March 16, 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

March 16, 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYI Yeni Neşriyat Münasebetile.. Balıkesir Halkevinin neş- retmekte olduğu — mecmua ve kitapları büyük bir haz ile okuyorum. Yazıların hemen çoğu yerli malıdır, Yani mahallidir. Zaten ho- şuma giden taraf da budur. Bundan yirmi beş sene evel biz bir iki arkadaş hususi bir encümen kurmuştuk, — Bu encümen bir sistem "dahilin- de çalışacak, Balıkesirin ta rihini yazacak, meşahirini toplıyacaktı. O zaman mü. emeselerin, mezarların teş ları elimizden neler — çek- mezdi! Gerek eski mahke me sicillerini, gerek — şunun bunun elinde kalmış kayıt ları, kâğıt parçalarını hep. gözden geçirmiş, çok güzel malümat toplamıştık. O vakit memlekette, me- mleket gençliğinde — böyle tetkikler, böyle tetkik me rakları yoktu. Aranırdık ki bizim çalışmamıza yardım edecek velev bir tek genç bulunsun Adeta iğne — ile kuyu kazar, kolları — bağlı dıvara çıkar bir vaziyette idik. Sonra, elde ettiğimiz ma lümatı da, noksan gördüğü müz için, neşredemezdik, “şimdilik, kaydile hep sak lardık. Bugün anlıyorum ki: Sakladığımız haylı zengin imiş o malümat Memleket işgal olunmak üzere idi; şarka doğru çe kilmek — mecburiyeti, —ani bir surette, Üüzerimize çök [ müştü. O kıymetli malümat bende idi; onları bir gaz teknesine doldurup bir yedi emanete teslimden başka çarem kalmamıştı. Aradan seneler geçti, Ba hkesire geldik, emanetleri istedim. Ve hayfaki aldığım cevap şu oldu: — Yaktım! Halbuki emanetleri ona yakmak için değil, sakla mak için vermiştim — İşte, hayatımın en acı, en felâket- li hâdisesi budur ki arkadaş larımın da — bir çoğuda bilir- ler, Bu hbâdise beni meyüs etti, Ben meselâ (İmam Bir givi) nin el yazısı mektup larını, bana benim namusuma tevdi edilmiş beraatları, vakf- iyeleri.. Bir daha nasıl bula- bilirdim? Ömrümün en can: h zamanlarında ilâhi bir aşk ile topladığım malüma- tı artık nasıl elde edebile cektim? Kavayimilliyenin işgal za: manına kadar olan hâtıra larını günü gününe, — saati saatine not eden defterleri me nasıl. Anladım ki: Elde edilen malümatı saklamak, mem leket hesabına, bir cinayetlir Bunların, doğru yanlış, behe- mehal neşri lüzimdir. Doğru olanlar kalır, yanlış olanlar düzeltilir. —- İşte, Halkevi bu kaldeye tamamen rlayet ediyor. Ev velce etralında tek bir genç bulamıyan (Memleket tetki kleri> şimdi birçok gençlerin hararetli mesaisinze mazhar oluyor. Şu uyanıklık - başlı başına bir varlıktır; Tebrik ederim Geçenlerde bir. kitapçık Bi M Hükümet Kuvetleri Taarruza Geçtiler £ (Başta birinci sayfada) sika Reisicumhuru Meksika- nn İspanyol hükümetine si- lâh ve mühimmat vermeğe devam edeceğini söylemiştir Paris, 15 (A.A.) — Madrid şimalinde asilere karşı mu- kavemet gösteren Hükümet kuvvetleri dün Guadalajara cephesinde şiddetli bir mu- kabil taarruza geçmişler, asi kuvvetleri Madridden Fran: saya giden yol üzerinde ri cata mecbur etmişler Trijue geri almışlar, bir çok top- tüfek, mühimmat ele geçir- mişler, on sekiz esir almış- lardır. Katalonya Baş — Vekili söylediği bir nutukta Mad rid cephesindeki kuvvetlerle süratla ve mücesir surette mesai birliğinde bulunulmak için ittihaz edilmiş kararlar Katalonyanın faşiszimi