmıştır. Bundan do layı bü seneki ça'ışma daha | geniş bir kadro ile devam ettirilecektir Sani tohumlama — umlü | pahah olan damızlık koçlar hattâ hayvanlar gittikçe ça mura gömülmiye başlamış: lardır. Arabacı büyük telâşa düş tüğü gibi içindeki kadınla çocuğu da korku ile bağırıp haykırmağa başlamışlardır. Civar köy halkı ara bacı ile müşterinin imdadına yetişmişler ve — kendilerini kurtarmışlardır. Ondan — sonra hayvan- ların da gömüldükleri ça- mur deryasından dışarı çık- arılmsı için saatlerce uğraş mışlardır. Fakat zavallı ha- yvanlar çamura ©o kadar kuvvetli saplanmışlardır. ki kurtarmak mümkün olama- mıştır. Her iki at gittikçe çamura gömülmeğe ve kuv- vetten düşmeğe başlamıştır. Bir an gelmiş ki her iki hay van bataklığa — gömülerek boğu'up can vermişlerdir Bilahara — araba ile ölü hayvanlar çamurdan - dışarı | çıkarılabilmişlerdir. üsüle göre çok tod sayesinde daha süratle yürümektedir Ziraat — vekâleti baytar umum müdürlüğü — bula; bastalıklar servisi bu mmta- ka — hayvan'arındaki, uyuz gibi, bulaşık — hastalıklarla mücadeleyi aktif plâna al- mış ye bü süretle çalışma bir taraftan zeoteknisiyen ler, diğer taraftan hastalık mütehassısları vasıtasiyle ikt yönden — yürütülme ğe — başlanmıştır. Önümü Dün Gelen Bi Mebusumuz Dr. B. H. Vasıj Somyürek Mebuslarımızdan Doktof B Hasan Vasıf Somyü dün Bandırma treni ile şeb rimize gelmişlerdir. Mebusumuz — şehrimi: bir müddet kalarak muht! Df işler Üzerinde tetkiklerd bulunacaklar ve müntehip lerile görüşeceklerdir. Yakalanan bir kaçakçı Gönen, 8 (Hususi) — nenin Altay mahallesi: bakkallık yapan kerestet' İsmailin dükkânında araf tırma yapılmış ve iki kild sarı kopye kâğıdı, 150 ade! eski kibrit kutuları band lu bulunmuş ve İsmaille likte mahkemeye veril: tir. İlyvalıkta Halkevi intihabil Ayvalık, (Hususi) — zar günü Ha kevi şubeleri de intihap yapılmıştır. İntihabat çok samimi bf hava ile yapılmış ve candi” alâka gösterilmiştir. Akınspor Ayvalık, (Hususi) — Ye ni teşekkül eden Akın durmadan içten içe çılı larını proğrama — bağla: ve esaslara dayanmıştır. Eski sinema binasında lan bu spor kolu binada hayli tadilât yapmaktadı" Bir vaka Yenice mahallesinden Öf er çavuş oğlu Ahmet ile V mahalleden Hüseyin ça' bir umumi eve giderek mayelerden Fatmayı dö kleri haber alınması ü haklarında tahkikata Tanmıştır FLLA DKĞ 10 Mart 937 Çarşamlığ. ÖĞLE NEŞRİYATI: , Saat 12,30 P'âkla TÜ musikisi — 12,50 — Havi 13,05 Muhtelif plâk n 14,00 Son, AKŞAM NEŞRİYATİ: | Saat 18,30 Pilâkla 67 musikisi. 19,30 Tayare " miyeti namına — konferâ” Nuri Kızılkanat. 20,00 dia Riza ve arkadaşları Yâfından Türk - musikisi halk şarkıları 20,39 Ö Riza tarafından Arapça © lev 20,45 Dimen ve daşları musikisi ve tarafından halk — şarkt” saat ayarı. 21,15 — Orki 22,15 Ajans ve borsâ berleri ve ertesi günün " zdeki yıl birkaç yere yeni | ogra'nı 22,35 - Plâkla uyüz — bonayoları ilacaktır. da yaptır- | lar, opera ve operet p Tarı. 2300 Son.