erz- mek zaruri olan her — şeyi yapmağa amade olduğunu gösterir demiştir. elime geçti: (Devlet — oğlu Yusuf Fakıh).. Adeta gö züme inanamadım. Devlet oğlu!. Bu zatın vikayesini Bursalı Mehmet Tahir merhumdan biz İste- miştik, Vatan kütüphanesi: ne de biz vakfettirmiştik. Demek, gayretli geçlerimiz bu kitabı da ihmal etmemiş ler, Devlet oğlunu yazmış- lar. Aşkolsun! Ben (Devlet oğlu) nun me- bulamamıştım Hâlâ arıyorum, eğer bunu da bu labilirlerse memlekete yeni den büyük hizmet etmiş olurlar. Çünkü: Devlet oğlu mil- ve edebi hayatımızın ex mühim şehsiyetlerinden- zarını | dir. (Süleyman Çelebi) den sonra Türkçe — manzum (vikaye) yiiyazan o zat ya kın zamana kadar meçhul idi Bu eseri yazan Kerim Kâni Akpınarlıya çok teşek kür ederim. ya erken gelmişiz. Şimdi böyle faydalı teşebbüsleri gördükçe içim hopliıyor. Fa- kat ne fayda! Bugün o kıy- metli malümatı bir takdir sizliğe kurban ettikten son- râ .. (Kaynak) — mecmuasında gördüğüm taribi tetkikler de kıymetlidir. Bunların deva miıni görmek isterim. Refik Balkırın Halkiyat ve Harsi yatı da cidden faydalı eser lerdendir. Bu arkadaşları tebrik ederim. Birde güzel bir (Balıkesir rehberi) yapılsa. İshak Hak kının rehberi vakıa kiymet- lidir. Fakat rehberler — sık sık yazılmak, memleketin her tebeddülünü göstermek lâzımdır (İsmall Hakkı Akay) m (Çepniler) int de okudum O ne güzel kitap! Diyebili- rim ki bizde ilk defa yazıl miş bir aser Aferin İsmail Hakkıya . Hulâsa: Gençler çalışıyor lar, durmiyorlar. — Sayileri meşkür olsun. H. Basri Çantay manzum | f a Çocuk Esirgeme Kuru- LiMiZDEN HABERLER munun Çalışmaları.. Kurum bi yılda yözlerce yetim talebelerle - yoksul - ve fakir ailelere her türlü yardımlarda bulunmuştur. Şehrimiz Çocuk Esirgeme Kurumu bir yılda şu işleri başarmıstır: laşe — Yönkurul — fa kir yavrulara yardım edebil- mek için bir taraftan gelir elde etmeğe çalışmış, diğer taraftan da okullarda gıda- sızlıktan yüzleri solan 105 kimsesiz talebeye ikinci kâ- nun 936 iptidasından itiba ren beş buçuk ay sıcak ye- mek - vermiştir. 937 Şubat iptidasından beri de 120 Ço çuk sıcak yemekle beslen mekte olup bu yardım oku- Harın tatil edileceği güne kadar devam edecektir. Ders levazımı - 300 Mu- —| htaç okul talebesine defter, kalem, kitap gibi mektep levazımı verilmiştir. Okula yerleştirme: Üç fa- kir ve kimsesiz çocuk yatı okuluna yerleştirilmiştir. Kurumumuz tarafından te- min edilen filmle bütün ço- cuklara bedava sinema gös terilmiştir. Halkımızın asil ve temiz merhamet duygu - larına müracaat edilerek Ku- ruma önemli gelir elde edil miştir. Muayene ve tedavi - 550 çocuk muayene edilmiş, fa- kirlerin ilâcı parasız olarak verilmiştir. Memurlara Yarilecek olan Vekâlet em: Tİ Maaşı Ankara, 15 (Hususi) — Ma- | liye Vekâleti, 21 mart 1936 Anlaşılıyor ki: Biz dünya- | tarihine kadar aldıkları Ve kâlet emri maaşları hizmet müddetlerine göre iki ve Üç seneyi bulanlara ar , tik bu tarihten sonra Vekâ | let emri maaşı | rine göre iki ve üç Cenabın Coğrafyası, Osman | vermemeye karar vermiştir. 21 mart 1937 tarihine ka- dar aldıkları Vekölet emri maaşları hizmet müdddetle- seneyi geçmiş olan memurlara bu itibaren başkaca Vekâlet emri maaşı verilmi yecek ve eskiden aldıkları tarihten | maaşlardan bu paraların ge ti alınması için hiç bir mu- amele yapılmıyacaktır 21 mart 1946 tarihine ka dar aldıkları Vekâlet emri maaşları hizmet müddetle - rine göre iki veya üç seneyi bulmamış olan memurlara ilk Vekâlet emrine alındık ları tarihten itibaren bu müddetleri dolduruncaya ka kadar Vekâlet emri maaşı ödenecek, bu — müddetleri doldurdukları tarihte maaş larının kesilmesi cihetine gi dilecektir. 30-Ağustos 936 Zafer ba yramında 56 fakir ve kim sesiz çocuğu sünnet ettirmiş, bu yavruların iaşelerini te - min etmiş, ayakkabı, çorap ve entarl vermişlir. 90 Fakir çocuk anaelerile birlikte hamama gönderilip yıkattırılmıştır 936 Şubat iptinasından iti. baren 31 fakir süt çocuğu nun annesine üç ay süt veril miştir. Yeni doğan yirmi fakir yavruya kundak verilmiştir. | Kurban bayramında yok- sulları gözetme birliğile mü ştereken 510 kilo et temin edilmiştir. Bu etler kavurma yapılarak iaşesini deruhte ettiğimiz yelim — yavrulara sarfedilmektedir. Kurumumuz yararına yo ksulları gözetme birliğile mü- ştereken bir piyango tertip edilerek gelir elde edilmiş tir. Bu yıl içinde Kurumumuz 300 yoksul çncıâ( geydirmiş - tir. İrad ve masraf Bu yıl Kuruma meclisi umumimiz 250, belediye tarafından 100 Tira yardımda bulunulmuş tur. Ceman 1956 lira 2Ö ku ruş yönkurulunun çalışma - sile elde edilmiştir. Umumi Moclis üyelerine Partinin ziyaleti Dün saat 19 da C. H. Partisi tarafından Umumi Meclis üyelerine Şehir Ku- lübünde ziyafet verilmiştir Ziyafette vali muavini B. Ekrem Yalçınkaya, Mebus- larımızdan Hayrettin Karan, bütün Meclisi Umumi aza ları, devair direktörleri ve rüesası Halkevi idare heyetl buluomuşlardır Ziyafet geç vakte kadar samimi bir hava içinde geç- mişlir. Polist Hakaret Faik oğlu Orhan serhoş olarak Postahane sokağında bağırıp — çağırmak — süreli ile halkı başına - topladığı görülerek karakola davet edilmiştir. Fakat bu polise hakaret kendisi verilmiştir. ea A Kapıda Tehdit Eğe mahallesinden Mus. tafa oğlu Mehmet ve Akın- cılar mahallesinde n Mustafa oğlu şoför Hüseyin, Hakkı çavuş mahallesinden İlyas oğlu Abdullah ve bu ma- halleden amele Seyidin ka- pılarında hakarelte bu'un: dukları iddin olunduğundan suçlular yakalanmışlardır. sırada ettiğinden evrakile adliyeye | — Bu hafta da General Ali Hikmet stadında kupa maçları na devam edildi. Saat İ3 te ikinci takımlar Yurttan Celâltn, hakemliği ile oyuna başladı lar Üyun zaman zaman mü- tevazin bir şekil aldı. Birlik - | Hiler çok firsat kaçırıyor ve bir türlü anlaşmayı temin edemiyorlardı. —Bu sırada | Güçlüler bir akın yaptılar ve bu akında ilk gollerini | kazandılar. Birlikliler de pe | naltıdan istifade edemediler. | İlk devre de böyle kapandı. İkinci devrede Güçlüler ca- nlı oynadılar ve bir gol da ha atarak vaziyeti iki sıfıra çıkardılar. Birliklilerin orta | mubhacimi — İsmail de şahsi bir gayretle takımının sayısını temin etti. Maç da Güçlü- | lerin 1 2 östünlüğü ile bitti. | Sıra günün merakla bekle diği birinci takımlar maçına geldi. Takımlar saat — 15,30 da alkışlar arasında sahaya gelerek şöyle — sıralandılar. | Hakem Edremitli Natık idi |— Güç Ali Mahmut Osman Sabri İbrahim Kadri Mehmet Ali Hilmi Niyazi Ahmet Cevat Birlik Rafet Münir Şefik Hilmi Turgut Ibrahim Hikmet Necati Hüseyin | İlk akını Güçlüler yaptı ve birinci dakikada Niyazi | vasıtasile ilk gollerini ka zandılar. Top ortada. Birlikliler « kı bir akınla topu Güç ya- ri sahasına — indirdiler. Bu suretle oyun heyecanlı ol- mağa başladı - Birliklilerin bütün akınları Güç haf hat tında kırılıyor. Birlik orta muhacimi for hattını işlete- | miyor. — Necatl de verilen pasları ayağına gel. | sin diye bekliyordu. Son ra orta muhacim çok çe- kingen oynıyor Bu yüzden İ gol çıkaramıyorlar ve bütün bu çok güzel anlaşan haf hattıile müdafaaya düşüyor- | du. Oyun mütemavazin de- | vam ediyor top dalma orta- | larda dolaşıyordu eğer Bir lik forları anlaşmayı temin etselerdi çok bozuk oynıyan Güç müdafilerini aşıp birin- ci devreyi üstün çıkabilirler di İlk devre Güçlülerin bi rinci dakikada attlığı golle bitti. İkinci devre başlar ba- şlamaz Birlikliler de Güçlü- ler gibi ilk dakıkada göolle- rini attılar Oyun bundan sonra büsbütün heycanlandı Güçlüler akına geçti, Birlik. | Çliler sıkışıyor. — Fakat gol | yok. Oyunun 25 inci daki | kasına doğru Güçlüler sağ Ali Emin dan akına geçtiler ve ofsay- dan ikinci gollerini de yap tılan Vop ortada Birlik ta kımında orta haf oynıyan Hilmi orta muhacime, Neca- ti de orta hafa geçerek akı na başladılar Top Güç ya rı sahasında oynanıyor Bir likliler Güçlüleri çok sıkıştırı Güç - Birlik Maçı yor fakat gol çıkaramıyorla! Bu sırada Birlikliler bir firi kazandılar. Necati topu kal uzattı. Kaleci bloka edeyim derken topu elinden kaçırdı. Hilmi bu fırsattan — istifi ederek - Birliklilerin berabef lk sayısımı temin etti Güçlüler akında. Birlil müdafaası sert oynanmağlk başladı. Hakem Birlikten ğl oyundan çıkardı. Top larda, Güçlüler daha farla ak! yapıyorlar Niyazi çok yakı- ndan ve muhakkak bir go kaçırdı. Hakem oyunu sert liğe sürükliyor, görüşleri sik ve dalma Güçlülerin hine... Güçlüler akında, to Birlik — kalesi önlerind Birlik müdafaası karıpıyo Niyazi bundan istifade rek Güçlülerin galibiyet yısını temin ediyor, Oyu da üç dakika sonra 2.3 çlülerin üstünlüğü ile eriyor. Kasıl oynandı? Oyun çok heyecanlı idi Güçlülerin for hattı Birlil lerin de haf hattı iyi o di Bilhassa Birlikten Hi ve Şefik iyi idiler. — Gi müdafaası çok ağır yor ve — topa çıkışları çok mütereddit idi. Bi for hattı iyi anlaşamadı kem de oyunu beklenen kilde idare edemedi. Kara! ları çok mütereddit, | leri de eksik idi. 19 Mayısta ;Yıııılıcılîıîıı—iiıı İ şenlikleri hazırlıkları Maarif Vekâleti, 19 n yısta yapılacak olan cimns' " | tik şenlikleri hakkında n teplere yeni bir emir dermiştir. Beden terbiyesi mu leri şimdiden 14 mayısa dar haftada bir her sınilt talimatnamedeki hareketle' yaptıracaklardır. — Salı Perşembe günleri son d lerden sonra - bütün lar bir araya — getiri! talebe beraber çalıştırıla: küur Cumartesi günleri liğe iştirak edecek ne kad? mektep varsa şenliğin yap' lacağı sahada - toplana provalar yapacaklardır. Geçen seneki - şenlikl bilhassa erkek talebenin übalıliğini, kurışıklığımı ahenksizliğini — tesbit Vekâlet mektep müdürler! ne sıkı emirler vererek | hallerin önüne geçmel aksı takdirde mesul o larını bildirmiştir. İngiltedere İşsizlik Londra, 1I5(A.A.) Neville Çemberlayın kamarasından yaptığı patta işsizliğin - İngil! hiçbir zaman nihayet mıyacağını bildirmiştir. A